22 Mei 2013

PECAH BERITA ! SELEPAS BLACKOUT #505 DI KEDAH BLACKOUT MEREBAK KE 14 WILAYAH SELATAN THAILAND!!!

Selepas semalam Himpunan Blackout # di Kota Sarang Semut, Kedah lebih 60,000 kehadiran membantah penipuan PRU13 tanpa disangka merebak sehingga ke Selatan Thailand?

 Selatan Thailand  dilanda blackout  yang besar

Kerajaan memastikan gangguan eletrik  paling teruk bukan disebabkan  pergolakan di Selatan Thailand

Blackout kuasa besar melanda 14 wilayah selatan malam Selasa selepas kegagalan penghantaran di Prachuap Khiri Khan bekalan dari Wilayah Tengah.



Hat Yai, bandar terbesar di Selatan, diterangi hanya oleh lampu kereta di jalan-jalan utama selepas gelap malam Selasa ini lebih daripada 14 wilayah di jauh Selatan.

Gangguan ini , yang digambarkan sebagai yang terbesar dalam sejarah negara oleh Lembaga Janakuasa Elektrik Thailand rasmi (Egat), melanda beberapa bandar-bandar utama perniagaan dan destinasi pelancongan yang popular termasuk Hat Yai, Koh Samui dan Phuket.

Blackout kawasan bergolak selatan, terutama mereka yang tinggal di tiga wilayah selatan Yala, Pattani dan Narathiwat, telah membuat penduduk  dalam keadaan panik.

Pihak berkuasa berkata blackout kuasa disebabkan oleh kabel voltan tinggi yang rosak daripada Ratchaburi untuk Bang Saphan daerah di Prachuap Khiri Khan, utama talian penghantaran kuasa dari kawasan Tengah ke Selatan.

Kerajaan memberi jaminan dalam pengumuman televisyen malam Selasa bahawa gangguan kuasa adalah disebabkan oleh masalah dengan talian penghantaran dan tidak dikaitkan dengan pergolakan di selatan.

Pertubuhan perniagaan utama seperti hotel dan lapangan terbang yang mempunyai penjana kecemasan mereka sendiri telah terlepas daripada gelap yang berlaku 6:00-8:00 malam.

Egat mengumumkan pada 9.30 malam bahawa bekalan kuasa telah dipulihkan walaupun tidak semua isi rumah.

Sirichai Maingram, Presiden Kesatuan Pekerja Egat, berkata ia adalah gangguan yang terbesar negara yang pernah dialami.

Untuk berurusan dengan blackout, Egat mengarahkan semua loji kuasa di Selatan untuk meningkatkan penjanaan elektrik kepada kapasiti penuh. Yang termasuk penjanaan kuasa daripada diesel di wilayah Surat Thani dan dari minyak di Krabi. Walaupun bekalan kuasa meningkat, brownouts terus dalam banyak bidang di Selatan.

Egat berkata ia sedang berunding dengan Malaysia untuk membeli elektrik daripada ia untuk membuat untuk kekurangan semasa ia pembaikan talian penghantaran kuasa di daerah Bang Saphan.

Pada masa ini, Selatan memerlukan 2,500 megawatt bekalan elektrik manakala loji kuasa tempatan boleh menjana 2,000 megawatt. Yang lain 500 megawatt dibekalkan dari Dataran Tengah.

Terdapat empat loji kuasa _ di Nakhon Si Thammarat, Songkhla, Krabi dan Surat Thani wilayah.

Numchai Lowattanatrakul, gabenor Pihak Berkuasa Elektrik Provincial (PEA), berkata blackout berlaku di semua 14 wilayah selatan di 7:15 dan ia berpunca daripada masalah di stesen penghantaran kuasa 500-kilowatt di Bang Saphan daerah. Kerana ia adalah sebuah stesen penghantaran besar, kerosakan yang disebabkan blackout jumlah di Selatan.

Beliau berkata pitam serantau berlangsung kira-kira setengah jam di kawasan masing-masing.

Pegawai PEA telah dikerahkan untuk kuasa catuan. Mereka juga beroperasi unit mudah alih generasi untuk membekalkan kuasa kepada kampung-kampung dan lokasi penting termasuk hospital dan balai polis.

Thana Putarangsi, Egat Timbalan Gabenor yang menyelia sistem penghantaran kuasa, kata pihak berkuasa Egat telah mengkaji punca kegagalan penghantaran malam Selasa.

Pongsak Semson, pengarah dan presiden bertindak Lapangan Terbang Thailand berkata Hat Yai dan lapangan terbang Phuket tidak terjejas kerana mereka telah dilengkapi dengan penjana kecemasan.

Bagaimanapun, katanya, dia memberitahu pengarah kedua-dua lapangan terbang untuk bersiap sedia sepanjang masa dan untuk meningkatkan keselamatan untuk memastikan keselamatan penumpang.

Somchart Pimthanapoonporn, pengerusi Persatuan Hotel di daerah Hat Yai Songkhla, berkata gangguan dua jam di Hat Yai telah menyebabkan banyak kerosakan kepada pengusaha hiburan malam dan hotel walaupun mereka tempat-tempat yang mempunyai penjana mereka sendiri.

"Kami mahu kerajaan untuk memikirkan langkah-langkah untuk mengelakkan pitam pada masa depan," kata Encik Somchart.

Laemthong Hotel pemilik, Mallika Charoenpanich, berkata apa-apa gangguan yang besar tidak pernah berlaku di Hat Yai sebelum ini. Beliau berkata tetamu beliau terpaksa turun ke lobi hotel kerana ia adalah begitu panas di dalam bilik mereka.

"Ia adalah masalah agensi-agensi kerajaan perlu mengkaji semula dan cuba untuk menyelesaikan," katanya. ~ Bangkok Post


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...