langsai hutang

langsai hutang
klik gambar

12 Februari 2011

Adun BN Kerdau meninggal dunia, pilihan raya kecil ke-16

Adun BN Kerdau meninggal dunia, pilihan raya kecil ke-16


KUALA LUMPUR, 12 Feb — Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) BN kerusi Kerdau Datuk Zaharuddin Abu Kassim, 63, meninggal dunia di rumahnya di pekan Kerdau, Pahang petang tadi.

Kenalan rapat Allahyarham memberitahu The Malaysian Insider bahawa wakil rakyat itu meninggal dunia selepas terjatuh di rumahnya kira-kira 6.30 petang tadi.

“Beliau dikatakan terjatuh di rumahnya dan disahkan doktor meninggal dunia di rumah kerana terjatuh,” kata kenalan rapat beliau.

Perkembangan ini membawa kepada pilihan raya kecil yang ke-16 sejak Mac 2008. Pilihan raya kecil ke-15 iaitu di DUN Merlimau akan berlangsung awal bulan depan.

Pada pilihan raya umum 2008, Zaharuddin menewaskan calon PAS Hassanuddin Salim dengan kelebihan 1,615 undi.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Kuala Krau Datuk Ismail Mohd Said mengesahkan yang Allahyarham Zaharuddin (gambar) terjatuh di bilik air di rumahnya.

“Pukul 7.05 petang ambulans sampai dan dibawa ke Hospital Temerloh dan pukul 8 malam, doktor sahkan Adun sudah pun meninggal di rumahnya,” kata beliau yang juga ketua Umno Kuala Krau.

Ismail berkata jenazah akan dikebumikan selepas waktu Zohor esok di Tanah Perkuburan Paya Taram, Kerdau.

Laporan Bernama memetik Timbalan Ketua Polis Daerah Temerloh Supt Zundin Mahmood juga mengesahkan Zaharuddin meninggal dunia.

Allahyarham pernah menjadi perhatian tahun lalu kerana dirawat selepas koma di Institut Jantung Negara (IJN) di sini.

Zundin berkata pihak Hospital Sultan Ahmad Shah Temerloh mengesahkan Zaharuddin meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke hospital berkenaan pada pukul 6.30 petang.

Zaharuddin sebelum ini pernah dua kali dimasukkan ke hospital berkenaan kerana mengalami komplikasi buah pinggang dan jantung serta tekanan darah tidak stabil pada Mei dan November tahun lepas.

“Masih belum dapat dipastikan sama ada Datuk Zaharuddin mengalami serangan jantung ketika terjatuh di dalam bilik air,” katanya kepada Bernama.

LAPUR YANG BAIK SAHAJA?

Reaksi Pertemuan PM Dengan 152 Ketua Bahagian Umno

KUALA LUMPUR:Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Sabtu mengadakan pertemuan dengan 152 ketua bahagian Umno bagi membincangkan masalah yang dihadapi dan kaedah untuk menyelesaikannya dengansegera.

Pertemuan itu bermula pukul 8.30 pagi di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

Pertemuan 152 ketua bahagian Umno dari seluruh negara itu tidak membabitkanMenteri Besar, Anggota Parlimen, Menteri dan Timbalan Menteri.

Beberapa ketua Umno bahagian yang ditemui berkata mereka telah membincangkan masalah yang dihadapi dan membentangkan kepada Perdana Menteri yang kemudian menyarankan beberapa cadangan untuk menyelesaikan perkara tersebut.

Ketua Umno bahagian Baling, Kedah, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata pertemuan dengan ketua bahagian Umno itu mencatatkan satu sejarah baru untuk Umno.

"Pada pertemuan dengan Perdana Menteri, saya telah menceritakan kepada beliau masalah yang dihadapi rakyat di Baling, memberi cadangan apakah langkah-langkah yang harus diambil untuk Umno kembali menang pada setiap kawasan parlimen di Kedah.

"Pada pertemuan itu, Perdana Menteri juga telah mengumumkan akan memberi bantuan sebanyak RM500,000 kepada negeri Kedah untuk tujuan memperbaiki rumah penduduk yang rosak akibat banjir baru-baru ini dan bantuan kewangan kepada mereka yang memerlukannya," katanya ketika ditemui pemberita di PWTC di sini.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno bahagian Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah pula berkata perbincangan dengan Perdana Menteri banyak membabitkan berhubung usaha untuk menang dalam pilihanraya ke-13 akan datang.

"Semua ketua bahagian Umno Kedah telah memberi komitmen mereka untuk bekerja keras demi kemenangan Umno pada pilihan raya akan datang dan saya memberitahu Perdana Menteri bahawa Umno mempunyai peluang untuk menang di Kedah.

"Perdana Menteri telah menyatakan kepada anggota Umno Kedah bahawa tumpuan harus diberi kepada golongan muda yang berusia 21 tahun dan ke atas dan mendaftarkan mereka sebagai pengundi," katanya.

Selain itu, Perdana Menteri juga mahu senarai penduduk di seluruh kawasan di Kedah yang memerlukan bantuan memperbaiki rumah akibat banjir dan mahu Umno Kedah menyelesaikan masalah dalaman di beberapa Umno bahagian di Kedah.

Bagaimanapun, Ahmad Bashah enggan mendedahkan Umno bahagian mana yang menghadapi masalah dalaman tersebut.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Pulau Pinang Datuk Musa Sheikh Fadzir berkata beliau telah berbincang mengenai masalah yang dihadapi Pulau Pinang dan kaedah yang perlu digunakan untuk menang dalam pilihan raya akan datang.

"Perdana Menteri juga telah bertanya kepada Umno Pulau Pinang mengenai status projek-projek yang dijanjikan kepada rakyat Pulau Pinang pada pilihan raya umum yang lepas," katanya.

Secara keseluruhan, prestasi Umno Pulau Pinang tidak menghadapi sebarang masalah kerana mereka selalu turun padang dan rakyat negeri itu kini telah sedar bahawa pemerintahan pembangkang jauh lebih buruk berbanding pemerintahan Barisan Nasional dahulu.

Ketua Penerangan Umno Selangor, Abdul Shukor Idrus berkata perjumpaan anggota Umno Selangor dengan Perdana Menteri banyak membincangkan mengenai perkembangan di kawasan masing-masing.

"Umno Selangir kini sedang giat meningkatkan jumlah anggota Umno sebagaipengundi, terutamanya di kalangan golongan muda di Selangor.

"Kita yakin dalam masa yang terdekat ini dengan kesungguhan yang sedia ada kita akan berjaya mendaftarkan ahli-ahli Umno kita sebagai pemilih terutamanya ahli muda yang berusia 21 tahun dan ke atas," katanya.

Ditanya sama ada Umno Selangor menetapkan sebarang tempoh masa untuk mendaftarkan anggota-anggotanya sebagai pengundi, beliau berkata setakat ini tempoh masa ditetapkan tetapi ia akan dijalankan secepat mungkin dan diberi keutamaan oleh Umno Selangor.- BERNAMA

Malaysia tidak akan jadi seperti Mesir?

Malaysia Tidak Akan Berevolusi Sampai Bila-Bila

Beberapa hari sebelum Umat Islam menyambut Maulidur Rasul, para Pejuang Rakyat di Mesir menerima hadiah paling bermakna iaitu Kemenangan Rakyat dalam menolak kuasa pemimpin yang zalim. Alhamdulillah syukur kepada Allah (maaf, UMNO/BN tidak wujud di Mesir, jadi tiada ucapan dan banner terima kasih UMNO/BN di Mesir).

Lebih kurang jam 12 tengah malam waktu tempatan (Malaysia), jurucakap Presiden Mesir mengumumkan pengunduran dan perletakan jawatan Hosni Mubarak dan ianya disambut dengan gembira oleh para pejuang Mesir di dataran Tahrir. Perjuangan selama 18 hari akhirnya terbalas dengan 1 sejarah paling manis bagi mereka yang berkenaan dan pastinya akan terpahat dalam lipatan sejarah dunia.

Begitulah kuasa rakyat yang seringkali dilupakan oleh para pemerintah yang sepatutnya berkhidmat untuk rakyat. Sebelum ini, pemerintah Tunisia pernah melupakan kuasa rakyat dan akhirnya telah digulingkan oleh kuasa yang telah dilupakan iaitu kuasa rakyat. senario yang berlaku di Tunisia menjadi inspirasi kepada rakyat Mesir... mereka berjaya seperti Tunisia, kemudiannya merebak ke Yemen dan seterusnya Algeria juga kemungkinan besar akan mengalami perubahan yang sama.

Para pejuang di Algeria telah bersedia sepenuhnya untuk memulakan agenda perubahan pada hari sabtu ini dan mereka khabarnya tidak akan membatalkan rancangan mereka walau dengan apa cara sekalipun dan walau apa rintangan sekalipun. alah bisa, tegal biasa.

Kebangkitan rakyat semakin hari semakin merimaskan pemerintah-pemerintah zalim kuku besi dan di Malaysia sendiri, bahangnya semakin terasa. saban hari, KERAjaan Pusat seakan terlalu terdesak untuk mengingatkan rakyat akan pentingnya "kesinambungan keamanan" sebagaimana yang telah kita nikmati selama ini.

Nampak ianya sebagai 1 tindakan dari Diktator yang berada dalam ketakutan.

Memang wajar dan sewajibnya KERAjaan Malaysia berasa takut akan kebangkitan rakyat setelah lebih 50 tahun anak beranak dan kroni-kroni yang sama mentekedarah hasil bumi Malaysia sehinggakan beberapa Negeri yang terkenal Kaya dengan hasil bumi di Malaysia berjaya menduduki tangga teratas dalam graf negeri termiskin di Malaysia. Sabah, Sarawak dan Terengganu telah menjadi hamba abdi kepada KERAjaan Pusat selama lebih dari 30 tahun.

Ke 3-3 Negeri tersebut sebelum ini dan sekarang masih menjadi Negeri pengeluar Minyak dan Gas asli yang hasilnya mencecah billion ringgit Malaysia setahun dan ke 3-3 Negeri tersebut menikmati 5% dari hasil dari galian tersebut tetapi ke 3-3 Negeri tersebut berada agak terkebelakang (sebenarnya buak "agak", lebih kepada "sangat-sangat" terkebelakang) dari sudut kemajuan jika dibandingkan dengan lain-lain Negeri di Malaysia yang tidak mempunyai "emas hitam" kebanggaan itu.

Malaysia juga dengan perolehan hasil galian tersebut menjadi "bank duit" kepada cukong-cukong darat yang hampir kesemuanya dilindungi oleh KERAjaan Pusat. Hasil-hasil yang sepatutnya digunakan untuk pembangunan, membiayai rakyat yang berada dalam lingkungan "kurang mampu" dan lain-lain keperluan asas rakyat telah diselewengkan kepada cukong-cukong atas nama "pembangunan".

Yang dinikmati oleh rakyat terbanyak selama ini hanyalah "kepayahan" dan KERAjaan sekian lama hanya pandai "menasihati" rakyat supaya "berjimat cermat" dalam menguruskan perbelanjaan.

Ya... rakyat WAJIB berjimat cermat kerana agihan kekayaan Negara Malaysia kepada pemegang kad pengenalan yang tertulis "warganegara Malaysia" didiskriminasi oleh pemerintah selama ini.

Rakyat WAJIB berjimat cermat manakala pemerintah pula boleh sahaja bermewah-mewah menikmati kekayaan yang tak mungkin akan dinikmati oleh rakyat kebanyakan. slogan "1Malaysia - Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" hanya diguna pakai ketika majlis-majlis keramaian, pilihanraya kecil dan juga dimulut pemerintah.

Kenyataannya, slogan tersebut hanya semata-mata slogan untuk mengabui mata, fikiran dan memperbodohkan rakyat. selagi mana rakyat kebanyakan berada pada paras "bodoh" yang dikehendaki pemerintah, maka KERAjaan akan terus "berjaya" dengan "slogan".

Pakcik-pakcik dan makcik-makcik di kampung tidak pernah tahu akan kewujudan jejantas yang nilai pembinaannya ialah sebanyak lebih kurang RM70,000.00 semeter. mereka juga tidak tahu kapal tempur jenis apakah yang nilainya sebanyak lebih kurang RM1,000,000,000.00 setiap unit dan mustahil juga untuk mereka tahu menara bagaimanakah yang mahu dibina KERAjaan Pusat sehingga nilainya mencecah RM9,000,000,000.00.

Yang pakcik-pakcik dan makcik-makcik di kampung tahu ialah, setiap penggal, gerombolan berbaju biru berlambang dacing akan datang kerumah mereka bersama beberapa kertas bernilai RM100.00 beserta beberapa helai kain pelikat, batik, beras, gula, minyak dan lain-lain keperluan asas yang pasti akan habis dalam masa tak sampai sebulan.

Terima Kasih KERAjaan Pusat.

Itu sedikit sebanyak cerita pemerintah Negara Malaysia yang partinya diangkat (oleh ahli parti) sebagai KERAjaan. orang-orang bodoh ini diberi kepercayaan untuk menyebarkan dakyah bahawasanya hanya parti dacinglah yang boleh membawa kebahagiaan kepada rakyat (hidup Dacing..!).

Revolusi

Malaysia masih berada jauh dari kemungkinan berlakunya "kebangkitan rakyat" atau "Revolusi" sepertimana yang berlaku di Tunisia, Mesir dan Yemen walaupun Malaysia juga mempunyai masalah yang sama dengan ke 3-3 Negara tersebut iaitu "1st Lady" yang boros dan juga suami (isteri) yang boroi.

Kemungkinan untuk berlaku "kebangkitan rakyat" hanya boleh berlaku sekiranya apa yang berlaku di Timur Tengah hari ini berlaku pada tahun 1998 iaitu pada Zaman Kebangkitan Reformasi. hari ini setelah 10 tahun Zaman kebangkitan Reformasi, 4 Negeri di Malaysia diterajui oleh Pakatan Rakyat dan ini sedikit sebanyak telah meredakan kemarahan pada rakyat yang berada di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat.

Ini kerana di 4 Negeri tersebut, rakyat menikmati berbagai kemudahan yang sepatutnya telah lama dinikmati oleh mereka dan apa yang dinikmati oleh mereka pada hari ini, amat disenangi oleh mereka-mereka yang berada di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat.

Untuk bangun memberontak dijalanan, adalah 1 perkara yang mustahil pada hari ini kerana faktor ini kecualilah semua negeri berada di bawah pemerintahan KERAjaan UMNO/BN yang terkenal dengan kerakusannya.

Reformasi 1998 tercetus kerana majoriti Negeri berada dibawah pemerintahan kuku besi dan pro rasuah UMNO/BN, jadi faktor kepada kebangkitan Reformasi pada tahun 1998 adalah kerana penindasan yang berlaku di semua negeri di Malaysia kecuali Kelantan. Rakyat bangun memberontak kerana kehidupan mereka ditindas oleh KERAjaan yang sama.

Lagi pula, Negara Malaysia cukup-cukup terkenal dengan penduduk MeLAYUnya yang sangat "sejuk". hari ini kepala diterajang, 5 minit kemudian sudah lupa kejadian. subuh tadi makan pelempang, matahari belum naik dah lupa pada pelempang... betul cakap Mahdey - MeLAYU mudah lupa.

Malaysia tidak akan berevolusi sampai bila-bila. tidak akan berevolusi sampai bila-bila sebab MeLAYU mudah lupa.

Pemerintah Tunisia dan Mesir tumbang kerana mereka memerintah Negara yang rakyatnya sensitif dan pemuda-pemudinya bijak. kalau pemerintah Tunisia dan Mesir memerintah Malaysia, aku yakin sampai 50 tahun akan datang walaupun dah mati, ke 2-2 pemerintah tadi pasti masih memegang jawatan mereka.

Silapnya pemerintah Tunisia dan Mesir yang digulingkan tempohari tidak berada dalam UMNO/BN. kalau tidak, pasti mereka masih selesa makan tidur beralaskan duit hasil negara tanpa perlu takut pada kebangkitan rakyat.

Mereka tidak pernah belajar dari UMNO/BN bagaimana mahu menghadapi kebangkitan rakyat. pemerintah Malaysia sudah berkali-kali menghadapi kebangkitan rakyat tetapi kesemuanya dimenangi oleh pemerintah. rakyat tidak pernah menang.

Mungkin lain-lain bakal pemimpin Negara Luar patut belajar dari Pemerintah Negara Malaysia ilmu mengekalkan kuasa kerana di Malaysia terbukti - Pemerintah yang korupsi akan sentiasa menjadi pemerintah... patah tumbuh, hilang berganti...

Di Malaysia, turun pemerintah yang zalim, diganti dengan yang zalim juga, turun juga yang zalim, diganti pula dengan yang zalim.

Kalau Aiman tak kesah, tak kan rakyat nak marah..?

Presiden Hosni tinggalkan Kaherah, Al-Jazeera dakwa keluar Mesir

Presiden Hosni tinggalkan Kaherah, Al-Jazeera dakwa keluar Mesir

KAHERAH, 11 Feb — Hosni Mubarak dilaporkan telah meninggalkan ibu negara Mesir bersama keluarganya sementara momentum tunjuk perasaan yang masuk hari ke-18 hari ini terus meningkat sehari selepas presiden itu menegaskan tidak akan berundur sekarang.

Pihak tentera pula berjanji akan menarik balik perintah darurat yang dikuatkuasakan sejak tiga dekad lalu selepas keadaan semasa reda.Hosni memerintah negara itu sejak 1981 dan kini berhadapan dengan kebangkitan rakyat.

Laporan NBC News berkata, Hosni meninggalkan Kaherah untuk menuju resort Laut Merah Sharm el-Sheikh.Penunjuk perasaan juga mula berkumpul di pekarangan istana presiden hari ini.

Hosni mempunyai sebuah vila dan lazimnya menghabiskan hujung minggu di kawasan tersebut.Laporan itu menyebut Hosni meninggalkan ibu negara, salah satu lokasi demonstrasi sejak tiga minggu lalu, bersama keluarganya dari pangkalan tentera Almaza.

Bagaimanapun laporan stesen TV Al-Jazeera yang dipetik msnbc pula berkata, Hosni sudah pun meninggalkan Mesir dan terbang ke Emiriah Arab Bersatu.

Laporan itu tidak dapat disahkan lagi.

Dalam ucapannya lewat semalam, Hosni mengumumkan beliau masih kekal dengan pendiriannya tidak mahu tunduk kepada tuntutan penunjuk perasaan sambil menegaskan, beliau akan terus menerajui negara Mesir sehingga September ini.
Komen beliau dalam ucapan menerusi televisyen muncul ketika sesetengah pihak termasuk Amerika Syarikat membuat tanggapan bahawa Hosni akan berundur segera.

Penunjuk-penunjuk perasaan menyambut ucapan Hosni dengan perasaan marah manakala pemimpin pembangkang utama pula menyifatkan pendirian terbaru presiden itu akan menyebabkan “Mesir meledak.”
Mereka yang menyertai demonstrasi tersentak dengan pendirian Hosni sambil melaungkan: “Pergi, pergi. pergi.”

Sesetengah penunjuk perasaan kelihatan menitiskan air mata manakala beberapa yang lain terkejut dengan ucapan itu.
Pemenang hadiah Nobel Keamanan Mohamed ElBaradei, yang dilihat sebagai pemimpin pembangkang utama di Mesir sekarang, meramalkan “Mesir akan meletup” kerana Hosni enggan tunduk kepada tuntutan rakyat.

Justeru, bekas ketua agensi nuklear antarabangsa ini meminta tentera campur tangan.

11 Februari 2011

Rakyat didahulukan

Syukur alhamdulillah.....

Elaun guru-guru Kafa di Selangor dinaikkan sebanyak RM300 sebulan. Maknanya, mereka akan dapat RM1300 setiap bulan.

Hmmm.... seronokler ngkorang. Ituler, tak sia-sia memilih Pakatan Rakyat menjadi kerajaan yang memerintah Selangor. Hati nyamuk sama dicecah... hati gajah sama-sama dilapah. Tak banyak... sikit, dapat juga merasa. Macam ini kalu, barulah dikatakan rakyat didahulukan. Kerajaan Selangor lakukan apa yang termampu dan terdaya untuk meningkatkan taraf dan kualiti hidup rakyatnya.

Mak aaiihh... nampak gayanyer, berbulu lagi ler 'tok tiri' kita yang bernama UMNO Selangor. Itu ler bezanya Pakatan Rakyat dengan UMNO/BN.

Elaun guru-guru Kafa di negeri yang diperintah Pakatan Rakyat semuanya naik ,tetapi di pihak sebelah 'sana' naik jugak tetapi....

PR 'naik', tetapi.... 'naik' yang membawa kegembiraan kepada rakyatnya. UMNO/BN lagi kerap 'naik'nya, tetapi.... 'naik' yang membawa derita kepada rakyatnya. Sooo... mengecewakan!!

Bahan api Naik... Barang Naik .... Beban rakyat Naik.... !!

Dan, aku pulak..... naik seronok dan tumpang gumbira mendengar guru-guru dapat durian runtuh.

Merealisasikan Malaysia sebagai sebuah Negara Bangsa

Hafiz Zainuddin

Dari sebuah sudut, kita akui Malaysia merupakan sebuah negara yang bebas. Maksud saya bukan bebas berdemonstrasi. Sering, demonstrasi jalanan seboleh-bolehnya dikekang habis-habisan oleh kerajaan. Yang saya maksudkan bebas ini ialah setiap kaum di Malaysia bebas mengamalkan ajaran agama dan budaya masing-masing. Berhimpun di hari Thaipusam, berarak beramai-ramai semasa Maulidurrasul, bebas melaungkan Azan, perarakan pesta Tanglung, membaling limau ke dalam sungai, bermain alat musik di kuil-kuil, membakar colok di tempat terbuka dan sebagainya.

Ya. Kebebasan berbudaya dan beragama di Malaysia telah dikecapi sebelum merdeka lagi. Cuma masyarakat Melayu sahaja yang sedikit kurang kebebasan. Saya teringat sebuah pernyataan dari lecture yang dibuat oleh Hishamuddin Rais (gambar kanan) dalam stand up comedy beliau sempena pelancaran Bersih 2.0. Bunyinya begini ".......The Chinese can change religion every three days. The 'Melayu' cannot change religion at all...". Ia kemudian disambut dengan gelak ketawa dan tepukan audien. Dalam lecture tersebut, beliau cuba menggambarkan situasi semasa yang dihadapi oleh kaum Tionghua dan Melayu di Malaysia.

Baiklah, kita ke Singapura. Suatu ketika dahulu, selepas Singapura mencapai kemerdekaan (dari Malaya), urusan kebudayaan dan keagamaan disekat. Sekolah-sekolah beraliran Cina dan Tamil dibubar untuk mengurangkan semangat "kecinaan dan keindiaan". Atas iltizam dan visi Lee Kuan Yew, Singapura telah berjaya menjadi sebuah negara-bangsa. Walaupun pada awalnya wujud sedikit kekangan kebebasan berbudaya dan beragama, Singapura kini terus bergerak ke hadapan. Lee Kuan Yew telah berjaya menyatukan kebudayaan Singapura. Lee Kuan Yew dilihat berjaya mengasimilasikan masyarakat Singapura. Kita boleh meletakkan Singapura sebagai contoh negara-bangsa yang maju dan berjaya. Kita boleh berbangga kerana Singapura adalah jiran kita yang kuat memberi saingannya.

Kekangan pembentukan Negara Bangsa

Berbalik kepada Malaysia. Persoalan yang ingin saya lontarkan; apakah kebebasan berbudaya dan beragama di Malaysia lebih separuh abad ini menjadikan kita saling faham memahami antara satu sama lain? Apakah kebebasan berbudaya dan beragama di Malaysia sekarang ini mampu menjadi titik tolak kepada cita-cita pembinaan negara bangsa Malaysia?

Adakah kepelbagaian budaya ini sebagai kekangan pembentukan negara bangsa? Adakah kita sebagai rakyat Malaysia bersetuju memenuhi impian dan gagasan negara bangsa Malaysia? Paling penting, apakah makna negara bangsa ini buat kita? Semua persoalan yang di lontarkan ini bakal mengundang senyum sinis sesetengah pihak. Mungkin ada yang berpendapat penyatuan ini "Tidak mungkin berlaku sama-sekali".

Apakah maksud negara bangsa? Menurut Pusat Rujukan Persuratan Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka, negara bangsa didefinisikan sebagai negara yang berdaulat yang didiami oleh satu bangsa. Rata-rata kita mungkin bersetuju dengan saya. Pembinaan sebuah negara bangsa di Malaysia adalah sebuah jalan jauh berliku yang memerlukan keikhlasan semua pihak.

Mari kita lihat beberapa faktor cabaran di sebalik pembinaan negara bangsa di Malaysia. Pertamanya adalah disebabkan faktor kemajmukan kaum. Masing-masing mempunya identiti dan kebanyakannya menetap bersama komuniti masing-masing. Keduanya ialah agama, setiap kaum di Malaysia boleh dikatakan mewakili agama tertentu. Melayu dengan Islam, Cina dengan Buddha, India dengan Hindu, Iban - Kadazan dengan Kristian dan sebagainya.

Tidak seperti di Indonesia, warga berketurunan Jawa terasimilasikan dengan baik. Mereka boleh terdiri dari beberapa agama contohnya Jawa Hindu, Jawa Islam, Jawa Kristian dan Jawa Buddha. Ketiganya, disebabkan faktor ekonomi. Secara umumnya di Malaysia, kaum Tionghua dilihat mendominasi ekonomi manakala pada masa yang sama, Dasar Ekonomi Baru yang digunakan untuk membantu kaum Bumiputera dilihat gagal mencapai sasaran. Apabila wujud jurang ekonomi yang nyata, akan wujud tanggapan negatif yang bakal mengundang rasa tidak puas hati di kalangan kaum.

Selain itu kewujudan parti-parti politik berasas kaum dan suku yang menjadi duri dalam daging kepada pembentukan negara-bangsa. Parti-parti politik berasaskan kaum ini tidak lain tidak bukan sebagai penerus legasi penjajah British dengan konsep devide and rule (pecah dan perintah) mereka.

Sebelum kita melihat dengan lebih jauh. Saya ingin bertanya kepada anda. Sekiranya anda berketurunan Tionghua, apa pandangan anda terhadap orang Melayu, India dan masyarakat Dayak? Sekiranya anda berketurunan Melayu, apa pandangan anda terhadap orang Tionghua, India dan masyarakat Dayak? Dan begitulah soalan-soalan seterusnya. Apa pandangan anda? Pasti akan wujud pelbagai pandangan dan tanggapan yang berbeza berdasarkan pengalaman dan pergaulan masing-masing.

Saya mungkin boleh bersetuju dengan blogger A. Kadir Jasin (dan tolong jangan labelkan saya rasis) dalam tulisan beliau di Malaysia Today yang berkata "...Sebaliknya mempertahankan hak bangsa-bangsa lain di bumi yang sama adalah 'hak'. Natijahnya, orang Melayu mempertahankan haknya dia dianggap rasis, tetapi apabila orang bukan Melayu melakukan yang sama ia dikatakan hak mereka..." Mungkin ada kebenarannya apa yang dikatakan oleh beliau.

Persoalan hak bukan sesuatu yang baru. Persoalan hak adalah persoalan yang sensitif. Tetapi; apabila bercakap mengenai "hak", Malaysia dan masyarakat Melayu, ada sessuatu yang saya ingin kongsikan. Apa yang dihadapi oleh "Melayu" sebenarnya adalah pertembungan tamadun. Ini bererti, tamadun Melayu di nusantara bertembung dengan tamadun yang suatu ketika dulu sebagai tamadun yang agung, kuat dan gemilang iaitu Tamadun China dan Tamadun India. Pembinaan tamadun ini melalui pelbagai proses kematangan sejak ribuan tahun dahulu dan mengecapi kemajuan tersendiri.

Sejarah kebudayaan dan kemajuan tamadun dari China dan India ini jauh lebih lama dari tamadun Melayu dan nusantara amnya. Malah ketamadunan Melayu dilihat banyak bergantung kepada kedatangan Islam sekitar kurun ke 11 hingga 13 dahulu dengan penemuan batu bersurat di Terengganu.

Kemasukan kaum Tionghua dan India membawa cara kerja dan budaya yang berbeza. Budaya cara kerja inilah merupakan sebahagian daripada batu loncatan untuk mengecapi kejayaan selain faktor penjajahan. Budaya kerja ini (dilihat dari masyarakat Tionghua) mampu memberi saingan dan meletakkan sesebuah kaum itu ke tahap tertentu dalam sesebuah negara. Buku "Rahsia Bisnes Orang Cina" tulisan Ann Wan Seng contohnya; mendedahkan rahsia bagaimana budaya kerja dan perniagaan masyarakat Tionghua diuruskan dan menguasai pasaran.

Saya telah bawa anda membincangkan perkara ini panjang lebar. Walau bagaimanapun hal ini wajar. Ia penting supaya kita mampu melihat bagaimana kebebasan berbudaya dan beragama-perjuangan hak-pertembungan tamadun ini saling berkait rapat dan memandu kita untuk mewujudkan negara bangsa.

Apa pentingnya merealisasikan cita-cita negara bangsa untuk Malaysia?

Tanpa usaha serius kerajaan dan rakyat Malaysia merealisasikan cita-cita negara bangsa ini, ia dikhuatiri bakal mengundang masalah besar kepada negara. Persaingan tidak sihat antara kaum akan sentiasa berlaku. Sekiranya tidak dibendung, ia akan menjadi lebih berbahaya ibarat bom jangka yang bila-bila masa sahaja boleh meletup. Anak-anak kita akan sentiasa dihantui dengan prasangka-prasangka negatif dan berbaur kebencian. Saya ingi bertanya, adakah ini sihat untuk Malaysia?

Merealisasikan cita-cita negara bangsa bertujuan demi survival Malaysia untuk masa yang panjang. Keluar dari belenggu perkauman sempit yang telah lama diprogramkan. Isu perkauman cuma akan membawa masalah besar untuk kita dan generasi akan datang. Persoalan hak berbudaya-beragama-berekonomi tidak timbul jika wujud usaha keras mengintegrasikan masyarakat. Bukan tidak wujud usaha ini seperti gagasan 1Malaysia, masalah terbesarnya adalah pemacu gagasan 1Malaysia itu sendiri bersifat rasis dan konservatif!

Kewajaran Asimilasi?

Saya berani berkata bahawa masyarakat majmuk di Malaysia gagal diintegrasikan. Kita gagal berasimilasi! Asimilasi di Malaysia cuma berlaku pada makanan. Saya tidak melihat bahawa Instruksi Presiden Republik Indonesia nombor 14 tahun 1967 yang antaralain menghad kebebasan berbudaya dan beragama masyarakat Tionghua di Indonesia sebagai perkara yang wajar. Malah arahan ini adalah bertujuan untuk menghapuskan pengaruh komunis dari China.

Akan tetapi, "Inpres" ini berjaya mewujudkan sebuah negara bangsa Indonesia. Apakah arahan mahupun peruntukan undang-undang seperti "Inpres" ini wajar dilaksanakan Malaysia. Tidak. Samasekali tidak dan tidak mungkin berlaku. Sejarah telah meletakkan kita (Malaysia dan Indonesia) berada dalam situasi yang berbeza. Proses mengintergrasikan kaum harus dibuat mengikut acuan kita. Acuan Malaysia. Saya secara peribadi percaya Malaysia akan menjadi sebuah negara bangsa. Lalu satu lagi persoalan timbul. Adakah proses integrasi atau asimilasi ini akan memberi jaminan hak samarata dan adil untuk semua kaum di Malaysia kelak?

Kisah "pembebasan" di Memorial Lincoln

Saya ingin membawa sebuah contoh yang baik untuk persoalan ini. Saya ingin bercerita lagi. Di sebuah hari yang gemilang tahun 1963, terhimpun lautan manusia yang besar. Mereka berjalan, berarak dan menyanyi beramai-ramai dengan penuh semangat dan harapan. Mereka memegang sepanduk dan menyatakan sokongan. Mereka kelihatan gagah-berani untuk berubah. Yang tua bergandingan dengan yang muda manakala anak-anak kecil dipimpin tangan. Mereka terdiri dari lelaki-lelaki dan wanita-wanita di kalangan masyarakat kulit hitam dan kulit putih.

Memorial Lincoln telah menjadi saksi terhimpunnya kira-kira 250,000 rakyat. Inilah tarikh keramat titik tolak kepada sebuah pembebasan. Membebaskan diri dan negara dari "perhambaan". Himpunan raksasa ini adalah tuntutan demi hak asasi manusia, maruah dan kesamarataan. Martin Luther King adalah wira Amerika! Pada hari ini bergembiralah seluruh negara! Ungkapan Martin Luther "I have a dream..." telah menjadi kenyataan.

I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: "We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal......I have a dream that one day on the red hills of Georgia, the sons of former slaves and the sons of former slave owners will be able to sit down together at the table of brotherhood.- Martin Luther King

Sekitar empat dekad selepas perhimpunan tahun 1963 itu, perjuangan untuk mendapatkan hak kesamarataan dan menentang diskriminasi kaum telah mencapai kemuncak. Kemenangan Barack Obama (gambar kiri) sebagai Presiden Amerika Syarikat telah membuka mata dunia bagaimana masyarakat minoriti kulit hitam dari Afrika ini telah mampu untuk memenangi kerusi Presiden Amerika Syarikat. Ia sesuatu yang tidak pernah tersangkakan oleh siapapun sebelum ini apatah lagi etnik "kulit hitam" cuma mewakili kurang 13% dari populasi Amerika. Ini sebuah natijah. Tembok perkauman terus melebur dalam meritokrasi dan semangat insani. Ia mendahului zaman. Sekarang, setiap individu di Amerika bebas mengejar impian dan mencapai kejayaan. Samaada mereka dari etnik Indian-Afrika-Yahudi-Cina-India-Arab-Kaukasia-Eropah dan sebagainya; masing-masing punya hak samarata!

Kita telah pun ketahui, perhambaan kulit hitam di Amerika suatu ketika dahulu telah membuka kepada perjuangan kumpulan minoriti kulit hitam menuntut kebebasan. Budaya dan sejarah Amerika terlalu jauh jika dibandingkan dengan budaya dan kaum di Asia tenggara khususnya di nusantara. Sejarah telah membentuk kita untuk bereaksi; Bagaimana penjajahan telah memainkan peranan dalam membentuk minda dan budaya politik tanah air. Saya menceritakan sejarah tahun 1963 di Amerika ini untuk memperingati detik itu dan membuka minda kita rakyat Malaysia agar dijadikan perbandingan dan kayu ukur.

Kebebasan berbudaya-beragama-berekonomi dan bersosial yang wujud di Malaysia hari ini harus dipandu ke arah proses pengintegrasian dan asimilasi untuk merealisasikan cita-cita negara bangsa. Justeru, pada masa yang sama, kerajaan harus memainkan peranan terbesar dalam mencari jalan penyelesaian keatas setiap permasalahan yang berlaku. Segalanya harus diubah. Good governance harus menjadi tunjang dalam pentadbiran. Dasar-dasar kerajaan yang dilihat gagal harus diperbaharui. Para koruptor harus diadili-pemulihan ekonomi dilihat sangat penting sebelum memulakan langkah pertama pembinaan negara bangsa

09 Februari 2011

SEKOLAH KAT MANA...?

Mahkamah tentu jumlah saman Dr Hatta terhadap polis
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Feb: Mahkamah Tinggi Kuantan akan menetukan jumlah tuntutan saman yang dimenangi Bendahari PAS Pusat, Dr. Mohd Hatta Ramli dan dua rakannya terhadap polis, sebelum 15 Mac ini.

Menurut Dr Hatta yang dihubungi Harakahdaily, hari ini berlangsung perbincangan dengan peguam kedua-dua pihak namun jumlah sebenar tuntutan belum boleh diputuskan.

Dr Hatta, Timbalan YDP PAS Rompin Mazlan Mohamed Yasin dan Ketua Pemuda Rompin Nazri Ahmad menang dalam saman terhadap bekas Ketua Polis Daerah Rompin di Mahkamah Tinggi Kuantan berkaitan kes penangkapan semasa berceramah di premis sendiri pada 2004 lalu.

(Gambar fail: Dr Hatta bersama peguamnya, Mohamed Hanipa menunjukkan dokomen mahkamah yang memutuskan polis perlu membayar ganti rugi kepada Dra Hatta)

Hakim Datuk Mariana Yahya dalam penghakimannya pada 26 Ogos lalu memutuskan Hanapi Daud (pihak polis) telah secara salah menangkap Dr. Mohd Hatta Ramli, Mazlan Mohamed Yasin dan Nazri Ahmad.

Hakim dalam keputusannya berkata, pihak polis telah gagal menyatakan sebab penangkapan di samping ternyata bersalah menceroboh kediaman persendirian semasa penangkapan itu.

Berikutan itu, hakim memutuskan Hanapi selaku defendan dikehendaki membayar ganti rugi khas, ganti rugi am, ganti rugi tauladan dan ganti rugi melampau kepada tiga aktivis PAS terbabit.

Menurut fakta kes, pada jam 9.15 malam 10 Jun 2004 satu majlis ceramah penerangan telah diadakan di Markas Pas Kawasan Rompin, di nombor 42 Desa Teratai, Muadzam Shah. Ketua Polis Daerah yang mengetuai sekumpulan anggota polis dari Ibupejabat Polis Rompin telah mengeluarkan arahan supaya majlis tersebut dihentikan diatas alasan tiada permit perhimpunan dikeluarkan.

Ketua Polis Daerah juga telah mengarahkan anggota-anggota polis melakukan serbuan keatas premis ceramah tersebut dan telah menangkap plaintif kedua, ketiga dan keempat tanpa menunjukkan sebarang waran tangkapan.

Anggota-anggota polis yang melakukan serbuan dan tangkapan keatas premis tersebut telah merampas segala peralatan sistem bunyi (P.A. System) dan secara kasar yang telah mengakibatkan kecederaan pada plaintif keempat.Berikutan itu, mereka bertiga telah ditahan, digari dan dibawa ke ibu pejabat Polis Daerah Rompin untuk disoal-siasat sehingga keesokan harinya.

Kes tersebut difailkan oleh ketiga-tiga ahli PAS itu pada 1 Disember 2004 di Mahkamah Tinggi Malaya Kuantan melalui firma guaman Mohamad Hanipa & Associate.

Plaintif memohon deklarasi bahawa penangkapan dan penahanan mereka pada masa ceramah tersebut tidak sah, terbatal, tidak berpelembagaan dan tidak mempunyai apa-apa kesan.

Plaintif juga memohon deklarasi bahawa majlis ceramah yang diadakan di markas PAS Kawasan Rompin (pada 10 Jun 2004) tidak memerlukan permit polis di bawah Seksyen 27 Akta Polis 1967.

Selain itu, plaintif memohon deklarasi bahawa defendan telah bertindak melampaui batas kuasainya di bawah Akta Polis 1967 dan tindakan defendan tersebut adalah satu penyalahgunaan kuasa (abuse of power).

Plaintif turut memohon deklarasi bahawa defendan telah melakukan pencerobohan ke atas markas PAS Kawasan Rompin dan menuntut ganti rugi serta lain-lain relif difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Menteri Cikai...saman blog nyamuk?

Pengendali blog sharpshooter.blogspot, Amizudin Ahmat yang sedang menghadapi saman oleh Menteri Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim mempersoalkan tindakan menteri itu yang tidak melakukan tindakkan yang sama terhadap NGO Migrant Care, lapor Harakahdaily.

rais yatim pc 020709 01Menurutnya, walaupun WikiLeaks merupakan sumber permulaan yang mendedahkan isu yang dikatakan kejadian rogol terhadap seorang amah warga Indonesia, keengganan Rais menyaman pihak terbabit telah menimbulkan tanda tanya.

Selain WikiLeaks, tindakkan Rais yang tidak menyaman Migrant Care yang mempertahankan kenyataan mereka di media sebelum ini bahawa pernah menemubual amah tersebut di kampung halamannya turut menimbulkan persoalan.

"Kenapa saya yang disaman bukan WikiLeaks atau Migrant Care, padahal WikiLeaks yang mula-mula mendedahkan isu ini dan Migrant Care pula telah mempertahankan kenyataan mereka bahawa pernah menemuramah amah itu.

"Adakah ada sesuatu yang dibimbangkan oleh Rais seperti kemungkinan lebih banyak lagi pendedahahan dibuat oleh Migrant Care di mahkamah?," katanya.

NONE"Begitu juga dengan blog Rocky Bru (kiri) yang mula-mula sekali menaikkan story ini dalam blognya. Adakah kerana blogger ini pro-Umno?," kata Amizudin.

Beliau juga berkata beliau hanya mengetahui tindakan saman terhadap beliau melalui media dan sehingga kini masih belum menerima apa-apa surat perintah dari mahkamah atau peguam yang mewakili Rais.

"Saya cuma tahu perkara ini melalui berita. Sampai sekarang saya masih belum terima apa-apa surat dari mahkamah atau peguam pihak satu lagi itu.

"Jika dipanggil ke mahkamah, saya akan hadir. Kalau takut dipukul badai, usah berumah di tepi pantai, kalau takut dengan risiko usah bicara soal perjuangan. Sekali melangkah pantang undur," kata Amizudin ketika dihubungi.

Beliau yang enggan mengulas panjang berhubung isu ini ketika dihubungi bagaimanapun telah sempat mengucapkan terima kasih kepada Rais yang telah menyebabkan jumlah pengunjung blog beliau mengalami peningkatan yang ketara.

"Maaflah, setakat ini, itu sahaja yang dapat saya katakan, tak boleh nak ulas panjang tentang isu ini, cuma terima kasih kepada Rais kerana tindakan (saman) dia, pengunjung blog sharp shooter meningkat dengan ketara," katanya dengan nada berseluroh.

pkr congress 281110 shamsul iskandarSementara itu, menurut satu sumber rapat beliau, beberapa peguam termasuk ketua pemuda PKR, Shamsul Iskandar Md Akin telah menyatakan kesediaan untuk mewakili Amizudin sekiranya beliau diheret ke mahkamah.

"Setakat ini beberapa peguam telah menawarkan diri secara percuma untuk mewakili Amizudin termasuklah Ketua AMK, Shamsul Iskandar," kata sumber itu.

Sebelum ini, Mahkamah Tinggi menetapkan 11 Februari ini untuk sebutan semula kes dan afidavit difailkan oleh kedua-dua pihak sebelum kes itu didengar pada 22 Februari.

Mahkamah yang sama juga turut membenarkan injunksi kepada Rais bagi menghalang Amizudin daripada terus menerbitkan dakwaan bahawa menteri itu telah merogol seorang pembantu rumahnya dari Indonesia.

Hakim Zabariah Mohd Yusof juga membenarkan permohonan ex-parte untuk menghalang Amizudin daripada menerbitkan perkataan-perkataan berunsur fitnah terhadap menteri berkenaan menerusi blognya.

Terdahulu, nama Amizudin Ahmat dan blog yang dikendalikannya itu menjadi terkenal apabila mendedahkan apa yang dianggap sebagai penyelewengan oleh bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohd Fairus Khairuddin berhubung isu kuari sehingga membawa perletakkan jawatan Mohd Fairus.

Lebih 20 Adun Dan MP Kelantan Perlu Berundur PRU13 Nanti???

Lebih 20 Adun Dan MP Kelantan Perlu Berundur PRU13 Nanti???

Perjuangan adalah juga pengorbanan, ada masa dan ketika perlu berkorban, tidak perlu menjadi keras KERAK, cermin diri atau bahasa kasar nya kencing dalam tempurung untuk menilik dan menilai diri sendiri adalah lebih baik, berundur secara terhormat juga lebih baik daripada di terajang oleh pengundi2 melalui kertas undi.

Pas bukan kepunyaan mak bapak sapa2, pengasas nya dulu pun tidak berhasrat untuk di pusakai oleh keturuan nya dalam ertikata PAS ini hak aku kau peduli apa..

Jadi pemimpin dan wakil rakyat seronok……..kalau tidak mana ada yang secara sukarela memberi laluan, kalau ada pun jarang benar, tidak…..saya perlu di beri peluang sekali lagi, kerana banyak agenda2 yang saya rangka belum terlaksana…TAIK..Lahhh !, bukan semua……….apa agenda MU ?, keintelekan mu bertambah atau tidak, ilmu mu ?, kepedulian mu kepada pengundi2 mu ?, memikirkan untuk menjana ekonomi untuk pengundi2 yang mu wakili ?, apa perbezaan ketara yang mu fikir kan untuk pembangunan rohani dan jasmani tempat mu wakili ? apa ?, ada kah setelah mu bergaul dengan orang cerdik pandai bertambah pemikiran global mu ?, ada saya usahakan 2 3 4 biji rumah untuk golongan OKU bagi meringan beban mereka, itu jah ?……………..ada tahun lepas rakyat kawasan saya dapat saham LADANG RAKYAT…………..itu jah ?……………..tak tengok ke banyak program2 CAKNA itu dan ini ?……..itu jah ?……………kalau ini jah, tak yah ngaji tinggi, bodek ipar2, sepupu, ayah2, bapak sedara atau bina kelompok tersendiri bagi mencari ruang untuk berada dalam saf pimpinan peringkat kawasan atau negeri, laku kan lah dengan apa cara sekali pun, samada memijak2 kepala kepala kawan janji aku dapat naik keatas, untung2 dapat pulak jadi calon bagi pilihanraya, oiiit ! tak lama parti adakan pilihan pimpinan, buat la group memasing.

Guna status wakil rakyat untuk kepentingan sendiri adalah khianat dan bacul atau mempermainkan mandat pengundi, tidak mesra di dalam DUN tapi popular di kawasan lain………..ppperghhh !, sibuk berniaga, membina rangkaian untuk tujuan mendapat kan kawasan2 balak, getah klon, melobi untuk membuka ladang2 baru di tanah2 kerajaan lalu di alibaba kan……………….ini yang celako nya wakil rakyat tahap ini, kalau MP pulak………takat pegi parlimen untuk tidur apa kajadah nya…..balik kekawasan di kelilingi oleh CUKONG2…………rentikan lah, bercita2 tinggi tanpa mengukur kemampuan, berangan nak jadi EXCO lah nak jadi speaker lah, tapi IQ zero, dengan memburuk2 kan kawan yang sama jadi wakil rakyat juga, ini nama nya AKAI Tak dak………..guna kepala lutut jah.

Ramai kalangan wakil rakyat buta dalam mencipta ISU untuk mematah kan hujah2 musuh, yang ramai nya macam burung TIONG, idea dari kepala hotak sendiri tadak………wakil rakyat bukan takat nak bincang hal2 PADANG BOLA jah….kah !kah ! kah ! padang bola ?……….jadi wakil rakyat kawasan A, tapi gi menyibuk ramai kawan2 dan popular kawasan B…….apa niii ?.

Jadi dengan ini insaf lah, anda sedang di perhatikan setiap gerak geri, kerana anda bukan dari parti umno apco, anda dalam gerakan Islam…………….

SUmber :- http://guanomanikurai.blogspot.com

KOMEN : KAWE STUJU DENGAN DEMO,TAPI MASIH BOLEH DISELAMATKAN PAS/PAKATAN RAKYAT NIH.
LAGI KOMEN:
1.ADA PEMIMPIN PAS YANG PANAS BARAN
2. ADA PEMIMPIN PAS YANG KAKI PENIPU HANGIT
3.ADA PEMIMPIN PAS YANG BERMEWAH-MEWAH DI KALA RAKYAT SUSAH NAK MAPUH
4..NAMPAKNYA SELEPAS 20 TAHUN BUDAYA PAS, KALU TAK BUAT MEJLIS MEWAH DI KTC ATAU DI HOTEL BERTARAF 3-4-5 STAR ADALAH TIDAK SAH.
5..ADA PEMIMPIN PAS PAKAI KERETA MEWAH
6.RAMAI PEMIMPIN PAS TIDAK BOLEH DITEGUR,DIKOMEN SEBAB BERASA DIRI MAKSUM
7.RAMAI PEMIMPIN PAS YANG HANYA RETORIK
8.PEMIMPIN PAS DILIHAT TERLALU ELIT DAN BERKELAS TINGGI DARI RAKYAT
9.PAS KELANTAN TAK BERJAYA/BIRU DI WUJUDKAN PEKERJAAN KOLAR PUTIH DAN BIRU DI KELANTAN SELAIN DARI PEKERJAAN SALESGIRL/SALESMAN/KERANI YANG GAJI BAWAH RM700
10.PEMUDA PAS KELATE LEMAU
11.UNIT PENERANGAN NEGERI KELATE LEMAU
12.ULAMAK PAS KELATE LEMAU
13.PAS KELATE BODOH SOMBONG..HAHAHAHAHA

Pajudin dakwa ‘nasib’ PKR Sabah PRU 2008 berulang

Oleh Clara Chooi

KUALA LUMPUR, 9 Feb — Krisis kepimpinan PKR Sabah yang berlarutan dilihat akan menghalang rancangan parti itu menembusi kubu kuat Barisan Nasional (BN) di negeri itu dan komponen Pakatan Rakyat (PR) ini kemungkinan sekali lagi tidak akan memenangi sebarang kerusi pada pilihan raya umum.

Pelantikan lima pemimpin sejak 2006 termasuk yang terakhir Pajudin Nordin, yang bertindak keluar PKR untuk menyertai Umno Sabtu lalu, dilihat petanda masalah di peringkat negeri berterusan.

Pajudin memberitahu The Malaysian Insider bahawa beliau “yakin” PKR akan mengulangi prestasi pilihan raya 2008 di mana ia tidak memperoleh sebarang kerusi di kedua-dua peringkat negeri dan Parlimen pada pilihan raya umum ke-12.“DAP ada peluang. Tetapi PKR tidak. Ia tidak akan memperoleh sebarang kerusi.

“Saya yakin PKR tidak boleh menang sebarang kerusi di Sabah,” kata beliau semasa dihubungi.Pajudin menyalahkan keengganan kepimpinan pusat untuk mendengar pemimpin-pemimpin Sabah dan sikap terus “mencampuri” hal ehwal negeri itu.

Malah katanya, majlis presiden yang diwujudkan oleh presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berada dalam keadaan kucar-kacir.“Untuk maklumat anda, mereka sudah pun menyenaraikan anggota majlis tetapi tidak diumumkan kepada media memandangkan ramai ketua cabang tidak gembira dengan barisan keanggotaan,” katanya.

“Jadi ambil kata-kata saya hari ini, mereka mahukan majlis itu mengetuai Sabah, esok mereka akan memutuskan untuk melantik seorang ketua Sabah yang baru dan kemudian krisis akan berterusan,” katanya lagi.

Dr Wan Azizah mengumumkan pembentukan majlis presiden 11 anggota Ahad lalu dalam usaha menangani krisis di Sabah. Ia diumumkan pada pertemuan yang diadakan dengan ketua-ketua cabang sehari selepas Pajudin keluar.Pajudin keluar PKR sehari sebelum Dr Wan Azizah dijadual untul menemui ketua-ketua cabang Sabah.

Pajudin berkata walaupun ada bantahan daripada ketua-ketua cabang berhubung pelantikannya pucuk kepimpinan seharusnya kekal dengan keputusan melantik beliau, bukannya memutuskan untuk menggugurkan dan mengambil alih kepimpinan negeri.

Langkah itu kata beliau, berat sebelah dan bias memandangkan ketua-ketua negeri lain yang dilantik oleh pucuk kepimpinan juga tidak memperoleh sokongan majoriti daripada ketua-ketua cabang masing-masing.Sebagai contoh masalah seumpama itu wujud di Perak dan Johor, kata Pajudin.

Di Johor, kata beliau, pengerusinya Chua Jui Meng hanya memperoleh sokongan daripada dua ketua cabang sedangkan negeri itu mempunyai 26 cabang manakala di Perak, Dr Muhd Nur Manuty hanya menerima 10 daripada 24 cabang.“Tetapi masih, presiden melantik mereka sebagai ketua negeri dan tidak campur tangan dalam urusan mereka,” katanya.

“Sekarang mereka mahu campur tangan di Sabah... mereka menggunakan Sabah sebagai lokasi untuk menguji agar mereka boleh membentuk majlis di setiap negeri pada masa depan,” katanya lagi.Pajudin menambah, kepimpinan tidak konsisten dalam membuat keputusan sepanjang beberapa tahun lalu, sebaliknya tindakan itu memburukkan lagi keadaan sekali gus menjejaskan rancangan menghadapi pilihan raya umum ke-13.

“Melihat pada keadaan sekarang, pilihan raya umum semakin dekat. Kemungkinan Jun atau Julai. Tetapi dalam keadaan semasa, mereka tidak boleh menghadapi pilihan raya.
“Mereka tidak bersedia di Sabah memandangkan mereka sibuk bergaduh,” katanya lagi.

Pajudin mendedahkan PKR negeri tiada jentera untuk menghadapi pilihan raya atau sebarang idea siapa harus menjadi calon.“Saya sudah berada di parti ini selama 12 tahun, jadi saya tahu apa yang berlaku di sini,” katanya lagi.

Sabtu lalu, Pajudin, 42, yang belumpun sebulan memegang jawatan tersebut, membuat pengumuman keluar PKR atas alasan kecewa dengan kepimpinan pusat iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Dr Wan Azizah.

“Saya kesal kerana Datuk Seri Anwar selama ini mengatakan bahawa beliau menghormati hak-hak negeri Sabah, tetapi tingkah lakunya jelas menunjukkan bahawa beliau mengamalkan ‘cakap tidak serupa bikin’.“Maka saya menganggap PKR di Sabah ini sudah tidak relevan untuk kita jadikan sebagai satu parti masa hadapan atau parti yang dikatakan akan menuju ke Putrajaya ... Maka saya mengisytiharkan diri keluar dari PKR dan melepaskan semua jawatan saya di dalam parti.

Sebelum ini perlantikan Pajudin sebagai ketua PKR Sabah pada 10 Jan lalu, merupakan satu kejutan kerana ini pertama kalinya pemimpin bagi negeri Sabah dilantik dari bukan kalangan ketua-ketua cabang dalam parti itu. Pajudin merupakan naib ketua cabang PKR Tuaran.Bulan lalu, 18 daripada 24 ketua cabang PKR Sabah telah membuat bantahan terhadap perlantikan Pajudin yang lebih mesra dikenali sebagai ‘ustaz’

08 Februari 2011

kenyataan anda telah dijangka? jangan jadi 'Trojan Horse'

Gerakan tuduh demonstrasi Solidariti untuk Rakyat Mesir hina tahun baru cina
Mungkin agak terlewat untuk menyatakan pendirian dalam isu ini. Namun bagi pihak Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) yang merupakan salah satu NGO pendiri yang mendukong Himpunan Aman Solidariti rakyat Malaysia terhadap rakyat Mesir yang bangkit menentang regim mengecam kenyataan dangkal perkauman sempit yang dilontar oleh Ketua Pemuda Gerakan Kedah Tan Keng Liang.

Jika ini pendirian Gerakan maka ia amat memalukan tetapi jika ini pendiran peribadi Keng Liang dia berjaya memalukan Gerakan.

Himpunan aman solidariti terhadap rakyat Mesir berlaku seluruh dunia hampir semuanya aman kecuali dalam negara-negara regim yang bimbang dengan kebangkitan rakyat khususnya negara yang regimnya merupakan sekutu Zinonis, Amerika mahupun Mubaraq secara lansung mahupun tak lansung.

Gerakan yang diwujudkan sejak 1968 oleh antaranya Professor Syed Hussain Alatas ialah sebuah organisasi politik yang menjaja idea progresif dan melihat solidariti dunia dalam perbagai isu sebagai penting. Gerakan wujud sebagai kenderaan politik yang memberi ruang kepada aktivis kesatuan sekerja dan gerakan progresif lain mendapat ruang dalam pentas politik. Gerakan juga merupakan sebuah organisasi yang diwujudkan ke arah penyatuan bangsa ke arah Bangsa Malaysia. Namun tindakan Keng Liang dilihat memalukan Gerakan dan seolah tidak memahami semangat serta roh organisasi Gerakan itu sendiri.

Jika berdasarkan roh tersebut maka Pemuda Gerakan lah yang seharusnya berada di depan menyusun Himpunan solidariti terhadap rakyat Mesir dalam apa jua bentuk.

Dari sisi lain pula apa yang peserta himpunan hina atau susahkan orang yang menyambut Tahun Baru Cina. Kalau berlaku kekecohan pun hanya terjadi apabila himpunan bersurai dan berjalan ke kereta atau kedai makan. Depan mata saya polis meludah dan memukul serta mencarut terhadap seorang warga emas. Saya sendiri telah menegur polis yang meludah warga tua tersebut sebaliknya teguran saya dibalas dengan semburan serbuk lada/pemedih mata tepat ke mata saya.

Sepatutnya Keng Liang lihat kenaikan harga minyak menjelang Tahun baru Cina lebih menghina dan menyusahkan bukan sahaja orang Cina tetapi seluruh rakyat Malaysia. Kenaikan harga, rompakan wang rakyat dan rasuah berterusan oleh regim lebih menyusahkan dan menjejas kemeriahan bukan sahaja tahun Baru Cina tetapi Raya Deepavali, Raya Puasa dan raya - raya yang lain. Pengumuman membeli bot yang bernilai RM6b lebih memeritkan rakyat kerana ketika rakyat susah regim terus memeras dan membazir.

Tahu atau tidak Keng Liang, dalam mood Tahun Baru Cina yang rata-rata terpaksa berbelanja berhati - hati tetapi regim tidak serik atau pun segan silu sekali lagi memboroskan wang rakyat dengan urusniaga yang begitu meragukan membina bot RM6b walau pun sebelum ini pembelian kapal selam Scorpene dan pesawat pejuang Sukhoi juga dikecam hebat.
Pembelian jet Sukhoi bernilai RM3.2 bilion sebelum ini menyaksikan IMT Defence Sdn Bhd, syarikat yang dikuasai bekas Ketua Menteri Melaka, Datuk Adib Adam, dibayar komisen sebanyak RM380 juta .

Pembelian kapal selam Scorpene pula menyaksikan RM500 juta komisen dibayar kepada Syarikat PeriMekar Sdn Bhd seperti diakui di Parlimen tidak lama dahulu.

Keng Liang yang sudah tu sudah lah..... kenyataan saudara sudah lama dijangka... jangan jadi 'Trojan Horse'

MEREKA MELANGGAR SEGALANYA?

Kosongkah DUN Pelabuhan Kelang?
February 08, 2011

8 FEB — Lebih 20 tahun lalu saya tertanya-tanya mengapa seorang Yang Berhormat yang hendak meninggalkan negara baik untuk mengerjakan haji atau apa-apa tua tujuan menulis surat kepada Speaker memaklumkan pemergiannya dan minta cuti?
Mengapa? Dan apa perlunya?

Rupanya dibimbangi ketiadaan mereka di dalam negeri mereka tidak hadir tanpa memaklumkan kepada Speaker dan sementara menunggu sidang yang selepas itu mereka didapati tempoh tiada hadir sidang melewati masa yang dibenarkan.
Mengikuti peraturan Dewan apabila Yang Berhormat tidak hadir sidang melebihi tempoh enam bulan tanpa pengetahun dan kebenaran Speaker maka gugur keahliannya seperti yang terjadi kepada ADUN Pelabuhan Kelang sekarang dan ADUN Kota Siputeh, Kedah yang kesnya masih tergantung itu.

Speaker Selangor mendapati rekod ADUN Pelabuhan Kelang tidak menghadiri siding lebih dari enam bulan tanpa memaklumkan kepada pejabat Speaker, maka Speaker pun dengan kuasa yang ada padanya menggugur keanggotaan ADUNnya. Demikian juga ADUN Kota Siputeh tidak memaklumkan kepada Speaker Kedah mengapa dia tidak menghadiri sidang bagi tempoh tertentu?
Speaker Selangorpun memaklumkan kepada SPR seperti yang dibuat oleh Speaker Kedah dulu, akan kekosongan kerusi DUN berkenaan dan minta SPR mengadakan pilihan raya kecil.
Yang menjadi tanda tanya sekarang adakah SPR akan mengadakan pilihan raya kecil di Pelabuhan Kelang dalam masa 60 hari selepas Speaker mengistiharkan DUN itu kosong?
Mengikut peraturan yang termaktub dalam perlembagaan Selangor DUN itu sah kosong apabila Speaker mengisytiharkannya kosong dan SPR mesti mengadakan pilihan raya kecil bagi mengisi kekosongan itu dalam tempoh 60 hari.

Logiknya Pelabuhan Kelang akan menghadapi PRK sebelum MAC ini. Tetapi mengikut apa yang terjadi di Kedah, SPR menerima perintah Speaker Kedah itu dan berlanjutlah ia ke mahkamah. Mahkamah pula ada peruntukan rayuan dan rayuan atas rayuan, maka sudah lebih setahun belum ada keputusan muktamat mahkamah.
Hal itu sudah tergantung sekian lama. Pengundi di Siputeh tidak tahu adakah mereka ada ADUN atau tidak. ADUN yang dilucutkan itu pun tidak tahu dia masih ADUN atau tidak? Speaker pun tidak tahu penggugguran yang dibuatnya laku atatu tidak?
Kalau kosong katakan kosong dan kalau tidak katakan tidak. Plihan raya kecil sepatutnya diadakan dalam tempoh 60 hari ia diumumkan kosong. Mahkamah tidak pula memerhatikan peraturan itu, tidak menyegerakan membuat keputusan mengikut tempoh yang diperuntukkan oleh perlembagaan.
Kes itu tergantung seperti lain-lain yang tidak disebutkan tempoh ia perlu diselesaikan.

Apakah SPR akan bertindak seperti yang di Kedah itu juga?
Sepatutnya SPR mesti membuat persiapan segera bagi mengadakan pilihan raya kecil di Pelabuhan Kelang. Itulah kerjanya. Apabila Speaker memaklum ada kerusi kosong, maka SPR mengambil tindakan segera sebagaimana menghadapi kekosong berikut kematian ADUN at au Anggota Dewan Rakyat.
Kalau keputusan Speaker itu dirasakan tidak tepat, bukan SPR yang mempersoalnya, tetapi biar ADUN yang dilucutkan itu yang bertindak membawanya ke mahkamah seperti yang dibuat oleh bekas ADUN Pelabuhan Kelang sekarang.
Bukan SPR yang mengadu kepada mahkamah tetapi SPR menumpukan kerja bagi mengisi DUN yang Speaker kata kosong itu. SPR menentukan tarikh PRK dan mahkamah pula sewajarnya menyegerakan keputusannya supaya pilihan raya kecil itu dapat diadakan mengikut yang dijadualkan.

Dalam hal ini kuasa Speaker adalah besar.Perdana Menteri atau Menteri Besar tidak boleh campur urusan Speaker. Demikian juga SPR, ia tidak diberi kuasa untuk mentakwil kuasa Speaker. Tanggongjawab SPR ialah menerima arahan Speaker dan membuat persiapan pilihan raya.
Kalau Speaker lebih berkuasa dari Perdana Menteri dan Menteri Besar, sudah tentu SPR juga boleh campur tangan dengan keputusan Speaker.
Apabila SPR mentakwil keputusan Speaker seperti yang berlaku di Kedah dan di Perak dulu, maka SPR telah menjadikan diri lebih sudu dari senduk. Sudu tetap menjadi sudu dan tidak boleh jadi senduk. Kalau sudu jadi senduk, senduk tetap tidak boleh jadi sudu.
SPR sekarang sudah dilihat menyebok. Ia membuat apa yang ia tidak patut buat. Tindakannya mempertikai keputusan Speaker Perak dan Speaker Kedah telah menyebabkan berlaku huruhara di Perak.

Jika SPR menerima arahan Speaker Perak tentang kekosongan tiga DUN berikut ADUNnya yang melompat, maka ia tentu tidak menyeret Istana dalam krisis politik dan perlembagaan di negeri itu. Istana tidak akan terlibat untuk menyelesaikan krisis itu juka ia dapat diselesaikan di peringkat bawah.

Apabila istana pula terpaksa terlibat bagi menyelesaikan perkara yang tidak diselesai oleh SPR, maka ia mencemarkan istana dengan berbagai persoalan. Elok istana tidak pernah berdepan dengan tunjuk perasaan, maka istana telah dicemari oleh tunjuk perasaan rakyat.
Banyak sejarah tercatit di Perak yang tidak berlaku di tempat lain berikut dengan kerenah SPR hendak menunjukkan ia sama besar dengan Speaker. Tidak pernah sidang DUN di negara ini dikawal ketat oleh polis, maka polis telah berperanan dalam sidang. Biasanya polis tidak pernah dibawa ke perkarangan sidang, tetapi ia berlaku di Perak.
Semuanya gara-gara SPR jadi lebih sudu dari senduk.

Jangan berulang pula di Pelabuhan Kelang SPR mempertikai juga keputusan Speaker. Kalau sudah sudu jadilah seperti sudu. Biarlah senduk jadi senduk. Sebelum Mac 2011 berakhir hendaknya selesai pilihan raya kecil Pelabuhan Kelang.
Jangan jadikan PRU 13 sebagai penyelesaian semua masalah, kerana Selangor adalah bersama negeri di bawah Pakatan Rakyat yang lain tidak mengadakan pilihan raya umum yang serentak jika ia diawalkan.
Pelabuhan Kelang akan jadi krisis berlarutan jika keputusan Speaker itu ditakwil SPR

pandangan: Hj.Subky Latif

Komen: Perbuatan mereka ini melambangkan kerakusan Bangsa Malaysia,kalau kita
tidak berani berubah kehancuran temadun & budaya akan berlaku lebih dasyhat.

Pendakwan terpilih terhadap ADUN Sri Muda?

Shuhaimi dituduh menghasut - Kenapa Dr Mahathir, Anwar Ibrahim, Sanusi Joned. Najib dan yang lain tidak dituduh?

Ahli Dewan Undanga negeri Sri Muda Shuhaimi Shafiei hari ini dihadapkan ke mahkamah kerana tuduhan ‘seditious’ terhadap ke Bawah Duli Tuanku Selangor melalui halaman blognya semasa Selangor menghadapi krisis perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor baru-baru ini.

Beliau dituduh dibawah seksyen 41(1)(c) yang membolehkan beliau dipenjara tidak kurang dari 3 tahun dan denda tidak melebihi RM5000. Shuhaimi setakat yang saya ingat merupakan ahli Legislatif yang pertama berhadapan dengan tuduhan seperti ini.

Bagi saya jika benar Shuhaimi melakukan kesalahan itu maka beliau wajar menerima apa-apa hukuman setimpal jika beliau didapati bersalah mengikut lunas-lunas undang-undang. Itulah gunanya undang-undang diwujudkan untuk melindungi pihak-pihak yang wajar dilindungi dan memberikan hukuman kepada sesiapa yang menyalahi undang-undang yang digubal oleh mana-mana Dewan Legislatif di negara ini.

Tetapi apa yang memusykilkan saya ialah kenapa undang-undang itu dikuat kuasakan hanya kepada Shuhaimi dan hanya sekarang sahaja baru pihak yang berwajib begitu tangkas dan cepat menghadapkan Ahli Dewan Undangan negeri itu ke muka pengadilan?

Saya bertanya soalan ini kerana semasa krisis perlembagaan yang paling hebat pada 1993 dahulu banyak lapuran polis telah dibuat terhadap ramai pemimpin UMNO termasuk Dr Mahathir, Abdul Ghaffar Baba (Allahyarham), Hanafiah Man dari Alor Setar, Anwar Ibrahim, Najib Tun Razak, Nazri Aziz, Sanusi Joned, Utusan Melayu, Berita Harian dan ramai lagi individu-individu yang telah menghina Raja-Raja Melayu masih belum diambil tindakan?

Utusan Melayu telah menyiarkan berita yang Ke Bawah Duli Yang DiPertuan Besar NS Almarhum Tuanku Jaafar telah menyewakan tanah Baginda untuk membela babi di Lukut yang merupakan fitnah yang tegar dan menghina kedaulatan seorang Raja Melayu?

Semasa itu pemimpin-pemimpin UMNO kesemuanya telah membuat kenyataan-kenyataan ‘seditious’ dan disiarkan didada-dada akhbar dan dibaca oleh semua rakyat di negara ini. Kalau nak dikira, hampir keseluruhan Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Menteri-Menteri UMNO sepatutnya dihadapkan ke mahkamah untuk diadili.

Dalam krisis itu Raja-Raja Melayu dihina dan dinesta oleh pemimpin Melayu dari UMNO sendiri. Tidak pula kedapatan kenyataan-kenyataan yang ‘seditious’ dari pemimpin-pemimpin bukan Melayu dari DAP dan MIC. PAS juga tidak membuat sebarang kenyataan yang menghina Raja-Raja Melayu kerana PAS tidak menyokong pindaan untuk mengurangkan kuasa Raja yang telah diperuntukkan oleh perlembagaan negara.

Jika dibandingkan kenyataan Suhaimi dengan kenyataan menghentam Raja-Raja Melayu dahulu ianya ibarat langit dan bumi. Saya ingin menekankan supaya Dr Mahathir, Anwar Ibrahim dan kalau boleh Sanusi Joned juga dihadapkan ke mahkamah kerana mengetuai UMNO yang telah membuat kenyataan-kenyataan yang sangat ‘seditious’ ketika itu.

Kenyataan mereka itu membayangkan seolah-olah Raja-Raja Melayu itu tidak ada langsung gunanya kepada rakyat dan negara. Pihak yang berwajib tidak boleh melakukan ‘selective prosecution’ kerana itu merupakan tindakan yang tidak adil.

Kenapa ada pihak yang terselamat dari tindakan undang-undang sedangkan ada pihak lain yang begitu cepat diambil tindakan walaupun kenyataannya tidak sepedas apa yang diluahkan oleh pemimpin-pemimpin kita semasa krisis perlembagaan yang dicetuskan oleh UMNO itu.

Kepada sesiapa yang sudah lupa atau pun terlalu muda untuk mengingati isu ini pada tahun 1993 dahulu silalah cari akhbar-akhbar perdana sekitar tahun 1993 dahulu.

Banyak lapuran polis telah dibuat terhadap mereka tetapi sampai kehari ini belum lagi diambil tindakan walaupun sudah hampir 20 tahun. Kenapa ahli-ahli politik yang berkuasa begitu kebal dari tindakan undang-undang sedangkan Raja-Raja Melayu dihilangkan kekebalannya.

Kita mesti ingat kepada nasihat Dr Mahathir; Melayu jangan mudah lupa.

PKR AKUI GANGUAN FOKUS

SHAH ALAM, 8 Feb — Di sebalik siri tamparan terbaru ekoran pemimpin keluar parti, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi amaran kepada wakil rakyat partinya supaya meningkatkan prestasi mereka jika mahu bertanding dalam pilihan raya umum ke-13 yang disebut-sebut akan diadakan tahun ini.

Ketua Umum PKR itu mengadakan pertemuan dengan ahli-ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri dari Selangor di sini semalam untuk berkongsi perkembangan semasa mengenai kempen mereka menghadapi pilihan raya negeri, krisis di peringkat Sabah dan juga pendekatan memperkuatkan parti itu.

“Kami telah diminta mempertingkatkan langkah ofensif. Kerja-kerja merancang aktiviti akan digodakkan termasuk fokus ke atas pilihan raya negeri Sarawak... usaha-usaha sepadu sedang dijalankan,” kata seorang wakil rakyat yang menghadiri pertemuan itu.

Difahamkan Anwar (gambar) memberi amaran hanya pemimpin-pemimpin yang memperlihatkan rekod khidmat baik sahaja akan dipilih semula sebagai calon pilihan raya umum.

Komponen Pakatan Rakyat (PR) ini berhadapan dengan siri wakil rakyat, di kedua-dua peringkat negeri dan Parlimen, keluar parti untuk bertindak sebagai Bebas ataupun menyertai Umno.

Pemimpin terbaru bertindak keluar ialah ketua PKR Sabah Pajudin Nordin dan Ahli Parlimen Padang Serai N. Gobalakrishnan.

November lalu, Datuk Zaid Ibrahim keluar PKR dan kemudian mengepalai parti Kita.

Pada pertemuan semalam, Anwar juga menggariskan keperluan untuk memfokus pilihan raya negeri Sarawak.

Beliau berada di negeri itu selama dua hari hujung minggu lalu untuk menyusun strategi bersama ketuanya Baru Bian, di mana secara kebetulan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga berada di negeri itu untuk mengadakan pertemuan dengan wakil rakyat dan menghadiri sambutan Tahun Baru Cina peringkat nasional di Miri.

Kedua-dua PR dan Barisan Nasional (BN) bekerja keras untuk memenangi sebanyak kerusi yang boleh pada pilihan raya kecil di Sarawak.

Bagaimanapun PR memberi fokus ke atas kerusi-kerusi majoriti Cina di kawasan bandar selain memperluaskan pengaruhnya di kawasan pedalaman.

“Parti memulakan langkah persiapan ke arah kempen intensif selama dua bulan di Sarawak di bawah kepimpinnan Baru Bian, jadi kami menyusun strategi dan program yang lebih tersusun,” katanya.

Difahamkan pemimpin-pemimpin parti akan mengadakan lebih banyak kunjungan ke Sarawak sepanjang dua bulan akan datang untuk memperkukuhkan jentera kempennya.

The Malaysian Insider difahamkan kesemua pemimpin parti akan diberi ruang tugas yang khusus di negeri masing-masing dalam usaha menyusun semula fokus parti.

Tetapi Anwar juga bercakap mengenai keperluan mempertahankan kedudukan PKR di Selangor — negeri paling maju dan kaya yang dimemenangi PKR pada 2008.

“Kami juga membincangkan dengan panjang lebar kepentingan mempertahankan Selangor dan soal menurunkan calon bergantung pada prestasi semasa mereka,” kata seorang ahli Parlimen PKR.

Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli yang turut menghadiri pertemuan itu mengakui bahawa tindakan keluar parti beberapa pemimpin telah menjejaskan fokus dalam melakukan pembaharuan dasar.

“Pembaharuan dasar yang perlu kami fokus, tindakan keluar parti telah menjejaskan fokus kami. Itu tujuan pertemuan hari ini, untuk menyusun semula strategi dan fokus,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Justeru katanya, langkah penubuhan majlis presiden di Sabah adalah langkah terbaik untuk menyelesaikan kemelut di negeri itu.

Majlis itu diketuai oleh presidennya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, yang diumumkan sehari selepas Pajudin keluar parti dan menyetai Umno.

07 Februari 2011

GAJI KAKITANGAN AWAM DIBAWAH PARAS KEMISKINAN

CUEPACS hari ini meminta kerajaan menetapkan gaji minimum bagi penjawat awam supaya mereka dapat menampung kos kehidupan yang semakin tinggi.

Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata pada masa ini, gaji yang diterima penjawat awam terutamanya kumpulan sokongan, masih lagi berada di bawah garis kemiskinan RM720 sebulan.

"Contohnya bagi Gred 1 hingga Gred 16 dalam Kumpulan Sokongan II, permulaan gaji RM647, bawah paras gaji kemiskinan. Sekarang paling tidak mesti RM850 atau RM920, dan ini tak termasuk elaun, hanya gaji pokok.

"Kakitangan kerajaan sekarang ni, kalau ikut betul-betul gaji, memang belum sampai gaji minimum. Tapi disebabkan tambah elaun, maka sampai (paras gaji minimum)," katanya kepada pemberita selepas Bengkel Pemantapan Disiplin dan Integriti Kesatuan Pegawai Pengangkutan Jalan Semenanjung Malaysia di Kuala Lumpur, hari ini.

azlanBeliau berkata gaji yang rendah boleh mengakibatkan produktiviti pekerja terjejas terutamanya apabila mereka melakukan pekerjaan sambilan.

Justeru, Omar berkata kerajaan perlu menyemak semula gaji minimum bagi penjawat awam dan menyelaraskannya dengan sektor swasta untuk mengelakkan perkara melibatkan disiplin pekerja itu berlarutan.

Kali terakhir kerajaan membuat semakan gaji ialah pada Mei 2007.

Omar juga berharap Makmal Gaji Minimum yang akan berlangsung esok dapat mencari rumusan terbaik masalah gaji yang rendah di kalangan penjawat awam.

azlanMakmal tiga hari itu yang akan berlangsung pada 8, 11 dan 14 Februari di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya dijangka dapat mencapai kata sepakat berhubung cadangan penetapan gaji minimum sebanyak RM900 sebulan.

Mengenai isu Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang akan dimansuhkan Jun depan, Omar berkata bahagian kompetensi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kini mendapatkan maklum balas daripada pelbagai pihak bagi mencari bentuk penilaian baru yang sesuai berbanding konsep peperiksaan dalam PT

DUN Merlimau: Pakatan setuju letak calon, PAS tetap tanding

KUALA LUMPUR, 7 Feb – Kepimpinan Pakatan Rakyat (PR) menafikan desas-desus bahawa PAS mempertimbangkan untuk tidak bertanding di kerusi DUN Merlimau, sebaliknya parti Islam itu akan menurunkan calonnya pada pilihan raya kecil 6 Mac ini.

Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) mengumumkan bahawa PR secara sebulat suara telah bersetuju bahawa PAS harus bertanding pada pilihan raya kecil ke-15 itu.

“Tidak benar, tidak benar,” kata beberapa wakil rakyat PR yang turut berada pada sidang media susulan pertemuan mereka di ibu pejabat DAP di sini hari ini.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali juga mengambil kesempatan dengan bertanya siapakah sumber berita yang mengatakan PAS tidak akan bertanding di DUN Merlimau.

“Dari mana anda mendapat maklumat itu? Ada nama disebutkan? Tidak? Jadi tidak, ia tidak benar,” katanya.

Anwar menambah, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengharapkan sokongan keseluruhan jentera PR membantu persediaan menghadapi pilihan raya kecil itu.

Mengenai calonnya, Hadi yang turut menghadiri sidang media itu berkata keputusan mengenainya akan dibuat pada mesyuarat kepimpinan parti itu 13 Februari ini.

“Kami akan menyenarai pendek nama kemudian,” kata beliau lagi.

Katanya, berdasarkan amalan biasa calonnya adalah warga tempatan dan kepimpinan pusat akan berbincang dengan pemimpin-pemimpin PAS Melaka sebelum menamakan calon mereka.

Kerusi DUN Merlimau kosong berikutan kematian penyandangnya Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan, 54, pada 20 Januari lalu.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 26 Februari sebagai tarikh penamaan calon dan sekiranya ada pertandingan, pengundian pada 6 Mac.

Pada pilihan raya umum 2008, Mohamad Hidhir menewaskan calon PAS, Jasme Tompang dengan majoriti 2,154 undi.

Pilihan raya Sarawak Mac semakin hampir ?

Sebelum ini Ahli Parlimen BN kawasan Stampin, Datuk Yong Khoon memberitahu wartawan di negeri itu bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memberikan signal bahawa Pilihan Raya negeri Sarawak kali berkemungkinan diadakan pada penghujung Mac depan.

“Perdana Menteri telah mengarahkan kita (Ahli Parlimen) supaya turun padang sehingga ke peringkat akar umbi dan memberikan lebih perhatian kepada rakyat.

“Maka itu, saya merasakan pilihan raya negeri mungkin diadakan pada penghujung Mac,” katanya kepada wartawan di Kuching pada 9 Januari lalu.

Secara kebetulan, pada 5 Februari lalu, Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek mensasarkan semua 71 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak dapat dijelajah menerusi penganjuran Karnival Mesra Belia menjelang akhir Mac ini.

Beliau berkata, setakat ini program yang bermula Januari lepas itu telah diadakan di 15 kawasan DUN, dan bakal menjelajah ke 30 lagi kawasan pada bulan ini.

Pada 23 Disember tahun lalu pula, Pesuruhjaya Polis Sarawak Datuk Mohmad Salleh berkata, pihaknya akan mendapatkan bantuan keanggotaan dan logistik daripada Kontinjen Sabah dalam menghadapi pilihan raya negeri akan datang.

Tempoh Dun Sarawak akan berakhir pada 24 Julai depan dan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebelum ini memberitahu beliau memilih hari Sabtu untuk mengadakan pilihan raya di negeri itu. - Masdarwahid

Pemimpin BN pula keluar parti

Pemimpin BN pula keluar parti

Selepas Pengasas Umno Sabah, Datuk Karim Ghani meninggalkan umno BN, kini tiba giliran Penasihat dan Pengasas Parti Rakyat Sarawak (PRS), Tedewin Ngumbang @ Kibak anak Datu (gambar kanan) keluar parti.

PRS ialah sekutu BN Sarawak selain Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP), Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) dan Parti Pesaka Bumiputra Bersatu (PBB).

Tedwin yang juga pengasas bersama PRS berkata, beliau meninggalkan PRS kerana beranggapan Ketua Menteri Sarawak yang juga Pengerusi PBB, Tan Sri Abdul Taib Mahmud membuli parti itu.

Tedwin juga muak dengan sikap Taib yang enggan menerima pelbagai cadangan PRS berkaitan kepentingan masyarakat Dayak walaupun isu itu kerap dibangkitkan parti pembangkang di Sarawak.Lebih parah lagi, Taib juga menolak cadangan kepimpinan PRS agar Adun Pelagus, Larry Sng Wei Shien tidak pilih bagi mewakili parti itu pada pilihan raya akan datang.

Kerusi Pelagus diperuntukkan untuk PRS dan Masing enggan mencalonkan Larry bagi kerusi itu pada pilihan raya akan datang kerana Larry sudah dipecat dari PRS sejak April 2009.Sehubungan itu, tindakan Taib yang menekan kepimpinan PRS agar terus mencalonkan Larry bagi kerusi Pelagus dilihat oleh

kepimpinan PRS khususnya Masing dan Tedwin sebagai membuli parti itu yang sebahagian besar ahlinya merupakan masyarakat Dayak. PRS berasal dari Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) yang dibubarkan sejak 2004 sehingga tertubuhnya PRS selepas itu. Menjelang

penubuhan PRS, Masing dan Larry masing-masing mendakwa sebagai presiden parti itu sebelum Masing diumumkan sebagai presiden parti itu tidak lama kemudian.Namun, permusuhan Larry-Masing berterusan apabila Taib seolah-olah sengaja mahu melihat parti Dayak itu berpecah apabila melantik Larry sebagai Menteri Muda di Jabatan Ketua Menteri.

Malah, Larry juga sering diberi peluang luas oleh akhbar pro kepimpinan Taib di Sarawak termasuk termuramah secara langsung dalam program Jom Heboh di Sarawak setahun lalu.
Tindakan Tedwin keluar parti bertitik tolak dari itu kerana sejak dua tahun lalu, beliau yang bertindak selaku penasihat Masing kerap meminta presiden PRS itu bersabar dan terus berbincang dengan Taib agar Larry tidak dicalonkan bagi kerusi Dun.

Malah, cadangan sebelum ini agar pertukaran kerusi Pelagus dengan SUPP atau SPDP juga gagal kerana Taib berkeras mahukan Larry kekal bertanding di kerusi itu.

Rentetan itu, Tedwin keluar parti sebagai ugutan agar desakan parti itu terhadap Taib menjadi dan ia dilakukan menjelang pilihan raya negeri yang kian hampir.

Tempoh kerajaan semasa Sarawak berakhir pada 24 Julai depan. Turut kedengan ketika ini, anggota PRS peringkat akar umbi mendesak PRS keluar BN sebagaimana ugutan yang pernah dibuat SUPP sebelum ini apabila Taib enggan mendengar dan menerima tuntutan masyarakat Cina yang disuarakan SUPP.

Tedwin dijangka menyertai Parti Nasional Sarawak (SNAP), yang juga komponen Pakatan Rakyat di Sarawak dan dijangka bertanding untuk menewaskan Timbalan Ketua Menteri Sarawak yang juga timbalan Presiden PBB, Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang bagi kerusi Dun Layar.

Jabu dan Ngumbang mempunyai tali persaudaraan dengan Tedwin didakwa mempunyai ’rahsia’ mengenai Jabu yang boleh digunakan untuk mengalahkannya kelak.

Tedwin ketika ditanya tidak menolak kemungkinan tersebut namun akan berbincang dengan penyokongnya terlebih dahulu.Turut berminat bertanding bagi kerusi itu ialah Joe Unggang bagi mewakili Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN).

Situasi ini pastinya terus menekan Taib yang sehingga kini enggan membubarkan Dun walaupun mendakwa mereka sudah bersedia dan yakin untuk menang.Menurut rekod, PRS diperuntukan 9 kerusi dan menang 8 daripadanya pada pilihan raya lalu, termasuk Dun Pelagus.

Mereka hanya kalah bagi kerusi Ngemah yang kini diwakili Gabriel Adit Demong yang juga Pengerusi Parti Cinta Malaysia (PCM).
Berikut antara calon PRS pada pilihan raya negeri akan datang.

N 25 Balai Ringin =Snowdon Lawan (Penyandang)
N 26 Bukit Begunan = Mong Ak.Dagang (Penyandang)
N29 Batang Ai = Malcolm Mussen (Penyandang)
N43 Ngemah = Alexander Vincent (Kalah dan dilantik semula)
N52 Tamin = Edwin Banta (Muka baru)
N53 Kakus = John Ak.Sikie (Penyandang)
N54 Pelagus = Wilson Nyabong (Muka Baru)
N56 Baleh = James Jemut Masing (Penyandang)
N57 Belaga = Liwan Lagang (Penyandang)

Sumber : Masdarwahid

Umno janganlah jadi tikus membaiki labu.

PAS menyifatkan kempen Gelombang Merah yang digerakkan Umno Kelantan untuk menarik sokongan 400,000 orang muda hanyalah angan-angan Mat Jenin kerana golongan itu adalah "generasi yang sedar dan bermaklumat."

idris ahmad information chief pas muktamar in kota bharu"Orang muda Kelantan tidak boleh terima slogan Umno hendak membela Kelantan, sedangkan Umno perlu membela rakyat negeri lain yang berada di bawah pemerintahan Umno yang tertinggal jauh dari segi kuasa membeli dan memiliki hartanah," kata ketua penerangannya Idris Ahmad (kiri).

Kelmarin Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata kempen bertemakan "Transformasi 1Kelantan Gelombang Rakyat" akan dilaksanakan Pemuda Umno negeri melalui penganjuran ceramah, kursus, seminar dan gerak kerja.

Kempen itu antara lain berobjektif untuk menawan negeri itu daripada kepimpinan PAS yang telah memerintah Kelantan selama 21 tahun, pada pilihan raya umum akan datang.

Berikut kenyataan penuh Idris:

PAS berpandangan harapan Datuk Seri Mustafa Mohamed yang hendak memikat 400,000 orang muda hanya angan-angan mat jenin sahaja. Orang muda Kelantan adalah generasi yang sedar dan bermaklumat. Mereka antipenindasan, diskriminasi dan penyelewengan.

Orang muda Kelantan tidak boleh terima slogan Umno hendak membela Kelantan, sedangkan Umno perlu membela rakyat negeri lain yang berada bawah pemerintahan Umno yang tertinggal jauh dari segi kuasa membeli dan memiliki hartanah.

Seramai 400,000 orang muda Kelantan bukan hidup di dalam gua yang tidak tahu perkembangan dunia. Orang muda Kelantan yang terkenal sebagai golongan terpelajar dan memenuhi kerusi di pusat pengajian tinggi di dalam atau luar negeri.

Mereka menguasai ketua jabatan di Putrajaya. Ini petanda rakyat Kelantan, cerdik dan berjaya dalam pelajaran dan kerjaya.

Mereka tidak dapat menerima pengkhianatan kerajaan pusat yang tidak iktiraf kerajaan rakyat di Kelantan. Tindakan kerajaan pusat yang menyekat 118 projek sejak Rancangan Malaysia Keenam 1991, merampas hak royalti minyak satu lagi bukti penyelewengan konsep federalisme.

Kenapa pemimpin Umno Kelantan yang berada di peringkat pusat telah mengkhianat rakyat Kelantan sehingga sanggup menyalurkan minyak ke Songkla Thailand, pada hal lebih ekonomik ia mendarat di Kelantan.

Kesemua sikap ini tidak boleh diterima oleh orang muda Kelantan untuk menerima umno memerintah semula di Kelantan, kenapa mereka hendak menyerahkan diri mereka ke mulut naga untuk merosakkan sistem yang sudah dibina selama 20 tahun.

PAS hendak menasihat Datuk Seri Mustafa Mohamed, lebih baik beliau ambil perhatian negeri-negeri di bawah BN dahulu seperti Sabah dan Sarawak.

Pulihlah ekonomi negara yang menghadapi kadar inflasi yang semakin tinggi, semuanya gara-gara kegagalan kerajaan BN. Kelantan sudah selesa di bawah kepimpinan PAS yang boleh bersaing dengan negeri-negeri di bawah pemerintahan BN.

Umno janganlah jadi tikus membaiki labu.

Benarkah Angin dari Papua New Guinea membawa terbang RM7 juta duit Kerajaan Negeri??



Ku sangkakan hujan hingga ke petang rupanya panas ditengah hari

Berjumpa lagi di alam siber dimana saya sekarang berada di Port Moresby, PNG. Pagi ini diberitakan sekumpulan pelabur dari Kedah telah mendarat di kota ini tetapi bukan berita pasti.

Akhbar disini pagi ada menyiarkan tentang nasib anak syarikat kerajaan negeri disini iaitu MAS Incorporated (PNG) Ltd telah diarah keluar dari mengusahakan tanah pertanian seluas 42,000 hektar oleh pihak Baina Agro Forest Limited. Sebelun itu berita penyingkiran MAS sudah diiklan didalam sebuah akhbar melalui Pengerusi syarikat, En. Joe Bogoro dan pagi ini berita ini disahkan lagi melalui AGM syarikat tempatan .

Didalam laporan tersebut beberapa nama seperti Daniel Mona, John havi Kora, Michael Mogo telah mengeluarkan kenyataan bersama bermaksud MAS tiada lagi tempat disana. Menurut Michael Tama, MAS telah mengingkari perjanjian dan tidak menepati janji. Ini turut memalukan kerajaan Malaysia dan PNG serta Wilayah Tengah disini.

Selepas bermesyuarat di Inaia, sebuah kampung disini, perkara pemecatan telah dibuat melalui satu resolusi dan pemecatan tersebut telah disiarkan di The National, iaitu surat khabat tempatan disini dan telah ditandatangani oleh Chairman, Joe Bagoro.

Dan selepas ini, menurut Mr. Mona, tiada lagi sesiapa dari syarikat tempatan boleh membuat perjanjian dengan MAS berkenaan dengan projek tersebut dan mereka bebas mencari pemaju yang lebih berpotensi dan berminat dengan projek pertanian disini.

Kesimpulan yang dapat dibuat adalah ada sesetengah pihak mengambil keuntungan daripada projek ini dan yang menanggung rugi adalah kerajaan negeri Kedah. Menurut sumber tidak rasmi, sebanyak RM7 juta sudah dihabiskan untuk projek tersebut dan pulangan entah bila bakal digapai. Tuhan lebih mengetahuinya.[@KedahLanie.info]

terima kasih.... salam buat haji yusrin dan dato' amer

http://lantaat.blogspot.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...