27 Oktober 2012

Ribut emas Genneva timbulkan risiko politik menjelang PRU 13



 Pada ketika ramai orang Islam di Malaysia memulakan perjalanan pulang ke kampung bersama dengan keluarga mereka untuk merayakan upacara mengagihkan daging dan gelak tawa pada hujung minggu panjang Aidiladha ini, peniaga emas Che Surin Jusoh dari Genneva Malaysia bergelut untuk menjelaskan kepada anak berusia lima tahun mengapa mereka tidak boleh kembali ke Kedah untuk bercuti.

“Anak lelaki saya akan bertanya 'Ma, Kenapa tak bawa Keluar? Lama tak jalan-jalan',” penjual emas berusia 32 tahun itu memberitahu The Malaysian Insider awal minggu ini, pada ketika warga kota tergesa-gesa pulang untuk meraikan percutian Islam itu di kampung halaman.

“Saya tidak tahu apa yang hendak dikatakan ... saya hanya mempunyai RM1, 000 hingga RM2, 000 dalam akaun bank saya,” tambah ibu kepada dua anak dan pencari nafkah tunggal dalam keluarga.

Che Surin adalah antara 60,000 penjual dan pembeli yang telah ditinggalkan dalam kerugian besar selepas Bank Negara menyerbu firma itu dan merampas 200kg emas bulion yang dianggarkan bernilai RM40 juta dari premis di Jalan Kuchai Lama di sini pada 1 Oktober.

Jabatan Hal Ehwal Komersil Singapura juga telah menjalankan operasi yang sama terhadap Genneva Pte. Ltd di Singapura.

Dilaporkan bahawa skim yang dikendalikan oleh Genneva menawarkan pulangan yang sangat tinggi sehingga 24 peratus setahun.

Skim bekerja adalah emas itu diletakkan berharga di antara 18 peratus dan 20 peratus melebihi kadar pasaran, dan pembeli telah dibayar jaminan pulangan bulanan kira-kira tiga peratus. Emas fizikal tidak diserahkan kepada pembeli dan syarikat akan membeli balik pelaburan selepas akhir tempoh kontrak.

Ini bermakna bahawa pulangan atas pelaburan pelanggan muncul dibiayai oleh modal prinsipal yang dimasukkan ke dalam skim melebihi kadar pasaran untuk emas.

Bank Negara juga telah membekukan akaun, cek Genneva Malaysia dan lain-lain aset, kerana mengesyaki syarikat melanggar pelbagai undang-undang perbankan dan kewangan termasuk mengambil deposit secara haram tanpa memberi emas dalam pulangan, wang haram, mengelakkan cukai, pelantikan ejen tanpa lesen, gagal untuk memfailkan dokumen berkanun, dan mewakili dirinya dengan haram sebagai firma pelaburan dan memberi penerangan palsu perniagaannya selepas beberapa aduan yang dibuat dengan pihak polis.

Tindakan bank pusat mencetuskan satu bantahan segera dari 6,000 jurujual yang dikontrakkan untuk menjual dan membeli kembali emas dari Genneva Malaysia yang telah bangkit untuk mempertahankan syarikat dan 60,000 pelanggan dari semua lapisan masyarakat, termasuk profesional dari industri perbankan seperti Che Surin, pesara, pelajar dan The Malaysian Insider difahamkan termasuk ahli-ahli politik dan pelbagai yayasan yang bekerja untuk membiayai badan amal seperti rumah anak yatim.

Sehingga kini, Bank Negara masih belum mendakwa pengarah syarikat tersebut.

Tindakan terhadap Genneva telah menyebabkan tekanan ke atas pentadbiran Najib untuk menyelesaikan kontroversi yang telah mempertaruhkan 300,000 kehidupan - menurut kontraktor Genneva dan pelanggan yang bercakap kepada The Malaysian Insider - dan boleh memberi kesan kepada peluang Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum(PRU) ke-13 yang mesti dipanggil oleh April depan, kurang daripada enam bulan daripada sekarang.

The Malaysian Insider difahamkan bahawa Putrajaya juga menyedari potensi kejatuhan politik yang tetapi terdapat kebimbangan bahawa apa-apa jenis bailout akan melibatkan beberapa bilion ringgit dan akan menjadi bahaya moral.

Che Surin kata, beliau hanya tinggal RM1,000 - 2,000 dalam akaun. — Gambar oleh Choo Choy MayBagi Che Surin yang telah bekerja untuk tiga bank sebelum mendaftar dengan Genneva Malaysia Februari tahun lepas, operasi perniagaan syarikat luar biasa telah dibuktikan sebagai rahmat tuhan apabila beliau menghadapi masalah kewangan dua tahun lalu meletakkan beliau dalam apa yang beliau gelar “musim panas gelap 2010 “.

“Saya tidak dapat membayar bil-bil saya itu,” katanya.

Wanita bertudung bulat itu menceritakan bahawa pada mulanya beliau skeptikal terhadap Genneva Malaysia apabila pelanggan bank itu menceritakan lepada beliau.

 




Ibu (dari kiri) Lim, Che Surin dan Shanthi bergantung kepada pendapatan Genneva Malaysia   

Sambung lagi Disini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...