22 Disember 2014

UTUSAN BAKAL DISAMAN LAGI -SIAR BERITA PALSU MENGENAI MAULIDUR RASUL


Utusan bohong, Maulidur Rasul tetap berlangsung di Pulau Pinang



 Utusan Malaysia dikecam kerana memfitnah kerajaan Pulau Pinang menyekat sambutan Maulidur Rasul di negeri itu.

Penolong Setiausaha Pemuda DAP Bukit Bendera Muhammad Shakir Ameer Mohideen menegaskan tuduhan itu tidak benar sama sekali dan jelas penipuan untuk memburukkan nama kerajaan Pulau Pinang.

“Perarakan Maulidur Rasul tidak dihentikan seperti yang didakwa, bukan saja tetap diadakan malah dibaik pulih agar lebih mendatangkan makna,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Shakir, perarakan Maulidur Rasul tetap berjalan seperti biasa tahun ini bermula dari Padang Kota Lama ke Dewan Sri Pinang.

Manakala tahun hadapan, perarakan akan dilangsungkan di Kepala Batas dari Vision Park sehingga Masjid Abdullah Fahim.

Tegas Shakir, sebagai seorang Islam dari Pulau Pinang beliau sendiri melihat banyak aktiviti pendidikan disokong penuh Kerajaan Negeri.

Jelasnya, sejak Pulau Pinang ditadbir Pakatan Rakyat, peruntukan untuk hal ehwal Islam meningkat lebih 300 peratus berbanding pemerintahan BN sebelum Mac 2008.

“Kerajaan BN hanya memberikan peruntukan RM25 juta sahaja, tapi sejak 2009 dan tahun-tahun kemudian peruntukan bagi hal ehwal Islam meningkat kepada RM35.78 juta pada 2009, RM37.85 juta (2010), RM63.21 juta (2011), RM64.03 juta (2012), RM54.55 juta (2013) dan RM51.17 juta tahun ini.

“Peruntukan juga disediakan kepada Sekolah Agama Rakyat yang tidak pernah dilakukan sebelumnya oleh BN iaitu sebanyak RM1.5 juta hingga RM1.75 juta setiap tahun.

“Seluruh masjid di negeri ini juga menerima peruntukan tanpa sebarang penindasan tidak kira masjid berkenaan di lokasi kawasan Parlimen mahupun DUN yang disandang PR atau BN,” ujarnya,

Pada 17 Disember lalu, Utusan menuduh Kerajaan Negeri semakin hampir untuk menyekat perarakan Maulidur Rasul yang menjadi tradisi sejak lebih 20 tahun di negeri ini dan telah menggugurkan acara itu tahun kedua berturut-turut.

Sehubungan itu, Shakir memohon Kerajaan Negeri agar mengemukakan saman terhadap fitnah jijik Utusan Malaysia. – Roketkini.com

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bila lah nak lingkup ye....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...