07 Jun 2013

MANGSA RUNTUHAN DALAM KERETA KELISA BELUM DAPAT DIKELUARKAN ! [ + VIDEO OPERASI MENYELAMAT ]

SATU NYAWA YANG MELAYANG AKIBAT RUNTUHAN STRUKTUR PEMBINAAN JAMBATAN KEDUA PULAU PINANG 

Kereta Perodua Kelisa Dihempap Runtuhan Jambatan Kedua Pulau Pinang




OPERASI MENYELAMAT DILOKASI



Berbincang dgn YDP MPPP Dato Patahiyah di kawasan kemalangan. YDP telah isu Stop Work Oder utk Kontraktor Cergas Murni. Yang confirmed hanya satu mangsa dikesan di bawah.
Mangsa terperangkap dalam runtuhan dikeluarkan selewat-lewatnya petang ini: Polis

GEORGETOWN: Polis menjangkakan kerja untuk mengeluarkan mangsa yang terperangkap dalam runtuhan Jambatan Kedua Pulau Pinang di Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu di sini, akan dikeluarkan selewat-lewatnya petang ini.

Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Jaafar, berkata pihaknya sedang menunggu jentera pemotong bagi memotong sisa runtuhan kepada kepingan kecil bagi memudahkan ia dialihkan.

Beliau berkata, kerja mengeluarkan mangsa mengambil masa lama kerana konkrit dan besi yang runtuh itu dianggarkan seberat 300 tan dan memerlukan jentera khas untuk mengalihkannya.

"Kerja mengeluarkan mangsa dijalankan sejak malam tadi dan ia dijangka dapat dibawa keluar tengah hari atau selewat-lewatnya petang.

"Setakat ini kita hanya bergantung kepada jentera untuk mengalihkan sisa runtuhan. Justeru, orang ramai diminta jangan membuat andaian atau menyalahkan anggota keselamatan atas kelewatan untuk mengeluarkan mangsa,"katanya.

Beliau berkata, setakat ini pihaknya mengenalpasti hanya seorang mangsa yang terperangkap dalam sebuah kereta Perodua Kelisa berwarna hijau.

"Kita belum dapat mengenalpasti indentiti mangsa dan hanya menjumpai serpihan nombor pendaftaran kenderaan 437.
"Justeru, mereka yang ada kehilangan ahli keluarga sejak semalam diminta supaya tampil ke balai polis berhampiran.

"Ia bagi memudahkan untuk mengenalpasti indentiti mangsa yang terperangkap dalam runtuhan itu," katanya.

Abdul Rahim berkata, pihaknya masih belum mengetahui keadaan mangsa di bawah runtuhan itu, bagaimanapun mangsa tidak memberikan sebarang respon.

"Kita hanya nampak sebahagian daripada anggota badan mangsa melalui kamera khas bomba. Namun, keadaan fizikalnya agak kritikal dan dia tidak memberikan sebarang respon,"katanya.

Sementara itu tinjauan BH di lokasi kejadian setakat jam 11 pagi, kerja-kerja mengalihkan serpihan runtuhan sedang giat dijalankan.

Usaha mengeluarkan mangsa sudah mengambil masa lebih 12 jam dengan membabitkan kira-kira 350 anggota polis, bomba dan penyelamat serta bantuan kontraktor.

Dalam kejadian 7.15 malam semalam, sebahagian rangka utama susur masuk le jamabatan Kedua Pulau Pinang sepanjang 50 meter dari arah Batu Maung yang dalam pembinaan runtuh.

Tiga orang dilaporkan cedera yang mana dua daripadanya adalah pekerja warga Myanmar dan Indonesia parah selepas terkena runtuhan berkenaan. Manakala, seorang orang awam mengalami cedera ringan di tangan.

Difahamkan, lebih 10 perkerja sibuk memasukkan simen dalam rongga rangka utama jambatan berkenaan sebelum ia runtuh.


BERITA KEJADIAN RUNTUHAN VIDEO DAN GAMBAR





Dari jam 9 malam hingga jam 2 pagi.. Lim Guan Eng masih lagi menemani pasukan penyelamat.



PENJELASAN LGE BERKENAAN TRAGEDI






2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

perlu ke nak politikkan kejadian sedih mcmni.

Tanpa Nama berkata...

bengong diaorg ni.. benda2 sedih menyayat hati ni pon nak dipolitikkan... bukan nye nak sedekahkan alfatihah kat mangsa... melayu.. melayu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...