14 September 2011

PEPERANGAN MEREBUT KUASA & HARTA AKHIRNYA RAKYAT MERANA

Dua perjanjian mega, Nazir Razak dan Umno yang sudah sedia mengaut untung


Sejak beberapa bulan ini Nazir Abdul Razak anak bongsu kepada perdana menteri, Tun Abdul Razak sangat sibuk. Beliau yang juga adik kepada Perdana MenteriNajib Tun Razak dilihat sebagai harapan apabila berurus niaga.

Walaupun masih diselubungi bayang ayah dan abangnya yang terkenal, beliau tidak pernah leka. Beliau tidak boleh dikatakan pengurus bank yang berjaya sendiri kerana tidak perlu bermula dari bawah, namun pengetahuannya dalam dunia kewangan dan visi pengurusannya memang dicemburui ramai pengurus bank ternama dalam negara dan ada yang iri hati dengan penghormatan dan anugerah yang dimilikinya

Pada 2006, Nazir digelar tokoh Asia ke- 50 yang paling terpengaruh bagi abad lalu oleh FinanceAsia. Haun bertA tBeliau juga dinamakan “ Execuitive Terbaik di Malaysia” oleh Asiamoney untuk dua tahun berturut-turut. Beliau kemudian bekerja dalam jabatan penasihat korporat untuk Commerce International Merchant Bankers Berhad dalam tahun 1999 dan kini menjadi director pengurusan dan ketua executive CIMB Group, salah satu institusi kewangan terbesar di Malaysia.

Pengaruh Nazir dalam landscape economy memang tidak disangkalkan, sama ada secara persendirian atau dikaitkan dengan abangnya. Selepas menjadi perdana menteri, langkah pertama Najib adalah untuk meningkatkan charge service untuk pemegang kad kredit. Ini telah mengakibatkan Najib dikecam oleh pengkiritic beliau yang mengatakan langkah ini untuk menguntungkan adiknya dan orang-orang ternama dalam dunia perbankan dimana dipercayai PM yang dipalit korupsi ini teringin berkenalan. Dalam kata lain Nazir boleh dikatakan penasihat tidak rasmi Najib dalam urusan kewangan Malaysia.

MAS-AirAsia

Dalam minggu-minggu yang lalu, Umno dikritik hebat apabila MAS dan Air-Asia bertukar saham. Jelas sekali pertukaran itu adalah hal ehwal keluarga UMNO, persoalanny Cuma persoalannya kini siapa bakal mendapat habuan yang lebih daripada perjanjian ini. Malah yang menguruskan penukaran ini tidak lain adalah keluarga sendiri- tidak lain tidak bukan Nazir Razak.

Syarikat beliau adalah penasihat bagi urus niaga yan penuh kontrovesi ini sebulan yang lalu apabila Khazanah Holdings Bhd meniagakan 20.5% saham Malaysia Airlines untuk 10% saham AirAsia dan bersetuju untuk membeli 10% saham AirAsia X’s untuk harga yang belum ditentukan. Air Asia yang kini sedang berhuatang kelililng pinggan dan Mas yang telah lama ditubuhkan mempunyai banyak asset tetap. Perjanajian ini dilihat sebagai tidak adil dan ramai pekerja MAS membantah namun dengan kawalan media BN, proses ini secara bijak ini disiafatkan sebagai “perjanjian kerjasama”.

Urus niaga antara MAS dan Air Asia menimbulkan musykhil kerana ia tidak banyak diterima akal dalam arena perniagaan yang sebuah syarikat besar milik Kerajaan untuk membenarkan sebuah syarikat kecil menjadi watak utama dan menerima bahagian yang besar. Dalam kata lain urua niaga antara MAS dan Air Asia adalah suatu pengambil alihan dimana Air Asia mempunyai kata muktamad dalam princip asset national.

Walaupun AirAsia adalah dari Malaysia dan ketuanya Tony Fernandes namun niat baik dari kerjaan persekutuan atau lebih tepat Menteri Kewangan yang diteraju oleh Najib menimbulkan banyak kemusykilan. Walaubagaimanapun Najib telah membenarkan perkara sedemikian berlaku dan menyangkal fakta yang pemabayar cukai telah menyumbang berbillion wang ringgit tahun demi tahun untuk manyelamatkan MAS yang di ambang bankrupsi. Bukan itu saja, beliau juga mangarahkan supaya GLC yang lain untuk berhenti mangambil tindakan undang-undang keatas bekas pengerusi Tajudin Ramli yang memenag terkenal sebagai kroni bekas perdana menteri Mahatir Mohamad dan bekas menteri kewangan Daim Zainuddin.

Bagi Nazir, berapakah keuntugan yang berjaya dikaut urus niaga ini? Maklumat ini sudah semestinya sulit, akan tetapi ia telah membuka jalan untuk “ perjanjian kerjasama”- Sime Darby mengambil alih 30% saham dalam E&O untuk RM 766 juta.

Sime-E&O

Perjanjian Sime Darby-E&O sudah pun menimbulkan sangsi apabila pengerusi E&O Azizan Abdul Rahman yang merupakan suami Zainah Anwar, ketua pengawal industri pengawalan Komission Sekuriti.

Azizan juga mempunyai hubungan erat dengan usahawan UMNO Kalimullah Hassan, yang menpunyai saham saham dalam ECM Libra. Empat bulan selepas perjanjian Sime-E&O, ECM Libra mengandakan saham mereka kepada 5.35% atau 41.41juta selepas berjaya mendapat keuntungan tambahan sebanyak 3.4 juta pada bulan May.

Perkara ini sudah semestinya diketahui oleh media perdagangan dan pakatael UMNO juga telah menyuarakan rasa tidak puas hati. Adakah Azizan memberitahu Kalimullah tentang niat Sime Darby untuk membeli E&O? Dalam UMNO Kalimullah- bekas ketua kumpulan NSTP-adalah penyokong setia bekas perdana menteri Abdullah Badawi dan anak mentuanya Khairy Jamaluddin.

Tidak boleh dinafikan yang politik dalam UMNO adalah rumit. Ia dipenuhi pengkhianatan dan me permainkan kesetiaan dan baru-baru ini elite UMNO dan kroni mereka sedang membuat urus niaga besar dan mangaut untungnnya. Dan ada lagi yang akan datang.

Bagaimanakah Nasir Razak terlibat dalam dan apakah yang beliau berjaya raih daripada kedua yang kedua ini? Blogger UMNO Big Doglah yang pertama mendedahkan yang CIMB Nazir juga penasihat transasi antara Sime dan E&O. Secara kebetulan Big Dog adalah antara blogger yang dipercayai setia kepada puak Mahatir dalam UMNO dan habuannya dirampas oleh rakan sejawatnya untuk menyerlakan tanggungjawab Nazir dalam perjanjian ini.

Terus-terang dikatakan sebagai juru bank pelaburan, Nazir hanya mampu buat apa yang sepatutnya-iaitu memerhati perjanjian orang-orang kaya kepada broker. Itulah sebabnya beliau mendapat gaji yang tinggi onleh pemegang-pemagang saham UMNO. Samada perjanjian ini ini tdak berprinsip dan jika CIMB perlu menasihatkan atau menolak transaksi yang meninbulkan syak wasangka adalah satu issue yang berbeza, walaupun selapas itu telah dibuktikan yang mereka perlu menghadap kausa undang-undang.

Huru-Hara apabila UMNO bagaikan Titanic

Dalam masa ini, dua perjanjian besar yang mempunyai unsure-unsur politik telah dibuat dalam persediaan mananti pilihanraya umum ke-13. Ini telah menyadarkan ramai pihak seperti pembayar cukai, pemegang saham dan rakyat jelata untuk sedar dan meminta jawapan.

Elit UMNO telah pun mengambil kesempatan keatas kuasa mereka setelah berabad-abad lamanya untuk menguntungkan diri mereka sendiri kini tidak mencukupi oleh itu pluang ini dipercatai adalah pelauang keemasan yang terakhir. Ini megatakan yang UMNO seddang mengambil peluang untuk menggunakan perjanjian-perjanjian ini keatas satu sama yang lain.

Apabila perjanjian MAS-AirAsia diungkaikan, rami yang memihak Badawi membangkang. Pertalian antara Tajuaddin kepada Daim dan Mahatir dan kelemahan MAS didedahkan. Tidak ada lagi perjanjian yang boleh membawa manfaat kepada BAdawi menerusi Kalimullah kerana blogger-blogger kini sibuk mengutuk perkara yang musykhil dalam transasi ini dan ini disifatkan sebagai “ menjadi kejam demi kelembutan” dan negara sebelum puak.

Mungkin Nazir kurang disenangi kerana caranya uyang kurang sopan namun beliau bukanlah target sebenar. Untuk Sime-E&O yang kebetulaan melibatkan tycoon yang mempunyai pertalian dengan Daim dam Mahatir, target utama mereka adalah Najib dan Badawi

Najib yang diselubungi scandal sudah bersedia untuk keluar dan ia tidak penting yang beliau telah dibantu oleh adiknya seorang juru bank yang bijaksana yang juga dikecam sekali. Ini juga untuk memastikan yang pilihan Mahatir mudah mendapat jawatan Ketua UMNO dan semua usaha penyokong Badawi untuk memebolehkan anak mentua badawi yan bercita-cita tinggi itu mengambil alih.

Dalam hari-hari yang akan datang akan berlaunya lebih banyak pendedahan salah laku Najib dan puaknya, keluarga BAdawi dan juga puak Mahatir yang melibatkan Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin balak didedahkan. Kini Anwar dan Pakatan Rakyat boleh berehat, musuh politik mereka bakal memusnahkan diri mereka sendiri. Seperti Titanic, kapal lanun UMNO bakal tenggelam. Peperangangan dalaman bakal menjadi hangat pada pusingan akhir.


- Malaysia Chronicle

KOMEN: PEREBUTAN KUASA DALAM UMNO UNTUK MEMBOLOT HARTA NEGARA- SEDARLAH RAKYAT KELUAR DARI MIMPI NGERI INI....

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...