IKLAN

IKLAN
Klik gambar

10 Jun 2011

Scorpene, Altantuya, Inflasi: Tekanan untuk Najib berundur?

Perbicaraan mahkamah berhubung kes pembelian kapal selam oleh kerajaan Malaysia yang didakwa mempunyai gejala rasuah bakal berlangsung di Perancis. Sekali lagi, Perdana Menteri merangkap Presiden UMNO, Najib Razak dihantui kes pembunuhan Altantuya, yang didakwa berkait rapat dengan pembelian kapal selam dengan bayaran komisen yang tinggi.

Kini, arus inflasi semakin menderas. Model Ekonomi Baru pula sukar menampakkan keberkesanannya. Najib (gambar kiri) berdepan dengan perebutan sumber dalam UMNO. Sayap kanan dalam parti mungkin mengambil kesempatan untuk menekan agar Najib berundur - seandainya Najib gagal memulihkan keadaan, lebih-lebih lagi menjadi liabiliti dalam parti - berikutan skandal yang terpalit pada dirinya. Untuk Najib, beliau berdepan dengan pelbagai rintangan - dalam pertimbangannya untuk mengumumkan pilihan raya umum awal sebagai strateginya membalas serangan.

Kes pembunuhan Altantuya

Berkali-kali PKR mengaitkan kes pembelian kapal selam dengan kes pembunuhan wanita Mongolia bernama Altantuya Shaariibuu. Ketiga-tiga orang tertuduh, Razak Baginda, Azilah Hadri dan Sirul Azhar Umar didakwa mempunyai hubungan dengan Najib. Razak Baginda, adalah think tank untuk Najib; sementara Ketua Inspektor Azilah dan Koperal Sirul didakwa sebagai pengawal Najib.

Najib terpaksa menjawab isu ini setelah diserang bertalu-talu oleh Anwar Ibrahim dalam PRK Ijok pada tahun 2007. Najib mendakwa dirinya tidak mengenali Altantuya, dan Kementerian Pertahanan membuat kenyataan bahawa wang bernilai 114.96 juta Euro (kira-kira RM535.8 juta) yang dibayar kepada syarikat Perimekar Sdn Bhd bukan "komisen", tetapi kos perkhidmatan koordinasi dan sokongan kepada Pasukan Projek Kapal Selam Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) selama enam tahun. Syarikat Perimekar dimiliki isteri Razak Baginda (gambar kanan).

Selepas empat tahun, kes ini hampir melabuh tirai, dengan Razak Baginda dibebaskan, sementara Azilah dan Sirul dijatuhkan hukuman mati. Kedua-dua tertuduh boleh membuat rayuan, namun perbicaraan belum berlangsung sebagaimana yang diketahui buat setakat ini.

Sebelum Najib mengorak langkahnya untuk menjadi PM, beliau dihujani tuduhan daripada Raja Petra Kamaruddin (RPK) dan penyiasat persendirian Balasubramaniam a/l Perumal, yang membuat akuan bersumpah untuk membabitkan Najib dan isterinya Rosmah Mansor dalam kes Altantuya (gambar kiri). RPK melarikan diri ke luar negeri, dan tampil di TV3 pada April 2011 - semasa pilihan raya negeri Sarawak - untuk menafikan bahawa dirinya yang membuat tuduhan terhadap Najib dan Rosmah, sebaliknya hanya mendedahkan maklumat yang diterimanya dari sumber. Bagaimana sekalipun pertikaian selanjutnya tentang "pengakuan" RPK ini, yang penting adalah Najib telah mendakwa bahawa nama dirinya "dibersihkan" lantaran daripada wawancara TV3 tersebut.

Sejauh manakah impak isu ini, yang dibangkitkan semula selepas empat tahun berlalu?

Perbicaraan bakal bermula di Perancis

Pengarah SUARAM, Cynthia Gabriel berkata kepada MerdekaReview, perbicaraan kes pembelian kapal selam ini akan bermula dalam tempoh sebulan dua akan datang mengikut prosedur mahkamah Perancis. Lebih banyak maklumat dalaman yang terperinci bakal didedahkan pada ketika itu.

Cynthia (gambar kanan) menjelaskan bahawa buat masa kini rakyat gagal memperolehi dokumen-dokumen ini daripada kerajaan Malaysia lantaran daripada Akta Rahsia Rasmi (OSA). Namun, dokumen berkenaan boleh diperolehi daripada Perancis setelah perbicaraan mahkamah bermula, malah hakim boleh memanggil saksi untuk memberi keterangan di mahkamah.

Sebelum ini, Menteri Pertahanan Ahmad Zahid Hamidi mendakwa bahawa dirinya sedia memberi keterangan di mahkamah Perancis seandainya dibenarkan kabinet. Bagaimanapun, Cynthia berkata mahkamah di Perancis tidak boleh mewajibkan kehadiran Menteri Malaysia di mahkamah kerana melibatkan isu kedaulatan negara.

Setakat ini belum diketahui apakah maklumat dalaman yang bakal didedahkan. Namun demikian, PKR baru-baru ini mendakwa bahawa ada "pihak ketiga" yang menemani Razak Baginda dan Altantuya dalam lawatan mereka ke Macau. Tanpa menamakan identiti "orang ketiga" itu, PKR mendesak Najib agar menunjukkan passportnya untuk membuktikan dirinya tidak terlibat.

Kita tidak lupa bahawa Najib pernah bersumpah atas nama Allah bahawa dirinya tidak kenal Altantuya - di depan kira-kira 900 orang pemimpin akar umbi UMNO, pada Julai 2008. Seandainya apa-apa bahan bukti dalam mahkamah Perancis menunjukkan bahawa Najib mengenali Altantuya, maka beliau bakal berdepan dengan krisis integritinya.

Najib mungkin menjadi liabiliti UMNO

Di samping itu, Model Ekonomi Baru (MEB) yang diketengahkan Najib mencungkil saraf golongan sayap kanan dalam UMNO, yang menentang hebat rancangan ekonomi tersebut. Najib perlu menjelaskan bahawa ia sekadar "cadangan", selepas bahagian pertama MEB dikemukakan - memperlihatkan rintangan yang dihadapinya dalam parti.

Najib kini tersepit dalam dilema. Politik naungan telah lama berakar umbi dalam UMNO. Najib tidak boleh kembali ke pangkal jalan untuk meneruskan pendekatan perkauman yang ekstrem, pada masa yang sama "Najibnomics"-nya yang tidak meneliti masalah struktur juga gagal mentransformasikan ekonomi negara. Negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 setakat sasaran - realitinya rakyat terus bergelut dalam suasana inflasi yang menekan.

Mereka yang menguasai sumber pada masa yang sama menggenggam kuasa. Perebutan sumber bertambah rancak apabila sumber semakin berkurang. Kenaikan tarif elektrik, pengurangan subsidi untuk bahan api, cukai perkhidmatan yang melonjak dari 5% hingga 6% - segala-gala ini membuat rakyat merasakan bahawa khazanah negara semakin kekosongan dipunggah, dan kerajaan kini perlu menyedut wang dari rakyat.

Zahid Hamidi berpaling tadah?

Kini, pergelutan dalam UMNO sendiri menjadi menarik. Kenyataan Zahid Hamidi yang mendakwa dirinya bersedia untuk memberi keterangan di mahkamah - dengan syarat dibenarkan kabinet - juga menarik. Beliau meletakkan semua beban atas bahu Najib, sebagai Ketua Kabinet - untuk menentukan sama ada beliau boleh atau tidak untuk tampil di mahkamah Perancis.

Zahid (gambar kiri, kanan) dilihat sebagai "orang Najib" dalam pemilihan UMNO pada tahun 2009. Menteri Pertahanan ini kelihatan telah meninggalkan kem Najib. Perlu diingatkan, skandal kapal selam gagal selam, kecurian enjin jet - pendedahan ini memperlihatkan bahawa "ada pihak yang melepaskan khabar" - tentang skandal yang berlaku ketika Najib merangkap jawatan Menteri Pertahanan.

Baru-baru ini Zahid dikatakan calon yang bakal memainkan peranan "Muhyiddin Yassin" dalam usaha menjatuhkan Abdullah Ahmad Badawi - seandainya usaha baru diperlukan untuk menjatuhkan Najib Razak. Ini kerana Najib berdepan dengan cabaran untuk mengembalikan majoriti dua pertiga dalam PRU ke-13, malah kuasa kerajaan negeri Selangor yang jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.

Cabaran buat Najib

Najib kini perlu berhati-hati untuk membuat percaturannya. Soal selidik yang diumumkan Merdeka Center pada 4 Disember 2010 menunjukkan bahawa sejumlah 59% rakyat tidak berpuas hati dengan prestasi Najib membanteras rasuah. Lebih-lebih lagi, ketiga-tiga kaum menganggap kerajaan Najib perlu mendahulukan isu membanteras rasuah. Apa yang menarik, seandainya perbicaraan kes pembelian kapal selam ini menunjukkan bahawa Najib turut terlibat dalam amalan rasuah - maka beliau semestinya berdepan dengan tekanan rakyat dan UMNO agar beliau berundur.

Nampaknya Najib tidak mempunyai ruang yang lebih selesa. Meskipun Najib dan Timbalannya, Muhyiddin Yassin memainkan peranan berasingan untuk menyasarkan undi dari komuniti berlainan - iaitu Najib dengan 1Malaysia-nya, dan Muhyiddin dengan "Kemelayuan"-nya, tapi jelas, Muhyiddin kelihatan lebih disenangi dalam UMNO.

Dalam keadaan sedemikian, mungkinkah Najib mengambil langkah untuk mempercepatkan pilihan raya umum, menggunakan kuasa yang ada pada Presiden untuk melantik calon, lantas menyingkirkan orang yang tidak taat kepadanya? Dan seandainya beliau berbuat demikian, apakah keadaan seperti PRU ke-12 bakal berulang - iaitu sabotaj daripada peringkat akar umbi kerana tidak berpuas hati dengan keputusan Presiden UMNO?

Saf pimpinan PAS yang baru lahir dari pemilihan mungkin menjadi faktor pertimbangan Najib. Seandainya PRU diadakan tahun ini, mungkin PAS belum sempat mengatur langkahnya untuk bersedia.



Jikalau dilihat tarikh yang ada, bulan puasa bermula pada akhir Julai, dan masyarakat muslim bakal menyambut Hari Raya pada awal September. Tempoh ini bukanlah tempoh yang sesuai untuk mengadakan pilihan raya. Jikalau PRU diadakan pada awal Julai, maka Najib perlu mengambil kira kemungkinan rakyat melepaskan kemarahan melalui undi lantaran kenaikan tarif elektrik.

Justeru itu, tempoh antara September hingga Oktober mungkin masa yang sesuai, kerana pantai Timur sering dilanda banjir mulai November.

Menurut pemimpin di akar umbi UMNO, mereka telah bersiap sedia 24 jam untuk PRU sejak dua, tiga bulan yang lalu. Namun tarikh PRU ke-13 kekal menjadi teka-teki.

Untuk Najib, bukan senang untuk mencari satu tarikh yang menjamin kemenangan BN. Kenaikan harga barang, ketegangan hubungan antara sekta dalam UMNO, saf pimpinan baru PAS yang menyuntik semangat kepada Pakatan Rakyat, cetusan isu perkauman dan agama yang mencungkil ketidakpuasan masyarakat... Sehingga bila "suasana baik" boleh dikekalkan dengan Program Transformasi yang direkacipta Najib?-MR

Sapa yang ada parut Danok, parut Haadyai atau Betong..toksah berhajat nak jadi calon.

PRU 13 Kedah (2)

Dalam membuat setiap unjuran kalah menang, ada empat factor utama yang sering digunakan, baik BN atau Pakatan.
1.Kekuatan diri / kekuatan lawan. (Sering dikaitkan dengan imej)
2.Kekuatan jentera pilihanraya.
3.Isu (nasional/local)
4.Calon.


Kekuatan parti (Imej)

Kalau baca Utusan atau tengok TV3, seolah-olah tidak ada lagi parti yang lebih baik dari BN. Sama ada betul atau tidak, bergantung kepada pembaca atau penonton. Bagi pembaca dan penonton diluarbandar, sudah tentu BN semuanya baik…sebab depa tak ada sumber alternative. Berapa ramai orang kampong yang baca Tranungkite? Yang tengok youtube? Yang baca Kedahlanie? Yang baca blog?
BN menguasai seluruh media arus perdana. Tak cukup dengan itu, depa sanggup bayar RM74 juta kepada APCO untuk meningkatkan imej depa. Pakatan keluar duit berapa? Cuma harap blogger yang buat kerja secara free. Bila takut keluar belanja, maka yang keluar dalam blog pun kebanyakannya copy paste.

Kalau Tanya kat orang tua dikedai kopi, kakitangan kerajaan, mat-mat rock kaki lepak, mat rempit kat hiway…apakah persepsi yang depa dapat tentang kerajaan yang ada sekarang?
Kalau tanya kat depa pasai BN…otomatik depa cakap pasai rasuah. Kalau tanya tentang kerajaan Selangor..kelam kabut. Orang ni buat, orang tu protes. Otang tu buat, orang ni komplen. Kalau tanya tentang Penang..ramai yang kata baguih. Bila tanya tentang Kedah…sunyi sepi. Kerajaan Kedah buat apa?

Dalam satu diskusi dengan pegawai-pegawai kerajaan di Kedah, seronok bila dengar depa bersembang. Pegawai kerajaan ni dah memang sikap depa. Kalau tak suruh..depa tak buat. Masa Umno dulu, banyak arahan diterima, depa seronok. Cuma depa fedup bila umno campurtangan berlebihan.

Bila PR ambil alih Kedah..depa tak tau nak buat apa..sebab tak ada arahan. Azizan bagi tau kat depa..hangpa buat kerja hangpa, kami tak mau kacau. Depa nak buat apa? Kakitangan kerajaan Kedah boring pasai tak ada rahan, tak ada dasar dan tak ada perintah.
Bila aku kutuk kerajaan Kedah…hangpa marah. Tapi bila aku minta kat hangpa tolong bagi tau, apakah idea kreatif ataupun dasar inovatif yang telah dibuat oleh kerajaan Kedah…sapa pun tak mau jawab. Persepsi aku ialah..hangpa pun serupa aku. Tak tau apa yang kerajaan Kedah buat. Kalau hangpa pun tak tau..macam mana orang kampong nak tau?
Bila orang tak tau apa yang hangpa buat, orang pun akan kata ..:Isshhh…serupa ja depa ni.!” Hangpa nak salahkan sapa? Yang selalu dok keluar bila ada cerita tak baguih. Cerita Ustaz Azizan perleceh orang PKR macam tong tempat berpijak untuk kait rambutan. Cerita pasai Azizan guna AUKU terhadap pelajar KUIN. Cerita Azizan marah kat orang Pas..”parti hangpa punya..Kedah aku punya.” Semua cerita negative. Hasilnya? Imej pun negative.

Jentera pilihanraya.

Jentera pilihanraya Pas memang kuat, tapi tidak digunakan secara optimum. Kalau pasai gantung bendera, tampal poster, gantung banner, buat ceramah..memang terer dan kreatif, tapi pasai nak dapatkan undi..yang tu lembab sikit.
Masa PRK Hulu Terengganu, aku ikut team Pas. Sekerat jalan..depa patah balik. Aku tanya pasai apa? Depa kata,..kat situ tak payah masuk…semua orang Umno”. Peeerrrghh!! Kalau kempen kat orang yang dah tentu undi kita…nak buat apa?

Jentera PKR memang out. Di Kedah la ni aku tak tau jadi macam mana. Masa pemilihan PKR dulu, ramai yang sokong Zaid. Bila Zaid keluar, depa pun ramai yang keluar. Tu pasai parti KITA nak bertanding di Kedah. Kali ini, kalau PKR masih nak harap bantuan jentera Pas..teruk la.
Kalau tengok masa pemilihan PKR dulu, ahli yang datang mengundi kot-kot ada 100 tiap cabang. Itulah ahli yang peka terhadap parti. Kalau itu jumlah yang nak buat kerja…macam mana nak menang?

Isu (Nasional/lokal)
Tahun 2008, memang banyak isu. Pak Lah tidoq pun boleh jadi isu. La ni nak pakai isu apa? Pak Lah pegang bahu Michelle Yeoh pun jadi isu. Kali ini, Anwar pulak jadi isu.
Setakat ini, tak banyak isu-isu rakyat yang diketengahkan. Kebanyakannya isu peribadi pemimpin politik. Dalam pilihanraya-pilihanraya kecil sejak keeblakangan ini, termasuk Pilihanraya Sarawak, isu utama adalah isu peribadi. Masa kat Bagan Pinang, isu Isa Samad. Masa kat Merlimau, dok main isu Rahim Tambi Chik. Masa kat Sarawak, main isu Taib Mahmud.

Masa sebelum 2008, kita dok cerita merata tempat tentang penyelewengan BN, tapi masa tu tak ada bukti. Bila kita dah menang, tak kan tak boleh korek skandal depa masa memerintah dulu? Bongkar la.
Tapi yang berlaku sebaliknya. Dulu kita kutuk Khir Toyo, la ni kita pulak subahat dengan kroni Khir Toyo. Kat Kedah, orang banyak dok komplen, Azizan lebih mesra Umno dari member-member Pakatan Rakyat sendiri.

Isu-isu perlu di ‘localise’ kan. Masa petrol dok naik, ada penceramah dok kalut pasai harga petrol naik masa ceramah kat Kuala Sepetang. Cina Kuala sepetang peduli apa harga petrol naik. Tapi bila harga disel naik, pemimpin Pakatan tak bising pun. Tinggal lah nelayan-nelayan Bagan Datoh, Pantai Remis dan Kuala Sepetang membela nasib depa sendiri.

Calon

Yang ni la yang paling leceh. Jentera dah cukup kuat. Kerja tengah mampuih. Tiba-tiba depa letak calon yang tak senonoh. Dan calon ni pulak ikut keputusan pemimpin atasan, yang bawah kena ikut.
Tahun 2008, boleh la letak tunggul pun orang pangkah. Tapi PRU 13, tak lagi. Kat Padang Rengas, kalau calon PKR Ketua Cabang yang ada la ni bertanding dengan Nazri Aziz, aku akan pangkah Nazri Aziz. Hangpa nak kata aku lalang, atau ejen Umno pun kata lah. Lebih baik aku pangkah Nazri aziz dari pangkah Alias Zenon. Sekurang-kurangnya, Nazri ada juga sembahyang kat Masjid Sauk. Nazri ada juga turun kat Pasar malam Sauk tunjuk muka, salam dengan orang. Tak macam Ketua Cabang PKR yang tak pernah turun tunjuk muka.

Aku lebih suka kalau calon tu diperkenalkan lebih awal. Senang dia nak buat kerja, dan senang kita nak perkenalkan kepada pengundi. Tapi parti selalu takut umumkan calon lebih awal, sebab takut kena sabotaj. Ini menunjukkan, parti sendiri tak percaya kat calon depa.
La ni..toksah dok sorok la keburukan calon. Sapa nak jadi calon, kena pastikan tak ada rekod buruk. Sebab bila dah diisytiharkan jadi calon, yang buka cerita tentang keburukan calon adalah kawan-kawan sendiri. Sapa yang ada parut Danok, parut Haadyai atau Betong..toksah berhajat nak jadi calon.

So, hangpa nilai la sendiri kawasan hangpa. Adakah jentera pilihanraya sudah mantap? Adakah isu-isu yang membebankan kita sudah diselesaikan? Adakah calon buat kerja?
Kalau nak tunggu umum pilihanraya baru nak turun padang…boleh blah la.-MSK

Pemimpin Gerakan akan hadir perhimpunan BERSIH

Pemimpin Gerakan akan hadir perhimpunan BERSIH

Walaupun pengerusi Gerakan Kedah Cheah Soon Hai, semalam, melabelkan perhimpunan Gabungan

Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) sebagai 'lawak bodoh yang tidak bermanfaat', namun rakannya di Pulau Pinang akan menyertai acara itu bersama sekumpulan peguam.

Menurut ketua biro hak asasi dan undang-undang Gerakan Pulau Pinang Baljit Singh, beliau bersama 10 peguam lain dari negeri itu akan menyertai Majlis Peguam memantau perhimpunan pada 9 Julai ini di Kuala Lumpur.

Baljit berkata keputusan menyertai perhimpunan itu bukan kerana beliau menyokong BERSIH dan tuntutannya tetapi kerana perlembagaan persekutuan menjamin demonstrasi aman.

Kumpulan itu akan menyerahkan nama-nama peguam yang akan terbabit dan mereka juga akan membekalkan perkhidmatan perundangan kepada peserta BERSIH sekiranya tangkapan dibuat.

"Setiap orang mesti hormat perlembagaan persekutuan yang membenarkan demonstarsi aman bagi rakyat meluahkan suara mereka,” kata Baljit kepada Malaysiakini.

Perhimpunan besar-besaran itu akan diketuai oleh beberapa NGO dengan tujuan menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong bagi memohon campurtangan Seri Paduka dalam memulakan reformasi sistem pilihan raya negara. -MK

09 Jun 2011

PRU 13: Kedah (1)

PRU 13: Kedah (1)
June 9, 2011
Oleh: MSK

Dalam PRU 2008, terdapat 873,674 pengundi berdafatar di Kedah. Dari jumlah tersebut, seramai 698,255 (79.9%) telah keluar mengundi…satu peratus yang tinggi yang keluar mengundi.
Dari jumlah yang keluar mengundi, seramai 353,831 (50.7%) pengundi telah mengundi Pakatan Rakyat manakala seramai 322,358 (46.2%) pengundi telah menyokong Barisan Nasional. Hasilnya, Pakatan Rakyat telah memenangi PRU 2008 bagi DUN Kedah dengan majority 31,743 undi ataupun 4.5%. Apakah Pakatan Rakyat sudah cukup kuat dengan majority tipis ini?

Dari sejumlah 353,831 pengundi yang menyokong Pakatan Rakyat, dianggarkan seramai 130,000 (36.7%) adalah ahli-ahli parti Pas, PKR dan DAP manakala selebihnya seramai 223,000 (63.3%) adalah mereka yang tidak berparti atau golongan tengah.
Begitu juga dengan yang mengundi BN. Dari jumlah sebanyak 322,831 undi yang diperolehi oleh BN, dianggarkan hanya 35% yang menjadi ahli-ahli Umno, MCA, MIC dan Gerakan, manakala selebihnya adalah golongan tengah.

Aku tak mau cakap pasai BN. Tapi aku nak cakap pasai Pakatan Rakyat.
Golongan tengah inilah yang memberikan sedikit kemenangan kepada 13 kerusi kepada Barisan Alternatif pada tahun 1999. Kemudian golongan tengah ini beralih kepada BN pada tahun 2004 sehingga Barisan Alternatif tinggal 5 kerusi. Dan pada tahun 2008, mereka kembali kepada Pakatan Rakyat sehingga membolehkan Pakatan Rakyat memerintah Kedah.
Siapakah yang paling berhak untuk menepuk dada bahawa kemenangan Pakatan Rakyat yang lalu adalah kuasa mereka? 36.7% atau 63.3%?

Penyokong-penyokong parti yang taksub dan bongkak menepuk dada bahawa kemenangan ini adalah milik mereka. Harta ghanimah adalah milik mereka. Jawatan-jawatan politik adalah hak mereka. Darjah kebesaran menjadi buruan mereka dan berbangga apabila menadapat gelaran Dato Seri, Datuk, PJK, AMN..blah..blah..blah. Walaupun sebelum ini, golongan-golongan ini tidak pernah berjaya.

Manakala golongan 63.3% yang memastikan kejayaan ini dilupakan. Mereka bukan saja terpinggir dalam menyambut kemenangan, malah mereka juga dilabel sebagai lalang…tidak berprinsip. Ada juga yang memanggil mereka ini sebagai katak. Satu label yang salah kerana katak-katak semuanya datang dari pusat pembenihan yang terdapat didalam parti-parti Pas, PKR dan DAP. Parti-parti Pas, PKR dan DAP adalah pusat pembiakan katak. Orang tengah tidak melompat, yang melompat adalah orang-orang parti.
PRU 13 akan datang tak lama lagi. Apakah golongan 63.3% ini akan meningkat? Ataupun akan berkurangan? Bagaimana kalau ia meningkat kepada 68%? Bagaimana kalau ia berkurangan kepada 58%?

Dengan 5% perubahan, ia sudah cukup untuk menentukan sama ada Pakatan Rakyat boleh mendapat 2/3 atau tersungkur. Yang boleh memastikan sama ada Pakatan Rakyat Kedah boleh bertahan atau tidak, hanya rakyat Kedah saja yang tau.

Satu perkara yang paling jelas berlaku dalam setiap pilihanraya ialah perubahan sikap pengundi mengikut bangsa. Pada tahun 1999, orang-orang Melayu ramai yang beralih kepada pembangkang manakala orang-orang Cina dan India berdiri teguh dibelakang BN. Pada tahun 2004, Melayu, Cina dan India semuanya beralih kepada BN dan membiarkan pembangkang terkapa-kapai. Dan pada tahun 2008, sebahagian besar cina dan India menyokong pembangkang manakala separuh daripada Melayu masih kekal dengan Umno dan BN.

UBN sepatutnya sudah tewas, tetapi mereka di selamatkan oleh orang-orang Siam, Orang asli, Bumiputra Sabah dan Sarawak dan juga pengundi pos. Inilah penyokong setia BN.
Dalam pilihanraya yang lalu, sebanyak 44% daripada orang Melayu menyokong BN, manakala sebanyak 54% menyokong Pakatan. Cina, 29% menyokong BN, 69% menyokong Pakatan. India, 28% menyokong BN, 68% menyokong Pakatan. Siam, 93% menyokong BN, 5% menyokong Pakatan.

Apabila Malaysian Insider menyiarkan hasil kajian rambang mereka dimana 50% orang Melayu mahukan perubahan. 60% Cina masih kekal dengan Pakatan, dan India, X% mahukan perubahan…apa maksudnya?

Dalam DUN Kedah, empat DUN yang dimenangi BN diselamatkan oleh orang-orang Siam. DUN Belantek, Bayu, Sungai Tiang dan Pedu.
Di Perak, empat DUN yang dimenangi oleh BN diselamatkan oleh orang Asli dan undi Pos. Chenderiang, Kamunting,Lintang dan Pangkor.

Dimana kekuatan BN? Orang Melayu pun ramai yang dah lari dari Umno.
Terpulang kepada Pakatan Rakyat sama ada mahu mengikut perangai Umno, atau bermuhasabah. Aku lebih suka kutuk sebelum ia berlaku. Kalau rakyat sudah meninggalkan Pakatan, masa tu baru nak bermuahasabah diri…mampuih pi la.

Tidak ada kerusi yang selamat ataupun kerusi bahaya. Semuanya sama.
Lunas mencatat kemenangan yang paling besar dengan majority 10,323 undi, tapi ADUNnnya dari PKR sudah menjadi katak. Lunas juga terletak dalam Parlimen Padang Serai…Ahli Parlimennya juga sudah melompat.

Bakar Arang menang dengan majority tipis 1330 ((6.5%), ADUNnya juga melompat.
Human Rights Party (HRP)telah pun membuat pengumuman akan bertanding di lima DUN. Bukit Selambau, Lunas, Merbau Pulas, Sidam dan Gurun. Empat dimenangi oleh Pakatan, manakala satu dimenangi oleh BN.

Uthayakumar mungkin over-confident apabila dia kata boleh memenangi kelima-lima DUN tersebut. Tapi bagi aku, katakanlah HRP tidak mendapat walau satu undi pun dari orang-orang Melayu dan Cina, tapi dia hanya mendapat sebahagian kecil undi orang India. Tak banyak…tak sampai 2,000 undi di Sidam yang mempunyai 4,300 pengundi India. 1,800 undi dari sejumlah 5914 undi India di Merbau Pulas. 700 undi dari sejumlah 2366 pengundi India di Bakar Arang. 1,200 undi dari sejumlah 10,329 pengundi India di Bukit Selambau.

Human Rights Party mungkin mampu mendapat hanya 5,700 undi dalam PRU akan datang bagi empat DUN diatas atau hanya 0.8% dari keseluruhan jumlah pengundi yang mengundi di Kedah, tapi undi-undi tersebut mampu sama ada memperkuatkan atau menumbangkan Pakatan Rakyat Kedah. Jangan sombong. Kalau dulu kita boleh jerit “Makkal Sakti!!”, sekarang nak jerit apa?

Kemudian ambil contoh Kulim. Walaupun HRP tidak menyatakan dia akan bertanding disana, tetapi terdapat lebih 4,600 pengundi India dan PKR hanya menang dengan majority 1344 undi. Kalau 700 pengundi India berpaling tadah menyokong BN, PKR lingkup di Kulim.

Mungkin ada nanti komen yang kata…Matsamankati hanya nampak kelemahan Pakatan. Kelemahan BN pasai apa tak tulis?

Terpulang kepada hangpa. Sama ada hangpa nak menang atas kekuatan sendiri…atau diatas kelemahan pihak lawan.

Tahun 2008 adalah pencapaian terbaik pembangkang. Kalau dinilai prestasi BN setiap kali pilihanraya, pencapaian mereka turun naik sejajar dengan teori pendulum. Bagaimana hendak mengekalkan momentum 2008? Ataupun PRU 13 ini kita akan merudum?
Tengok dan analisa sendiri keputusan PRU 2008 DUN Kedah, dan bandingkan dengan senario sekarang. (Kiraan majoriti: BN-PR)

Kod DUN Jumlah Jumlah % Parti Undi % Parti Undi % Majoriti %
Pengundi Mengundi Diperolehi Diperolehi

N34 Lunas 32386 25711 79.4% BN 7513 29.2% PKR 17836 69.4% -10323 -40.2%
N18 Tokai 31117 26246 84.3% BN 9693 36.9% PAS 16271 62.0% -6578 -25.1%
N32 Kuala Ketil 23861 19697 82.5% BN 7225 36.7% PAS 12105 61.5% -4880 -24.8%
N29 Sidam 20926 15747 75.3% BN 5852 37.2% PKR 9470 60.1% -3618 -23.0%
N15 Anak Bukit 26213 21877 83.5% BN 8687 39.7% PAS 12493 57.1% -3806 -17.4%
N10 Bukit Pinang 24202 20101 83.1% BN 7908 39.3% PAS 11307 56.3% -3399 -16.9%
N33 Merbau Pulas 26832 21356 79.6% BN 8648 40.5% PAS 12224 57.2% -3576 -16.7%
N20 Sungai Limau 25189 21171 84.0% BN 8816 41.6% PAS 12028 56.8% -3212 -15.2%
N17 Pengkalan kundor 28102 22285 79.3% BN 9453 42.4% PAS 12575 56.4% -3122 -14.0%
N14 Alor Mengkudu 21175 16460 77.7% BN 6961 42.3% PAS 9208 55.9% -2247 -13.7%
N36 Bandar Baharu 23397 18431 78.8% BN 7860 42.6% PAS 9709 52.7% -1849 -10.0%
N31 Kupang 25726 21494 83.5% BN 9533 44.4% PAS 11627 54.1% -2094 -9.7%
N25 Bukit Selambau 34977 25798 73.8% BN 10863 42.1% BEBAS 13225 51.3% -2362 -9.2%
N13 Kota Darul Aman 15087 10355 68.6% BN 4611 44.5% DAP 5415 52.3% -804 -7.8%
N28 Bakar Arang 27574 20496 74.3% BN 9159 44.7% PKR 10489 51.2% -1330 -6.5%
N16 Kubang Rotan 28817 22050 76.5% BN 10163 46.1% PAS 11550 52.4% -1387 -6.3%
N35 Kulim 28598 21751 76.1% BN 9315 42.8% PKR 10559 48.5% -1244 -5.7%
N04 Ayer Hitam 25742 21171 82.2% BN 10146 47.9% PAS 10652 50.3% -506 -2.4%
N27 Pantai Merdeka 27784 23139 83.3% BN 11151 48.2% PAS 11654 50.4% -503 -2.2%
N09 Bukit Lada 23365 19434 83.2% BN 9392 48.3% PAS 9600 49.4% -208 -1.1%
N24 Jeneri 21323 18200 85.4% BN 8441 46.4% PAS 8608 47.3% -167 -0.9%
N26 Tanjong Dawai 29466 23884 81.1% BN 11418 47.8% PAS 11497 48.1% -79 -0.3%
N11 Derga 22064 15783 71.5% BN 6516 41.3% PKR 6353 40.3% 163 1.0%
N23 Belantek 19016 16475 86.6% BN 8226 49.9% PAS 7974 48.4% 252 1.5%
N12 Bakar Bata 22695 16395 72.2% BN 8232 50.2% PKR 7874 48.0% 358 2.2%
N03 Kota Siputeh 19771 16126 81.6% BN 8160 50.6% PAS 7665 47.5% 495 3.1%
N30 Bayu 29197 24519 84.0% BN 12590 51.3% PAS 11606 47.3% 984 4.0%
N07 Kuala Nerang 18037 15245 84.5% BN 7856 51.5% PAS 7051 46.3% 805 5.3%
N01 Ayer Hangat 16072 12951 80.6% BN 6888 53.2% PAS 5753 44.4% 1135 8.8%
N22 Gurun 22339 16464 73.7% BN 8589 52.2% PKR 7035 42.7% 1554 9.4%
N06 Jitra 28331 22312 78.8% BN 12065 54.1% PAS 9807 44.0% 2258 10.1%
N19 Sungai Tiang 30229 25296 83.7% BN 13871 54.8% PAS 10865 43.0% 3006 11.9%
N21 Guar Chempedak 18211 14276 78.4% BN 7898 55.3% PAS 6139 43.0% 1759 12.3%
N08 Pedu 17366 15200 87.5% BN 8780 57.8% PKR 6047 39.8% 2733 18.0%
N02 Kuah 13495 10322 76.5% BN 6660 64.5% PKR 3336 32.3% 3324 32.2%
N05 Bukit Kayu Hitam 24992 20037 80.2% BN 13219 66.0% PKR 6224 31.1% 6995 34.9%

873674 698255 79.9% 322358 46.2% 353831 50.7% 31473 4.5%

MEMANG NAJIMAH HAPRAK?

Dedah kos lawatan ke Kazakhstan, MP PAS desak Najib
Oleh Shannon Teoh June 09, 2011

KUALA LUMPUR, 9 Jun — Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Dr Dzulkefly Ahmad hari ini menggesa Datuk Seri Najib Razak mendedahkan kepada umum perbelanjaan lawatan beliau ke Kazakhstan, yang secara kebetulan diadakan dengan majlis pertunangan anak perempuannya.

Sehubungan itu, Ahli Parlimen Kuala Selangor ini juga mengucapkan terima kasih kepada Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin “kerana mengesahkan dakwaan kami bahawa majlis perkahwinan diaturkan ketika lawatan” perdana menteri ke negara itu.

“Selepas ucapan Najib pada Forum Ekonomi Islam Sedunia mengenai urus tadbir yang baik dan ketelusan, beliau seharusnya mendedahkan berapa banyak yang beliau telah habiskan untuk lawatannya.”

“Dedahkan berapa banyak telah digunakan untuk urusan peribadi dan nyatakan sama ada mana-mana pihak dalam rombongannya tidak perlu (ketika beliau) menghadiri WIEF,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Semalam, Khairy mempertahankan lawatan Najib ke Kazakhstan menerusi akaun Twitternya.

Khairy berkata, Najib berada di Kazakhstan untuk menyampaikan ucapan pada WIEF dan lawatan ke negara itu adalah atas jemputan presidennya Nursultan Nazarbayev yang pernah melawat Malaysia ketika era kepimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Dzulkefly menambah, ini bukan kali pertama perdana menteri membuat lawatan kerja yang secara kebetulan berkaitan dengan urusan peribadi.

Katanya, Najib dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor bulan lalu mengunjungi Amerika Syarikat (AS) dan menghadiri majis konvokesyen anak perempuan mereka di Georgetown University.

“Malah di mana-mana syarikat pun, ahli lembaga pengarah perlu mengisytiharkan terlebih dahulu jika wujud unsur konflik kepentingan,” kata wakil rakyat PAS.- tmi

INJUNKSI MAHKAMAH HALANG SEMENTARA LELONG IP PKR

Ibu pejabat PKR selamat buat masa ini

Pemimpin dan penyokong PKR di seluruh negara boleh menarik nafas lega buat seketika selepas lelongan awam bangunan ibu pejabat parti itu telah ditangguhkan.

Pada lewat petang semalam, satu notis telah dihantar ke bendahari PKR William Leong untuk menyatakan seseorang telah berjaya dalam permohonannya kepada mahkamah untuk menghalang bangunan itu daripada dilelongkan.

Namun, tidak ada sesiapa yang mengetahui siapa yang membuat permohonan itu.

“Ia bukan dibuat oleh kami. Besar kemungkinan orang itu pemilik bangunan ataupun seseorang yang bertindak bagi pihak pemilik bangunan,” kata Leong ketika dihubungi.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut dan berkata boleh melihat dokumen dari mahkamah itu dan juga tidak mempunyai butir-butirnya.

Leong, yang juga seorang peguam berkata tidak semestinya hanya “pihak yang berkepentingan sahaja” yang boleh memohon injuksi seumpama itu.

“Tetapi ini juga tidak bermakna sesiapa pun layak untuk memohon injunksi.

“Mahkamah terbuka kepada semua pihak yang boleh memberikan penjelasan mereka bagi berbuat demikian,” katanya.

Bangunan yang menempatkan ibu pejabat PKR di Merchant Square Tropicana di Petaling Jaya yang disewakan akan dilelongkan kerana pemilik premis itu gagal menjelaskan pinjaman banknya. -MK

Chegubard kekal dengan PKR… buat masa ini

KUALA LUMPUR, 8 JUN – Pemimpin muda PKR Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali dengan panggilan Chegubard yang dikatakan akan keluar parti untuk menyertai DAP atau PAS, masih kekal dengan PKR yang disertainya sejak 1999.

Ketua Cabang PKR Rembau itu menjelaskan bahawa selagi beliau tidak dipecat oleh PKR, selagi itu beliau akan terus bersama dengan parti berkenaan.

“Biarlah saya katakan bahawa saya akan tetap menegur apa yang salah dan mempertahankan apa yang benar, termasuk dalam parti. Saya belum buat apa-apa keputusan.

“Lagi pun, kalaulah saya (yang mengkritik pimpinan parti) sekarang berada dalam mana-mana parti komponen Barisan Nasional, rasanya sudah lama saya dipecat,” katanya kepada Roketkini.

Beliau yang telah mempertikaikan proses pemilihan PKR pada akhir tahun lalu – sebelum dan selepas pengundian diadakan – di mana beliau bertanding jawatan Ketua Angkatan Muda Keadilan tetapi tewas kepada penyandang Shamsul Iskandar Md Akin, telah dikecam hebat oleh beberapa pemimpin utama parti.

Apabila ditanya sama ada DAP atau PAS bakal menjadi pilihan, jika benar-benar membuat keputusan meninggalkan PKR, Chegubard ketawa dan hanya menjawab: “Belum tahu lagi”.

Beliau mengakui faham dengan matlamat dan konteks prinsip Malaysian Malaysia serta Utamakan Rakyat Malaysia yang dibawakan oleh DAP.

“Saya tak nampak pun elemen negatif di situ, tetapi ia diwajahkan menjadi negatif oleh Barisan Nasional, sentiasa ditakutkan, sentiasa dimomokkan,” katanya.

Menurutnya, serangan UMNO dan BN terhadap DAP adalah kerja pecah perintah dan taktik lama yang mereka warisi dari penjajah.

Beliau menjelaskan, UMNO mahu menakutkan orang Melayu kerana bimbang DAP yang sudah membentuk kerajaan dan mentadbir dengan baik bersama dengan PKR dan PAS di Pulau Pinang akan dapat menarik sokongan orang Melayu kepada Pakatan Rakyat.

“(Mengikut propaganda UMNO) apabila orang Cina sokong MCA atau SUPP, itu bukan perkauman, tetapi jika orang Cina menyokong DAP, maka ia perkauman. Jadi DAP menanggung beban yang lebih.

“Jika DAP berjaya bawa masuk orang Melayu menjadi ahli, menerima orang Melayu sebagai pemimpin, DAP akan berjaya menjadi parti yang benar-benar berwajah Malaysia. Dengan itu habislah UMNO dan BN,” tambah beliau.

Chegubard yakin DAP dapat kekal sebagai parti pelbagai kaum yang berprinsip dan adil walau pun ia membuka ruang yang lebih dan memberi pendidikan politik kepada kelompok pemimpin Melayu yang muda.

“Saya percaya dan yakin, dalam tempoh satu atau dua penggal ini, jika DAP berjaya mengubah wajah seperti itu, dengan menampilkan tokoh-tokoh kepimpinan muda Melayu, atau yang bukan Cina, DAP akan menjadi sebuah parti teraju dalam negara ini,” katanya.

Menurutnya eksperimen politik telah pun ditonjolkan sedikit melalui pilihan raya umum 2008 apabila PKR, PAS dan DAP enggan mengikut rentak BN yang meletakkan calon mengikut kaum.

“Ada tempat yang BN letak calon Melayu, kita letak calon Cina, ada tempat yang BN letak calon India, kita letak Melayu. Kita tak guna pakai lagi sistem ikut kaum. Sebab dalam perang, kejayaan yang pertama ialah kita jangan bermain di padang mereka.

“Sekarang yang BN panik kerana kita tak bermain di padang dia, jadi bila keluar dari padang mereka, kita main sistem peraturan lain dan akhirnya kita boleh menang,” jelasnya. – Roketkini.com

08 Jun 2011

Bangunan Ibu Pejabat PKR Dilelong Esok

PETALING JAYA: Bangunan yang menempatkan ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) di sini akan dilelong sekaligus menjadikan parti itu tanpa pejabat.

Bendahari PKR William Leong yang mengesahkan perkara itu berkata lelongan awam akan diadakan di sebuah pejabat di Brickfields dekat sini, petang Khamis.

Katanya, lelongan akan bermula pada harga RM460,000 hingga RM1 juta bagi setiap unit, bergantung kepada lokasi unit dalam bangunan berkenaan.

Meskipun Leong pernah memberitahu Malaysiakini bahawa PKR mungkin mempertimbangkan bagi membeli bangunan itu tetapi jelasnya, ia bergantung kepada harga yang ditawarkan itu.

“Ada keputusan daripada pucuk pimpinan parti tetapi ia bergantung kepada harga,” katanya ketika dihubungi.

Pada masa yang sama kata Leong, belum ada pihak yang memaklumkan kepada PKR bahawa mereka berminat membeli bangunan berkenaan.

Namun katanya, seorang peguam parti itu akan dihantar bagi memantau lelongan itu dan membuat bidaan jika perlu.

Buat masa ini PKR menyewa bangunan lima tingkat itu daripada sebuah syarikat dengan sewa bulanan antara RM10,000 hingga RM20,000.

Bagaimanpun, pemilik bangunan itu dikatakan telah gagal membayar ansuran pinjamannya dan bank mahu melelong 10 rumah kedai milik syarikat berkenaan di sini.

EKSPORT SEKTOR ELEKTRONIK MENJUNAM 26%

Kejatuhan ketara dalam eksport elektronik M'sia

Kajian yang dijalankan oleh 21 syarikat elektronik utama di negara ini mendapati eksport sektor itu jatuh menjunam 26 peratus kepada RM51.8 bilion pada 2010 berbanding tahun sebelumnya.

Trend ini berterusan dengan perangkaan 2009 mencatatkan penurunan 15.8 peratus dalam eksport.

Pengerusi Industri Elektronik Malaysia Amerika, (MAEI) Wong Siew Hai berkata sebab utama kemerosotan itu adalah kerana syarikat komputer peribadi (PC) yang menyumbang kira-kira 50 peratus nilai eksport elektronik meninggalkan negara ini.

“Syarikat-syarikat itu mendapati adalah lebih mudah bagi mereka untuk hanya berunding dengan sub-kontraktor yang kebanyakannya terletak di China,” katanya ketika membentangkan keputusan kajian tahunan hari ini.

SAMA SAMA KITA RAYAKAN

NEGARA KEBAJIKAN – KEMENAGAN MAT SABU

Bila saya melihat dan membaca keputusan pemilihan Pas yang baru maka saya yakin satu ledakan politik telah berlaku. Kemenangan Mat Sabu dan pucuk pimpian baru mengambarkan satu perubahan dasar telah juga berlaku. Mat Sabu dan pasokan yang baru ini hanyalah tanda dan makna manifestasi ledakan ini.

Kemudian, saya membaca laporan Hadi Awang yang mengajukan Negara Kebajikan sebagai garis perjuangan Pas. Bila saya terbaca ini maka jelas telah berlaku satu anjakan dasar yang maha besar. Anjakan ini akan membawa makna politik yang dalam bukan sahaja di Malaysia malah di Asia Tenggara.

Sebelum ‘ledakan’ ini berlalu kita selalu terbaca dan terdengar tentang Pas ke hulu ke hilir menjajakan apa yang mereka panggil Negara Islam sebagai agenda politik. Pelik tetapi benar – ajenda politik Negara Islam ini amat-amat dicintai dan disayangi juga oleh United Malays National Organisation.

Tetapi cinta dan kaseh sayang United Malays National Organsiation terhadap Negara Islam bukan bermakna parti ini akan mengimplementasikan apa-apa dasar yang bersangkutan dengan Islam. Parti ini hanya mendorongkan Pas agar mengambil ajenda Negara Islam ini sebagai garis perjuangan. United Malays National Organsiation akan berjoget dan bertandak – berkenduri dan berkendara - jika Pas terus menerus berlabon dan bergebang tentang Negara Islam. Ini kerana ajenda Negara Islam ini adalah ajenda jalan mati.

Justeru apabila keputusan pemilihan yang terbaru ini diumumkan – saya terbahak-bahak ketawa. Saya ketawa apabila melihat tangisan United Malays National Organisation yang terus merayu-rayu agar Pas tidak meninggalkan ajenda Negara Islam. United Malays National Organisation bermati-matian berusha mendorongkan Pas untuk terus mengambil jalan mati ini.

United Malays National Organisation ini telah lupa bahawa telah berlaku satu kesedaran di kalangan ahli-ahli Pas. Mereka telah sedar bahawa ajenda Negara Islam yang diwar warkan selama ini tidak akan membawa mereka ke gedung kuasa. Mereka juga sedar selama ini mereka sengaja di perangkap dalam kejumudan fikrah yang mengajukan ajenda Negara Islam.

Didalam sejarah politik moden bukan sesuatu yang mutahil untuk menubuhkan satu parti politk yang berasaskan agama. Di Pakistan dan India terdapat parti politik yang berasakan agama – ada yang berasaskan Islam dan ada yang berasaskan Hindu. Di Eropah juga kita akan bertemu dengan parti yang berasaskan agama Kristian.

Memang bukan satu jenayah di Malaysia ini untuk mengajukan Negara Islam sebagai agenda politik. Juga bukan satu jenayah untuk mencadangkan agar Bahasa Melayu akan di gunakan oleh Nasa ketika Nasa menghantar roket ke Bintang Marikh pada tahun hadapan. Dalam konteks ini mengajukan sesuatu bukan salah. Yang dipersoalkan apakah pekara yang diajukan itu masuk akal atau tidak. Diterima umum atau ditolak oleh orang ramai.

Hakiktnya : Islam ialah agama. Kristian ialah agama. Hindu ialah agama. Agama ialah kepercayaan. Agama bukan sistem ekonomi. Agama mengajukan dasar-dasar induk dan prinsip-prinsip besar agar umat dan penganutnya membuat kebajikan dan menegak keadilan. Maka , terpulangkan kepada si penganut untuk berfikir dan merencana satu sistem ekonomi yang terbaik untuk melahirkan masyarakat seperti yang dituntut oleh ajaran agama.

Menghantuk-hantukkan kepala sambil menjeritkan ‘ aku nak tubuh Negara Islam’ atau tunggang terbalik menjerit-jerit untuk menubuhkan Negara Kristian terbukti bukan satu langkah politik yang bijak.

Politik ialah tentang kuasa. Perebutan politik ialah perebuatan kuasa. Kuasa di rebut kerana ekonomi. Yang kaya ingin membolot semua punca-punca ekonomi. Yang miskin mahu berjuang agar agihan ekonomi dilakukan dengan lebih adil. Inilah hakikat politik. Justeru politik dan ekonomi mustahil dapat dipisah-pisahkan. Justeru mana-mana parti politik yang tidak mengajukan dasar ekonomi yang jelas pasti akan terkubur.

Agenda lama – Negara Islam – yang diajukan oleh Pas itu bukan agenda ekonomi. Saya selalu berhadapan dengan sosok-sosok agamawan bukan hanya di Malaysia malah di luar negara pun sama. Mereka ini akan meloncat mengambur untuk mengatakan bahawa Islam itu lengkap. Negara Islam itu negara lengkap. Sosok-sosok ini akan melaungkan kepada umum bahawa Islam itu ada ajenda ekonominya. Jika ditekan lagi dan ditanya apakah agenda ekonominya maka akan terpancut perkataan : zakat. Kalau hanya zakat ekonomi Islam maka umatnya pasti dalam terus hidup dalam kegelapan.

Justeru apabila Pas mengalihkan dasar Negara Islam kepada Negara Kebajikan maka jelas kepada saya bahawa parti Pas ini sudah mendewasa. Parti ini telah lama dibakar dan ditempa. Telah rebah terbarai dan telah bangun berkumpul. Parti ini telah mengumpulkan pengalaman. Pada hemat saya, sesudah pemilihan akhir ini saya rasakan Pas telah bersedia untuk mengambil alih pentabiran negara ini dari United Malays National Organisation.

Untuk gerombolan United Malay National Organisation yang merasa sedih lagi kecewa kerana Pas telah meninggalkan jalan mati - Negara Islam – biar saya hiburkan disini. Memang tepat dan benar Pas hari ini tidak akan heboh heboh lagi dengan Negara Islam. Negara Islam adalah agenda passé – agenda semalam yang telah basi.

Sedarlah wahai United National Organisation bahawa agenda Negara Kebajikan ini sebenarnya adalah intipati dari ajaran kitab suci Al- Quran. Banyak ayat-ayat didalam kitab suci yang jelas mengajukan agar umat Islam diatas dunia membuat kebajikan dan menentang kezaliman. Kesah-kesah Nabi yang terdapat didalam kitab Al-Quran semuanya menjurus kepada perjuangan menentang kebatilan dan kezaliman untuk menegakkan keadilan. Justeru Negara Kebajikan ini adalah agenda yang lebih Islamik dari Negara Islam yang lompong dan retorikal.

Negara Kebajikan ini adalah agenda politik yang merangkumi ekonomi. Kebajikan yang dimaksudkan ini wajiblah kebajikan untuk anak semua bangsa. Kebajikan ini adalah kebajikan yang akan melintasi garis agama dan bangsa. Kebajikan ini pastilah kabajikkan untuk majoriti warga. Bukan kebajikan untuk kaum kerabat dan kroni.

Untuk memahami konsep Negara Kebajikan ini maka kita wajib kembali kepada asas pemahaman kita tentang politik dan parti politik. Parti politik ialah satu perhimpuan /perkumpulan orang ramai yang bercita-cita untuk mengambil alih kuasa. Pas secara terbuka telah menyatakan bahawa mereka mahu mengambil alih kuasa. Ini bukan satu yang salah.

Pasukan Pas yang baru dipilih ini juga merasa bahawa mereka lebih layak untuk mentabir punca-punaca ekonomi negara ini dari United Malays National Organisation. Mereka merasa mereka akan berlaku adil untuk menegakkan agenda Negara Kebajikan mereka.

Jika agenda Negara Kebajikan Pas ini dilihat meyakinkan anak semua bangsa maka tidak dapat tidak politik lanskap Malaysia akan berunah. Malah pasokan Pas yang baru ini, jika mereka dapat merealisasikan Negara Kebajikan maka lanskap politik Asia Tenggara juga akan berubah. Mata Asia dan mata dunia akan melihat kedewasaan dan keyakinan penganut Islam untuk membawa satu rencana ekonomi yang bukan hanya dijawab dengan satu perkataan : zakat.

Agenda Negara Kebajikan Hadi dan Mat Sabu ini pasti akan diduga. Dugaan yang akan datang ini akan melintasi niat , prinsip dan falsafah. Real politik akan sampai bilamana Hadi , Mat Sabu dan pasukan ini akan diduga apabila sebuah kawasan setinggan dirobohkan. Apakah Pas akan berdiri di pihak setinggan atau di pihak pemaju. Apakah Pas akan berdiri di pihak rakyat yang tanah telah dirampas atau di pihak pemaju.

Jika keadaan ini dihadapkan kepada pucuk pimpinan baru Pas ini , maka saya cadangan para pembaca mudek kembali ke asas politik. Seperti yang telah saya tulis minggu lalu – politik ialah perjuangan. Perjuangan politik ialah perjuangan kelas. Di kelas mana nanti Hadi dan Sabu akan berdiri. Apakah dikelas yang tertindas atau di kelas yang menindas. Saya masih lagi sanggup menunggu untuk melihat.(TT)

07 Jun 2011

DARI GILA TALAK - JADI GILA NEGARA ISLAM

PERPADUANG PERPADUANG

PELUANG UMNO RAIH UNDI CERAH – berita hairan

PAS tukar dasar tidak lagi pertahankan perjuangan bina negara Islam

KUALA LUMPUR: Peluang UMNO untuk meraih undi kaum Melayu pada pilihan raya umum akan datang lebih besar selepas PAS menukar dasar parti itu untuk tidak lagi mempertahankan perjuangan membina negara Islam.

Nazri Aziz, berkata, perjuangan ‘negara berkebajikan’ yang diperkenalkan PAS baru-baru ini bagi menggantikan dasar negara Islam yang dipegang sejak 30 tahun sudah pun dilaksanakan UMNO sejak merdeka.

“Kita lebih bimbang PAS akan berikan saingan lebih hebat jika mereka masih mempertahankan (dasar) negara Islam kerana wujud elemen dalam kaum Melayu yang berpandangan apa yang diperjuangkan PAS itu betul.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH AKH AKH

woit...APA YANG CERAH?... kah kah kah

woit… GEROMBOLAN MULA MEROYAN NEGARA ISLAM PULAAAAAK…. kah kah kah..

kah kah kah…MINGGU LALU MEEROYAN NAK AJAK PAS BERPADU…. kah kah kah..

kah kah kah…BILA PAS DAH ADA PIMPINAN BARU…. kah kah kah..

kah kah kah..GEROMBOLAN MEROYAN NEGARA ISLAM…. kah kah kah…

kah kah kah…. CUBA LAAA AJAK BERPADU PADU…. kah kah kah…

kah kah kah…CUBA LAH AJAK ABANG MAT BUAT SULIT SULIT…. kah kah kah

kah kah kah…MANA TAHU…. TAK TRY TAK TAHU…. kah kah ka..

nota:
nanti mat sabu akan jawab:
kepala hotak kerajaan perpaduan
kah kah kah

Harga naik: Rakyat mula mengeluh

Pengurangan subsidi ke atas barangan keperluan asas, termasuk gula dan petrol RON97 dan terbaru gas asli yang menyebabkan tarif elektrik terpaksa dinaikkan mula memberi kesan kepada orang ramai daripada pelbagai lapisan.

Pengurangan subsidi itu menurut mereka telah melonjakkan harga makanan dan menjejaskan perbelanjaan seharian mereka. Malah, ada mahasiswa mendakwa terpaksa 'mencatu' makanan akibat kesan berantai itu.

“Makanan mahal, kena belanja (lain) lagi. (Kami) kurangkan perbelanjaan makanan, kurang makan,” kata pelajar Pusat Teknologi dan Pengurusan Lanjutan (PTPL) N Mahesh Nanthakumar.

Mahesh, 21, malah turut menyatakan keinginan untuk menyertai demonstrasi bagi meluahkan rasa tidak puas hatinya jika ada pihak yang menganjurkannya.

“Saya akan sertai demonstrasi,” kata Mahesh (kanan) ketika ditanya kesediaannya itu ketika ditemui di KL Sentral di ibu negara, semalam.

Daripada tujuh orang yang ditemubual Malaysiakini secara rambang semalam, semua mereka mempunyai pandangan berbeza-beza berhubung kenaikan harga barang yang dikritik hebat pembangkang.

Kerja sambilan

Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, harga subsidi barangan keperluan dikurangkan. Antaranya, petrol RON97 kini mencatatkan paras tertingginya pada RM2.90 seliter.

Tarif elektrik pula naik dengan purata 7.12 peratus bermula 1 Jun manakala harga gula meningkat 20 sen kepada RM2.30 sekilogram berkuatkuasa pada Mei.

Menurut sesetengah ahli ekonomi, kenaikan itu, terutamanya tarif elektrik, secara tidak langsung akan membebankan pengguna apabila pengeluar memindakah kos yang lebih tinggi kepada golongan itu.

Sementara itu, seorang penuntut Universiti Putra Malaysia (UPM) Syazana Shah Lan, 21, memberitahu, beliau kini terpaksa berfikir terlebih dahulu sebelum membeli makanan.

“Terasalah (peningkatan harga), yang itu memang terasalah. Sebab (saya) duduk universiti, duduk asrama, hendak makan kena fikir. Makanan memang mahal, makan sekali, dua kali (sehari) macam itulah,” katanya.

Namun bagi seorang pelajar yang hanya mahu dikenali sebagai Alvin, kehidupan hariannya tidak terjejas secara langsung dengan pengurangan subsidi oleh kerajaan itu.
Mahasiswa sebuah kolej swasta di Sungai Buloh itu, bagaimanapun, mengakui beliau masih tidak puas hati kerana keluarganya kini merasai tempiasnya.

Mahu tukar kerajaan

“Kalau waktu cuti, saya bantu ayah (kerja sambilan),” katanya lagi.

Justeru, Alvin, 22 berharap agar kerajaan dapat menggalakkan lagi pelaburan asing ke dalam negara bagi menstabilkan semula kenaikan harga barang.

Keadaan ini hampir sama dengan nasib seorang pelajar German Malaysian Institute (GMI) Mohd Amiruddin Roslan yang masih tinggal bersama keluarganya.

“Saya tak rasa mana, saya tinggal dengan mak ayah,” kata Mohd Amiruddin, 18, sambil memberitahu orang tuanya merupakan seorang guru.

Bagi Harzuki Ismail – pegawai teknikal di sebuah pengeluar minyak terkemuka – pula, kenaikan harga petrol tidak sepatutnya berlaku kerana Malaysia merupakan negara pengeluar komoditi itu.

Harzuki, 53, berpendapat, keadaan sekarang amat merungsingkan kerana ia memberi kesan kepada kenaikan harga barang dalam keadaan nilai pendapatan makin menurun.

Lebih drastik lagi, beliau merasakan sistem pemerintahan negara perlu ditukar.

“(Tetapi) demonstrasi tak perlu, cuma tukar pimpinan negara. Tak payah (ada) pertumpahan darah. Pemikiran orang kita (harus) tukar, itu lebih penting,” katanya.

'Kerjaaan juga perlu berjimat'

Bagi Alan Tan – seorang orang kurang upaya (OKU) – pula, walaupun beliau tidak bersetuju dengan kenaikan yang berlaku, beliau berharap tujuan kerajaan melakukannya dapat diselami terlebih dahulu.

“Mereka juga ada komitmen (pada rakyat), ada (beri) subsidi,” katanya yang diberhentikan kerja setelah lumpuh sebelah badan akibat serangan angin ahmar sebelum ini.

Manakala seorang jurujual Norjamilah Mohd Halim juga mengaku turut terkesan dengan kenaikan harga barang-barang tersebut kerana gaji orang kebanyakan “tak sebesar mana”.

“Dari segi makanan tidak berbaloi, ambil sikit (pun) harga mahal,” katanya wanita berusian 29 tahun itu.

“Kalau boleh turunkan harga barang,” katanya lagi.

Sebahagian besar mereka juga berkata selain subsidi rakyat yang dikurangkan, kerajaan juga harus membuktikan kesungguhan dengan mengamalkan perbelanjaan berhemah dan menghentikan projek mewah serta tidak membawa manfaat kepada orang ramai.-MK

Skandal Scorpene: Zahid, Muhyiddin perangkap Najib

Skandal Scorpene: Zahid, Muhyiddin perangkap Najib

KUALA LUMPUR: Pembentukan kem tertentu dalam Umno semakin ketara apabila isu perbicaraan

komisen pembelian kapal selam Scorpene bermula Julai depan di mahkamah Perancis, kata Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin.
Menurut Badrul, kenyataan Menteri Pertahanan Datuk Ahmad Zahid Hamidi sejak awal dilihat memerangkap Perdana Menteri Najib Razak, supaya diheret dalam perbicaraan skandal pembelian kapal selam pertama negara itu.

Beliau mendakwa kem Zahid Hamidi ‘diketuai’ Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin disertai menantu bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, iaitu Khairy Jamaluddin.
“Zahid sebagai Naib Presiden sedang ‘bersiap’ untuk menjadi Timbalan Presiden Umno, yang menjadikannya laluan mudah untuk menjawat Timbalan Perdana Menteri,” tambah Badrul yang lebih dikenali dengan panggilan CheGuBard.

Menurutnya, ramai yang tidak mengetahui secara dalam diam, Zahid membuat serangan bertalu-talu terhadap kepimpinan Najib, ibarat seperti membaling batu dan sembunyi tangan.
“Pimpinan Pakatan Rakyat sering membangkitkan isu mengenai kapal selam yang gagal menyelam. Namun tahukah kita siapa yang mendedah dan mengesahkan maklumat itu? soal CheGuBard.
Menurutnya, ia bermula pada 19 Ogos 2010, apabila Zahid menyelar Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar kerana ditemu bual akhbar Indonesia, Kompas.
Dalam temubual tersebut, Izzah mendedahkan kapal Selam KD Tunku Abdul Rahman tidak boleh berfungsi, selain mendakwa aset Tentera Laut Di raja Malaysia itu sebagai usang dan terpakai.
“Apabila diperhalusi, maklumat itu sebenarnya datang dari kenyataan Zahid sendiri. Dalam tidak sedar dia menyerang Najib.

“Tidakkah kita berasa hairan, selepas Najib cuba mendiamkan media dari membicarakan soal kapal selam, tiba-tiba muncul ‘hero’ yang sanggup memberi keterangan di mahkamah Perancis?” soal Badrul merujuk kesediaan Zahid untuk memberi keterangan di mahkamah itu sekiranya dipanggil berbuat demikian.

CheGuBard turut mempersoalkan percanggahan jawapan bekas Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Zainal Abidin Zin di Parlimen pada 2006 yang menafikan pembayaran komisen kepada syarikat Perimekar oleh kerajaan Malaysia, sebaliknya oleh pihak di Perancis.
“Tetapi kenyataan pihak di Perancis bahawa mereka tidak dibenarkan membuat sebarang bayaran komisen. Apakah Parlimen Malaysia telah ditipu? soalnya.
Akhbar Suara KEADILAN pada Febuari tahun lalu pernah membangkitkan spekulasi hubungan antara Ahmad Zahid dan Perdana Menteri, termasuk pendedahan mengenai rahsia ketenteraan kepada pihak asing yang didedahkan Zahid pada 4 Febuari.

Namun, Zahid membuat kesimpulan bahawa kes itu selesai dua hari berikutnya. Sebelum itu, Zahid juga membuat pendedahan mengenai enjin pesawat F5E Tentera Udara Di Raja Malaysia berharga RM100 juta yang hilang pada 2007- semuanya berlaku ketika Najib menjadi Menteri Pertahanan.
Justeru adalah tidak menghairankan serangan dari kem Muhyiddin dilihat bertalu-talu termasuk terhadap projek Kementerian Kewangan iaitu Bukit Bintang Commercial Centre (BBCC).
Media utama negara melaporkan Muhyiddin mengarahkan UDA Holdings Bhd menyediakan laporan mengenai kedudukan sebenar isu projek tersebut.

Laporan itu dikatakan akan dibentang kepada Kabinet memandangkan telah berlaku polemik antara syarikat itu dengan beberapa pemimpin politik yang mendakwa kononnya UDA tidak ikhlas dalam membantu kontraktor Bumiputera.

“Tapi adakah Rosmah, Najib dan sepupunya Hishamuddin Hussein akan beri laluan mudah? Belum tentu,” kata CheGuBard yang menyeru rakyat Malaysia supaya cekap memerhatikan perkembangan politik tanah air.

06 Jun 2011

Wikileaks: Penasihat ekonomi Najib khuatir MBE ‘hanya bahan tunjuk’

Wikileaks: Penasihat ekonomi Najib khuatir MBE ‘hanya bahan tunjuk’
Oleh Asrul Hadi Abdullah Sani

KUALA LUMPUR, 6 Jun – Penasihat-penasihat ekonomi Datuk Seri Najib Razak telah melahirkan rasa khuatir mengenai Model Baru Ekonomi (MBE), yang diilhamkan perdana menteri dua tahun lalu, sebagai hanya satu ‘kempen’ perhubungan awam jangka pendek tanpa impak yang berkekalan.

Kabel diplomatik Amerika Syarikat yang didedahkan Wikileaks berkata, Majlis Penasihat Ekonomi Kebangsaan (NEAC) kecewa dengan tahap respons yang dingin daripada kementerian-kementerian dan kurangnya komitmen politik di luar lingkungan pejabat perdana menteri.

Keseluruhan kabel itu, antara lain memetik pemangku pengarah penyelidikan NEAC Tong Yee Siong dan Nicholas Zeffries dari Dewan Perniagaan Amerika diterbitkan dalam portal berita Malaysia Today hari ini.

Menurut kabel itu, Tong memberitahu bahawa sebarang matlamat ditetapkan oleh NEAC memerlukan iltizam politik untuk menggerakkan perubahan-perubahan dasar yang diperlukan bagi menggalakkan pelaburan dan meningkatkan pertumbuhan.

“Bagaimanapun, Tong mengulas bahawa anggota-anggota NEAC kecewa dengan situasi kurangnya komitmen politik peringkat tinggi di luar PM Najib dan juga respons dingin daripada menteri-menteri, yang menyekat kemajuan MBE,” demikian menurut kabel.

Kabel itu juga memetik Tong sebagai berkata, “sesetengah anggota NEAC khuatir MBE hanya akan bertindak sebagai kerja perhubungan awam, yang tidak akan ada impat dasar jangka panjang.”

“Zeffries juga memberitahu kami bahawa beliau tidak yakin yang PM Najib ada asas politik kukuh yang mencukupi untuk melaksanakan cadangan-cadangan NEAC,” kata kabel itu lagi.

Najib melancarkan MBE tahun lalu dalam dua bahagian tetapi menggugurkan beberapa komponen termasuk idea agar diadakan Suruhanjaya Peluang Saksama, yang membawa kritikan oleh salah seorang anggota NEAC, Allahyarham Datuk Dr Zainal Aznam Mohd Yusof.

Zainal Aznam, yang meninggal dunia 30 April lalu mendakwa pentadbiran Najib berhadapan dengan tekanan Perkasa dan kurangnya iltizam politik untuk melaksanakan pembaharuan termasuk pembentukan suruhanjaya itu.

Dalam rumusannya kabel itu menambah, ahli-ahli ekonomi utama Malaysia percaya Najib ikhlas dalam menangani masalah-masalah yang wujud.

Bagaimanapun, katanya, persoalan ialah sama ada ada keupayaan untuk membawa perubahan-perubahan besar dalam dasar-dasar keutamaan Bumiputera, yang dilihat diskriminasi sehingga menjadi punca kepada hakisan pelaburan dan ketidakwujudan bisnes-bisnes baru.

“... dan menyebabkan aliran keluar profesional muda Malaysia yang kecewa dengan batasan peluang di bawah sistem ini,” katanya lagi.-TMI

Apakah bahayanya jika golongan profesional menguasai PAS?

BN cemas: Realiti PAS ganti Umno di ambang mata
Apakah bahayanya jika golongan profesional menguasai PAS?


Mengapa Utusan Malaysia dan akhbar arus perdana begitu takut dengan keputusan pemilihan perwakilan muktamar PAS ke-57? Apakah perubahan besar yang mereka jangka akan berlaku berikutan keputusan ini?

Benarkah dalam muktamar PAS kali ini golongan ulama tewas? Tepatkah bacaan dan tafsiran yang dibuat oleh media arus perdana yang memang selama ini tidak pernah bersimpati kepada PAS dan kerabat Pakatan Rakyat itu?

Yang jelas, tafsiran dan analisis media arus perdana yang diketuai oleh Utusan Malaysia ini memang salah! Mungkin kesalahan ini berlaku kerana kejahilan atau niat sengaja untuk mencari-cari kelemahan dalam PAS dan Pakatan Rakyat.

Hakikatnya ialah, PAS memang sebuah parti yang bergerak berteraskan ajaran Islam. Maka setiap ahlinya secara langsung atau tidak harus melalui proses tarbiyah untuk bukan sahaja mengenali erti halal haram tetapi bagaimana menentukan keadilan kepada semua dalam tata-kelola negara dan masyarakat.

Sebab itu, apabila Utusan dan Berita Harian membuat laporan kekalahan ulama dalam muktamar kali ini, ia menggambarkan kebebalan mereka memahami sejarah, ideologi perjuangan dan juga konsep politik yang diperjuangkan parti itu.

Menurut Datuk Husam Musa, seorang yang digelar profesional dan dikatakan condong kepada pemikiran Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, setiap pemimpin profesional yang dipilih menerajui PAS kali ini adalah anak didik ulama PAS sendiri.
Ulama kalah?

Oleh itu, tidak timbul soal ulama kalah dalam pemilihan kali ini. Sebaliknya, ulama yang menang. Pentarbiyahan ulama PAS sudah menampakkan hasilnya. Anak-anak muda yang dilatih dengan sejarah perjuangan PAS dan memiliki ijazah profesional kini menggalas tanggungjawab menjadikan PAS parti lebih dinamis dalam iklim politik Malaysia.

Lantas apa yang dapat disimpulkan daripada laporan media arus perdana akan pemikiran pemimpin Umno, ahli-politik yang tercicir dalam sayembara siasah Malaysia dan media pencacai mereka ialah cemas, kalut dan sedih.

Nada cemas dan membuahkan reaksi kalut ini dapat diukur di segi betapa bercelarunya komen yang dikutip oleh akhbar-akhbar pro-Umno ini. Ada di kalangan pemimpin UImno yang meratapi anjakan yang dibuat oleh PAS kerana dikatakan tidak lagi memperjuangkan konsep negara Islam dan memilih moto negara berkebajikan.

Jika benar mereka ikhlas dalam memberi komen, maka kini barulah kita tahu bahawa mereka selama ini adalah pengkagum PAS yang mahu menegakkan negara Islam. Dan, kini mereka amat bersedih kerana PAS beranjak mahu negara berkebajikan. Salah seorang dari mereka dari golongan ini adalah Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Rupa-rupanya Utusan dan pemimpin Umno berkenaan cuba belajar dari sejarah. Melihat kejayaan pejuang Islam mengambil alih pemerintahan Turki dari golongan sekular seperti Umno di Malaysia, mereka cuba melekatkan persepsi bahawa golongan ini di bawah payung pemikiran Anwar Ibrahim mahu mengambil alih pemerintahan negara daripada Umno yang sekular.

Mereka namakan golongan ini sebagai kumpulan Erdogan, sempena nama pemimpin gerakan Islam Turki hari ini.

Janda politik

Baiknya sudut pandangan ini ialah, Utusan dan pemimpin Umno berkenaan mengaku bahawa golongan sekular memang boleh ditundukkan seperti yang berlaku di Turki dan dalam iklim politik Malaysia yang sekular ialah Umno.

Cuma cop kumpulan Erdogan ini digunakan untuk menakut-nakutkan orang Melayu yang belum celik perubahan sejarah, betapa Umno yang sekular akan tersungkur dalam pilihan raya umum akan datang.

Ada juga yang tiba-tiba menafsirkan pemilihan itu sebagai kejayaan DAP menyempurnakan penguasaannya terhadap parti berteraskan perjuangan Islam dan Melayu itu. Seorang yang mempunyai pemikiran liar begitu ialah, janda politik, yang menjadi wakil rakyat tetapi tidak mempunyai parti selepas diceraikan oleh PKR.

Entah ilmu mantik apa yang digunakannya, kesimpulan beliau bahawa DAP kini sudah menguasai PAS ternyata ucapan seorang yang “meroyan”.

PAS dengan DAP kini merintis jalan mencari lebih banyak titik persamaan – menumbangkan Umno-BN – dan tidak timbul soal siapa menguasai siapa. Namun tidak sukar difahami pemikiran Zulkifli yang sempit kerana telah terlalu lama hidup bersendirian sebagai seorang “janda politik”.

Mungkin dengan bercakap betapa PAS terlepas peluang pimpinan ulama, Zulkifli berharap ada ulama yang menaruh belas kasihan dan melamarnya untuk masuk PAS seperti Ibrahim Ali yang tidak berparti tetapi diambil PAS untuk menjadi anak angkat dan disokong bertanding pilihanraya umum ke-12 lalu. Namun bila golongan profesional memimpin PAS, peluang ini tertutup sama sekali. Kasihan Zulkifli si-janda politik.

Diterima di akhirat

Apa jua logik yang digunakan untuk menafsirkan pemilihan lebih ramai profesional dalam barisan pimpinan PAS itu, ternyata dibuat dari lubuk hati yang cemas dan menghasilkan komen yang kalut dan dangkal.

Pengkagum Umno, Syed Azidi Abdul Aziz yang menggunakan nama samaran Kickdefella dalam blognya, menyatakan bahawa bagi rakyat Malaysia beragama Islam, pertembungan PAS dan Umno pada masa hadapan bukan lagi untuk memilih syurga dan neraka di akhirat, tetapi syurga dan neraka di dunia mereka.

Jelas betapa sempitnya kefahaman Islam Kickdefella ini. Mungkin beliau tidak faham bahawa kebaikan dan keadilan yang dilaksanakan di dunia ini akan menentukan ganjaran apa yang diterima di akhirat. Sebab itu PAS mahu menegakkan negara berkebajikan untuk kebaikan umat di dunia demi mendapat ganjaran syurga di akhirat!

Sukar hendak pastikan pandangan insan sebegini sama ada ia bebal, jahil atau semata-mata kerana pintu hati sudah tertutup daripada mengenali kebenaran.

Pandangan yang meragu-ragukan seumpama ini dikutip oleh Utusan daripada Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya. Beliau dilaporkan sebagai mencabar PAS supaya segera menjelaskan pengertian negara berkebajikan dan tidak meninggalkan rakyat tertanya-tanya apakah pengertian negara Islam yang sebelum ini hendak diperjuangkan oleh PAS.

Penghinaan dayafikir Melayu-Islam

Jika benar itu yang dikatakan oleh Dr Juanda, maka ternyata beliau pun tidak jauh daripada kelompok Kickdefella. Cuma jika benar Dr Juanda berkata demikian, maka dia sendiri seharusnya tahu apa hukumnya iaitu, tugas seorang mufti seharusnya turut mengimarahkan konsep negara berkebajikan ke cuping telinga pemimpin-pemimpin Umno beragama Islam dan bukan cuba menanam kesangsian di kalangan rakyat mengenai konsep negara berkebajikan itu.

Namun Awang Selamat, jaguh Utusan, seperti biasa cuba melontarkan sudut pandang yang negatif terhadap sesiapa sahaja yang cuba mencabar Umno. Kini apabila PAS melangkah untuk membuktikan dinamisme politiknya, Utusan meratapi kekurangan bilangan kepemimpinan ulama dalam PAS.

Memang sikap hipokrit. Ini kerana apabila PAS dipimpin ulama, mudah bagi Utusan menggambarkan betapa ulama tidak arifnya kepemimpinan PAS dalam banyak hal tatakelola kerajaan dan isu antarabangsa.

Ini memang alur pemikiran umno. Jika rakyat terus dibebalkan dengan hiburan dan kemunduran ekonomi, ia beranggapan bahawa rakyat, khususnya melayu, akan terus bergantung harap kepada Umno untuk memelihara dan memperjuangkan nasib dan masa depan ekonomi mereka.

Maka Utusan dan media pro-Umno menggunakan logik ini dalam menafsirkan apa yang berlaku dalam PAS. Ternyata andaian atau gagasan pemikiran ini salah, zalim. Malah ia satu penghinaan terhadap dayafikir orang Melayu-Islam yang membuat dalam keputusan memilih barisan pimpinan baru PAS.

Sebenarnya, apa yang ditakuti ialah golongan profesional Islam ini akan berhasil meneraju PAS diterima setiap lapisan rakyat Malaysia dan menggantikan Umno!
-wira arjuna MK

05 Jun 2011

IPP ROMPAK TNB, RAKYAT

Isu TNB dengan IPP, Dr Mahathir wajar menjawabnya kepada rakyat

Salah satu yang terang dinyatakan oleh agama kita ialah ‘kemiskinan membawa kekufuran’. Itu sebabnya Islam sentiasa menggalakan supaya umatnya berusaha dengan tekun untuk mengelak dari menjadi miskin kerana kemiskinan boleh membawa sesuatu kaum, masyarakat dan juga negara menuju kearah kekufuran itu.

Itulah sebabnya di dalam islam dan juga di dalam agama-agama lain, membentuk pihak yang kurang bernasib baik merupakan satu amalan fardhu kifayah yang amat dirahmati Tuhan. Islam menganjurkan kita membayar zakat dan itu merupakan salah satu dari rukun agama kita itu. Zakat itu disempurnakan untuk membela umat yang miskin dan tidak bernasib baik, malahan itu merupakan tanggungjawab semua samada kerajaan atau individu-individu untuk membantu dan membawa mereka keluar dari cengkaman kemiskinan itu.

Di peringkat negeri dan negara kerajaan diwajibkan untuk mentadbir secara Islam yang mengambil elemen sedekah dan pembayaran zakat itu dengan serius. Adalah sangat berdosa bagi kita untuk membebankan rakyat dengan sengaja walaupun ada jalan untuk mengelakan dari kita membebani mereka. Setiap agama menggalakan kerajaan membela rakyat yang ramai ramai susah ini dan nilai ini bukan sahaja dianuti oleh kerajaan tetapi dipraktikkan di dalam kehidupan seharian dan dijadikan addin oleh individu-individu yang telah berjaya di dalam kehidupan mereka.

Salah seorang yang terkaya di dalam dunia ini, Bill Gates misalnya, diketahui umum yang beliau hanya mengambil 20 peratus dari kekayaannya untuk diri dan keluarga beliau. Selebihnya diberikannya kepada kerja-kerja sosial bagi kepentingan manusia sejagat. Ramai lagi di antara individu-individu kaya-raya di dunia ini membelanjakan kekayaan mereka untuk kepentingan rakyat. Amalan ini merupakan satu amalan yang mempunyai nilai kesyukuran terhadap apa yang telah dianugerahkan Tuhan terhadap mereka.

Tetapi tidak semua kerajaan atau individu yang berbuat perkara mulia seperti ini, malahan mereka melakukan kerja yang nilainya terbalik dari mereka yang disebutkan tadi. Selalunya nilai terbalik ini berluasa di dalam kerajaan-kerajaan dan rakyat di negara-negara membangun dan di dunia ketiga. Sifat tamak dan haloba serta mementingkan diri sendiri di atas kepentingan rakyat yang miskin itu menjadi lumrah. Ianya berlaku sehingga tahap memperdayakan rakyat ramai semata-mata untuk kepentingan segelintiran individu yang menghampiri orang yang berkuasa sahaja.

Kita baru sahaja berhadapan dengan isu kenaikan tariff letrik kerana kerajaan mahu mengurangkan pertambahan peruntukan subsidi. Rakyat bukan membantah kenaikan itu dengan sewenang-wenangnya Rakyat pun berfikir untuk kebaikan kerajaan juga dan itu pun yang selalu dilakukan oleh rakyat selama ini. Tetapi yang rakyat naik marah ialah sikap pemimpin yang bertanggungjawab di atas ketinggian tariff itu dari dahulu lagi.

Di dalam isu kenaikan tariff bekalan letrik ini, ianya di lakukan dengan sengaja oleh kerajaan untuk kepentingan beberapa rakan dan sahabat korporat pemimpin yang berkuasa. Yang tidak disenangi rakyat ialah mereka telah merasa tertipu dengan apa yang berlaku di dalam isi PPA (Power Purchase Agreement) di antara TNB dan syarikat IPP pada tahun 2006 yang lalu sehingga menyebabkan Pengerusi TNB sendiri begitu kecewa dan marah dengan tindakan kerajaan memaksa TNB membeli bekalan tenaga dari IPP dengan harga yang tinggi dari yang sepatutnya. Tan Sri Ani Arope telah meletakan jawatan dan sehingga hari ini beliau merasakan ketidak adilan yang dilakukan oleh EPU di Jabatan Perdana Menteri ketika itu.

Jika TNB mempunyai bekalan tenaga dengan harga .12 sen kenapa EPU memaksa TNB untuk membeli bekalan tenaga itu dengan harga .23 sen dari syarikat kroni pemimpin besar kita itu. Kenapa EPU sanggup memaksa TNB membeli dengan harga yang begitu tinggi dengan jumlah yang di tentukan oleh EPU samada bekalan itu diguna atau pun tidak. Bukankah ini satu tindakan yang sangat hina dan memalukan negara?

Bukankah tindakan itu sama seperti syarikat IPP itu merompak segala dana yang ada di dalam TNB itu? Ramai difahamkan yang kebanyakan infrastuktur pembekalan itu telah disiapkan oleh TNB dari awal lagi. Kenapa begitu zalim dan di manakah letaknya maruah pimpinan yang bersama melakukan kerja yang sangat hina ini.

Bukankah tugas TNB untuk mendapatkan bekalan yang semurah mungkin supaya rakyat tidak dibebankan dengan harga tariff yang tinggi hasil dari kos pembelian yang terlalu mahal dari syarikat kesayangan pucuk pimpinan itu? Apabila isu ini sudah menjadi pengetahuan umum, saya mencadangkan supaya perjanjian di antara TNB dan syarikat IPP terbabit di ‘declassify’kan untuk tatapan rakyat. Ini merupakan satu isu yang sangat serius dan ini bukannya isu kecil-kecilan. Ini adalah rompakan yang lebih merbahaya dari rompakan bersenjata.

Menteri yang bertanggungjawab terhadap tenaga ini telah menyatakan yang perjanjian itu tidak boleh di paparkan kepada pengetahuan umum kerana perjanjian ini adalah ‘private agreement’ di antara TNB dan syarikat IPP itu. Saya ingin bertanya kepada Peter Chin, kalau kerajaan tidak boleh melakukannya siapa yang boleh? Bukankah TNB itu kepunyaan rakyat dan kerajaan yang di berikan mandat oleh rakyat?

Bagi saya ini merupakan jawapan yang tidak bertanggungjawab dan ianya menampakan dengan jelas yang perjanjian itu mempunyai elemen ‘hanky-panky’ yang tidak mungkin diampunkan rakyat jika mereka mengetahui perkara yang sebenarnya. Dr Mahathir wajar menghadap rakyat untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan orang ramai kerana beliau merupan PM semasa itu dan jabatan EPU yang memaksa TNB menerima kandungan perjanjian itu terletak di bawah dagu beliau.

Alang-alang sudah menyebut isu ini, kita wajar bertanya pula bagaimana dengan perjanjian konsessi-konsessi lebuhraya yang juga merupakan bebanan terhadap rakyat? Hanya kerajaan sahaja yang boleh untuk melakukan ‘declassification’ ini. Untuk mengelakan kerajaan ini diragui dengan lebih teruk lagi saya mencadangkan supaya pemimpin yang bertanggungjawab itu menjawabnya secara terbuka kepada khalayak ramai.

Dr Mahathir mesti menjawab kenapa pilih untuk membeli tenaga dengan harga .23 sen/pKh sedangkan ada pihak yang berkemampuan untuk menjualnya kepada TNB dengan harga .12 sen/pKh. Dr Mahathir juga perlu menjawab kenapa TNB dimestikan membeli tenaga itu dengan jumlah yang di tentukan samada tenaga itu diperlukan atau pun tidak?

Semuanya ini melibatkan untung nasib dan masa depan rakyat. Setelah diberikan mandat untuk berkuasa sebegitu lama, kenapa pimpinan tidak mensyukuri mandat yang telah diberikan rakyat selama ini?

Kita jangan miskinkan rakyat dengan berbagai-bagai bebanan kerana kemiskinan itu akan membawa kekufuran. Itu bukan sesiapa yang berkata,: itu adalah apa yang nyata dan jelas di sebut oleh agama suci kita.


keruh di hulu, keruh di hilir

Dalam isu TNB dengan syarikat IPP dan perletakan jawatan Pengerusinya pada tahun 2006 dahulu merupakan bukti jelas berlakunya penyalah gunaan kuasa yang dilakukan oleh pucuk pimpinan semasa itu. TNB tentulah menyalahkan EPU yang memasukan elemen-elemen ‘jahat’ di dalam perjanjian itu. Jika kita tanya sesiapa yang mengetuai EPU semasa itu kita boleh andaikan jawapan yang akan diberikan kepada kita, iaitu, ‘kami yang menurut perintah dan jangan salahkan kami’.

Kita memahami situasi yang dihadapi oleh mereka-mereka di dalam EPU itu. Tetapi Pengerusi TNB semasa itu Tan Sri Anie Arope tidak berdaya untuk kekal bertanggungjawab di dalam Lembaga Pengarah TNB dan mengambil tindakan meletakan jawatan kerana tidak bersetuju dengan ‘paksaan’ yang diberikan kepada TNB untuk menerima sahaja kemahuan syarikat IPP itu melalui EPU yang akhirnya terpaksa menurut perintah ‘political boss’nya yang bersemayam di Sri Perdana.

Tindakan TS Ani Arope itu mesti kita pandang sebagai satu manifestasi seorang yang bertanggungjawab yang tidak mahu bersekongkol dengan kerja yang boleh dita’rifkan sebagai pembohongan kepada rakyat jelata. Sejak perletakan jawatan sebagai Pengerusi Lembaga Jemaah Pengarah syarikat berprestij itu beliau menyendiri dan tidak nampak lagi bergiat dalam mana-mana organisasi yang melibatkan rakyat ramai.

Saya hanya mendengar sedikit rungutan yang tidak didengari oleh ramai yang beliau kecewa melihat sikap pemimpin utama negara memberikan keistimewaan kepada rakan-rakannya untuk ‘menyapu’ licin sebuah badan yang mempunyai kepentingan rakyat seperti TNB itu. Sikap mengambil keputusan untuk memberikan keistimewaan kepada rakan-rakan karib dari kepentingan rakyat begitu nyata semasa pentadbiran pemimpin ini. Inilah zamannya dalam mana budaya ‘cronyism’ bercambah dan tidak lagi mampu dikawal sehinga ke hari ini.

Tan Sri Ani adalah contoh seorang yang tidak dibenarkan untuk menjaga kepentingan orang ramai; hanya untuk diarah menjaga kepentingan rakan-rakan karib pucuk pimpinan negara. Keadaan ini bukan sahaja berlaku di TNB tetapi berlaku di banyak badab-badan dan agensi kerajaan yang lain. Menjaga kepentingan ramai merupakan kesalahan besar. Yang selamat dengan jawatan dan tugasan masing-masing hanyalah mereka yang menjaga kepentingan peribadi serta membentuk budaya ‘cronyism' yang menebal. Akhirnya pucuk pimpinan akan hanya mementingkan sahabat-sahabat dan rakan karib sahaja melebihi dari kepenting rakyat ramai.

Saya percaya dari masa ke semasa nanti rakyat akan tahu satu demi satu isu yang sama berlaku dimana-mana. Akhirnya semua di antara kita akan memahami hakikat yang kemelesetan cara hidup dan politik negara kita disebabkan oleh keadaan masa lalu.

Bak kata perpatah, ‘keruh air di hulu keruhlah air di hilir.’

-aspan alias

'Ini Hadi, bukan Erdogan'

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengambil peluang hari ini untuk menjelaskan barisan kepemimpinan barunya dan persediaan yang perlu diambil parti itu dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Katanya, ada pihak yang mendakwa bahawa parti itu kini telah diambil alih oleh golongan pemimpin Erdogan, namun dakwaan itu nyata meleset.

"Ini bukan Erdogan, ini parti PAS. Ini Abdul Hadi dan Nik Abdul Aziz," tegasnya dalam ucapan penangguhannya di muktamar ke-57 parti itu petang ini.

Abdul Hadi juga menjelaskan bahawa parti itu berbeza daripada Parti AK yang diketuai Recep Erdogan di Turki - pemimpin yang dikaitkan dengan barisan pemimpin profesional PAS.

"Ini Parti Islam Se-Malaysia. Ini bukan Turki, ini Malaysia. Turki haramkan parti Islam. AK bukan parti Islam, mereka isytihar parti mereka bukan parti Islam.

"Mereka ikut agenda barat seperti dilaporkan laman web RAND Corporation," kata Abdul Hadi lagi yang kelihatan bertenaga ketika menyampaikan ucapan tersebut.

Ulama masih main peranan

Secara berjenaka, beliau turut menyebut mengenai barisan pemimpin baru ini tetap mempunyai lapan orang yang berkelulusan agama, termasuk dua orang doktor, dua orang jurutera dan seorang peguam.

"Di samping yang dipilih ini, pelembagaan peruntukkan boleh lantik enam orang ahli jawatankuasa pusat, empat orang lagi anggota dewan harian dan 14 orang pesuruhjaya.

"Oleh itu walau pihak luar anggap (ulama) yang tak dipilih ini tercorot, mereka tetap main peranan dalam parti," katanya lagi yang berpendapat bahawa perwakilan telah membuat pemilihan dengan "sangat bijak."

Namun, di sebalik pujiannya kepada para perwakilan itu, Abdul Hadi turut menghantar mereka pulang dengan tugas berat untuk menghadapi pilihan raya akan datang.

"Kalau undi pemimpin tapi balik tak buat kerja, ini tak bertanggungjawab. Cawangan kena bergerak... bilik gerakan perlu dibuka dari sekarang, culaan perlu dibuat.

"Ada tak tahu (ahli) berapa banyak (dalam kawasan). Kawasan baru macam Sabah kita maafkan sebab baru, tapi negeri lama (bagaimana).

"Ada yang kalau tanya, hanya tahu culaan 2008 saja, menunjukkan tak buat kerja," katanya lagi.

Salhan K Ahmad -MK
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...