IKLAN

IKLAN
Klik gambar

26 Mei 2012

HBN 2012 : YB MP ULU LANGAT JADI TETAMU KEHORMAT ?



Ahli Parlimen Hulu Langat, Dr Che Rosli Che Mat berkata HBN 2012 Merupakan Usaha Yang Baik Bagi Mendedahkan Belia Dalam Pelbagai Aspek. Belia Berkata demikian semasa berada di Himpunan Jutaan Belia Petang Tadi. 25 Mei 2012

GGKK - Gerakan Gantung Kain Kuning: Kembali kepada 8 tuntutan BERSIH


Berita keganasan polis telah mengalih perhatian daripada lapan tuntutan BERSIH 3.0 selepas 28 April 2012. Lebih-lebih lagi ruang dada media dihiasi dengan berita senaman punggung, gerai burger, pasar malam di depan rumah Ambiga dan sebagainya, ditambah pula isu seperti "Perdana Menteri Bukan Melayu", yang ditonjolkan secara tiba-tiba.

Gerakan Pendidikan Pilihanraya Bunga Matahari atau Sunflower Electoral Education Movement (SEED), satu pertubuhan daripada masyarakat sivil telah melancarkan satu "Gerakan Gantung Kain Kuning (GGKK)", bertujuan untuk menyeru agar rakyat Malaysia kembali kepada matlamat perjuangan asal BERSIH 3.0, iaitu 8 tuntutan yang dikemukakan.

Dalam satu kenyataan media, SEED menyeru agar rakyat menggantung kain kuning dengan tulisan BERSIH ini di tempat-tempat yang menonjol, seperti tingkap ataupun pagar pintu kediaman masing-masing.

Menurut SEED, GGKK memberi makna-makna tertentu. Pertamanya, ia meneruskan hasrat perjuangan BERSIH, yang tidak terhad pada 28 April 2012. Menggantung kain kuning di depan rumah secara jelas menyampaikan mesej kepada penguasa, bahawa rakyat akan terus bersuara tidak kira siang ataupun malam, panas mahupun hujan - sehingga tuntutan BERSIH dilaksanakan.

Kedua, menyebarkan mesej secara meluas. Apabila media arus perdana disekat kebebasannya, hak rakyat untuk mengetahui tercabul. Bukan sahaja berita keganasan polis tidak dapat dipaparkan secara menyeluruh kepada orang awam, malah tuntutan BERSIH yang berhubungkait dengan masa depan negara telah dipinggirkan. SEED berharap GGKK mampu mencungkil perhatian lebih ramai terhadap mesej daripada BERSIH.

Ketiga, sebagai penghormatan terhadap golongan yang tertindas. SEED merakamkan setinggi-

setinggi penghormatan kepada peserta dan pengamal media yang dikasari dalam perhimpunan BERSIH 3.0, pada masa yang sama mengiktiraf keberanian dan ketabahan mereka. GGKK juga sebagai protes terhadap kerajaan yang mensabotaj dan menindas perhimpunan rakyat yang aman.

SEED menegaskan, meskipun pihak berkuasa cuba melabel BERSIH 3.0 sebagai perusuh, menyimpan motif untuk menggulingkan kerajaan, menimbulkan huru-hara, diperkudakan pembangkang dan sebagainya, namun taktik ini gagal menghalang tekad rakyat. Dari mula hinggalah penghujungnya, hasrat rakyat hanya untuk menuntut satu pilihan raya yang adil dan bersih.

SEED merupakan organisasi rakyat yang menawarkan pendidikan dan latihan pengundi, dengan matlamat untuk melatih sukarelawan menambahbaik pilihanraya, penyebar maklumat pilihanraya, merapatkan jurang antara bandar dan kampung, membolehkan maklumat menyebar ke setiap pelusuk. Untuk tempahan kain kuning atau maklumat lanjut, sila hubungi En. Pow di talian 012-9419289 atau layari http://facebook.com/GGKKBersih. -MR

Keganasan politik: Malaysia harus malu..ahh di Thailand pampasan dibayar ratusan Juta Bath



Perhimpunan Aman dinegara kita sering kali berakhir dengan keganasan yang sengaja diprovokasi oleh pihak berkuasa agar menunjukan segala pergerakan rakyat akan digambarkan ganas oleh pihak media-media pro kerajaan. Hanya persepsi pembohongan keganasan diulang-ulang untuk kerajaan yang tidak pernah menghormati rakyat dan perlembagaan.

Berapa banyak Peserta Bersih 3.0 yang sengaja dicederakan malah wartawan turut dipukul dan dibalun oleh pihak polis tanpa kewarasan dalam etika dalam menjalankan tugas. Dalam keadaan sekarang media-media baru yang memancarkan segala kejadian dilapangan akan dilihat seluruh dunia secara langsung .


Kita lihat kejadian yang menimpa semasa Bersih 3.0 Asrul Wadi Ahmad, 26, dari Kepala Batas yang ditembak dengan kanister gas pemedih mata secara dekat oleh polis, mungkin buta sebelah matanya. Empat orang doktor mengesahkan perkara ini jika keadaan mata beliau tidak sembuh dalam masa enam bulan dari sekarang. Tentu kejadian yang menimpa beliau tiada siapa akan mengambil peduli dari pihak kerajaan.


Kerajaan Thailand beri pampasan kepada mangsa keganasan politik- Sinar Harian

24 Mei 2012
BANGKOK - Kerajaan Thailand hari ini menyampaikan pampasan pertama berjumlah lebih 577 juta Baht (RM57.7 juta) kepada 524 mangsa keganasan politik.

Timbalan Perdana Menteri Yongyuth Wichadit berkata penerima pampasan tersebut terdiri daripada 44 kes kematian, enam hilang upaya, 58 kecederaan teruk, 177 cedera dan 239 kes kecederaan ringan.

Kerajaan telah memperuntukkan pampasan berjumlah dua bilion Bath (RM200 juta) bagi 1,521 mangsa keganasan politik yang berlaku antara tahun 2005 dan 2010.

Ia termasuk 104 kes kematian, 34 hilang upaya, 93 kecederaan teruk, 521 cedera dan 769 kes kecederaan ringan.

Kesemua mangsa tanpa mengira fahaman politik sama ada penyokong nasionalis Baju Kuning atau penyokong Baju Merah layak mendapat bantuan tersebut.

Yongyuth berkata pampasan itu boleh membantu meringankan bebanan mangsa dan keluarga masing-masing serta menyumbang ke arah perdamaian negara.

"Saya amat bersimpati dengan kehilangan...tiada sesiapa mahu keganasan berulang," katanya.

Seorang penerima, Janpen Arreepom 46, berkata beliau akan menggunakan pampasan sebanyak 600,000 Baht (RM60,000) untuk perbelanjaan perubatan bagi suaminya serta membeli sebuah rumah kecil.

Suaminya, Kosol Somsak mengalami kecederaan di muka apabila penunjuk perasaan dan tentera bertempur di persimpangan Ratchaprasong pada Mei 2010.

"Saya tidak mahu suami saya menyertai sebarang protes jalanan sekali lagi kerana bimbang tentang keselamatan dan kesihatannya. Bagaimanapun, saya tidak dapat menghalangnya sekiranya dia mahu kerana beliau suka menyertai aktiviti seperti itu," katanya
.- Bernama


(PERHATIAN KEPADA MANGSA-MANGSA KEKEJAMAN POLIS ) Bersih 3.0 [Official ]

PERHATIAN! KEPADA SEMUA MANGSA KEKEJAMAN POLIS BERSIH 28 April LALU atau sesiapa yg TAHU/MENGENALI MANA2 MANGSA -TOLONG HUBUNGI HOTLINE 012-3496013 DGN SEGERA UNTUK NASIHAT GUAMAN SERTA MEMBANTU proses TINDAKAN undang2 KEATAS pihak YANG melakukan KEKEJAMAN... ATAU emel KE 428victims@gmail.com. TERIMA KASIH

Pembunuhan Osama satu jenayah kepada US : Amnesty

Tindakan ditakrif langgar undang-undang


WASHINGTON- Pertubuhan hak asasi antarabangsa, Amnesty International, mengkritik Amerika Syarikat (AS) kerana membunuh pengasas al-Qaeda, Osama bin Laden dalam serangan di Pakistan, Mei tahun lalu selain menyifatkannya tindakan melanggar undang-undang.

“Pentadbiran Amerika mengakui operasi itu dilakukan atas sebab memerangi keganasan global antara Amerika dan al-Qaeda selain menyatakan ia tidak mengiktiraf undang-undang hak asasi manusia antarabangsa boleh dikuatkuasakan dalam kes berkenaan.

“Tanpa penjelasan lebih lanjut dalam perkara itu daripada pihak berkuasa Amerika, pembunuhan Osama boleh dianggap melanggar undang-undang,” kata Amnesty dalam laporan tahunannya.

Amnesty menyatakan, Amerika juga membisu terhadap permintaan mendapatkan penjelasan mengenai serangan pesawat kawalan jauh yang membunuh ulama radikal kelahiran Amerika, Anwar al-Awlaki dan Samir Khan, anggota al-Qaeda di Yaman, selain dua orang lain, September lalu.

“Pembunuhan itu satu bentuk hukuman dilakukan meskipun tiada keputusan kehakiman,” kata pertubuhan itu lagi.

Amnesty juga membidas pencabulan hak asasi manusia pentadbiran bekas Presiden George W Bush selain mengutuk kebebasan pegawai tentera melakukan apa saja.

Ia juga mengkritik Kanada kerana tidak menahan Bush ketika bekas Presiden Amerika itu melakukan

kunjungan Oktober lalu sekalipun ada banyak bukti beliau bertanggungjawab atas jenayah undang-undang antarabangsa termasuk penderaan, merujuk kepada penahanan individu di sebuah negara untuk dihantar ke negara lain tanpa mengikut proses undang-undang termasuk tidak diwakili peguam.

Pada Jun tahun lalu, Peguam Negara, Eric Holder melancarkan siasatan jenayah terhadap dua kematian tahanan di bawah jagaan Agensi Perisikan Pusat (CIA).


Tetapi, CIA kemudian menamatkan siasatan terhadap banyak lagi kes penderaan askar Amerika. Amnesty juga kesal kegagalan Presiden Barack Obama menutup Guantanamo, dua tahun selepas memberi tarikh akhir penutupannya.

“171 lelaki masih lagi ditahan di situ termasuk empat didapati bersalah oleh suruhanjaya tentera,” kata pertubuhan itu lagi. Angka rasmi ialah 169.

Laporan itu juga tidak bersetuju dengan layanan terhadap lima suspek dalang serangan 11 September 2001 yang tidak diberi peluang bersuara selama empat tahun sebelum dihantar ke Guantanamo.

– AFP

Pengundi Semporna marahkan SHAFIE ABDAL...asyik melayan Zahida?


Janji-janji kosong wakil rakyat Semporna membuat rakyat daerah ini tdak lagi yakin dengan kepimpinan beliau. Banyak jalan-jalan didearah ini tidak diselengara dengan baik seperto jalan utama Kampung Ayer di hadapan rumah Tun Sakaran ini telah dilaporkan kerosakannya sejak tahun lalu di media masa termasuk SabahkiniTV (TONTON VIDEOKLIP DIBAWAH), namun tiada sebarang diambil untuk memperbaikinya, sama ada oleh Jabatan Kerjaraya, Majlis Daerah Semporna, ADUN dan Ahli Parlimen yang sebelum ini berjanji akan mengatasi masalah ini.

Maka benarlah kata orang bahawa kuasa harta dan wanita mengatasi kuasa warga; buktinya ada pemimpin yang sanggup menyerahkan wang tunai RM1.5 juta, rumah bernilai RM4 juta, kereta bernilai RM1 juta dan belanja bulanan lebih RM100,000 kepada gundik dan artis; tetapi tidak mampu menggantikan sekeping papan jambatan atau menampal lubang aspal.
Jalan yang terletak bersebelahan Masjid Daerah ini telah lama rosak namun terbiar begitu sahaja sehingga menyusahkan penduduk Kampung Ayer yang mempunyai pengundi paling ramai bagi DUN Senallang, DUN Bugaya dan juga Parlimen Semporna.

Kampung Ayer adalah kampung tradisi yang dihuni oleh penduduk asal Daerah Semporna, pernah dan sedang diwakili oleh hampir semua Adun dan Ahli Parlimen Semporna kerana sehingga ke hari ini rumah-rumah asal Wakil Rakyat berkenaan masih ada di sini walaupun majoriti mereka telah berhijrah dari kampung ini.

Namun, benarlah kata orang sifat manusia yang lupa daratan memang masih wujud di zaman moden ini, maka dakwaan pemimpin masyarakat Semporna sebelum ini bahawa wakil-wakil rakyat berkenaan hanya menaburkan janji 'KOSONG' dan 'PEMBOHONG’ adalah tepat.

Jesteru itu saya mewakili penduduk di kawasan berkenaan yang mempunyai pengundi hampir 2,000 orang supaya jangan lagi memilih wakil rakyat yang tidak peka kepada kehendak rakyat dan suka bercakap bohong walaupun telah diberi peluang selama tiga atau empat penggal.

Pilihlah saya sebagai Wakil Rakyat baru kerana mereka telah diberi peluang seluas-luasnya oleh rakyat dan telah diberi sebesar-besar kuasa oleh kerajaan sehingga menjawat menteri penuh kabinet Sabah dan Persekutuan sejak berpuluh tahun lalu, namun isu sekecil jalan Kampung Ayer ini pun tidak dapat diselesaikan.



SabahKiniTV - EMPAT TOKOH BERANI dari Semporna mengeluarkan EMPAT ISU dari kacamata dan pengalaman mereka tentang pentadbiran dan hala tuju politik Daerah Semporna yang mereka sayangi. Pendedahan berani oleh ini wajar diberikan perhatian oleh semua penduduk di Semporna, Sabah.

25 Mei 2012

( WAJIB TONTON, FILEM PENDEK ZAMHURI Maharaja Lawak ) : Hidup Umno... Hidup Dap.....Kepala..Bu**h...UMNO

[Rugi kalau tak tengok] Zamhuri Maharaja Lawak Terkini : Hidup Umno Hidup Dap... kah kah kah!
Video paling lawak yang pernah aku tengok... lawak habis, kah kah kah....

GEMPAR! Dato Jamal rupanya Mafia dadah...dok lobi calon Dun Khir Toyo?

Benarkah Dato Jamal sebenarnya penjual dadah?

GUA SEBENARNYA MALAS NAK CAMPUR PERIHAL IKAN BAKAR BUSUK TU ...TAPI GUA RASA TERINGIN UNTUK BELEK BELEK EKOR BUSUKNYA BOLEH ?

Wokeyyyy.... ini cerita gua dapat dari orang kampung Tauke Sekinchan Ikan Bakar sendiri beb..., betul atau tidak.? Pandai2 lu orang cari maklumat sendiri, khususnya dan terutamanya kepada Ahli Politik Pakatan Rakyat terutama MAT PERKASAM,MUHD JACK DAN KING JASON JUGA FATIMAH .... lu orang carilah maklumat latar belakang Dato Jamal nih di Bukit Aman..

Lu orang masih ingat kisah adik kepada Noh Omar iaitu Jusnaidi Omar yang kantoi pasal dadah dolu2... yang sepatutnya dah arwah di tali gantung... tapi boleh terlepas sebab abang dia masa tu sebagai Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri beb..kahkahkah.
Tapi takpa... cerita banyak pasal adik Menteri umno nih pun tak guna beb... sebab Malaysia nih umno yang punya... Kahkahkahkah.. mamat curi susu untuk anak kat pasaraya di Terengganu kena penjara setahun... adik beradik menteri yang sepatutnya mampus di tali gantung relax jer.... binawe bin haramjadah wa cakap lu...kahkahkahkah..

Opppsss... gua mau cerita pasal Drebar Ferrari ni kannnn... tapi melalut la pulak..., berbalik kepada kisah Tauke Ikan Bakar dan Nasi Lemak nih..., banyak komen yang gua baca di blog2 member dan blog gua sendiri yang menunjukkan kehairanan di mana dan macamana seorang peniaga Nasi Lemak dan restoran ikan bakar boleh pakai ferrari...
Jawapannya tak susah beb..., lu orang jadilah proksi Noh Omar... Kahkahkahkah... seperti Dato Jamal nih...kahkahkahkah..

Gua nak tanya lu orang Setiausaha Politik Noh Omar siapa...?.... pergghhhh....!!!!
Boleh dikatakan kebanyakkan perniagaan yang di jalankan oleh si Jamal nih adalah kepunyaan Noh Omar dan si Jamal ini bertindak sebagai Proksi Perniagaan Noh Omar.
Siapakah Jamal Md. Yunos "Tauke Sekinchan Ikan Bakar"..?

Sebelum kes dadah adik Noh Omar kantoi..., si Jamal Md Yunos nih terlebih dahulu sudah kantoi dengan kes dadah dalam rumah dia.
Memandangkan kes ini melibatkan mak bapak dia maka gua reserve story ini setakat ini sahaja, di mana sepatutnya Jamal Md Yunos nih dah lama mampus di tali gantung, tapi nasib dia baik kerana nama2 di atas dan melibatkan dot... dot... dot... so gua letakkan noktah di sini.kahkahkahkahkah..
.

Apa matlamat Jamal popularkan dirinya depan rumah Ambiga..?
Malaun nih adalah penyokong serta orang kuat Noh Omar, sekarang ini malaun nih sedang melobi sakan di kampungnya untuk mengantikan kerusi Khir Toyo dalam PRU-13 akan datang. Ntah laaaa... ini kerusi panas beb..., samada malaun Jamal nih atau Tan Sri Rozali Syabas yang terpilih wa pu chi tau... tapi peberet Noh Omar adalah Jamal Ikan Bakar...kahkahkahkahkah...


Wokeyyy... wokeyyyy.... kita berhenti rehat dan cukup setakat ini dulu, lain kali kita sambung lagi eeekkkk.... Kahkahkahkah...
Kepada sesiapa yang boleh akses kes jenayah dadah malaun nih dulu... kasi letop laaaaa...., gua boleh rehat maaaaa.... ini game very open punyeeeaaarrrr.... gua tarak hal....TERUTAMA KING JASON YANG SUKA KOREK JUBUR UMNO PORNO...kahkahkahkahkah...

Dari bingkisan Fbooker undangan
By : Pengetua Skolah Hamil x umno
Sumber: Kingofgoblok

Halau 1.0 Kumpulan sub-kontraktor Amno alih tuntutan Bersih 3.0

100, termasuk kumpulan motor serbu rumah Ambiga


Kerana sambutan bersih 3.0 yang menjadi pukulan kepada Najib dan penasihat rapat beliau Mahathir sehingga terpaksa mengganjak tarikh pilihanraya dan najib kian kurang popular dari kaca mata dunia luar dalam menangani demokrasi juga sistem pilihanraya yang adil.

Hanya dengan selogan transformasi tiada tindakan beliau membuat rakyat pengundi atas pagar atau senyap lebih memeningkan Najib golongan pertengahan yang mempunyai pengaruh dalam msyarakat telah turun ke perhimpunan bersih 3.0. Jelas untuk mengalihkan tuntutan 8 perkara Najib terpaksa menaja Sub-kontraktor (provokasi & putar belit) untuk mengalihkan isu dan dimainkan dalam media pro- kerajaan.


Semalam lebih 100 orang cuba berkumpul di depan rumah Pengerusi BERSIH Datuk S Ambiga di Bukit Damansara dekat ibu negara hari ini, dengan sebahagiannya terdiri daripada sekumpulan pemuda bermotosikal.

Namun, kemaraan kumpulan itu dihalang penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang berada di simpang masuk ke rumah Ambiga di Jalan Setiakasih 1 sejak pagi tadi.

Kumpulan itu yang rata-ratanya anti-BERSIH kemudian menghentikan motosikal di kawasan DBKL berkawal dan berjalan kaki untuk ke rumah Ambiga sambil menyanyi lagu "Inilah Barisan Kita".

Turut bersama hadir dengan kumpulan itu lima motosikal penjaja yang hanya berlegar-legar di sekitar jalan masuk ke rumah Ambiga.

Kawasan perumahan elit kelas pertengahan atasan di pinggir bandaraya Kuala Lumpur yang kebiasaannya tenang dan sunyi bertukar riuh rendah dengan kehadiran kumpulan itu.

Namun, penduduk berdekatan kelihatan meneruskan kehidupan mereka seperti biasa di sebalik kehadiran berpuluh-puluh anggota polis dan DBKL bagi mengawal keadaan.

Polis mendirikan sekatan jalan raya berhampiran jalan masuk ke rumah Ambiga bagi memastikan tiada orang asing menghampiri rumah Ambiga.

Dua buah lori besar DBKL turut ditempatkan berdekatan kawasan itu, dipercayai untuk mengangkut sebarang gerai yang didirikan tanpa kebenaran.

Terdahulu sebelum itu, sekumpulan 30 orang lain yang menggelarkan diri mereka "HALAU 1.0" cuba menyerahkan risalah mengandungi 10 sebab Ambiga perlu 'dihalau' dari Malaysia kepada Ambiga sendiri.


Cubaan mereka bagaimana pun gagal apabila risalah itu diterima Pengerusi Bersama BERSIH, Datuk A Samad Said menerusi celah pintu pagar rumah Ambiga.

Beliau berada di situ bersama jawatankuasa BERSIH lain selepas mesyuarat awal tengah harinya.

Kekalutan Umno dibawah Najib lebih teruk daripada Abdullah Badawi


Ahli sendiri pun Umno tidak percaya

Kalau tidak silap saya pada hari Isnin yang lepas, Mahathir telah mengingatkan ahli-ahli UMNO di Kedah yang Melayu akan hilang segala-galanya jika UMNO ditewaskan dalam pilihanraya yang akan datang ini. Kata beliau yang Melayu akan hilang kuasa politik mereka jika UMNO tidak lagi memegang tampuk kuasa setelah ditolak oleh orang Melayu.

Tetapi Mahathir tidak langsung menyentuh kenapa orang Melayu sudah ramai yang menolak UMNO itu. Setiap perkara yang berlaku mesti bersebab dan perubahan kepada sikap orang Melayu terhadap UMNO itu pun bersebab. Perubahan tidak berlaku begitu sahaja tanpa sebab-sebab yang besar. Orang Melayu bukan mudah untuk berubah, tetapi kenapa mereka kini berubah? UMNO sepatutnya memandang ke dalam diri mereka untuk mencari masalah dan penyebabnya.

Kalau kali ini Mahathir berubah pun tentu bersebab. Kalau dalam pilihanraya yang lepas Mahathir membelakangkan UMNO dengan keluar dari parti itu, mesti ada sebab yang tersendiri. Semasa itu Mahathir menyeru rakyat memilih calon, jangan memilih parti. Kali ini beliau menyeru orang ramai memilih sesiapa juga yang diturunkan oleh parti.

Jadi kita berhak untuk memilih nasihat yang mana satu yang kita mahu ikut: nasihat beliau semasa pilihanraya yang lalu atau nasihat beliau yang sekarang ini? Jika rakyat tidak mahu mendengar nasihat beliau lagi pun semestinya ada sebab. Hanya Mahathir tidak sedar yang rakyat sudah terlalu keliru dengan sikap beliau yang sentiasa bertukar-tukar (flip-flop) arah pandangannya setiap kali piliharaya umum tiba. Tiada ‘consistency’ dan tiada perjuangan dan itu juga bersebab.

Ramai yang berjumpa dengan saya meminta saya memberikan komen tentang sikap Mahathir pada hari ini, tetapi saya hanya menjawab saya tidak faham kerana Mahathir hanya berjuang untuk apa yang beliau ingin untuk berlaku dan tidak ada kena mengena dengan perjuangan Melayu dan rakyat yang ramai.

Kalau beliau keluar dari UMNO dahulu kononnya untuk memprotes kepimpinan Abdullah Badawi kita tidak nampak sekarang ini kenapa beliau tidak keluar kerana kekalutan UMNO di bawah Najib sekarang adalah jauh lebih teruk daripada Abdullah Badawi.

Tetapi hakikatnya ramai yang tahu sebabnya. Mahathir akan mengamuk jika mana-mana PM selepasnya tidak melayan kehendak politik peribadi beliau. Beliau merasakan beliau adalah pemimpin yang mesti diikuti oleh pemimpin selepas beliau kerana beliau merasakan seorang yang hebat dan mampu ‘berjalan di atas air’ dan perlu disembah dan dipuja.

Oleh kerana Abdullah Badawi itu degil orangnya walaupun apabila berjalan pijak semut pun tidak mati. Beliau tidak melayan kehendak Mahathir…itu sebab Mahathir keluar dari UMNO dan terus mensabotaj UMNO dalam pilihanraya yang lalu. Beliau berkata, “jangan pilih parti, kita mesti pilih calon”.

Tetapi di Alor Setar Isnin lalu, beliau mahukan semua pemimpin dan ahli UMNO melakukan seperti ‘aku janji’ supaya jangan mensabotaj calon-calon UMNO dan beliau seolah-olah telah mengugut ahli-ahli UMNO dengan tekanan yang kuat ke atas ahli-ahli parti itu yang mereka akan menghadapi tindakan jika melakukan sabotaj terhadap parti.

Apa yang UMNO boleh lakukan jika ahli-ahlinya melakukan sabotaj terhadapnya dalam pilihanraya nanti? Jika UMNO ingin mengambil tindakan terhadap ahli-ahli UMNO yang mensabotaj parti dalam pilihanraya yang lalu ia terpaksa mengambil tindakan terhadap 1.5 juta ahlinya yang telah mengundi pembangkang di dalam pilihanraya itu. Inilah masalahnya jika sesebuah parti itu mengumpulkan keahlian yang berjuta-juta orang.

Seorang pemimpin UMNO selalu berkata kepada saya, “The huge number of memberships in UMNO will sink the party as it has to accept the scum and the useless members in it altogether.” Apabila keahlian begitu ramai maka ia mewujudkan banyak cawangan dan di cawangan-cawangan dan peti-peti undi yang banyak inilah bermulanya perpecahan parti. Di peti-peti undi inilah ahli-ahli UMNO keluar parti semasa memilih parti-parti alternatif yang menawarkan pencalonan mereka.

Jika Mahathir meminta ahli-ahli UMNO tidak mensabotaj parti itu merupakan nasihat yang sudah pasti tidak akan dituruti oleh mereka di peti-peti undi. Keluarga yang besar dan anak yang terlalu ramai selalunya akan menghadapi masalah mentadbir mereka kerana kehendak dan ragam anak-anak itu berbagai-bagai macam.

Kata-kata Mahathir di Kedah itu membayangkan yang UMNO sudah tidak percaya kepada ahli-ahlinya sendiri. Kalau dahulu mereka membesarkan keahlian parti kerana tidak yakin dengan sokongan orang ramai, sekarang UMNO sudah tidak yakin kepada ahli-ahlinya sendiri.

Nampaknya budaya bai’ah dan bersumpah sudah menjadi perkara biasa dalam UMNO kerana parti itu sedang menghadapi krisis keyakinan di antara pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli mereka. Jika perasaan curiga terhadap ahli mereka sendiri ini begitu tebal, bagaimanalah orang ramai hendak meningkatkan keyakinan terhadap UMNO yang sudah terlalu uzur dan tempang itu.

Saling tidak mempercayai di antara mereka itulah yang menjadi ‘immediate cause’ yang akan menjatuhkan parti itu dalam PRU yang akan datang. Saya agak hairan kenapa Mahathir tidak berdaya untuk menyatukan kembali orang Melayu sekarang ini. Lazimnya jika seseorang itu mahir memecahkan Melayu dalam sesuatu masa dia akan mampu menyatukannya kembali.

Kalau dahulu Mahathir boleh memecahkan ahli-ahli UMNO dan pada bila-bila masa sahaja beliau

boleh menyatukan mereka kembali, kenapa sekarang beliau tidak lagi boleh melakukannya? Kenapa sekarang beliau terpaksa mengeluarkan kata-kata ugutan pula?

Pendeknya, UMNO tidak percaya yang ahli-ahlinya akan memberikan sokongan kepada parti itu. Oleh itu kita sekarang sedar bahawa keahlian yang ramai itu diharapkan akan mengundi UMNO kerana parti ini tidak percaya kepada pengundi yang bukan ahli. Tetapi sekarang Melayu telah sedar yang bukan ahli tidak diyakini oleh UMNO, tetapi yang lebih merunsingkan UMNO ialah ahli-ahlinya sendiri pun turut tidak dipercayai oleh pimpinan tertinggi mereka.

Mungkin jawapannya ialah Melayu sekarang sudah pandai berfikir dan tidak mahu lagi menjadi burung balam yang kerjanya hanyalah untuk menganggukkan kepala dan bertepuk tangan apabila Mahathir berucap.


Orang Melayu sedar bahawa ‘Melayu itu tidak akan hilang di dunia’ seperti sorakan pemimpin UMNO, tetapi yang mereka lupa ‘Melayu itu akan hilang dunianya’ jika UMNO terus menerus dalam keletihan dan tidak bermaya untuk melakukan perubahan minda dalam barisan kepimpinannya.

Tetapi memang ‘conclusive’, UMNO tidak akan berubah lagi. Maka UMNO itu akan diubah dari saat ini. Pemimpin-pemimpin mereka sendiri pun tidak berkeyakinan tentang sokongan orang Melayu.

Kalau tidak masakan UMNO telah memilih untuk menggunakan ‘gangster’ untuk mengganggu program-program anjuran Pakatan Rakyat di mana-mana. -aspanaliasnet

Umno Sedang Rekrut Gangster untuk Mengganas


Umno kini sudah makin terdesak, umno kini sudah semakin rosak, apakah umno ini yang dibangga-banggakan oleh orang melayu?

Apakah Umno masih releven bila umno kini sudah jadi parti untuk gangster?, umno kini sudah jadi parti yang menggalakkan pergaduhan, mengapa "tukanglawan" kata demikian?.

Sebelum ini kita sudah tahu bahawa umno sering mengganggu ceramah pakatan rakyat, dari jalan kebun ke Melaka, dan kini melarat ke ibu negara, tiada siapa pun dalam umno mampu menghalang kemaraan umno ini.

Malam tadi batu dan telur berterbangan lagi di ceramah Pakatan Rakyat, mengakibatkan seorang warga emas cedera di kepalanya.

Sekarang kita lihat siapa yang ganas, jika sebelum ini TV3 suku milik umno cuba menggambarkan penyokong pakatan rakyat itu ganas, sekarang lihatlah rialiti ini.

Insiden malam tadi berlaku kira-kira jam 11 malam ketika Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang berucap di satu majlis ceramah di Apartmen Pantai Permai, Kuala Lumpur, yang terletak dalam kawasan parlimen PKR di Pantai Dalam.

Secara tiba-tiba batu dibaling dari kawasan ceramah Umno di kuarters Dewan Bandaraya Raya Kuala Lumpur (DBKL) Pantai Dalam yang terletak bersebelahan.

Sudahlah DBKL kini menjadi barua umno, tidak kisah lah mereka mahu ceramah dimana sekali pun, hatta di sri perdana rumah rasmi Pm pun.namun umno juga telah merekrut lebih ramai barua dan samseng untuk menjadi pengacau kepada pihak lain. itu masalah besarnya.

Dalam kejadiaan malam tadi juga ceramah pakatan rakyat telah disabotaj, bekalan elektrik ke majlis ceramah itu didakwa telah diputuskan dan disambung semula secara tergesa-gesa.

Samseng-samseng yang direkrut umno ini pula malangnya adalah anak-anak muda yang sepatutnya bangkit dan berusaha mencari haluan hidup, tapi malangnya telah diperguna dan diperbodohkan sehingga hilang adap dan tidak tahu hormat majlis orang lain.

Terdahulu, kira-kira 80 orang yang berpakaian baju-T merah, berkumpul di luar tempat Anwar berceramah, sambil melaungkan "Tibai (Tolak individu Bernama Anwar Ibrahim).", mereka ini adalah rekrut baru umno yang terdiri dari remaja baru habis sekolah yang sepatutnya berusaha memperbaiki hidup mereka, cari peluang belajar atau sekurang-kurangnya mencari jalan hidup yang lebih baik.

Remaja kini diperbodohkan dengan upah RM10-RM20 semata-mata direkrut jadi samseng berlesen milik umno.Persoalannya apakah ada antara rekrut samseng umno itu ahli keluarga kita?, apa masalah mereka hingga sanggup jadi ganas kerana menyokong umno? malang bila remaja diperbodohkan sebegini rupa.

Balik pada soalan awal tadi, apakah anda masih rasa umno ini releven?, apakah umno ini bawa kebaikan kepada rakyat atau sedang menjadi barah menghancurkan malaysia dengan merekrut remaja menjadi gangster berlesen.

Mereka ini sudah lupa , rakyat memandang, informasi disebarkan, dan ini membawa umno lebih dekat kepada lubang kubur yang mereka gali sendiri.

Dimana polis, apakah samseng ini akan diambil tindakan atau dibiar lepas begitu saja, atas alasan mereka penyokong umno?

Berikan pendapat anda... sebarkan informasi ini kerana ianya sangat penting

24 Mei 2012

ISU BEKALAN AIR SELANGOR, ADAKAH SPIN PEMBANGKANG BERJAYA!


Menteri & pemimpin pembangkang Selangor dipelawa lawat empangan buktikan air cukup


SHAH ALAM, 23 MEI: Bekalan air mentah di Selangor hari ini bukan sahaja mencukupi malah berada di tahap berlebihan sehingga mampu menyebabkan kejadian banjir di beberapa tempat di negeri ini.

Mengikut data yang dikeluarkan Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) pada Mei 2012 simpanan air mentah di tujuh empangan di negeri ini melebihi seratus peratus simpanan.

Statistik tersebut di edarkan oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagi menyangkal dakwaan Menteri Kerajaan Pusat, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui dan pemimpin Umno-BN Selangor yang tahap bekalan air Selangor pada paras kritikal.

Abdul Khalid berkata, jumlah takungan sumber air di empangan Negeri Selangor adalah sebanyak 522.655 juta meter padu.


“Sejak Febuari 2012, semua tujuh empangan berada dalam keadaan memuaskan dan mampu untuk membekalkan sumber air kepada semua loji pembersihan air Selangor.

“Melalui rekod pemantauan tahunan LUAS, semua empangan mampu membekalkan sumber air dan belum pernah mencecah tahap kritikal yang ditetapkan dalam lengkuk operasi empangan (dam rule curve),” kata Abdul Khalid di dalam satu sidang media di sini.

Sebelum ini, Peter pernah dilaporkan berkata, di dalam Dewan Rakyat pada April bahawa rizab bekalan air di empangan Selangor pada tahap 2.4 peratus. Rizab optimum adalah pada 10 ke 15 peratus.

Akan tetapi kenyataan tersebut bercanggah dengan laporan LUAS, kata Abdul Khalid.

“Ini jelas menunjukkan bahawa kenyataan bahawa kadar rizab air di Selangor hanya tinggal 2.4 peratus sahaja berbanding kadar sepatutnya iaitu 20 peratus, adalah salah,” tegas Abdul Khalid.

Abdul Khalid mempelawa Peter, iaitu Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, pemimpin Umno-BN Selangor dan media untuk melawat empangan air bagi membuktikan kadar rizab air negeri berada dalam tahap yang selesa.

Selain itu, Abdul Khalid menegaskan Kerajaan Selangor tidak akan menentang pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 dan mahu projek itu dimasukkan di dalam pakej penyelesaian penyusunan semula industri perkhidmatan air selaras dengan Akta Industri Pembekalan Air 2006 (WSIA).


Cadangan pakej itu juga akan membolehkan Kerajaan Selangor mengambilalih pembekalan dan pengurusan air daripada syarikat konsesi.

Bagaimanapun menurut Abdul Khalid, cadangan pembinaan projek penyaluran air mentah Pahang-Selangor termasuk pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 itu tidak perlu diberikan keutamaan pada masa sekarang.

KRISIS AIR SELANGOR : S/U UMNO SELANGOR TERJAH PAKATAN !
KENYATAAN MEDIA DATO’ SRI Ir. MOHD ZIN MOHAMED MENGENAI ISU AIR SELANGOR.


Seperti yang semua maklum, Negeri Selangor kini mengalami masalah air yang genting disebabkan kadar rizab air di negeri ini hanya tinggal 2.4 peratus sahaja berbanding kadar yang sepatutnya iaitu 20 peratus.

Masalah ini dikhuatiri akan berpanjangan sekiranya Kerajaan Negeri pimpinan Khalid Ibrahim masih enggan memberi kebenaran supaya Projek Loji Rawatan Air Langat 2 diteruskan seperti yang dirancang.

Kajian menunjukkan Lembah Klang akan mengalami krisis air yang serius pada 2014 jika tiada usaha bersepadu mendapatkan bekalan air mentah dari luar Lembah Klang.

Pelbagai kajian dilakukan bagi menangani perkara ini dan akhirnya keputusan untuk menyalurkan air mentah dari Pahang diputuskan memandangkan ianya melibatkan kos yang paling kompetetif.

Isu bekalan air di negeri ini sangat serius hingga akan menyebabkan 129 kilang dengan nilai pelaburan RM3.8 bilion dan menjana 12,300 peluang pekerjaan tidak dapat dijalankan. Sejumlah projek perumahan juga tidak dapat dilaksanakan kerana dikhuatiri tidak dapat menyediakan bekalan air yang mencukupi.

Masalah melibatkan air merupakan sesuatu yang serius. Sebagai contoh, negara jiran kita Singapura langsung tidak mempolitikkan masalah air mereka kerana mereka menganggap sumber air adalah satu keperluan asas yang penting sehingga melibatkan ‘national security’.


KRISIS AIR SELANGOR : NOH OMAR PERINGAT RAKYAT SELANGOR.



Apa akan berlaku kalau projek loji air di Hulu Langat ini terus tertangguh?

1. Krisis air akan berlaku di seluruh negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

2. Cuma, sekiranya projek ini dapat disempurnakan, sebanyak 1.4 juta pemegang akaun air akan dapat menikmati air mentah bersih ini. Iaitu lebih kurang seramai 7 juta rakyat akan dapat menikmati air mentah bersih ini (1.4 juta akaun x 5 orang dalam sebuah rumah).

3. Kalau projek ini tertangguh lagi, kos pembinaannya akan bertambah tinggi.

4. Bila kosnya bertambah tinggi, kos air bersih kepada rakyat pada masa akan datang - akan bertambah tinggi juga.

5. Masalah akan timbul kepada bangunan-bangunan tinggi dan flat yang lebih dari 5 tingkat.

6. Tanpa air yang mencukupi, water pressure akan berkurangan. Maka, bangunan lebih 5 tingkat tidak akan dapat bekalan air.

7. Maka penduduk akan terpaksa mengambil air dari bawah flat atau bangunan dengan menggunakan tangki air.

8. Pemaju perumahan, pemaju hartanah dan pemaju pejabat-pejabat akan meminta assurance for future water supply untuk menjalankan projek-projek hartanah di Selangor. Sekiranya tiada, mereka akan melabur di tempat lain atau negeri lain.

Sebenarnya kementerian berkenaan telah beberapa kali mengadakan mesyuarat dengan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Keputusannya - Abdul Khalid tidak bersetuju dengan projek ini.

Najib menjadi BEBAN kepada Malaysia, wajar meletakan jawatan PM



Najib boleh kawal media arus perdana di Malaysia. Tetapi Najib dan bien tak boleh kawal media arus perdana di negara lain. Menurut rakan yang memberikan informasi neh kepada aku, dia cakap ;

1. Berita neh tersiar semalam.

2. Dalam paper terbitan hong kong.

3. Ia menceritakan bahawa najib dipercayai individu yang berperanan sebagai perancangan utama / dalang kepada pembunuhan altantuya. Senang cakap najib di anggap sebagai SUSPECT.

4. Mahkamah perancis telah memanggil Najib untuk memberikan keterangan.

5. Altantuya dalam paper di atas digambarkan sebagai juru bahasa = tukang alih bahasa.

Aku taknak lah cakap apa2 dalam kes neh tunggu jek siasatan lanjut cuma nak bagitau je yang sekarang neh satu dunia kot dah mula melaporkan isu najib neh. Sebahagian besar rakyat malaysia pula masih ditipu oleh media arus perdana sendiri. Kesian. Teruskan diperbodohkan sebab korang memang bodoh pun.

kah kah kah

Ameno : Razak Baginda dah hilang ka?


Sumber : amenoworld.blogspot.com

KORUPSI MAHATHIR, 3 ANAK MILIKI 8 BILION USD?

Korupsi si Mahathir?


Sepertimana yang dimahukan oleh rakyat, pembayar cukai dan pengundi telah membayar ‘visi’ Mahathir dalam bentuk perbelanjaan memperkayakan vendor yang dipilih di sepanjang pemerintahannya, semua dibayar oleh wang pembayar cukai atau rakyat. Korupsi Mahathir berdasarkan MAKLUMBALAS SOROS KEPADA MAHATHIR '- Diadaptasi dari Bangkok Post (Tidak diterbitkan di Malaysia)

Saya sentiasa berkata bahawa Dr Mahathir adalah ancaman kepada rakyatnya sendiri. Kini anda dapat melihat kesan kebodohan beliau apabila ringgit telah susut separuh nilainya dalam masa semalaman dan ekonomi merundum. Tindakannya telah menyebabkan kepayahan kepada berjuta-juta rakyat Malaysia sendiri. Mahathir telah membina projek-projek mega yang tidak berguna pada kos yang sangat mahal bagi negara. Menara telekom di Kuala Lumpur dan bangunan tertinggi di dunia menunjukkan betapa bodoh kamu. Bukan sahaja ia menyebabkan kesesakan jalan raya, ia benar-benar tidak mempunyai sebarang tujuan. Jika anda memerlukan tanah tinggi untuk telekom antena gunung berdekatan di situ ada secara percuma.Menara ini tidak berguna kerana tingginya dari tanah hanya 300 meter. Satelit menjadikannya tidak perlu langsung. Seorang yang bodoh memang tidak pandai menjaga wangnya.

Perkara yang utama ialah anda memang bodoh dan adalah wang itu milik rakyat Malaysia. Anda memperolehi 20% dalam setiap projek, anda mempunyai hartanah di Jepun dan berbilion-bilion saham melalui rasuah telah diperolehi. Ketiga-tiga anak lelaki anda mempunyai harta bernilai 8 bilion USD. Di manakah mereka mendapat wang ini? Sudah tentu, rasuah. Anda dikenali sebagai Marcos Malaysia, memperkayakan diri sendiri sehingga berbilion ringgit
. Anda berani untuk menitiskan air mata buaya semasa mesyuarat perwakilan UMNO mengenai gejala rasuah.Tetapi kamu adalah yang paling korup dianatra semua perdana menteri sebelumnya. Si pencuri menangis dan berharap rakyat akan memfokus kepada yang lain. Siapa yang berani untuk berkata apa-apa apabila ketua terperangkap dengan tangannya di dalam balang gula-gula?

Anda berkata kebijaksanaan bukan milik orang Barat sahaja. Begitu juga kebodohan. Anda mempunyai kebodohan yang lebih sehinggakan orang tidak akan percaya. Berbilion-bilion telah digunakan untuk membina dua bangunan tinggi Petronas, bangunan yang tidak mendatangkan manfaat kepada sesiapa. Mereka kini berdiri sama tinggi, simbol kebodohan dan sikap tidak bertanggungjawab. Sebaliknya mereka hanya menambah kesesakan lalu lintas. Apa pula dengan kes mendapatkan semula 10 pulau di Kedah? Sama sekali tidak masuk akal dan bodoh. Sudah tentu faedah anda 20%. Dan jambatan di seberang dari Melaka ke Sumatera merentasi perairan antarabangsa? Mengapa tidak membina jambatan ke bulan? Saya pasti anda masih boleh mendapatkan 20% anda. Anda memanggil saya moron. Bagaimana moron boleh medapatkan begitu banyak wang. Dengan membenarkan jualan masa singkat dan meminjam berjuta-juta saham daripada bank, kami sebagai pengurus dana telah memperolehi berjuta-juta untung akibat kurangnya pengalaman dan peraturan-peraturan anda yang lemah. Anda kehilangan semua wang rakyat Malaysia, oleh itu andalah sebenarnya Moron.

Sekarang anda tahu sudah telambat untuk menyesal.

Dari diktator rasuah kepada IBM


Yang Terkecil Di Australia, anda dikenali sebagai egomaniak mulut jahat; di UK sebagai the perasuah haram jadah kerana pembelian bodoh studio filem dan loji kereta lumba Lotus bernilai 290 juta ringgit dan empangan Pergau hasil dari pinjaman tidak bijak dari pihak UK. Semua ini tidak berguna kepada kami tetapi anda masih mahukannya. Bagaimana pula dengan peristiwa membeli kapal selam rosak British melalui ejen anda, sudah tentu. Ejen atau broker diadakan untuk memperoleh berjuta-juta daripada kerajaan Malaysia. Pembelian anda sudah tentu kurang 50% lebih daripada apa yang anda bayar. Pembelian 9 hospital dari UK, arkitek kami tidak menyokong kesemua industri tempatan anda dan British menghantar peralatan perubatan yang telah usang. Reka bentuk yang teruk, dari satu hujung ke hujung yang lain adalah sejauh setengah kilometer dan tiada CT-scan, keperluan yang mustahak sekali. Di UK muka anda muncul dalam tidak kurang daripada 17 akhbar sebagai diktator yang korup. Di Malaysia, anda dikenali sebagai IBM (Mulut Tempayan antarabangsa ).

Di Jepun mereka memanggil anda ‘otak kecil’. Di pulau-pulau Pasifik, ‘Santa Claus’ (memberi nasihat kiri dan kanan). Di Amerika Selatan, mereka memanggil anda ‘burung nuri’ (seorang bercakap banyak tetapi tidak tahu apa yang dicakapkannya). Di Manila ‘Marcos yang masih hidup’. Di Malaysia, berjuta-juta ringgit telah dibelanjakan untuk menarik pelancong tetapi anda bercakap benda yang bukan-bukan sehingga menakut-nakutkan pelancong asing. Apabila dia senyap orang akan meragui sama ada dia bodoh, tetapi, apabila dia membuka mulutnya semua keraguan ini ternyata hilang.

Begitu hebat senarai salah laku anda


Walaupun saya bersetuju kebijaksanaan tidak dimonopoli Barat kesemuanya, namun tindakan anda tidak mencerminkan kebijaksanaan juga.

EAEC anda benar-benar mendapat sokongan malah di Asia sendiri. Dialog Selatan-Selatan Anda juga menemui nasib yang sama dan apa pula kisahnya dengan Jambatan dari Semenanjung Malaysia ke Sumatera yang merentasi sepanjang 20 kilometer laluan perkapalan Antarabangsa? Bagaimana seseorang menjadi sebegitu gila? Malah Jepun sekalipun tidak mempunyai wang sebanyak itu. Kebodohan ini seolah-olah lahir dari seorang individu sahaja- kamu. Koridor Raya Multimedia atau MSC yang merupakan konsep bodoh di Amerika Syarikat kerana kami rakyat Amerika telah lama mengetahui perkara itu lama sebelumnya. Walaupun boleh menjana wang, kita masih boleh meniru konsep ini bukan? Mengapa anda mahu membelanjakan wang hasil titik peluh untuk projek sia-sia? Ia akan menjadi seperti projek Bakun, terbengkalai dan menjadi satu lagi gajah putih.

Saya selalu berkata ahli-ahli politik tidak sepatutnya terlibat dalam perniagaan. Setiap menteri anda juga adalah ahli perniagaan dan hampir semuanya sedang sibuk menambah harta. Lihatlah Rafidah Aziz, yang dituduh menjual beribu-ribu Permit Import (AP) untuk setiap kereta bernilai 20-30 ribu ringgit Malaysia. Mengapa kerajaan anda tidak menjualnya supaya boleh mendapat wang? Dia telah memperolehi berjuta-juta saham yang untuk Bumiputera secara percuma sebelum dia bersetuju untuk menyenaraikan mereka. Lihatlah Selangor (bekas) Ketua Menteri yang mengumpulkan berjuta-juta untuk meluluskan bangunan tinggi daripada ahli perniagaan. Dia mempunyai harta berbilion-bilion ringgit. Malangnya dia ditangkap dengan beberapa juta wang saku di Australia. Setiap ketua menteri menganugerahkan projek tidak berguna kepada kroninya kemudian mengumpul gaji rahsia di sebelah.

Lembaga Pembangunan Tanah dan Lembaga Pembangunan Ekonomi digunakan untuk menyelamatkan kerugian yang dialami oleh ahli-ahli politik .Keuntungan menjadi hak mereka, kerugian akan ditanggung badan-badan Kerajaan. Bagaimana merapatkan jurang rakyat miskin apabila setiap projek disambar oleh ahli-ahli politik? Bagaimana negara anda boleh keluar daripada belenggu kemiskinan jika berbilion-bilion wang rasuahdibawa keluar dari negara ini. Lihatlah Ketua Menteri Sarawak yang menjual konsesi balak bernilai berbilion ringgit di bawah meja? Dia menjual setiap bidang tanah kerajaan kepada setia pengusaha tanpa tender; menggunakan syarikat-syarikat sendiri untuk mendapatkan kontrak kerajaan yang lumayan; menjual tandatangan kelulusan bagi bayaran ' anda bayar saya luluskan '. Dia mempunyai 8 bilion USD tersimpan di luar negara. Beribu-ribu ekar tanah diberikan kepada satu atau dua syarikat manakala beribu-ribu orang miskin masih tinggal di rumah usang yang akan roboh, tiada air bekalan air bersih dan berak ke dalam sungai . Beribu-ribu ekar tanah dijual kepada syarikat untuk perladangan manakala orang asli tidak mempunyai walaupun satu ekar diatas nama mereka. Dia menjual pasir berhampiran pantai untuk satu syarikat dan kemudian meminta kerajaan membelanjakan berjuta-juta untuk melindungi pantai untuk mengelak hakisan berlaku. Dia kehilangan 300 juta wang kerajaan Sarawak apabila cuba mengeluarkan cip komputer. Dia telah membina pelabuhan di utara bandar di Sarawak di dalam air yang begitu cetek sehinggakan ia perlu pengorekan pada setiap tahun. Perdana Menteri yang membina lebuh raya tanpa tender, kroni akan mendapat kesepakatan untuk menaikkan harga dua kali ganda.

Landasan lapangan terbang Langkawi anda telah dibina dua kali ganda kos oleh syarikat anda sendiri, Ekran. Negara Malaysia telah hilang sekurang-kurangnya 30 bilion pada 10 tahun terakhir pemerintahan penuh rasuah anda. Satu bilion hilang dari pembelian pesawat perang Skyhawk hantu yang tidak seorang pun pernah lihat (adakah kapal-kapal ini masih di padang pasir Nevada, Amerika Syarikat?) 3 bilion hilang dari skandal timah London (anda fikir anda boleh menawan pasaran timah di London tanpa mengetahui Amerika mempunyai stok simpanan yang banyak! Kebodohan yang paling nyata. 6 bilion kilang keluli Perwaja , tiada siapa pun tahu ke mana wang itu pergi, skandal 3 bilion bank Bumiputra apabila George Tan menyogok semua pegawai bank untuk memberi pinjaman wang. Kehilangan 6 bilion pertukaran wang asing oleh Bank Negara (si bodoh tidak akan tahu menjaga wangnya) dan 6 bilion untuk membina tiga bangunan tertinggi di dunia (yang dibina oleh Jepun dan Korea dan perabot yang diimport dari Perancis - bukan Malaysia) dan 1 bilion hilang dari pembelian kapal perang British termasuk yuran yang dibayar kepada broker dan di bawah meja . Tambah 10 bilion yang anda curi dan 5 bilion yang diambil oleh para menteri.

PM kedua yang paling korup di dunia?

Pada tahun 1997 mesyuarat Dunia Wartawan mengundi Dr Mahathir Perdana sebagai Menteri Dekad Ini. Ia kedengaran aneh kepada semua sehinggalah ia diketahui bahawa orang-orang yang mengundi menentangnya diancam oleh pegawai Hasil akan pekerjaan mereka.

Di New York Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1997 yang mesyuarat, telah mengenalpasti Perdana Menteri yang paling korup dekad itu adalah Presiden Suharto dan kedua, Tun Dr Mahathir (Sebenarnya Dr Mahathir patut mengambil tempat pertama tetapi rasuah di Indonesia telah memungkinkannya mendapat penghormatan ini).
Lima puluh ribu pelajar tempatan tidak diberi tempat di universiti di Malaysia tetapi cukup baik untuk mengisi tempat-tempat di luar negara menyebabkan Negara kehilangan berbilion-bilion dolar. British dan Australia berfikir kenapa begitu bodoh. Pelajar terbaik anda dihantar ke luar negara meningkatkan taraf mereka dan pada masa yang sama seperti dalam di kebanyakkan negara yang terbaik adalah berada di universiti tempatan dan yang ditolak dihantar ke luar negara. Seorang pelajar belajar universiti di Hong Kong yang jauh lebih berprestij berbanding rakan dari mana-mana universiti di Australia. Anda telah telah dijajah oleh British begitu lama sehingga anda tidak boleh mendidik rakyat kamu sendiri. Di Hong Kong atau Singapura, kurang daripada 5% pelajar meneruskan pengajian di luar negara. Semua wang dijimatkan. Negara anda dapat menjimatkan berbilion-bilion jika setiap pelajar di luar negara dipanggil semula ke universiti tempatan, dan pada masa yang sama meningkatkan taraf hidup negara. Rakyat kamu masih berjalan tanpa kasut, tanpa tanah ladang, tanpa rumah, mandi di sungai dan berak ke dalam lubang di dalam tanah, tanpa air dan elektrik.

Bandar anda merupakan hutan konkrit tanpa tanaman dan kawasan lapang. KL dipenuhi dengan kesesakan lalu lintas. Namun anda masih terus membina bangunan tinggi. Kamu perlu turun dari langit dan berhenti berkhayal dan tegas meletakkan kaki anda di atas tanah. Sekolah anda sempit dengan 500 orang pelajar dalam satu ekar dan beribu-ribu ekar diberi percuma kepada sesetengah ahli politik yang meninggalkan tanah mereka terbiar. Taman-taman anda sedang diambil oleh ahli-ahli politik untuk membina rumah kedai dan setiap menteri kabinet adalah seorang ahli perniagaan yang membina jalan raya hanya untuk 'tanah kroni-kroni mereka.

Moronic?

Rakyat Malaysia berdoa, "Ya Allah, kami bersyukur kerana dianugerahkan kayu balak, minyak dan tumbuhan, tetapi kemudian iblis dalam bentuk Mahathir yang tanpa otak dihantar kepada kami dan lihat, kami kembali seperti dahulu lagi. Jadi, ambillah Dr Mahathir untuk kembali ke neraka dan kami akan hidup dengan aman. "Di China hukuman menggelapkan 1000 dollars adalah ditembak. Dengan 8 bilion anda telah dicuri, anda akan ditembak 80 ribu kali. Sekarang anda mengetuai kempen anti-rasuah. Kita semua tahu apa yang pernah anda lakukan. Lihatlah diri anda di cermin. Anda melihat betapa teruknya kamu. Kemudian gunakan tangan kiri anda untuk menggari tangan kanan sendiri. Anda telah meletakkan pemimpin pembangkang dan anaknya di dalam penjara apabila mereka berkata di parlimen anda adalah PM terkaya di dunia. Dan rakan sekerjanya Encik Karpal Singh selama 2 tahun. Jadi, adakah saya akan mendapat ganjaran atau wang sogokan sekiranya sekarang saya katakan anda adalah PM paling daif di dunia ini? 3 orang anak anda duduk di atas lembaga pengarah lebih daripada 200 syarikat. Adakah mereka dididik di sekolah Harvard perniagaan untuk memperolehi kelebihan ini? Atau adakah ia kes "anda tidak kenal saya, anda tidak boleh berniaga di Malaysia ".

Berbilion ringgit wang Kumpulan Simpanan Pekerja dan Petronas serta dana awam digunakan untuk menyelamatkan anak-anak kamu yang mengalami kerugian apabila melabur dalam setiap yang anda fikir boleh menjana wang. Sungguh tidak beretika dan rasuah. Setiap ahli politik anda sedang mengetuai berpuluh-puluh syarikat yang membuat beribu-ribu duit tanpa sebarang usaha, meminjamkan nama VIP mereka untuk meminjam berjuta-juta dari bank-bank tempatan tanpa cagaran. Sekarang ia menjadi pinjaman tidak berbayar. Sekarang anda mahu 20 juta rakyat Malaysia mengorbankan kebodohan untuk seorang lelaki? Mengapa si bodoh tidak meletak jawatan dan mengakui dia mensia-siakan dan membolot wang yang paling banyak. saya boleh mengajar anda bagaimana meletakkan ekonomi anda di landasan yang betul tetapi pertama anda mesti meminta maaf kepada rakyat Malaysia.

Written by Chronicle Mailbag-Malaysia Chronicle

23 Mei 2012

UMNO-BN..Lantik ‘Sub-kontraktor’ lawan oposisi


Seronok bila kita lihat gelagat kumpulan-kumpulan pro-UMNO yang tidak habis-habis menibai parti oposisi dengan macam-macam tomahan dan fitnah yang tidak masuk akal.

Tatkala masyarakat Malaysia sudah memahami erti persaudaraan dan kerjasama Bangsa Malaysia, UMNO-BN masih lagi dengan agenda memecah-belahkan rakyat.Menakutkan Melayu dengan bukan Melayu, melaga-lagakan antara agama … ini semua kerja yang penjajah British pernah buat dahulu.

UMNO pecah-belahkan kesatuan rakyat

Pecah-belahkan rakyat dengan fitnah ini kerja jahat. Tetapi gabungan oposisi dalam Pakatan Rakyat yang bergerak untuk sedarkan rakyat tentang salah guna kuasa dan diskriminasi UMNO-BN dan memilih kerajaan yang lebih telus adalah satu usaha suci. Apa yang salahnya?

Fitnah dan tomahan terhadap Pakatan Rakyat bertujuan bukan untuk mendidik masyarakat tetapi cuma untuk memecah-belahkan kesatuan hati rakyat Malaysia yang makin sedar tentang kebejatan UMNO dan pemimpin-pemimpin mereka.

Bak kata orang, inilah jadinya bila sudah tidak ada modal bercakap sampaikan berfikir pun tak boleh…Macamlah rakyat kita sekarang tak pandai berinternet.

UMNO dan projek ‘ali baba’

Hal kumpulan-kumpulan pro-UMNO ini sama sahaja macam kontraktor bumiputera yang mengalibabakan projek yang mereka dapat daripada kerajaan negeri.
Maka, keluarlah macam-macam nama ‘syarikat enterprise’ seperti Perkasa, Jati, Tibai dan sebagainya.

Mungkin disebabkan UMNO-BN sendiri tidak terjawab dengan masalah kronisme, rasuah, salah guna kuasa dan diskriminasi, satu-satu cara yang tinggal bagi mereka ialah berdiam diri dan melantik puak lain untuk bersuara mewakili mereka.

Inilah kerja pengecut.

Perkasa melawan DAP, Jati melawan PAS, TIBAI melawan PKR. Samalah jugak konsepnya dengan buat projek alibaba. Ada dapat sub elektrik, ada dapat sub plumbing, ada dapat sub mengecat…

‘Alibaba’ satu hal, yang satu hal lagi seolah-olah UMNO dan kumpulan-kumpulan ini kelihatan sudah tidak keruan.

UMNO-BN tuduh DAP anti-Islam, tapi peruntukan untuk pentadbiran Islam di Pulau Pinang semasa BN cuma 12 juta, sekarang di bawah PR ialah RM64 juta…


UMNO-BN tuduh PAS parti ekstremis Melayu-Islam, bila PAS bekerjasama dalam PR, dia tuduh pula PAS gadaikan Islam…

UMNO-BN tuduh PKR di Selangor kuat korup, tetapi ketua audit Negara sendiri memuji pentadbiran PR di Selangor. Tengoklah siapa yang sangkut isu rumah RM24 juta di Shah Alam!

Jadi, mereka nampaknya sudah tidak ada modal, perkara yang dilihat ‘relevan’ untuk menutup kelemahan mereka sendiri ialah dengan terus-menerus memainkan isu ‘moral’ pemimpin utama oposisi. Siapa pun boleh mendakwa itu dan ini.

Bukan politik bijak

Kalau mau, siapa pun boleh bariskan skandal-skandal pemimpin UMNO … buat master plan dan petik saja nama-nama tertentu.Akan tetapi, ini bukan politik yang matang. Kata cerdik pandai, pedang lawannya pedang, idea lawannya dengan idea, barulah bijak.

Makin hari, rakyat makin muak dengan mainan politik lucah dan busuk pemimpin-pemimpin UMNO-BN ini.

Apapun kita rasa hairan juga. Yang nak bertanding pilihanraya ialah UMNO-BN, tetapi yang kuat buat kerja burukkan orang ialah kumpulan-kumpulan lain.

Harap-harap nanti tidaklah melopong, dapatlah wakil TIBAI, JATI dan PERKASA bertanding atas tiket BN…

Mangkuk Ayun nie Zamhuri akan dipecat dari UMNO!!!


Lepas yob nie mengamuk haritu memang rating beliau cukup hebat...tapi banyak Blogger pandang sinis saja kelakuan dia nie. Gua ada tanya blogger dari Perak punca dia mengamuk kerana masa banjir di Kampar haritu dia ada bekalkan pasir dan bahan binaan kepada mangsa banjir, lepastu bila dia minta bayaran dari UMNO bahagian tak dapat, khabornya itu punca utama dia mengamuk.

Kat bawah nie gua ambik dari blog pro Amno...kalau dia kena pecat ahli AMNO dia nie sesuai ganti IBRAHIM ALI.....apa macam ade ngam tak?


Saya Masih Setia Pada UMNO Zamhuri Pohon Maaf ( DARI BLOG PRO AMNO)

Bukan kerana terlalu bencikan dia tetapi kerana perangai HIPOKRIT KEJAR PROJEK MASUK UMNO, yang selama ini seringkali kerap dikaitkan oleh pembangkang, begitu menebal dengan muka dan perangai mangkuk hayun dari Perak ini.

Beberapa hari lepas, bukan main lagi berkokok dia menyokong DAP. Siap ada bendera DAP. Siap ada jeritan HIDUP DAP! Siap ada ditemankan oleh Nizar Jamaluddin dan Sivakumar Tronoh.

Puncanya, dia tak dapat projek pasir.

Tetapi dengar khabarnya dia ni Gred N48. Maknanya, dia kakitangan kerajaan. Kalau dah kakitangan kerajaan, jadah apa dia merungut dan bising-bising sebab tak dapat projek?

Itu dengar khabar... yang ni sah khabar!

Dia marah sebab sokongannya kepada UMNO selama lebih dua dekad tidak memudahkan dia mendapat projek pasir. Jadi, untuk melepaskan geram, dia marahkan kerajaan negeri Perak dan berlakon konon-kononnya dia marahkan Zambry Abdul Kadir menerusi telefon, walaupun akhirnya pecah rahsia, dia sekadar berlakon dan bukannya menghubungi Zambry pun!

Semalam, UMNO Perak telah meminta UMNO Pusat untuk memecat keahlian mangkuk hayun itu. Hari ni, mangkuk yang kuat melalak depan kamera, cuba berlakon baik pula. Tapi walau apapun lakonannya, dia sebenarnya telah menempah keahliannya dalam parti selain UMNO.

Eloknya UMNO tidak langsung memberikan ruang kepada makhluk ini. Makhluk-makhluk seperti inilah yang digelarkan sebagai makhluk PARASIT.



oleh : Warekganal

DEMO DEPAN PEJABAT NST - JUMAAT

(Laporan NST yang mendakwa 'Nik Aziz bapa kafir')

KUALA LUMPUR: Selepas amaran demi amaran dan bantahan demi bantahan tidak dihirau, Pemuda PAS akan mengadakan demo di perkarangan pejabat akhbar NST Jumaat ini ekoran dakwaan 'Nik Aziz bapa kafir'.

Setiausaha Dewan Pemuda PAS, Khairul Faizi Ahmad Kamil dalam kenyataannya berkata, demo itu akan diadakan sebaik sahaja selesai solat Jumaat.

"Solat Jumaat beramai-ramai di Masjid Saidina Abu Bakar, Bangsar," dan selepas itu mereka akan berarak ke pejabat NST.

Menurut Khairul Faizi, Dewan Pemuda PAS Malaysia menyifatkan isu “Nik Aziz is Father Of Kafir" yang dikeluarkan oleh akhbar Nes Straits Times sebagai satu penghinaan kepada PAS serta perjuangannya.


Sebelum ini, katanya, Dewan Pemuda PAS Malaysia juga telah mengambil satu tindak balas segera iaitu berjumpa dengan pihak New Straits Times bagi menyatakan bantahan serta meminta pihak mereka untuk menarik semula kenyataan tersebut.

Maklum balas yang diterima, pihak New Straits Times enggan menarik balik kenyataan tersebut bahkan tidak mahu memohon maaf di atas fitnah yang ditabur oleh pihak mereka ke atas Mursyidul Am PAS dan juga Menteri Besar Kelantan.

Dewan Pemuda PAS Malaysia juga, katanya, telah mengarahkan untuk diadakan satu demonstrasi bantahan di peringkat negeri-negeri pada minggu lepas untuk membantah tindakan akhbar tersebut.

"Sehingga kini, Dewan Pemuda PAS Malaysia masih lagi tidak mendengar apa-apa kenyataan daripada pihak New Straits Times untuk memohon maaf atau menarik semula kenyataan tersebut," katanya.

Sehubungan itu, katanya, Dewan Pemuda PAS Malaysia akan mengadakan satu lagi demonstasi bantahan di peringkat Pusat yang akan diadakan pada hari Jumaat bertarikh 25 Mei 2012 selepas solat Jumaat bertempat di hadapan pejabat Balai Berita New Straits Times Press [M] Berhad, Bangsar.

Setiap ahli PAS, katanya, diminta untuk hadir bagi menyatakan bantahan terhadap kebiadapan kenyataan New Straits Times iaitu “Nik Aziz is Father of Kafir” dan juga kedegilan mereka untuk memohon maaf.

POLITIK SHAFIE APDAL...GOYANG DI SABAH!

POLITIK SEMPORNA MULA MEMBADAI
SKANDAL.....Apakah Skandal Seks Shafie Apdal yang akan didedahkan Dayangku Intan menjadi penamat kesombongan Shafie atau Naib Presiden UMNO ini terus GAH di persada politik tanah air?

SEBILANGAN besar penduduk-penduduk yang tinggal di pesisir pantai dan kepulauan Semporna yang dibelenggu kemiskinan serta kedaifan hidup telah bertekad untuk tidak lagi memberikan undi kepada tiga Adun dan Ahli Parlimen Semporna pada PRU-13.

Menurut mereka hanya kroni-kroni, saudara mara serta kaum kerabat Wakil Rakyat sahaja yang mendapat pembelaan istimewa, terutama mendapat tanah dan projek; sedangkan rakyat biasa masih dirantai kemiskinan. Yang paling ketara sekali daripada jumlah 49 buah kampung, 11 daripadanya yang telah di lawati oleh Ketua Sri Kandi PKR Cabang Semporna Nazmahwati Walli baru-baru ini bersama-sama Wartawan Kanan Sabahkini.Net; termasuk Kampung Pulau Bum-Bum, Pulau Simandeh, Pulau Larapan, Pulau Tandoan, Pulau Labuan Haji, Pulau Selakan, Pulau Omadal, Pulau Bait, Pulau Pababag, Pulau Manampilik dan Pulau Denawan; ternyata telah terpinggir dan ketinggalan jauh dalam menikmati arus perdana pembangunan negara sejak 20 tahun lalu.

Kerajaan Barisan Nasional (BN) bukannya tiada pentuntukan, tetapi saban tahun tiga (3) ADUN dan ADR mendapat peruntukan beratusan juta bagi membangunkan kawasan yang diwakili, tetapi mungkin disengajakan dengan alasan kononnya kampung-kampung yang yang didiami mereka 60 peratus adalah orang asing (PATI) dan hanya 40 peratus orang tempatan sahaja .

Persoalannya bukankah pemimpin BN/UMNO seperti Dato' Seri Shafie Apdal yang menggalakan PATI terus menetap di negeri ini, khususnya di Semporna yang secara automatik mendapatkan kerayatan yang berstatus Bumiputera melalui kad pengenalan projek? Perkara ini bukan menjadi rahsia lagi.

Dalam tinjauan dan penyelidikan rambang yang dilakukan Sabahkini.net, jika empat generasi Bajau tulen yang lahir di Semporna berpaling tadah kepada pembangkang, terutama PKR, maka BN hanya akan memperolehi undi daripada suku kaum Bajau/Suluk daripada Filipina yang diberikan MyKad projek dan akan kehilangan semua kerusi (tiga DUN dan satu Parlimen) di Semporna.

Dalam pada itu desas-desus yang bertiup kencang bahawa PKR telah menamakan empat orang tokoh muda untuk menentang calon BN di Semporna, iaitu Dr Zamri bin Hj Abdul Habbi (DUN Bugaya); Lokman Ureh (DUN Sulabayan); Tahir Ariffen (DUN Senallang) dan Ketua Sri Kandi PKR Cabang Semporna yang juga EXCO Wanita Negeri, Nazmahwati Walli (Parlimen Semporna).

Kini, senario politik di Semporna mula membadai dan bakal membuat kejutan kerana rata-rata rakyat di daerah ini mahukan perubahan besar dalam pelbagai aspek termasuk politik untuk mengeluarkan mereka daripada mimpi siang sejak 20 tahun berada di bawah ketiak Shafie Apdal dan ADUN yang bersilih ganti.


Walaupun Semporna kaya dengan khazanah alam semula jadi untuk menjana ekonomi rakyat, namun disebabkan ketiga-tiga ADUN dan ADR tersebut tidak mempunyai kredibiliti dan daya pemikiran yang luas; maka terdapat pelbagai kepincangan dalam sistem pentadbiran kerajaan, seolah-olah 'tidak berkerajaan lagi'.

Apapun ini, semuanya bergantung penilaian terhadap diri empat orang yang disebut-sebut sebagai calon DUN dan Parlimen yang bakal diketengah PKR pada PRU 13 untuk menamatkan penderitaan rakyat Semporna.-SK

PANAS!!! : DEBAT MODERATOR DR.MAZLEE...CABAR NAJIB JADI ANAK JANTAN

Najib-Anwar perlu debat sebelum PRU13

SHAH ALAM - Debat Sinar Harian antara Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dan Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berakhir dengan harapan ia akan menjadi pencetus kepada debat antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Moderator Debat Sinar Harian, Dr Mazlee Malik mencabar kedua-dua pemimpin kanan itu agar muncul dalam satu debat, yang boleh dianjurkan oleh Sinar Harian dengan kerjasama Astro Awani dan Bernama 24, bagi menjelaskan kerangka dasar parti-parti masing-masing sebelum PRu13.
Katanya, ia penting bagi negara menuju status negara maju dan selaras dengan kehendak rakyat.
"Kita sudah dengar debat pada tahun 2008 di Amerika Syarikat, 2010 di UK, dan di sini negara kita, kita harap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Umum Datuk Seri Anwar akan muncul pada debat menjelang Pilihan Raya Umum," kata beliau ketika menutup Debat Sinar Harian sebentar tadi.

Cabaran beliau itu turut disambut positif oleh hadirin di Auditorium Kompleks Kumpulan Media Karangkraf di sini malam ini, yang jumlahnya sekitar 400 orang.


Rafizi yakin Pakatan boleh tawar pendidikan tinggi percuma

Khairy Jamaluddin bersalam dengan Rafizi Ramli sebelum Debat Sinar Harian di Auditorium
Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, malam ini.

Menjawab asakan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata, beliau yakin Pakatan Rakyat (PR) dapat menyediakan pendidikan percuma tanpa menaikkan cukai jika menguasai Kerajaan Pusat kelak.

Malah kata Rafizi, jika kerajaan memberi keutamaan kepada pendidikan, bukannya ke atas soal pembangunan fizikal semata-mata, maka adalah tidak mustahil perkara itu dapat dilaksanakan.

"Kadar cukai peratusan peribadi di Finland perlu dibandingkan dengan adil seperti epal dengan epal.

"Siapa yang buat perbandingan dengan negara Skandavia itu sebenarnya tidak semak dengan negara itu sendiri," kata beliau ketika menjawab soalan Khairy ketika muncul dalam Debat Sinar Harian bertemakan Pemansuhan PTPTN dan Hala Tuju Pendidikan Tinggi di sini sebentar tadi.

Sementara itu, ketika menjawab soalan penonton tentang nasib Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) di bawah kerajaan PR jika memerintah Putrajaya, Rafizi berkata, mereka tidak pernah mendiskriminasi institusi itu.

"Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk menyediakan tempat untuk mahasiswa. "Cuma kita tidak mahu IPTS yang didirikan di rumah kedai tetapi mengenakan yuran yang tinggi dan tidak mempunyai kualiti," katanya.

Jelas Rafizi, implikasi daripada keadaan itu akan menyebabkan mahasiswa terpaksa menanggung hutang yang banyak malah, sukar mendapat pekerjaan.

Katanya, PR mahukan IPTS yang berkualiti walaupun mengenakan yuran tinggi.

Sehubungan itu katanya, soal kerangka ekonomi adalah lebih penting dan oleh sebab itu, PR meminta agar model pendidikan ditukar segera
.

22 Mei 2012

Pelancaran SpaceX 9 Roket Kapal angkasa komersial pertama !

Falcon SpaceX 9 roket dilancarkan pada awal pagi ini dari Cape Canaveral Air Force Station di Florida, membawa apa yang boleh menjadi kapal angkasa pertama komersial untuk melawat Stesen Angkasa Antarabangsa.


SpaceX’s Falcon 9 rocket launched early this morning from Cape Canaveral Air Force Station in Florida, carrying what could be the first commercial spacecraft to visit the International Space Station.

instagram/kedah.kini

NAJIB KANTOI DI THE DOME LONDON - KISAH BENAR

“Kenapa Saya Tidak Dibenarkan Mengundi?!” – Ucapan Najib Ditenggelami Pekikan Penunjuk Perasaan Ketika Di The Dome London
Perdana Menteri Malaysia telah merasai ketulinan demokrasi ketika dia berada di atas pentas Arena O2 di London malam semalam dan ucapannya pula ditenggelami pekikan dari segelintir para tetamu undangannya yang berkunjung dengan perasaan marah!

Ini bukanlah apa yang dia inginkan jika dia berada di kampung halamannya sendiri, di dalam ‘sebuah negara yang mengamalkan demokrasi yang paling sempurna di muka bumi ini’, di mana kerajaan yang diterajui BN berkuasa dengan penuh kekerasan dan kekejaman.Di UK juga, jarang sekali para penontonnya bertindak biadap ketika seseorang tokoh terkemuka sedang memberikan ucapan di hadapan khalayak ramai.

Namun, kadangkala kebiadapan penonton boleh berlaku jika si Perdana Menteri telah membuat dirinya tidak lagi popular. Pernah pada suatu ketika Perdana Menteri Britain Tony Blair dilemparkan dengan bantahan bising dari kalangan penonton wanita dari Institusi Wanita dalam tahun 2000, dan malam semalam pula merupakan giliran Najib Razak yang diganggu oleh pekikan “Bersih, Bersih”, ketika dia memberikan ucapan.

“Bolehkah anda berhenti?”



Menurut sesetengah tetamunya yang hadir, bilangan tetamu yang kira-kira 500 orang telah merasa tidak berpuas hati semasa mereka tiba di Arena O2 London itu kerana ketibaan mereka disambut oleh suasana suram dan agak malap sambil mereka makan sandwich dan popia yang kurang enak. Mutu minuman yang tidak baik mungkin telah membantu mereka berjimat di segi belanja makan malam itu, namun ianya amat tidak memuaskan bagi mereka yang tiba dari sejauh Edinburgh!
Bantahan yang ditunjukkan itu nampaknya telah dirancang terlebih dahulu dan tetap dijangkakan. Ramai yang hadir menjangkakan kemalapan keadaan dalam arena itu digunakan untuk menyembunyikan kemungkinan itu. Jika ianya sedemikian, maka taktik itu tidak berjaya kerana banyak rakaman video telah dibuat pada ketika itu.

Sebaik sahaja Perdana Menteri menaiki pentas, diterangi suatu suluhan lampu sorot, bermulalah pekikan bantahan dari sekumpulan kecil para tetamu itu!Para tetamu yang lain pula merasakan diri mereka telah diganggu oleh kehadiran ramai pegawai dari Cawangan Khas, yang telah sibuk mengambil gambar dan merakamkan maklumat peribadi tetamu-tetamu yang hadir.

Namun ramai di kalangan tetamu masih mampu ketawa dan sempat merakamkan gambar-gambar penunjuk perasaan yang bising itu.

Tuntutan-tuntutan Bersih di London


Tidakkah Najib akan membayangkan dirinya akan menghadapi keadaan sebegini ketika berhadapan orang ramai di London? Rakyat Malaysia di luar negara tetap merasa marah dengan kerajaan mereka yang tidak membenarkan ratusan-ribu orang dari kalangan mereka untuk mengundi secara pos, suatu cara pembuangan undi yang dibenarkan oleh negara-negara lain di seluruh dunia.

Pada mulanya Najib cuba meneruskan ucapannya, bercakap mengenai pengangkutan bagi para tetamu yang dijemputnya. Namun, setelah merasa terganggu Najib kelihatan melenting: “Boleh anda hentikannya?” rayu Najib secara malu-malu.
“Bersih! Kami mahukan undi kami!” pekik tetamu yang marah, suara mereka bertambah kuat!
“Boleh anda hentikannya” pinta Perdana Menteri itu dengan putus asa, “Saya bersedia berbincang nanti”, suatu cadangan yang disambut dengan gelak ketawa para tetamu yang lain.



Kemudian setelah Najib kelihatan gagal meredakan keadaan, kumpulan tetamu yang bising tadi telah diarahkan keluar dari Arena O2 oleh pengawal keselamatan yang bertugas. Najib kemudiannya meneruskan ucapannya dalam keadaan yang bosan dan agak gementar sedikit.

Jika majlis itu dianjurkan untuk Perdana Menteri, maka terjejaslah imejnya selaku seorang pemimpin yang berpengaruh ataupun sebagai seorang pengubah dan ahli demokrat.
Sekali lagi mesej utama kejadian di majlis itu adalah supaya Malaysia bertindakbalas secara proaktif dan positif terhadap tuntutan Bersih yang mahukan pilihanraya yang bersih dan telus.

KEJUTAN! Bekas Pendakwaraya Kanan(Kes Liwat), Dato Yusof Kini Bersama Pasukan Pembelaan @AnwarIbrahim


Dato' Yusof Zainal Abidin yang merupakan bekas pendakwaraya kanan (kes liwat 2), tampil di mahkamah Jalan Duta hari ini sebagai barisan peguam pembelaan untuk Anwar Ibrahim. Kehadiran beliau sebagai peguambela mengejutkan banyak pihak.

Ternyata angin perubahan yang melanda negara membuatkan golongan yang semakin condong meninggalkan regim bukan sahaja berlegar di kalangan rakyat biasa, artis, bekas polis dan tentera, malah bekas pendakwaraya yang pernah menekan/menuduh Anwar Ibrahim sendiri kini sudah bersama.

Kemenangan Anwar Ibrahim dalam siri kes liwat pada tanggal 901 memberi kesan yang besar untuk rakyat bersama meninggalkan sebuah regim yang zalim dan bersedia untuk sebuah kerajaan yang baru bakal dibentuk sejurus PRU-13.

Kapal sudah semakin usang, badai kebangkitan terlalu besar untuk dihadap. Ayuh semua bersama Pakatan Rakyat, kita bentuk sebuah negara baru di mana rakyat menjadi tuan dan kebajikan menjadi keutamaan.

Tahniah Dato Yusof kerana memilih untuk membela DSAI yang suatu ketika dulu adalah seteru. Samada atas dasar profesionalisma atau sokongan terus, apa yang lebih penting ialah anda bersama di atas tajuk melawan kezaliman!
DSAI hadir di Mahkamah Jalan Duta

Yusof: Bukan ada masalah peribadi dengan AG

Ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim mencetuskan berita dengan didakwa di mahkamah hari ini bersabitan kes BERSIH 3.0 , bekas peguam cara negara II Mohd Yusof Zainal Abiden juga mendapat perhatian apabila mewakili orang yang didakwanya dalam perbicaraan 'liwat' II.

Yusof ketika ditemui selepas prosiding mahkamah hari ini berkata tiada masalah peribadi antaranya dengan Peguam Negara Abdul Gani Patail dan beliau profesional sejak memilih bersara.

Beliau mengulas tanda tanya sama ada tindakannya melibatkan perkara peribadi dengan Abdul Gani.

"Saya profesional, mereka telefon saya malam tadi dan saya lapang," katanya.

"Saya tidak ada sebarang penglibatan politik," kata Yusof, orang ketiga alam Pejabat Peguam Negara sebelum bersara pada 1 Februari.

Najib Razak, bunuh diri atau "sabotage" dalaman?


Semakin waktu berjalan semakin jelas terlihat usaha-usaha Datuk Seri Najib Razak untuk melakukan transformasi politik bercanggah dengan tindakan yang dilakukan oleh kerajaan Malaysia.

Hari ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim, YB Azmin Ali dan Badrul Hisham Shahrin akan didakwa di mahkamah di bawah Akta Perhimpunan Aman berikutan dengan pengelibatan mereka dalam perhimunan Bersih 3.0 pada 28 April 2012 lalu.

Tindakan ini akan menyebabkan kebencian terhadap kepimpinan Najib bertambah. Transformasi politik yang ingin dilakukan Najib tinggal hanya kata-kata.

Apakah in benar-benar kemahuan Najib atau satu "sabotage" dari kelompok garis kanan dalam kerajaan Malaysia?

Sudah tentu Najib tidak mahu melihat sebagai pembohong dan penipu. Ini tidak baik untuk masa depan politiknya.

Ketika posting ini ditulis, telah ramai yang berhimpun di Mahkamah Jalan Duta. Ramai juga yang alam perjalanan. Episod apakah lagi yang bakal tercetus di mahakamah? Dalam keadaan cuaca panas seperti dewasa ini, sudah tentu api kemarahan mudah dibangkitkan.

Di harap tidak ada lagi insiden yang tidak baik berlaku. Perhimpunan aman itu adalah hak yang dijamin oleh perlembagaan persekutuan. Tidak ada salahnya!

Segala undang-undang yang bercanggah dengan perlembagaan persekutuan harus dilawan
-Amin Iskandar

Menuju ke Putrajaya hanya mimpi kosong?


Sudah tiga minggu perhimpunan BERSIH 3.0 berlalu, sebuah perhimpunan yang menuntut agar Pilihanraya Umum dijalankan dengan bersih dan telus. Ketakutan pemerintah dengan kebangkitan hampir 300 ribu rakyat memenuhi jalan-jalan dan lorong di ibu kota daripada diketahui umum khususnya pengundi atas pagar segera ditangkis dengan mengalih isu kepada keganasan demonstran yang mencetuskan ketegangan awam. Media dan segala jentera digunakan bagi menggambarkan betapa jahatnya perhimpunan ini yang kemudiannya dikaitkan pula semua ini adalah agenda rakus Pakatan Rakyat.

Tidak cukup itu, cubaan memperkakaskan Majlis Fatwa pula dilakukan dengan menjatuhkan hukum haram menyertai perhimpunan sebegini. Heboh-heboh perdebatan di antara pemerintah yang menuduh Pakatan Rakyat cuba menggulingkan kerajaan dengan cara rusuhan dan Pakatan Rakyat pula membalas hujah tersebut berlarutan lamanya. Paling celaka apabila Anwar Ibrahim dan Azmin Ali tiba-tiba menjadi panas namanya kerana kononnya merekalah penganjur segala bentuk keganasan pada hari itu. Jawatankuasa penganjur seperti Ambiga pula terus diburukkan imejnya sehingga hari ini dan terus diganggu keselesaan hidup sehingga sampai ke halaman rumahnya.

Saya bukan hendak mengulas tentang kisah semua ini akan tetapi saya berasa gusar apabila semua heboh-heboh ini telah menyebabkan matlamat perjuangan lapan tuntutan BERSIH 3.0 ditunaikan telah tersasar. Pakatan Rakyat telah membuang masa yang sangat berharga dek kerana sibuk melayan kerenah badut-badut upahan yang membuat cerita lucah, menonggeng dan menfitnah. Sepatutnya perjuangan menuntut lapan perkara yang digariskan di dalam BERSIH 3.0 ini diteruskan dengan konsisten. Ditambah pula lagi baru-baru ini tersebar berita yang Pilihanraya Umum akan diadakan pada bulan Jun.

Maka dengarnya parti-parti Pakatan Rakyat sudah mula bermesyuarat untuk bersiap sedia menghadapi pilihanraya tersebut. Inilah persoalan yang bermain di minda rakyat. Bagaimana dengan perjuangan BERSIH 3.0? Mengapa tiba-tiba hendak menyertai PRU sedangkan kerajaan Barisan Nasional dilihat tidak berminat untuk menunaikan lapan tuntutan tersebut? Apakah Pakatan Rakyat mahu ditipu lagi dan apakah rakyat mahu juga mengundi dalam keadaan sudah terjamin kalah akibat penipuan yang dirancang rapi seperti apa yang telah berlaku pada pilihanraya sebelum ini? Seriuskah sebenarnya Pakatan Rakyat hendak menakluki Putrajaya sedangkan perjuangan untuk memastikan pilihanraya adil dan telus pun hangat-hangat tahi ayam? Itu belum lagi perjuangan yang lain seperti Mansuhkan ISA, perjuangan menentang PPSMI yang sepatutnya dimansuhkan tahun ini tetapi kerana protes yang lesu maka kerajaan masih boleh terus bernafas lega dan menyorokkan masalah ini di bawah karpet.

Yang dipukul teruk dalam perhimpunan BERSIH 3.0 adalah rakyat marhaen, yang ditangkap ISA sekarang juga marhaen yang tidak popular, apakah mereka ini terus dibiarkan? Ada sesetengah pemerhati politik berpendapat perjuangan politikus hanyalah untuk menjadi Yang Berhormat sebenarnya dan bukanlah hendak memerintah sangat. Asalkan kedudukan mereka selamat dan boleh cari makan. Ini tanggapan yang tidak boleh diketepikan dengan begitu mudah kerana inilah yang disangkakan oleh rakyat pada hari ini.

Anak-anak muda dalam parti politik Pakatan Rakyat juga sepatutnya harus terus turun mendekati rakan sebaya mereka menerangkan risalah perjuangan, bukannya berpolitik dan melobi menjadi calon. Agak mengecewakan juga apabila perjuangan mahasiswa yang berkhemah di Dataran Merdeka sebagai protes menentang PTPTN disambut dingin oleh anak-anak muda parti politik disebabkan tidak sebulu. Kata anak-anak muda parti, mahasiswa ini berlagak dan mengkritik parti. Seharusnya mereka mencari titik persamaan apatah lagi isu PTPTN ini isu anak muda. Jika isu anak muda gagal disahut sendiri oleh anak-anak muda di dalam parti politik yang bercita-cita untuk memerintah, makanya apa sebenarnya obor perjuangan anak muda di dalam parti politik?

Itu belum lagi golongan pencinta bahasa, budayawan dan golongan sebagainya yang terawang-awang berjuang dan masih gagal melihat "musuh" sebenar dalam kemelut ini. Mereka lantang apabila isu bahasa dipinggirkan malah sekumpulan seniman juga pernah membuat persembahan protes menentang rampasan tanah kampung tradisional untuk tujuan pembinaan projek tetapi itu kerana salah seorang daripada seniman tersebut adalah penduduk asal kampung tersebut. Dalam isu lain mereka membisu pula walhal mereka seharusnya sedar segala mehnah yang timbul pada hari ini baik isu bahasa, pencerobohan tanah, rasuah mahu pun penyelewengan kuasa atau segala bapa kejahatan di atas bumi Malaysia pada hari ini datangnya dari satu musuh sahaja iaitu sebuah kerajaan yang zalim.


Perjuangan mestilah berstrategi dan strategi mestilah ampuh mengepung dari semua sudut agar musuh bersama jenteranya dapat dilumpuhkan. Strategi juga mestilah bijak dan kreatif. Kalau kita hayati salah satu tuntutan tersebut ialah mahukan akses media yang bebas dan adil tetapi apa yang kita lihat media tetap terus menfitnah peserta perhimpunan dengan memberikan imej ganas dan jahat. Jika akhbar dan stesen televisyen kroni percuma itu memanglah tidak dapat dinafikan tapi mengapa membiarkan stesen televisyen berbayar turut juga terlibat menfitnah?

Saya percaya sekurang-kurangnya 10% daripada 300 ribu orang peserta demonstran adalah pelanggan sebuah stesen televisyen berbayar. Hari ini mereka terus membayar stesen itu untuk terus menfitnah mereka sendiri. Bayangkan 10% daripada peserta perhimpunan BERSIH 3.0 ini (mungkin lebih daripada itu) memboikot dan menghentikan langganan apakah stesen televisyen berbayar ini tidak rasa tergugat dan akan berfikir lebih daripada sekali untuk melaporkan fakta yang salah pada lain kalinya? Mengapa ini pun tidak mampu dilakukan? Apakah susah untuk melakukan ini? Apa kata buat sahaja yang ini dahulu sebelum melangkah berteriak dengan kuat. Tidak ketinggalan zaman kita rasanya jika tiada benda-benda seperti itu. Jangan biarkan musuh ada di dalam rumah kita sendiri.

Semua rakyat Malaysia, seniman dan budayawan, ahli politik, anak muda tidak kira di dalam atau di luar parti jika mahu melihat kerajaan yang zalim ini tumbang haruslah duduk bersama mencari titik persamaan agar Malaysia baru dapat ditegakkan. Percayalah jika kita bersatu meneriakkan slogan "tunaikan lapan tuntutan" dengan lantang dan konsisten tanpa henti-henti segala tonggeng punggung, jual burger depan rumah orang, mengheret ibu ahli politik masuk televisyen akan gugur dengan sendirinya dan mimpi menakluki Putrajaya akan jelas dan memang nyata akan menjadi realiti!

21 Mei 2012

Strategi tertinggi UMNO musnahkan PAS dari dalam!

Zam cadang lumpuh dan musnahkan PAS
(Tulisan Zam dalam Utusan hari ini)

KUALA LUMPUR: Pakar media Umno, Datuk Zainudin Maidin atau Zam menentang keras cadangan muzakarah Umno dengan PAS sebaliknya mencadangkan PAS dilumpuh dan dimusnahkan.

"PAS tidaklah seharusnya menjadi pilihan Umno untuk perpaduan Melayu tetapi sebaliknya perpaduan Melayu hanya akan wujud dengan melumpuhkan PAS," tulis Zam dalam akhbar Umno, Utusan Malaysia hari ini.


Bekas Menteri Penerangan dan Ketua Pengarang Utusan itu berkata, "kesempatan haruslah diambil daripada keruntuhan moral dan kekalutan politik PAS sekarang untuk memusnahkan sama sekali PAS." Pendirian Zam ini dipercayai pendirian kebanyakan pemimpin Umno dalam menghadapi PAS.

Mereka bukannya mahu bermuzakarah dengan PAS tetapi mahu menghancurkan PAS sama sekali dengan menimbulkan keraguan di kalangan ahli PAS kepada pemimpinnya.Mereka juga bertujuan untuk melahirkan keraguan rakan-rakan PAS dalam Pakatan Rakyat terhadap hala tuju perjuangan PAS di negara ini.

Sejak kebelakangan ini, media Umno itu galak benar menyiarkan berita berkaitan dengan cadangan muzakarah yang disebut oleh pimpinan PAS.

Cadangan muzakarah dengan semua NGO dan parti politik untuk menerangkan dasar PAS dijadikan cadangan PAS untuk bermuzakarah dengan Umno dan menghasilkan anggapan PAS mahu bergabung dengan Umno.

Tun Dr Mahathir pula hari ini mendakwa PAS tidak ikhlas mahu bermuzakarah dengan Umno.
Sebab itulah, katanya, perlbagai alsan dicari PAS untuk menggagalkan usaha itu.

Padahal, PAS menawarkan muzakarah kepada semua NGO dan parti politik untuk menerangkan Islam yang dibawanya tetapi Umno merosakkannya dengan berkata PAS mahu bermuzakarah dengan Umno.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...