17 September 2011

BAKAL CALON PARLIMEN SG.PETANI TERLIBAT SKANDAL ' INSIDER TRADING' SAHAM DI BSKL

Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti (SC) Tan Sri Zarinah Anwar telah menyepi diri dari ulasan yang berkaitan dengan urus niaga Sime Darby-E & O

PETALING JAYA: Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti (SC) Tan Sri Zarinah Anwar telah menyepi diri daripada semua ulasan yang berkaitan dengan pembelian kepentingan Sime Darby Bhd 30% di Eastern & Oriental Bhd (E & O).

Jurucakap SC kepada StarBiz semalam bahawa Zarinah menyepi dirinya daripada bermulanya ulasan mengikut proses tadbir urus dalaman SC dan ulasan yang diketuai oleh ahli-ahli suruhanjaya yang paling kanan, Datuk Francis Tan dan Datuk Gumuri Hussain.

Pengawal selia juga masih memeriksa keadaan sekeliling urus niaga bagi Pengambilalihan apa-apa Kod 2010 implikasi dan mengkaji semula semua transaksi saham oleh semua pihak sepanjang tempoh yang berkenaan yang berkaitan dengan perkara ini.

"Hasil daripada kedua-dua tetamu hanya akan diketahui selepas semua fakta yang berkaitan telah ditubuhkan," kata jurucakap SC melalui e-mel.

Langkah Zarinah, untuk menjauhkan dirinya dari ulasan yang berterusan ke dalam yang berurusan Sime Darby-E & O datang sebagai suaminya yang juga pengerusi E&O Datuk Azizan Abd Rahman, adalah dalam perhatian umum sepanjang minggu lepas , beliau terlibat urus niaga saham E &O yang membawa kepada perjanjian yang telah diumumkan pada 28 Ogos.

Azizan telah membeli kira-kira 450,000 saham dari pasaran terbuka yang melibatkan lima transaksi yang berasingan dari April hingga Ogos tahun ini, dengan membeli 100,000 saham yang mengambil tempat pada 12 Ogos lalu.Tiga urus niaga telah dijalankan antara bulan Julai dan Ogos.

Bagaimanapun, Azizan mempertahankan pembelian saham E& O beliau di hadapan pengambilalihan Sime Darby. Beliau memberitahu StarBiz minggu lalu bahawa perjanjian itu adalah transaksi peribadi antara E & O pemegang saham utama dan Sime Darby dan tidak memerlukan kelulusan lembaga. Kerana ia tidak dibincangkan di peringkat lembaga, Azizan berkata bahawa ahli-ahli lembaga tidak mengambil bahagian dengan urus niaga dan terus berdagang dalam selaras dengan peraturan-peraturan semasa dan telah membuat pemfailan yang sesuai dengan Bursa Malaysia.

Sementara itu, saham E&O terus menarik minat semalam, menokok empat sen dan dalam jumlah yang besar bertukar tangan, sebagai spekulator berharap tawaran am (GO) pada kad untuk syarikat itu.

Spekulator pasaran sedang menunggu untuk pengawal selia untuk memutuskan jika Sime Darby akan dikehendaki untuk membuat tawaran awam mandatori (MGO) untuk E & O saham yang tidak dimiliki olehnya. Harga E & O meningkat 2.5% kepada RM1.64 dengan kira-kira 17,22 juta saham yang diniagakan semalam.

Penganalisis berkata, harga saham E & O penghargaan terhadap kemerosotan yang dilihat di pasaran yang lebih luas hari ini adalah mencerminkan penentuan harga saham di GO yang berpotensi.

"Walaupun spekulator boleh menjangkakan GO yang hendak dibuat, saya tidak fikir akan ada sebagai pengawal selia berkemungkinan akan mendapati memihak kepada Sime Darby dan tidak menghendaki untuk membuat MGO," kata penganalisis yang disokong oleh bank asing yang meliputi E & O.

Presiden Sime Darby dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Datuk Mohd Bakke Salleh memberitahu StarBiz Jumaat lepas bahawa Sime Darby hanya akan membuat GO pada masa yang betul dan dia selesa dengan kepentingan semasa 30% dan harga pembelian saham untuk E & O.

Bakke menambah bahawa kepentingan 30% pembelian adalah langkah logik untuk Sime Darby, memandangkan bahawa E & O adalah sebuah syarikat yang disenaraikan dan ia tidak akan dapat menjalankan usaha yang wajar atau kajian kemungkinan bagi E & O.

Konglomerat itu telah mengumumkan pada 28 Ogos bahawa ia adalah untuk membeli 273 juta saham dan 60 juta saham pinjaman tidak boleh tebus boleh tukar bercagar, atau kepentingan 30%, bernilai RM766mil (atau RM2.30 sesaham) daripada pengarah,vendor-vendor E & O dan ahli pengasas Datuk Tham Ka Hon, Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah dan tersenarai dalam Singapura GK Goh Holdings Ltd Sime Darby membeli kepentingan pada premium 60% harga pasaran.

Walaupun negeri-negeri Kod Pengambilalihan bahawa MGO hanya dicetuskan oleh perubahan 33% atau lebih dalam pemegangan saham, terdapat contoh-contoh lain di mana kawalan boleh disifatkan telah berpindah, dan dengan itu memberi pengawal selia kuasa untuk menghendaki pembeli untuk membuat satu GO.

Kemungkinan mencetuskan MGO timbul jika pengambil telah dibeli di antara 20% dan 33% daripada syarikat tersenarai dan penjual saham masih mengekalkan saham-saham dalam syarikat (setakat bahawa jika digabungkan dengan pembeli, jumlah itu akan menjadi lebih daripada 33%).

Ketiga-tiga vendor blok E & O saham yang dijual kepada Sime Darby masih akan mengekalkan 12% kolektif dalam E & O pasca urus niaga.

Azizan Rahman suku sakat bekas PM Tun Abdullah Badawi yang dilihat sebagai bakal calun Ahli Parlimen Kawasan Sungai Petani dalam PRU13 yang akan datang sedikit tercalar dengan berita-berita ‘insider trading’ seperti di atas.

Menghadapi PRU untuk kawasan Sungai Petani bukan sedikit wang yang perlu dilaburkan kerana ‘gatekeeper’ kawasan itu seperti buaya kehausan dimana bukan setakat daging segar malah bangkai pun dilahapnya.

Rakyat ghurka pengundi di bawah seperti di Kota Kuala Muda dan Pantai Merdeka bukannya faham apa itu ‘insider trading’, mereka hanya tahu jika ada skim cepat kaya mereka pun ingin menjadi kaya dan melabur akhirnya mereka ditipu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...