langsai hutang

langsai hutang
klik gambar

04 April 2009

Kata Najib Ekonomi Malaysia Tidak Terjejas?

Dua haribulan , Malaysia telah mendapat Perdana Menteri Malaysia yang baru. Perdana Menteri yang kononnya akan membawa perubahan kepada Malaysia keseluruhannya? Najib yang juga Menteri Kewangan telah beberapa kali menegaskan bahawa ekonomi Malaysia langsung tidak terjejas dengan keadaan gawat ekonomi global masa kini. Hebat Malaysia ini, orang lain semua terasa kesan kegawatan kecuali Malaysia.


Tapi langit tidak selalu cerah. Mungkin sebulan dua lepas kesan ekonomi di Malaysia dapat dibendung. Tapi kini kesannya semakin terasa hari demi hari. Kesannya CIMB kepunyaan adik Najib iaitu Nazir juga tidak terlepas darinya.

Sumber : Berita Hairan

CIMB Group tawar pekerja ambil cuti tanpa gaji

'Program Nafas Baru Kakitangan' alternatif langkah henti kerja

CIMB Group menawarkan pakej cuti tanpa gaji antara satu hingga enam bulan kepada 36,000 kakitangannya sebagai antara pendekatan mengurangkan kos di tengah kegawatan ekonomi global. Pakej dikenali sebagai 'Program Nafas Baru Kakitangan' yang dilihat sebagai alternatif kepada langkah pemberhentian pekerja itu akan ditawarkan bermula esok kepada semua peringkat kakitangan di semua cawangan dan anak syarikatnya di tujuh negara.

Ketua Eksekutifnya, Datuk Seri Nazir Razak, berkata memorandum tawaran itu dihantar kepada semua kakitangan kumpulan pada Rabu minggu lalu dan permohonan perlu mendapat kelulusan ketua jabatan masing-masing.

"Dalam persekitaran ekonomi semasa yang perlahan, kami sentiasa mencari jalan. Pertamanya, untuk mengurangkan kos buat sementara dan keduanya, ia memberi peluang kepada kakitangan untuk 'berehat dan menyegarkan' diri masing-masing.

Biar apapun istilahnya, ia akan membawa kepada kerisauan kepada lebih 36,000 pekerjanya. Tidak kira samada berehat atau menyegarkan diri yang pastinya tidur malam mereka akan tidak lena. Sudah pastinya bukan CIMB sahaja yang telah merasai gelombang kegawatan kali ini tetapi juga bank-bank yang lain. Apa pula kata Najib selepas ini? Malaysia masih tak gawat
MAT BANGLA GANTUNG BENDERA CALON BEBAS...HA..HA MEMANG BEBAS


CALON BEBAS INI MENGGUNAKAN BANGLA UUNTUK MENGGANTUNG BENDERA. NAMPAKNYA MEMANG BEBAS.WARGA BANGLA BOLEH GANTUNG BENDERA.BILA DI TANYA UPAHNYA "MAKAN NASI SAMA MINUM"
KRETIF JUGA CALON INI...
1 menggunakan tenaga Bangla kerana tiadanya pekerja...
2. Upah murah
3 Memaksimumkan guna tenaga
4.Akan ada hubungan yang baik dengan kerajaan Bangldesh.......barangkali.
5. Siapa tahu beliau akan menang dari 13 calon yang bertanding........

MALAYSIA BLACKLIST?

G-20 leaders blacklist Malaysia as one of the 4 tax havens

Komentar Oleh Salmah A.

 Malaysia menjadi satu dari negara utama pelindung penjenayah dan perasuah. "Syurga Cukai" bermakna maklumat pemegang akaun bank dirahsiakan.Bank merahsiakan butir-butir pemegang akaun.

Inilah cara butir-butir perompak besar seperti Najib, Razak Baginda dan Khir Toyo lepas dari diketahui orang ramai. Bank rahsia ini sangat penting bagi melindungi UMNO Baru, yang dipenuhi oleh penyamun dan penyangak.


http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/4/3/nation/20090403095714&sec=nation

G-20 leaders blacklist Malaysia as one of 4 tax havens

LONDON: Four nations were blacklisted as uncooperative tax havens after G-20 leaders declared the age of banking secrecy was over and said they would no longer tolerate shady havens draining away badly needed tax revenue.

At the request of the Group of 20 summit of rich and developing nations, the Organization for Economic Cooperation and Development named the Philippines, Uruguay, Costa Rica and the Malaysian territory of Labuan as the worst offenders, saying they had refused to adopt new rules on financial openness.

Leaders also said Thursday that nations that refuse to exchange tax information could in the future face tough sanctions - including the withdrawal of financing by the World Bank or International Monetary Fund.

"The time of banking secrecy has passed," French President Nicholas Sarkozy said following the summit. "Everyone around the table wants an end to tax havens. Everyone knows we need sanctions."

The announcement reflects mounting concern that banking secrecy in tax havens has helped to worsen the economic crisis by disguising the true value of some global assets.

Anti-poverty activists say such places provide corrupt officials places to stash illicit funds, often depriving poor nations of needed resources.

The OECD has divided countries into three categories: those who comply with rules on sharing tax information, those who say they will but have yet to act and nations which have not yet agreed to change banking secrecy practices.

Switzerland and Liechtenstein, which both have strong banking secrecy traditions, said last month they would adopt international rules on tax cooperation and were ready to comply with G-20 demands.

Liechtenstein, Switzerland's tiny Alpine neighbor, said it has already met with British officials to prepare for the new standards. Monaco said earlier that it would be more transparent with foreign tax authorities.

In return they were spared the fate of being blacklisted but were left in a gray area of countries that still have to implement their commitment to accept new information-exchange standards. China supported the blacklisting, but would not agree to have two territories, Hong Kong and Macau, classified as uncooperative tax havens.

Potential sanctions for transgressors include extra audits of those who use tax havens and curbs on tax deductions claimed by businesses using the territories.

In their communique, leaders said they may consider further penalties in their bilateral relations with tax haven territories. German Chancellor Angela Merkel said Brown and President Barack Obama played a key role in pushing for a crackdown on tax havens.

At least 35 offshore tax havens, from Britain's Channel Islands to the Cayman Islands in the Caribbean, are under increasing pressure to provide more information to international authorities to prevent people from evading taxes or hiding income by shifting money to such places.

Stephen Timms, financial secretary to the British Treasury, said a culture of banking secrecy had worsened global economic problems.

"That lack of transparency - that opaqueness - has contributed to the severity of the problems we are seeing in the world economy at the moment," he said. - AP

Perhimpunan besar-besaran Hindraf di Kem Kamunting 5 petang ini

Anna Yusof

KUALA LUMPUR, 4 April (SK): Hindu Rights Action Force (Hindraf) akan berhimpun mahu desak Perdana Menteri baru Najib Razak supaya membebaskan kesemua pemimpin mereka yang di tahan di Kem Tahanan ISA, Kamunting, Taiping hari ini.

Perhimpunan besar-besaran di hadapan Kem Tahanan ISA di Kamunting pada jam 5 petang ini adalah bertujuan membantah tindakan pengumuman Perdana Menteri baru Najib Razak yang hanya membebaskan sebahagian daripada lima pemimpin mereka.

Ekoran dari pengumuman Najib untuk membeskan dua peguam Hindraf dan 10 tahanan ISA yang dibebaskan serta-merta semasa ucapan sulong beliau semalam.

“Penyokong Hindraf akan berhimpun di kem tersebut petang ini untuk memberi tekanan kepada Najib supaya beliau membebaskan kesemua tahanan dan sekaligus menutup kem tersebut,” kata Koordinator Hindraf S Jayatas kepada Suara Keadilan.

“Kalau Najib seorang ‘gentleman’ beliau harus tutup kem yang tidak mendatangkan manafaat kepada negara ini, jika beliau merasakan bahawa pemimpin Hindraf bersalah, maka bawa meraka ke mahkamah untuk di bicarakan dan jangan cuma menahan meraka tanpa sebab,” jelas Jayatas

Kedua-dua tahanan yang dibebaskan ialah V.Ganabatirau, 40; dan R. Kengadharan, 40, yang ditahan pada 13 Dis 2007.

Walau bagaimanapun tiga lagi ialah peguam M Manoharan, 46, yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Alam Shah, P Uthayakumar, 46, dan bekas pegawai bank, K Vasantha Kumar, 36. masih ditahan.

Sementara itu, Semalam Pengerusi Hindraf P. Waytha Moorthy menyatakan sokongan kepada Pakatan Rakyat dan mahukan semua penyokongnya yang terbabit dalam pilihanraya kecil di ketiga-tiga kawasan ini supaya mengundi calon Pakatan Rakyat.

“Najib takut untuk membebaskan Manoharan dan Uthaya Kumar kerana kedua-duanya akan berkempen habis-habisan semasa pilihanraya kecil di tiga kawasan ini,” jelas Jayatas.

BANYAKNYA HANTU !!!!!!!!

3,029 pengundi hantu dikesan di Bukit Selambau

Oleh: Zahari Ali

SUNGAI PETANI, 4 April (SK): Sistem Mengesan pilihanraya (SISMEP) dari sayap pemuda KeADILan berjaya mengesan 3,029 pengundi di Dun N25 Bukit Selambau.

Timbalan Angkatan Muda KeADILan (AMK) merangkap Pengerusi Sismep, Fariz Musa berkata angka tersebut merupakan angka paling ramai yang berjaya di kesan dalam sejarah pilihanraya kecil di negara ini.

“Ini merupakan salah satu sejarah dalam pilihanraya kecil Dun yang mencatat pengundi hantu paling ramai,” kata Fariz

Menurut Fariz di Taman Bandar Baru dicacatkan terdapat 3 544 pengundi berdaftar oleh SPR tetapi 2,215 atau 64% adalah pengundi hantu.

“Ada rumah yang mencatatkan 76 pengundi dalam satu rumah, 774 pengundi hantu juga dikesan di Taman Peruda, 15 di Air Mendidih, 13 di Bandar Laguna dan 12 di Bukit Selambau.

“Semua ini telah kita buat laporan kepada Pejabat SPR di Kuala Muda pada 1 April lalu bersam beberapa pihak yang mewakili tuan rumah yang mana alamat rumah mereka digunakan untuk tujuan terbabit.

“Tapi sampai saat ini tiada satu tindakan susulan di buat oleh polis atau pun SPR,” jelas Fariz.

Sehubungan itu Fariz juga mencabar bekas ketua Pemuda Umno, Hishamuddin Hussein dan Bekas Menteri Besar Kedah, Mahathir Khalid supaya tampil kehadapan untuk mencabar beliau kerana sebelum ini kedua-dua mereka menyelar beliau untuk mengemukan bukti kewujudan pengundi hantu di N25 Bukit Selambau ini.

2000 bekas PPP sertai KeADILan di Bukit Selambau

Oleh Anna Yusof

BUKIT SELAMBAU, 3 April (SK): Seramai 2000 bekas ahli People’s Progressive Party (PPP) cawangan Bukit Selambau akan menyerahkan borang keahlian Kepada KeADILan dan seterusnya menutup sebelas bahagian cawangannya di sini.

Kesemua borang keahlian ini akan diserahkan kepada Ketua Umum KeADILan Anwar Ibrahim dalam majlis ceramah beliau di Dewan Hock Seng, Sungai Lalang, Sungai Petani pada jam 8 malam esok.

Acara meriah ini dijangakan akan menyemarakkan semangat penyokong dan pengundi atas pagar serta menawan kembali 1,600 kertas undi yang rosak pada pilihanraya ke-12 tahun lalu akan berpihak kepada Pakatan Rakyat.

“Mereka harus menyatakan sokongan kepada Pekatan Rakyat jika mahu suara mereka didengar di Dewan Undangan Negeri Kedah ini dan tindakan bijak untuk memihak kepada Pakatan Rakyat kerana negeri ini ditadbir oleh Pakatan Rakyat,” kata Pengarah Pilihanraya Dun N25 Bukit Selambau Saiful Izham Ramli kepada Suara Keadilan.

“Sokongan tidak berbelah bagi oleh pengundi dan keahlian baru KeADILan di Bukit Selambau ini akan meningkat peratusan yang baik dan menggalakan kepada Pakatan Raykat,” kata Saiful lagi.

“Slogan yang dibawa BN ‘Mohon Restu Rakyat’ telah dijadikan bahan tertawa penduduk Bukit Selambau bila isu kes pembunuhan wanita Monggolia dan rasuah politik wang sesama mereka seperti kemenangan Khairy Jamaluddin sebagai Ketua Pemuda Umno dan kekalahan Mukhris Mahathir dalam pemilihan majlis tertinggi Umno akibat politik wang dan ketidaktelusan pemimpin BN dalam menangani rasuah,” jelas Saiful

“Rakyat Bukit Selambau kini tadak boleh dipermainkan dengan sentimen untuk merestui segala permainan kotor BN yang semata-mata mahukan kemenangan namun tidak akan mendengar kesusahan rakyat di sini,” tambah beliau lagi.

Menurut Saiful, peratusan peyokong Pakatan Rakyat telah meningkat dengan mendadak bila ramaipemimpin tertinggi dalam Pakatan Rakyat iaitu, Anwar Ibrahim, Murshidul Am Pas Nik Aziz dan Penasihat Dap Lim Kit Siang datang berceramah di kawasan Bukit Selambau.

“Jadual ceramah di adakan pada setiap malam di merata-rata tempat dalam kawasan Bukit Selambau dengan mengundang ahli pimpinan atasan Pakatan Rakyat termasuk Persiden KeADILan Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar,” kata Saiful.

KISAH BENAR!!!!!!


-
Kisah benar di Permatang Raja. PR insyaallah dapat tambahan satu undi gara-gara UMNO buat police report bendera tumbang. Alkisah UMNO pacak bendera di kawasan laluan lembu. Maka diredahlah sang lembu akan bendera saka bangsa. Mengamuklah hulubalang gerombolan lalu dilaporkan pada mata-mata, tanpa diketahui rupa-rupanya tuan lembu penyokong mereka. Setelah dimarahi, berkatalah tuan lembu dengan kecewa "selama hari ni aku dok pangkah dacin, kali ni aku tak mau dah!" Berjasa juga lembu pada Pakatan Rakyat.

EDISI SELONGKAK

BUKIT SELAMBAU : Kalai Ohh kalai part II

kami mendapat maklumat dari salah seorang pengunjung KedahLanie mengatakan Kalai merupakan manusia yg hutang keliling pinggang. Hutang kereta 4WD Mazda Plat AFH641... Keta nie guna nama org lain... sedara dia jika tak silap....ianya dah tak bayaq dekat setahun lebih. Bila bank call, duk kencing (tipu) mcm2....bagi cek lompat katak...Last sekali cek dlm minggu lepas,tak smpai 2ribu pun tendang!! Tapi hari ni aku terkejuittt dia mai bayaq 6 ribu CASH!!! dapat mana duit tu tak mau la tuduh macam2 tapi kami rasa hangpa tau kot mai mana.... Tu belom lagi pasai cek tendang sahabat OKU kat selangor yg dah di report polis tuu.... kes tu sampai tang mana tak tau laa...

Sebelum nie dia dah ada kes yg sedang dibicarakan di mahkamah pasai kes tipu wang PERKESO yang tak habis lagi sampai sekarang...

Kes satu lagi gilak nak jawatan SENATOR.. pie bawak geng dok kerumun kat pagaq wisma negeri mintak MB bagi jawatan senator kat dia...last bila org mai habaq yg Jawatan nie ada 2 kosong jadi MB dah bahagi kat PAS 1 & PKR 1.. jadi MB suruh tanya PKR laa yg 1 tu nak bagi sapa...

baguih jugak mamat nie tak lekat calon.. jika tak haru kita...sapa ada gambaq keta 4WD kalai tu post sini kita kongsi pakat2 tengok.....

dah laa tu kalai... nanti habis orang lupa jasa kooo yg dok ada sikit2 lagi dalam kenangan tuu... jadilah manusia yang berprinsip... bukan apa banyak sangat ko BELASAH CAKAPnya dahulu... apa yang ko tak kata kat BN... habis ko telanjangkan mereka... tapi kini ko pulak jadi sebaliknya... Ingat manusia nie ada banyak tanda sebelom mereka mati... janganlah nanti koo mati oarang cop koo sebagai pembelot... busuk nama dulu kini selamanya... OK lah kalai Semoga berjaya kami ucapkan sekali lagi..

BUKIT GANTANG : Keputusan Mahkamah Padam Isu Derhaka

Calon PAS, Dato' Seri Mohd Nizar Jamaludin melahirkan rasa syukur apabila permohonan beliau untuk mencabar proses perlantikan Menteri Besar baru iaitu Dato' Dr Zambry Abdul Kadir berjaya diluluskan oleh Mahkamah Tinggi.

"Kini tiada lagi istilah derhaka terhadap sultan kerana kita akan hanya membicarakan kes perlantikan Menteri Besar ini menurut prosedur perundangan," ujarnya kepada pemberita di program Khidmat Kesihatan di Kampung Baru Jelutong, Changkat Ibol baru-baru ini.

Tegasnya, meskipun terdapat pelbagai halangan dan rintangan termasuklah tindakan peguam negara untuk memutarbelitkan isu dan fakta, namun ia sedikitpun tidak menjejaskan kebenaran yang bakal terbukti.

"Walaupun pada peringkat awal terdapat pelbagai tuduhan dan fakta yang cuba diputar belit oleh peguam negara tetapi kita bersyukur selepas Hakim Abdul Rahim mengumumkan keputusan bahawa kes ini akan diteruskan," tegasnya.

Beliau juga menegaskan bahawa keputusan tersebut telah melenyapkan isu derhaka yang dipalitkan terhadapnya oleh Umno-BN setelah berlakunya peristiwa perlantikan Zambry.

"Dengan keputusan ini juga menyebabkan tuduhan mengenai derhaka kepada sultan hancur berkecai kerana isu tersebut tidak pernah timbul, tiada kena mengena dengan pihak istana.

"Kini apa yang ada hanyalah kes bagi membuktikan pelantikan Zambry sah ataupun tidak," katanya lagi.

03 April 2009

EDISI SELONGKAK




EDISI SELONGKAK - A.JAYAGOPAL
oleh:Warek@ganal

Calon bebas DUN Bukit Selambau, A Jayagopal mendakwa beliau masih lagi ahli PKR dan belum dipecat dari parti itu.Jayagopal berkata, beliau hanya digantung keahlian dan bukannya dipecat seperti dalam kenyataan Timbalan Presiden PKR, Dr Syed Husin Ali semalam.‘Mana pecat, surat pun tidak ada. Saya hanya digantung sahaja sejak setahun lalu," katanya ketika menghubungi Malaysiakini hari ini.Jayagopal mendakwa seorang lagi calon bebas, S Arumugam juga merupakan ahli PKR bahagian Merbok.

Menurut Jayagpopal, PKR menggantung keahliannya kerana membawa parti ke mahkamah dalam isu pembatalan bahagian Pokok Sena pada 2007.sementara itu, Jayagopal berkata, beliau akan membawa Zamri ke mahkamah kerana mendakwa beliau bukan ahli PKR Pokok Sena yang dijadikan alasan untuk membubarkan bahagian tersebut pada 2007."Sedangkan saya yang menubuhkan bahagian Pokok Sena pada 1999," katanya.

Dia ini kalau sembang dengannya memang hebat tentu anda terpengaruh, beliau seorang pejuang yang berperinsip tapi setahunya beliau tidak dapat membentuk jawatankuasa bahagian semasa peringkat penaja kerana tidak cukup korum dan dimaklumkan banyak masalah dengan AJK lain. Tapi mungkin juga tiada tindakan susulan dari negeri agaknya. daripada pengakuan beliau yakin akan memberi tentangan kepada calon PR & BN dan beliau sehingga kini mendapat 40% sokongan dari pengundi Bukit Selambau.

Tapi rasanya dia hilang wang deposit kerana bukan mudah tanpa jentera dan wang yang cukup bagi menarik sokongan pengundi...diani cita-cita tinggi mungkin beliau perlu fikirkan untuk menarik diri tak silap pada hari penamaan calon beliau dengan pencadang dan penyokong calon tanpa sokongan dari pengundi beliau.
Anwar buat 'pendedahan tergempar' berkaitan PM esok

Apr 3, 09 3:26pm

Pemimpin Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan membuat "pendedahan tergempar" dalam satu ceramah di Bukit Selambau esok, yang dijangka memberi pukulan besar terhadap peluang BN dalam pilihanraya kecil DUN tersebut pada 7 April depan.Pendedahan itu berkaitan "secara langsung dan tidak langsung" dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kata pengarah strategi pilihanraya PKR Saifuddin Nasution dalam sidang akhbar di Sungai Lalang dalam DUN tersebut hari ini.
3 April 2009

MCA minta jawatan TPM

Timbalan Setiausaha Agung MCA, Datuk Loke Yuen Yow menggesa Perdana Menteri baru, Datuk Seri Najib Tun Razak mewujudkan jawatan timbalan perdana menteri dan jawatan timbalan pengerusi BN untuk diisi oleh presiden MCA bagi mencermin perkongsian kuasa sebenar."Rakyat Malaysia pelbagai kaum telah lama menerima dan memberi sokongan penuh kepada ideologi pentadbrain berasaskan kepada perkongsian kuasa di negara ini.
"Bagaimanapun, selepas 52 tahun merdeka, kita terus merasakan bahawa perkongsian kuasa itu hanya satu slogan dan tidak mencermin situasi sebenar, yang kita amat harapkan menjadi realiti pada suatu hari nanti."Oleh itu, rakyat Malaysia kecewa dan tidak puas hati dengan situasi sebenar kita sekarang kerana ianya hanyalah merupakan satu cakap kosong," katanya lagi.
Menurutnya, pewujudan jawatan timbalan perdana menteri untuk presiden MCA, bukan sahaja membantu menrealisasikan ideologi sebenar pentadbiran perkongsian kuasa, tetapi juga menunjukkan bahawa kerajaan memberi kepentingan kepada peranan dan sumbangan kaum Cina dalam proses pembinaan negara.Juga, katanya, jika diberi jawatan tersebut, presiden MCA boleh, dalam kapasitinya sebagai anggota kabinet, membantu menggariskan dasar yang adil yang memberi faedah kepada semua pihak, terutama dalam bidang yang berkaitan dengan masyarakat Cina dalam bidang ekonomi dan pendidikan.Lok juga menegaskan bahawa MCA telah mewakili perjuangan masyarakat Cina, bersama Umno dan MIC pada 1957 untuk mencapai kemerdekaan negara."Oleh itu, dalam proses pembinaan negara, sumbangan yang diberi MCA dan masyarakat adalah amat banyak dan amat besar," tambahnya.
Pada masa yang sama, beliau mengulangi bahawa presiden MCA mesti dilantik sebagai timbalan pengerusi Dewan Tertinggi BN."Ini akan memanifestasikan senario sebenar perkongsian kuasa dalam pentadbiran Datuk Seri Najib," tambahnya."Sebagai seorang pemimpin yang bijak dan berpangan jauh, Datuk Seri Najib perlu melihat pentingnya dan perlunya diwujudkan dua jawatan - timbalan perdana menteri Cina dan timbalan pengerusi Dewan Tertinggi BN - yang kedua-duanya dipegang oleh presiden MCA," tegas Loke lagi.Mstar.
Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM di 4:00 PM
Ceramah Pakatan Rakyat tetap sentuh isu AltantuyaFriday,
Oleh: Rusnizam Mahat


SUNGAI PETANI, 4 APRIL (SK) - Kempen Pilihanraya Pakatan Rakyat di Dun N.25 Bukit Selambau akan terus membangkitkan pelbagai isu di peringkat tempatan dan nasional termasuk skandal penglibatan Perdana Menteri, Najib Razak dalam kes pembunuhan Altantuya.

Ketua Penerangan keADILan, Tian Chua berkata demikian dalam satu sidang media di Bilik Gerakan Angkatan Muda KeADILan di bangunan Yayasan Aman, Sungai lalang di sini tengahari semalam.Beliau berkata, Pakatan Rakyat tidak boleh menghalang keinginan rakyat untuk mengetahui tentang hal berkenaan yang sehingga kini masih tidak dapat dijelaskan oleh kerajaan.

“Kita akan terus jelaskan skandal peribadi (melibatkan najib) dan bukan dengan melarang rakyat dari berbincang terhadap isu-isu ALtantuya,” katanya.
Katanya, meskipun Polis melarang perkara itu dibawa dalam kempen dan ceramah, namun kerajaan tidak mempunyai hak untuk melarang rakyat dari membicarkan dan mengetahui tentang hal sebenar.

Sebaliknya, kata Tian Chua kerajaan seharusnya mengambil tindakan terhadap laporan akhbar Perancis, Liberation yang menyiarkan skandal penglibatan najib dalam kes berkenan. Beliau mencadangkan Perdana Menteri supaya mendakwa akhbar itu di mahkamah kerana ia melibatkan maruah negara..
“Maruah negara harus dipertahankan. Kita tegas untuk jelaskan pendirian kita,” tegas beliau.

Menurutnya, Pakatan Rakyat akan menjelaskan tentang pelbagai tindakan yang dilakukan oleh kerajaan terhadap pemimpin yang cuba membongkarkan kes itu, termasuk pergantungan Ahli parlimen Puchong, Karpal Singh dari menghadiri sidang Dewan Rakyat selama setahun akibat membangkitkan isu berkenaan.

“Kita tak boleh halang rakyat yang mempunyai keinginan untuk tahu,”jelasnya.
Sidang media itu turut dihadiri oleh Ketua Wanita keADILan, Zuraida Kamaruddin dan Ahli Majli Tertinggi KeADILan Khalid jaafar.
120 penduduk Bukit Selambau terima hak milik tanah.
3 April 2009 •


SUNGAI PETANI, 3 APRIL (SK) - Antara isu yang menjadi tumpuan pada pilihanraya kecil N.25 Dun Bukit Selambau, Kedah ialah mengenai isu pemilikan tanah bagi tanah-tanah di kawasan penempatan Kampung Baru.
Pengerusi Jawatankuasa Industri, Usahawan, Pelaburan, Sains dan Inovasi, Ir Amiruddin Hamzah berkata kerajaan kedah akan memberi hak pemilikan tanah kepada 120 penduduk di Bukit Selambau yang masih belum menerimanya.

“Ini bukan lah merupakan gimik politik ketika menjelang pilihanraya kerana hak untuk mendapatkan tanah ialah merupakan keperluan asas kepada penduduk,”katanya pada satu sidang media yang diadakan di bilik Gerakan AMK, Sungai Lalang tengahari semalam.

Katanya, kerajaan negeri prihatin terhadap penduduk berkenaan kerana ada dari kalangan mereka yang telah tinggal sehingga tiga generasi.
Tambah beliau, meskipun mereka tinggal di tanah yang tidak berstatus, namun terpaksa membayar cukai yang dikenakan.

Menurutnya, isu mengenai hal ehwal tanah, yang diletakkan di bawah portfolio exco V.Arumugam iaitu Adun kawasanberkenaan akan diserahkan kepada calon keADIlan, S. manikumar sekiranya memenangi pilihanraya kecil itu.
Katanya lagi, kerajaan negeri pakatan rakyat turut melanjutkan tempoh selama 66 tahun dan 99 tahun bagi tempoh pajakan kampung baru di kawasan bandar dan luar bandar di seluruh negeri kedah.

“Kerajaan negeri telah memberi jaminan bahawa kampung baru yang telah tamat tempoh pajakan, boleh terus memohon kepada kerajaan negeri,”ujarnya.
N29 Batang Ai: Tanpa ceramah Anwar tidak patah semangat pengundi
Dr. John Brian Anthony

LUBOK ANTU, 3 April (SK): Walaupun Ketua Umum KeADILan Anwar Ibrahim tidak dapat berucap di staium Sukan Batang ai seperti yang di rangcangkan namun kehadiran beliau telah mematahkan tohmahan Barisan Nasional bahawa Pakatan Rakyat tidak mementingkan kemenangan di Dun N29 Batang Ai ini.

Dalam suasana kepayahan pengangkutan di kawasan Batang Ai, tetapi tidak mematahkan semangat pengundi yang datang untuk memberi sokongan padu kepada Anwar walaupun kahadiran beliau terpaksa disingkatkan akibat dari tidak dibenarkan berceramah di sini.

Kira-kira 400 penyokong berhimpun di Kampung Kutai untuk mendegan ceramah beliau dan memberi semangat dan perangsang untuk mengingati mereka tentang beberapa perkara penyalahgunaan kuasa BN di Batang Ai. Mereka juga mahu mendengar dari anwar sendiri apakah perubahan yang bakal mereka kecapi setelah kemenangan KeADILan di kawasan ini.
Antara isu-isu yang dibangkitkan Anwar semasa lawatan beliau adalah:-
Pertama: Dimanakah aktiviti perdagangan dan ekonomi BN yang dijanjikan pada tahun 1983 kepada rakyat Batang Ai apabila mereka mahu membina dam hidro-letrik di sini?

Kedua: Dimanakah perubahan dan kualiti kehidupan dalam bentuk infrastruktur dan kemudahan awam yang dijanjikan selama ini? Hampir kesemua rumah panjang masih lagi tidak dibekalkan dengan talian letrik dan air bersih.

Ketiga: Dimanakah hak warisan tanah adad seperti dijanjikan dan tanah pemindahan apabila kepadatan penduduk sidah kian bertamabah? dan
Keempat: Apa telah terjadi kepada jawatankuasa pelaburan yang sepatutnya memantau dan memastikan keamanan dan kesejahteraan penduduk di Lubok antu ini?

BN dilihat sebagai pandai menabur janji tapi tidak dapat mengotakanya.
Kejayaan Pakatan Rakyat di Negeri Selangor telah menjadi kayu pengukur kepada pengundi Batang Ai yang mahu mendapat khairat kematian sebanyak RM2,500 yang tidak pernanah dirasai dan membandingkan segala kekayaan negeri Sarawak telah dirampas Kerajaan Pusat BN.

Sementara itu, pihak polis kelihatan meronda di seluruh Lubok Antu sehingga merimaskan penduduk di kawasan ini.“Mengapa pihak polis tidak membenarkan Anwar berceramah di Stadium Sukan di Batang Ai, sedangkan kami semua adalah pembayar cukai. Sebenarnya BN takut bila orang ramai bertumpu kepada ceramah Anwar di sini,” jelas
Mengapa BN amat takut kepada bayang-bayang KeADILan jika mereka telah memajukan Sarawak dengan jayanya? Kenapa seramai 800 anggota polis datang bertugas di kawasan Lubok Antu dan apakah tugas mereka sebenarnya?
Pilhak polis dilihat seolah-olah diperalatkan oleh BN dimana tugas mereka adalah untuk memastikan untuk menjaga kepentingan BN.
Adakan ini yang dikatakan perubahan yang akan dibawa oleh Ketua Polis Negara Musa Hassan semasa berucap sempena Hari Piolis baru-baru ini?
Azizah sedih Najib dilantik PM
Abdul Rahim Sabri Apr 3, 09 11:10am

Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berasa amat sedih dengan pelantikan Datuk Seri Mohd Najib Razak sebagai perdana menteri Malaysia keenam hari ini.
Tambahnya, pengambilalihan kuasa kepada Najib dipersoalkan rakyat dengan alasan presiden baru Umno itu diselubungi pelbagai isu kontroversi, antaranya, dikaitkan dengan Altantuya Shaariibuu seperti dakwaan seorang penyiasat persendian yang kemudiannya hilang."Adakah ini pemimpin yang hendak memimpin negara ini? Apakah beliau (Najib) mempunyai kaitan dengan P Balasubramaniam.
"Siapa yang bersalah di atas kehilangan satu nyawa," katanya, walaupun tidak menyebut identiti tersebut.Wan Azizah sedang berceramah untuk calonnya dalam pilihanraya kecil DUN Bukit Selambau di sebuah rumah di Taman Ria Jaya, kira-kira 250 meter dari lokasi kekecohan antara polis dengan penyokong parti itu minggu lalu.Majlis dalam keadaan hujan renyai-renyai tidak melemahkan semangar kira-kira 250 hadirin daripada pelbagai kaum termasuk Cina dan India.
Menurut bekas ahli parlimen itu, rakyat terkejut kerana pertama kali dalam sejarah pilihanraya seramai 15 calon menawarkan diri merebut kerusi itu, 7 April ini."Apa istimewanya Bukit Selambau sampai 15 orang mahu bertanding?" katanya.Sehubungan itu beliau menyeru pengundi agar tidak lupa memangkah calon nombor empat di kertas undi terbesar dalam sejarah negara, calon PKR S Manikumar.Wan Azizah berkata demikian sambil membilang jarinya dalam bahasa Tamil sambil disambut gelak ketawa hadirin.
03 April 2009

KUAH-Penganut Tao, Buddha dapat rumah ibadat

KUAH - Penantian selama dua tahun untuk membina bagi penganut Taoisme dan Buddha di sini berakhir apabila permohonan mereka diluluskan pada Februari lalu.Timbalan Pengerusi Persatuan Hainan, Chor Benny berkata, Jawatankuasa Khas Rumah Ibadat dan Perkuburan Negeri yang bermesyuarat pada 2 Februari lalu pada dasarnya bersetuju dengan permohonan itu.Bagaimanapun katanya, permohonan itu tertakluk kepada syarat ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT).“Kami telah memohon daripada pelbagai pihak termasuk kerajaan negeri terdahulu namun tiada sebarang tindakan.
“Perkara ini, akhirnya dilanjutkan kepada kerajaan Pakatan Rakyat(PR) dan ternyata kerajaan begitu prihatin dengan kehendak pelbagai kaum,” katanya pada Majlis Dialog bersama Pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional Pas negeri dan kelab penyokong Pas/PKR di sini, semalam.Chor yang juga Pengerusi Kelab Penyokong Pas (KPP) Langkawi berkata, dengan kelulusan projek ini, menunjukkan kerajaan PR adil dan menghormati kewujudan pelbagai kaum di negara ini.Menurutnya, walaupun kaum Hainan adalah minoriti di Langkawi tetapi masalah mereka didengari oleh kerajaan negeri.“Pada mulanya kami berasa tersisih dari arus pembangunan di Langkawi namun selepas permohonan ini diluluskan, kini kami sedar kami masih ada tempat dan hak di Langkawi,” katanya.
Sementara itu, Pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional Pas negeri, Dr Ismail Salleh berkata, kerajaan PR sememangnya sentiasa prihatin dengan permintaan pelbagai kaum termasuk kaum India dan Cina.“Ini adalah dasar kerajaan negeri yang tidak akan meminggirkan sebarang kaum, kerajaan negeri bersifat terbuka. Jika berlaku kelewatan, itu hanyalah masalah birokrasi dan kerajaan negeri akan cuba mengatasi masalah itu,” katanya.
Pada majlis itu, seramai 200 penyokong kelab Pas dan PKR berkumpul bagi mendengar nasihat dan amanat akhir daripada pemimpin mereka menjelang pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau 7 April ini.

02 April 2009


Bukit Gantang - Ceramah HOT malam ini di Bukit Gantang -ipoh mali

Malam ni malam gempar wak cakap. Wak terima maklumat malam ni ada Ceramah Umum tahap Mega beb di Bilik Gerakan Umno Larut Tin jam 8.30 malam. Penceramah power yang akan hadir membuat kejutan dan bongkar maut malam ni ialah Hamdan Taha, Hanapiah Man, Lokman Adam, dan seorang selebriti politik tanahair yang tidak dimaklumkan namanya.

Walau bagaimanapun tarian separuh bogel mungkin tidak dapat diadakan kerana majlis malam ini tidak dihadiri oleh Zahid.Semua penyokong PR dan rakyat Bukit Gantang diseru untuk hadir bagi mendengar hujah penyelewengan paling meriah yang akan dipersembahkan oleh Umno. Datang jangan tak datang ! ini baru cukup korum geng sesumpah



Dua tiga hari kebelakangan ini Abdullah seolah berdalih-dalih bila menyebut mengenai tarikh tepat peralihan kuasa. Abdullah hanya menyatakan bahawa 2 April merupakan tarikh dia akan mengadap Yang Di Pertuan Agong untuk mempersembahkan surat perletakan jawatan (yang sehingga kini tidak disebut tarikhnya).Mungkin panik dengan perkembangan tersebut dan ditambah dengan rasa tamak maka Najib telah bertindak membelakangi Istana dengan mengarahkan JPM mengeluarkan kad jemputan Majlis Angkat Sumpah yang kononya akan diadakan di Istana Negara pada hari Jumaat ini.


Najib telah bertindak derhaka dan kurang ajar dengan mendahului Yang Di Pertuan Agong.Kuat desas desus mengatakan pihak istana cukup rasa kurang senang dengan sikap 'kelolo' Najib ini. Maka dikatakan Majlis Angkat Sumpah esok dibatalkan.Gambar merah padam Najib yang dirakam ketika keluar dari Istana Negara (atas) mungkin boleh menggambarkan betapa paniknya ketika ini.cheGuBard akan mempersembah surat terbuka kepada Istana Negara berkenaan perkara ini.
by cheguBard
Thursday, April 2, 2009

Gempar: Isu Peralihan Kuasa Perdana Menteri, Perletakan Jawatan Pak Lah Diterima Tetapi Yang Di Pertuan Agong Tangguhkan Perlantikan Najib

KUALA LUMPUR [1.30 pm] - Ini satu berita panas yang pasti mendebarkan. Pihak kami baru sahaja mendapat satu berita yang paling eksklusif dari Istana Negara sebentar tadi. Ia berkaitan isu peralihan kuasa antara Pak Lah dan Najib Razak. Menurut maklumat Yang Di Pertuan Agong Tuanku Mizan telah memperkenankan perletakan jawatan Pak Lah, tetapi Tuanku mohon perlantikan Najib Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-6 esok pagi ditangguhkan. Apapun kami masih menunggu maklumat lanjut berhubung dengan berita ini. Patutlah ketika keluar dari Istana sebentar tadi Najib kelihatan tidak ceria dan tidak mahu bercakap kepada pihak media yang sedang menunggu beliau. Cuba lihat dua laporan terkini akhbar arus perdana berkenaan perkara ini.


Najib Razak Keluar Dari Istana Negara

KUALA LUMPUR (Berita Harian) - Datuk Seri Najib Razak kelihatan keluar dari Istana Negara kira-kira jam 12.15 tengah hari selepas 45 minit dilihat masuk untuk menghadap Yang Di Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin. Beliau bagaimanapun tidak memberikan kenyataan kepada wakil media yang menunggu.
Abdullah Menghadap Agong Serah SuratBy: Ramjit-->


KUALA LUMPUR (Bernama) - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini menghadap Yang Di Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Negara di sini bagi menyerahkan surat melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri dan memohon perkenan Seri Paduka Baginda melantik Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai penggantinya. "Terserah kepada Tuanku," kata Abdullah kepada pemberita selepas majlis hampir satu jam itu. Abdullah tiba di pada 10 pagi dengan menaiki Proton Perdana rasminya bernombor WCH 13 dan meninggalkan kawasan istana satu jam kemudian sambil melambai-lambai ke arah sekumpulan 70 petugas media termasuk wartawan asing yang berkumpul di situ sejak 7.30 pagi. Ia juga menarik perhatian pelancong asing yang turut berada di situ.

[Jika benar laporan dan dakwaan ini, maka ia merupakan satu tamparan hebat buat Najib Razak. Apakah Tuanku Mizan mengambilkira situasi dan pandangan rakyat selama ini bahawa mereka mahukan supaya imej Najib dibersihkan terlebih dahlu sebelum beriya-iya benar ingin menjadi Perdana Menteri Malaysia. Kita amatlah berharap agar adanya satu perkembangan yang positif dalam hal ini yang pastinya akan lebih menghangatkan senario politik negara. Kami masih menunggu laporan terkini dari krew-krew kami yang turut berada di Istana Negara sebentar tadi. Laporan jelas mengatakan Najib begitu tidak ceria dan langsung tidak mahu bercakap kepada media memperkuatkan lagu hujah ini]. dari pahangdaily

01 April 2009



BUKIT SELAMBAU : BEBAS edisi selongkak - Md Radzi Md.Lazim
Md Radzi Md.Lazim akhirnya jadi Calon.

Oleh:werek@ganal


Hari ini menjelaskan bahawa dua calon bebas yang yang bertanding dalam pilihanraya kecil Bukit Selambau 7 April ini, bukan lagi ahli parti tersebut.Menurut Timbalan Presiden PKR, Dr Syed Ali, mereka adalah A Jayagopal dan Md Radzi Md Lazim.Beliau menegaskan demikian dalam satu kenyataan hari ini mengenai kedudukan sebenar dua calon bebas tersebut, yang nama mereka dikaitkan dengan PKR.


Lanjutan itu latarbelakang ….."Md Radzi pernah memimpin bahagian Baling tak silap ahli bahagian baling masa tu tidak lebih dari 20 orang. Setahun dahulu, beliau dipecat dari PKR berikutan kenyataannya dalam media memburukkan parti dan mengisytiharkan dirinya keluar parti."Beliau kemudian cuba memohon menjadi ahli baru, akan tetapi permohonannya ditolak.

Tapi tidak dinafikan beliau begitu komited dengan perjuangan sebelum ini, semenjak 2006 telah disisihkan oleh PKR Kedah kerana termasuk dalam geng Ezam dan Zamil Ibrahim. Semasa pemilihan 2007 beliau tidak lagi aktif dengan PKR kerana dihalang untuk bertanding di bahagian Baling juga beliau gagal mengukuhkan Bahagian baling. Daripada itu beliau mula membuat hal-hal untuk sebotaj parti. Dan beliau ada menyatakan untuk berjumpa dengan CHE DET bagi mendapatkan dana untuk mensabotaj PKR.

Hari ini beliau dapat bertanding sebagai calon bebas, ini tidak mengejutkan kerana soal wang semua ada orang beliau yang sponser tentu anda boleh mengagaknya kalau bukan AMNO melalui Mahadir kalid, Ezam & zamil. Sebenarnya ini satu stratigi yang baik bagi memecahkan undi PR silap haribulan Md.Radzi boleh menang. Silap haribulan BN boleh kalah besar…ini tak menjadi soal yang penting Zamil ada banyak UNTONG….lepas ini boleh buat banglow lekat Danok dan berniaga ayam….Hangpa Orang UMNO kelapak nak menang kena main dengan zamil dan Ezam. Md radzi Cuma ayam tambatan depa…..tapi zamil dan Ezam lagi silap kerana tak taruh calon Sdr.Zuaraidi Rahim, bekas ketua pemuda PKN dulu , diani lagi hebat kalau bertanding boleh tarik orang Melayu dan india bukit selambau.




Najib tak layak.....


INI KEADAAN SEBENAR26,224 HILANG PEKERJAAN

Sebanyak 26,224 orang telah diberhentikan kerja di negara ini sejak 19 Mac, kata Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan hari ini.Utusan Malaysia 31 Mac 2009

KADAR PENGANGGURAN MENINGKAT

Pasaran pekerjaan dijangka terus merosot di Malaysia dengan kadar pengangguran meningkat kepada 4.5 peratus pada tahun ini berbanding 3.7 peratus pada tahun lalu.Utusan Malaysia 26 Mac 2009

PASARAN HILANG RM300B

Pasaran saham tempatan kerugian hampir RM300 bilion sejak bulan Januari tahun lalu ekoran kesan daripada masalah ekonomi Amerika Syarikat (AS) yang bermula awal 2008 dan seterusnya merebak menjadi krisis kewangan global.Bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur, (kini dikenali sebagai Bursa Malaysia), Datuk Mohd Salleh Majid berkata, kejatuhan penanda aras, Indeks Komposit Kuala Lumpur (IKKL) di bawah paras 900 mata kini adalah antara penunjuk utama yang pertama ketika itu menandakan Malaysia mula menerima tempias daripada kemelut kewangan kuasa ekonomi dunia itu.Utusan Malaysia 2 Feb 2009

TAPI NAJIB KATA LAINMERUDUM: KITA SELAMAT

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan bahawa negara mempunyai kekuatan dalaman untuk mengharungi krisis pasaran kewangan global yang berpunca daripada kemelesetan ekonomi Amerika Syarikat (AS).Utusan Malaysia 29 Sep 2008

KESAN KRISIS EKONOMI TIDAK SETERUK NEGARA LAIN

Kesan krisis ekonomi dunia ke atas Malaysia yang dijangka mula dirasai tahun depan tidak akan seteruk negara-negara lain, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.Utusan Malaysia 16 Okt 2008

Posted by Anti Najib



Akhbar PKR: P'raya kecil 'kubur BN'
Mar 31, 09 3:12pm


PKR mengambil strategi serupa PAS bagi menghadapi tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang menggantung permit akhbar mereka dengan menerbitkan Suara Keamanan mulai hari ini. PAS merancang menerbitkan Hujah mulai Jumaat ini bagi menggantikan Harakah yang dikenakan tindakan mengejut itu selama tiga bulan sejak 23 Mac lalu.
Pengganti Suara Keadilan itu sudah boleh diperolehi melalui pengedar-pengedar organ PKR itu, kata satu kenyataan jabatan sidang pengarangnya."Disebabkan permit penerbitan Suara Keadilan telah digantung selama tiga bulan bermula 23 Mac lepas, PKR mengambil keputusan untuk tidak menerbitkan akhbar itu selama tempoh tersebut," kata parti itu"Suara Keamanan adalah sebuah penerbitan tidak berkala dari segi namanya, oleh itu tidak memerlukan permit penerbitan dari KDN."Tindakan menerbitkan akhbar baru ini membayangkan PKR mengendurkan pendiriannya minggu lalu yang menegaskan ingin mengabaikan larangan KDN tersebut.
Edisi pertama mingguan ini melaporkan tiga pilihanraya kecil - dua daripadanya disertai PKR - yang bermula Ahad lalu dengan tajuk besar "Kubur BN".Ia memuatkan foto muka depan calonnya di DUN Bukit Selambau, S Manikumar dan DUN Batang Ai, Jawah Gerang. Ia juga menyiarkan foto-foto penamaan calon di Bukit Gantang yang ditanding oleh calon PAS Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin

31 Mac 2009

"Lega tiada lagi duri dalam daging"
Mohd Sabri Said BUKIT SELAMBAU, 31 Mac (Hrkh) -

Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) Negeri Kedah, Ahmad Kasim menyifatkan tindakan bekas Ketua Bahagian KeADILan Jerai, Kalaiwanar keluar parti bersama penyokongnya semalam tidak memberi kesan pada kempen Pakatan Rakyat di Bukit Selambau bahkan ramai terutamanya kaum India merasa lega kerana duri dalam daging akhirnya sudah tiada.

Di Dewan Undangan Negeri N25 Bukit Selambau Pakatan Rakyat mempunyai petugas yang ramai hasil bantuan daripada PAS dan DAP. "Pada saya bila Kalaiwanar mengistiharkan diri keluar parti perasaan lega cukup tinggi begitu juga kaum India di Bukit Selambau. Selama ini beliau bukan berkempen membantu calon N25, Manikumar bahkan bersikap menikam dari belakang, " tegasnya ketika dihubungi pagi tadi.

Tindakan itu juga kata beliau, berpunca daripada tidak dipilih sebagai calon pada pilihanraya kecil kali ini ekoran terdapat beberapa masalah dalaman yang menyukarkan beliau diterima ramai. Tambahan lagi, Bahagian Jerai hanya diamanahkan menjagai satu unit sahaja dan pastinya bahagian lain akan bertanggungjawab melaksanakan tugas yang ditinggalkan. "Elok juga beliau pergi kerana beliau seorang yang inginkan publisiti murahan dan gagal mengendalikan bahagian Jerai dengan sempurna, " jelasnya yang juga Ahli Parlimen Kuala Kedah.

Justeru itu beliau berharap, kempen di Bukit Selambau diteruskan seperti yang dirancangkan dengan memperbanyakan aktiviti kemasyarakatan serta ceramah penerangan kenapa Pakatan Rakyat mesti menang.

Sementara itu, Timbalan Angkatan Muda KeADILan Negeri Kedah, Azman Nasrudin ketika dihubungi yakin tindakan Kalaiwanar bukan tamparan pada KeADILan sebaliknya boleh memporak perandakan Umno dan BN sendiri bilamana mempergunakanya dalam kempen untuk tujuan membelasah Pakatan Rakyat.

"AMK Kedah rasa bukan masanya kita berbincang masalah Kalaiwanar keluar parti tetapi yang penting ialah bagaimana nak berhadapan dengan jentera BN yang datang dengan niat mengalahkan Pakatan Rakyat di sini yang berkemungkinan juga membina strateji sepertimana di Perak, " tambahnya diamanahkan sebagai Pengarah Jentera Pemuda sempena kempen di Dun Bukit Selambau. - mks.

7 SERUAN KHAS KEPADA JENTERA PAKATAN RAKYAT
cyberboron, Tuesday, March 31, 2009

SERUAN 1
Tiada seorang pun di kalangan kita yang sempurna seratus peratus.Setiap seorang ada kelebihan dan ada kekurangan. Bina sifat rendah diri, menghormati dan menghargai rakan. Jangan sombong dan takbur. Jangan memandang rendah sumbangan dan usaha orang lain. Jangan menghina. Jangan putus asa. Jangan merajuk.
SERUAN 2
Perbezaan adalah fitrah.Nabi Muhammad bersabda (mafhumnya) "perbezaan pendapat di kalangan umatku adalah satu rahmat" dengan maksud ia memangkin perbincangan yang membantu penghasilan keputusan terbaik. Musyawarah (mesyuarat) adalah 'syura' yang disyari'atkan oleh Allah SWT untuk mengurus perbezaan pendapat.Insafi adab syura dan adab berbeza pendapat. Insafi betapa lebih baik kalau pendapat kita ditolak oleh syura kerana ia menyelamatkan kita daripada risiko kemudian hari. Insafi betapa bahayanya kalau pendapat kita diterima oleh syura kerana ia mengundang risiko jika pelaksanaannya tidak membuahkan hasil.
Orang besar dan orang kecil hanya soal perbezaan tanggungjawab. Orang besar tidak semestinya betul dalam semua perkara. Orang kecil pun begitu juga. Orang kecil wajib hormat orang besar. Orang besar juga lebih wajib hormat orang kecil. Hubungan kita adalah hubungan kasih sayang, ukhuwwah dan mahabbah.
SERUAN 3
Keterbukaan adalah sunnah yang wajib jadi budaya pengurusan kita. Nabi Muhammad adalah pengurus terbaik kerana keterbukaannya adalah yang terbaik. Pengurus yang pintar tetapi tidak terbuka pasti gagal. Pengurus yang bijak tetapi tidak terbuka adalah diktator. Pengurus yang rajin tetapi tidak terbuka adalah gila. Itu semua hanya sesuai pada UMNO.Sunnah pengurusan ada dalam kisah Nabi menggali parit bersama tentera berpangkat paling rendah. Sunnah pengurusan ada dalam kisah Nabi menerima-pakai pendapat tentera pangkat rendah yang menyanggah pendapat baginda tentang lokasi perkhemahan. Sunnah pengurusan ada dalam kisah Nabi akur kepada tuntutan tentera yang menuntut balas tujahan Nabi ke dadanya. Sunnah pengurusan ada dalam kisah mesyuarat kabinet Nabi bersama sahabat-sahabat ahlul hilli wal 'aqdi.Yang tidak terbuka ialah Namrud, Fir'aun, Abu Jahal dan UMNO.
SERUAN 4
Misi kita ialah memenangkan Pakatan Rakyat.Oleh itu gerak kerja kita mestilah ada nilai 'penyebab' kemenangan. 'Penyebab' paling besar dijadikan gerak kerja paling utama. Semua gerak kerja berikutnya diutamakan mengikut saiz nilai penyebab kemenangan itu. Yang lebih utama, diutamakan.Jangan syok sendiri. Tempoh berkempen yang singkat bukan medan untuk glamour atau medan memperagakan skill. Kita sedang berkempen, bukan berpesta. Kesibukan kita biarlah berbaloi. Jangan hanya sibuk tetapi urusan kita berkisar hanya sesama sendiri.
SERUAN 5
Pelanggan utama kita ialah pengundi atas pagar.Selepas itu, pengundi kelompok kedua dalam susunan keutamaan kita ialah penyokong setia yang sah dan dikenali (Melayu, Cina dan India). Kelompok ketiga ialah sebahagian orang UMNO yang jinak-jinak merpati. Sukar ditangkap namun kalau betul caranya, mereka akan berbakti di bilik mengundi.Tolong percaya kepada fakta bahawa ceramah perdana dan semi-perdana hanya dihadiri oleh 95 peratus penyokong setia. Pengundi atas pagar tak datang dengar ceramah itu. Mereka perlu didatangi di rumah atau ditempat kerja atau di mana-mana tempat lepak kebiasaan mereka.
SERUAN 6
Strategi UMNO ialah memfitnah, merasuah dan merangsang emosi orang Melayu dengan putar belit yang terancang rapi. Jangan perkecilkan keupayaan mereka. Jangan terpedaya dengan provokasi mereka.Kita mesti pantas dalam berhati-hati. Jangan leka dan jangan pandang sebelah mata pada setiap yang berlaku dan mungkin berlaku. Kita mesti curiga (bertempat). Kita mesti bersiap-siaga sepanjang masa.
SERUAN 7
Strategi kita ialah mendampingi, menawan hati dan menerang. Jangan menyimpang dari pendekatan ini.Fahami dan laksanakan prinsip-prinsip menawan hati. Dekatilah pengundi dengan penampilan yang menyenangkan, bahasa yang mudah tetapi indah, berbual bukan berceramah, menerang bukan berdebat, memahamkan bukan memaksa, memujuk bukan mendesak.Bahasa badan lebih fasih daripada bahasa lidah. Oleh itu awasi tingkah laku ketika menziarahi pengundi. Kemesraan lebih berkesan daripada hujah. Kontek mata dan seni berjabat tangan mesti difahami dan diamalkan. Jangan lupa buah tangan untuk anak kecil seperti gula-gula atau belon (bukan untuk orang dewasa).Ziarah sulit lebih berkesan daripada ziarah terang-terangan. Ramai pengundi yang tidak selesa jika dikunjungi oleh kumpulan ramai yang mengusung bendera dan segala macam lambang. Hormati hak itu.
tolong copy,cetak & edar kepada petugas2 JDM

Bukit Selambau: Masyarakat Siam sokong Pakatan Rakyat


BUKIT SELAMBAU, 30 Mac (Hrkh) - Masyarakat Siam sekitar Pekan Bukit Selambau bertekad akan memberi sokongan penuh pada calon Pakatan Rakyat di Dewan Undangan Negeri (Dun) N25 Bukit Selambau pada pilihan raya kecil kali ini.Mereka berkata sokongan pada Barisan Nasional (BN) tidak membawa untung sebaliknya merugikan ekoran tindakan kepimpinan BN bila menang sering menghilangkan diri.

BN dakwa mereka umpama ‘layang-layang terputus ekor’ terpusing ke sana ke mari tanpa tujuan maka tidak hairan mereka boleh melakukan berbagai cara semata-mata untuk menang.Deng Hong, 55, mendakwa Umno dan BN tidak boleh dipercayai lagi ekoran terlalu banyak kesalahan yang dilakukan oleh kepimpinan tertinggi.Lagipun, BN sering menggunakan peluang yang ada untuk kepentingan diri serta kroni.


“BN tidak boleh dipercayai lagi. Kami dah tak mau BN, ” ujarnya.
Rakannya, Ook Tai, 40, menegaskan, sejak era reformasi sokongan terhadap KeADILan tidak padam sebaliknya lebih meningkat tambahan lagi kelakuan kepimpinan BN yang terlampau zalim.Maka, sekarang ini hanya tinggal golongan tua sahaja yang masih tidak berubah. Situasi ini bukan di kalangan orang Siam malahan semua kaum di Malaysia.


“Semasa di Kuala Lumpur saya terlibat dengan reformasi dan sekarang adalah masa yang paling sesuai untuk menghukum BN setelah berjaya melakukan demikian pada pilihan raya umum ke-13 lepas, ” katanya yang juga Majlis Ketua Kampung (MKK) Kampung Kuala Sin.Beliau yang kembali ke Bukit Selambau pada tahun 2003 berjaya menarik ramai di kalangan masyarakat Siam untuk menyertai KeADILan.


Sekarang ini usahanya berhasil apabila ramai kalangan masyarakat Siam muak dengan sikap BN yang sering mengutamakan kroni sahaja.
Seorang lagi penduduk Bukit Selambau Din Hong, 53, berkata, tiada makna selama ini beliau memberi sokongan pada BN yang mana setiap permohonanya pembesaran longkang tidak dihiraukan.Pernah permohonan untuk membina jalan tar di rumahnya ditolak oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dengan alasan orang Siam tidak ramai lagi di Kampung Perak ‘B’.
“Kali ini saya tidak lagi beri sokongan pada BN. Saya mahu Pakatan Rakyat kerana ia terserlah berjaya dengan kebaikan dan kejayaan, ” jelasnya.
http://www.harakahdaily.net

Udah.... jangan sebut pasai si Kalai lagi...... buang masa jer. Baik ler tumpukan pada kempen untuk mengajak rakyat Bukit Selambau melakukan perubahan melalui kuasa rakyat. Makkal Sakti!!! Agenda memperkuatkan Pakatan Rakyat di negeri Kedah mesti diberi keutamaan. Yang lain persetankan!!

Perjuangan Si Kalaivanar ni..... nampaknya lebih kepada perjuangan bersifat mementingkan diri. Orang macam ni tak sesuai jadi pemimpin rakyat. Tak dapat jadi calon merajuk..... sabotaj parti!!! Orang macam ni.... perasan.... dia jer yang akan jadi calon yang hebat untuk memperjuangkan nasib rakyat.... Katakan pada nyer...poooorrraaaahhhh!!!!

Ingat.... jika kita fikir kita hebat..... ada orang lain yang lebih hebat daripada kita. Mungkin orang tu akan dapat menjalankan tugas dengan lebih baik sebagai pemimpin rakyat. Sepatutnyer, kita beri sokongan pada dia.... dan sama-sama bergandingan bahu untuk memartabatkan kuasa rakyat agar agenda melakukan perubahan lebih mudah terlaksana. Tolak ketepi perasaan tak puas hati apabila tak terpilih sebagai calon. Terus istiqamah.... baru ler orang respect!!!
Kita mesti bersangka baik pada orang dan beri orang yang dipilih peluang... jangan jeles dan cepat melatah..... Kemenangan untuk Pakatan Rakyat dalam saat-saat crucial seperti PRK ni.... amat penting diberi keutamaan. Kepentingan diri.... tolak ketepi!!!

Jadi.... kalau sekira nyer si Kalaivanar ni.... nak keluar dan bubar parti bersama-sama para pengikutnyer... biaq pi kat dia. PKR tak perlukan orang seperti depa ni..... yang mungkin akan menjadi duri dalam daging nanti......... Yang jenis lagu ni.... tak dak moral dalam perjuangan!!! Tak dak nilai pada kita.... so, biaq pi depa berambus!!! Lagi depa dok ada dalam parti... lagi buat penin kepala jer .... Hangpa kerja kuat lagi dan rekrut yang baru..... Anggap jer, keluaq nyer depa ni, sebagai parti cleansing.... untuk membersihkan elemen-elemen buruk dan tak sihat ni daripada parti!!!
Apa-apa pun..... teman doakan semoga PKR/Pakatan Rakyat akan terus kekal menguasai DUN Bukit Selambau!!!

30 Mac 2009

Pakatan tubuh 13 pos masyarakat India di Bukit Selambau
Mohd Sabri Said Mon Mar 30, 09 4:00:10 pm MYT
BUKIT SELAMBAU, 30 Mac (Hrkh) -

Tidak sampai dua hari selepas hari penamaan calon Dewan Undangan Negeri (Dun) N25 Bukit Selambau, Pakatan Rakyat berjaya mewujudkan 13 pos untuk masyarakat India dan perkara sedemikian tidak pernah berlaku sebelum ini.

Perkembangan itu menunjukan satu peningkatan sokongan di kalangan masyarakat India yang sudah tahu menilai peranan MIC pimpinan Dato' Seri S Samy Vellu yang dianggap ketinggalan. Timbalan Pengarah Hak Antara Kaum dan NGO (Hak) PAS Kedah, Hamid Ibrahim, berkata apa yang berlaku adalah di luar dugaan. "Peningkatan sokongan itu menunjukan satu isyarat sokongan daripada masyarakat India berbanding pilihan raya umum ke-12 lalu. Kita sedang mengatur pelbagai pendekatan lagi untuk memastikan undi bertambah," ujarnya ketika di temui di bilik media Yayasan Aman, Sungai Lalang.
Sebelum menjelang hari penamaan calon Hak telah mengesan lapan pos dan selepas hari penamaan calon lima lagi ditubuhkan.

Pos-pos tersebut ialah Taman Ria Jaya, Estet UP, Lubuh Kawah, Lubuk Segentah, Sungup Para, Petani Para, Bukit Para, Bukit Selambau Estat, Desa Aman, Taman Bandar Baru, Sungai Tukang, Tasek Apong dan Air Mendidih.

Sebelum ini katanya, Pakatan Rakyat khususnya PAS hanya menumpukan pada cula undi di kalangan masyarakat Melayu sahaja kerana sukar untuk mendapatkan petugas yang boleh membantu sepenuh masa dan mempunyai kecekapan ICT.
Tetapi, kali ini dengan bantuan Kelab Penyokong PAS dari Perlis dan Pendang (Kedah) ia menjadi realiti.

Sekarang ini Hak tidak lagi bersusah payah menyelenggarakan cula undi sebaliknya lebih kepada bantuan keperluan makanan kerana ramai golongan muda India di 13 lokasi berkenaan, katanya.
"Apa pun kita ucap terima kasih pada Kelab Penyokong PAS Perlis dan Pendang kerana bertindak agresif membantu jentera PAS dan Pakatan Rakyat sehingga berjaya menubuhkan 13 lokasi dalam masa yang singkat," tegas beliau yang juga Pengurus calon N25, Manikumar.
Kini Hak sedang berusaha mengerakan jentera memasuki kawasan penempatan orang Siam berdekatan Pekan Bukit Selambau manakala pendekatan terhadap masyarakat Cina dilaksanakan seperti biasa, katanya. - lanh _
P59 Bukit Gantang: 1,600 Ahli BN sertai Pakatan Rakyat.

Hasiyah / Hasimon Yakin.

TAIPING, 30 Mac (SK) : Seramai lebih 1, 600 orang ahli komponan Barisan Nasional, termasuk Umno, Gerakan, MCA dan MIC, di kawasan Bukit Gantang telah menyertai KeADILan sejak berlaku krisis perlembagaan dan rampasan kuasa Umno /BN terhadap kerajaan Perak yang sah dari Pakatan Rakyat pada Februari lalu.

Pengerusi Perhubungan KeADILan Osman Abd. Rahman berkata, mereka ini memasuki KeADILan kerana tidak puas hati dan tidak bersetuju dengan tindakan Umno/BN yang merampas kerajaan Perak secara tidak bermarwah.

Dalam satu majlis penyerahan borang di bilik Gerakan Induk, Jalan Simpang, Taiping, semalam, Osman berkata, KeADILan juga sudah menerima lebih daripada 1,000 borang keahlian di kawasan Bukit Gantang dan berjanji akan mengundi dan memberi sokongan padu kepada calon Pakatan Rakyat Mohammad Nizar.
“Semua mereka dengan rela hati menyertai KeADILan kerana sudah hilang kepercayaan kepada BN yang gagal membela rakyat golongan miskin,” katanya dalam sidang media di Pejabat KeADILan di sini semalam.
Sementara itu Osman berkata, KeADILan telah membuka empat bilik gerakan iaitu DUN Changkat Jering, bertempat di premis di hadapan Sekolah Kebangsaan Simpang, Dun Kuala Sepetang, iaitu jalan menghala ke Matang, Pekan Terong dan Bilik Gerakan Induk di Jalan Simpang.

Katanya, pilihanraya kecil P 59 Bukit Gantang adalah amat penting dan kemenangan calon Pakatan Rakyat, Nizar dari Pas adalah memberi mesej kepada BN bahawa tindakan mereka merampas kerajaan Perak yang dikuasai Pakatan Rakyat adalah satu perbuatan tidak bermarwah.
“Rakyat mahu Dewan Undangan Negeri Perak dibubarkan dan diadakan pilihan raya bagi menentukan kerajaan pilihan rakyat yang sebenarnya,” katanya.
Hadir sama dalam sidang media itu ialah Pengarah Pilihan Raya Negeri Parti Pakatan Rakyat (PKR) Ismail Yusop, dan Ketua Penerangan PKR Perak, Zulkifli Ibrahim
AWAS!!! KERAJAAN PAKATAN RAKYAT KEDAH.. ADA GUNTING DALAM LIPATAN!!!!
oleh: Asrol. kelatekito.com

Biakpi la.. Takpa la..Saya penah menulis bahawa PA (Pegawai atau Pembantu Peribadi) Menteri Besar dan Exco-ecxo Kedah hendaklah digantikan dengan yang baru.Bukan bermakna mereka dibuang kerja atau dipecat. Cuma salurkan mereka ke jabatan-jabatan lain.
Tetapi ianya tidak memberikan apa-apa kesan kepada Kerajaan Negeri.Boleh dikatakan 90% dari PA ini masih dikekalkan. Mereka pernah menjadi PA kepada kerajaan Barisan Nasional di bawah kepimpinan Mahdzir Khalid.Strategi UMNO sudah bermula di Kedah. Mereka sanggup melakukan apa yang telah mereka lakukan di Perak.Apa yang mereka tunggu ? Keputusan pilihanraya Bukit Selambau. Jika PKR menang di sini bermakna selamatlah kerajaan PR di Kedah.
Jika berlaku di sebaliknya, kita boleh lihat apa peranan yang diberikan kepada PA-PA ini oleh UMNO untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada.GLC di Kedah menjadi idaman dan rungutan PA-PA ?Ada PA Exco Kedah memberitahu, mereka sedang menunggu saat dan ketika kekalahan calon PKR di Bukit Selambau ? Mereka juga memberitahu bahawa mantan Perdana Menteri yang biasa memuji Ustaz Azizan Abd Razak sedang menyusun agendanya.Biakpi la....PAS masih ada 16 kerusi, BN 14, PKR5 dan DAP1.
SORRY..INI ADA PESANAN KERAS DARI RAKYAT:WOI PEMIMPIN PAKATAN RKAYAT KEDAH, HANGPA DOK TIDO KA???JADI CAM PERAK BARU NAK KALUT???

NEGARA KITA AKAN HANCUR


BUKIT SELAMBAU : Wanita UMNO dah istihar JIHAD...

Wanita Umno perhebat kempen di Bukit Selambau
SUNGAI PETANI: Wanita Barisan Nasional (BN) akan memperhebatkan gerak kerjanya untuk memastikan kemenangan calon parti itu pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau pada 7 April ini.Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata pihaknya sudah menggerakkan jentera pilihan rayayang dianggotai ahli peringkat cawangan dan bahagian serta Wanita Umno negeri dari seluruh negara."Kita sudah mengatur dan mengagihkan kerja bagi memastikan calon BN mencapai kemenangan," katanya selepasmengadakan perjumpaan bersama kira-kira 300 petugas Wanita BN DUN Bukit Selambau di sini.Hadir sama, Ketua Wanita MIC, Datin Paduka P Komala Devi.Beliau berkata, Wanita BN akan menjadikan pilihan raya kecil itu sebagai medan untuk mempertahankan diri, keluarga dan tanah air daripada ancaman yang dikhuatiri hadir bersama parti dan individu berkenaan."Kami Wanita Umno menganggap ia sebagai jihad untuk menentukan tidak ada mana-mana individu diberi peluang menghancurkan kestabilan dan kemajuan negara."Rakan wanita komponen BN berasa pilihan raya kecil ini amat mustahak dan kami berikrar bahawa negara ini tidak akan dihancurkan," katanya yang enggan mendedahkan jumlah petugas Wanita BN pada pilihan raya kecil kali ini.Shahrizat berkata, pihaknya akan membantu sedaya upaya dengan strategi yang lebih berkesan daripada apa yang dilaksanakan pada pilihan raya kecil sebelum ini."Kaum wanita tidak suka politiking. Baginya, paling penting ialah menjalani kehidupan dengan lebih baik dalamsebuah negara yang aman dan stabil," katanya. (BeritaHarian)

CALON-CALON N25


SKUAD KHAS BANTU KEMPEN


Oleh: Rusnizam mahat

Skuad Khas Angkatan Muda keADIlan (AMK) ditubuhkan secara khusus untuk membantu kempen pilihanraya kecil di Dun Bukit Selambau, bertujuan menghalang provokasi dari pihak lawan.
Menurut ketuanya, Habib Ahmad Muhaiyuddin, skuad khas berkenaan di anggotai oleh seramai kira-kira 50 anggota yang terdiri dari pelbagai kaum Melayu, cina dan India.

“Tujuan skuad khas ini ditubuhkan untuk melancarkan kempen dan bertujuan untuk menghadapi provokasi dari pihak lawan. Sekiranya berlaku provokasi umpamanya, kita akan membantu dengan meleraikan dan menyelesaikannya,”katanya.
Katanya, sehingga kini skuad tersebut, yang diletakkan di bawah AMK negeri telah mengadakan beberapa ceramah kelompok dan edar risalah di kawasan-kawasan taman perumahan bersama dengan Dewan pemuda Pas.
“Bendera, poster, kain rentang, risalah dan pelbagai bahan kempen akan diterima hari ini (27 Mac) dan kita akan mendapat taklimat dari Timbalan Ketua AMK, Fariz Musa,”katanya.

Ditanya mengenai penganjuran program dan aktiviti riadah seperti konvoi beramai-ramai, beliau berkata perkara itu masih tidak dapat dipastikan lagi memandangkan halangan dan sekatan dari pihak Polis.
Sementara itu, biro khas untuk pengundi Cina turut diwujudkan untuk membantu kempen berkenaan.
Menurut Koordinator biro tersebut, Simon Ooi Tze Min, biro khas berkenaan diletakkan di bawah pengawasan NaibPresiden keADIlan, Dr lee Boon Chye dan turut membantu pada kempen Pilihanraya di Permatang pauh dan Kuala Terengganu yang lalu.

Menurutnya, berdasarkan pemerhatian beliau, sambutan yang diterima di kalangan kaum Cina lebih baik berbanding program yang dianjurkan oleh Barisan Nasional.

“Kita sudah bermula berkempen di Bukit Selambau ini sejak awal Mac dan mengadakan beberapa ceramah kelompok di tempat yang menjadi tumpuan pengundi Cina dan sambutan yang kita terima cukup baik,”katanya.

BERITA BATANG AI : STRATEGI PR

N29 Batang Ai: Program ‘Anak Angkat’ strategi Pakatan Rakyat untuk sampai ke akar umbi
Monday, 30 March 2009
Anna Yusof

LUBOK ANTU, 30 Mac (SK) : Timbalan Pengarah Pilihanraya KeADILan Foziah Salleh telah melantik 150 wakil Orang Iban dalam program ‘Anak angkat’ yang menghuni dalam 128 buah Rumah Panjang di sekitar N29 Batang Ai untuk mereka mendekati kesemua pengundi untuk memahami menifsto Pakatan Rakyat.

“Dalam program ini, mereka dilatih bagaimana menangani masalah penipuan Barisan Nasional dalam rampasan hak tanah adat, menjaga hak mereka dari pencerobohan meruntuhkan rumah panjang serta memberi penerangan bagi memahami menifesto Pakatan Rakyat, kata Foziah kepada Suara Keadilan.
“Logistik adalah masalah paling utama untuk mereka bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain, maka program ‘Anak Angkat’ ini amat berkesan dimana penerangan yang tepat dan cepat untuk sampai kepada kaum keluarga mereka yang tinggal di kesemua 128 buah rumah panjang akan menjadi mudah dan berkesan,” jelas Foziah.

Foziah juga berkerja sama dengan NGO tempatan seperti pertubuhan Dayak-Iban bersma -sama Angkatan Muda KeADILan (AMK) untuk menangani proses mengira undi semasa piliharaya kecil ini berjalanpada 7 April nanti.
“Persiapan seperti memeriksa kesahihan pengundi dan lain-lain masalah alamat akan di beri penekanan bagi memastikan keadilan dan ketelusan dapat berjalan lancar semasa pembuangan undi kelak,” Foziah berkata.
Sementara itu, Ketua AMK Sarawak Rahmat Aidil Latif, Setiausaha AMK Pusat Zulfikar Ali Ariffin serta wakil-wakil AMK negeri Kedah dan Sabah akan bersama-sama membantu merayu undi dan memberi latihan dalam kerja-kerja mengira undi bagi memastikan tidak ada sebarang penipuan atau pengundi hantu seperti yang sering terjadi di setiap pilihanraya.

“Setakat ini semua persiapan berjalan lancar walaupun agen-agen BN serta polis juga kelihatan disana-sini memerhati pergerakan kami,”kata Rahmat.
“Walau bagaimanapun keadaan tenang dan tidak ada kekecohan yang timbul setakat ini,” tambah beliau.


Orang lama PKR Jerai lawan Manikumar di Bkt Selambau
Mar 30, 09 12:43pm -malaysiakini

PKR bahagian Jerai hari ini dibubarkan ekoran lebih 500 anggotanya termasuk ketuanya B Kalaivanar keluar daripada parti berkenaan, lapor Bernama.Kalaivanar kecewa tidak terpilih sebagai calon PKR dalam pilihanraya kecil DUN Bukit Selambau yang bermula semalam.Beliau berkata tindakan keluar secara beramai-ramai itu kerana mereka telah hilang kepercayaan terhadap penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Masyarakat India PKR Kedah berkata kesemua anggota yang keluar parti itu akan berkempen menentang calon PKR pada pilihanraya itu.Pilihanraya kecil pada 7 April itu menyaksikan pertandingan antara calon muka baru PKR S Manikumar, calon BN Datuk S Ganesan bersama 13 calon bebas.
Pada 20 Mac lalu, sewaktu penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan calonnya itu, sekumpulan kecil ahli dari bahagian Merbok menyuarakan bantahannya. Mereka dipercayai menyokong K Masilamani yang disenaraipendek untuk berdiri atas tiket PKR.Bagi menenang keadaan, Anwar telah menemui Masilamani dan meminta beliau supaya menasihatkan penyokongnya bertenang.
Anee ni buat hal pulak , rupanya gila nak jadi calon...ikutsuka luu janji luu bahagia.Apa2 halpun teman nasihatkan...ko potong rambut tu dulu...baru boleh jadi calon.!!Berapa lu dapat bro?Ustaz Azizan dah cakap...sapa2 calon bebas yang masuk PKR lepas ni...jangan haraplah nak jadi exco...

PERANAN BLOGGER NYAMUK







Malam tadi telah diadakan satu Sidang Khas Bloggers Pakatan Rakyat di Dewan Markas Induk UPU PAS Bukit Gantang, Air Kuning. Sidang yang dimulakan pada jam 9 malam itu telah menemukan beberapa bloggers 'otai' dari group Bloggers Barisan Rakyat, dan Malaysia Today. Diantara nama2 besar yang hadir dalam perjumpaan khas itu ialah Bro Zorro Unmasked, Bro Harris Ibrahim, Delcapo, Nanda, Bro Arif, Shar, Whisperer dan beberapa lagi bloggers Otai. Kesemua mereka baru saja sampai dari Kuala Lumpur.

Dari apa yang dibincangkan sebelum ini, 2 minggu lepas wak kira, Bloggers Barisan Rakyat akan bergabung sepenuhnya dengan BloggersNetwork@Perak yang diketuai oleh MSK dan wak serta akan dibantu pula oleh bloggers dari Group Perakini. Melalui kombinasi 3 group besar ini, sangatlah diharapkan ianya akan memberi lebih impak dan gegaran penuh bara untuk meledakkan kemenangan mutlak P.59 untuk calon Pakatan Rakyat. Vote for Nizar for protest Najib !! dan Vote for PAS for rejecting Najib !!
Aku kagum dengan bloggersnetwork@perak yang bersatu hati dalam menyalurkan maklumat semenjak krisis perak hingga ke PRK bukit gantang. Paling menarik peranan mereka dihargai oleh Pemimpin parti Pakatan rakyat , calon pilihan raya disana.
Di bukit Selambau kita harus belajar lebih banyak lagi, bukan nak dihargai kita nak membantupun takada respon suruh link dengan blog Rasmi PKR dah 2 minggu tak jalanpun. Ingat bahagian penerangantu taktau paranan media internet kut. Mujur ada Blog Kedahlanie mahu tolong link dan promosi bloger nyamuk.

29 Mac 2009

HARI PENAMAAN CALON N25


























TERIMA KASIH SEMUA, S MANIKUMAR - malaysiakini
Sebentar tadi 1 sidang media telah di adakan di bilik Gerakkan Jentera AMK di mana turut di hadiri calon Pakatan Rakyat S.Manikumar (PKR) bersama YB Saifuddin Nasution Ismail (Ahli Parlimen Machang-Pengarah Strategik PKR PUSAT) YB Dato' Johari Abdul (Ahli Parlimen Sungai Petani) serta kepimpinan MPT PKR dan AMK.Saudara S Manikumar mengucapkan Jutaan terima kasih di atas sokongan padu pelbagai kaum yang hadir menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi kepada beliau yang mewakili Pakatan Rakyat.
Semangat beliau secara tidak langsung berbeza apabila melihat sokongan serta kehadiran para penyokong daripada melayu,cina,india & siam telah menyebabkan beliau tidak merasakan menjadi wakil untuk 1 kaum.beliau menganggap semuanya dalam 1 saudara dalam 1 keluarga.'Saya ingin sampaikan rasa jutaan terima kasih tidak terhingga pada semua yang hadir menyatakan sokongan kepada saya sebagai calon Pakatan Rakyat'Tambahnya lagi...'saya amat terharu bila saya lihat kehadiran ramai daripada melayu,cina,india,siam & lain-lain bangsa yang telah membuatkan saya yakin kita adalah bangsa Malaysia & atas semangat ini saya berkeyakinan kemenangan berpihak kepada Pakatan Rakyat'
BUKIT SELAMBAU : Laporan Ringkas Penamaan Calon

BUKIT SELAMBAU, 29 Mac (Hrkh) - Berikut adalah perkembangan terkini yang dibawa oleh wartawan Harakah di Pusat Penamaan Calon untuk Pilihan raya kecil Bukit Selambau.
12.00 tgh: SPR umumkan seramai 15 calon sah bertanding di Dun Bukit Selambau. Sebanyak 9 bantahan diterima tetapi kesemuanya ditolak.
11.00 pagi: SPR umumkan masa bantahan telah ditutup.
10.30 pagi:Seramai 13 calon bebas telah mendaftar untuk bertanding menentang calon BN dan KeADILan dalam pilihan raya kecil Dun Bukit Selambau pada 7 April nanti.
10.00 pagi: Masa pencalonan telah tamat. Masa bantahan bermula dan borang calon-calon mula dipamerkan.
9:35 pagi: Calon Bebas ke-14, A. Jayagopal tiba di pusat penamaan calon.9:25 pagi:
Calon Bebas ke-13, Tan Hock Huat tiba di pusat penamaan calon.

9:15 pagi: Calon BN, Datuk S. Ganeson tiba dan jumlah itu mencukupkan 12 calon yang dijangka bertanding.Walaupun suasana di luar kawasan calon begitu riuh rendah dengan sorakan penyokong-penyokong dari parti lawan. Bagaimanapun, keadaan terkawal dengan pemantauan pihak polis.9:00 pagi: Rombongan BN berjumlah kira-kira 3,000 orang tiba. Rombongan itu diketuai oleh Naib Presiden Umno baru, Dato'k Seri Hishammuddin diiringi oleh Ketua Wanita Umno, Dato' Seri Shahrizat Jalil dan Presiden MIC Dato' Seri S. Samy Vellu.
9:00 pagi: Proses penyerahan borang pencalonan bermula dan ia berlangsung selama sejam.
8:45 pagi: Calon Bebas wanita tunggal, L. Sarala tiba di pusat penamaan calon.8:40 pagi: Calon KeADILan, S. Manikumar diringi oleh Azmin, ahli Parlimen Wangsa Maju Wee Choo Keong, ahli Parlimen Bukit Mertajam Chong Eng dan ahli Parlimen Pokok Sena, Dato' Mahfuz Omar.

8:40 pagi: Calon Bebas, R.Loganathan tiba di pusat penamaan calon.
8:35 pagi: Calon Bebas, Radzi Md razif tiba di pusat penamaan calon.
8:30 pagi: Ketibaan calon bebas, Mohd Fazil Abdul Wahab di pusat penamaan calon.
8:25 pagi: Rombongan Parti KeADILan tiba diketuai Naib Presidennya, Azmin Ali. Ketibaan mereka diiringi dengan tarian naga dan paluan gendang.Turut mengiringi rombongan tersebut ialah Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa,Ketua Penerangan KeADILan, Tian Chua, Ketua Wanita KeADILan, Zuraida Kamaruddin, ahli Parlimen Kapar S.Manikavasagam dan ahli Parlimen Padang Serai, N.Gobalakrishnan.Menurut Azmin, rombongan yang hadir pada pagi ini berjumlah sekurang-kurangnya, 20,000 orang.
8:15 pagi: Calon Bebas, S.Mogankumai tiba di pusat penamaan calon.
8:10 pagi: Calon Bebas, Abdul Rahim Abu tiba di pusat penamaan calon.
8:05 pagi: Calon Bebas, M.Vaneson tiba di pusat penamaan calon.
7.50 pagi: Suasana sekitar pusat penamaan calon di Sekolah Menengah Teknik Sungai Petani 1 masih lengang tanpa kehadiran penyokong calon yang bertandng.Bagaimanapun kelihatan beberapa kumpulan penyokong telah mula berarak masuk ke kawasan penamaan calon.

Sementara itu juga terdapat sebuah helikopter polis sedang membuat tinjauan di udara.
7:35 pagi: Calon Bebas, Anuar Abdul Hamid, tiba di pusat penamaan calon.
7:30 pagi: Calon Bebas, T. Chandrarajah, tiba di pusat penamaan calon.
7:20 pagi: Calon Bebas, Husaini Yaacob tiba di pusat penamaan calon.
7.00 pagi: Pertama kali dalam sejarah pilihan raya, penyokong kedua-dua pihak diletakkan terlalu jauh sehingga tidak dapat dilihat antara satu sama lain.Pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan polis berkemungkinan mengambil pendekatan tersebut untuk menghalang sebarang provokasi antara satu sama lain.Ini berkemungkinan bimbang dengan Umno-BN dimalukan ekoran beberapa insiden yang menimpa kepimpinan mereka sejak akhir-akhir ini. - mks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...