IKLAN

IKLAN
Klik gambar

17 September 2010

Demokrasi atau Anwarkasi?

Posted by Admin on 9/16/10 • Categorized as Esei,msk

Pada pemilihan 2007 di Seremban, Abdul Rahman Osman mengambil keputusan untuk bertanding jawatan Presiden mencabar Wan Azizah. Manakala Azmin pula bercadang untuk bertanding Timbalan Presiden apabila Syed Husin bercadang untuk berundur.

Sistem pengundian pada masa itu masih lagi mengikut perwakilan dimana hanya perwakilan yang dipilih yang akan mengundi.

Apabila sistem mengikut perwakilan digunakan, maka banyaklah politiking sebelum hari mengundi. Bukan saja cai-cai digunakan, malah banyak sepak terajang dilakukan.

Akhirnya, sebelum banyak pencalonan dibuat, Azmin mengambil keputusan untuk menarik diri dari bertanding menentang Syed Husin walaupun dia mendapat banyak pencalonan. Ada kah Azmin takut untuk menentang Syed Husin? Tidak. Kalau lawan…Azmin boleh menang.

Tetapi mengapa ARO mahu menentang Wan Azizah…sedangkan Wan Azizah cukup popular. Kalau diikutkan mood ahli, sudah pasti ARO lingkup hilang deposit tetapi ARO tetap dengan pendirian untuk bertanding Presiden walaupun dia tahu dia akan kalah. Dan dia hanya menarik diri dari bertanding disaat akhir, apabila Anwar bersetuju menjadi Ketua Umum…bukan menjadi Presiden.

Dan mengapa pula Syed Husin tidak jadi menarik diri, sebaliknya mempertahankan jawatan tersebut?

Tak ramai yang tahu kerana semua politiking dibuat dibelakang tabir. Kempen dan tawar menawar dibuat secara senyap. Jangan kata tak ada tikam belakang atau fitnah memfitnah..tapi tak ada yang mau buat bising masa tu.

Barisan kepimpinan yang “dipilih” sebenarnya dicatur oleh Anwar. Sehinggalah wujud jawatan “Ketua Umum” yang tidak ada dalam parti tetapi mempunyai kuasa yang lebih tinggi dari Presiden.

Sekarang, perlembagaan PKR telah dipinda untuk membolehkan setiap ahli mengundi..bukan perwakilan. Keadaan semasa juga berlainan dari dulu kerana web dan blog sudah menjadi lebih popular dan ini menyukarkan usaha-usaha untuk mencaturkan kepimpinan dibuat. Kalau dulu, rahsia percaturan cukup sukar untuk dibocorkan, tetapi sekarang sudah berlainan. Apa saja yang berlaku, akan diketahui dalam sekelip masa.

Sesiapa saja yang terlibat dalam pemilihan ini sudah mengetahui skrip yang cuba dilakukan oleh Anwar dan Azmin. Satu skrip yang tidak tertulis ialah…selepas Anwar..Azmin.

Bukan semua yang bersetuju dengan skrip tersebut. Tetapi dalam masa yang sama, tidak ramai yang berani bersuara secara terbuka.

Azmin dan teamnya yang dikendalikan oleh Zuraidah, Johari abdul dan Kamarul Baharin melakukan apa yang terdapat dalam skrip. Zuraidah mendapatkan sokongan Wanita, Kamarul mendapatkan sokongan Ahli Parlimen dan ADUN manakala Johari sebagai perancang strategi.

Langkah pertama ialah cuba meninjolkan bahawa Azmin mendapat sokongan padu dari setiap ahli Parlimen dan ADUN. Malangnya ramai pula AP dan ADUN yang menafikan mereka terlibat. Pecah rahsia bahawa Team
Azmin hanya mempergunakan mereka ini untuk mencipta persepsi bahawa Azmin mendapat sokongan padu.

Beberapa hari lalu, satu kumpulan lagi membuat kenyataan. Majlis Permuafakatan Selangor mencadangkan supaya jawatan Presiden dan Timbalan dipegang oleh Anwar dan Wan Azizah. Itu yang tersurat tetapi yang tersirat boleh memberi pelbagai persepsi.

Cadangan tersebut boleh lah dianggap sebagai…’Azmin tak payah tanding timbalan la.”

Kalau cadangan itu datang dari Zaid…sapa pun tak peduli. tapi bila datang dari Selangor dimana Azmin adalah Pengerusi MPN selangor..ianya mendatangkan kemarahan kepada Anwar kerana Selangor tidak menyokong Azmin. Dan lebih teruk lagi, Khalid Ibrahim adalah salah seorang dari kumpulan tersebut.

Betul kata Khalid…Azmin perlu belajar banyak lagi.

Dalam posting yang lepas, aku ada tulis..tentang ada suami yang jadi Ketua Cabang, isteri jadi Ketua Wanita dan anak jadi Ketua Pemuda. Sekarang..MUAFAKAT mencadangkan suami jadi Presiden, isteri jadi Timbalan Presiden. Huh!!! Nasib baik Nurul Izzah tak tanding Ketua AMK. Kalau tidak, sudah pasti PKR akan dipanggil parti anak beranak.

Mengapa MUAFAKAT membuat cadangan begitu?

Aku tau, kalau Anwar bertanding Presiden, tak ada sapa nak lawan. Kalau ada yang nak lawan pun, gerenti kalah. Tapi bila dicadangkan supaya Wan Azizah jadi Timbalan…Anwar merasakan dirinya diperli. Itu sebabnya Anwar menyatakan tidak mahu menerima sebarang pencalonan.

Habis, sapa nak jadi Presiden?

Skrip yang dirancangkan tidak mengikut perancangan. Hasrat Anwar untuk mengangkat Azmin mendapat tentangan dan sokongan terhadap Azmin tidak mencapai sasaran yang ditetapkan. Azmin merasakan bahawa dia mampu mendapat sokongan padu di Semenanjung, lebih dari cukup untuk mengimbangkan sokongan Zaid di Sabah dan Sarawak.

Tetapi apabila mendapati sokongan di Semenanjung juga tidak cukup, ditambah pula penentangan secara terbuka terhadap Team Azmin, Anwar juga kelamkabut.

Semalam dan hari ini, Anwar terpaksa mengiringi Azmin ke Sabah untuk mendapatkan sokongan. Azmin terpaksa melutut untuk mendapatkan simpati dari pemimpin-pemimpin Sabah yang selama ini tidak dihiraukannya.

Esok atau lusa, Team Azmin akan mengadakan sidang media untuk membuat satu lagi “show of force” menyokong Azmin. Kalau dulu, taktik ini mungkin menarik sokongan, tapi sekarang..orang dah tak berapa peduli. Dr. Mansor juga sedang mengusahakan “Show of Force” ini di Pulau Pinang untuk menyokong Azmin, tetapi setakat ini…dia juga menghadapi masalah. Malah diperingkat Cabang pun dia ditentang oleh Pak Tam.

Setakat ini, tumpuan diberikan kepada Team Azmin kerana calon-calon lain semuanya tak ada team. Setakat ini hanya Azmin yang mewujudkan puak dalam PKR, manakala pemimpin lain berusaha secara solo. Bebas dan demokratik..manakala Team Azmin menjelajah negara seperti ‘warlord’.

Semalam, seorang lagi pemimpin peringkat Cabang mengadu kat aku, bagaimana dia dimarahi oleh Zuraida Kamarudin kerana menyokong Mustaffa Kamil Ayub.

Bertanding saja la. Tak payah nak marah orang lain. Ahli-ahli PKR adalah reformis…kebanyakannya tidak mahu dicucuk hidung.
Siapakah 'Musuh Parti' dalam PKR?
'
Sep 14, 2010
Category: Blogpost
Oleh Zaid Ibrahim

Syed Shahir Syed Mohamud adalah seorang pemimpin kanan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan juga merupakan presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC). Baru hari ini, Ketua Cabang PKR Kelana Jaya tersebut telah memberi amaran yang PKR telah dimasuki dan dirasuki musuh. Siapakah dan berapakah ahli-ahli ini, dia tidak sebut.

Sejak isu pemilihan parti timbul, ungkapan ‘musuh parti’ ini kerap kedengaran. Agaknya, sesiapa yang menawarkan perkhidmat semasa pemilihan ini tetapi tidak direstui adalah itu yang disebutkan ‘musuh parti’ dan musuh perjuangan.

Saya ditanya pemimpin Keadilan tadi semasa saya sampai di Kuching untuk mendengar keputusan kes di Mahkamah Tinggi Kuching: Adakah benar saya ditaja oleh ahli perniagaan Datuk Soh Chee Wen untuk menghancurkan parti? Itukah cara kempen setakat ini? Bahawa saya ini pengkhianat dan saya orang baru?

Pada pendapat saya, isu kempen sebenarnya mudah sekali. Jika ahli-ahli Keadilan selesa dan berpuas hati dengan prestasi parti berteras reformasi ini, maka pilihlah calon-calon yang setia dan mereka dari Reformasi 1998. Jika ahli-ahli Keadilan percaya bahawa semua masalah dan kelemahan parti kita adalah ciptaan dan kerenah UMNO, mereka patut memilih pemimpin yang sedia ada sebagai calon.

Saya menawarkan diri sebagai calon hanyalah kalau ahli Keadilan mahu alternatif dalam membuat perhitungan. Sebab-sebab saya boleh menjadi menjadi asset kepada parti akan saya huraikan selepas saya dapat pencalonan nanti.

Saya tidaklah mahu menjawab segala tohmahan tetapi tuduhan yang tak masuk akal mesti dijawab. Soh Chee Wen, setahu saya, adalah rakan akrab dan setia Datuk Anwar Ibrahim dan telah membantu Keadilan. Azmin Ali, Syed Shahir dan Chua Jui Meng tahu hal ini. Saya kenal Chee Wen kerana dia dilantik oleh Anwar untuk menganggotai biro politik PKR sembilan bulan lalu.

Amat tidak masuk akal untuk Soh Chee Wen digambarkan sebagai orang jahat dengan serta-merta bila berkawan dengan saya, tetapi bila berkawan dengan Anwar, dia orang yang baik. Ini aneh sekali.

Saya tidak perlu dibiayai oleh Soh Chee Wen ataupun orang lain. Lagipun jawatan Timbalan itu sebenarnya tidak ada kuasa. Nombor Dua dalam politik Malaysia ini hanya untuk glamour dan nama saja, tidak ada lah banyak kuasa sangat.

Apa lagi dalam Keadilan, Nombor Satu pun tak ada kuasa seperti Ketua Umum, jawatan yang tidak boleh ditandingi. Jadi, saya tidak faham riuh-rendah pasal jawatan Nombor Dua ini.

Pemilihan pemimpin parti ini adalah yang pertama untuk PKR, dan juga yang sulung di Malaysia. Ini satu kesempatan untuk membuktikan bahawa parti ini mampu melangsungkan pemilihan demokratik di dalam PKR, terutamanya apabila pemilihan ini akan diadakan di bawah pengawasan seluruh negara. Biarlah proses pencalonan dan pemilihan parti ini dilangsungkan secara satu ‘friendly contest’ dan yang kita sebagai satu parti mampu menunjukkan kepada rakyat bahawa PKR adalah parti yang matang dan progresif.

14 September 2010

AKAN BERLAKU PERPECAHAN

Akan berlakukah perpecahan?

9/13/10 • OLEH msk

Ramai yang sudah mula risau bahawa Pemilihan PKR 2010 ini akan membawa kepada perpecahan. Ada yang mengatakan bahawa pemilihan yang semakin panas ini akan membawa kehancuran kepada parti. Siapa yang bercakap sedemikian? Kita imbau sejarah PKR dari zaman Keadilan lagi.

Sejak penubuhan Parti Keadilan Nasional lagi, parti terbahagi kepada beberapa puak. Puak ABIM, Puak NGO dan puak ex-umno. Kemuncak pertentangan ini berlaku dalam pemilihan di Kemaman pada tahun 2001 dimana jawatan dibolot oleh puak ABIM dan ex-umno manakala puak NGO tersisih. Maka bermulalah rasa tak puashati puak NGO yang diketuai oleh Chandra Muzaffar yang akhirnya keluar parti.

Dalam Mesyuarat Agung itu juga, satu usul dibuat iaitu percantuman dengan PRM dimana 64% ahli-ahli menyokong usul tersebut. Bagi aku, usul tersebut cukup baik kerana ia akan memperkasakan parti. Tetapi puak ABIM tidak bersetuju kerana PRM jauh berbeda dengan pegangan mereka. ABIM yang dianggap Islamik hendak bergabung dengan PRM yang sosialis?

Puak ABIM menentang percantuman tersebut dengan alasan sukar bagi Keadilan untuk bekerjasama dengan PAS. PRM tidak dapat diterima oleh PAS. Malah memang benar, pada PRU 2004, pencalonan Syed Husin untuk bertanding di Kota Bharu telah ditolak oleh Nik Aziz. Bukan itu saja, Nik Aziz telah mengeluarkan fatwa bahawa sosialis itu adik kepada komunis. Akhirnya Syed Husin menarik diri dari bertanding.

Dalam Mesyuarat Agung di Sungai Petani pada tahun 2002, ahli Keadilan telah mengundi untuk bersetuju atau tidak tentang percantuman dengan PRM. Dan ketika ahli-ahli Keadilan membuang undi, puak ABIM telah bertindak keluar dari dewan membantah pengundian tersebut dan mengadakan sidang akhbar disebuah hotel dibandar Sungai Petani yang turut disertai oleh Mustaffa Kamil Ayub.

Dalam ucapan penggulungan, salah seorang yang berucap telah memberikan label pengkhianat kepada puak ABIM kerana tidak menghormati proses demokrasi yang sedang berjalan dalam Keadilan masa itu. Dan sekarang, pengkhianat parti itu akan bertanding jawatan Timbalan Presiden, manakala wira Keadilan yang memberikan label pengkhianat itu telah pun mengkhianati parti dengan menyertai Umno.

Pergeseran memang tidak boleh dielakkan tetapi ianya juga mematangkan politik ahli.

Apakah penentangan puak ABIM terhadap percantuman dengan PRM itu kerana perbezaan ideologi? Aku rasa tidak. Alasan yang utama ialah kerana mereka takut kehilangan jawatan-jawatan yang akan diambil oleh orang-orang PRM. “kita susah-susah berjuang dijalanraya, tiba-tiba bagi jawatan kat orang PRM!!!”

Selepas percantuman dengan PRM dan parti dikenali dengan nama PKR, maka ramailah puak ABIM yang merajuk. Tapi apakah ianya melemahkan parti? Tidak, sebaliknya PKR menjadi lebih kukuh dan matang.

Pemilihan 2004 cukup menarik kerana Kongres Pertama PKR dibuat di Tua Pek Kong Ipoh. PKR bukan saja disertai oleh orang-orang Melayu, tetapi kehadiran ke kongres itu menunjukkan bahawa PKR benar-benar sebuah parti yang rentas bangsa dan ugama. Dan yang paling menarik ialah apabila ahli-ahli PKR bersembahyang jemaah didalam kuil Buddha dan diimamkan oleh Syed Husin yang sosialis.

Politik PKR semakin matang selepas mengharungi peristiwa Kemaman dan Sungai Petani yang mana sebelum itu masing-masing merasakan bahawa pertandingan di Kemaman dan percantuman di Sungai Petani akan membawa kepada perpecahan.

Sebelum PRU 2008, sasaran BA pada masa itu ialah mendapatkan kemenangan yang besar. Tidak ada sesiapa yang menaruh sasaran untuk mengambil alih Putrajaya. Dan ditakdirkan BA menang besar dan Pakatan Rakyat ditubuhkan.

Selepas itu, sasaran dianjakkan setakuk lagi iaitu cuba mengambil alih Putrajaya. Cubaan 16 September gagal, tetapi itu tidak mematahkan semangat untuk mencapai sasaran. Anwar cuba menarik seberapa ramai sokongan, baik dari golongan jalanan mahupun golongan elit. Nama-nama besar ditarik untuk memastikan sasaran ke Putrajaya itu akan tercapai.

Kemasukkan ahli-ahli baru ini telah menimbulkan keresahan kepada ahli-ahli lama. Mana boleh jawatan-jawatan penting diberikan kepada mereka yang belum diuji kesetiaan mereka? Kita yang susah-susah menghidupkan parti, tiba-tiba hendak diberikan kepada orang baru?

Orang baru ini liberal. Orang baru ini mempunyai imej yang tak baik. Orang baru ini akan menyebabkan PKR akan bermasalah dengan Pas.

Alasan-alasan yang sama yang diberikan oleh puak ABIM ketika menentang percantuman denga PRM dulu digunakan. Alasannya? Kerana takut jawatan-jawatan mereka diambil alih orang-orang baru yang masih diragui kesetiaannya.

PKR mampu menjadi parti yang lebih kuat kalau politik berpuak-puak itu dihapuskan. Pilih pemimpin berdasarkan kemampuan mereka untuk memimpin. Tidak ada lagi puak ABIM, tidak ada lagi puak PRM dan tidak ada lagi puak ex-umno.

Sekarang sudah tidak ada lagi puak-puak dalam PKR tetapi timbul pula Team. Team yang direstui oleh Anwar. Team yang direstui oleh Wan Azizah. Dan mereka yang tidak duduk dalam mana-mana Team.

Anwar sudah banyak melakukan kesilapan. PKR dikhianati oleh mereka yang diambil untuk memegang jawatan penting dalam parti, ataupun AP/ADUN yang belot sehinggakan Anwar terpaksa meminta maaf. Maaf diterima…tetapi kalau diulang kesilapan yang sama, mungkin tiada maaf bagimu.

Anwar patut berada dipihak neutral dan membiarkan proses demokrasi berjalan dengan bebas. Dengan membenarkan namanya digunakan untuk memancing undi, Anwar meletakkan dirinya sebaris dengan pemimpin bawahan.

Komen: Inilah masanya ahli untuk memperbetulkan parti, buang yang mana patut duri dalam daging, Puak yang mengutamakan Kroni-kroni, kaki-Kaki Bodek, Boneka-boneka yang menghalang perkembangan Parti secara sihat.

12 September 2010

SURAT LAYANG ATAU REAL?


Surat layang atau real?

Posted by Admin on 9/12/10 • msk

Selepas aku menyiarkan surat Azmin terhadap Zaid, ada yang mengatakan ianya surat layang. Dua orang SETPOL Khalid ditanya dan masing-masing berkata surat itu tidak wujud. Tak mengapa. Kalau aku orang yang memegang jawatan dalam parti, aku pun akan berkata begitu untuk tidak mengeruhkan suasana. That’s politic…and they’re good politicians.

Tak perlu tanya pada Nik Nazmi atau Faekah. Penghantar dan penerima email tersebut cukup jelas.Tanya saja mereka berdua. Bagaimana kalau kedua-duanya menafikan surat tersebut?

Apabila aku menerima surat tersebut, perkara pertama yang perlu aku buat ialah mendapatkan bukti secukupnya. Aku pernah diminta untuk menulis tentang Zaid ditaja oleh Daim Zainudin dan aku bersetuju untuk menyiarkan dalam blog aku, dengan syarat aku mendapatkan bukti yang kukuh. Kalau benar, Zaid perlu disingkir dari PKR. Tetapi mereka gagal mengemukakan bukti.

Aku tau kesan apa yang aku tulis. It’s very serious and damaging. Silap-silap aku kena saman ratusan juta..naya.

Tapi dalam transaksi elektronik, semuanya meninggalkan forensik trail. Jangan ingat komen yang hangpa tulis dalam blog ini tak boleh dijejak. Hangpa tulis la nama apa pun, ianya masih boleh dijejaki. Hangpa nafi lah macam manapun…ianya boleh dijejak hingga kebilik tidur. Dan kalau ada sapa-sapa yang mengatakan surat tersebut ialah surat layang, apa yang perlu dibuat ialah menjejak siapakah tuanpunya Blackberry yang menghantarnya.

Mereka yang menulis menghina Sultan Perak pun boleh dijejak. Pembantu makmal yang mengatakan akan berlaku keganasan di Kuala Lumpur pun boleh dijejak. Malah penghantar SMS tentang anak melayu yang akan dikristiankan di Ipoh pun boleh dijejak.

Apakah apa yang aku buat itu sesuatu yang negatif?

Semasa pilihanraya kecil Bukit Gantang, Calon Umno mendahului Nizar sehingga tinggal tiga hari terakhir. Ustaz Nasha sebagai Pengarah Pilihanraya Pas mengangkat bendera putih pada hari Jumaat. Hari Sabtu malam, aku dan team Bloggers Network dipanggil untuk membantu. Hari Ahad kami mencari maklumat dan awal pagi Isnin keluarlah gambar Calon Umno di Danok. Pada hari itu juga, Ismail Safian membuat laporan polis menafikan itu gambarnya. Hari Selasa mengundi, dan Nizar menang.

Dalam pilihanraya kecil Permatang Pasir, Rohaizad juga mempunyai skandal tetapi berterusan membuat penafian. Akhirnya dia kalah dengan majoriti yang lebih tinggi.

Dalam pilihanraya 2008, Calon-calon PKR diambil selepas lulus saringan yang dibuat oleh Anwar dan Biro politik PKR. Seelpas menang, dua ADUN PKR diPerak melompat sehingga runtuhnya kerajaan Pakatan Rakyat. Selepas itu, satu persatu Ahli Parlimen PKR kepercayaan Anwar belot.

Dalam pilihanraya akan datang, apakah kriteria yang perlu dipenuhi oleh seseorang itu untuk menjadi pemimpin? Dah banyak kali aku tulis.

Kali ini, sesiapa saja yang ingin menjadi wakil rakyat perlu memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh rakyat. Sapa-sapa yang ada parut Danok atau Haadyai, jangan bertanding. Sapa-sapa yang ada hutang bank yang belum bayar, jangan bertanding. Kerana rakyat tidak akan lagi memangkah berdasarkan lambang parti, tetapi melihat kepada kredibilit seseorang calon tersebut. Kalau pernah melakukan perkara tersebut, lebih baik mengaku dan bertaubat. Mengakui kesalahan itu lebih mulia dari bersikap hipokrit.

Jangan cuba sorok…kerana pendedahan akan dibuat bukan saja oleh BN, malah dari kalangan penyokong Pakatan Rakyat juga. Ini akan berlaku, kerana apa yang sudah berlaku akan sentiasa dingat oleh pengundi.

Pemilihan PKR 2010 menganjakkan satu tanda aras yang baru dimana pemimpin dipilih oleh setiap ahli. Kali ini, kalau ada calon-calon yang belot, Anwar tidak boleh dipersalahkan lagi tetapi kesalahan itu akan ditanggung oleh ahli-ahli PKR kerana mereka yang memilihnya.

Sekiranya ada diantara calon-calon yang mempunyai rekod hitam, tak perlu disorok kerana sebelum Umno mendedahkan pada pilihanraya akan datang, lebih baik kita dedahkan sekarang supaya tidak menjadi bebanan pada pilihanraya nanti. Aku percaya, pemilihan ini akan menghasilkan pemimpin-pemimpin yang berkualiti. Walaupun pada mulanya akan berlaku sedikit pergeseran. Tetapi yang mana lebih penting? Kepentingan rakyat atau kepentingan segelintir pemimpin?

Siapa pemimpin PKR yang bersih? Itu persoalan yang aku pasti akan ditanyakan oleh semua orang.

Tak ada siapa yang bersih. Kemuliaan manusia itu bukan diukur dari apakah dia bersih dari kesalahan atau tidak. Yang penting itu bukan melakukan kesalahan atau tidak melakukannya. Tapi, bagaimana bereaksi terhadap kesalahan yang kita lakukan. Manusia itu pasti pernah melakukan kesilapan, Tuhan tahu itu.

Melakukan kesalahan itu manusiawi. Yang bukan manusiawi, tetapi iblisi, adalah orang yang sudah salah tapi tetap merasa benar dan sombong.

Semasa pilihanraya kecil Hulu Selangor, ada orang mengatakan Zaid tidak layak kerana pernah minum arak. PKR akan menghadapi masalah dengan Pas kerana imej Zaid. Ini bukan saja dimainkan oleh orang Umno, malah ada orang PKR juga cakap macam tu.

Bagaimanakah seorang yang pernah minum arak diterima oleh Nik Aziz? Malah Nik Aziz merestui pencalonan Zaid!

Sebab utama Nik Aziz menerima Zaid, walaupun dia pernah melawan Pas, kerana Nik Aziz tahu bahawa Zaid adalah manusiawi, yang mengakui kesalahan. Bukan iblisi yang sudah salah, tapi enggan mengakui kesalahan.

Anwar juga pernah melawan Pas, pernah dituduh melakukan rasuah hingga terpenjara. Tetapi kita menerima Anwar kerana Anwar mengakui kesalahan melawan PAS. Anwar bukan malaikat, tetapi manusia.

Kita menerima Anwar walaupun dia dijatuhi hukuman oleh mahkamah, kerana kita tahu bahawa Anwar tidak bersalah. Tetapi apakah kita perlu menghumban Zaid, walaupun dia hanya didakwa dan akhirnya didapati tidak bersalah?

Apakah kita cuba menyediakan satu set kriteria untuk Anwar, dan satu set lagi untuk Zaid? Anwar didapati bersalah oleh mahkamah, tapi kita mengatakan Anwar tidak bersalah. Zaid didapati tidak bersalah, tetapi apakah kita mahu mengatakan Zaid bersalah?

Jadilah manusia. Jangan jadi iblis.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...