langsai hutang

langsai hutang
klik gambar

28 Januari 2010

ORANG MELAYU PUN DAH BELAH!!!

Orang Melayu Pun Dah Tak Larat Nak Duduk Dalam Malaysia
Saya dapat maklumat, beberapa jam selepas gempa bumi di Haiti, kira-kira 7 orang rakyat Malaysia dari bangsa Melayu telah berada di Haiti untuk melakukan kerja-kerja telekomunikasi. Mereka berpengkalan di Jamaica telah dihantar dengan laju sekali ke Haiti untuk menjalankan kerja-kerja membaikpulih sistem telekomunikasi Haiti yang rosak teruk akibat gempa bumi.

Namun, mereka hanya berada di sana 2 hari sahaja kerana dinasihatkan pulang oleh majikan mereka. Keadaan waktu itu terlalu bahaya dan penyakit juga bakal tersebar akibat ribuan mayat yang bergelimpangan. Sehingga ke tahap, mayat2 tidak diangkat dan menjadi makanan anjing.

Ertinya, orang Melayu di Malaysia yang sepatutnya dilindungi DEB pun boleh merantau sampai ke Jamaica untuk mencari rezeki sehingga sanggup menyabung nyawa di negara seperti Haiti. Kalau mereka duduk di Malaysia, sudahlah gaji rendah, kos hidup makin lama makin tinggi. Nak buat bisnes, semua peluang UMNO dah bolot. Tengok TEKUN sudahlah, semua puak-puak UMNO bolot.

Habis tu? Orang luar lagi pandang tinggi bakat2 orang Melayu dari orang Melayu sendiri. Orang luar dengan senang hati mengambil orang2 Melayu di Malaysia untuk bekerja dengan mereka. Dan mereka membayar gaji yang jauh lebih lumayan dari majikan-majikan di Malaysia.

KOS HIDUP MAKIN MAHAL TAPI GAJI TAK NAIK-NAIK. KERJA PUN MAKIN KURANG

Saya dapat maklumat Petronas sendiri pun sudah mula hendak membuang orang. Dan secara umumnya, gaji di Malaysia semakin lama semakin kecil. Kalau duduk di Kuala Lumpur dengan gaji RM1500 sebulan, nak makan apa?

Itu yang saya dapat maklumat ramai gadis-gadis Melayu sekarang mencari pendapatan lebih dengan menjadi GRO dan pelayan. Ertinya bayang-bayang Indonesia sudah semakin jelas di Malaysia, walaupun masih tidak merebak teruk seperti di Indonesia.

Tapi, bila wang minyak kita habis, saya tak tahu apa yang akan jadi pada masa depan anak-anak kita

BEBERAPA CONTOH LAGI

Saya dapat maklumat di UK, US, Canada dan Australia, pelajar2 sarjana kita yang ditaja universiti tempatan ramai yang melarikan diri dan bekerja di negara-negara Barat tersebut. Ini kerana negara-negara Barat sudi memberi mereka gaji yang lumayan, sara hidup yang baik serta peluang pekerjaan yang lebih mencabar kepada pelajar-pelajar kita.

Maka, mereka mengambil keputusan untuk terus menetap di negara mereka belajar dan tidak pulang ke Malaysia. Kalau mereka pulang pun, peluang mereka bekerja amat terbatas dan gaji yang mereka bakal dapat pun tidak seberapa.

Saya juga mendapat maklumat ramai teknokrat dan professional Melayu di Malaysia sudah meninggalkan Malaysia dan bekerja di serata dunia. Dan jumlah ini akan menjadi semakin banyak dalam tahun-tahun mendatang.

Semuanya kerana syarikat-syarikat luar negara lebih memandang tinggi keupayaan serta kebolehan teknokrat Melayu berbanding syarikat-syarikat di Malaysia.

Dengan kadar korupsi yang tidak pernah turun, maka Malaysia tidak menjamin masa depan mereka dan anak-anak mereka. Hasilnya, orang-orang Melayu semakin meninggalkan Malaysia untuk mencari rezeki mereka.

DEB HANYA UNTUK UMNOPUTRA DAN KRONI

DEB sebenarnya ada dua aspek. Aspek yang pertama sudah lupus (i.e. biasiswa, pelajaran etc). Aspek kedua adalah dari aspek ekuiti yakni mahu menaikkan bilangan akutiti bumiputra supaya setara dengan bangsa-bangsa lain.

Maka, dari sinilah kita ada program seperti AP, Kontrak Kelas F, pembahagian saham, pemberian kontrak secara “direct award” dsbnya.

Aspek kedua DEB kesemuanya dimonopoli oleh UMNOPUTRA dan kroni-kroni UMNO. Dengan kata lain, orang Melayu biasa yang mempunyai bakat berniaga tetapi bukan UMNOPUTRA atau KRONI tidak akan dapat peluang kepada modal yang diperlukan melalui DEB.

Dan UMNOPUTRA lebih suka menggunakan aspek DEB ini dan meng “subcon” ke syarikat-syarikat bukan Bumiputra. Sebab itulah 70% dari peruntukan Rancangan Malaysia Ke Lapan telah pergi ke syarikat-syarikat bukan Bumiputra. (Kalau tak percaya sila tanya Effendy Nawawi).

Dengan kata lain, majoriti orang Melayu akan kekal di bawah “tuan-tuan feudal” mereka selagi mana UMNO masih terus memerintah.

Dan dari 1997 kita belajar, bila ekonomi baik, keuntungan semuanya disapu oleh UMNOPUTRA dan KRONI. Bila mereka rugi, kita rakyat Malaysia terpaksa mem “bail-out” mereka.

Tak heranlah, orang-orang Melayu pun dah “fed-up” dengan UMNO dan meninggalkan Malaysia dengan banyaknya. Selagi ada peluang mereka akan tinggalkan Malaysia. Percayalah.

Itu yang kita boleh jumpa orang Melayu bekerja sehingga ke Jamaica. Padahal kalau zaman 1980’as bila disebut Jamaica, yang kita tahu hanyalah negara asal Bob Marley. Itu sahaja.

Tulang Besi

27 Januari 2010

HABIS LA KITA?? SOKONG JANGAN TAK SOKONG

Tol Bakal Naik Lagi?

Menurut laporan kajian Maybank investment bank, terdapat 10 lebuh raya dalam negara yang akan dikaji semula harga tol-nya pada Januari tahun ini. Menurut kontrak konsesi lebuh raya, lapan lebuh raya sepatutnya menaikkan harga pada tahun 2009, tetapi ditangguhkan selama setahun.

Menurut jadual waktu, kadar tol lapan lebuh raya berikut akan dikaji semula pada Januari tahun ini, iaitu NKVE, Federal Highway R2, Kajang Ring Road, SPRINT, NPE, Besraya, Penang Bridge dan Ampang Elevated.

Selain itu, dua lebuh raya yang ditangguhkan kenaikan tolnya pada tahun 2008 dan 2009, dengan pampasan oleh kerajaan, iaitu PLUS’ North South Expressway dan East Coast Expressway 1, juga dijangka akan dikaji semula kadar tolnya pada tahun ini.

Antaranya, PLUS’ North South Expressway yang dijangka menaikkan kadar tol sebanyak 10% pada tahun 2008, telah ditangguhkan selama dua tahun, dengan pampasan daripada kerajaan sebanyak RM375juta (telah dibayar RM278juta). Di samping itu, East Coast Expressway 1 juga dibenarkan menaikkan tol pada kadar 10% tahun 2009 menurut perjanjian, tetapi ditangguhkan buat setahun.

Menurut laporan kajian bank pelaburan tersebut, hasil kaji semula kadar tol sepatutnya dihabiskan pada Disember tahun lalu, dan dijangka akan dibincangkan dalam mesyuarat kabinet seterusnya. Oleh kerana kadar tol isu yang "sensitif", yang perlu dikendalikan kerajaan secara berhati-hati, maka hasilnya diramalkan akan diumumkan pada akhir Januari atau awal Februari, tahun ini.

Seandainya kerajaan menyerap "penambahan" kadar tol tersebut, maka kerajaan perlu mencari keseimbangan, antara kesan kenaikan tol kepada ekonomi secara keseluruhannya, dengan mengurangkan subsidi untuk meringankan tekanan defisit (perbelanjaan melebihi pendapatan).

Kenaikan tol ringankan beban kerajaan

Kerajaan persekutuan terpaksa mengemukakan pakej ransangan ekonomi sebanyak RM67 bilion untuk berdepan dengan krisis ekonomi global. Lantaran itu, defisit belanjawan negara kita melonjak ke 7.4%, paras tertinggi dalam tempoh 22 tahun kebelakangan.

Kerajaan Najib telah menyatakan niatnya untuk menurunkan paras defisit kepada 5.6% dalam Belanjawan 2010, dengan keutamaannya untuk mengurangkan kos operasi dan subsidi. Penganalisis OSK Research meramalkan bahawa kerajaan akan memilih untuk menaikkan kadar tol, sebagai langkah mengurangkan defisit, berasaskan keputusan mengurangkan subsidi gula baru-baru ini.

Seorang lagi penganalisis menyetujui pandangan ini, menganggap kerajaan mungkin memilih "biar sakit sekaligus"-iaitu mengangguk kepada kenaikan harga tol, agar meringankan beban subsidi kerajaan dalam isu tol sewenang-wenangnya.

Sememangnya, kenaikan tol adalah satu dasar yang tidak popular dalam politik, terutamanya untuk parti pemerintah, Barisan Nasional. Kerajaan Persekutuan mungkin memilih untuk melanjutkan tempoh kontrak, sebagai syarat tidak menaikkan harga tol, atau membayar subsidi kepada syarikat konsesi, sebagai syarat mengekalkan keadaan asal, malah menurunkan kadar tol.
Bagaimanapun, syarikat konsesi akan terlindung di bawah perjanjian yang berat sebelah, walau apa pun keputusan. Syarikat konsesi kekal sebagai pihak yang mengaut untung bersih. Kerajaan persekutuan pula perlu berdepan dengan dilema, antara mengorbankan rakyat atau mengorbankan dirinya.

Seandainya kerajaan memilih untuk mengekalkan kadar tol dengan bayaran pampasan (daripada kerajaan), maka kerajaan perlu menanggung beban subsidi yang berat. Sekiranya diambil contoh PLUS’ North South Expressway, kerajaan telah membayar pampasan sejumlah RM2.8370 bilion, bersamaan puratanya RM1.4185 bilion setiap tiga tahun. Seandainya dikira berdasarkan skala ini, dari tahun 2010 hingga 2038 (tamatnya tempoh kontrak konsesi), kerajaan perlu membayar pampasan sekurang-kurangnya RM13.71217 bilion kepada PLUS.

Namun, seandainya kerajaan memilih untuk mengorbankan rakyat, memberi lampu hijau kepada kenaikan tol, maka akan menjurus kepada peningkatan kadar inflasi dan menghakis daya beli pengguna, dan mengurangkan pendapatan boleh guna rakyat.

Perlu diingatkan, punca utama kenaikan kadar tol bukannya berasal dari peningkatan kos atau tekanan inflasi, sebaliknya berasaskan haknya untuk menaikkan kadar tol setiap tiga tahun, sebagaimana yang termaktub dalam perjanjian. Syarikat konsesi tetap untung walaupun tidak dikira pampasan yang dibayar. Misalnya, untung selepas cukai syarikat PLUS pada tahun 2008 ialah RM1 bilion, setelah ditolak wang pampasan, masih meraih untung bersih sejumlah RM270 juta.

Pada hakikatnya, kewujudan perjanjian syarikat konsesi adalah salah satu punca inflasi. Kadar tol lebuh raya hanya mencakupi 0.86% dalam CPI (Consumer Price Index), yang menjadi kayu ukur inflasi. Seandainya dilihat dari angka, jelas kesan tol terhadap inflasi adalah lebih rendah berbanding makanan dan bahan api.

Namun, kenaikan kadar tol akan memberi kesan kepada kos pengangkutan, yang sememangnya akan membawa kesan rantaian. Peningkatan kos akan menimpa perkhidmatan penghantaran dan pengangkutan awam. Secara umumnya, pengusaha pengangkutan akan memindah kos tersebut kepada pengguna. Jadi, kita tetap gagal mengelakkan diri daripada kesannya walaupun bukan pengguna lebuh raya.

Rakyat yang baru melalui kenaikan harga gula dan roti kini berkemungkinan besar berdepan dengan kenaikan harga minyak dan kadar tol, malah Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST, Goods and Services Tax) yang bakal diperkenalkan. Tekanan inflasi semakin memberat. Seandainya tiada jaring pengaman sosial (social safety net), atau pendapatan gagal mengejar rentak inflasi, maka rakyat mungkin terjerat dalam bingkai "working poor", meskipun survive dalam zaman inflasi tinggi ini. -MR

JANGAN IKUT BUDAYA UMNO!!!

Azan: Saya diberi tugas baru di PKR pusat
Jimadie Shah Othman
Jan 26, 10
4:19pm
Ahli parlimen Indera Mahkota Azan Ismail berkata, beliau melepaskan jawatannya sebagai timbalan pengerusi PKR Pahang, antaranya bagi menumpukan perhatian kepada tugas barunya di peringkat pusat.

"Saya diberikan tugas baru di peringkat pusat," katanya menjawab teka-teki sebab sebenar beliau melepaskan jawatan secara mengejut semalam.

Azan bagaimanapun enggan mendedahkan butiran lanjut berhubung jawatan dan tugas baru yang bakal disandangkan dalam parti itu.

Kenyataan terbaru Azan itu dilihat sebagai usaha untuk mengendurkan ketegangan dalam PKR negeri ekoran tindakannya melepaskan jawatan semalam..

Azan semalam dilaporkan turut melepaskan jawatan pengerusi biro keahlian PKR negeri kerana kecewa dengan pentadbiran parti yang didakwa tidak mematuhi peraturan pendaftar pertubuhan serta diurus seperti sebuah syarikat perniagaan.

Beliau juga dilaporkan berkata, tegurannya berhubung pengurusan kewangan, kutipan derma dan isu 'cah keting' tidak diendahkan.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Azan berkata beliau tetap berpegang dengan kenyataannya semalam kerana ia merupakan "teguran biasa."

"Itu adalah teguran biasa. Kalau tidak boleh tegur, kita tidaklah lebih baik daripada Umno," katanya yang beranggapan isu tersebut sudah selesai.


Bagaimanapun, ibarat "rumah siap, pahat berbunyi", terdapat pihak dalam Majlis Pimpinan Negeri (MPN) Pahang yang berpendapat, peletakan jawatan Azan dibuat ekoran rasa terpinggirnya dalam beberapa aktiviti parti kebelakangan ini.

Pemimpin tersebut yang tidak mahu namanya disebut berkata, selepas PKR menganjurkan konvensyen parti peringkat negeri awal minggu lalu, Azan merasakan dirinya dipinggirkan.

Katanya, Azan dilihat tidak mempunyai banyak peranan, malah tidak diberikan peluang berkongsi pentas bersama Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pada malam kemuncak program tersebut pada 17 Januari.

Azan bagaimanapun menafikan perkara tersebut.

"Itu saya tidak dapat hendak kata apa. Kalau macam itu saya kena berusahalah (supaya tidak terpinggir)"

Sementara itu, seorang lagi timbalan pengerusi PKR Pahang, Mohd Nor Jaafar ketika dihubungi menafikan dakwaan Azan semalam.

Beliau berharap Azan dapat 'berbincang' dengan PKR negeri mengenai perkara tersebut bagi menjernihkan keadaan.

"Kalau beliau hendak bincang, kita boleh bincang. Tetapi kalau beliau hendak tegakkan benang yang basah, kita pun boleh tegakkan benang kita," katanya.

pemimpin2 yang tidak boleh ditegur dayus...boleh blah...

24 Januari 2010

AWASLAH!!!

Awaslah Pemimpi Atasan PKR!!!!
Assalammualaikum..

Sebagaimana yang kita ketahui umumnya bagi ahli PKR pada 2010 ini akan berlansungnya Mesyuarat Agung Tahunannya. Mesyuarat ini dijangka bermula pada bulan Februari akan datang. Maka akan bermulalah kempen mengempen untuk menjadi Ketua Cabang, Timbalan, Naib Ketua dan AJK cabang kerana Mesyuarat Agung kali ini akan berlakulah pemilihan AJK Cabang yang baru setelah tamatnya tempoh AJK cabang yang lalu. Dalam pemerhatian saya telah berlaku kerja2 kempen mengempen ini yang mana pihak yang berminat telah mula menjalankan operasinya dan gerak saraf mula menembusi kesetiap ahli parti. Bagi yang memang layak kerja kempen mengempen ini menjadi mudah tetapi bagi yang setengah layak kempen mungkin menjadi agak sukar walaupun gejolak dihati tetap mengidam jawatan tersebut. Walau selama ini menjadi ahli yang tidak aktif tetapi menjadi agresif bila Pakatan Rakyat menang terutama di Kedah dan sekebetulan pula PKR menang di Parlimen dan Dun yang ditandinginya, kerana pandai menghemoikan diri maka terlantklah menjadi Ahli Majlis Daerah atau Perbandaran. Padahal semasa PRU dulu dok pakai kain pelikat duduk bersila atas kerusi di rumah. Begitulah adat manusiawi yang pandai mengambil kesmpatan. Menjadi Ahli Majlis maka terasalah dirinya layak untuk menjadi Ketua Cabang pula. Maka mulalah memasang angan2 untuk berkempen kearah tersebut. Untuk menjadi popular bukannya sukar kerana pemberita Akhbar Sinar kan ada. Jadi masuklah gambar kononnya telah menyelesaikan masalah rakyat disana sini untuk tatapan pembaca. Walhal dicawangan sendiri pun ahli menyampah tengok dia. Beginilah sikap oportunis sebahagian ahli PKR yang bermain politik. Tak termasuk Adun yang dipilih rakyat tidak memainkan peranan yang sewajarnya dan juga ada cita2 melompat parti dan ahli parlimennya menunjukkan kononnya zuhud dan pembela Islam gah disana sini tapi hakikatnya ekor bergelumang taik......busuk lagi membusukkan.

Apa yang dinukilkan diatas adalah sebahagian dari cerita ceriti benar yang berlaku di Cabang2 PKR seluruh Malaysia. Parti baru yang semakin mendapat perhatian segenap rakyat Malaysia terutamanya golongan muda. Sewaktu zaman reformasi atau zaman Parti Keadilan Nasional maupun semasa zaman kalah lansung tak mendapat perhatian dan kalau ada pun dok sokong dalam diam atau dok pandang dari jauh aje. Semenjak DSAI keluar dari penjara dan menjadi Ketua Umumnya dan kemenangan telah dapat dicapai dengan menafikan makioriti 2/3 di Parlimen maka berbondong bondonglah yang telah menyertai PKR. Kalau dulunya berkain pelikat tapi lanie asyik beruniform Parti. Dah takada rasa takut dan malu dah berbaju lambang Parti.Pantang ada program anjuran Parti, semuanya diterjah awai2 lagi. Dulu dok hemoi nak jawatan AJK parti aje tapi sekarang dah nak lawan Ketua Cabang.......kahkahkah....Boleh lingkup PKR jika ada yang bersifat sebegini. Pimpinan negeri tak tahu pasai dok kena bodek orang2 yang berperagai hodoh ini juga mungkin telah mendapat kuasa jadi dah tak perlu mendengar suara dan rintihan rakyat bawahan. Juga ada Ahli parlimen yang menggunakan ahli2 bawahan untuk mengugut Pimpinan negeri terutamanya dalam pemilihan ahli2 majlis. Bila juak2nya tak terpilih maka keluarlah dalam media kononnya tak berpuas hati dengan cara Pimpinan negeri. Tak ada rasa kesabaran lansung puak2 ni. Macam nak perintah sepenggal aje. Tak ada salahnya menunggu giliran yang akan tiba kelak kerana yang penting memperkasakan Parti dan Pakatan Rakyat. Jangan diberi peluru dan ruang kepada UBN untuk menembak dan memperlekehkan Kerajaan Pakatan Rakyat. Jangan biarkan rakyat menyampah dan jelak melihat tingkah laku segelintir pimpinan yang berasa di peringkat bawahan juga atasan. Sepatutnya fikirkanlah permasaalahan rakyat marhaen yang perlu dibela. Adios.........

AWASLAH PIMPINAN ATASAN PKR.

Kesah diatas adalah intro sahaja. Pada pemilihan di Mesyuarat Agung Cabang2 PKR pada tahun ini adalah cukup mustahak dan penting untuk kesinambungan Parti pada Rakyat Malaysia. Kerna jika tersalah membuat pilihan akan memudaratkan PKR dan mungkin PKR hanya tinggal nama atau ditolak oleh rakyat Malaysia. Kalau kita perhatikan diakhir akhir ini media gila arus perdana cukup kuat memainkan peranannya. Semua bekas2 ketua pemuda la, bekas setia usaha politik la, bekas pegawai khas la dan bermacam macam bekas lagi yang membuat kenyataan dan memburukkan DSAI khasnya dan PKR umumnya. Kalau peringkat nasional dengan ezam dan anuar shaari. taklama lagi keluar pula statmen kak min yang buat masa ni hilang entah kemana tetapi yang paling kuat keluar didada akhbar adalah kenyataan dari bekas2 ketua pemuda PKR dizaman ezam seperti hamidzon khairudin di Selangor, zamil di Kedah hamdan taha di Perak juga zahid mat arif dan lain2 nama yang dulunya adalah pemimpin tegar pemuda PKR. Apakan daya disebabkan wang ringgit dan habuan dunia semuanya kandas ditengah jalan. Mungkain semuanya dah kaya lanie. Contonya Zamil Ibrahim cukup kaya dah sekarang. Duduk di kelab cinta sayang,kereta berbiji biji siap nak lancarkan produk kecantikannya lagi hujung bulan ni di taman tengku hamimah Sg. Petani. Katanya pejabatnya saja 3 tingkat...fuhhh kayanya. Yang pastinya semuanya adalah kuncu2 ezam md noor dan kelabnya iaitu KELAB ANTI PKR.

KELAB ANTI PKR ini sedang memainkan peranannya. Semua kenyataan yang dibuat adalah atas arahan ezam sendiri. Sebagai yang mengenali zamil kita tahu setakat mana IQnya dalam hal untuk mengekuarkan statmennya pada akhbar. Begitu lah halnya dinegeri lain. Kerja buat mereka adalah untuk menjatuhkan kredibaliti DSAI dan PKR khasnya. Mereka ditaja agar kerjabuat mereka adalah untuk bagi rakyat membenci dan menjauhi PKR dan seterusnya kalah dalam PRU akan datang. Ini adalah hakikat sebenar kerja2 kotor mereka meracuni fikiran rakyat Malaysia. Dan mutakhir ini mereka akan MENAJA calon2 yang bersimpati dan menerima habuan dari Kelab Anti PKR ini. Mereka akan mengeluarkan dana untuk segala aktiviti dalam pemilihan cabang2 PKR di sekluruh Malaysia kali ini. Andaikata calun2 tajaan mereka menang maka selepas itu atau semasa hampir PRU maka satu persatu ketua2 cabang ini akan membuat kenyataan keluar parti dan tak mempercayai kepimpinan DSAI dan pemimpin lain dalam PKR kononnya jauh menyimpang dari perjuangan sebenar. Maka jatuhlah kredebiliti DSAI dan PKR dikaca mata rakyat dan membuatkan parti2 lain dalam pakatan mencurigai PKR dan menyebabkan perpecahan dalam Pakatan Rakyat. Seterusnya UBN akan menang besar pada PRU kali itu. Jadi makin tinggilah harga dan habuan diperolehi dari UBN.Jadi sebagai Marhain yang sayangkan Parti berhati hati lah wahai PIMPINAN PKR. Jangan terlampau gairah untuk memilih kroni masing2 tanpa memperhakusi calun2 yang akan bertanding pada pemilihan cabang tahun ini. Ingatlah pelanduk selalu melupakan jerat tapi jerat tidak akan melupakan Pelanduk. Pada ahli2 PKR yang akan bersidang pilihlah pemimpin yang sejati dan tulus tanpa berkepentingan. Yang pasti jangan di pilih dari gulungan berkepentingan atau dari Kelab Anti PKR. Selamat Bersidang.

NEGARA DAN RAKYAT MALAYSIA SELAMAT TANPA UBN......


Jin Brabus
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...