18 Jun 2012

Malaysia yang cakap besar! tapi PM tiada TELOK Lagi ?

Najib yang paranoid



Najib Razak dalam keadaan tidak menentu dan masih tidak dapat menetapkan tarikh pilihanraya. Beliau masih berusaha untuk mendapatkan sokongan rakyat yang sudah semakin ketandusan untuk parti yang dipimpinnya dan setiap hari dengarnya beliau sentiasa berada dikaca TV untuk berkempen menjelang tibanya pilihanraya ini. Pengumuman demi pengumuman dibuat melalui “acronym” yang besar-besar tetapi tidak juga nampak hasilnya.

Tetapi yang lebih jelas Najib sudah begitu “paranoid” terhadap Anwar Ibrahim seolah-olah Anwar akan menyiat-menyiat kulit dari dagingnya (Najib). Begitu ramai yang menjadi paranoid dengan Anwar dan Najib bersama Dr Mahathir Mohamad lah yang menghadapinya yang paling jelas. Ini bukan isu Anwar. Sebenarnya ini adalah isu rakyat an BN yang sudah hilang keyakinan mereka (rakyat).

Semalam Najib mengkritik Anwar kerana beliau (Anwar) telah mencadangkan supaya negara memohon

bantuan IMF semasa beliau menjadi Menteri Kewangan sebagai cara penyelesaian terhadap krisis ekonomi yang kita hadapi pada tahun 1997 dahulu. Najib telah menuduh Anwar telah cuba untuk menggadaikan kedaulatan negara kepada IMF tetapi Mahathir telah membantahnya dan bertindak dengan tidak meminjam dari perbadanan kewangan antarabangsa itu.

Ini dijadikan sebagai isu politik oleh Najib kerana BN sudah tidak lagi tinggal banyak modal kempen untuk menghadapi pilihanraya yang tidak lama lagi akan tiba. Dalam kita menghadapi kemerosotan ekonomi mana-mana negara semasa itu, pemimpin-pemimpin negara telah mencari jalan penyelesaian terhadap masalah yang dihadapi negara.

Jika Anwar mencadangkan untuk mendapatkan bantuan IMF itu semata-mata untuk mencari jalan penyelesaian kepada kegawatan ekonomi negara semasa itu dan bukannya untuk menjual kedaulatan negara kepada IMF dan pihak luar. Kenyataan Najib ini hanyalah kenyataan politik yang sempit dan beliau merasakan isu ini mudah untuk meyakinkan pengundi untuk percaya kepada kenyataan beliau itu.

Cuba kita perhatikan dikeliling kita khususnya negara-negara Asia yang hampir kesemuanya menghadapi masalah kegawatan pada masa itu. Korea Selatan, Indonesia dan beberapa negara lain telah menerima bantuan IMF untuk menyelesaikan masalah kegawatan ekonomi negara masing-masing. Cuba kita lihat negara-negara itu sekarang ini.

Korea Selatan yang meminjam dan meminta bantuan IMF sekarang ini telah jauh lebih maju dari negara kita dan telah pun menyelesaikan hutangnya kepada IMF. Begitu juga Indonesia yang mana IMF merupakan badan yang menyelamatkan ekonominya semasa kegawatan itu.


Kalau kita ambil contoh kedua-dua negara ini, Malaysia telah ketinggalan dalam bidang ekonomi jauh dibelakang mereka. Tidak timbul isu menjual maruah dan kedaulatan negara mereka, malah negera-negara itu lebih berdaulat dari kedaulatan yang ada kepada negara kita. Kedudukan ekonomi Indonesia dan lebih-lebih lagi jika dibandingkan dengan ekonomi negara Korea Selatan, Malaysia jauh ketinggalan dibelakang, malahan kita hanya setaraf dengan kedudukan negara Myanmar yang baru sahaja mengenali apa itu ekonomi.

Malaysia yang bercakap besar tidak ada dimana-mana dikalangan negara yang menunjukkan prestasi pembangunan pesat seperti yang berlaku di Vietnam dan negara-negara serantau yang lain. Kita masih lagi menyanyikan slogan-slogan yang selama ini membuktikan kesemuanya itu merupakan slogan-slogan kosong yang tidak membawa apa-apa faedah kepada negara.

Isu yang dibanggakan kerana menolak bantuan IMF itu adalah satu isu yang bodoh sombong dan tidak membuktikan kebaikannya. Korea Selatan begitu prakmatik dan telah keluar dari kemelut kewangannya dan sekarang sedang meninggalkan kita jauh dibelakang dalam semua bidang kenegaraan. Jika kita tidak payah menerima bantuan IMF itu, ia bukannya satu kesalahan tetapi tidak boleh menyalahkan orang lain jika bantuan dari perbadanan kewangan antarabangsa itu dijadikan satu “alternative” untuk penyelesaian kemelut kewangan Asia pada masa itu.

Najib bolehlah menggunakan isu negara tidak memerlukan bantuan IMF itu sebagai satu cara untuk meyakinkan rakyat untuk menyokong pentadbiran beliau, tetapi Najib tidak sedar yang isu-isu lain yang begitu besar yang kita hadapi masih tidak mendapat perhatian dari pentadbirannya sehingga ke saat ini.

Yang orang ramai tahu sekarang, hanya satu perkara, perubahan tidak boleh tidak mesti dilakukan. Negara mesti di selamatkan dari dikuasai oleh pimpinan pada hari ini…itu sahaja.

— aspanaliasnet

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...