IKLAN

IKLAN
Klik gambar

07 Julai 2012

Panas! "Di Bawah Najib Umno banyak menekan dan merampas Hak Rakyat" Kata Ahli2 UMNO

Umno hilang arah di bawah Najib, kata anak bekas pejuang Umno



KUALA LUMPUR, 7 Julai — Anak kepada bekas pemimpin dan pejuang ternama Umno melihat parti terbesar Melayu itu kini hilang arah di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Tamrin Ghafar, anak kepada bekas Timbalan Perdana Menteri semasa era pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Ghafar Baba turut menyuarakan rasa tidak senang dengan pentadbiran Najib yang menurutnya lebih banyak merampas daripada mempertahankan hak rakyat di negara ini.

"Umno sudah lari daripada matlamat perjuangan asal pemimpin terdahulu yang lebih mengutamakan rakyat."Di bawah pemerintahan Najib, Umno kini lebih banyak menekan dan merampas hak rakyat daripada mempertahankannya," kata Tamrin kepada The Malaysian Insider apabila dihubungi malam tadi.

Tamrin turut menyuarakan rasa kecewa terhadap Najib (gambar) kerana sejak beliau menerajui

negara ini pada 2009 apabila menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi, dasar parti utama dalam Barisan Nasional (BN) itu juga telah berubah sama sekali.

"Sejak dua, tiga tahun kebelakangan ini, dasar-dasar perjuangan Umno juga telah berubah," tambah bekas ahli Parlimen Batu Berendam ini lagi kepada The Malaysian Insider.

Bapa Tamrin, yang juga pernah menjadi pemangku perdana menteri sewaktu Dr Mahathir menjalani rawatan jantung pada 1989 adalah pejuang sejati Umno yang pernah berkhidmat di bawah pentadbiran empat perdana menteri iaitu Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn, dan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Malah, Tun Ghafar juga pada pernah menjawat jawatan Ketua Menteri Melaka selama lapan tahun bermula 1959 sehingga 1967 walaupun pada mulanya menolak untuk dilantik menjawat jawatan tersebut oleh Tunku Abdul Rahman.

Tamrin yang dilihat aktif di pentas-pentas ceramah Pakatan Rakyat (PR) hari ini turut mengesahkan telah menerima surat tunjuk sebab daripada Jawatankuasa Disiplin Umno pada 26 Jun lalu apabila seringkali dilihat mengkritik kepimpinan perdana menteri tersebut.

"Memang saya telah menerima surat tunjuk sebab daripada lembaga disiplin parti. Surat itu telah ditandatangani oleh Setiausaha Agung Umno, Tengku Adnan Tengku Mansor.

Jelas Tamrin, surat itu antara lain menuntut agar beliau memberikan penjelasan berhubung tindakannya mengkritik kepimpinan parti yang mana Jawatankuasa Pengurusan Umno melihatnya sebagai "melanggar disiplin parti."

"Saya diberi tempoh 14 hari untuk memberikan jawapan. Namun saya enggan membalasnya dengan surat. Sebaliknya, saya menuntut untuk bersemuka dengan jawatankuasa disiplin Umno dan memberikan penjelasan terus kepada mereka," tegas Tamrin yang turut menghadapi kemungkinan dipecat sebagai ahli Umno.

Ditanya sama ada beliau akan menyertai parti politik lain sekiranya dipecat, Tamrin menjelaskan, beliau masih lagi belum membuat keputusan terhadap perkara itu.

"Kita tunggu tindakan jawatankuasa disiplin parti dahulu. Saya belum fikir lagi nak sertai mana-mana parti," tambahnya lagi.

Tamrin yang sebelum ini hanya memencilkan diri kini dilihat semakin agresif di pentas ceramah anjuran pembangkang termasuk kemunculan semula pertamanya pada perhimpunan pra Bersih 3.0 pada penghujung April lalu di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, di sini.

Selain itu, beliau juga pernah menulis "surat kuning" kepada Najib dan memberi teguran, saranan dan pandangan bagi memulihkan sokongan rakyat kepada Umno.

Bagaimanapun, usaha beliau itu tidak mendapat perhatian Najib walaupun perdana menteri itu kerap menyatakan parti itu "perlu berubah jika tidak mahu diubah" dalam pilihan raya umum ke-13 yang dijangka akan dilaksanakan dalam masa terdekat.

PANAS!!! ADAKAH DUIT NEGARA DAH KERING?

Hakim kini diarah naik penerbangan murah

Mungkin kewangan negara agak meruncing kini? arahan menggunakan kelas ekonomi kepada hakim-hakim agak luar biasa bagi hakiki hakim terutama bagi hakim mahkamah tinggi lebih meragukan dikecualikan hakim mahkamah tinggi terenggau dan Pahang.

Jika anda terserempak dengan wajah-wajah yang seperti dikenali ketika mengambil penerbangan kelas ekonomi ke Kota Bharu menggunakan penerbangan Malaysia, mereka mungkin hakim.

Ini ekoran arahan ketua hakim negara kepada semua hakim dan pasangan, kecuali Hakim Mahkamah Tinggi Terangganu dan Pahang, supaya menggunakan kelas ekonomi atau penerbangan murah untuk persidangan tahunan mereka.

Mereka dijadual berkumpul di Kota Bharu bermula esok sehingga 12 Julai untuk persidangan tahunan hakim-hakim Semalaysia.



Arahan itu disampaikan melalui surat bertarikh 4 Jun.

Bagaimanapun, Malaysiakini difahamkan, terdapat hakim mempersoalkan arahan tersebut yang didakwa melanggar peruntukan rasmi dan faedah yang sepatutnya diberikan mereka.

Mereka antaranya berhak mendapat perjalanan kelas perniagaan
.

Misteri Genting Highlands ( Wajib Baca )


Sejak beberapa hari kebelakangan ini, ramai member-member yang menyiarkan kembali gambar-gambar bersejarah. Diantaranya ialah gambar dibawah.

Sori la..aku tak tau nak bagi kredit kat sapa sebab aku sendiri tak tau mana punca gambar ini. Aku sapu gambar ni dari FB Kak Leha.

Aku lebih seronok cari isu-isu tanah sebab Ameno ni suka sangat main tanah. Sama macam MIC, balik-balik isu kuil. Bila PR memerintah Perak, depa dok jaja kata PR lelong habih tanah orang Melayu. Tapi dalam diam, Ameno ni dok pulun selagi ada tanah-tanah milik orang Melayu, habih depa sapu.

Kisah jual tanah ni bukan cerita baru. Benda ni dah bermula sejak dulu lagi, tapi orang Melayu mana tau!! Bagi BR1M , habih la.

Bagi orang Melayu yang berumur 40 tahun kebawah, mungkin ramai yang tak tahu dan tak mau ambik tau.


Kisah orang Melayu Ameno yang jadi kuda tunggangan orang bukan Melayu untuk mendapatkan tanah ini berlaku sejak tahun 60an lagi. Satu contoh yang cukup besar ialah Gentng Highlands.

Tauke Genting Highlands, Lim Goh Tong, semasa bekerja di Cameron Highlands tertarik dengan persekitaran Cameron Highlands. Bila balik KL, dia pun mula mencari kawasan yang hampir sama dengan Cameron Highlands tapi dekat dengan KL. cari punya cari…dia jumpa satu kawasan tanah tinggi di Gunung Ulu Kali yang berketinggian 1800 kaki dari paras laut.

Gunung Ulu Kali terletak ditengah-tengah sempadan Selangor dan Pahang. Nak buat apa-apa projek pun, bukan senang…sebab kena deal dengan dua negeri.

Tapi Lim Goh Tong bukan bodoh…sebab dia tau orang Melayu boleh dibeli. Toksah kata orang kampung…bapak Menteri pun boleh dibeli.

Orang pertama dibeli oleh Lim Goh Tong ialah Tan Sri Haji Mohamed Noah Omar. Toksah tengok title Tan Sri ataupun title Haji. Itu semua tak ada makna. Lim Goh Tong menubuhkan Syarikat Genting Highlands Berhad dan melantik Haji Mohamed Noah sebagai Pengarah.


Lim Goh Tong berpakat dengan Mohamed Noah untuk memohon tanah seluas 12,000 ekar yang terletak dalam negeri Pahang dan 2,800 ekar dari negeri Selangor. Dan sudah semestinya, perkara nak mintak tanah ni..Haji Mohamad Noah yang buat.

Kerajaan negeri Pahang meluluskan permohonan Genting Highlands Berhad serta merta. Tapi Datuk Harun Idris yang jadi Menteri Besar Selangor masa tu tak setuju nak bagi macam tu saja. Dia memberikan hak milik 99 tahun kepada Genting Highlands Berhad.

Goh Tong tak setuju dengan pajakan 99 tahun, sebaliknya dia mahukan hakmilik kekal. Datuk Harun tak setuju, sebaliknya dia hanya mahu bagi pajakan 99 tahun. Akhirnya, Datuk Mohamed Noah berjumpa dengan Tun Razak yang masa tu menjadi Timbalan Perdana Menteri supaya mendesak Datuk Harun suruh bagi juga kat Lim Goh Tong.

Datuk Harun terpaksa bersetuju dengan Tun Razak supaya memberikan tanah seluas 2,8000 ekar yang dimiliki oleh Kerajaan Selangor kepada Lim Goh Tong. Apa tujuan untuk membangunkan Genting Highlands..yang tu aku tak payah cerita. Kalau yang tu pun hangpa tak tau..memang bangang la.

Tun Razak pun aku tak payah cerita..sebab kalau tak tau dia tu bapak kepada Najib… tak tau nak kata la.

Cuma..berapa ramai yang tau siapa Tan Sri Haji Mohamed Noah yang menjadi kuda tunggangan Lim Goh Tong?

Tan Sri Haji Mohamed Noah adalah bapa mertua kepada Tun Razak. Datuk Najib jugak!! Anak Haji Mohamed Noah ialah Rahah (mak Najib) dan Suhaila (emak Hishamuddin).

Datuk kepada Najib dan Hishamuddin adalah kuda tunggangan Lim Goh Tong untuk mendapatkan 14,800 ekar tanah rizab Melayu untuk dijadikan pusat perjudian terkemuka didunia. Dan Pak Mentua dengan menantu bersepakat menggunakan kedudukan depa untuk mendapatkan persetujuan dua-dua kerajaan negeri. Tun Razak dari Pahang..jadi tak susah nak bodek Sultan Pahang. Manakala di Selangor, Tun Razak menggunakan kedudukannya sebagai Timbalan Perdana Menteri untuk memaksa Datuk Harun Idris menyerahkan tanah milik kerajaan Selangor kepada Pak Mentua dia.

Cara meluluskan Genting Highland pun semua kelamkabut. Sapa yang menentang semua kena steamroll.

Genting Highlands Berhad ditubuhkan pada 27 April 1965. Kerja-kerja membuat jalan dari Genting Sempah ke puncak gunung Ulu Kali bermula pada 18 Ogos 1965. Dalam masa empat bulan, semua proses permohonan tanah selesai.Masa tu kalau rakyat biasa nak tukar nama dalam geran pun mengambil masa dua tahun.

Sejarah selebihnya..yang tu hangpa cari sendiri la. Genting Highlands melalui beberapa proses pertukaran nama, percantuman, pertukaran pemegang saham..akhirnya dimiliki sepenuhnya oleh Lim Goh Tong.

Sekarang ni…ada la dua tiga kerat Melayu yang jadi Pengarah non-eksekutif..menguruskan pusat judi.

Tapi jangan risau…banyak lagi tanah-tanah di Malaysia ni yang belum tergadai. Semua orang mempunyai pilihan…sama ada nak terus pilih generasi Tan Sri Mohamed Noah untuk menggadaikan tanah Melayu..atau campak saja depa kelaut.

Jangan salahkan pencuri..sebab kerja pencuri ialah mencuri. Salahkan diri sendiri sebab terus membenarkan pencuri bermaharajalela
.-MSK

PANAS.... MARINA..YANG BOLEH AJAR KEEGOWAN DR.MAHATHIR !!!

Mahathir seperti disindir anaknya



APA sikap Marina, puteri sulung Dr. Mahathir terhadap kerajaan sekarang tidak diketahui, tetapi dia dan anaknya ikut sama dalam tunjuk perasaan Bersih 2.0. Memang ada komennya tidak selesa dengan reaksi polis dan kerajaan semasa terhadap demonstrasi itu. Saya tidak mengikuti perkembangannya dalam Bersih 3.0.

Hingga ini tidak siapa dapat mengandaikan Marina termasuk dalam kumpulan orang tidak senang dengan kerajaan yang ada dan tidak diduga akan menyertai gerakan untuk menukar pentadbiran Putrajaya.

Apa pun kehadiran Marina dalam Bersih 2.0 dulu boleh dikira menyindir bapanya yang mempertahankan kerajaan yang ada sekarang.


Walaupun Dr. Mahathir tidak 100 peratus setuju dengan pentadbiran Najib, tetapi umumnya dia mempertahannya baik buruk mahu pun sebaliknya. Dia menentang semua siri demonstrasi Bersih dan tidak memberi muka kepada usaha Pakatan Rakyat mara ke Putrajaya.

Siri demonstrasi Bersih ditujukan terhadap ketidakadilan kerajaan Barisan Nasional dan ia tuntutan untuk mendapatkan pilihan raya yang adil dan bersih.

Apabila Marina dan anaknya menyertainya, atas apa alasan jua, dia boleh dikira menyokong tuntutan itu. Dia tahu bapanya tidak setuju dengan kegiatan Bersih itu tetapi dia hadir pada kegiatan yang bapanya tidak suka.

Sekali pun Marina tidak mengkritik bapanya atau membuat pandangan yang berbeza dengan bapanya, kehadirannya dalam Bersih 2.0 boleh dikira menyindir bapanya sendiri.

Mungkin dia tidak berniat begitu. Dia mungkin menggunakan kebebasan sekadar bersama dengan orang yang tidak seronok dengan pentadbiran Najib. tetapi keberadaannya itu dikira satu menyindir kerajaan dan menyindir bapanya.

Dr. Mahathir berhak menyatakan tidak senang dengan penyertaan anaknya. Orang luar tidak tahu apakah keduanya anak beranak itu ada membincangkannya secara keluarga tentang pro dan kontra siri tunjuk perasaan Bersih itu, tetapi orang sudah menyaksikan Mahathir menegur penyertaan anaknya dalam Bersih 2.0 dulu.

Sebagai negarawan dia dipercayai tidak mengongkong kebebasan berfikir anak-anaknya, tetapi dia tidak seronok dengan kehadiran anak dan cucunya itu.

Mungkin dia sudah menyatakan kepada anaknya apa buruk unjuk rasa itu dan mengapa ia tidak wajar disokong secara anak beranak. Tetapi sebagai bapa dia telah membuat teguran terbuka kepada anak.

Baiknya Marina tidak pula membuat komen atas teguran bapanya. Tidak diketahui dia terima teguran itu atau dia mengira apa yang dibuatnya betul.
Sebagai anak Marina mengambil sikap yang betul apabila berdiam diri. Tidak elok anak dilihat berbalah dengan ayah dalam media. Apa lagi kalau anak itu memalukan bapa.

Apa pun umum boleh membuat andaian bahawa anak Dr. Mahathir juga tidak semestinya setuju dengan dasar dan politiknya. Kalau anaknya ada pandangan berbeza dengan bapa tentang satu-satu perkara atau banyak perkara, maka Dr. Mahathir tidak boleh paksa semua orang mesti menerima pandangannya.

Apa pun Dr. Mahathir tidak menyatakan apa buruknya kepada kerajaan, rakyat dan negara bila Marina menyertai Bersih 2.0. Yang dibantahnya sekadar ia boleh menjejaskan peluang adiknya, Mukhriz dalam politik.

Jika itu saja, tidaklah bantahan itu dibuat atas kepentingan nasional, sedang penyertaan Marina dalam Bersih 2.0 itu ada kaitnya dengan kepentingan nasional, demokrasi, keadilan dan kebenaran.

Harakah- Oleh Subky Latif

06 Julai 2012

LIVE : CERAMAH MENJELANG PRU13

Penceramah: Datuk Seri Anwar dan Pimpinan Tertinggi Pakatan

Kantoi! MCA terdesak mendapatkan Undi, terpaksa tunjuk kebodohan

Kerajaan negeri tidak bayar RM1 billion kepada Talam, jelas Pua

KUALA LUMPUR, 6 Julai — Ahli Parlimen PJ Utara Tony Pua menerangkan bahawa kerajaan Selangor tidak membayar sebanyak RM 1 bilion kepada Talam Corporation seperti didakwa oleh Datuk Chua Tee Yong.

Menurutnya, kerajaan negeri telah menerima bayaran sebanyak RM12.7 juta dari Talam pada 12 Mac 2010 dalam bentuk tunai, kemudian Talam menyerahkan aset kepada syarikat milik kerajaan negeri, Menteri Besar Incorporated (MBI), yang berjumlah RM 676 juta yang mempunyai hutang tertunggak sebanyak RM266.2 juta dan RM30.5 juta dalam kos tambahan.

“Kami membayar hutang dari cawangan syarikat MBI, iaitu Unisel, Kumpulan Hartanah Selangor dan Permodalan Negeri Selangor, bukannya Talam,” kata Setiausaha Publisiti DAP itu dalam sidang media pagi ini.

Menurut Pua lagi, Talam tidak menerima satu sen pun dari kerajaan negeri, bahkan memaksa Talam untuk membayar hutang lama dari kerajaan negeri yang terdahulu – berjumlah RM392 juta. Talam berhutang dengan Unisel sebanyak RM 255 juta, Hartanah Selangor RM 115 juta dan Permodalan Negeri Selangor RM 22 juta. Kerajaan negeri pada tahun 2008 telah menubuhkan Menteri Besar Incorporated (MBI) dan menyatukan semua syarikat ini di bawah MBI – menjadikan semua syarikat ini sebagai syarikat cawangan MBI.


“Kerajaan negeri telah memaksa Talam untuk membayar hutang tertunggaknya setelah tidak membayarnya semasa Selangor di bawah kerajaan Barisan Nasional.“Jadi bagaimana Datuk Chua Tee Yong boleh berkata yang kerajaan negeri menggunakan wang rakyat untuk membayar hutang-hutang Talam sedangkan Talam yang berhutang dengan kerajaan negeri?” katanya lagi.

Tony Pua menjelaskan bahawa aset-aset dari Talam yang diserahkan kepada kerajaan negeri adalah untuk menyelesaikan baki hutang selepas bayaran pertama yang berjumlah RM 12.7 juta dibuat.
Bayaran kedua dibayar melalui penyerahan aset berjumlah RM 44.7 juta dan aset ini adalah aset yang bebas dari hutang.

Tony Pua membidas kenyataan Chua yang mengatakan bahawa kerajaan negeri telah menggunakan wang rakyat yang berjumlah RM 1 bilion untuk membayar hutang-hutang Talam.

Selasa lalu, Chua meminta kerajaan negeri menerangkan kenapa RM 1 billion digunakan untuk membayar hutang Talam kepada tiga syarikat terbabit.“Jelas sekali Chua tidak menyemak angka-angka ini dengan betul hingga melakukan kesilapan sebegini,” kata Ahli Parlimen PJ Utara itu.
Turut hadir dalam sidang media itu ialah Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo.


Gobind berkata MCA kini sudah semakin terdesak untuk mendapatkan undi dan ini bukan kali pertama parti komponen BN itu melakukan perkara sedemikian.“Serangan sebegini juga dilakukan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan jelas sekali mereka semakin terdesak untuk mendapatkan undi,” kata Gobind merujuk kepada dakwaan tentang skandal seks Setiausaha Agung DAP itu.

Panas! Pertarungan Rafizi Najib baru bermula, siapa akan Tewas?

Rafizi Ramli, musuh nombor satu BN?

Oleh Amin Iskandar

KUALA LUMPUR, 6 Julai — Sewaktu mencalonkan diri sebagai calon ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada pemilihan parti tersebut tahun 2010, Rafizi Ramli adalah nama yang asing bagi ramai pihak.

Walaupun telah melibatkan diri dengan gerakan reformasi anjuran Datuk Seri Anwar Ibrahim semenjak hari pertama pada tahun 1998, watak Rafizi tenggelam oleh kerana kehebatan mentornya, Allahyarham Adelan Benan Omar. Adelan Benan Omar dan Rafizi Ramli (gambar) kedua-duanya membesar di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK). Dalam tulisan di blognya, Rafizi menceritakan bagaimana manusia “genius” (Adelan) mendidiknya sehingga menjadi seorang pendebat hebat.

Rafizi kemudiannya masuk ke dunia korporat dan pernah bertugas di GLC seperti Petronas. Akauntan bertauliah ini muncul kembali dalam arena politik pada penghujung tahun 2010. Beliau dikatakan bertanggungjawab menyediakan teks debat Anwar ketika berhadapan dengan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Hari ini, nama Rafizi Ramli digeruni. Menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat Datuk Seri Shahrizat Jalil tersungkur dari kuasa akibat dari kebijaksanaan anak muda ini menyusun strategi dalam mendedahkan skandal National Feedlot Corporation (NFC) yang melibatkan keluarga Shahrizat.

Selepas NFC, Rafizi terus membongkar skandal dan penyelewengan. Terbaru, skandal berkaitan dengan kerja-kerja pembinaan tambahan LRT laluan Ampang.


Lawan tidak memberikan Rafizi jalan mudah. Pengarah strategik PKR itu diserang kembali dari pelbagai penjuru. Bank Negara Malaysia (BNM) dalam isu NFC, Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dalam skandal LRT laluan Ampang dan terbaru semalam, blog beliau www.rafiziramli.com pula digodam.

Ketika ditanya The Malaysian Insider mengapa serangan bertali arus dari pelbagai pihak menuju kepadanya, Rafizi percaya ini kerana Barisan Nasional (BN) tidak mahu skandal ala NFC berulang.

“Saya percaya selepas pendedahan skandal NFC, rakyat lebih percayakan satu pembentangan hujah yang didokong oleh fakta dan bukti. Pada masa yang sama, rakyat mahu melihat politik baru yang tidak diwarnai serangan peribadi, tetapi berasaskan isu kepentingan awam.

“Kebetulan itu tugas saya dalam PKR dan saya harus tampil membawa isu-isu begini yang melibatkan kepentingan awam. Saya fikir BN merasakan mereka tidak boleh mengulangi 'NFC fiasco' kali kedua.”

Tidak ramai yang tahu sebenarnya pengarah strategik PKR itu bekerja dalam sebuah pasukan yang tersusun dan didokong oleh pemimpin kanan PKR dalam mendedahkan sesuatu skandal besar. Ramai menyangka Rafizi bergerak secara bersendirian dan membuat keputusan sendiri.

“Saya mendapat sepenuhya sokongan dari rakan-rakan PKR. Kepimpinan parti berikan sepenuh mandat untuk lakukan siasatan dan ambil pendirian mewakili parti dalam hal-hal ini. Malah, saya tidak perlu pun melaporkan kepada Biro Politik segala perancangan saya dalam sesuatu hal supaya saya ada kelonggaran sepenuhnya menyusun strategi sesuatu isu.

“Dalam strategi kami membina hujah dan isu, contohnya dalam kes NFC, sebenarnya kami ada 'tag team' dan kumpulan sokongan yang akan mengembangkan isu itu secara tersusun. Malah, PKR memberi dokongan penuh dari segi nasihat dan bantuan guaman. Setiap isu akan ada 2-3 orang pimpinan kanan yang bersama-sama saya. Cuma,parti memberi kepercayaan sepenuhnya kpd saya untuk ke depan,” jelas Rafizi.

Anak muda kelulusan United Kingdom (UK) itu ternyata tidak gentar dengan serangan bertali arus yang datang kepada dirinya. Tekanan yang dihadapkan kepada dirinya masih belum lagi mmampu menghentikan beliau dari terus membongkar skandal penyelewengan.

“Saya tidak terlalu memikirkan risiko atau kesan kepada saya. Yang penting sesuatu isu itu ada kesan besar kepada rakyat dan sama ada fakta atau bukti itu tepat.

Jadi saya tidak banyak pertimbangan materialistik dan tidak ada cita-cita yang tinggi.

“Oleh itu saya lebih mudah menumpukan kepada tugas tanpa terlalu berkira mengenai kesan kepada diri saya. Yang paling penting – perlu ada asas kekuatan moral dan agama. Jika kita yakin kita berada di jalan yang benar, 'gunung' pun boleh dialih,” kata bakal calon PKR di kerusi parlimen Pandan itu lagi.

Pengarah strategik PKR itu telah berdebat sebanyak dua kali bersama ketua pemuda Umno, YB Khairy Jamaluddin. Pertama debat anjuran UKEC di UK dan terbaru dalam debat anjuran Sinar Harian. Dalam kedua-dua debat, Rafizi kelihatan tenang menghuraikan hujah-hujahnya tanpa retorik dan serangan peribadi.

Oleh Amin Iskandar

Panas! Ketua Biro Profesional MCA Bangang macam menteri UMNO?

Talam : DAP mahu londeh dakwaan MCA hari ini

DAP hari ini turut serta dalam pertelingkahan berhubung dakwaan penyelamatan Talam Corp Bhd berjumlah RM1 bilion antara MCA dan kerajaan Selangor melalui perakaunan rumit.


Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua berkata, beliau akan menunjukkan kesilapan fakta terhadap dakwaan MCA esok, sekali gus "melondehkan" Ketua Biro Profesional Muda MCA Chua Tee Yong yang membuat kenyataan itu.

Bagaimanapun, sebagai permulaan, Pua menjelaskan, musuh politiknya itu telah membuat dua kesalahan dalam sidang media Selasa lalu.

Sambil menolak dakwaan Chua bahawa penstrukturan semula hutang Talam oleh kerajaan seclangor merupakan bailout (langkah menyelamatkan), Pua berkata syarikat itu sebenarnya menyelesaikan penstrukturan kewangan yang diminta Bursa Malaysia pada Julai 2009.

"Ia berbulan-bulan sebelum kerajaan negeri terlibat sama, iaitu pada penghujung tahun itu," tambahnya.

Beliau juga berkata Talam tidak pernah dikelaskan sebagai "syarikat PN17" dan tidak pernah digantung daripada bursa seperti didakwa Chua.

05 Julai 2012

PULAK!! ABN @ ASALKAN BUKAN NAJIB, SIAPA DIBELAKANG......?

‘Asalkan Bukan Najib’ – Interpretasi kekecewaan terhadap pentadbiran perdana menteri
Karya terawal Shahbudin, Najib Perdana Menteri Terakhir. – Foto oleh Choo Choy May


KUALA LUMPUR, 5 Jul — Selepas menerbitkan dua buah buku kontroversi melibatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang bertajuk, “Najib PM terakhir” dan “Kesalahan-kesalahan Najib”, penulisnya, Shahbudin Husin kini menerbitkan buku terakhir beliau sebagai ahli Umno bertajuk “Asalkan Bukan Najib.”

Shahbudin yang berusia awal 40-an itu menjelaskan buku terbarunya itu merupakan kesinambungan daripada dua bukunya sebelum ini yang telah pun mendapat tempat di hati masyarakat, terutamanya generasi muda yang gemar melihat perkembangan politik di negara ini.

Karya terbaru dengan 300 muka surat ini dikeluarkan demi mengajak pembaca dan rakyat Malaysia untuk menilai semula rasionalnya Najib sebagai perdana menteri malaysia dengan begitu banyak isu yang dilihatnya tidak diselesaikan, sebaliknya Najib lebih gemar menggunakan pendekatan “tunggu dan lihat”.

“Banyak perkara yang Najib ambil tindakan hanya setelah setelah sesuatu isu menjadi parah. Contohnya skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC) ... bila sudah semakin parah baru beliau masuk campur, dan mengambil tindakan terhadap (Datuk Seri) Shahrizat (Jalil).

Penulis buku, Shahbudin Husin

“Malah, banyak lagi perkara saya telah sentuh dalam buku terbaru ini, yang mana mengajak masyarakat Malaysia menukar perdana menteri ... tidak kira daripada Umno mahupun Pakatan Rakyat (PR), tapi bukan Najib,” jelasnya dalam satu pertemuan dengan The Malaysian Insider baru-baru ini.
Antara tokoh yang Shahbudin merasakan lebih layak menjawat jawatan itu adalah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, veteran Umno dan Pengerusi Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) Tengku Razaleigh Hamzah, dan Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang.

“Mereka ini adalah antara yang paling layak menjawat jawatan perdana menteri. Bukan Najib,” tegasnya lagi.

Buku 32 bab ini turut dihasilkan dengan mengambil kira Pilihan Raya Umum ke-13 yang dijangka bakal dilaksanakan tidak lama lagi.

“Kita sudah tidak perlu tegur Najib, kita perlu tukar. Najib PM yang lemah.”

Menjelaskan keahliannya sebagai bekas ahli jawatankuasa Umno Wangsa Maju, Shahbudin menjelaskan, beliau mendapat berita bahawa kemungkinan tindakan tatatetib akan diambil terhadapnya ekoran penerbitan buku-bukunya itu.

“Saya ada mendengar berita mereka akan memanggil saya untuk menghadap Lembaga Tatatertib dan Disiplin Parti, namun sampai sekarang masih lagi tiada sebarang perkembangan.

“Bagaimanapun, saya masih lagi belum putuskan untuk menyertai mana-mana parti lain buat masa sekarang,” tambahnya yang melihat ini adalah karya terakhirnya sebelum meninggalkan parti terbesar Melayu itu.

Bekas wartawan ini juga menjelaskan,” kalau bebas pun boleh juga, dua-dua pihak saya boleh kritik.”

Dalam buku terbarunya itu lagi, Shahbudin menjelaskan ramai rakyat yang ingin meninggalkan Umno namun terikat dengan rasa “sayang kepada parti” yang mana menghalang mereka daripada meninggalkan parti.

“Mereka rasa terhutang budi kepada Umno, namun ada juga rasa tidak puas hati. Tapi atas sebab “sayang” itu, mereka tetap bersama Umno,” tambahnya lagi.

“Tapi kalau Najib tidak pernah nak berubah, tiada sebab kita perlu sokong beliau lagi,” tegasnya.

Antara tajuk utama yang menarik dalam buku ini adalah: Najib sebagai PM paling lemah, Anwar dan Muhyiddin sedang ‘Mengepung’ Najib, Asalkan Bukan Najib, 75 Alasan Najib Patut Ditukar, Bagaimana Umno Nak Berubah Najib Pun Tak Berubah, Surat Tamrin Tun Ghaffar Kepada Najib, Dari Pemimpin Menjadi Penggemis, dan banyak lagi.

“Buku ini lahir atas kesedaran kepentingan untuk rakyat dari rakyat,” katanya lagi.

Kantoi! Peneroka ditadbir 2 pihak, pendapatan merudum

ANAK mendakwa pendapatan bulanan merudum kepada RM800 selepas FGVH disenaraikan.


PETALING JAYA: Persatuan Anak-anak Peneroka-peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) mendakwa Felda Global Ventures Holding (FGVH) Berhad kini diterajui oleh dua kumpulan.
“Satu kumpulan oleh pengurusan FGVH sendiri, manakala satu lagi oleh Felda,” kata Presiden ANAK, Mazlan Aliman.

“Saya berkata begitu kerana ada poster yang ditampal di Johor yang mengatakan peneroka yang mahu menjual saham FGVH boleh pergi ke pejabat Felda.“Menurut peneroka di situ, poster ini diletakkan oleh pegawai Felda. Ia ditemui di kawasan-kawasan strategik seprti warung kopi,” tambahnya lagi.


Menurut Aliman, ini menyebabkan peneroka menjadi keliru pihak mana yang mahu didengar mereka.
Sementara dalam perkembangan berkaitan, peneroka mula merungut kerana pendapatan mereka merosot banyak sejak penyenaraian FGVH 28 Jun lalu.Katanya, perkara ini berlaku kerana FGVH memaksa peneroka membayar pinjaman wajib sekaligus dan dengan jumlah yang lebih besar dari sebelum ini.

FGVH hadapi defisit RM600 juta


Sebagai contoh, katanya, pinjaman perumahan yang sebelum ini cuma RM250 sebulan kini menjadi RM400.“Selepas membayar hutang-hutang seperti perumahan, tanaman semula dan lain-lain, pendapatan bulanan yang tinggal hanya RM800. .

“Berbeza sebelum FGVH, peneroka mendapat RM2 hingga RM3, 000 sebulan,” tambah beliau lagi.
Mazlan mendakwa, FGVH berbuat demikian kerana memerlukan perbelanjaan RM1.9 bilion setahun sedangkan sumber pendapatan hanya RM508 juta.

“Defisit tahun ini RM600 juta. Bagaimana nak cari wang sebanyak itu dalam tempoh tidak sampai enam bulan lagi,” tanya beliau. Menurut Mazlan, beliau memperolehi maklumat itu melalui laporan bajet Felda.

Hot : Rosmah mansur sebagai PM, Adakah Najib gentar disapina?

Hot : Pengakuan berita tv3 isu rosmah mansur sebagai PM.



Tiada apa lagi yang boleh dikatakan. Sejak semalam pelbagai tv telah tampil membuat pengakuan. Akhirnya.. kini giliran berita pula mengambil alih peranan mereka. Dan seperti sangkaan kita selama neh.. akhirnya seme telah terbukti sudah. Siapakah sebenarnya PM kita.

kah kah kah

Mampuihhhhhh

Errrr tolong mengadu domba kat bloggers umno oke. Aku tunggu bloggers umno buat posting penafian.

kah kah kah

kah kah kah kah

kah kah kah kah kah



sumer http://amenoworld.blogspot.com

ISU SU POLITIK MB SELANGOR, SURAT TUNJUK SEBAB WAJAR BUKAN SERANG DARI BELAKANG KEMUDIAN LARI?


Khalid terima surat tunjuk sebab isu Faekah

PKR mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung isu sekitar setiausaha politiknya Faekah Hussin.

Menurut sumber, keputusan itu dicapai dalam mesyuarat biro politik PKR Ahad lalu yang mana

suratnya dikeluarkan melalui Setiausaha Agung Datuk Saifuddin Nasution, lapor Sin Chew Daily.

Biro itu dilapor berpendapat, kerajaan Selangor tidak patut mengamalkan pilih kasih dalam isu surat sokongan kerana sebelum ini terdapat pihak yang dipecat kerana amalan sama.

Faekah sebelum ini mengaku mengeluarkan surat kepada Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) milik kerajaan negeri agar sebuah firma guaman 'dipertimbangkan' menjadi panel peguam di PNSB.

Beliau bagaimana menafikan ia surat sokongan. Khalid juga mempertahankan pegawai kanannya itu dengan berkata ia amalan biasa dan tidak melanggar etika.




BERITA DIBAWAH KAITAN GERAKAN DARI BELAKANG OLEH ANGGOTA PKR:


22 JUN 2012

Gerakan ‘Pecat Faekah’ didalangi anggota PKR?

Faekah harus dikekalkan pada jawatanya walaupun wujud desas-desus dan rasa tidak puas hati oleh pihak lawan mahupun rakan-rakan sendiri, kata wakil PKR Selangor.

NGO tampil sokong Faekah Husin jadi tanda tanya
Di tengah-tengah kehangatan isu penolakan dalaman terhadap Faekah Husin, tiga aktivis NGO hari ini tampil mengadakan sidang media menyatakan sokongan mereka terhadap pegawai kanan menteri besar Selangor.

Individu tidak berapa dikenali daripada Pertubuhan Kemajuan dan Kebajikan Rakyat (Pro-Rakyat) itu menolak kempen mendesak Faekah meletakkan jawatan yang giat berjalan, terutamanya di Internet.

"Kami menyokong sepenuhnya Cik Faekah sebagai setiausaha (politik) MB dan kami menolak sebarang usaha untuk menyingkirkan beliau.

"Beliau amat berdedikasi walaupun umum mengetahui beliau juga tegas," kata Setiausaha Pro-Rakyat Mohd Naquib Carmeil yang mengaku bercakap atas kapasiti individu.

Motif sebenar ketiga-tiga individu itu mengadakan sidang media itu bagaimanapun tidak diketahui. Malaysiakini difahamkan mereka mempunyai hubungan dekat dengan exco negeri Yaakob Sapari yang dilihat sebagai 'orang' Timbalan Presiden PKR Azmin Ali.

Langkah itu juga menimbulkan tanda tanya sama ada mereka dihantar Azmin untuk meredakan ketegangan itu atau sekadar mengambil langkah sendiri selepas 'bertukar kem'. Dalam sidang media di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri di Shah Alam itu, kumpulan 'rakyat prihatin' itu turut disertai Ketua Penerangan Pro-Rakyat Ahmad Tarmizi Sulaiman dan ahli exco Abdul Halim Abdullah.

Sidang media itu sebelum ini menjadi perhatian media apabila dijangka menambahkan lagi kehangatan isu yang disifatkan media sebagai "ribut pejabat MB" itu.

Kempen menggunakan tag #pecatfaekah dan #kamisayangselangor di Twitter itu memaksa Ketua Penerangan PKR Selangor Shuhaimi Shafie menggesa ketua umum parti Datuk Seri Anwar Ibrahim campur tangan.




BERITA SEMALAM 20/6/2012

Gerakan pecat Faekah: Azmin nafi terlibat

Orang nombor dua PKR itu tidak bersetuju serangan terbuka dibuat ke atas Faekah.



PETALING JAYA: Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang didakwa mempunyai kaitan dalam gerakan untuk menjatuhkan Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin, hari ini tampil menafikan pembabitannya.

Azmin sebaliknya berkata tidak mengenali pihak yang terlibat dalam gerakan tersebut, malah tidak bersetuju serangan terbuka dibuat ke atas Faekah.Beliau menyarankan agar mana-mana individu atau pihak terlibat segera berhenti untuk menyebarkan kempen mahupun gerakan memburuk-burukkan ahli parti.

“Saya tidak mahu ada pihak ketiga yang cuba mengambil kesempatan. Saya juga beri jaminan kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (Menteri Besar Selangor) bahawa PKR negeri akan terus menyokong kepimpinan beliau dan bekerjasama untuk menjamin kemenangan dalam pilihan raya umum akan datang.

“Konflik itu adalah perkara biasa dalam mana-mana parti politik. Namun saya tidak bersetuju dengan serangan terbuka kerana dalam parti ada proses untuk sampaikan aduan tersebut,” katanya yang juga Ahli Parlimen Gombak.

Anwar arah gerakan dihentikan

Satu gerakan atau kempen melalui laman sosial Twitter dengan hashtag menggunakan #kamisayangPKR #Pecat Faekah dilihat memainkan peranan untuk memberi tekanan kepada Faekah untuk berundur diri dari posisinya.

Abdul Khalid dalam pada itu terus mempertahankan Faekah dan menganggap tindakan sedemikian tidak penting dan mahu menumpukan usaha lain untuk membangunkan negeri.
Manakala Ketua Penerangan PKR Selangor Shuhaimi Shafiei dalam satu kenyataan semalam menyatakan kesediaan untuk mengatur pertemuan dengan pemimpin terlibat untuk mengenalpasti masalah yang timbul.

Dalam perkembangan berkaitan, menurut sumber perkara berkenaan telah dibawa kepada pengetahuan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika mesyuarat biro politik awal bulan ini.
Menurut sumber itu juga, Anwar mengarahkan agar sebarang gerakan atau kempen ke atas Faekah mahupun ke atas ahli parti dihentikan segera.



SENDIWARA WEB KeadilanKini.com yang memulakan tekanan Terhadap Pejabat MB Selangor?

Krisis politik Selangor: Rafizi lepas jawatan Ketua Eksekutif Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri

KeadilanKini.Com,
21 June 2012
SHAH ALAM, 21 Jun: Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli hari ini mengumumkan perletakan jawatan beliau sebagai Ketua Eksekutif di Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor. Menerusi satu kenyataan di laman Twitter milik beliau petang tadi, Rafizi menyatakan bahawa perletakan jawatan beliau adalah satu proses biasa dan beliau memerlukan sedikit rehat lantaran bebanan tugas dalam parti dan juga dalam pentadbiran kerajaan negeri.

"Saya telah beri notis letak jawatan dari Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor. Sebarang pertanyaan mengenai ekonomi Selangor dan lain-lain (sila) rujuk kerajaan Negeri atau Anwar Ibrahim," tulis Rafizi di laman Twitter miliknya.

Keadilankini difahamkan perletakan jawatan Rafizi ini dipercayai mempunyai kaitan dengan krisis politik negeri Selangor yang membabitkan Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, Faekah Husin yang sebelum ini bertindak memperlekehkan Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali.

Sejak dilantik secara kontroversi sebagai Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor pada tahun 2010, Faekah dilihat sebagai terlalu berkuasa dan mempunyai pengaruh luar biasa di atas keputusan-keputusan kerajaan negeri sehingga mengundang kemarahan ramai. Beliau disifatkan sebagai penghalang kepada program-program yang ingin dilaksanakan oleh parti di Selangor sehingga wakil rakyat KEADILAN bimbang ianya boleh menjejaskan peluang parti itu dalam pilihanraya umum akan datang.



SERANGAN TERBUKA BERMULA DARI BLOG TAWANMALYASIA.COM

Amaran dari Team Timbalan Presiden:

MASA BINCANG DAH TAMAT : SELURUH JENTERA KEADILAN SELANGOR BERSIAP SEDIA ARAHAN PIMPINAN TERTINGGI MPN KEADILAN SELANGOR.

SEMUA JENTERA SUDAH BERSIAP SEDIA.HANYA MENUNGGU ARAHAN DARI PIMPINAN TERTINGGI KEADILAN SELANGOR.




SUDAH BANYAK KESIALAN YANG DILAKUKAN OLEH PEREMPUAN SIHIR SEGALA KEPUTUSAN PARTI DIANJINGKAN

OLEH PEREMPUAN SIHIR KAMI MENUNGGU ARAHAN.

Sumber - JomTawanMalaysia.com




Isu Azmin: Zuraida Minta Faekah "diam" dan fokus

SUMBER : Keadilankini.com,-18 June 2012


SHAH ALAM: Krisis membabitkan pejabat Menteri Besar Selangor dan pucuk pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) semakin memuncak dengan Ketua Wanita parti itu menuduh Setiausaha Politik Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai ”celupar” dan tidak megenang jasa parti.

Zuraida Kamaruddin berkata Faekah Husin tidak harus memperlekehkan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dan sebaliknya patut memberi tumpuan kepada tugasnya sebagai Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor.

"Jangan memperlekehkan pemimpin parti, kerana dengan adanya usaha dari peringkat parti, maka beliau dapat dilantik sebagai Setiausaha Politik MB," kata Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang.“(Juga) janganlah mahu menuduh kepimpinan parti PKR kerana jawatan yang dipegangnya itu adalah sementara. Jadi janganlah sampai mengeluarkan kenyataan yang memperlekehkan kepimpinan parti," kata beliau kepada Antarapos.com.

"Dia (Faekah) tidak boleh memperlekehkan kepimpinan parti kerana parti penting untuk membawa kejayaan kepada sesuatu kerajaan, bukan daripada kedudukannya sebagai setiausaha politik," tegas Zuraida.Faekah kelmarin mempersoalkan kewibawaan Azmin menjadi Pengarah Pilihan Raya PKR dan berkata beliau perlu membuktikan keupayaannya mengisi jawatan penting itu.

Faekah juga menegaskan penyokong-penyokong Azmin yang mengkritik beliau sebenarnya mensasarkan bosnya, Khalid dan beliau hanya pelaksana keputusan yang dibuat oleh Menteri Besar Selangor itu.Faekah berkata demikian setelah sebuah akaun twitter muncul di bawah nama “kamisayangPKR” yang berkempen mendesak supaya beliau dipecat daripada jawatannya itu.

Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani berkata Faekah tidak perlu mempersoalkan kerja-kerja Azmin di dalam parti."Kenapa pula beliau (Faekah) mengeluarkan kenyataan sebegitu, sepatutnya rakyat yang menentukan kelayakan (Azmin), bukan dia yang menentukan," kata beliau.

“Yang saya tahu, Azmin Ali orang yang selayaknya yang diberi tanggungjawab oleh PKR. Sebagai Pengarah (Pilihan Raya), dengan kekuatan dan pengalaman bekerja dengan bekas Timbalan Perdana Menteri dulu … beliau (Azmin) mampu sangat untuk memastikan PKR dapat meraih kejayaan pada PRU13," tambah Abdullah.

Sejak dilantik secara kontroversi sebagai Setiausaha Politik Khalid, hasil sokongan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah pada tahun 2010, Faekah dituduh sebagai terlalu berkuasa dan mempunyai pengaruh luar biasa di atas keputusan-keputusan kerajaan negeri.

Beliau disifatkan sebagai penghalang kepada program-program yang ingin dilaksanakan oleh parti di Selangor sehingga wakil rakyat PKR bimbang ia menjejaskan peluang parti itu pada PRU 13.

Antarapos difahamkan tindakan pimpinan PKR untuk “menasihati” Khalid supaya mengekang tindakan “keterlaluan” Faekah daripada campurtangan urusan parti tidak berjaya. Sebaliknya Khalid melantik Setiausaha Politiknya itu, bersama Setiausaha akhbarnya Arfa'eza Aziz menyertai sebuah jawatankuasa tertinggi mengendalikan dana RM300 juta untuk program Selangorku.

Tidak ada ahli Exco yang dipilih untuk menyertai jawatankuasa berkenaan, sekaligus menimbulkan persoalan mengenai kuasa “luar biasa’ yang diberi oleh Khalid kepada dua pegawainya itu.
Khalid tidak memegang sebarang jawatan kanan dalam PKR setelah Azmin menggantikannya sebagai Pengerusi Perhubungan PKR Selangor dua tahun lalu.

Hubungan di antara mereka menjadi lebih keruh sejak itu dan pengaruh Faekah ke atas Khalid hanya memburukkan krisis dalaman PKR.

Komen : Gua rasa heran macamana ada Team Timbalan Presiden, maknanya dalam PKR ada berapa TEAM? Hangpa jangan nak buat leceh jangan dok main KRONI-KRONI....Hangpa tak suka walaupun belum tentu salah hangpa cantas....Jangan dok bawak budaya AMNO-APCO....panas isu pemilihan 2010 tak habis lagi hangpa dah buat hal....

Kepada YB Zuraida..jagalah Wanita negeri & Cabang ada Ketua wanita disandang oleh BINI-BINI Ketua Cabang, juga ada pemangku ketua wanita cabang dipangku oleh lelaki...jangan jadi macam Najib sudahlah.....


Oleh : Warekganal

PANAS MAKLUMAT BOCOR!!! NAJIB TANGGUH PRU SEBAB KRISIS PEREBUTAN JAWATAN MB & KM

Tangguh PRU sebabkan perebutan jawatan MB, kata sumber BN


Penangguhan pilihan raya umum (PRU) menyebabkan berlakunya persaingan merebut jawatan menteri besar bagi pemimpin Barisan Nasional (BN) yang percaya Datuk Seri Najib Razak akan membuat perubahan untuk memastikan program transformasi disokong di setiap peringkat, kata sebuah sumber dalam kerajaan pusat.

Ketua menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam dikatakan sudah bersedia untuk berkhidmat di pusat setelah memimpin negeri kecil itu semenjak 1999. The Malaysian Insider telah melaporkan pada bulan Mei lalu tentang hanya menteri besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hassan dan rakan dari Perlis, Datuk Seri Md Isa Sabu, yang sudah dijamin terus bertugas jika BN masih menang di kedua-dua negeri tersebut.

“Perlumbaan menjadi semakin sengit selagi pilihan raya tidak diumumkan. Ramai yang mahukan jawatan tersebut melobi agar diberi peluang," kata seorang pemimpin BN kepada The Malaysian Insider.


Dikhabarkan, Najib yang juga pengerusi BN dan presiden Umno, telah bertemu dengan beberapa orang pemimpin Umno yang dilihat layak untuk menggantikan mereka-mereka yang telah memimpin negeri semenjak zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad masih PM yang tamat pada 2003.

Selain dariada Mohd Ali, menteri besar yang telah lama memerintah adalah seperti Datuk Abdul Ghani Othman yang telah memimpin Johor semenjak 1995 dan Pahang oleh Datuk Seri Adnan Yaakob yang mengambil alih jawatan pada tahun 1999.

Daripada semua, paling lama tidak lain adalah ketua menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud,

yang berjaya memimpin kemenangan BN dalam pilihan raya negeri Sarawak tahun lalu. Penggal ini dilihat sebagai penggal terakhir Taib yang telah memegang kuasa semenjak 1981, tahun sama Dr. Mahathir angkat sumpah sebagai PM.

Sumber BN berkata, ahli parlimen Tangga Batu, Datuk Idris Haron adalah calon teratas untuk menggantikan Mohd Ali sebagai pemimpin negeri. Di lihat sebagai sekutu rapat ketua menteri Melaka, Idris juga adalah pengerusi bagi Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB), agensi kerajaan yang seringkali ambil alih projek perumahan terbengkalai dan menguruskan projek perumahan kos rendah.

Dizaman Tun Abdullah Badawi, Idris adalah timbalan menteri selepas PRU 2008 tetapi digugurkan selepas Najib ambil alih PM pada bulan April, 2009.

Dua lagi calon untuk jadi ketua menteri Melaka adalah ahli parlimen Masjid Tanah, Datuk Wira Abu Seman dan exco negeri, Datuk Ghafar Atan. Ketiga-tiga calon merupakan ketua bahagian Umno kata satu sumber.

Di Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir dikatakan akan menyertai kabinet di pusat selepas PRU 13 ditukarkan dengan menteri kewangan kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, kata satu lagi sumber BN.

“Perak mempunyai ramai pemimpin yang mengintai jawatan tertinggi negeri. Pertukaran antara Zambry dan Ahmad Husni dilihat lebih menguntungkan.” kata sumber itu lagi sambil menjelaskan terdapat beberapa pemimpin yang berfikir mereka boleh melakukan kerja dengan lebih baik daripada Zambry. Adun Pangkor adalah calon “terkejut” sebagai MB selepas BN ambil kembali negeri pada Febuari 2009 selepas tiga Adun Pakatan Rakyat (PR) melompat parti.

Di Pahang pula, Adun Lanchang, juga pemimpin nombor dua Umno negeri disebut-sebut sebagai pilihan utama untuk menggantikan Adnan yang berpengalaman dan berguna di Putrajaya.

Sementara di Kedah, spekulasi mengatakan timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri, Datuk Mukhriz Mahathir boleh menjadi MB jika BN berjaya rampas negeri dari PR yang menang pada tahun 2008. Ahli parlimen Jerlun itu adalah timbalan ketua Umno Kedah tetapi tidak pernah menang kerusi Dun.

Sumber BN turut berkata, perlumbaan untuk merebut jawatan tertinggi negeri di Johor, Selangor dan Terangganu menjadi semakin sengit selagi PRU ditangguhkan. Najib mempunyai masa untuk memanggil pilihan raya selewat-lewatnya April tahun depan akan tetapi, terdapat spekulasi akan diadakan bulan ini atau selepas Bajet 2013 dibentangkan pada 28 September.

Calon utama bagi Selangor adalah timbalan pengerusi Umno negeri, Datuk Seri Noh Omar akan tetapi sumber mengatakan beberapa tokoh korporat turut dimasukkan dalam senarai Najib yang juga pengerusi Umno Selangor.

“Setiap minggu akan ada nama baru tetapi Najib berhati-hati dan akan mengambil masa untuk buat keputusan,” kata sumber.

Sumber yang memberitahu The Malaysian Insider pada bulan Mei lalu, BN akan mengambil kira pendangan istana negeri seblum mencadangkan sesiapa. “Ia harus seseorang yang dipersetujui dan di hormati oleh Istana negeri, jika tidak akan berlaku kekecohan,” memberi contoh pertukaran saat akhir di Perlis dan Terangganu selepas pilihan raya 2008.

Selepas 8 Mac 2008, ketua BN pada ketika itu, Datuk Seri Abdullah Badawi mencalonkan datuk Seri Shaidan Kassim untuk terus memimpin Perlis tetapi ditolak oleh Raja Perlis.

Di Terengganu, Istana negeri menolak calon Abdullah, datuk Seri Idris Jusoh untuk sambung sebagai menteri besar sebaliknya menyuruh Datuk Seri Ahmad Said untuk mengangkat sumpah sebagai menteri besar walaupun terdapat protes dan tentangan besar dari Umno Terangganu termasuklah pemecatan semntara menteri besar baru dari parti. Isu kemudian selesai apabila Abdullah setuju dengan pilihan Istana.

Najib yang akan menyemak satu persatu calon, telah berkata keputusan akhir terletak ditangannya termasuklah bagi 13 parti komponen BN.

Walaupun telah berpengalaman lebih 30 tahun dalam kerajaan, ini adalah kali pertama Najib memimpin BN dalam PRU dan beliau turut memerlukan mandat sendiri.

Penganaliis bersetuju bahawa Najib akan terus memenangi PRU 13 cuma yang menjadi persoalan adalah size kemenangannya.

Pilihan raya akan datang bakal menyaksikan pertambahan 2.2 juta pengundi kepada 12 juta pengundi berdaftar. Suruhanjaya Pilihan Raya telah menerima cadangan untuk menggunakan dakwat kekal dan sekurang-kurangnya 10 hari berkempen dalam pilihan raya akan datang selepas protes agar pilihan raya bersih dan adil.

PANAS!!! BARU ADA AKAI BALACI UMNO AKAN DISAMAN OLEH KERAJAAN SELANGOR

K'jaan Selangor akan saman MCA dalam isu Talam



Kerajaan Selangor memutuskan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap MCA dan pihak yang mendakwa berlaku penyelewengan berhubung isu Talam Corporation Bhd, kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

"Keputusan mengambil tindakan undang-undang ini dibuat kerana tuduhan ini bukan sahaja tidak benar, berat dan serius; malah telah mencemar nama baik kerajaan Selangor," kata menteri besar
(

Sehubungan itu, beliau menegaskan, kerajaan negeri, tidak akan membuat apa-apa ulasan buat masa ini demi untuk tidak mengganggu proses perundangan.

Bercakap dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat exco di Shah Alam, Khalid berkata pihaknya akan memfailkan saman tersebut dalam masa terdekat.

MCA semalam mendedahkan dokumen yang menunjukkan Selangor menggunakan lebih RM260 juta untuk menyelamatkan syarikat Talam melalui proses perakaunan rumit.

Anggota jawatankuasa pusat parti itu, Datuk Chua Tee Yong (gambar atas, kiri sekali) mendakwa pentadbiran Pakatan Rakyat tidak menjelaskan perkara sebenar berhubung usaha memungut hutang melibatkan Talam itu.Beliau bagaimanapun menjelaskan bahawa jumlah tersebut bukanlah skandal RM1 bilion yang disebutnya sebelum ini.

Selangor akan menyediakan kertas putih menerangkan penyusunan semula hutang Talam dalam Bajet 2013 pada November ini.


BERITA ERKAITAN:

BN Selangor tidak gentar tindakan saman
WARTAWAN SINAR HARIAN
5 Julai 2012

Mohd Zin Mohamed menegaskan pendirian Barisan Nasional (BN) pada sidang media di Shah Alam, semalam.
SHAH ALAM - Barisan Nasional (BN) Selangor tidak gentar berhadapan tindakan saman berhubung pendedahan skandal RM1 bilion yang didakwa digunakan Kerajaan Selangor untuk menyelamatkan syarikat pembinaan, Talam Corporation Bhd (Talam).

Koordinatornya, Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed berkata, ini kerana, BN mempunyai tanggungjawab kepada rakyat untuk mendedahkan salah laku urus tadbir kewangan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR).

Malah, katanya, mereka juga akan membuat laporan dan mengemukakan fakta kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Sekuriti Malaysia dan Bursa Saham Kuala Lumpur berhubung perkara itu, dalam tempoh terdekat ini.

“Silakan jika beliau (Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim) hendak ambil tindakan apa pun, kita juga ada tanggungjawab (kepada rakyat).

“Kita tidak takut (tindakan) saman, sebaliknya kami hanya mengemukakan soalan secara berhemah (mengenai skandal RM1 bilion) dan memerlukan jawapan munasabah, bukan hendak serang beliau,” katanya pada sidang media, di sini, semalam.

PANAS!! " PERJUANGAN DR.MORSI DAN LIM GUAN ENG ADA PERSAMAAN" - DR.. MASZLEE MALIK

Khilaf, fitnah dan politik benci UMNO-BN
ciri-ciri perjuangan yang dibawa oleh Dr. Morsi tidak jauh beza dengan apa yang dilalui oleh Lim Guan Eng. “Mereka ini sanggup dipenjarakan, difitnah, bukan saja diri difitnah tetapi keluarga juga difitnah demi memperjuangkan nasib rakyat, memperjuangkan keadilan, memperjuangkan prinsip untuk Malaysia yang lebih adil, saksama, hijau dan bersih,”

Bahagian Pertama

Bukan sesuatu yang mudah sekadar masuk pilihan raya dan menang mau pun tewas. Perjuangan selama 46 tahun Parti Tindakan Demokratik (DAP) penuh dengan liku, fitnah dan tohmah yang berpanjangan. Pun begitu, satu demi satu cabaran dapat diharungi.

Hakikatnya, parti yang hidup berlandaskan semangat perlembagaan ini merupakan satu wadah
perjuangan yang murni tanpa dibatasi sebarang sempadan ras, warna kulit agama dan kelas kehidupan.

Acapkali, DAP dituduh anti-Islam, anti-Melayu, komunis dan punya agenda sulit dengan Singapura – tanpa dikemukakan sebarang bukti – sehingga berjaya merubah sebahagian besar rakyat terutamanya orang Melayu sendiri mengenai perjuangan murni DAP. Mungkin demografi parti yang memperlihatkan penyertaan ramai kalangan masyarakat Cina dalam parti seolah-olah menguatkan hujah tersebut.

Sebab itu DAP sedang berusaha kuat menarik lebih ramai penyertaan dari kalangan pelbagai
kaum dan ternyata DAP makin diterima oleh ramai orang Melayu Islam.

Umno kata DAP anti-Melayu, MCA kata DAP anti-Cina, MIC kata DAP anti-India

Dalam Wacana “Adakah Dasar DAP Mengancam Islam?” di Shah Alam baru-baru ini, Lim Guan
Eng selaku Setiausaha Agung DAP dan Ketua Menteri Pulau Pinang berkata, persepsi buruk terhadap DAP ini sengaja dicipta dan ia secara langsung menjarakkan lagi usaha untuk saling kenal mengenali antara kaum dan agama.

“Sebelum tahun 1987, persepsi saya mengenai Islam hanyalah secara luaran tetapi saya tidaklah anti-Islam. Kita dapat lihat kebanyakan persepsi dibentuk oleh BN sendiri dalam akhbar-akhbar seolah-olah digambarkan Islam yang dibawa oleh PAS mengancam cara hidup bukan Islam.

“Mujurlah saya ada peluang bersama dengan pemimpin kumpulan pejuang Islam ketika itu bukan sahaja bersalam-salaman tetapi bersama selama 18 bulan dalam tahanan ISA,”
katanya.

Guan Eng mengakui, biar pun wujud perbezaan fahaman ideologi dengan PAS, tetap wujud banyak persamaan yang tidak pernah diceritakan oleh media massa yang dikawal oleh UMNO dan BN.

“Kita sedari (PAS dan DAP) berjuang kerana mahu rakyat hidup bermaruah, menikmati hak asasi, kebenaran dan keadilan. Ketika detik itu juga (dalam tahanan ISA) PAS mengenali DAP dengan lebih dekat. Masa susah barulah kita kenal siapa lawan siapa kawan,” ujar beliau.

Selain itu, kata Guan Eng, DAP bukan sekadar dituduh anti-Islam di kalangan orang Islam tetapi juga MCA menuduh DAP sebagai anti-Cina di kalangan orang Cina manakala MIC menuduh DAP anti-kaum India.

“Dalam surat khabar bahasa Cina, (Presiden MCA) Chua Soi Lek hentam DAP, kata DAP guna Cina hentam Cina. Di kalangan orang India, kita dituduh anti orang India. Itulah permainan perkauman oleh pihak parti lawan tetapi yang penting ialah kita berpegang pada prinsip yang ditetapkan seperti negara berkebajikan, kebenaran, kebebasan, dan juga keadilan,” katanya.

DAP, Ikhwanul Muslimin dan khilaf yang diraikan

Seorang lagi panelis wacana, Dr. Maszlee Malik, pensyarah dari Universiti Islam Antarabangsa, membawakan persoalan yang timbul dalam kerangka yang lebih meluas dengan mengambil contoh Dr. Mohamed Morsi yang dipilih rakyat menerajui Mesir selepas kebangkitan Arab.

Beliau melihat ciri-ciri perjuangan yang dibawa oleh Dr. Morsi tidak jauh beza dengan apa yang dilalui oleh Lim Guan Eng.

“Mereka ini sanggup dipenjarakan, difitnah, bukan saja diri difitnah tetapi keluarga juga difitnah demi memperjuangkan nasib rakyat, memperjuangkan keadilan, memperjuangkan prinsip untuk Malaysia yang lebih adil, saksama, hijau dan bersih,” tambah beliau.

Cuma persoalan yang timbul, kata Dr. Maszlee, ialah apakah dasar DAP bertentangan dengan
Islam atau pun tidak.

“Kita tidak menafikan setiap orang manusia mempunyai khilaf iaitu kecenderungan kepercayaan
yang berbeza dan ini diakui oleh al-Quran sendiri. Dalam Islam, Allah SWT mengatakan laaiqrahafiddeen; tidak ada paksaan dalam agama. Umat Islam tidak diajar untuk memaksa orang lain masuk ke dalam agama Islam.

“Tetapi yang diajarkan di dalam Islam ialah, kita dapat lihat dalam Surah al-Hujurat ayat ke-13 di mana Allah SWT menyatakan bahawa kita diciptakan untuk lita’arafu yang bermaksud untuk berkenalan diantara satu sama lain. Sebagai permulaan, saling faham memahami dan saling hormat menghormati.”

Antara sosialisme, kapitalisme dan DAP

Setelah percubaan untuk mengaitkan DAP dengan fahaman komunis gagal, propagandis
UMNO-BN pula dilihat cuba menimbulkan rasa kurang senang orang Melayu Islam dengan fahaman sosialisme yang dikatakan dipegang oleh parti ini.

Menjawab persoalan ini, Guan Eng menjelaskan bahawa DAP bukan sosialis tetapi memegang
kepada prinsip demokrasi, hak asasi, keadilan sosial dan peluang saksama yang menjadi tonggak ideologi demokrasi sosial.

“Dari sudut demokrasi sosial, ia mempunyai sedikit persamaan mengenai dengan konsep negara berkebajikan yang diperjuangkan oleh PAS. Yang pentingnya ialah kita mesti pastikan semua golongan dapat pembelaan.

“Kita kena pastikan dari segi penguasaan ekonomi, tidak diberikan kepada kroni-kroni sahaja. Ada yang mesti dikuasai oleh kerajaan untuk menjaga kepentingan rakyat,” jelas beliau.

Menguatkan hujah itu, Dr. Maszlee menambah bahawa Islam bukanlah sosialis mau pun
kapitalis kerana ia merupakan garis panduan yang mungkin sahaja ada keselarian dengan sedikit dasar-dasar sosialis dan kapitalis, malah mungkin ada keselarian dengan prinsip perjuangan DAP.

“Pemikir kiri Perancis, Jean-Paul Sartre pernah mengatakan bahawa beliau bukanlah seorang yang beragama tetapi jika dia mahu beragama, maka dia akan memilih agama yang dianuti oleh Ali Shariati, iaitu Islam. Kerana isu keadilan yang diperjuangkan, kerana Ali Shariati, kerana Nabi Muhammad S.A.W sendiri memperjuangkan nasib golongan marhaen menentang pemimpin diktator,” katanya.

Beliau merujuk kepada Ali Shariati (1933-1977), ahli falsafah Islam dari Iran yang menjadi mangsa kezaliman Shah Iran, yang dianggap sebagai pemikir kebangkitan Islam pada dekad 1970-an yang menekankan kepada ilmu, pencerahan dan pembebasan.

“Dalam satu waktu pula kita dapati Maxime Rodinson (1915-2004) seorang pemikir kanan Perancis menulis buku ‘Islam and Capitalism’ yang menyatakan bahawa Islam itu bukan milik sosialis tapi Islam itu lebih mesra dengan kapitalis kerana Islam menggalakkan ekonomi pasaran dan Nabi Muhammad SAW sendiri merupakan seorang pedagang,” kata Dr Maszlee.

Ia menunjukkan nilai-nilai Islam itu mempunyai kebaikan dalam pelbagai aliran pemikiran
yang bertujuan mahu membebaskan rakyat dari belenggu penindasan dan kezaliman. – Roketkini.com

BAHAGIAN KEDUA DAN TERAKHIR: Hudud dan salah faham tentang Islam di kalangan Muslim dan bukan-Muslim

Oleh Hafiz Zainuddin

04 Julai 2012

BERITA TERKINI !! AWAR IBRAHIM AKAN BERSARA DARI POLITIK

Anwar timbang 'bersara' jika Pakatan kalah PRU

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim membayangkan, beliau mungkin bersara daripada politik sekiranya Pakatan Rakyat tidak berjaya merampas Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang.

Anwar yang sering dirujuk sebagai "perdana menteri dalam penantian" itu berkata, beliau mungkin

"kembali mengajar" jika Pakatan tidak berjaya ke arah itu, lapor Financial Times semalam.

"Kita persembahkan manifesto, dasar-dasar kita, dan sudah tentu sekiranya diberikan mandat, saya teruskan, atau pun saya akan fikirkan kembali untuk mengajar," beliau dipetik sebagai berkata dalam wawancara dengan akhbar itu.

Akhbar yang beroperasi daripada London itu juga memetik Anwar sebagai mengakui, pilihan raya umum ke-13 "mungkin" menjadi peluang terakhirnya untuk menjadi perdana menteri.

Dalam masa yang sama, harian yang diedarkan di seluruh dunia itu menulis, Anwar, 65, kelihatan "letih" untuk seseorang yang mencari peluang terbaik mentadbir negara.

Anwar sebelum ini dilaporkan berkata, beliau yakin akan berlaku pertukaran kerajaan dalam pilihan raya umum akan datang.

PANAS! KCS KEDAH DITAHAN SPRM KES RASUAH BANGUNAN MPSP?


Berita panas lagi gempaq!!! Seorang KCS UMNO ditahan SPRM, kes zaman BN

Gempar satu Wisma Darul Aman kononnya seorang pegawai tadbir kerajaan negeri Kedah telah dicekup SPRM dan direman selama enam hari untuk membantu siasatan terhadap penyelewengan yang berlaku di zaman BN, melibatkan Permodalan Kedah Berhad PKB dan projek pembinaan Kompleks MPSP.

Bila SS dimaklumkan mengenai pegawai tersebut maka segeralah SS menyelak balik makalah lama yang tersimpan dalam arkib blog ini. Terjumpa artikel pendedahan yang dibuat oleh kolumnis Harakah, Zulkifli Yahaya yang dicopypastekan dalam blog Kedah La (baca kat bawah).

Maknanya lepas ni mungkin akan ada lagi pegawai-pegawai yang akan dicekup..? SS nak habag bagi, semua pegawai2 tu adalah rangkaian aktivis UMNO terkuat yang wujud dalam kerajaan negeri Kedah.

Tak apalah kita serahkan kes ini atas bijak laksamana SPRM menyiasat.



Penyelewengan dalam PKB di masa BN

Oleh: Zulkifli Yahaya

Saya sebenarnya tidak berminat untuk menulis apa yang akan ditulis ini jika pihak pembangkang Kedah tidak memulakan serangan terhadap kerajaan Pakatan Rakyat dengan fakta-fakta fitnah melalui risalah haram bertajuk ‘Mai Kedah’ yang disebarkan hampir ke setiap pintu masjid di negeri ini. Oleh kerana mereka menjual, tiada masalah kita membeli – tunai!

Permodalan Kedah Berhad (PKB) diperbadankan pada 20 Januari 1994 di bawah Akta Syarikat 1965. PKB adalah subsidiari milik penuh Perbadanan Menteri Besar Kedah. Kegiatan utama PKB ialah di bidang pegangan pelaburan dan pembangunan hartanah. Ia mempunyai lima syarikat subsidiari dan enam syarikat bersekutu. Antara operasinya ialah pembinaan, pembangunan, hartanah, pegangan pelaburan dan pengurusan dana tabung amanah.

Di masa pemerintahan BN, elaun setiap orang Lembaga Pengarah PKB ialah sebanyak RM20-RM25 ribu setahun. Mereka yang kebanyakan terdiri dari pemimpin Umno juga menerima bonus raya RM3,000 seorang.

Di antara Ahli Lembaga Pengarah PKB ialah Dato’ Mahdzir Khalid, Dato’ Abdul Rahman Ariffin, Datuk Yaakob Hj Mohamad, Dato’ Ghazali Ibrahim, Dato’ Ahmad Sudin, Dato’ Bakri Hj Ali Mahamad, Dato’ Mohd Akhir Shafie dan Dato’ Arzmi Abdul Hamid. Kesemua mereka adalah pemimpin Umno.

Keputusan memberi elaun RM20,000 seorang tercatat dalam minit mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah 3/2006 bertarikh 10 Disember 2006. Ini bertentangan dengan keputusan Mesyuarat Agung Tahunan kali ke 13 pada 30 Jun 2007 yang memutuskan tiada ganjaran pengarah dibayar bagi tahun berakhir 31 Disember 2006. Manakala pembayaran imbuhan raya bagi tahun 2007 tidak diputuskan pada mesyuarat Lembaga Pengarah.

Penetapan ganjaran kepada Ahli Lembaga Pengarah hendaklah berasaskan kepada prestasi keuntungan yang diperolehi syarikat pada tahun kewangan tersebut, tapi mereka sudah tetapkan ganjaran pada tahun 2006 lagi, sebelum tahun kewangan berakhir.

Pembinaan Sintok Sdn. Bhd. (PSSB) adalah anak syarikat PKB. Antara Ahli Lembaga Pengarah PSSB ialah Dato’ Ahmad Sudin, Dato’ Bakri Hj Ali Mahamad dan Dato’ Halim Said. Syarikat itu diberi projek membina kompleks baru Majlis Perbandaran Sungai Petani (MPSP), auditorium dan Dewan Kenangan Sungai Petani berjumlah RM46 juta.

Projek belum dimulakan, tetapi MPSP telah membayar PSSB sebanyak RM10 juta. PSSB mensubkan kerja tersebut kepada Najwa Bina sebuah syarikat ‘silap mata’ yang dilaporkan tidak tersenarai sebagai kontraktor kelas A untuk melakukan projek besar. Najwa Bina langsung tiada kemampuan untuk melakukan projek sebesar itu. PSSB membayar Najwa Bina sebanyak RM9.3 juta sebagai bayaran pendahuluan. Bayaran pula dibuat atas nama FBS Bina Sdn Bhd. Ia menjadi tandatanya. Transaksi berlaku pada 4 Mac 2008, sewaktu berlangsungnya pilihanraya umum ke 12. Maka di sini tanda tanya mungkin berakhir, ke mana perginya wang itu? Sehingga kini Najwa Bina hanya mampu menyiapkan permulaan projek yang dianggarkan bernilai RM2 juta. Ia menimbulkan tandatanya sama ada wang tersebut ‘melencong ke tempat lain’ untuk projek pilihanraya BN. Kini kontraktor yang tidak menyiapkan kerja itu terpaksa ditukar dan kerajaan negeri yang menanggung kerugian.

PKB adalah syarikat perniagaan. Ia bukan badan kebajikan. Anehnya menjelang pilihanraya umum ke 12, PKB menjadi begitu pemurah berbelanja wang kononnya kepada fakir miskin, dalam program-program politik BN. PKB telah mengeluarkan wang tunai sejumlah RM300,000.00 pada 26 Februari 2008 dan RM200,000.00 pada 4 Mac 2008 untuk ‘sumbangan politik’ BN menghadapi pilihanraya umum.

Bagaimana sebuah syarikat korporat yang besar boleh membuat pemberian tunai tanpa sebarang dokumen sokongan mengenai pengesahan penerimaan dan pembayaran?

Sewaktu pilihanraya itu juga, dua buah syarikat iaitu Charok Indah Enterprise dan Gerbang Utara Enterprise telah diberi projek kononnya untuk kerja-kerja sosial, masing-masing sebanyak RM57,540.00 dan RM86,000.00. Projek yang dilaksanakan oleh kedua kontraktor tersebut tidak pernah diputuskan oleh mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah atau mesyuarat pengurusan PKB.

Lagi penyelewengan dalam spesifikasi ‘kerja-kerja sosial’ itu ialah antaranya, membekalkan white board, peralatan alat tulis dan kayu ke peti undi BN dalam parlimen Kuala Kedah.

Tidak dinafikan peranan wartawan bagi media-media tali barut BN amat penting dalam pilihanraya. Media tersebutlah yang melakukan propaganda untuk ‘mencantikkan wajah hodoh BN’ dan memburukkan imej lawan mereka. Maka wartawan perlu diberi penghargaan.

Namun suatu tindakan yang tidak dapat diterima oleh oleh akal yang rasional ialah PKB telah membelanjakan sejumlah RM66,470.00 untuk memberi 50 batang pen bagi dijadikan hadiah oleh Menteri Besar kepada wartawan. 40 batang pen berharga berjenama Mont Blanc berharga RM1,190.00 setiap satu, 9 batang pen berharga RM1,840.00 setiap satu dan sebatang pen lagi berharga RM2,310.00! Seperti pembelian lainnya, ia tidak dilakukan melalui sebut harga atau tender, tetapi dibeli terus dari pembekal Ping Hang Trading, Bukit Kayu Hitam.

Saya mencari-cari rakan wartawan yang memiliki pen hadiah dari bekas Menteri Besar Kedah itu, namun setakat ini belum menjumpainya.

Banyak lagi penyelewengan dalam GLC di zaman BN. Bagaimanapun saya menunggu dulu, kalau ada serangan baru dari pembangkang di Kedah. Baru kita balas dengan ‘bom berangkai’ pula.


Oleh: Saiburi Sudin/Kedah La

Panas!!! Pelabuhan Tanjong City Marina P.Pinang ( hakmilik Kerajaan Pusat) akan tutup?

Pelabuhan Tanjong City Marina P.Pinang akan tutup?
Pelabuhan Tanjong City Marina ini sunyi dari kunjungan kapal layar.

BELUMPUN reda kritikan rakyat terhadap hasrat kerajaan Barisan Nasional pusat mahu menswastakan Pelabuhan Pulau Pinang, timbul pula desas-desus Pelabuhan Tanjung City Marina dekat George Town mahu ditutup.

Khabar ingin itu timbul semasa pentadbiran Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan DAP negeri sedang giat menyelamatkan Pelabuhan Pulau Pinang dari terus diswastakan oleh Barisan Nasional yang nyata bakal menghapuskan kepentingan rakyat di pelabuhan interport global itu.

Sumber dalaman yang diteroka memberitahu, isu Pelabuhan Tanjong City Marina itu bakal ditutup telah menjadi 'rahsia umum' dalam kalangan pekerja berwajib.

Isu ini masih belum menerima reaksi Pengerusi PP, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya (Pengerusi

Bahagian Umno Balik Pulau. Pengerusi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang merangkap Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek sendiri pun dilihat berdiam diri dalam isu ini.

Difahamkan, banyak cabaran mendesak penutupan pelabuhan indah di bawah seliaan kerajaan pusat berkenaan.


Selain masalah kurang promosi dan tiada pengurusan yang profesional di pelabuhan berkenaan, sumber memberitahu, kos pengelenggaraan pelabuhan tersebut sangat tinggi sehingga tidak tertanggung oleh pihak pengurus berwajib.

Selain itu, kerajaan pusat didedah enggan menggorek kawasan perairan yang cetek tersebut atas alasan menelan belanja lebih RM15 juta. Perairan yang cetek itu mengakibatkan jeti serba cantik lagi moden itu kurang menerima kunjungan kapal layar
.

Perkembangan terbaru ini dijangka bakal menggandakan lagi sokongan rakyat terhadap usaha mengembalikan semula Pelabuhan Pulau Pinang sebagai 'status pelabuhan bebas' seperti yang dihasratkan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang. -NK

PANAS!!! PKR SELANGOR SELEWENG RM1 BILION ?

Selepas isu PTPTN di unisel telah dipatahkan oleh kerajaan pakatan Selangor dengan teserlahnya kebodohan menteri-menteri UMNO yang kemudian menarik semula arahan memberhentikan pinjaman PTPTN bagi pelajar sesi 2012 di Universiti Selangor.

Sekarang mereka menggunakan sekutu BN iaitu MCA untuk mencanang ujudnya penyeleweng dana kerajaan negeri bagi menyelamatkan Talam Corporatian. Menyerang PKR kemponen PR adalah satu fitnah terancang UMNO/BN yang dimainkan oleh akhbar ulung mereka Utusan, pakar swing dan fitnah. Kerajaan PR wajar terus menyaman Utusan dan balaci mereka ini Datuk Chua Tee Yong tanpa
perlu untuk mereka memohon maaf lagi?




PKR Selangor seleweng RM1b?

KUALA LUMPUR - Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor didakwa terbabit dalam penyelewengan bernilai hampir RM1 bilion dan ia dikatakan dibuat dengan berselindung di sebalik pelan ‘menyelamatkan’ Talam Corporation Bhd. (Talam) yang dibebani hutang, dua tahun lalu.

Penyelewengan didakwa berlaku dalam dua bentuk iaitu membabitkan pembelian ‘penuh tanda tanya’ ke atas aset Talam berjumlah RM676 juta serta ‘misteri’ ke mana peruntukan RM392 juta yang diluluskan pada 2009 bagi menyelesaikan hutang syarikat itu dibelanjakan.

Perkara itu didedahkan Ketua Biro Muda Profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong, selepas terkejut apabila mendapat maklumat kerajaan PKR Selangor belum menjelaskan hutang milik Talam ke atas beberapa buah syarikat meskipun bajet sudah diluluskan.
-Utusan


PENJELASAN ISU BERKENAAN OLEH MB TS KHALID IBRAHIM

‘Kertas Putih’ Hutang TALAM Dalam Bajet 2013


SHAH ALAM 3 JUN : Kerajaan Negeri akan menyediakan kertas putih menerangkan penyusunan semula hutang TALAM sebagai lampiran dalam Bajet 2013.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata kertas putih ini akan dijadikan salah satu laporan dalam Bajet 2013 untuk memudahkan orang ramai meneliti penyusunan hutang TALAM.

“Usaha ini dilakukan kerana masih ada pihak-pihak yang tidak faham dengan proses penyusunan semula hutang TALAM,” katanya selepas menutup Majlis Dialog Bajet Selangor 2013 di Subang Jaya, hari ini.

Mengulas dakwaan MCA bahawa Kerajaan Selangor menggunakan RM260 juta untuk menyelamatkan TALAM, Menteri Besar berkata beliau tidak faham mengapa angka itu berubah-ubah kerana sebelum ini MCA mendakwa jumlahnya RM1 bilion.

“Ini menunjukkan MCA tidak faham dengan proses penyusunan semula hutang ini. Mungkin kita perlukan rakan kita dari DAP mengajar MCA tentang cara-cara penyusunan hutang ini dilakukan,” katanya.

Beliau akan memberi penjelasan lanjut mengenai dakwaan MCA ini dalam sidang akhbar selepas Mesyuarat Exco esok.

Mengenai dakwaan salah guna kuasa menukar status tanah di Petaling Jaya, Menteri Besar berkata, beliau hanya boleh membuat ulasan selepas sesi pendengaran awam oleh SELCAT selesai dijalankan.

“Saya perlu bersikap berkecuali bagi membuka peluang kepada pihak lain untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai dakwaan ini,” katanya.

Menjawab soalan mengenai UNISEL pula, Menteri Besar berkata, UNISEL sedang menyiapkan laporan akaun yang tidak diaudit sejak lima tahun lalu, untuk dibentangkan dalam Mesyuarat Agung Tahunan UNISEL tidak lama lagi
.

Umno-BN rejim paling korup di Asia dengan wang haram terbanyak mengalir keluar

Sekarang, Umno-BN rejim paling korup di Asia dengan wang haram terbanyak mengalir keluar

Najib mahupun Mahathir boleh berhenti mendesak pengundi untuk setia pada BN. Apabila kerajaan tidak bertanggungjawab, korup, tidak kompeten ataupun menipu dan berboros, rakyat akan mencari alternatif lain untuk memastikan kestabilan bagi negara.


Najib boleh merayu kepada rakyat untuk menyelamatkan BN (Barisan Nasional) dari tersungkur dalam pilihan raya umum yang akan datang. Namun, dia tidak sedar bahawa kemantapan politik dan kestabilan ekonomi kekal sebagai idea sahaja apabila rasuah berleluasa dalam kerajaan. Rasuah atau penyalahgunaan kuasa awam adalah sinonim dengan urus tadbir yang buruk bagi sesebuah negara

"UMNO dan BN bergelumang dengan skandal dan rasuah, ekonomi yang parah dan akhir-akhir ini yang mendedahkan bahawa pihak berkuasa asing sedang meneliti akaun bank rakyat Malaysia yang terkenal termasuklah ahli politik," komen seorang ahli parlimen yang senior. "Tiada apa yang memberi petanda baik bagi kerajaan sebelum pilihan raya umum yang akan datang," katanya lagi.

IPR (Indeks Persepsi Rasuah) Malaysia pada tahun 2011 seperti yang diterbitkan dalam TI (Transparency International) adalah 4.3 - skor terburuk dalam tempoh 10 tahun yang lalu. Angka ini terus merosot apabila lebih banyak kes-kes rasuah dibongkar oleh pihak pembangkang yang kuat di negara ini sekarang.

Ini akan meletakkan negara setanding dengan kebanyakkan negara membangun yang lain yang sedang menghadapi masalah yang sama - rasuah, ketidaktentuan politik dan ekonomi yang tidak stabil.

Kestabilan politik adalah penting bagi pelabur dan pembangunan. Kestabilan ini hanya boleh ditambah apabila terdapat sistem dua-parti. Menyemak dan memberi imbangan adalah penting dalam memastikan bahawa terdapat demokrasi yang sihat, akauntabiliti dan tiada penyalahgunaan kuasa awam untuk kepentingan peribadi. Menindas pembangkang dengan pembohongan dan kebencian akan menampakkan kerajaan yang sedang memerintah kurang bijak.

"Untuk memastikan kemantapan politik hanya ahli politik yang mempunyai integriti, cekap dan tidak rasuah dipilih untuk menerajui negara," komen seorang pensyarah universiti.


Bukti pentadbiran yang cekap

Sistem dua-parti di negara ini telah merintis jalan bagi kedua-dua BN dan PR bersungguh dalam menjaga kepentingan negeri-negeri di negara ini.

Bukti tadbir urus yang baik boleh dicontohi dari empat negeri di bawah kerajaan PR (Pakatan) - Pulau Pinang, Selangor, Kedah dan Kelantan - yang merintis jalan bagi ketelusan untuk semua negeri-negeri lain contohi.

Kejayaan negeri-negeri di bawah PR adalah bukti bahawa negara tidak akan berada dalam bahaya atau terjerumus dalam bankrupsi jika pembangkang diberi peluang untuk mentadbir negara.

Kepastian politik adalah penting untuk pertumbuhan ekonomi. Selaras dengan ini, pelabur yakin bahawa Pulau Pinang dan Selangor adalah dua negeri yang paling berjaya dan stabil di negara ini. Kedua-dua negeri mencapai yang terbaik dari segi pertumbuhan ekonomi bagi empat tahun yang lalu.

Negri-negeri ini diuruskan dengan baik dari segi kewangan dan ekonomi. Kedah dan Kelantan juga telah ditadbir dengan baik.

Jumlah gabungan pertumbuhan ekonomi di empat negeri di bawah PR adalah yang tertinggi berbanding dengan jumlah gabungan semua negeri-negeri di bawah pemerintahan BN dalam tempoh empat tahun yang lalu. Sebabnya adalah mereka tahu bagaimana menjana pendapatan, tidak mengamalkan rasuah dan pembaziran. Selangor, misalnya, telah mencatatkan jumlah tertinggi dalam rizab, iaitu RM1.9 bilion bagi tahun lepas.

Tiada yang lebih nyata

Hutang Pulau Pinang kepada kerajaan persekutuan telah dikurangkan daripada RM630 juta kepada hanya RM30 juta. Oleh itu, tiada apa yang lebih membuktikan kejayaan daripada apa yang sedang berlaku di Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Kelantan sekarang.

Kecekapan dan bebas daripada rasuah telah memainkan peranan dalam kemakmuran ekonomi dari segi perbandingan yang dinikmati oleh negeri-negeri ini sejak kerajaan PR mengambil alih. Negeri-negeri ini telah menyaksikan kestabilan dan kemakmuran bukan sahaja dari segi ekonomi tetapi juga dalam aspek sosial dan agama juga.

Sama ada BN atau PR, akan sentiasa ada kemantapan politik di negara ini. Satu-satunya cara untuk memastikan keadaan ini berlaku adalah untuk memberi imbangan untuk mengelakkan penyalahgunaan kuasa dengan mempunyai pihak pembangkang yang kuat. Dalam konteks tempatan, pihak pembangkang kini boleh jadi sama ada BN atau PR - terima kasih kepada kemunculan sistem dua parti di negara ini yang telah memberi manfaat kepada rakyat.

Negara ini kini mempunyai empat negeri yang berjaya di bawah PR di mana BN adalah pembangkang. Di semua negeri-negeri lain PR merupakan pembangkang.

Kejatuhan rejim

Rasuah dalam semua bentuk menghalang kepastian politik bagi BN untuk terus berkuasa. Dengan PR membuat jalan masuk utama di kebanyakan negara pilihan raya umum akan datang dapat melihat perubahan dalam persamaan politik di negara ini. Ideal, tiada satu parti politik atau gabungan harus menerajui kuasa selama beberapa dekad sebagai hal makan Rasuah baka ini akan.

Sejarah telah membuktikan bahawa rejim-rejim ramai yang telah runtuh pada masa lalu apabila ahli-ahli politik menyalahgunakan kuasa awam untuk kepentingan peribadi mereka. Rasuah dalam semua bentuk telah membawa perubahan kepada kerajaan di seluruh dunia.

Sejarah telah menyaksikan bagaimana negara-negara di masa kini dan masa lampau yang telah berada di bawah kuasa berwibawa tunggal selama beberapa dekad tetapi akhirnya runtuh dengan cara berdenyut. Dekad kuasa tidak dicabar atau penindasan rakyat seperti 'bom masa' menunggu untuk meledak dan bagi rejim di negara-negara ini ke gua
.

Apabila pemimpin, keluarga dan kroni-kroni mereka memperkayakan diri dengan wang rakyat dan golongan miskin, krisis bermula. Selepas atau sebelum kejatuhan mereka, kumpulan-kumpulan yang mementingkan diri sendiri akan mencari jalan untuk meninggalkan negara ini berserta kekayaan secara haram yang dikumpul mereka yang berada di luar negara dan di bank-bank asing. Ahli keluarga terdekat mereka menjadi jutawan dan mempunyai harta dan rumah mewah di negara-negara maju.

Banyak negara yang mempunyai pemimpin seperti Ferdinand Marcos di Filipina dan Hosni Mubarak Mesir menghadapi nasib yang sama sebagai contoh.

‘Isteri mahal’

Ferdinand Marcos adalah seorang ahli politik Filipina yang memegang gelaran Presiden Filipina selama lebih daripada dua dekad (1965-1986). Pentadbirannya kemudian dicemari oleh kezaliman autoritarian, politik, dan pencabulan hak asasi manusia.

Tahun 1986 menyaksikan penyingkirannya dari kuasa dan akhirnya hidup dalam buangan di Hawaii.

Ia kemudiannya didapati pula, dalam tempoh 20 tahun dia berkuasa, dia dan isteri 'mahalnya’, Imelda Marcos telah memindahkan berbilion-bilion dolar yang digelapkan dari dana awam ke akaun dan melabur di Amerika Syarikat, Switzerland, dan juga negara-negara lain.

Kerosakan yang dilakukan begitu teruk sekali walaupun selepas rejim Marcos telah lama berlalu IPR negara itu masih berada pada 2.8-3.4 untuk 10 tahun yang lalu.

Korupsi dan penyalahgunaan kuasa

IPR bagi Mesir ialah 2.8 ke 3.4 untuk 10 tahun yang lalu. Hosni Mubarak berkhidmat sebagai Presiden keempat Mesir selama lebih kurang 3 dekad dari 1981 ke 2011.

Mubarak digulingkan setelah 18 hari demonstrasi revolusi Mesir 2011. Mubarak dan kedua-dua anaknya telah ditahan dan disoal mengenai dakwaan rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Keluarga ini dikatakan telah menjadi antara orang terkaya di dunia.

Ia telah dilaporkan bahawa keadaan rasuah semasa pemerintahan presiden Mubarak tidak terkawal. Kerajaan Mesir di bawahnya dilengkapi peraturan-peraturan birokrasi, keperluan pendaftaran, dan kawalan lain yang sering memerlukan rasuah. Rasuah masih menjadi masalah utama di bawah Mubarak, yang telah berjanji untuk melakukan banyak perubahan, tetapi sebenarnya tidak melakukan apa-apa pun untuk menanganinya dengan lebih berkesan.

Pada tahun 2010, laporan TI mengenai IPR Mesir menunjukkan skor CPI sebanyak 3.1, berdasarkan persepsi tahap rasuah daripada ahli perniagaan dan penganalisis negara.

Banyak negara telah menghadapi ketidaktentuan politik bukan disebabkan rakyat atau pembangkang tetapi ahli politik yang sibuk mencari harta dalam kerajaan yang diperintahnya dan mencuri melalui cara yang licik.

Lebih menjejaskan UMNO

Kemantapan atau kestabilan politik sekali lagi fungsi banyak faktor lain, termasuk kerajaan sedia ada yang sanggup melepaskan pentadbiran jika mendapati pentadbirannya tidak cukup baik dan tidak berkesan. Hanya apabila rejim enggan melepaskan kuasa apabila kehilangan dalam pilihan raya akan menyebabkan ketidaktentuan politik. "Menukar kerajaan secara demokratik akan sentiasa dipastikan kestabilan politik dan ekonomi," kata seorang pemerhati politik tempatan. "Hanya apabila kerajaan yang sedia ada enggan menerima kekalahan dan melepaskan kuasa akan mendatangkan masalah," katanya lagi.

Selagi demokrasi dihargai, negara akan maju tanpa gangguan walaupun pakatan lain mengambil alih pemerintahan.

Jika ada sekalipun ketidaktentuan politik di negara ini, ia akan memberi kesan kepada UMNO lebih daripada PAS - dua parti didominasi Melayu di negara ini. Menyemarakkan polarisasi kaum dan agama tidak baik untuk para pelabur. Apabila UMNO memainkan isu perkauman orang akan dapat meneka bahawa ini akan membawa kepada ketidaktentuan politik atau survival UMNO itu sendiri.

Hubungan antara kaum di negara ini mujurnya telah diredakan oleh PAS - parti yang telah menunjukkan tindakan munasabah apabila menyentuh kepada hubungan antara kaum.

Selain itu, perhimpunan Bersih 3.0 baru-baru ini juga telah membuktikan kepada pelabur bahawa rakyat pelbagai kaum di negara ini boleh bersatu untuk meluahkan rasa tidak puas hati mereka terhadap sebuah kerajaan yang tidak menghiraukan pilihanraya yang bebas dan adil.

Rakyat sekarang cukup bijak menilai sifat perkauman dalam cara politik UMNO. Mereka juga menganggap kerajaan sebagai korup dan tidak cekap dalam menguruskan dana negara.

"Perkauman, kerajaan yang tidak cekap dan rasuah bertanggungjawab untuk menyukarkan kehidupan rakyat," kata graduan universiti berusia 28 tahun. "Jika ini dibiarkan sahaja, ia akan menyebabkan ketidaktentuan politik di dalam negara. Ia sebenarnya akan menjejaskan UMNO daripada parti lain, "katanya.

Platform alternatif

Kepastian dan kestabilan politik akan hanya boleh dicapai apabila kerajaan yang dipilih tidak rasuah, telus dan bertanggungjawab kepada rakyat.

Najib mahupun Mahathir boleh berhenti mendesak pengundi untuk setia pada BN. Apabila kerajaan tidak bertanggungjawab, korup, tidak kompeten ataupun menipu dan berboros, rakyat akan mencari alternatif lain untuk memastikan kestabilan bagi negara.

Tanpa persaingan dalam politik aka nada monopoli kuasa yang akan menjurus kepada korupsi, ketidak cekapan dan penyalahgunaan dana awam. BN tidak boleh dibenarkan untuk memonopoli kuasa.

“Merekalah sumber ketidaksatbilan kerana wang pembayar cukai dibazirkan dan menjadikan hidup sengsara bagi kebanyakkan rakyat Malaysia,” komen seorang usahawan di Kuala Lumpur. “ Amalan korupsi telah meletakkan BN dalam keadaan tidak baik dimata rakyat,” katanya lain.

Meraka yang mahukan perubahan bukanlah mahukan kekacauan tetapi ingin mendapatkan keadaan politk dan ekonomi yang stabil untuk negara. Najib terpaksa mencari apakah sebab berlakunya ketidakstabilan politik dalam kerajaan, bukan rakyat.

Ternyata, apa yang tidak pasti disini adalah masa depan politik UMNO apabila PAS sudah menjadi parti pilihan untuk menggantikan

Adakah UMNO dan BN sudah tidak relevan kepada negara ini?

-MC
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...