langsai hutang

langsai hutang
klik gambar

10 Julai 2009

KEDAH...JANGAN JADI MACAM PERAK???

Kisah dan Tauladan

By webmaster Category: Mat Saman Kati, utama
Sebelum Muktamar Pas yang lalu, Perakexpress sibuk mempromosikan Nizar sebagai bakal calon Naib Presiden Pas. Nizar mendapat pencalonan yang begitu banyak…dan kalau dia bertanding, aku rasa dia boleh menang dengan selesa.

Tapi bila aku diberitahu bahawa Nizar menarik diri dari bertanding Naib Presiden…aku terkejut. Memang frust sebab aku rasa dia mampu membawa Pas Perak lebih baik. Tapi bila diberitahu mengapa dia menarik diri..aku terima. Bagi aku, Nizar berjiwa besar. Dia tidak mahu dilihat sebagai opportunis, cuba menggunakan popularitinya untuk mendapatkan kuasa.
Tetapi satu lagi alasan yang diberikan..yang tak pernah aku terfikir. Nizar merasakan dia masih belum teruji. Dia gagal dalam mempertahankan Pakatan Rakyat Perak sehingga menyebabkan Pakatan Rakyat Perak runtuh. Dia berazam untuk menebus kegagalannya dengan mengembalikan Pakatan Rakyat Perak sebagai kerajaan yang sah.

Bagaimana seorang yang begitu diminati oleh rakyat Perak…seorang yang dapat diterima oleh majoriti rakyat Perak, tanpa mengira bangsa, agama atau pun parti…boleh gagal?
Dalam setiap ceramah…kita mendengar tentang bagaimana kesalahan diletakkan kepada Jamal, Osman dan Hee. Dan dalam cakap-cakap dikedai kopi atau dalam blog, PKR sering dipersalahkan kerana mempunyai Adun-Adun yang tidak berkualiliti, Adun yang tidak bermoral..macam-macam.

Apabila Anwar ditendang dari Umno..memang mudah untuk menyalahkan Mahathir..tetapi tidak mudah untuk menyalahkan orang-orang disekeliling Anwar. Bila Pak Lah dipaksa turun, memang mudah untuk menyalahkan Mahathir..tetapi tidak mudah untuk menyalahkan orang-orang di Tingkat Empat. Apabila Nizar dipaksa turun dari jawatan Menteri Besar, memang mudah menyalahkan Jamal, Osman dan PKR, tetapi tidak mudah untuk menyalahkan orang-orang Pas dipejabat Menteri Besar.

Dan apabila PR Kedah hampir-hampir runtuh…memang mudah untuk menyalahkan PKR dan DAP di Kedah, tapi tidak mudah untuk menyalahkan kuasa-kuasa di “Batu 9”.
Hangpa nak kutuk Jamal sebagai pengkhianat…kutuk la. Aku setuju.
Hangpa nak kutuk PKR kerana meletakkan calon-calon yang tidak berkualiti. Kutuk la. Aku setuju.

Hangpa nak kata katak-katak ini tidak bermoral…kata la. Aku setuju.
Hangpa nak kata depa dua ekor ini bodoh. Kata la. Aku setuju.
Tetapi…mengapa seorang Menteri Besar yang dianggap sama taraf dengan Anwar ini tidak mampu mengawal dua ekor katak yang bodoh? Di mana kualiti pemimpin Pas yang dianggap handal ini?

Pada awal pemerintahan Pakatan Rakyat di lima negeri…Selangor merupakan negeri yang paling teruk dilanda masalah. Malah pada hari pertama lagi…Pakatan Rakyat Selangor berhadapan dengan ‘pengkhianatan’ Dr. Hasan Ali. Tetapi dapat diselesaikan. Kemudian diikuti dengan isu babi. Jauh lebih besar, tetapi dapat diselesaikan. Ditambah pula dengan isu Eli Wong…tetapi dapat juga diselesaikan.

Tetapi di Perak..ia hanya masalah balak. Tetapi oleh kerana gagal diselesaikan…Pakatan Rakyat runtuh. Di Kedah…hanya isu tempat penyembelihan babi…menyebabkan DAP keluar Pakatan. Tiga ADUN PKR hampir-hampir melompat dan kerajaan PR Kedah hampir runtuh. Dan ia memerlukan campurtangan pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat untuk menyelesaikan kemelut di Kedah.


Apakah ianya melambangkan kualiti kepimpinan yang ada pada Pas?
Aku simpati kepada Nizar dan aku akan terus menyokong Nizar kerana aku dapat merasakan kejujurannya. Tetapi simpati aku kepada kepimpinan Pas yang lain semakin berkurangan kerana mereka hanya nampak kesalahan orang lain…tetapi jarang melihat diri sendiri.
Semasa Nizar menjadi Menteri Besar… pejabat Menteri Besar macam markas Pas. Semua staf dipejabat Menteri Besar terdiri dari orang Pas kecuali Nadarajah. Tapi Nadarajah hanya ditugaskan untuk menjaga orang India.

Orang-orang bukan Pas cukup susah nak jumpa Menteri Besar. Orang Pas boleh keluar masuk ikut suka hati. Pernah sekali aku membawa seorang rakan untuk berjumpa Nizar, tetapi diberitahu oleh Mohamad Tiang,..”Orang PKR kena jumpa Ustaz Zul.”
Bila aku nak buat Konvensyen teh tarik..nak jemput Nizar kena melalui Ustaz Zul. Tapi blogger Pas boleh buat mesyuarat dalam pejabat Menteri Besar.

Ini yang berlaku pada aku…yang berlaku pada ramai lagi orang PKR macam mana?
Nizar tak tahu perkara ini….kerana dilakukan oleh orang-orang disekeliling nya. Disebabkan orang-orang disekeliling Nizar..Nizar tumbang. Apakah Pas Kedah tidak belajar hal ini?
Aku tak mahu menyalahkan Nizar.. kerana pegawai-pegawai disekelilingnya adalah lantikan parti. Dan apabila Pakatan Rakyat Perak tumbang…maka parti yang memimpin perlu juga dipersalahkan. Walaupun Pas mempunyai pemimpin yang berkualiti, yang tinggi akhlak, yang cukup bermoral…tetapi gagal memimpin. Dimana silapnya?

Kalau dalam satu program keibubapaan…seorang bapa meluahkan perasaannya, “anak saya tak dengar cakap…anak saya degil, anak saya perangai macam setan.” Siapakah yang gagal?
Apa yang berlaku di Perak, juga berlaku di Kedah. Apa yang diceritakan dikedai-kedai kopi atau blog ialah tentang tingkah laku ADUN DAP dan PKR…tapi tak ada sesiapa yang bercerita tentang kuasa ‘Batu 9’.

Pentadbiran Pakatan Rakyat Kedah banyak dikuasai oleh Markas Pas Batu 9. Malah ada rungutan dikalangan ADUN-ADUN bahawa banyak pandangan dan cadangan mereka di veto oleh kepimpinan PAS, sehingga ada yang berkata bahawa keputusan EXCO pun boleh diubah sekiranya ‘Batu 9’ tidak bersetuju.
Ada yang merungut dimana peruntukan DUN tidak disalurkan kepada ADUN PKR atau DAP sepenuhnya. Hanya sebahagian disalurkan kepada ADUN manakala sebahagian lagi disalurkan terus kepada YDP Pas kawasan.

Mungkin betul tuduhan ini…mungkin fitnah. Tetapi apabila terdapat rungutan-rungutan…ianya perlu diambil perhatian. Bukan dengan menolak mentah-mentah tanpa memberikan ruang untuk menyuarakan perasaan.

Penubuhan Majlis Pakatan Rakyat di Kedah perlu di munafaatkan walaupun ia menimbulkan persoalan…”mengapa baru sekarang ditubuhkan?” Jangan hanya aktif bila nak pilihanraya atau hanya bila timbul masalah.

09 Julai 2009

PEMIMPIN PR KEDAH....SYOK SENDIRI!!!!

Isu ke Manek Urai : UMNO BN Tidak Suka Berita Ini

Perbincangan dan kematangan adalah ramuan penting dalam demokrasi, dan semangat ini ditunjukkan dengan jelas dalam pertemuan antara Penasihat DAP Lim Kit Siang dan Menteri Besar Kedah, Azizan Abu Bakar.Permasalahan penting yang terbit dari pertelagahan pendapat dan salah-faham antara DAP Kedah dan Kerajaan Pakatan Rakyat berjaya diselesaikan dengan baik dalam pertemuan yang berlangsung selama 6 jam di Kuala Lumpur.


Bercakap kepada media selepas pertemuan itu, Pengerusi DAP Kedah-Perlis Thomas Su berkata, semua pihak yang terbabit dalam mesyuarat ini bersetuju untuk duduk bersama dan mencari penyelesaian kepada masalah yang berlaku."Saya rasa ini adalah tindakan yang positif, apa yang kita dibincangkan dan persetujui untuk selesaikan masalah," kata Thomas Su di Kedah Business Centre petang tadi.

"Kita akan pertimbangkan dan bawa kepada Jawatankuasa. Memandangkan apa yang kita capai hari ini terdapat kemungkinan kita mampu kehadapan, ia amat penting," tambah beliau.Selain dari Azizan dan Thomas Su, pertemuan itu turut melibatkan Penasihat DAP Lim Kit Siang dan Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Darul Aman Lim Guan Aik.

Bermula seawal jam 10 pagi, mesyuarat itu membincangkan memorandum DAP Kedah yang mengandungi empat perkara utama iaitu: isu kuota 50 peratus untuk bumiputera ke atas projek perumahan, perobohan rumah ibadat, isu perobohan pusat penyembelihan babi dan cadangan mewujudkan Seketariat PR.Menteri Besar Azizan Abu Bakar berkata, Pakatan di Kedah bersetuju mengadakan satu mekanisme dengan mewujudkan jawatankuasa khas di kalangan parti komponen untuk menyelesaikan setiap masalah yang timbul.

"Masalah berkaitan, mekanisme jawatankuasa khas di kalangan komponen parti di Kedah akan diadakan untuk menyelesaikan masalah yang timbul dalam kerajaan negeri," katannya.Katanya, isu rumah penyembelihan dianggap selesai apabila kerajaan negeri mendapatkan tempat baru dan ia telah mendapat persetujuan daripada persatuan penyembelih dan Jabatan Veterinar Kedah."Rumah penyembelihan, kita telah mendapat tempat di kawasan yang tidak mengganggu langsung penduduk.

Kita akan gunakan kawasan yang sedia ada menternak babi dan perkara berkenaan telah dirunding semalam dengan pihak persatuan penyembelih dan Jabatan veterinar Kedah dan mendapat kesepakatan tempat berkenaan menjadi tempat penyembelihan baru."Setiap persatuan telah bersetuju dan tambah mengembirakan apabila Ketua Veterinar sudah membuat pengumuman di Kedah bermakna beliau mempersetujui cadangan ini," katanya.Katanya, isu pencerobohan kuil yang timbul di negeri ini berpunca daripada kekeliruan status kedudukan kuil yang sedia ada kerana salah sebuah kuil dibina di atas tanah milik Keretapi Tanah Melayu Berhad dan sebuah lagi di atas kawasan tanah perumahan.

Menurutnya, isu berkenaan juga berjaya diselesaikan apabila Jawatankuasa Kuil dan Majlis Bandaraya Alor Star bersetuju untuk membuat pemindahan kuil tersebut."Kita telah mendapat persetujan daripada MBas dan jawatankuasa kuil untuk membuat pemindahan kerana terdapat satu bangunan (kuil) masuk di atas tanah orang lain dan tuan tanah telah meminta haknya dan dia tidak boleh robohkan tanpa kebenaran MBAS."Kita telah mengadakan perbincangan dengan jawatankuasa dan mereka setuju untuk mencari tempat lain dalam masa sama Datuk Bandar juga mencari tempat baru, tempat baru telah dicadangakan tetapi mereka tidak berapa setuju.


"Saya arahkan semua isu-isu sensitif ini, tidak berlaku sebarang pencerobohan melainkan dengan maklumat dan persetujuan saya. Saya akan adakan perbincangan dengan rakan-rakan dan wakil tunggal DAP Lee Guan Aik," katanya.Katanya, kerajaan negrei juga berjanji akan mengadakan satu mekanisme baru berhubung isu perlaksanaan 50 peratus kuota untuk bumiputera ke atas projek-projek perumahan."Tidak puas hati pihak DAP timbul kerana kurang mendapat penjelasan kerajaan negeri berhubung kuota perumahan non-bumi dan bumi.

Ia telah dijelaskan dan kita berjanji satu mekanisme termasuk perkara-perkara untuk benarkan rumah-rumah yang tidak boleh dijual untuk tidak membebankan pemaju," katanya.DAP Kedah awal Julai lalu memutuskan untuk keluar dari Pakatan kerana membantah tindakan kerajaan negeri merobohkan pusat penyembelihan di negeri itu."Ia telah selesai, hanya saya dan Lim yang tahu ia telah selesai atau tidak," katanya ketika mengulas mengenai tindakan media BN yang sering mencanangkan bahawa PR Kedah semakin rapuh dan gagal menyelesaikan isu yang timbul.

Kemungkinan DAP Kedah/Perlis menarik balik keputusannya dilihat semakin cerah apabila Penasihat DAP, Lim Kit Siang turut menasihatkan parti berkenaan untuk menarik balik pendirian mereka."Saya akan nasihatkan DAP Kedah untuk kaji semula pendirian kerana memandangkan apa yang berlaku hari ini."Saya rela buat lawatan sebulan sekali untuk pastikan program ini," katanya selepas menghadiri pertemuan DAtuk Seri Azizan dan DAP Kedah/Perlis bagi menyelesaikan isu yang timbul. -TVA


komen: Satu kongres khas PR Kedah perlu digerakan diwakili oleh akar umbi di adakan untuk mendengar pemasalahan-permasalahan rakyat ...bukan memerintah dengan syok sendiri...
pemimpin yang baik & baik sentiasa boleh ditegur dan mendengar pendapat rakyat bawahan.

KEDAH JADI MACAM PERAK..PR AMBIL MUDAH!!


Cubaan menjatuhkan kerajaan PR Kedah

Jul 9th, 2009 By webmaster Mat Saman Kati,


Minggu lepas adalah minggu yang menggemparkan. Semuanya kerana dua ekor katak…Jamal dan Osman. Sehingga hari ini, cerita tersebut masih dimainkan dengan berita terbaru tentang kenyataan Misbahul Munir.

Aku bukanlah orang yang pertama mendapat maklumat tersebut…tapi aku boleh kata bahawa aku diantara orang yang awal mendapat berita itu. Tidak timbul soal Jamal mahu meyertai PKR semula…aku tak tulis pun benda tu. Yang tulis benda tu ialah Albanjari.

Bila cerita ini meletup, ada pemimpin Pas yang melatah. Ketua Penerangan Pas membuat kenyataan media menafikan perkara tersebut. Semalam Misbah pula membuat kenyataan menafikan cerita itu. Tetapi mengapa tidak ada pemimpin PKR membuat sebarang kenyataan? Baik di Perak ataupun Pusat? Sedangkan cerita ini membabitkan PKR?
Kerana mereka tahu apa yang sebenarnya berlaku…dan berita kehilangan Jamal dan Osman hanyalah ‘diversion’ kepada satu gelora yang lebih besar. Riuh rendah di Perak tetapi yang bergelora adalah di Kedah.


Sekurang-kurangnya, ada pemimpin Umno yang kelamkabut manakala akhbar dan TV mempunyai cerita untuk disiarkan.
Jamal tidak pernah menyatakan kepada sesiapa bahawa dia akan kembali kepda PKR. Anwar sendiri tidak mahu berjumpa dengannya lagi…dan Misbah tidak perlu membuat kenyataan bagi pihak PKR..”Kita berpandangan kalau sekalipun mereka ingin kembali kepada PR, sebaiknya mereka letak jawatan sebagai ADUN dan menyerahkan mandat kepada rakyat untuk memilih semula wakil rakyat yang baru, dan mereka boleh menjadi ahli biasa PKR atau kekal bebas.”
Apa yang aku dapat tahu, Jamal bukan sahaja tidak akan kembali kepada PKR..malah akan bertindak lebih teruk lagi. Dia sudah jadi seperti Ezam Mohd. Nor.
Ramai orang Umno tak suka kat Jamal…seperti mereka tak suka kat Ezam. Tetapi Jamal berguna untuk individu tertentu dalam Umno…sama seperti Ezam berguna untuk Khairy dan Pak Lah. Dan Jamal berguna untuk Najib..untuk melakukan kerja-kerja kotor Najib. Jamal bersedia melakukannya…demi duit. Macam Ezam dulu.
Najib merancang untuk menjatuhkan kerajaan PR Kedah dan Jamal adalah diantara balaci-balaci yang digunakannya. Dan tugas Jamal adalah untuk membuat hubungan dengan ADUN-ADUN PKR Kedah untuk melompat menjadi ADUN bebas tetapi menyokong Umno. Modus operandi mereka hampir sama dengan apa yang berlaku di Perak.
Satu ADUN DAP sudah mengisytiharkan menjadi ADUN Bebas. Ini menjadikan komposisi ADUN diKedah ialah BN 14, Bebas 1 dan PR 21. Sekiranya BN berjaya menarik 4 lagi ADUN PKR untuk menjadi ADUN Bebas tetapi menyokong Umno, menjadikan BN 14, Bebas 5 dan PR 17. Dan dengan itu, apa yang berlaku di Perak…akan berulang di Kedah.
Apakah ini mustahil dilakukan? Tidak. Malah operasi ini sudah berjalan sejak lama. Tetapi masalah ini dipandang ringan oleh kepimpinan Pas Kedah. Ustaz Azizan masih dengan keras kepalanya.
Isu kandang babi bukan lah isu yang besar, tetapi hanya merupakan jerami yang mematahkan belakang unta. Ustaz Azizan tidak sedar tentang permainan Umno melalui kakitangan kerajaan dibawahnya. Sama seperti di Perak…kita leka dengan perebutan jawatan, pasir dan balak….sehingga tidak sedar permainan Setiausaha Kerajaan Negeri. Di Kedah…operasi ini dilakukan melalui Majlis Bandaraya Alor Star (MBAS).
Di Kedah, ada seorang ADUN PKR yang mempunyai sifat-sifat yang hampir serupa dengan Jamal. Kaki joli dan kaki tambah bini. Dan dialah yang menjadi dalang dibelakang konspirasi untuk menjatuhkan PR Kedah.
Langkah awal yang dilakukan oleh Umno ialah memainkan isu perkauman. 50% kuota Bumiputra dalam dasar perumahan negeri…penolakan pelan bangunan Persatuan Buddhist Kedah, cadangan untuk merobohkan kuil Hindu, dan terakhirnya ialah merobohkan tempat sembelihan babi.
Semua perancangan ini dilakukan oleh kakitangan kerajaan yang terdiri dari orang Umno…dan dipersetujui oleh Pas. Dan ini menyebabkan kemarahan kepada bukan Melayu. Sudah pasti ADUN-ADUN bukan Melayu merasa terancam. Kalau orang-orang bukan Melayu marah…masa depan mereka juga terancam. Dan ADUN DAP sudah termasuk dalam perangkap ini.
Dikalangan ADUN-ADUN PKR….hanya seorang sahaja Melayu, itu pun tak boleh harap. Yang lainya terdiri dari 3 Cina dan seorang India. Maka tidak susah bagi Umno menjalankan konspirasinya. Bagaimana kalau satu Melayu, satu India dan dua Cina menyertai Bebas? Sudah cukup untuk meruntuhkan PR Kedah!!
Dan ini lah yang cuba dilakukan oleh Umno dimana Jamal adalah diantara balaci-balaci Najib untuk meruntuhkan PR Kedah.Tetapi Ustaz Azizan masih tak sedar.
Minggu lepas…operasi ini sudah hampir kekemuncak dan gagal ditangani oleh kepimpinan PR negeri sehingga memaksa Anwar sendiri turun untuk menyelesaikan keadaan.Hari Ahad petang, semasa dalam perjalan ke Manek Urai, aku mendapat tahu Anwar bertemu dengan kepimpinan PKR Kedah untuk meredakan keadaan. (laporan tentang apa yang berlaku hingga menyebabkan Anwar terpaksa turun ada
disini)
Dan semalam, Ustaz Azizan bertemu Lim Kit Siang di Kuala Lumpur.
(Disini) Hasilnya…positif. Kerana Ustaz Azizan tidak mempunyai pilihan. Sama ada terus keras kepala dan membiarkan Kedah menjadi seperti Perak..atau mencari jalan penyelesaian.
Keadaan kembali menjadi normal untuk seketika. Tetapi berapa lama ia akan bertahan?
Pilihanraya DUN Perak bukan lagi fokus penting. Ia akan diadakan..cuma menunggu masa yang sesuai. BN tidak akan membubarkan DUN Perak kalau dia tahu dia akan kalah. Maka, jalan perlu dicari untuk melemahkan Pakatan Rakyat. BN semakin berjaya….dengan isu Kerajaan Perpaduan, Isu Kedah…dan apabila PR lemah..baru lah DUN Perak akan dibubarkan.
Terpulanglah kepada pemimpin Pakatan Rakyat untuk berfikir secara matang. Tak ada guna kita mengaku lebih cerdik…tetapi sentiasa kena tipu. Tak ada guna menepuk dada mengatakan kita lebih bermoral…tetapi sentiasa diputarbelit oleh mereka yang dikatakan lebih rendah moralnya.
Dimanakah kecerdikan kita dan dimanakah tingginya moral kita…kalau perkara-perkara remeh pun tidak mampu diselesaikan?
Krisis Perak sepatutnya mematangkan pemikiran kita…terutamanya pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat. Bagi pemimpin Pas…banyak lagi yang perlu dipelajari dari Nik Aziz.

06 Julai 2009

BAGAIMANA KALAU KOREA UTARA..MELANCARKAN NUKLEAR KE MALAYSIA???

Korea Utara: PKR Mahu Kerajaan Bertindak

Parti Keadilan Rakyat memandang serius laporan media antarabangsa yang mendakwa bank di negara ini terbabit dalam pengekspotan senjata Korea Utara.
Akhbar Korea Herald dan Korea Times melaporkan kerajaan komunis itu berusaha mendapatkan baki pembayaran melalui sebuah bank yang tidak dinamakan untuk sejumlah senjata yang diekspot ke Burma.


Menurut agensi berita Korea Selatan, Yonhap, pembayaran awal untuk senjata-senjata itu telahpun dibuat namun sebahagian bayaran kepada kerajaan komunis itu masih tersimpan di bank terbabit.

"Resolusi 1874 yang diluluskan pada 12hb Jun 2009 mengharamkan sebarang ekspot senjata oleh Korea Utara. Langkah ini bertujuan menyekat Korea Utara dari menggunakan dana hasil penjualan senjata bagi pembangunan program senjata nuklearnya," jelas Setiausaha Agung PKR Salehuddin Hashim.

"Sekiranya benar tuduhan yang dilaporkan akhbar terbabit, kita merasa kesal dengan kecuaian kementerian dalam negeri dan regulasi kewangan negara," tegas beliau.
Delegasi Kerajaan Amerika Syarikat, diketuai Philip Goldberg berada di Malaysia untuk menghalang pembayaran dibuat untuk kargo-kargo senjata itu.


Korea Utara dikenakan sekatan oleh Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu selepas republik itu melaksanakan ujikaji nuklear pada Mei tahun ini.

Keadaan bertambah runcing apabila Korea Utara turut melancarkan tujuh peluru berpandu yang dipercayai ujikaji kemampuan membawa beban nukuler.

"Kita bimbang sekiranya terbukti tuduhan bank di Malaysia terbabit di dalam transaksi penjualan senjata oleh Korea Utara, negara ini akan dikenakan tindakan keras oleh Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sepertimana yang nyaris dikenakan apabila syarikat Scomi Precision Engineering dikatakan terlibat di dalam menghasilkan komponen senjata nuklear," kata Salehuddin.

Menteri Luar Negeri Anifah Aman hari ini dilapor sebagai berkata kerajaan Malaysia bersedia untuk memberi kerjasama menyiasat skandal ini.

Dipetik dari tvantara.com


komen: kacau le...kalau kita tak bayar dia tala roket nuklear ke negara kita.

05 Julai 2009

KEJAM...KEJAM DILANCARKAN...REFORMASI

Liputan Luas Perjelas Pertuduhan Palsu Anwar

Angkatan Muda Keadilan akan memberi penjelasan secara meluas menerusi rangkaian Facebook, Twitter, blog dan pelbagai lagi media alternatif lain bagi menyampaikan fakta sebenar berhubung konspirasi pucuk pimpinan UMNO mendalangi pertuduhan palsu liwat untuk menjatuhkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.


Pelbagai informasi yang selama ini tidak disiarkan oleh media arus perdana kawalan BN akan disebarkan kepada orang ramai melalui media alternatif mengenai perbicaraan Datuk Seri Anwar yang dijadualkan bermula pada Rabu depan.
Segala hebahan itu akan diselaraskan oleh Gerakan Rakyat Tolak Konspirasi Jahat Terhadap Anwar atau KEJAM.
" Kita akan menggunakan pelbagai pendekatan tetapi yang paling utama ialah pendekatan secara konvensional dan new media. konvensional adalah melalui penggunaan penedaran maklumat, pentas anak muda, ceramah umum, sebaran di masjid dan strategi paling penting ialah menggunakan sepenuhnya media baru seperti facebook, twitter, blog. Kita bertujuan memberikan maklumat sejauh mungkin kepada rakyat"
Samsul berkata keputusan Mahkamah Rayuan menerima keputusan Peguam Negara Gani Patail untuk memindahkan kes itu dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi adalah sebahagian daripada konspirasi untuk memintas perjuangan politik Anwar dan sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat.
" Keputusan Mahkamah Rayuan untuk mengekalkan kes Anwar di Mahkamah Tinggi secara jelas dan terang menggambarkan usaha berterusan UMNO dan Barisan Nasional untuk memastikan kemaraan rakyat di bawah Pakatan Rakyat ini terhalang"
Gani telah mengarahkan kes itu dipindah ke Mahkamah Tinggi sungguhpun diarahkan oleh perdana menteri ketika itu Abdullah ahmad Badawi supaya tidak campur tangan kerana disiasat berhubung pemalsuan bukti dalam insiden mata lebam anwar pada tahun 1998.
Samsul menggesa rakyat Malaysia menghadiri perhimpunan di Mahkamah Tinggi Jalan Duta sebagai tanda sokongan kepada Anwar.
" Dengan nada yang sama kita menyeru kepada rakyat Malaysia yang prihatin kepada prinsip keadilan agar turun beramai-ramai pada 8 Julai 2009 di Mahkamah Tinggi Jalan Duta"
Sementara itu, Ketua AMK Selangor, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin menegaskan, perhimpunan yang bakal diadakan bukan untuk menimbulkan huru hara tetapi hanya sebagai tanda sokongan untuk ketua umum PKR itu.
" Kita hendak maklumkan kepada pihak polis supaya jangan melakukan perkara yang sama seperti 10 tahun lalu. Bagi pihak Angkatan Muda Keadilan, kita tidak ada rasa ragu-ragu untuk menyeru rakyat turun pada 8 Julai nanti. Ini adalah hak rayat. Dan ini adalah hak yang dijamin di dalam perlembagaan"
Setakat ini 10 NGO telah memberikan sokongan kepada Kejam. Penyokong Anwar akan berpakaian hitam pada hari tersebut untuk menunjukkan tanda sokongan kepada mantan timbalan perdana menteri itu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...