langsai hutang

langsai hutang
klik gambar

18 Jun 2011

MENTERI YANG BANGANG

Rais: Kerajaan tak gentar dengan 'Anonymous'

Kerajaan tidak gentar dengan ancaman kumpulan penggodam yang menyerang 198 laman web tempatan termasuk portal rasmi kerajaan sejak lima hari lalu, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim.

Katanya Malaysia sebagai negara berdemokrasi mempunyai undang-undang untuk menghukum mereka yang melakukan perbuatan itu.

Beliau memberi jaminan siasatan serangan oleh kumpulan penggodam yang bergelar 'Anonymous' itu akan diketahui dalam masa terdekat selepas pihak yang berkaitan mengenalpasti mereka yang terbabit dalam kejadian itu.

"Dalam perkiraan kita, mereka tidak menang dan kita tidak perlu takut kepada gertak dari dalaman mahupun luar tanah air," katanya kepada pemberita selepas memulakan perlawanan persahabatan badminton antara pasukannya, D'sury mementang Kraftangan Malaysia di Institut Kraf Negara di Rawang, hari ini.

Menurutnya, serangan penggodam itu tidak merebak dengan meluas kerana hanya sebahagian laman web rasmi kerajaan mahupun swasta mengalami kerosakan dan tidak mengakibatkan kelumpuhan terhadap keseluruhan sistem laman web yang digodam. - Bernama

Ulasan GB

Kononnya kerajaan tak gentar dengan ancaman kumpulan penggodam. Bercakap kosong tanpa ilmu, angkuh melulu.

GB dah ulas hal ini di SINI. Petikan:

Di dalam disiplin ilmu komputer di bidang pemprogramman web dan kejuruteraan perisian, sebelum sesebuah lamanweb dilancarkan perlu dilakukan "pilot testing" dimana semua pihak dipanggil untuk menggodam. Apabila ia benar-benar telah diyakini "kebal" barulah dilancarkan.

Di Malaysia tidak berlaku begitu. Penggodam dijadikan musuh. Wang habis berjuta dengan outsourcing, hanya gempaq di hari pelancaran kemudian didapati rapuh dan sistem berlubang di sana sini.

Lamanweb 1Malaysia kepunyaan TPM, Muhyiddin Mohd Yassin hanya bertahan seminggu selepas itu hilang ghaib di persada maya.

Ini semua berkait rapat dengan "sikap" dan "mentaliti" menteri, pemimpin dan pegawai-pegawai kanan agensi kerajaan, boleh melihat penggodam sebagai musuh atau pembantu. Tetapi kerana di Malaysia ini ramai di kalangan mereka adalah terdiri dari yang kurang membaca, buta IT dan tak tahu ABC komputer, maka di takuk itulah pemikiran dan tindakan mereka. Yang rugi ialah negara.

Bersih 2011: Pencetus Dimensi Keempat

Bersih 2011: Pencetus Dimensi Keempat



2011 hanya tinggal enam bulan. Lepas tu kita akan memasuki 2012. 2012 adalah tahun kiamat.
Aku cuba menyorot kembali beberapa peristiwa yang berlaku sejak bebarapa bulan kebelakangan ini dan kemudian menyorot kembali tentang apa yang aku tulis tahun lepas tentang 2012 tujuh bulan dulu.. Mensuspenkan.

Dikalangan orang-orang Kristian, mereka percaya 21 Disember 2012 adalah hari kiamat atau End of the World. Aku berbeza pendapat tentang definasi "Kiamat". Bagi aku "Kiamat" yang akan berlaku tahun depan ialah "End of Time" atau pun "perubahan Dimensi".
Selepas 2012, kita tidak lagi memerlukan masa, (tapi bukan dalam konteks pemikiran masa kini).

Contoh:
Sekarang: "Saya memerlukan masa untuk memikirkan perkara itu." Selepas 2012, sesiapa yang bercakap macam ini akan ditinggalkan. Sebab orang yang memerlukan masa untuk berfikir adalah orang yang tidak mempunyai maklumat yang lengkap untuk membolehkan dia membuat keputusan. sekiranya dia mempunyai maklumat lengkap, dia boleh membuat keputusan pada masa itu juga.
Sekarang: "Kita memerlukan kajian sebelum membuat sesuatu dasar." Selepas 2012, siapa yang bercakap macam ini, akan ketinggalan kerana dia gagal mendahului masa.

Tapi jangan pula ingat semuanya akan sempurna sebaik saja kita melepasi 21 Disember 2012, kerana kesempurnaan itu mengambil masa selama 16 tahun sebelum ia mencapai tahap kesempurnaan. 16 tahun masa yang dikenali sebagai Transisi.
Itu yang aku tulis dalam siri 2012.

Dalam 2012: Zaman Baru…aku tulis bagaimana ugama tidak lagi penting. Ugama hanya label tetapi yang penting ialah nilai dalam ugama tersebut. Aku tak peduli sama ada hang Islam ka, Hindu ka, Kristian ka…mampuih pi la. Itu hanya label. Memang la ada ramai yang marah terutama member-member dari Pas. Cyberboron sampai datang kerumah aku untuk berdebat.

Bila aku tulis, aku tak tau apa yang akan berlaku dimasa depan. Tapi apa yang berlaku dalam masa tujuh bulan lalu, meyakinkan aku bahawa perubahan Dimensi itu semakin dirasakan.
Semasa aku tulis, aku tidak pernah menyangka Haji Hadi akan menggugurkan "Negara Islam" dari manifesto Pas.Tapi bila Haji Hadi kata "Negara Islam hanya label..yang penting ialah pelaksanaan dan penghayatan, bagi aku itu satu titik permulaan perubahan dimensi. Yang penting ialah nilai..bukan label.

Sekarang ini pun, orang sudah mula menolak label. Kalau diikutkan label, Zulkifli Noordin merupakan seorang pejuang Islam sejati. Itu yang dia cakap. Tapi sapa yang percaya cakap dia?
Berapa ramai pemimpin Islam di Malaysia? Tapi berapa ramai yang melaksana dan menghayati nilai-nilai Islam? Kalau iktu Raja Petra, dia percaya cuma ada dua orang yang menghayati nilai Islam. Lim Guan Eng dan Nik Aziz.

Would the opposition allow amar makruf, nahi munkar if it becomes the federal government? Maybe if Lim Guan Eng or Nik Aziz Nik Mat becomes the Prime Minister they would but I am not sure about the rest of the Pakatan Rakyat leaders.
Gila ka? Lim Guan Eng bukan Islam…macam mana dia nak laksanakan nilai-nilai Islam?
Label tidak penting. Yang penting ialah pelaksanaan nilai. Dan ini sudah mula di teroka oleh Pas dan DAP.

Perubahan Dimensi akan berlaku apabila manusia sudah tidak menghiraukan apa ugama sesorang itu, tetapi apakah nilai keperibadian seseorang itu. Cyberboron marah kat aku bila aku cakap macam tu, tapi aku bagi dia satu contoh.."kalau".

Macam mana kalau satu hari, berlaku pergaduhan diantara Ahmad dan Ali. Ahmad kata dia berjuang kerana Islam, dan Ali pula berkata dia mempertahankan Islam. Mereka bergaduh pasai nak mempertahankan Islam. Ahmad hampir-hampir terbunuh..tapi diselamatkan oleh Ah Chong.
Apa yang akan berlaku? Aku takut nanti Ahmad akan berkata " Nasib baik hang ada Chong..kalau tidak aku mati dah." Siapa yang menyelamatkan Ahmad? Tuhan atau Ah Chong? Apakah hukumnya kalau Ahmad berkata macam tu?

Tak sampai sebulan lagi, kita ada pesta jalanraya. Setakat ini ada tiga figure yang menonjol. Mat Sabu, Ambiga dan Ibrahim Ali. Kemudian, Khairy Jamaludin pun nak join sama. Ini satu perkembangan yang menarik…kerana aku rasa ia akan mencetuskan satu dimensi baru.
Macam mana kalau Berahim Ali pi katok kepala Khairy Jamaludin? Hangpa nak tolong sapa? Tengok saja ka? Mampuih pi la kat depa?

Macam mana kalau Berahim Ali pi katok kepala Mat Sabu? Hangpa nak diam ka? Team Khairy nak tengok saja ka?
Macam mana kalau Berahim Ali pi katok kepala Ambiga? Hangpa nak kata…biaq pi la. Dia bukan Islam. Hangpa nak kata macam tu?

Hey!!! Berahim Ali adalah Pejuang Melayu. Dia juga sanggup mati kerana Islam. Dia juga sanggup mati untuk mempertahankan bangsa dan negara…pasai apa hangpa nak lawan dia? Kan dia juga Melayu, kalau dia katok Ambiga…pasai apa hangpa nak tolong Ambiga? Biaq pi la.!!
Ini ujian pertama sebelum kita melangkah ke 2012. Siapa yang mahu tinggal dalam kepompong dimensi Ketiga, yang bangga dengan label…inilah masanya..

Kalau kita mahu melangkah ke dimensi Keempat dimana kita mampu menjadi manusia yang lebih baik, tanpa menilai seseorang menerusi label bangsa, ugama dan warna kulit… ini juga masa nya.

Kalau Berahim Ali nak katok kepala Khairy Jamaludin, aku akan tolong Khairy. Walaupun dia orang Umno sebab nilai yang dipegangnya lebih baik dari Berahim Ali.

Kalau Berahim Ali katok kepala Ambiga, aku akan tolong Ambiga, walaupun dia bukan Islam. Sebab aku rasa Ambiga lebih mulia dari Berahim Ali.
Kalau Berahim Ali katok kepala Mat Sabu ?……….

Apa pun….apa saja yang akan berlaku…aku rasa orang akan tolak BN dulu. Sebab membiarkan perkara-perkara diatas berlaku.

P'raya masjid: Nama Agong diheret, kata Aziz Bari

P'raya masjid: Nama Agong diheret, kata Aziz Bari

Meskipun mengakui Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa dalam hal-hal berkaitan agama Islam di negeri-negeri yang tidak mempunyai Raja-raja Melayu, namun pakar perlembagaan Profesor Abdul Aziz Bari mempertikaikan cara nama Seri Paduka diheret setiap kali bagi membidas dasar-dasar kerajaan negeri Pulau Pinang.

"Hanya selepas Pakatan Rakyat mengambil-alih Pulau Pinang, tiba-tiba peranan Agong menjadi tokoh yang signifikan.

"Nama Baginda digunakan bagi menghalang sebarang tindakan yang diambil oleh kerajaan negeri,” kata pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) itu kepada Malaysiakini.

Abdul Aziz berkata prosedur atau peraturan yang betul mengikut perlembagaan adalah bagi pihak Istana Negara atau setiausaha sulit Yang di-Pertuan Agong bagi mengeluarkan kenyataan berhubung kedudukannya sebagai ketua agama dan bukannya oleh pihak-pihak yang lain.

"Pastinya bukan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom, yang merupakan sebahagian daripada kerajaan.

"Jadi beliau harus diam. Biarkan Baginda melaksanakan tanggungjawab yang diperuntukkan oleh perlembagaan - bebas daripada kerajaan sama ada peringkat persekutuan mahupun negeri,” kata Abdul Aziz.

Beliau juga membidas dakwaan 'mengarut' oleh kumpulan pendesak Melayu, PERKASA yang berkata adalah salah bagi mengadakan pemilihan jawatankuasa kariah masjid diadakan.

"Pertama, tidak ada fatwa mengatakan pemilihan itu adalah haram mengikut Islam,” katanya.
Fatwa

Lagipun menurut profesor itu lagi, umat Islam, sama ada dari Umno, PAS dan PKR, semuanya pernah terbabit dalam pemilihan parti masing-masing.

"Jika ini tidak mengikut Islam, majlis fatwa sepatutnya mengeluarkan hukum berhubung perkara itu,” katanya.

Semalam, hasrat Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) bagi mengadakan pemilihan jawatankuasa kariah masjid bagi sesi 2012-2013 dengan kaedah pilihan raya terpaksa dibatalkan.

Keputusan itu dibuat di Istana Negara di Kuala Lumpur apabila Yang di-Pertua Negri Abdul Rahman Abbas dan Yang Dipertua MAIPP Ellias Zakaria menghadap Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Mesyuarat agung masjid-masjid di Pulau Pinang yang dijadualkan hari ini dan esok itu sepatutnya memilih jawatankuasa kariah di 151 daripada 200 masjid tetapi kini ditangguhkan sehingga notis lanjut.

Pemilihan ala pilihan raya yang dicadangkan itu bagi membolehkan anak kariah mengundi secara sulit untuk memilih pemimpin kariah yang sebelum ini dipilih oleh MAIPP.

Bantahan pelbagai pihak yang didalangi Umno begitu lantang kerana gusar pilihan raya kariah masjid akan menghakis sokongan kepada parti itu yang kini gagal menguasai kerajaan negeri Pulau Pinang setelah ditumbangkan pada pilihan raya umum 2008.

Umno mendakwa pemilihan secara demokrasi itu akan hanya membawa perpecahan di kalangan umat Islam selain mengheret masjid ke kancah politik kepartian-MK

PAS cabar Rais, buktikan serangan siber ada kaitan Bersih 2.0

PAS cabar Rais, buktikan serangan siber ada kaitan Bersih 2.0

KUALA LUMPUR, 18 Jun — Dewan Pemuda PAS pusat mencabar pentadbiran Najib membuktikan “fitnah” anggota Kabinetnya, yang semalam mendakwa serangan siber ke atas laman web kerajaan dan agensinya baru-baru ini, ada kaitan dengan Himpunan Bersih 2.0.

Semalam, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim percaya serangan penggodam ke atas laman-laman web sejak kelmarin ada kaitan dengan Himpunan Bersih 2.0 di Kuala Lumpur, Sabah dan Sarawak 9 Julai ini, serta dilihat sebagai satu perbuatan tidak patriotik kepada negara.

Kata Rais, beliau juga percaya tindakan itu bermotifkan politik dan bertujuan cuba melakukan sabotaj ke atas kerajaan.

Sebanyak 198 laman web rasmi kerajaan telah digodam dengan 90 peratus penggodamnya dari dalam negara, kata Rais.

Menegaskan pendirian mereka, Ketua Penerangan Pemuda PAS pusat Riduan Mohd Nor berkata, pihaknya kesal dengan sikap tidak bertanggungjawab Rais, didakwa menyalahgunakan kuasa beliau sebagai anggota jemaah menteri dengan menyebarkan fitnah berasaskan andaian semata-mata.

“Amat buruk dan sangat tidak profesional bila mana seorang menteri berkelakuan begini,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Sehubungan itu Riduan berkata, pihaknya mencadangkan penganjur Bersih 2.0 membuat laporan polis dan menyaman menteri terbabit atas kenyataannya dikeluarkan semalam.

“DPPM menasihatkan pihak kerajaan membuat siasatan terperinci terhadap serangan siber itu dan mendedahkan hasilnya kepada rakyat.

“Kerajaan yang membelanjakan bilion ringgit wang rakyat untuk menyediakan fasiliti keselamatan siber harus menjawab kepada rakyat bagaimana dengan begitu mudah laman-laman berkenaan diserang hingga menyusahkan ramai pihak,” kata Riduan lagi.

Riduan juga mahu kerajaan mempertingkatkan sistem keselamatan siber negara dan tidak menyekat kebebasan rakyat untuk menyampaikan pandangan mereka melalui medium alternatif ini.-TMI

17 Jun 2011

Sistem Komputer Digodam: Menunjukkan BN Boleh Tumbang Bila-bila Masa

Penggodam uji strategi: Pakar

KUALA LUMPUR: Pakar teknologi maklumat (IT) tempatan berpendapat serangan terhadap laman web kerajaan sejak malam kelmarin, hanya strategi percubaan kumpulan penggodam terbabit sebelum mereka melancarkan 'perang sebenar' yang lebih serius tanpa memberi sebarang amaran awal pada masa depan.

Jururunding Keselamatan di sebuah syarikat IT di ibu negara, Hazrul Hamzah, berkata kumpulan penggodam terbabit dipercayai ada muslihat tertentu kerana sanggup memaklumkan secara terbuka menerusi internet mengenai tarikh dan masa mereka akan melakukan serangan berkenaan.

“Kumpulan penggodam terbabit pasti tahu bahawa pihak kerajaan sudah tentu akan mengambil segala langkah yang mampu untuk mematahkan serangan berkenaan, justeru, dipercayai mereka tidaklah sebodoh itu.

“Serangan setakat ini dipercayai hanya untuk menguji serta menjadikan kerajaan leka seolah-olah sudah berjaya mematahkannya, sebelum mereka menggodam dan melakukan kerosakan yang jauh lebih serius tanpa amaran terlebih dulu pada suatu masa nanti.

“Selain itu, kumpulan penggodam terbabit juga sudah berjaya mendapat publisiti meluas yang dikehendaki untuk menyampaikan mesej kepada kerajaan bahawa mereka membantah tindakan kerajaan mengenakan tapisan terhadap internet dan menyekat 10 laman perkongsian fail.

“Mereka jelas berpegang teguh kepada prinsip kebebasan mendapatkan maklumat,” katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Sebanyak 51 laman web dengan domain .gov.my diserang sejak jam 11.30 malam kelmarin sehingga pagi semalam menyebabkan sekurang-kurang 41 daripadanya mengalami gangguan pada tahap berbeza.

Serangan itu dikesan berlaku lebih awal daripada ancaman sekumpulan penggodam antarabangsa menggelar diri mereka ‘Anonymous’ untuk menyerang portal kerajaan www.malaysia.gov.my melalui ‘Operation Malaysia’ pada jam 3.30 pagi semalam.

Hazrul berkata, ‘Anonymous’ boleh disifatkan sebagai sebuah organisasi tersusun dan disertai ramai penggodam antarabangsa yang memiliki kepakaran tinggi dalam bidang IT.

“Justeru, kerajaan diharap jangan cepat berasa lega apabila dapat mematahkan serangan ‘Anonymous’ kali ini, sebaliknya mesti mengambil tindakan segera untuk mempertingkatkan keselamatan rangkaian internet kerajaan sebelum mereka melancarkan serangan sebenar pada bila-bila masa yang tidak diketahui,” katanya. -BH

Ulasan GB

Inilah akibat apabila di zaman IT, para pemimpin Malaysia pula buta IT.

Masing-masing menteri kononnya ada facebook, ada twitter, ada blog, tetapi rupa-rupanya semuanya dikendalikan oleh orang lain yang diupah. Sedangkan diri sendiri buta kayu mengenai teknologi maklumat. Belajar tak mahu, tapi bercakap mengenai sistem teknologi maklumat macamlah merekalah yang paling handal.

Walaupun sudah diberikan "amaran awal" beberapa hari, namun sistem keselamatan komputer negara tidak berupaya untuk menghalang penggodam dari menceroboh sehingga akhirnya kerajaan dimalukan apabila lebih 50 lamanweb telah gagal diakses pada hari semalam.

Serangan semalam menunjukkan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia atau ringkasnya MAMPU jelas hanya gempak pada nama dan strategi, tetapi terdedah fakta yang mereka tidak mampu dan kosong pada isi serta kebolehan di bidang teknologi maklumat.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia pula hanya gah menghabiskan wang berjuta ringgit mengedarkan netbook-netbook percuma tetapi dari sudut ilmu, kesemuanya hampas. Yang kaya hanyalah pembekal-pembekal komputer bersama-sama syarikat-syarikat kroni yang makan persen.

Maaflah, kasar bunyinya ulasan GB, tetapi itulah hakikatnya. Ia memberikan signal yang amat jelas:

Jika sistem komputer kerajaan oleh diserang sebegitu mudah walaupun telah diberi amaran, ia menunjukkan bahawa kerajaan yang ada hanya gah di zahir tetapi kosong di dalamnya dan justerunya boleh diserang dan ditumbangkan pada bila-bila masa

Biarkan lebih 28 juta Rakyat terus ditipu 191 orang?

Biarkan lebih 28 juta Rakyat terus ditipu 191 orang?

Hishamuddin Hussein tidak mahu menyebelahi sesiapa. Beliau tidak akan terlibat di dalam pergeseran antara BERSIH dan PERKASA. BERSIH bakal menganjurkan perhimpunan pada 9 Julai 2011 manakala PERKASA pula menentangnya. Mereka mungkin akan menggerakkan perhimpunan anti-BERSIH.

Walau bagaimanapun Polis mengancam untuk mengambil tindakan. Polis di bawah kendalian Hishamuddin tidak akan bersikap neutral seperti beliau.

Ini bermakna Polis akan mengambil langkah pencegahan dengan menahan penganjur BERSIH sebelum perhimpunan itu bermula.

Kerajaan sedar betapa bahayanya jika mereka membenarkan perhimpunan itu berjalan lancar. Perhimpunan BERSIH 1.0 pada November 2007 misalnya telah memberikan kesan terhadap Pilihan Raya Umum Mac 2008. Mereka bimbang perhimpunan BERSIH 2.0 akan mengulangi kesan pilihan raya umum akan datang, yang dijangka bakal berlangsung pada 11 November 2011 atau 11-11-11.

Walau apa pun, perkembangan di Timur Tengah telah menunjukkan bahawa ianya adalah berita buruk kepada pemerintah apabila rakyat sudah mula turun ke jalan raya.

Mereka yang sedang berlegar di koridor kuasa sememangnya takut kepada kuasa rakyat. Mereka tahu apabila rakyat bersatu maka runtuhlah pemerintahan mereka.

Dan BERSIH 1.0 telah menyatukan rakyat dan begitulah jua BERSIH 2.0 jika perhimpunan tersebut dibenarkan.

Sejarah telah membuktikan bahawa 1% kelompok rakyat akan menguasai 99% rakyat yang lain. Inilah kebenaran yang boleh kita lihat di mana-mana era di seluruh dunia.

Inilah makna kuasa sebenarnya. Kuasa adalah perihal 1% orang mendominasi 99% yang lain. Dan apabila 99% bangkit dan bersatu maka tumbanglah pemerintahan yang dikuasai 1% itu.

Cuba analisis mana-mana negara dan era, dari mutakhir ini sehinggalah kepada sejarah terdahulu. Sama ada ia Revolusi Perancis, Revolusi Amerika, Revolusi Russia, Revolusi China, Revolusi Cuba, Revolusi Iran dan sebagainya, bila 99% bangun memberontak maka habislah kuasa yang dipegang 1%.

Jadi, rakyat tidak boleh dibiarkan di jalanan. Solidariti jalanan telah menyatukan rakyat seperti yang telah kita saksikan di Mesir baru-baru ini. Penganut Yahudi, Kristian dan Islam yang saling memusuhi selama lebih seribu tahun tiba-tiba bersatu di jalanan. Oleh itu mereka harus disekat daripada berhimpun.

Inilah puncanya mengapa BERSIH 2.0 berbahaya dan mesti digagalkan. BERSIH 1.0 telah membuktikannya.

Jadi, kerajaan berada dalam keadaan panik. Rakyat Malaysia tidak boleh dibiar bersatu. Rakyat yang bersatu akan menamatkan pemerintahan 1% pemimpin ke atas 99% rakyat. Sejarah telah mengajar kita mengenai hal ini.

Tuan-tuan penjajah Inggeris telah mengajar kita. Bukankah kita dijajah Inggeris dan kita dididik mengikut acuan Inggeris?

Dan bukankah Inggeris telah membuktikan 1% pemerintah menguasai 99% rakyat di seluruh dunia selagi 99% itu berpecah belah?

Apabila 99% rakyat India bersatu, British terpaksa berundur balik ke England. Apabila orang Melayu, Cina dan India di Malaya bersatu di bawah parti Perikatan, British terpaksa mengalah dan memberikan kemerdekaan kepada Malaya.

Inilah fakta sejarah dan kita telah mempelajarinya dari penjajah Inggeris. Kita tahu strategi pecah dan perintah adalah sejajar dengan peraturan penguasaan 1% ke atas 99%. Hanya apabila 99% bersatu dan berhenti dari berpecah barulah 99% menjadi ancaman kepada 1%.

191 rakyat Malaysia sedang menguasai 28 juta rakyat. Ini jauh lebih kurang dari nilai 1%. 191 rakyat ini merupakan ketua bahagian Umno. Perdana Menteri Najib Tun Razak dan timbalannya Muhyiddin Yassin termasuk di dalam kelompok 191 orang ini.

191 ketua bahagian Umno ini memilih presiden dan timbalan presiden parti mereka. Kedua-dua pemimpin ini menang tanpa bertanding di dalam Mesyuarat Agung Tahunan UMNO yang dihadiri kurang dari 3000 orang perwakilan.

Jadi, 191 orang memilih pemimpin tertinggi negara dan hanya lebih kurang 2,500 orang mengesahkannya. Dengan erti kata lain, 191 ketua bahagian dan 2,500 perwakilan menentukan masa depan seluruh rakyat Malaysia yang berjumlah 28 juta.

Tetapi perkara ini hanya boleh berterusan selagi 28 juta rakyat Malaysia tidak bersatu dan tidak turun ke jalan raya. Itulah puncanya 191 ketua bahagian Umno dan 2,500 orang perwakilan masih mampu meneruskan penguasaan ke atas 28 juta rakyat negara ini. Penjajah Inggeris dan orang India telah mengajar kita tentang perkara ini.

Jadi, rakyat Malaysia tidak boleh dibiarkan bersatu dan dibenarkan turun ke jalan sebagai tanda bersatu. Kalau dibiarkan, maka tamatlah penguasaan 1% ke atas 99%.

Pada November 2007 ketika BERSIH 1.0 berlangsung, kerajaan gagal menghalang perhimpunan ini dan akibatnya pemerintah menanggung kekalahan teruk pada pilihanraya umum Mac 2008. Jika BERSIH 2.0 dibiarkan, dan jika rakyat bersatu di jalan raya, mungkin pilihanraya akan datang bakal mengulangi kekalahan teruk BN pada Mac 2008.

Walau bagaimanapun amat menyedihkan apabila rakyat Malaysia suka cakap banyak seperti kentut, anginnya hangat, berbau busuk dan bising.

Mari lihat berapa ramai rakyat Malaysia akan turun ke jalan raya pada 9 Julai 2011. Mari lihat berapa ramai pembaca Malaysia Today yang banyak cakap turun ke jalan raya pada 9 Julai 2011.

Penganjur BERSIH mensasarkan perhimpunan 300,000 rakyat. Saya berani bertaruh kurang dari 100,000 yang akan berada di sana. 100,000 itu pun jumlah yang sangat tinggi. Kalau mereka mampu menarik 50,000 orang turun ke jalan raya itu pun sudah dikira satu kejayaan.

Disebabkan itulah tiada apa yang akan berubah. Pilihan Raya ke-13 bakal berlangsung dan Barisan Nasional akan menang dan menjadi kerajaan persekutuan.

Bolehkah Pakatan Rakyat mengekalkan 4 negeri yang telah dikuasainya? Bolehkah Pakatan merampas semula Perak? Bolehkah Pakatan menawan Negeri Sembilan?

Bolehkah Pakatan memenangi semula 82 kerusi yang telah dikuasainya pada pilihan raya umum lalu? Bolehkah Pakatan menambah bilangan kerusi di Sabah dan Sarawak daripada 2 kepada 20 kerusi dari jumlah keseluruhan 57 kerusi di Malaysia Timur? Bolehkah kita lihat Pakatan Rakyat menang sekurang-kurangnya 100 kerusi parlimen berbanding 122 kerusi BN?

Secara ringkasnya, apakah pilihan raya ke-13 nanti akan menyaksikan kewujudan sistem dua parti dan sebuah barisan pembangkang yang kuat?

Atau apakah Pakatan Rakyat hanya mampu menguasai Kelantan dan Pulau Pinang sahaja? Dan apakah 82 kerusi yang telah dimenanginya pada Mac 2008 akan berkurang kepada 50 sahaja? Apakah Barisan Nasional menyapu bersih Malaysia Timur seperti yang telah dilakukan pada Mac 2008?

Pendek kata, apakah pilihan raya akan datang Pakatan Rakyat gagal dan impian kita untuk melihat sistem dua parti dan barisan pembangkang yang kuat berkecai begitu sahaja?

Ya, itulah latar BERSIH 2.0. Jadi, jangan banyak cakap. Kata Nike: JUST DO IT! Bukan kata Umno: JUST DUIT! Saya letih membaca komen anda semua di Malaysia Today, yang rata-ratanya lepas geram dan maki hamun. Cakap macam cirit birit. Bak kata orang, syok sendiri.

Bangkitlah dan lakukan sesuatu. Hentikan menjerit dan mulakanlah gerak kerja. Dan jika kita gagal melihat 300,000 orang di jalan raya pada 9 Julai 2011 maka kita berhentilah. Saya juga akan berhenti membazir masa dan tutup Malaysia Today. Sudah jelas terang lagi bersuluh, pembaca Malaysia Today rata-ratanya persis angin kentut yang tidak melakukan apa-apa.

Itulah kentut: bising dan busuk tapi tak berguna satu sen.

Petikan Malaysia Today terjemahan oleh: Tinta Tun Adil

PAS: Langkah Pemuda Umno ‘iktiraf’ Bersih, Khairy lupa diri

PAS: Langkah Pemuda Umno ‘iktiraf’ Bersih, Khairy lupa diri

KUALA LUMPUR, 17 Jun — Dewan Pemuda PAS pusat mendakwa keputusan Pemuda Umno yang turut mahu menganjurkan satu perhimpunan bagi memperkukuh sistem demokrasi pada 9 Julai ini sebagai satu sokongan tersirat kepada agenda utama Bersih 2.0 yang mahukan pemulihan demokrasi dilakukan.

Semalam, Pemuda Umno mengumumkan pihaknya juga mahu menganjurkan satu perhimpunan bagi memperkukuh sistem demokrasi pada 9 Julai ini — hari Himpunan Bersih 2.0 akan diadakan.

Bagaimanapun sayap Umno itu tidak akan menyertai Himpunan Bersih 2.0, kata ketuanya Khairy Jamaluddin.

Perkara tersebut diputuskan pada mesyuarat Exco Pemuda Umno semalam.

Dalam reaksinya hari ini, Ketua Penerangan Pemuda PAS Riduan Mohd Nor berkata, tindakan sayap pemuda parti saingan mereka itu sekali gus dilihat sebagai tindakan memperlekehkan ketidakmatangan organisasi Umno dan Perkasa sendiri, yang sebelum ini beria-ria membuat laporan polis kononnya mendakwa Himpunan Bersih 2.0 sebagai ancaman kepada warga Kuala Lumpur dan kestabilan negara.

“Dengan begitu banyaknya laporan polis dibuat, akhirnya Pemuda Umno membuat keputusan yang boleh dianggap seperti menjilat ludah sendiri dan menempelak organisasi Umno-Perkasa.

“Rakyat tidak lupa bagaimana ketua pergerakan itu, Khairy Jamaluddin pada 2007 pernah mengelarkan rakyat yang menyertai Himpunan Bersih sebagai ‘beruk-beruk di jalanan’,” kata beliau.

Riduan berkata kini beliau sendiri mahu turun ke jalanan atas alasan mahu memperkukuhkan demokrasi dan “mungkin dia sudah sedar siapa dirinya.”

Riduan menambah, alasan beliau itu juga membuktikan bahawa “adanya kepincangan dalam sistem demokrasi negara, adanya kecacatan yang harus diperbaiki.”

“Dan, begitu banyak masalah yang belum diselesaikan hingga Pemuda Umno pun mahu berhimpun.

“Tidak kisahlah kalau mereka hanya mahu berhimpun kalangan puak-puak mereka sahaja di PWTC dan bukannya bersama rakyat,” kata beliau sambil menambah, keputusan Pemuda Umno itu menunjukkan rakyat sudah mendapat signal bahawa ia sendiri jelas tidak berpuas hati dengan sistem demokrasi yang ada.

Sehubungan itu kata Riduan, pihaknya akan mengerah semua ahli Pemuda PAS dalam dan luar negara bagi menyertai Himpunan Bersih 2.0 sebagai tanda solidariti bersama rakyat.

“Dewan Pemuda PAS pusat mengajak rakyat turun beramai-ramai pada 9 Julai ini untuk menyatakan bantahan kepada sistem demokrasi yang lemah dan pincang ini.

“Hanya rakyat yang mampu membuat perubahan ini,” katanya.-mk

16 Jun 2011

PKRleaks: Skandal RM400,000

PKRleaks: Skandal RM400,000 (1)
June 16, 2011

Oleh kerana Ong Eu Leong tidak mahu menarik balik tuduhanya yang mengatakan aku minta RM400,000 dari PKR, (dan bila tak dapat..aku keluar parti,) maka aku beranggapan bahawa dia tetap dengan tuduhan itu. Walaupun ramai yang menyuruhnya meminta maaf dan menarik balik tuduhan tersebut, tapi dia tetap keras kepala.

Kalau ikut lumrah undang-undang, pendakwa perlu membuktikan tuduhannya. Tapi oleh kerana budaya dalam PKR dimana kalau mereka menuduh, tidak perlukan bukti. Tapi kalau orang lain menuduh depa, mesti diiringi bukti. Kalau tak ada bukti..itu fitnah. Ada bukti…pun fitnah.
Jadi aku mengambil keputusan untuk membersihkan nama aku dengan menceritakan dari A sampai Z.Kalau nama aku tak bersih…macam mana nak pergi perhimpunan BERSIH?

Dalam setiap parti yang nak menang pilihanraya, Biro pilihanraya perlu mantap. Perlu ada maklumat pengundi, perlu ada perancangan, strategi dsb.PAS ada Sistem Semakan Daftar Pemilih (SSDP). Umno ada sistem dia sendiri. Masa PRU 2008, Alfaberlian yang tolong set-up untuk Puteri Umno di Perak. Siap dengan sistem pemantauan pengundi. Setiap jam depa tau…sapa yang sudah keluar dan sapa yang belum mengundi. PKR ada apa?

Pada tahun 2006, Azmin Ali sebagai Pengarah Pilihanraya PKR melancarkan SISMEP ataupun Sistem Menang Pilihanraya. SISMEP merupakan satu perisian komputer untuk memantau pengundi. Sebelum pilihanraya, sistem tersebut mampu memantau pengundi-pengundi yang sudah mati atau pengundi hantu. Semasa pilihanraya, sistem tersebut juga mampu memantau pengundi-pengundi yang sudah ataupun belum keluar mengundi.

Tapi sistem ini hanya berfungsi bila ada pilihanraya kecil, sebab tak ada orang yang boleh mengendalikan sistem ini. Hanya beberapa orang-orang Azmin yang boleh menggunakannya. Ia juga adalah milik eksklusif Azmin…bukan milik parti.

Dalam PRU 2008, sistem ini tidak digunakan, sebab tak ada siapa yang tau. Malah kalau tanya orang PKR pun …ramai yang tak tau.Bila aku pergi untuk membuat latihan sebagai persediaan PRN Sarawak pada tahun 2010, orang Sarawak tak pernah dengar pun SISMEP.
Selepas PRU 2008, Pengarah Pilihanraya PKR diambil alih oleh Saifuddin Nasution. Dan Saifudin mewarisi bilik kosong dari Azmin. Tidak ada rekod atau fail yang diserahkan, Malah SISMEP yang dibanggakan itupun kekal menjadi milik Azmin. Saifudin terpaksa bermula dari kosong.
Tidak banyak rekod pencapaian Saifudin semasa menjadi Pengarah Pilihanraya PKR. dan Saifuddin tak mampu melakukan banyak perkara sebab bukan ada peruntukan kepada Jawatankuasa Pilihanraya. Saifudin bukan ada duit macam Azmin. Semua staf Saifudin adalah petugas sukarela yang tidak dibayar gaji. Elaun pun tak ada.

Tapi aku salute kat Saifuddin…sebab dia berjaya juga menetapkan beberapa Piawaian Asas (SOP) tentang pilihanraya.Dia tak ada sistem canggih macam Azmin, tapi semuanya direkodkan dan menjadi milik parti.

Penghujung tahun 2009, Fuziah Salleh dilantik sebagai Pengarah Biro Latihan PKR dan aku pun join sama. Dalam Biro Latihan, aku lebih banyak bermain dengan nombor, data dan statistik. Semuanya dibuat secara manual. Dan Fuziah melantik aku menjadi trainer khusus tentang nombor dan angka. Itu sebab aku boleh tulis dalam blog siap dengan fakta dan angka.
Sekitar bulan Februari atau March 2010, berlaku rombakan dalam PKR ekoran perletakan jawatan Salehuddin Hashim sebagai Setiausaha Agung PKR. Saifuddin dilantik menjadi Setiausaha Agung, Fuziah menjadi Pengarah Pilihanraya manakala Biro Latihan diserahkan kepada Mustaffa Kamil Ayub.

Bila Mus menjadi Pengarah Biro Latihan, dia mengambil kembali team dia dan membuat perubahan dalam latihan secara total. Mus kembali dengan SEHARUM. Aku balik kampung bela ayam.
Lebih kurang sebulan Fuziah Salleh menjadi Pengarah Pilihanraya, berlaku Pilihanraya Kecil Hulu Selangor. (April 2010) Dan disinilah aku nampak banyak kepincangan dalam pengurusan pilihanraya.

Pertama sekali, Jawatankuasa Pilihanraya PKR tak ada duit. Satu sen pun tak ada. Semuanya kena bergerak secara sendiri. Nasib baik makan free kat Ampang Pecah. Kereta aku rosak teruk dan aku tak ada duit nak repair. Nasib baik Fuziah baru dapat gaji, dan dia tolong bayarkan.
Dan PRK Hulu Selangor juga menyaksikan perebutan kuasa, sabotaj dan keras kepala.
Dua minggu sebelum Penamaan Calon, Jawatankuasa Pilihanraya Negeri Selangor mengadakan retreat di Ampang Pecah yang diketuai oleh Abdullah Sani, Pengarah Pilihanraya PKR Selangor.
Hari pertama..bengkel. Hari kedua..pembentangan.

Masa pembentangan…aku dijemput duduk dikerusi VIP dengan Haji Ismail sebagai wakil Jawatankuasa Pilihanraya Pusat (JPRP). Dan dalam masa pembentangan tersebut, dalam hati aku kata…hancur la. Kalau Pengarah Pilihanraya Negeri tak tau berapa Daerah Mengundi di Batang Kali…macam mana nak mengatur gerak kerja?
Yang aku tau, DUN Batang Kali mempunyai 17 Daerah Mengundi, tapi JPRN Selangor berkeras kata cuma ada 16 Daerah Mengundi. rupa-rupanya, depa pakai Daftar Pemilih PRU 2008 Daftar Pemilih PRU 2008 menggunakan Daftar Pemilih Induk Disember 2007.. Aku pulak pakai Daftar Pemilih Disember 2009. PKR Selangor…satu negeri yang kaya dan ditadbir oleh PKR…tapi nak beli Daftar Pengundi yang berharga tak sampai RM500.00 untuk Hulu Selangor, tak ada duit.
Aku tak boleh nak lawan depa…sebab depa lagi berkuasa..jadi aku bagi tau kat Fuziah. Kalau JPRP tak bantu…lingkup la.

Pada hari ketiga, retreat dihentikan serta merta sebab Tan Sri Khalid mengambil alih. Khalid melantik dirinya sebagai Pengarah Pilihanraya PRK Hulu Selangor. Sekarang sudah ada dua Pengarah. Abdullah Sani dan Khalid. Masing-masing berebut nak jadi Pengarah. Dan perkara ini tidak boleh diselesaikan sehingga terpaksa dibawa ke Mesyuarat Biro Politik di Tropicana. Masing-masing berebut nak jadi Pengarah, tapi kerja dibawah masih belum berjalan.
Akhirnya Khalid jadi Pengarah dan Fuziah Saleh dilantik jadi Pengarah Operasi. Aku pun ikut Fuziah ke Ampang Pecah dan berkampung disana. Aku pun buat kerja secara manual berdasarkan Daftar Pemilih Disember 2009. Tapi bila keluar Daftar Pemilih yang digunakan untuk PRK, ianya sudah berbeza!! Tambah satu lagi Daerah Mengundi di Batang Kali menjadi 18.

Masa tu baru kelam kabut. Bila Fuziah tanya aku berapa pengundi baru, berapa pengundi yang dipindah masuk, berapa pengundi yang dah mati…aku kena buat sorang-sorang secara manual. Mati la. Aku cuma tau Excel. Nak sort semua benda tu…mati la.Jadi aku bagi tau Fuziah aku perlukan dua orang yang mahir dalam Access. Bila tak dapat, kami minta tolong Unit IT Pas. Suhaimi Embong datang dengan dua lagi pembantu dan membantu menganalisa Daftar Pemilih.

Unit IT Pas berjaya mengesan beberapa ratus pengundi yang telah berubah kawasan. tapi aku nampak lebih dari itu. Aku boleh nampak apa yang telah berlaku, tapi aku tak boleh nak confirm with facts and figures. Aku bagi tau Fuziah, kemungkinan hampir 20,000 pengundi telah berpindah tempat mengundi. Tapi Fuziah tak percaya. Dia lebih percaya kepada laporan Unit IT Pas.
Bila tiba hari Penamaan Calon, Ong Eu Leong datang dari Penang. Dan dia memang mahir dalam Access. Dia dan aku tak tidur 3 malam untuk mengesan pengundi-pengundi yang telah berpindah tempat pengundi. dan hasilnya, kami mengesan 13, 488 pengundi telah berpindah tempat mengundi. Selesai satu perkara.

Kemudian nak pantau pergerakan pengundi masa mengundi. Nak tau berapa pengundi dah keluar, berapa pengundi yang belum mengundi…nak buat macam mana?
Fuziah meminta pertolongan staf Azmin yang buat SISMEP dulu. Depa demand RM6,000. Perghhh!! Kami yang duduk buat kerja tak ada duit, tapi depa datang nak bawa software demand RM6,000. Aku tak tau la berapa Fuziah bayar kat depa. Tapi bila tiba hari mengundi…semua kaput. Sistem tu tak compatible dengan kebanyakan laptop yang ada.Tahun 2010..sapa pun tak pakai Windows 98. Pulak tu, sepuluh laptop, ada macam-macam OS. Ada yang pakai Windows 98, Windows ME, Windows XP, Windows Vista. Akhirnya bila tiba hari mengundi langsung tak pakai.
Sat lagi aku sambung….Nak pi cari kopi O.


PKRleaks: Skandal RM400,000 (2)

sambungan…..

Aku tak mau cerita macam mana petugas PKR masa PRK Hulu selangor tak makan…sedangkan RM150,000 diperuntukkan untuk makanan. Aku juga tak mau cerita macam mana 15,000 keping poster Zaid hilang tengah jalan. Aku juga tak mau cerita pasai apa bendera dan banner tidak dibenarkan keluar dari ibupejabat PKR ..sebab tak ada kena mengena dengan skandal RM400,000 ini. Skandal RM400,000 ini hanya tentang sistem perisian komputer untuk memantau pengundi.

Terus terang aku katakan..jentera pilihanraya PKR kaput. Lemah sebab bukan saja tak ada petugas, malah tak ada data. Cuba tanya kat Pengarah Pilihanraya PKR selangor…depa ada Daftar Pemilih 2008, 2009, 2010? Depa tau tak berapa Daerah Mengundi di Selangor sekarang? mungkin ada dua tiga Cabang yang melakukan usaha sendiri, tapi di Peringkat Negeri…hampas.
Selepas PRK Hulu Selangor, kami buat post mortem dan pada masa itu aku mencadangkan supaya JPRP mempunyai satu sistem yang boleh diakses oleh semua orang. Setiap Cabang PKR perlu mempunyai data setiap pengundi. Kalau pengundi pun kita tak kenal…nak menang macam mana? Kalau Daftar Pemilih pun tak ada…nak buat kerja macam mana? Tapi bila suruh buat presentation….memang terror. Semua retorik.

Semasa retreat di Port Dickson, setiap Pengarah Pilihanraya Negeri diminta mebuat presentation tentang bagaimana nak menang dalam PRU 13. Abdullah Sani lari…dan hanya meninggalkan laoprannya. Aku tak mau tunjuk kat sini. Malu. Suruh Chor buat lagi bagus. Hangpa bayangkan..kalau Matsamankati yang bodoh dan bengap..boleh duduk di Jawatankuasa Pilihanraya PKR Pusat…macam mana keadaan yang di Negeri atau Cabang?

Fuziah bersetuju supaya JPRP mempunyai sistem komputer untuk memantau pengundi. Tapi dia mau lebih baik dari SSDP yang dimiliki oleh Pas. Dan dia memberikan tugas untuk menyediakan sistem ini kepada dua team. Aku satu team..manakala satu lagi diberikan kepada Aman Shah. Lepas tu masing-masing datang buat presentation siap dengan proposal.
Aman bawa software dia. Memang canggih…tapi kos dia dalam jutaan ringgit. Aku bawa sistem cokia…tapi cukup untuk melakukan kerja-kerja yang diperlukan. Dan kosnya hanya RM380,000. Siap dengan latihan bagi setiap Data Analyst Cabang.

Fuziah ambik aku punya. Dia suruh aku teruskan dengan system development. Tapi suruh saja!! Bukan ada duit. Kalau dapat advance dua tiga ribu pun takpa…tapi yilllekk. Satu sen pun tak ada. Yang ada hanyalah janji mulut. Aku percaya kat Fuziah sebab dia belum pernah kelentong aku.
Now!! Mana aku nak cari duit untuk beli Daftar Pemilih? Nak beli Daftar Pemilih saja RM50,000 untuk seluruh Malaysia. Nak beli komputer…nak bayar programmer, nak bayar Data Entry clerk. Aku pulak nak makan apa?

Aku tarik sorang member yang ada duit sikit. Dia ada syarikat sendiri. Ada 14 orang staff. Jadi aku boleh pakai kemudahan pejabat dia. Member pun setuju.
System development mempunyai 3 fasa. Selesai satu fasa…PKR kena bayar berapa kos yang aku keluar. (Progressive payment la). Sebab aku tau PKR bukan ada duit.
Fasa pertama, kami belanja RM50,000. Itu pun hanya menumpukan kepada Perak dan Sarawak. Sebab kat Perak masa tu heboh dengan DUN akan dibubarkan. Sarawak juga akan menghadapi Pilihanraya DUN. Member aku pakai duit syarikat dia untuk development cost.

Nak kata canggih tu tak la. Tapi sistem ini dipanggil I-VIDIA. (Internet based- Voters identification and Data Intergration Application). Hangpa nak maklumat tentang pengundi? Tentang keputusan pilihanraya yang lalu? Nak tau berapa pengundi baru? Berapa pengundi dah mati atau masuk jel? Berapa dan siapa pengundi yang telah dipindahkan. Maklumat-maklumat tentang pengundi hingga ke setiap rumah panjang pun boleh diperolehi dengan hanya mengakses internet.
Bila ada maklumat..baru senang buat kerja. Tak perlu ceramah, tak perlu risalah. Hangpa duduk kat kedai Janda Bakaq kat pekan Sauk, dan cuba perhatikan orang lalang. Orang kampung boleh kenai sapa penyokong totok Pas, sapa penyokong totok Umno. Dalam 100 orang, mungkin kita kenai 30 orang penyokong totok Pas, dan 40 penyokong totok Umno. Baki tinggal 30 yang atas pagar…yang kita tak tau dia undi sapa. Ini sasaran kita. Nak pi kempen kat orang Umno yang dah gerenti takkan jadi putih walaupun dibasuh dengan Clorox buat apa? Dan kalau dah tau siapa 30 orang pengundi atas pagar…terus jumpa depa la. Tak kan nak tunggu Mat Sabu datang buat ceramah nak kempen kat depa! Tapi kalau yang tu pun tak boleh buat…nak menang macam mana?

Bila aku buat training kat Sarawak, Baru Bian kata…"we know whether we’ll win or lose, before the election". Yes…because we keep records of every voter. Who they are, where they live and who they are going to vote. Sebelum hari mengundi kita dah boleh tau sama ada boleh menang atau tidak. Itu pasai aku kata PKR hanya boleh menang tidak lebih lima kerusi diSarawak. Anwar kata boleh menang 20 kerusi. Akhirnya menang hanya 3 kerusi.

Semasa di Sarawak, aku buat perkiraan dalam masa sehari. Masa sampai di Sarawak, aku tak ada Daftar Pemilih terkini yang digunakan dalam PRN. Husnul dan Cyberboron bantu aku dapatkan dari Pemuda Pas Sarawak. Dan dalam masa satu hari aku buat analisis. Esoknya aku publish unjuran kemenangan. Itu pun kalau buat kerja la. Kalau takat sembahyang hajat saja…tak jadi.
Hangpa ingat Najib akan buat pilihanraya kalau dia tau dia akan kalah? Tu pasai dia tangguh pilihanraya sebab dia tau susah nak menang. tu pasai SPR dok kalut tambah pengundi pos, ubah pengundi, modify daftar Pemilih…sebab nak bagi BN menang.

Umno membelanjakan RM14 juta untuk membangunkan http://sikap.com.my. Tapi biasa la dengan Umno. Bukak Facebook pun sampai RM1.8 juta. PKR bakal mempunyai sistem yang tak sampai RM400,000. Orang Azmin minta RM6,000 untuk satu Parlimen di Hulu Selangor. Kalau 200 parlimen dah RM1.2 million. Dengan RM50,000, PKR sudah mempunyai sistem memantau pengundi untuk Sarawak dan Perak. Tapi yang tu pun tak boleh nak bayar!!
Bila Fasa pertama sistem siap, Fuziah kata funder tak jadi nak bagi duit. Kantoi la aku.Entah berapa kali aku buat presentation pun aku takingat. Sampaila kena buat presentation kat Biro Politik yang dipengerusikan oleh Anwar sendiri.
Anwar setuju dengan sistem ini tapi pasai duit..dia suruh deal dengan Bendahari, William Leong. Mampuih la. William nak bayar duit sewa pejabat pun tak ada duit…macam mana nak bayar kat aku? Biro Latihan pun sekarang dah mati. Mus pun dak bangkrap C.
Member aku terpaksa jual Toyota Harrier dia dan pakai Proton kereta kebal sebab RM50,000 dah hangus. Dan kalau PKR tak mau bayar..pasai apa aku nak bagi sistem tu secara percuma? Depa minta source code…boleh bla la.

Kereta aku masuk worksyop enam bulan. Nak repair tak ada duit. Akhirnya aku keluar duit EPF untuk repair kereta. Tu kira nasib baik umur aku dah lima puluh. Nak harap RM50,000 dari PKR…tak tau la. Tapi aku tak bising. Dan aku terus juga buat kerja dengan PKR. Malah kawan aku sanggup meminjam dan berhutang lagi untuk membantu Rodziah menggerakkan projek MIMBAR.
RM50,000 lingkup kerana sistem pilihanraya. RM50,000 lagi lingkup kerana MIMBAR. Aku dapat apa? Kawan aku hutang keliling pinggang sampai syarikat lingkup. Lelong pejabat dengan harga diskaun 50% kepada JIM Shah Alam. Proton Saga kereta kebal pun dah kena tarik. Akhirnya kami ambil upah tebas rumput kat highway.

Bila orang kata aku minta RM400,000…sedangkan aku dan kawan aku jadi bangkrap C….aku sakit hati. Malah Fuziah sendiri kata tak betul.Dan kalau hangpa bawa kereta EXCO lalu kat hiway tu..jaga-jaga la sikit. Silap-silap hangpa langgar kami pulak.
Aku pun heran macam mana PKR tak ada duit. Semasa Pemilihan PKR, Azmin boleh belanja RM7,000 untuk hanya majlis berbuka puasa di Taiping Golf Resot. Tu satu saja!! Kalau satu malam tiga tempat dah RM21,000. Kali dengan 29 hari…dah RM600.000. Bila orang bagi tau aku…Azmin belanja RM3 juta untuk kempen Pemilihan Timbalan Presiden…aku tak terkejut. Bila PKNS ada skandal dengan Gapurna pun aku tak terkejut. Bila Khalid Ibrahim pun takut nak siasat skandal tu…lagi aku tak terkejut.
Dan aku pun tak terkejut kalau PKR tak bayar sewa bangunan sampai 30 bulan. Sebab aku tau PKR tak ada duit. Yang banyak duit…Azmin sorang saja.

Hina Islam: Ulama mahu pelukis, penerbit didakwa

Hina Islam: Ulama mahu pelukis, penerbit didakwa
sumber: Malaysiakini
Persatuan Ulama Malaysia (PUM) mencadangkan pelukis kartun bertajuk 'Kekeliruan Kes Rogol' yang disiarkan di Utusan Malaysia hari ini diheret ke mahkamah kerana menghina Islam.
“Kita syorkan supaya pelukis dan penerbit kartun ini didakwa atas penghinaan ke atas Islam," kata Yang Dipertua PUM, Datuk Sheikh Abdul Halim Abd Kadir dalam satu kenyataan lewat petang tadi.

Katanya, penyiaran kartun di akhbar milik Umno itu secara jelas menghina ulama dan Islam dan tidak harus dibiarkan.

Sheikh Abdul Halim berkata kartun seperti itu dilihat cuba memperlekehkan pandangan alim ulama dan memberikan tanggapan negatif kepada Islam.

“PUM meminta supaya para Mufti juga turut menegur Utusan yang menyiarkan kartun yang menghina hukum hakam agama. Sepatutnya akhbar menjadi alat perpaduan dan menimbulkan kesedaran, bukan menambah pergeseran dan perpecahan umat.

“Sehubungan dengan itu PUM meminta supaya Majlis Fatwa Kebangsaan membuat pendirian berhubung dengan perkara ini,” katanya.

Sheikh Abdul Halim mengulas kartun pada halaman 15 akhbar itu dengan tajuk 'Kekeliruan Kes Rogol' yang dilukis oleh 'Miko'.

Lakaran pertama mengambarkan seorang gadis yang mendakwa dirinya dirogol dan dikatakan mempunyai bukti dalam bentuk rakaman video telefon tetapi ditolak oleh pegawai Jabatan Agama kerana tidak mempunyai empat saksi.

Lakaran kedua itu pula menunjukkan lukisan gadis yang sama membawa aduan berkenaan kepada seorang anggota polis yang menerima duan itu.

Dia hanya Besi

Dialognya berbunyi “Bagus...Alat itu pun boleh jadi bukti!”

Selain itu, dialog lain yang dikatakan menghina Islam adalah: “Peralatan itu tak boleh jadi saksi, sebab dia tak ada telinga dan tak ada mata! Dia hanya Besi.”

Menurut Sheikh Abdul Halim Utusan sepatutnya mendapatkan pandangan cerdik pandai dalam bidang agama sebelum mengeluarkan sesuatu bahan seumpama itu.

“PUM juga menyarankan agar pihak kerajaan adakan lebih banyak konvensyen nasional bagi menyelesaikan isu-isu dalam kalangan umat Islam sekarang yang kebanyakkan masyarakat Islam sekarang dilihat kurang berpengetahuan agama,” katanya.

Turut membidas penyiaran kartun oleh akhbar milik Umno itu ialah Dewan Pemuda PAS negeri Melaka yang mahu Utusan meminta maaf kepada umat Islam.

"Inilah akibatnya apabila akhbar Utusan Malaysia di-umno-kan. Tidak lagi seperti dahulu. Campur tangan Umno akan merosakkan semua, paling menyedihkan apabila agama sendiri dipersenda, kata ketuanya, Aizat Baharuddin dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

Ruangan kartun itu, kata Aizat jelas cuba mempermain-mainkan hukum Islam iaitu hukum tentang persaksian kes zina.

"Dalam hukum Islam jelas dinyatakan bahawa apabila seseorang Islam dituduh melakukan zina orang yang menuduh perlu dibawakan empat orang saksi yang tidak fasiq."

Begitu jahil

Katanya, dialog kartun yang cuba digambarkan oleh pelukis langsung tidak sensitif pada hukum Islam bahkan mempersendakan hukum Islam.

“Ia menggambarkan seolah-olah hukum membawa empat orang saksi itu tidak boleh diguna pakai tetapi video dan gambar boleh dijadikan sebagai bukti.

“Kartun tersebut juga menggambarkan bahawa golongan agamawan begitu jahil dan tidak serius berbanding pihak polis," kata Aizat.

Menurut beliau tindakan akhbar itu jelas cuba mempermain-mainkan hukum Islam yang datangnya dari Allah.

"Ia dipercayai berkaitan tentang isu video seks dan liwat (Datuk Seri) Anwar Ibrahim yang menjadi bahan utama (persendaan) akhbar itu," katanya.

Menurut Aizat, Utusan perlu meminta maaf kepada umat Islam kerana sesungguhnya penghinaan seumpama itu hanya akan merugikan umat Islam.

"Cukuplah Islam dihina oleh musuh Islam, janganlah orang Islam sendiri yang menghina hukum yang Allah tetapkan disebabkan kejahilan sendiri." katanya.

15 Jun 2011

BLOGGERS POWER

Blogger’s Power (1)

Oleh: MSK

Reformasi 99 berjaya menggoncangkan Barisan Nasional dimana pembangkang memenangi banyak kerusi. Terengganu tumbang, Kelantan bertambah kuat, Kedah hilang majority 2/3. Perubahan berlaku kerana rakyat mendapat maklumat daripada internet melalui laman-laman pro-reformasi. Laman Marhaen, Laman Reformasi, Mahafiraun, Web Reformis, Laman Rakyat.
Aku boleh katakan, pejuang reformasi adalah reformis tanpa wajah yang menyalurkan maklumat-maklumat dari dalam.Kita mendapat maklumat dari JPM, dari polis, dari segenap jabatan kerajaan.
Selepas PRU ’99, Barisan Alternatif mula sombong. Siapa yang mengkritik BA akan dianggap SB atau ejen Umno. BA tak boleh dikritik.Siapa yang mengkritik Pas akan dianggap musuh Islam, secular, orientalis, sosialis, komunis. Siapa yang mengkritik Keadilan akan dianggap SB atau ejen Umno.

Penyalur maklumat kepada laman-laman web pro-preformasi ini bukan ahli parti. Malah mereka tetap bekerja di jabatan-jabatan kerajaan. Dan penyokong BA terus menganggap mereka yang bekerja dengan kerajaan ini sebagai anjing kerajaan. Reformasi di ambil alih oleh Keadilan dan menjadi ‘trade-mark’ mereka. Akhirnya, reformasi dipolitikkan untuk kepentingan parti dan politikus.
Menjelang 2002-2003, satu persatu laman-laman web pro-reformasi hilang. Hanya Laman Marhaen yang satu-satunya masih kekal hingga sekarang. Itupun sudah jauh ketinggalan didalam ranking Alexa. Sumbangan Laman Marhaen cukup banyak untuk reformasi, tapi siapa yang peduli kepada orang yang bertanggungjawab terhadap Laman Marhaen? Member nak beli laptop pun terpaksa minta derma.

Menjelang 2004, hampir tiada lagi laman-laman web pro-reformasi. Rakyat seronok dengan Pak Lah, mendengar TV3 dan membaca Utusan. Barisan Alternatif pula merasakan mereka mampu menumpaskan BN tanpa bantuan sesiapa. Akhirnya, BA bungkus tahun 2004…dan seperti biasa, alasan yang diberikan ialah..rakyat tak dapat maklumat.

Pada Ogos 2004, Malaysia Today dilancarkan oleh Raja Petra. Dan kerancakan pro-reformasi kembali dirasakan. Malaysia Today membongkar penyelewengan-penyelewengan yang dilakukan oleh BN tetapi dalam masa yang sama mengkritik Barisan Alternatif.

Populariti Malaysia Today menjadi pemangkin kepada satu gelombang maklumat yang baru. Satu persatu blog mula muncul termasuk blog Jeff Ooi, Rocky Bru dan beberapa blog lagi yang anti Pak Lah. Malaysia Today berjaya melakukan apa yang tidak mampu dilakukan oleh Harakah ataupun Suara Keadilan.

PRU 2008, Barisan Alternatif berjaya membuat pencapaian terbaik dengan memenangi 5 negeri dan berjaya menafikan majoriti 2/3 di Parlimen. Tapi kejayaan ini bukan kejayaan blogger seperti Raja Petra atau rakyat jalanan, sebaliknya yang diwar-warkan dan diagungkan ialah kejayaan Pakatan Rakyat.
Pakatan Rakyat telah berjaya menumbangkan Barisan Nasional!!
Pakatan Rakyat sudah diterima oleh rakyat!!
Pirrraaahh!! Pakatan Rakyat pun belum wujud masa itu.

Dan selepas menang dalam PRU 2008, blogger-blogger dilupakan, sama bagaimana webmaster laman reformasi yang menjadi pejuang tanpa wajah dalam Reformasi 99. Siapa yang mengkritik Pakatan Rakyat akan dianggap musuh. Siapa yang mengkritik Pakatan Rakyat akan dianggap ejen Umno.
Pemimpin Pakatan Rakyat tak peduli kepada media internet sebaliknya meneruskan tradisi Umno dengan majalah bercetak.

Di Perak, Ustaz Zul dilantik menjadi Pengarah Penerangan Negeri dan usaha pertama Penerangan ialah menerbitkan Citra Perak. Kalau dulu, BN mengeluarkan Suara Perak yang memuatkan cerita-cerita baik BN, selepas 2008, Pakatan Rakyat pula menerbitkan Citra Perak yang akhirnya berlonggok diPusat-pusat khidmat. Internet dan blogger tidak dipedulikan. Raja Petra sudah dianggap musuh kerana menyiarkan artikel-artikel yang kritikal tentang Pakatan Rakyat.

Tetapi apabila Perak dirampas oleh BN, masa itu barulah peranan blogger-blogger ini diperlukan. Bloggers Network berkampung selama 3 bulan sehinggalah Nizar keluar dari rumah Menteri Besar, dan blogger menumpang di pejabat Pas Gopeng sehinggalah pilihanraya kecil Bukit Gantang.
Semasa perkampungan, Bloggers Network bukan saja membantu menyiarkan berita-berita tentang Perak, malah blog-blog yang bernaung dibawah Bloggers Network juga menjadi tumpuan rakyat seluruh Malaysia. Perak Express dua kali kecundang kerana tidak mampu menampung pengunjung yang ramai. Blog Perisik Rakyat, Albanjari, Cenangau, Manjung Mari merupakan blog rujukan kalau ingin mengetahui perkembangan di Perak.

Blog mampu melakukan apa yang Harakah dan Suara Keadilan tidak mampu melakukannya kerana orang lebih mempercayai blog dan maklumat diberikan dari pelbagai sudut. Manakala bloggers menyiarkan maklumat tersebut tanpa perlu memikirkan risiko.
Bukan saja melaporkan berita, malah Team Bloggers Network juga menghasilkan satu buku tentang kejatuhan Perak. Walaupun pada akhirnya, Bloggers Network tidak dijemput pada majlis pelancaran buku tersebut, malah kami terpaksa membeli buku kami sendiri. Yang dapat nama ialah Urusetia Penerangan Pakatan Rakyat.

Dan kemuncak kejayaan bloggers Network ialah dalam Pilihanraya Kecil Bukit Gantang. Disaat-saat genting PRK, Ustaz Nasha sebagai Pengarah Pilihanraya Pas Pusat angkat bendera putih. Haji Asmuni pun sudah mengaku kalah. Dan pada masa itu, tanpa sesiapa mengetahui, Bloggers Network memainkan peranan. Sehari sebelum hari mengundi, gambar Ismail Safian di Danok diedarkan. Dan yang membantu memberikan gambar tersebut ialah orang Umno sendiri.

Blog Albanjari dan Perisik Rakyat berjaya mencapai ranking 162 Alexa pada masa itu. Dan ranking tersebut hanya boleh dicapai sekiraya terdapat lebih dari 25,000 pengunjung sehari.
Tetapi selepas PRK Bukit Gantang, bloggers balik ketempat asal. Pakatan Rakyat kembali dengan ceramah dan risalah. Bloggers Network mula berpecah sebab masing-masing kena cari makan. Ada yang kelaut, ada yang bela kambing, ada yang menjual Tricajus.

Reformasi ’99 menjadi pudar apabila “reformasi” itu diambil alih oleh parti. Reformasi di’bunuh” oleh Keadilan apabila ianya dipolitikkan untuk kepentingan parti.
Bloggers Power menjadi pudar apabila peranan blogger diambil alih oleh parti. Perpecahan pertama bermula di PRK Permatang Pasir apabila terdapat dua kelas blogger. Blogger Pas dan blogger non-Pas. Walaupun begitu, masing-masing masih meneruskan peranan, terutamanya dalam pembongkaran tentang salahlaku calon BN, Rohaizat.

Tetapi selepas Permatang Pasir, blogger seperti sudah tidak terurus, malah ada yang mengambil kesempatan keatas blogger seperti yang berlaku semasa PRK Bagan Pinang.
Selepas itu, setiap kali ada pilihanraya kecil, blogger pro-Pakatan menjadi defensive. Mereka kekurangan maklumat dan hanya setakat membalas dakwaan BN ataupun menyerang peribadi calon dengan dakwaan-dakwaan yang tidak cukup kuat untuk dipercayai.

Dalam Pilihanraya Negeri Sarawak, bloggers terpaksa meminta sedekah lagi. Tetapi tidak banyak yang boleh dilakukan kerana ketiadaan maklumat. Bloggers hanya menyiarkan apa yang berlaku dan ditokok tambah dengan propaganda yang disuarakan oleh pemimpin parti. Maklumat-maklumat hanya boleh diperolehi melalui pihak ketiga seperti Sarawak Report.org. Tidak ada maklumat ‘first-hand’ ataupun ‘inside information’. Ini kerana tidak ada satu Team khas yang boleh dirujuk. Malah Team Bloggers Rakyat yang dianggotai oleh Harris Ibrahim dan Zorro juga tidak bergerak semasa PRN Sarawak. Akhirnya, Pakatan Rakyat tidak mencapai apa yang diimpikan.
Sekarang ini, blog-blog pro-Pakatan sudah banyak yang hilang. Manakala yang masih aktif sudah jauh ketinggalan berbanding blog-blog pro-BN.

Bloggers adalah aktivis politik, bukan ahli politik yang meminta balak, pasir atau projek.

Blogger’s Power (2)

Bloggers adalah bloggers. Bloggers bukan wartawan. Bloggers tak perlu ikut etika kewartawanan sebab bloggers bukan wartawan.

Bloggers adalah trend-setter. Bloggers adalah opinion leader. Bloggers bukan tukang lapor YB bagi bantuan ibu tunggal atau bagi bantuan Hari Raya. Itu kerja wartawan.
Para reformis tahun 99 merupakan ejen perubahan pada masa itu. Masa tu belum ada blog dan laman-laman web reformis pula wujud tanpa wajah. Orang tak tau siapa dibelakang laman-laman web reformasi. Tetapi para reformis mendapat maklumat-maklumat menerusi laman-laman web ini dan menyebarkan ke segenap pelusuk. Laman web menjadi pembekal maklumat dan reformis menjadi ejen menyebar maklumat ini kepada rakyat.

Sekarang…laman web reformasi sudah diambil alih oleh blog dan facebook. Dan blogger sudah tidak lagi menyembunyikan identiti. Bloggers sudah berani bertanggungjawab terhadap risiko yang ditulisnya. Bloggers sudah menjadi ejen perubahan menggantikan reformis 99.

Tetapi sama seperti reformasi 99, reformasi itu mati apabila ianya diinstitusikan. Apabila reformasi diambilalih oleh PKR, ia sudah tidak bebas. Reformasi bukan hendak menaikkan sesuatu parti, tapi mahukan perubahan kepada sistem.

Blogger juga begitu. Apabila bloggers sudah menjadi alat parti, dia sudah tidak bebas. Kalau dia blogger PKR, tak boleh nak kutuk Pas. Kalau dia blogger Pas, tak boleh nak kutuk PKR. Yang boleh diceritakan ialah perkara yang baik-baik saja. Yang tak baik sapu bawah tikar.
Apabila ini berlaku, kredibiliti blogger itu jatuh. Sama macam Utusan…apa yang dia cakap tentu baik tentang Umno. Kalau blogger Pas yang tulis, dah tentu Pas baik…yang lain tak baik.
Bloggers perlu ada banyak maklumat first class. Bukan maklumat copy-paste. Bukan maklumat propaganda pemimpin. Tapi nak dapat maklumat dari mana? Nak korek kat mana? Nak cari duit kat mana?

Bila pemimpin kata…kita akan mengambil alih Sarawak…bloggers pun jadi tukang takbir. Dan bila ada pemimpin menipu, maka bloggers pun turut menipu…walaupun tanpa sengaja.
Hello brader!! Hangpa mungkin seronok baca blog sebab dapat maklumat secara free. Kalau Utusan hangpa sanggup bayar Rm1.50 sehari. Kalau Astro hangpa sanggup bayar Rm50.00 sebulan. Hangpa sanggup bayar untuk mendapat maklumat tentang Umno, tapi maklumat pasai Pakatan..semua nak free. Bila ada blogger yang minta sedekah…depa ungkit sampai mati. Ada yang minta balik..ada yang tak halalkan sedekah depa, apabila kita tulis sesuatu yang depa tak suka nak baca. Macam kat bawah ni.

fazudeenJune 5, 2011 (Edit)
MSK ni mcm bagus jer…semua nak ulas,kununnyer semua sifir politik dlm gengaman dia.Kebanyakan orang PAS pun sebenarnya sgt sgt meluat dengan ulasan merapu dia ni,tapi dah memang resam MSK ni sendiri bodoh x mengaku bodoh,sendiri rasa pandai meraban meracau dgn tulisannye yg ntah hapa hapa.Pengkagum Zaid Ibrahim & Rj. Petra ni asik jadik lalang & tukang spin jer bila apa apa isu timbul kununnyer nak menjadi super author dlm isu isu politik.Pirahhhh MSK!!! tu ari duit derma ehsan penyokong PR yg guna menyara hang naik flight mkn minum masa PRN Swak yg hang salahgunakan tu BILA NAK PULANG BALIK????kutuk PR bukan main lagi….dasar pembelit muka x berduit x tau malu.Sure hang spin balik aku nyer comment ni,dasar putar belit cam Rj Petra & Zaid Ibrahim!

Apabila blogger minta sedekah, dia terikat dengan pemberi sedekah. Kalau pemberi sedekah mahukan cerita yang elok-elok..hangpa tipu depa pun takpa. Bila blogger dapat duit dari parti…dia terikat dengan parti.

Adakah hangpa nak jadi blogers pencacai atau menjadi pemimpin perubahan?
Aku nak buat konvensyen Teh Tarik 2. Bukan nak tarik hangpa ikut kepala aku…tapi supaya bloggers mempunyai jaringan maklumat. Aku dah ada team hackers. Aku dah dapat team teknikal. Hangpa ingat Raja Petra saja yang boleh buat MoU dengan Wikileaks? Maklumat yang diperolehi bukan saja mampu menjatuhkan BN, malah boleh juga menggugat Pakatan Rakyat. Dan aku nak share maklumat-maklumat ini dengan seberapa ramai yang boleh sementara aku belum masuk kem Kamunting.
Sebab aku tak pasti…mana tau kalau Pakatan Rakyat menang dan mengambil alih Putrajaya nanti…depa pakai ISA juga untuk mendiamkan aku.

Aku mahu berkongsi maklumat…bukan untuk bercakap tentang kebenaran. Sama ada ia benar atau tidak, hangpa kena pakai kepala hangpa. Itu bukan kerja aku.
Bloggers Network naik pasai bersatu. Dan bila berpecah…hancur. Tetapi bersatu bukan bermakna hangpa kena ikut kepala aku atau aku kena ikut kepala hangpa. Tetapi bersatu diatas persamaan nilai..bukan atas persamaan ideologi atau fahaman.

Aku sudah mendapat persetujuan beberapa bloggers otai. Tapi kali ini..aku tak mau macam Bloggers Network dulu. Ada tukang jual ubat pun mengaku bloggers dan dia nak join sebab nak dapat jawatan dalam GLC.

Ini juga bukan bloggers parti. Walaupun depa dari parti-parti tertentu, tapi depa juga boleh hentam parti depa sendiri kalau tak betul.
Hangpa nak join dengan bloggers "kepala tak betui"?
Well…ada dua level "bloggers"…bukan kasta!!

Satu yang menulis, dan satu lagi pemberi dan penyampai maklumat. Maklumat bukan saja datang dari atas atau luar, tapi boleh juga datang dari bawah atau dalam. Akhirnya, apa yang kita mahu ialah perubahan kepada sesuatu yang lebih baik. Bukan yang lebih teruk dari Umno.
Dan kita perlukan bloggers disegenap pelusuk negara. Supaya semua maklumat sampai kesegenap lapisan masyarakat.

Masa dan tempat akan diberitahu kelak. Tapi yang pasti…ada pemimpin rakyat yang akan datang bersama. Ini bukan konspirasi yang dibuat secara sembunyi…tapi kita buat secara terang-terang.

WEB KERAJAAN MALAYSIA AKAN DISERANG ESOK!

Ancaman Anonymous: M'sia pertingkat keselamatan

Malaysia mempertingkatkan keselamatan di alam siber berikutan ancaman sekumpulan pengodam tanpa nama yang mahu menyerang portal kerajaan berikutan tindakan kerajaan menyekat beberapa laman web perkongsian fail, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

Dengan menamakan kumpulan mereka sebagai Anonymous, mereka berkata tindakan kerajaan Malaysia yang menyekat beberapa laman web berkenaan dianggap sebagai satu bentuk penapisan.

Serangan yang diberi nama "Operation Malaysia", kata Anonymous akan dilancarkan pada jam 1930 GMT (3 pagi esok waktu tempatan) bagi memberi pengajaran kepada sesebuah negara yang menapis laman web Wikileaks.

"Kami menerima berita mengenai ancaman ini. Pelbagai agensi yang terlibat dan kita akan siasat,” kata Ismail kepada Reuters.

"Siasatan perlu dijalankan dan kita perlu melindungi sistem kita pada masa yang sama.”

Malaysia adalah negara terbaru yang menjadi perang siber oleh aktivis berkenaan yang sebelum ini melumpuhkan laman web MasterCard dan Paypal kerana menghentikan perkhidmatan kewangan kepada Wikileaks.

Mereka juga pernah menggodam laman web di Syria, Tunisia, Mesir dan India
-mk

14 Jun 2011

PANAS! ADUN UMNO KEDAH KENA TANGKAP KHALWAT DENGAN WARTAWAN SINAR?

ADUN UMNO KEDAH KENA TANGKAP KHALWAT DENGAN WARTAWAN SINAR?
Author: CUCU TOK WAN | Posted at: 10:20 PM | |

Hebohlah kisah seorang ADUN Kedah dari pihak UMNO yang telah ditangkap khalwat dengan seorang wartawan. Khabarnya wartawan berkenaan daripada akhbar pro-Keadilan, SINAR HARIAN.

Cerita dari Alor Star sampai ke Kuala Lumpur tentang ADUN berkenaan, sedang hangat diperkatakan. Sekaligus cerita tentang ADUN berkenaan, melindungi kisah program UMNO Kedah di Baling pada 15 Jun (esok) di Kampung Cherok Putih.

Sama ada cerita tersebut benar atau sebaliknya, ia bergantung kepada persepsi. Biasanya kalau cerita tersebut datangnya dari pihak Pakatan Rakyat, ia akan menjadi satu kebenaran. Tetapi kalau datangnya dari UMNO-BN, ia biasanya adalah cerita fitnah....

Itu persepsi yang kerap bermain-main di fikiran rakyat Malaysia.

Persoalan tentang siapa ADUN berkenaan dan siapa pula wartawan yang ditangkap khalwat bersama-samanya pasti akan didedahkan tidak lama lagi... tunggu saja!!!


Sumber : theflyingkic
dari blog
Manjungmari

KPI.......? Tok Bashah Menghitung Hari.......

Entahlah aku tak tahu apa lagi yang perlu Tok Bashah kita ni buat untuk memulihkan UMNO Kedah. Makin hari makin banyak permasalahan yang timbul. Walaupun Tok Bashah nampak tenang dan steady, hakikatnya beliau sedang menghitung hari pening memikirkan jangka hayat KPI beliau kian hampir. Kalau di ICU tu mungkin dah kena pakai alat bantuan pernafasan.

Setelah KPI merudum teruk ekoran dari tsunami UMNO SP, dan ditambah pula dengan bebanan bukan kes Anwar Aljuburi tetapi Raman Dijuburi di Padang Serai, timbul pula kes terbaru di Sik dengan cerita Khalwat. Nak aku hurai cerita di Sik ni tapi ramai akan kata aku ni (terutama puak Pro UMNO) gunting dalam lipatan la......., musuh dalam selimut la......., tali barut la....... Aku harap UMNO Kedah dapat selesaikan masalah-masalah yang ada sebelum aku terjah apa yang patut. Ini bukan ugutan, tetapi hakikat dan kenyataan. Hint aku bab Sik ni, pakat-pakat ramai boleh rujuk kat SINAR Sik atau Det Guaq.
Petikan dari FB Det Guaq....... Siapakah yang Det Guaq maksudkan.......?

Apa dah jadi UMNO Kedah oooiiii....... Mampukah Tok Bashah memperbetulkan UMNO Kedah yang dalam keadaan semakin NAZAK ni.......? Kalau ditanya rata-rata dengan KB atau geng kaki bodek ni, jawapan yang pasti kita dapat adalah "kami begitu yakin dapat mengambil balik Kedah dan bergerak mendalami hati pengundi. Jawatankuasa sentiasa turun padang mendekati pengundi.".

Juga aku dikhabarkan UMNO Kedah sudah wujud UMB. Tapi sayang seribu kali sayang, entah hidup atau mati pun aku tak tahu. Apa Urusetia Penerangan UMNO Kedah buat.......? Berbeza dengan negeri-negeri lain, UMB bergerak begitu rancak bersama-sama bloggers Pro-UMNO. Dikhabarkan juga bilik gerakan UMB Kedah ni terlalu sulit dan dirahsiakan....... tetapi takkan sehingga tak ada berita, pergerakan, pencetusan, maklumat dan pembongkaran isu-isu di Kedah. Sulit sangat kot sampai tak tau nak keluarkan.......? Atau pun wujud atas dasar Hangat-Hangat Tahi Ayam.......

Daripada komen-komen artikal aku yang lepas-lepas, dapat aku katakan bahawa rata-rata ahlih UMNO Kedah di peringkat akar umbi tidak begitu yakin dengan KEPIMPINAN DATO BASHAH yang banyak bergerak dengan cara ONE MAN SHOW bagi memulihkan UMNO Kedah. Dato Bashah sepatutnya BE A GOOD LISTENER.

Datuk Mukhriz seharusnya mengambil ikhtibar bagi memperbetulkan kepincangan kepimpinan UMNO Kedah. Beri peluang pada muka-muka baru untuk menghidupkan UMNO Kedah kembali. Rami tokoh-tokoh yang merupakan anak-anak tempatan mampu bergerak, tetapi kerana dik segelintir yang gilakan jawatan lebih-lebih lagi gila merian nak jadi calon, lantas mereka-mereka ini dicantas atau dikatakan tidak mempunyai pengaruh.

Mungkin pihak BPUNK kurang senang dengan artikal-artikal yang aku keluarkan dalam blog ni. Apatah lagi dengan kome-komen yang ditulis oleh pembaca setia blog ni. Boleh aku katakan sini bahawa masih ramai yang sayangkan UMNO dan ingin melihat UMNO/BN mengambil semula Kedah. Akan tetapi sejauh manakah suara-suara akar umbi akan didengari.......? Jadi, tak salah la kalau aku buka ruang ini untuk pembaca menceritakan apa sebenarnya yang berlaku pada UMNO di Kedah. Sekurang-kurangnya kot-kot mana la tahu kalau ada pihak-pihak tertentu dapat meneliti mahupun memberi perhatian dan mengambil tindakan dari apa yang berlaku.

"Kekuatan kita dalam mengatasi cabaran-cabaran akan datang bukan sahaja terletak pada pengalaman kita dalam memula dan mengurus perubahan pada masa lalu, tetapi juga pada kesanggupan kita untuk melakukan lebih daripada itu pada masa hadapan.” - Tun Dr. Mahathir Mohamad 11 Oktober 1997.
- Sungguh Ka...?

Orang Asli: Bangsa 'lain-lain' satu penghinaan

Usaha ADUN Subang Jaya, Hannah Yeoh untuk mendaftarkan bangsa anak perempuannya sebagai 'Anak Malaysia' bukan sahaja mencetuskan perdebatan hangat tetapi membuka mata kepada satu lagi golongan yang tidak berpuas hati dengan sistem pendaftaran negara.

Bagi kaum pribumi di Semenanjung Malaysia yang berjumlah 150,000 atau dikenali sebagai Orang Asli yang kini dikategorikan sebagai 'lain-lain' dalam semua dokumen dan borang rasmi, istilah itu satu penghinaan kepada mereka.

Menurut perwakilan masyarakat Orang Asli, mereka dibenar mendaftarkan bangsa anak mereka pada sijil kelahiran sebagai 'Orang Asli' dan pengiktirafan itu berhenti setakat itu sahaja.

Ruang atau kolum 'bangsa' dalam semua borang dan dokumen rasmi kerajaan yang lain termasuk kad pengenalan hanya membenarkan mereka memilih 'lain-lain' sahaja.

"Ini satu penghinaan. Ia seolah-olah Orang Asli tak wujud,” kata Juli Blat dari Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia, ketika dihubungi semalam.

"Nampaknya status kami sebagai penduduk asal di Malaysia tidak diiktiraf. Isu ini menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan kebanyakan aktivis Orang Asli.”

Aktivis Orang Asli dari Pahang Bob Manolan berkata amalan sekarang ini langsung tidak mencerminkan konsep 1Malaysia yang dicanangkan oleh Perdana Menteri.

"Siapa ini 'lain-lain'? Jika kerajaan ingin mengkategorikan kami sebagai 'lain-lain', mereka seharusnya membuang bangsa lain seperti Melayu, Cina dan India - letak sahaja kewarganegaraan kami dan hapuskan sahaja bangsa.

"Kalau mereka mahu letak bangsa, pilihan juga mesti diberikan kepada bangsa-bangsa lain,” katanya.

Mengongsi pandangan yang sama adalah penyelaras Rangkaian Perkampungan Orang Asli Semenanjung Malaysia Tijah Yok Chopil yang berkata hak untuk menyatakan sesuatu bangsa tidak sepatutnya dihadkan kepada kaum tertentu sahaja.

"Kami adalah orang asal di bumi ini tetapi apabila timbul soal bangsa, kami dikategorikan sebagai 'lain-lain', ini tidak adil,” kata aktivis dari Perak itu.

"Kerajaan patut hapuskannya saja. Cuma letak kami sebagai warga Malaysia,” katanya
-mk

Umno iktiraf pemilihan Jawatankuasa Masjid di Pulau Pinang

10 - 12 Jun yang lalu che'GuBard telah menghadiri perbagai program di Pulau Pinang. Dari ceramah umum ke dialog isu semasa bersama penduduk setempat hinggalah ke Latihan Jentera Pilihanraya Batu Kawan. Dapat peluang bertemu ramai dari pengundi yang digelar atas pagar, JKKK setempat hinggalah bertukar pendapat dengan beberapa orang yang masih pro Bn. Ini memberi peluang untuk melihat dari bawah mengenai isu pemilihan jawatankuasa masjid.

Dalam media arus perdana dengan bersungguh-sungguh regim menggambarkan betapa kononya pilihanraya jawatankuasa masjid yang diadakan di Pulau Pinang sesuatu yang tak elok dan pecah belah masyarakat, malah ada yang mengatakan ia tindakan derhaka dengan yang dipertuan agong.

Di Pulau Pinang, jawatankuasa masjid kini dipilih melalui proses demokrasi. Pilihanraya masjid ini juga mampu menyusun atur rakyat dengan lebih berkesan apabila diwujudkan daftar ahli kariah.

Sebelum ini tiada daftar ahli kariah, jawatankuasa masjid dilantik dikalangan mereka yang hanya pro Umno dan malah ada di beberapa tempat masjid dipimpin oleh mereka di luar kariah dan mereka yang jarang di masjid. Kesanya fungsi sebenar masjid mati dan hanya menjadi tempat solat dan sesekali menjadi medan program pro Umno sahaja.

Kini dibawah kerajaan Pakatan Rakyat, kita tidak mahu mengulang kesilapan Umno. Kita boleh sahaja melantik pimpinan masjid tetapi kita terdedah dengan lobi dikalangan anggota komponen PR dan jika ini berlaku kita sama macam Umno dengan lantik semula orang - orang tertentu. Untuk memberi keadilan kepada semua dan menjadikan hanya yang layak terajui masjid dan menjadikan pimpinan masjid lebih bertanggungjawab terhadap anak kariah maka diadakan pilihanraya peringkat masjid.

Di media perdana macam - macam gambaran negatif diberikan terhadap proses ini, tetapi tahukah bahawa sebenarnya ramai ahli Umno mengiktiraf pilihanraya masjid ini. Hampir semua masjid pasti ada pimpinan Umno yang masuk nama sebagai calon dan turut berkempen bersungguh - sungguh untuk mengekalkan jawatan mereka yang selama ini diperolehi melalui lantikan sahaja. Untuk itu tiba - tiba sebulan ini masjid menjadi aktif sekali.

Kalau nak dikira berpuak sebelum inipun ada pihak dilantik ada pihak tak puas hati kerana ada yang dilantik bukan dari anak kariah atau mereka yang jarang ke masjid. Maka ada juga berlaku pemulauan. Adakah dengan adanya pilihanraya maka akan berpecah ? Ini tuduhan Umno hina orang Islam yang gambarkan orang islam di P.Pinang tidak matang. Sebenarnya orang ramai sudah matang dan mereka lebih menghargai proses ini. Cuma kali pertama cabaran besar ialah mewujudkan pendaftaran anak kariah. Mungkin terdapat beberapa kelemahan tetapi ia akan pasti ada proses penambah baikan di masa ke depan.

Dalam isu derhaka ini lebih mengarut. umno mempolitikkan isu istana. Selama ini Umno pilih dan senarai nama bawa kepada yang dipertuan agong untuk perkenan. Proses kini kita serah kepada anak kariah untuk pilih dan nama kemudian dipersembah ke bawah duli tuanku untuk perkenan. Apa bezanya ?

Adakah Umno cuba nak gambarkan institusi Istana ini bodoh ? Dengan memperkenan pilihan terus dari rakyat maka Istana akan lebih diangkat martabatnya.

Perlu diketahui umum cadangan mengadakan pemilihan jawatankuasa masjid ini hasil muzakarah jawatankuasa berkenaan pada 6 Mac 2011 telah mencadangkan kepada MAINPP tentang tata cara pemilihan tersebut pada April lalu.
Pada 20 Mei 2011 mesyuarat khas MAINPP telah memutuskan menerima tata cara pemilihan yang disyorkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Masjid dan Hal Ehwal Kariah MAINPP.

Tata cara pemilihan ini juga merupakan penambahbaikan peraturan yang sedia ada selaras dengan Seksyen 104 (1) (b) Enakmen Negeri Pulau Pinang 2004 dan kaedah 4 (1) Kaedah-kaedah Jawatankuasa Kariah dan Pegawai Masjid (Negeri Pulau Pinang ) pindaan 2003.

Sebelum ini, pakar al-Quran dan Hadis Universiti Sains Malaysia Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin dilaporkan berkata bahawa sewaktu pemerintahan BN di Pulau Pinang dahulu, UMNO mengguna pakai amalan politik kepartian dengan memilih ahli-ahli khariah masjid dari kalangan mereka sendiri tanpa mengikut prinsip syarak.

Beliau berkata kebanyakan ahli-ahli jawatankuasa itu bukan dari ahli masjid sendiri tetapi berdasarkan kegiatan mereka dalam parti, iaitu mereka yang aktif dalam UMNO mendapat kedudukan dalam jawatankuas masjid.

Dr Mohd Asri, anak kelahiran Pulau Pinang yang juga bekas Mufti Perlis, menyatakan masyarakat Islam tidak perlu bimbang dengan tata cara pemilihan kerana calon-calon yang terbaik akan dipilih oleh ahli-ahli khariah sendiri tanpa mengira pegangan politik mereka.

Kepada Kerajaan 'rakyat' Pulau Pinang teruskan usaha memperkasa rakyat, bagus juga ada pembangkang yang sentiasa 'bising' seperti di Pulau Pinang. Ini harus dilihat dari aspek positif. 'Bisingnya' pembangkang ini menjadikan kerajaan akan lebih berusaha membaiki keadaan. Cuma Umno Bn di Pulau Pinang harus memberikan teguran lebih konstruktif dari semata-mata emosi. Percaya dan yakin lama kelamaan Umno Bn di Pulau Pinang akan mula menyesuaikan diri mereka sebagai pembangkang tetapi jika tidak lansung memberikan cadangan membina sebaliknya hanya bermain sentimen dan emosi maka mereka seharusnya bersedia menjadi pembangkang untuk masa yang lebih lama.

dalam isu ini jelas Umno hanya mempolitikkan isu. Kenapa UMNO cuba kaitkan perkara yang tidak relevan seperti mengatakan DAP campurtangan terhadap pemilihan Jawatankuasa sedangkan ia mengikut saluran betul mengikut kaedah Jawatankuasa qariah dan Pegawai Masjid Masjid Negeri Pindaan 2003. Semuanya melalui peruntukan yang ada dalam enakmen pentadbiran Agama Islam Pulau Pinang Seksyen 104 (10)(b)....Umno harus berhenti berselindung memperguna nama Istana dan Masjid atau seumpamanya. -chegubard

12 Jun 2011

Bongkar Kematian Ahmad Sarbani : DUSTA dan PENIPUAN SPRM - BAHAGIAN 1 & 2

Bongkar Kematian Ahmad Sarbani : DUSTA dan PENIPUAN SPRM - BAHAGIAN 1

Kami dari gerakan masyarakat awam berasa sangat kecewa dengan tahap rasuah yang berleluasa di Malaysia yang boleh mengancam untuk menjerumuskan negara menjadi sebuah negara yang gagal. Tapi apa yang boleh kita lakukan selain meratapi dan mendedahkan apa yang kita ketahui? Tidak ada apa-apa yang akan dilakukan terhadap apa yang kita mendedahkan.

Hei, malah kita pernah mendedahkan bahawa Peguam Negara ada 'hubungan' dengan salah seorang Pengarahnya. Dan tahu apa? Tidak ada sebarang tindakan dilakukan tentang perkara ini dan ia masih meneruskan 'perhubungan' hingga saat ini meskipun semua orang mengetahui tentang hal itu.

"Jadi, mengapa peduli?" Mungkin ramai bertanya. Nah, tugas kita adalah hanya untuk mendedahkan kebenaran sama ada sesuatu dilakukan terhadap perkara itu atau tidak. Bahkan kami mendedahkan kesalahan pembangkang walaupun kita difitnah dan disebut sebagau pengkhianat dan dibeli.

Ini adalah apa yang kita lakukan - tidak mengapa walaupun ia membuatkan kita tidak popular. Dan jika anda tidak menyukainya, cukup! Itu masalah anda, bukan saya.

Bercakap tentang rasuah, saya masih ingat lagi pada tahun 1980 ketika saya berbual dengan Timbalan Ketua Polis, orang nombor dua Tun Haniff Omar tentang korupsi di jabatan polis dan dia mengatakan bahawa jika mereka ingin membanteras rasuah mereka harus memecat 97% dari anggota polis.

Saya tidak pula menyoal Tan Sri Amin adakah dia termasuk dalam kumpulan 3% atau 97%.

Saya juga ingat pada 1990-an ketika Pengarah BPR Terengganu yang bernama Zainal melancarkan siasatan rasuah terhadap pegawai kanan kerajaan dan para pemimpin UMNO. Nampaknya seperti 100% dari orang-orang ini, termasuk Menteri Besar Wan Mokhtar Ahmad, akan masuk penjara.

Wan Mokhtar kemudiannya menghubungi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Zainal terus dipindahkan dalam masa 24 jam.

Jadi, ya, ada beberapa pegawai Badan Pencegah Rasuah yang baik dan berdedikasi (BPR, sekarang dikenali sebagai SPRM). Tapi jika mereka ingin melaksanakan pekerjaan yang telah diamanahkan kepada mereka, mereka akan dianiaya, dipindahkan dalam masa 24-jam, dimasukkan ke dalam 'peti sejuk' dan sebagainya. Jadi ia tidak berbaloi untuk menjalankan tugas anda. Lebih baik, sebagaimana kata salah satu Anggota Parlimen: anda 'tutup sebelah mata'.

Tutupan kedua-dua belah mata ditambah mulut dan telinga bahkan lebih baik. Maka anda akan pergi lebih jauh.

Jadi kepada siapa rakyat akan beralih ketika mereka tidak lagi gembira dan percaya kepada institusi yang sepatutnya dipercayai orang awam? Kepada polis? Pleeeeeez! Kepada SPRM? Apa? Dan lepas itu dicampak keluar jendela?

Nasib baik peguam Rosli Dahlan ditahan semalaman di penjara SPRM di Putrajaya, di aras bawah. Jika tidak ia akan juga dijumpai mati di bawah.

Bolehkah anda bayangkan tajuk utama akhbar pada hari berikutnya jika Rosli meninggal dunia?

"Peguam Rosli Dahlan ditemui mati di tingkat bawah pejabat SPRM di Putrajaya. Rosli diduga telah melompat keluar dari penjara aras bawah SPRM dan jatuh ke bawah."

Ya, seperti dalam filem 'Ghost Buster', siapa yang anda telefon? Polis? SPRM? Tidak, anda akan hubungi Ghos Buster! Anda hubungi Malaysia Today. Anda akan datang kepada Malaysia Today untuk meminta supaya kebenaran diberitahu.

Demikian juga berkaitan dengan kes SPRM. Mereka yang berada di dalam Jabatan Kastam Diraja Malaysia tidak mempunyai tempat untuk mengadu. Mereka tidak percaya kepada PDRM. Mereka tidak percaya SPRM. Tetapi mereka percaya kepada Malaysia Today. Jadi mereka telah meminta Malaysia Today untuk mendedahkan kebenaran. Dan itulah apa yang akan kami lakukan.

Jadi nantikan esok kami akan dedahkan kepada anda bahagian kedua dari cerita "Kematian Ahmad Sarbani: Dusta dan Penipuan SPRM", sebuah cerita yang akan mengejutkan anda.

Jadi bila anda berfikir selamat untuk masuk ke dalam air, seperti yang mereka kata di dalam filem 'Jaws'. Itu benar, ada banyak Jerung di Malaysia. Tetapi tidak semua Jerung berenang di dalam air. Ramai Jerung berjalan dengan dua kaki. Dan ramai Jerung mengenakan seragam. Dan banyak Jerung di bawah perlindungan UMNO.

Bahkan, banyak dari Jerung ini sebenarnya alat kepada mereka yang berjalan di dalam koridor kuasa. Mereka adalah alat untuk menjatuhkan mereka yang kritis terhadap kerajaan. Mereka adalah alat yang digunakan supaya pembangkangan diam.

Dan apa yang membimbang mereka yang berjalan di dalam koridor kuasa adalah hakikatnya ramai yang bekerja untuk kerajaan tidak lagi percaya kepada kerajaan tetapi lebih percaya kepada Malaysia Today. Dan itulah sebabnya mereka datang kepada Malaysia Today untuk menceritakan kisah mereka. Dan ini sebabnya mengapa mereka inginkan Malaysia Today untuk mendedahkan apa yang mereka ceritakan kepada kami.

Sekarang, tunggu untuk bahagian kedua di mana kita akan dedahkan apa yang 'orang dalam' Jabatan Kastam memaklumkan kepada kami.

Bongkar Kematian Ahmad Sarbani : DUSTA dan PENIPUAN SPRM - BAHAGIAN 2


Dato Seri Abu Kassim adalah Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM ketika Teoh Beng Hock meninggal dunia pada tahun 2009. Ketika pertama kali berita kematian Teoh Beng Hock diketahui mereka berusaha untuk memesongkan maklumat dan mengklasifikasikan sebagai 'bunuh diri', kemudian Pengarah SPRM Selangor Hishamudin Hashim menjadi panik dan berjumpa dengan Abu Kassim untuk mendapatkan 'arahan selanjutnya'.

Suruhanjaya Penyiasatan Diraja kes Teoh Beng Hock (TBH RCI) telah menemui beberapa bukti jahanam penipuan dan manipulasi fakta oleh SPRM untuk menutup apa yang terjadi pada waktu itu - termasuk pendedahan bahawa pegawai-pegawai SPRM biasa menonton pornografi di pejabat.

Bagi mengalihkan perhatian awam dari bukti buruk ini, pada tarikh 1 April 2011, Abu Kassim yang sekarang merupakan Ketua Pesuruhjaya SPRM, telah melancarkan satu serangan hebat terhadap Jabatan Kastam Diraja Malaysia dengan berita sensasi bahawa terdapat pakatan sulit pegawai-pegawai Kastam dengan ratusan syarikat-syarikat pengangkutan yang menipu wang kerajaan sebanyak RM108 bilion dalam pendapatan cukai.

Perkara itu kemudiannya mendatangkan masalah kepada SPRM kemudiannya, pada tarikh 6 April sekitar jam 11:00pagi, Timbalan Pengarah Kastam Ahmad Sarbani Mohamed ditemui mati, dilempar dari lantai aras tiga di bangunan pejabat baru SPRM di Jalan Cochrane di Kuala Lumpur.
Polis mengeluarkan jasad Ahmad Sarbani dari Pejabat SPRM KL


Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali, memberikan kenyataan akhbar petang itu bahawa Ahmad Sarbani telah datang ke pejabat SPRM dengan sukarela dan tanpa temu janji.

Malaysia Today telah menerima laporan 'sumber dalaman' dari SPRM serta dari Polis Diraja Malaysia (PDRM) bahawa kenyataan Datuk Mustafar adalah tipu dan dibuat untuk menafikan fakta bahawa Ahmad Sarbani meninggal dunia ketika di dalam tahanan SPRM, sama seperti yang terjadi kepada Teoh Beng Hock.

Inilah apa yang dikatakan oleh 'sumber dalaman' SPRM kepada Malaysia Today:

"Kepimpinan SPRM tidak boleh dipercayai. Mereka berbohong dan cuba menutup kematian Teoh Beng Hock. Dan sekarang mereka telah melakukan hal yang sama dalam kematian Ahmad Sarbani. "

SPRM memerlukan sesuatu yang sensasi untuk menutupi reputasi buruk dalam TBH RCI. Mereka berbohong kepada Perdana Menteri Najib Tun Razak dengan mengatakan bahawa rasuah yang meluas di dalam Jabatan Kastam Diraja Malaysia telah menyebabkan kerajaan mengalami kerugian cukai sebanyak RM108 bilion.

Ini menyebabkan Najib teruja. Anda lihat, Malaysia semakin muflis dan perolehan Najib pula sangat buruk dan terfikir bahawa ini adalah salah satu cara negara untuk 'mendapatkan wang'.

Untuk penyiasatan di Selangor ia dijalankan oleh Pengarahnya, Yusof Akope, dan Timbalannya, Fauzi Mohd. Pengawai Penyiasatan Kanan (SIO) untuk kes ini adalah Abdul Ghani.

Namun, daripada melakukan siasatan yang adil, tidak bias dan mengatakan perkara sebenar, mereka bertiga telah merancang untuk menyokong rancangan HQ SPRM dalam menjadikan tuduhan kehilangan RM108 bilion ini dipercayai.

Mereka sepatutnya belajar dari CIA, yang telah membuat laporan perisikan palsu tentang wujudnya senjata pemusnah besar-besaran (WMD) semata-mata untuk menyokong rancangan Presiden Bush dalam menyerang Iraq dan Saddam Hussein. Sekarang seluruh dunia tahu bahawa Saddam tidak pernah mempunyai senjata pemusnah. Kesudahannya hanyalah untuk - Saddam digantung mati.

Media utama Malaysia milik kerajaan telah mengheret serangan sensasi dengan penangkapan 62 pegawai Kastam di Pulau Pinang, Johor, Selangor dan Pahang oleh kumpulan petugas khas, yang kononnya terdiri daripada SPRM, Inland Revenue Board, Bank Negara dan Jabatan Kastam.

Reaksi segera dari Jabatan Kastam, Dato' Mohamed Khalid Yusuf, ialah menyatakan rasa terkejut dan sedih di atas kerugian cukai yang besar dan kematian yang sangat terkesan. Malah, pimpinan atasan Jabatan Kastam sebenarnya masih kabur dengan rencana SPRM dan tidak tahu apa-apa tentang apa yang sedang berlaku - ini bertentangan dengan apa yang dimaklumkan kepada kami.

Ketua Pengarah Kastam Dato' Khalid (tengah) memperjelaskan tuduhan-tuduhan kesalahan SPRM bersama dengan Presiden FMM Tan Sri Mustafa Mansur and Naib Pengerusi FMM Customs Committee Datuk Tan Kwong Jin.
Sasaran tidak memerlukan kecerdasan yang tinggi untuk dikenal pasti. Lihat pada teori bahawa kerugian pendapatan adalah kerana dari kegiatan import dan eksport, mereka hanya memfokuskan kepada pintu masuk kastam dan menganggap bahawa semua petugas di bahagian ini korup.

Di sinilah bagaimana SPRM mengetuai serbuan. Tidak ada penyiasatan terlebih dahulu. Semua SPRM harus bekerja berdasarkan firasat. Tapi mereka tidak peduli kerana tujuannya adalah untuk mengalihkan perhatian masyarakat dari RCI TBH. Inilah apa yang firma perhubungan awam APCO ajar kepada mereka - ia adalah tentang menguruskan persepsi awam.

Pada hari-hari berikut serangan sensasi ini, media utama terus memainkan cerita yang dibocorkan oleh pegawai SPRM sendiri tentang kononnya terdapat seorang pegawai yang memiliki beberapa juta ringgit di dalam akaun banknya dan seorang lagi pula hampir RM1 juta. Dua pegawai yang lain dipercayai mempunyai lebih dari RM500,000 masing-masing. Cerita serbuan ini yang berjaya mendapatkan semula jongkong emas dan lebih dari RM600,000 dalam bentuk tunai yang disimpan dalam beberapa beg telah dimainkan semaksimum mungkin.

Dengan 'bukti' kuat seperti itu, anda pasti membayangkan akan ada pegawai yang akan dikenakan dakwaan. Bagaimanapun selepas dua bulan sejak serbuan dan penangkapan, namun tidak ada seorang pegawai pun yang didakwat!

Sementara itu, Akope Yusof, Mohd Fauzi dan Abdul Ghani terus mencemarkan nama baik Ahmad Sarbani yang meninggal dunia sebagai seorang pegawai yang sangat rasuah dan menggambarkan ia sebagai mastermind kepada penipuan berbilion ringgit Jabatan Kastam.

Mereka berkata kepada IO Polis, ASP Zuhairi Mohamed, bahawa Ahmad Sarbani melompat dari Pejabat SPRM dan membunuh diri kerana takut bahawa siasatan SPRM akan menunjukkan berbilion-bilion wang tunai yang ia telah sembunyikan. Bahkan mereka menggelar kes ini sebagai kes 3B (RM3 bilion).

Lihat bagaimana sebegitu cepat ia turun daripada RM108 bilion menjadi tidak lebih dari RM3 billion!

Mereka juga mengatakan kepada ASP Zuhairi dan DSP Shafie bahawa Ahmad Sarbani mengakui bahawa dia menerima rasuah Ah Seng dari Top Markus Freightforwarding dan Wan Zainal Abidin dari Schenker Logistik.

Perkara pertama yang ASP Zuhairi lakukan adalah untuk menemuramah rakan Ahmad Sarbani dan ia menemui gambaran yang sama sekali berbeza daripada arwah yang banyak difitnah. Kenyataan saksi yang diperolehi ASP Zuhairi terhadap Ahmad Sarbani ialah seorang pegawai yang bertanggung jawab dan pekerja rajin dan suka membantu setiap orang yang berurusan dengan Bahagian Eksport & Import Jabatan Kastam Port Klang.

ASP Zuhairi mendapati bahawa cerita yang Ahmad Sarbani stres juga tidak benar. Pada 4 April, selama solat Zuhur di surau Jabatan Kastam Port Klang, Ahmad Sarbani dilihat mendakap dan menceriakan rakan pegawai Basharuddin yang baru saja dibebaskan dari tahanan SPRM.

Menurut Basharuddin, Ahmad Sarbani telah mengatakan kepadanya supaya yakin kepada Allah dan tidak takut, kerana kebenaran pasti akan menang.

Rupanya, Ahmad Sarbani juga merupakan Imam Zuhur di surau itu dan merupakan seorang Muslim yang soleh. Bagi ASP Zuhairi, semua ini tidak konsisten dengan kelakuan seseorang yang stres, apatah lagi seorang pegawai rasuah yang membunuh diri.

Kita akan meneruskan cerita ini dengan bahagian 3, nantikannya.

Kredit : M2day

PAS terus bergerak, UMNO terus berak...

PAS terus bergerak, UMNO terus berarak

PAS sudah seminggu menyempurnakan muktamar tahunannya. PAS sedang bergerak untuk melaksanakan segala keputusan yang diputuskan dalam muktamar itu. Kita sedang menjadikan isu kepada hanya satu perkataan iaitu ‘negara berkebajikan’. Isu ‘negara berkebajikan’ itu sedang menjadi gendang untuk pihak BN mengambilnya sebagai isu yang sedang diperdagangkan untuk mendapat sokongan rakyat.

Kita masih lagi mengambil membidas dan memandang usaha pihak lain untuk mendapat sokongan, bukannya dari usaha yang menyedapkan selera rakyat. Di dalam usaha melaksanakan kehendak Islam maka PAS telah memilih jalan untuk menjadikan negara sebagai negara berkebajikan jika mendapat mandate dari rakyat. Kebajikan rakyat merupakan komponan besar di dalam usaha untuk mengaddinkan kehidupan kita kerana Islam itu sendiri adalah cara hidup..

PAS tahu yang ini akan menjadi isu yang akan digembar-gemburkan oleh musuh politiknya tetapi PAS sudah terlalu biasa dengan kutukan serta penghinaan pihak musuhnya itu, jadi isu negara berkebajikan yang dimainkan oleh musuh politiknya merupakan satu lagi isu yang digunakan untuk meraih sokongan sambil berharap rakyat akan menolak PAS di dalam pilihanraya itu. Itu biasa dalam politik dunia ketiga ini.

Tetapi saya merasakan rakyat telah pun membuat keputusan. Yang telah mengambil keputusan menyokong PAS dan sekutunya tetap akan menyokong PR. Kepada mereka yang menyokong kita tetap akan menyokong kita. Keputusan nampaknya ‘predictable’ tetapi yang akan menentukan pihak yang akan berjaya ialah kumpulan yang Duduk Atas Pagar (DAP), dan kebanyakan di antaranya ialah dari kumpulan pengundi muda terutamanya yang akan mengundi buat kali pertamanya.

‘Connectivity’ dengan kumpulan ini merupakan usaha yang wajib bagi kedua-dua belah pihak kerana kepada rakyat yang telah mengundi beberapa kali dalam hidup mereka keputusan sudah puan diambil pihak mana yang akan mereka sokong.

BN yang selama ini mendapat sokongan dari pengundi Melayu didesa-desa di pantai Barat semenanjung ini. Bagi pengundi di desa-desa di pantai timur PAS merupakan parti yang lazim mendapat sokongan. Bagi pengundi-pengundi berumur di desa-desa di pantai barat yang lazimnya memberikan sokongan kepada BN kini sudah berkurangan kerana ramai yang telah meninggal dunia dan tidak lagi mengambil tahu untuk mengundi.

Kita terperangkap dengan PAS terang-terangan. PAS sedang berurusan untuk membuat lantikan pemimpin-pemimpin yang perlu dilantik termasuk pesuruhjaya negeri-negeri dan PAS tidak pun mengambil pot terhadap apa yang diperkatakan oleh pihak kita tentang isu negara berkebajikan itu. PAS telah berjaya membuatkan kita tertari-tari mengikut gendang yang dipalu olehnya. PAS kata pusing kebelakang kita pun pusing, dan apabila PAS kata kita melompat kita pun melompat. PAS memainkan muzik kita pun terus menyanyi dan menyanyi.

PAS telah berjaya untuk bertempur di dalan zon luar dari kawasannya dan strategi ini nampaknya memberikan keuntungan besar kepada PAS. Sampai bila pimpinan kita menggunakan isu negara berkebajikan ini tidak siapa yang tahu. Lama-lama kita akan letih menarikan lagu-lagu yang dimainkan oleh PAS. Orang ramai memerhatikan sahaja lonjak dan tari kita sambil tersenyum simpul.

Akhirnya kita tidak terperanjat jika UMNO akan secara tidak sedar berkedudukan defensive sentiasa dan tidak ada masa untuk melakukan tindakan balas ke atas apa yang dilakukan oleh PAS.

Seperkara yang PAS sangat berjaya ialah untuk membawa pemimpin kita untuk kegelanggang mereka untuk bercakap tentang agama. Bercakap tentang agama ini merupakan ‘forte’ PAS yang kuat dan PAS sangat bergembira untuk membawa Najib bercakap tentang isu agama. Selalunya kita akan terperangkap jika kita memainkan isu ini.

Kita mulai bercakap tentang theori serta topik yang melibatkan hanya isu fardhu ain sedangkan PAS sudah keluar kepada isu addin sebagaimana yang agama kita di asaskan. PAS telah berjaya membawa perkara yang sangat besar di dalam agama, iaitu mengambil isu negara berkebajikan sebagaimana yang di tuntut agama kita. Justru pimpinan kita telah menyatakan yang UMNO memang sudah lama melaksanakan usaha untuk negara berkebajikan. Mahu tidak mahu kita wajar mengakui yang UMNO memang telah lama melaksanakan negara berkebajikan (welfare state) itu.

Tetapi apabila kita begitu ‘engross’ menjawab isu negara berkebajikan, UMNO tidak mempunyai masa untuk melakukan usaha untuk membuang persepsi sebagai parti yang rasuah dan salah guna kuasa. UMNO boleh mengaku yang selama ini pun konsep welfare state itu memang telah terlaksana oleh UMNO/BN.

Tetapi apa pun yang diakui oleh UMNO/BN ini, untuk membuang persepsi buruk ini bukanlah satu tugas senang, kerana persepsi rasuah itu bukannya melekat kepada parti tetapi melekat kuat kepada individu-individu pemimpin di dalam UMNO itu. Isu pemimpin UMNO yang menuduh PAS telah lari dari perjuangan asalnya tidak menjadi kerana stigma buruk yang terlekat kepada batang tubuh UMNO itu sendiri.

Rakyat mempunyai ‘apprehension’ yang tinggi untuk memberikan dukongan kuat terhadap UMNO itu maka pengundi tetap memilih welfare state yang baru hendak dilaksanakan oleh PAS dan meninggalkan welfare state anjuran UMNO yang telah disaluti dengan stigma yang negatif yang melekat kepada UMNO itu.

Kalau jatuh UMNO dalam pilihanraya nanti, masalah dan penyebabnya bukan UMNO tetapi kerana manusia yang memimpin dan memandu parti itu. Masalah yang kita hadapi ini ialah masalah kemanusiaan, bukannya masalah parti.

Jika kita anolojikan UMNO sebagai sebuah pesawat, UMNO merupakan engin dan pesawat yang baik serta bermutu. Tetapi kenapa pesawat itu jatuh juga? Jawapannya ialah kerana ‘human error’. Pesawat itu jatuh kerana kelemahan dan kesilapan pemandunya yang cuai dan tidak tahu hendak memandu pesawat itu kearah yang betul. Walaupun pesawat itu menggunakan jenama baik yang sama tetapi pesawat ini merupakan pesawat baru yang di daftarkan pada 1988 dahulu. Pesawat ini baru berumur 23 tahun sahaja dan tidak sepatutnya jatuh terhempas.

Pesawat yang masih baru ini jika terhempas juga, terhempasnya ialah kerana ‘human error’ seperti yang saya nyatakan sebentar tadi. Pemandu yang sepatutnya memandu mengikut ‘operating procedure’ yang ditetapkan telah memandu dengan mengikut kehendak dan keinginan peribadi sendiri…..ditambah pula dengan penumpang-penumpang yang berada di dalam pesawat itu tidak mengikuti ciri keselamatan yang penting di dalam penerbangn itu.

Lambat laun pesawat itu akan terhempas juga jika di benarkan pemandu yang sama untuk mengendalikan penerbangan it terus-terusan dan dibawa pula penumpang-penumpang yang tidak mengikuti ciri-ciri keselamatan yang betul. Selalunya pemandu-pemandu pesawat yang tidak mengikuti ‘operating procedure’ yang ketat itu ‘will be grounded’ untuk mengelakan pesawat itu jatuh terhempas.-Aspan

Tiada tradisi intelek sebenar di Malaysia

KUALA LUMPUR, 12 JUN – Di Malaysia, hampir sudah tidak ada dialog dan wacana yang bernas dan munasabah, kecuali jerit-menjerit dan maki-hamun dalam menangani isu-isu semasa.

Ia adalah hasil proses amalan Mahathirisme selama lebih dua dekad yang menjangkiti pemikiran rakyat sehingga semua dialog dianggap propaganda sahaja, kata budayawan Eddin Khoo.

“Kesan Mahathirisme telah membuatkan rakyat menganggap dialog dan wacana sebagai propaganda. Dan propaganda dalam erti sebenarnya untuk mempengaruhi pemikiran orang ramai telah ditukar menjadi sesuatu yang buruk dan ditolak oleh rakyat.

“Sehinggakan dialog pada masa kini hanya menjadi medan untuk marah dan maki hamun tanpa mempunyai isi yang bernas. Berbza dengan negara-negara yang matang budaya intelek mereka, kita di Malaysia tidak ada tradisi intelek yang sebenar,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam program bedah buku Malaysia Milik Kita Bersama: Perjuangan 45 Tahun Parti Tindakan Demokratik (DAP) tulisan Wan Hamidi Hamid anjuran Roketkini di sini, semalam.

Menurut Eddin, dialog-dialog politik era bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad telah terberkas dalam jiwa kebanyakan rakyat sehingga muncul dialog-dialog yang tak punya makna dan tak masuk akal sampai ke hari ini.

Dengan itu, katanya, kehadiran buku Malaysia Milik Kita Bersama sangat berfaedah kepada orang ramai kerana ia memberikan pengenalan ringkas dan padat kepada sejarah politik DAP.

“Buku ini menjawab tuduhan dan tohmahan pihak tertentu terhadap parti ini, yang kononnya dikait dengan komunis, menacabar kedudukan Melayu dan sebagainya,” katanya.

Eddin menjelaskan buku itu yang berbentuk saranan adalah jawapan kepada lanskap politik semasa.

“Buku-buku saranan seperti ini mempunyai tempatnya sendiri, bukannya dilihat sebagai sesuatu yang negatif sahaja,” katanya.

Menurutnya, rakyat sebenarnya telah dipermainkan oleh ‘hantu-hantu politik’ yang menyebabkan sehingga sekarang masyarakat masih lagi ‘bertinju dengan bayang-bayang.’

“Politik yang dimainkan sekarang ialah politik yang sangat menekan dan gundah. Teruk sekali tohmahan terhadap DAP kerana memang ianya sangat buruk dan langsung tak memberi sedikit suntikan intelek.

“Dalam lanskap politik hari ini, yang dipenuhi dengan pendapat yang tak konkrit dan tak mendalam, adalah penting buku seperti ini diketengahkan idea-idea yang ditawarkan kepada orang ramai,” katanya.

Sesi dialog itu berjalan lancar dengan perbahasan dan perkongsian pendapat bersama hadirin yang datang dari pelbagai latar belakang pemikiran politik. – Roketkini.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...