17 September 2011

BOLEHLAND, PEMBOHONGAN TERUS PEMBOHONGAN

Kejatuhan Umno


Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah menyertai perdebatan sama ada Malaya pernah dijajah oleh British. Bekas Presiden Umno itu berkata beliau bersetuju dengan Zainal Kling bahawa Tanah Melayu tidak pernah "secara teknikalnyal" dijajah, Sebaliknya, British yang seolah-olah bertindak memberi arahan.

"Secara teknikanya kital tidak pernah dijajah. Apa yang berlaku adalah para Sultan memutuskan untuk menjemput pihak British untuk datang dan menasihatkan mereka tentang bagaimana untuk mentadbir tanah Melayu. Dalam erti kata lain, kami tidak ditawan. Seperti Pulau Pinang, kita telah dibayar untuk memberi mereka pusat perdagangan. Tetapi hakikatnya adalah apabila pihak British di sini, mereka beroperasi seolah-olah menjajah kita., British tidak menasihati, mereka seakan-akan memberi perintah,” Mahathir yang berusia 85 tahun memberitahu sidang akhbar.

Umno tidak boleh kalah pada Mat Sabu

Pandangan beliau berkonflik dengan bebrapa orang pemimpin Melayu yang lain termasuk mursyidul am PAS yang berusia 79 tahun, Nik Aziz Nik Mat, Ketua Pembangkang, yang berusia 64 tahun, Anwar Ibrahim dan Presiden PAS, Hadi Awang. Mereka pada hujung minggu yang lalu, mengutuk Umno kerana seolah-olahh cuba menulis semula sejarah untuk memuliakan parti mereka sendiri.

"Ada seorang wartawan telah meminta pandangan saya tadi tentang beberapa orang profesor yang telah mendakwa bahawa negeri-negeri Melayu tidak pernah dijajah. Saya jawab orang ini telah lama tidur dalam gua, baru bangun dari tidur, dan dalam keadaan separuh sedar, kini mula merepek sebab dah terlalu lamaduduk dalam rahim penjajah, "kata Nik Aziz kepada pemberita di Kota Baru pada hari Isnin.

Fakta penjajahan telah diterima oleh rakyat Malaysia tanpa soalan, termasuk Umno, sejak 31 Ogos, 1957. Ia tiba-tiba menjadi isu utama negara yang harus dimenangi Umno atau ia akan hilang kredibiliti dikalangan pengundi Melayu.

Ini adalah permainan dimana Umno tidak boleh kalah, akibat kehilangan kepercayaan orang bukan Melayu, ia tidak boleh juga kehilangan undi orang Melayu yang benar-benar diperlukan sekarang. Inilah sebabnya mengapa ia telah menimbulkan isu ini semasa sambutan hari raya bagi menimbulkan kebencian orang Melayu terhadap Timbalan Presiden PAS Mat Sabu yang semakin popular. Ia cuba untuk mendapatkan pengundi dikalangan veteran tentera dan polis supaya membenci Mat Sabu dan PAS yang mempertahankan bahawa Mat Indera yang dikatakan komunis adalah sebenarnya wira.

Tetapi sekarang, pemimpin-pemimpin Umno termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin mula dilabel sebagai pendusta besar. Dengan bersetuju dan menyokong pada pendapat yang berbeza daripada apa yang sudah lama diterima sebagai sejarah negara, Umno kini harus bersedia untuk kehilangan keyakinan daripada masyarakat yang paling diharap-harapkan olehnya.


"Ini adalah peluang yang terakhir dari orang Melayu, penipuan yang terakhir. Mereka kini boleh melihat sendiri bagaimana korupnya Umno. Malah dalam hal-hal sebagai penting seperti sejarah, ia bersedia untuk mengubah dan menukarkan fakta-fakta. Bagi saya, ini adalah Pengakhiran Umno adalah dalam pilihan raya ke-13. Melayu pasti akan meninggalkan UMNO, "naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.


Kekeliruan

Hanya beberapa hari lalu, Menteri Pengajian Tinggi Khaled Nordin memberitahu bahawa sukatan pelajaran sejarah untuk sekolah-sekolah akan dikaji semula berikutan "penemuan baru" kisah silam negara. "Kita boleh pergi lebih jauh ke ke masa lampau sejarah dan kita boleh bermula bukan dari 1400 tetapi dari awal-awal lagi," kata Khalid kepada pemberita pada hari Jumaat.

Sementara itu, Ahli Parlimen PAS, Parit Buntar Mujahid Yusof Rawa telah menyeru MPN atau Majlis Profesor Negara untuk menarik balik gelaran profesor Kling Zainal itu.

"Kami juga menuntut bahawa dia menarik balik kenyataan beliau bahawa Malaysia tidak pernah dijajah tetapi semata-mata dilindungi oleh British," kata Mujahid kepada pemberita di Pulau Pinang.

Zainal membuat gempar pada minggu lepas, apabila berhujah bahawa Tanah Melayu tidak pernah menjadi sebuah tanah jajahan tetapi hanya "naungan". Motif-Nya adalah semata-mata untuk membuktikan Timbalan Presiden PAS Mat Sabu salah dalam menyatakan bahawa pejuang kebebasan Melayu seperti Mat Indera dan Putera-AMCJA telah berjuang untuk kemerdekaan dan akan menang, jika tidak kerana Umno menikam mereka dari belakang dan memaksa beberapa orang bergabung tenaga dengan Parti Komunis untuk melawan British.

Mat Indera adalah seorang wira bagi orang Melayu pada masa lalu, tetapi dilabel sebagai pemberontak Komunis oleh British kerana dia menentang mereka. Namun, bagi Zainal Kling, hanya Singapura, Melaka dan Pulau Pinang telah dijajah lebih 400 tahun yang lalu, kecuali tempoh antara 1946 dan 1947, apabila Malaya berada dibawah penjajahan Jepun semasa Perang Dunia II.

Pembohongan yang terang

Seperti kebiasaan di 'Bolehland, dimana telah dipopularkan oleh Mahathir dan UMNO beliau menegaskan, terdapat pihak tertentu yang telah menulis semula sejarah kita.

"Saya tealah melalui masa di bawah pemerintahan British, Jepun, Thai, dan kemudian pentadbiran tentera British dan orang awam, dan akhirnya kemerdekaan Malaysia. Saya telah memerhatikan sejarah di depan mata saya, dan saya mendapati bahawa ada orang yang membuat kenyataan-kenyataan yang tidak relevan langsung, bukan fakta. Saya fikir penting supaya mereka tidak cuba mencipta sejarah dan berpegang kepada fakta-fakta sejarah, "kata Mahathir.

'Bolehland' merujuk kepada jenama politik Mahathir yang diamalkan semasa pemerintahan beliau dari tahun 1981 hingga 2003. Mahathir sering akan menuduh orang lain atau menyalahkan orang lain untuk melakukan dengan tepat apa yang dia lakukan atau cuba untuk berbuat sesuatu pada masa yang sama. Ia adalah seperti usaha yang berani untuk mengelirukan dan menipu rakyat, sama seperti pencuri yang melakukan 'rompakan siang hari' untuk kebenaran.
- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...