23 Disember 2014

TERKINI: AMARAN PENGKALAN CHEPA DIRAMAL TENGGELAM

Kota Bharu: Kawasan Pengkalan Chepa di sini, diramal tenggelam menjelang 9 malam ini, sekiranya hujan kekal berterusan dan paras sungai naik mendadak hingga melepasi tebing.

Ketika ini Sungai Kelantan yang juga kawasan paling hilir sudah mencapai paras bahaya dengan bacaan di Tangga Krai 29.20 meter (m) berbanding normal 17.00m, sementara di Tambatan Diraja 5.28m.

Ketua Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Kelantan Shahimi Sharif berkata, penduduk di kawasan Pengkalan Chepa terutama yang tinggal berdekatan tebing sungai perlu lebih berhati-hati dan sentiasa mematuhi arahan pihak berkuasa.

"Sungai Kelantan yang paling hilir sekali dan aliran air datang dari Gua Musang. Kita jangkakan jika paras di Tangga Krai terus meningkat, sungai-sungai di Pengkalan Chepa akan melimpah dan kawasan itu bakal menerima nasib buruk seperti bandar lama Gua Musang.

"Ramalan kita malam ini sekitar 9 ke 10 malam, namun ia masih lagi bergantung kepada taburan hujan. Buat masa ini, purata taburan hujan memang meningkat berbanding biasa," katanya ketika dihubungi, di sini, tadi.

Shahimi berkata, Gua Musang masih terjejas teruk berikutan taburan hujan yang mencecah 280milimeter sejak 12 tengah malam hingga pagi tadi. Ia peningkatan berganda berbanding normal iaitu kurang 50 milimeter.

Sementara bandar Kota Bharu, katanya, masih dalam keadaan selamat.

Portal eBanjir Kelantan merekodkan jumlah mangsa banjir di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) mencecah 21,377 orang berbanding 17,050 malam tadi.

Ia membabitkan 7,020 keluarga yang ditempatkan di 87 PPS di sembilan jajahan. ~metro






MANGSA banjir terpaksa memanjat tembok rumah akibat limpahan air sungai. FOTO Bernama






KEADAAN BANJIR DI GUA MUSANG HARI INI


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...