06 Oktober 2012

TERKINI ! ORANG PENAN BERTINDAK HALANG PROJEK EMPANGAN MURUM !!!



 Orang Penan di sarawak terus berhimpun dan bertindak menghalang jalan masuk ke tapak pembinaan empangan Murum, ini selaki gus memutuskan perhubungan keluar masuk kenderaan pengangkut bahan binaan bernilai ribuan ringgit. Halangan baru di buat pada Khamis di jalan balak lama melalui ladang kelapa sawit, yang hanya boleh dilalui oleh kenderaan pacuan empat roda.

Kapitalis dan amp; Cukong Sarawak Energy Berhad at
au SEB sebelum ini menggunakan jalan itu sebagai alternatif ke tapak empangan untuk tiga hari lepas, hadangan itu menyebabkan SEB dan syarikat lain berhenti menggunakan jalan utama untuk ke Murum dan tapak projek itu.

Kerja-kerja penting pembinaan untuk empangan itu lumpuh sejak minggu lepas, manakala PEMANDU LORI sudah meninggalkan lori simen, trak dan lori treler mereka tersadai dengan bahan pembinaan dekat hadangan itu..




Dua Minggu Lepas TV Al Jazeera Telah Melapurkan Tentang Masalah Ini :

Stesen TV Al Jazeera Melaporkan Mengenai Kesan Sampingan Dari Pembinaan Empangan Di Sarawak

24 Sep 2012

Para pembina empangan di Sarawak kini tahu dan sedar betapa sukarnya untuk menutup kebocoran sesuatu berita mengenai kegiatan mereka.
Kebenaran dan hakikat mengenai rancangan-rancangan bermalapetaka Taib dan kesan buruknya ke atas orang-orang yang terjejas dan juga ke atas alam sekitar akhirnya telah didedahkan menerusi rancangan Last Frontier di stesen TV Dateline Australia.


Berita Lanjut : Disini

Kedahkini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...