21 Oktober 2012

Kenyataan Media : Setiausaha Politik MB Kedah Berkaitan ISU GLC


Dah lama admin menunggu kenyataan media dari pihak kerajaan Kedah, ini pun dari fb akaun beliau sebelum nie dok ambik berita dari blog-blog pro PR sahaja, takpa asal kan  ada depa kata kenyataan dari blogger ini bukan sahih sangat.

Masa di PKB pada 2007 -2008, dia dituduh terbabit dengan kes penyelewengan RM10 juta dalam projek Bangunan Baru MPSPk. Masa dia kena cekup dengan SPRM kita tak pernah kaitkan dia dgn UMNO pun...

Masa jadi KPSU Bahagian Perumahan SUK, dia bayar RM2.5 juta kepada kontrakor yang tak buat kerja, buat kerja tak ikut spec, dan tak ikut kadar harga dalam jadual kadar harga JKR.

Exco Perumahan panggil mesyuarat dia tak pernah hadir. Exco Jemput untuk berbincangisu2 perumahan, dia tak pernah mai. Dia hanya tau sebut "Aku penin laaaa" di Cafe Wisma...

2 Exco perumahan pernah mohon ditempatkan pegawai lain yang boleh bekerjasama dengan Kerajaan di Bahagian Perumahan, tak dapat2 lagi... bertahun-tahun dia duduk di situ dari 2009- sampai la ni...

Takkan lah "Kerajaan PAS Kedah" - yang dirujuk oleh agen2 UMNO dalam tulisan di fb dan blog- nak kena tanggung kerja kotoq pegawai yg sengaja membuat honar mcm ini.

Kenapa kerajaan UMNO tak dituduh lesapkan wang RM10 juta dalam projek MPSPk sebab ia dilakukan semasa BN jadi kerajaan di Kedah pada Mac 2008.

Dia juga pernah jadi AJK UMNO Bahagian Kuala Kedah. dia masih UMNO dan kerja untuk UMNO sampai sekarang. Dia jadi setiausaha JKKKP kampung dia sampai la nii.. Ada mana2 agen UMNO di fb dan blog berani kata dia ni PAS ka PKR ka?

Aku tulis ni bukan saja2 nak bongkar salah laku pegawai kerajaan...tapi bila geng UMNO di blog dan fb kata kerja kotoq dia ni adalah kerja "kerajaan PAS Kedah" , aku nak termuntah... Orang UMNO yg mandi, orang PAS yang basah..mana boleh mcm tu...
Beberapa fakta berkaitan kes Kedah Corp Berhad (KCB) dan perniagaannya di Papua New Guinea (PNG) dan 99 East Langkawi (2007).

1. Kerugian perniagaan berjumlah RM6.4 juta yang dialami oleh KCB adalah adalah kos pengurusan perniagaan dalam beberapa aktiviti dan kos pengurusan pinjaman, bukan penyelewengan atau rasuah. 

2. RM134 juta (USD44 juta) ialah jumlah pinjaman yang dibuat oleh KCB dengan Capital Investment Agency untuk membiayai mengambilalihan 70% kepentingan dalam Mas Incorporated (PNG) Ltd. yang berjaya memperolehi kawasan pembalakan di PNG. Ia juga bai membiayai aktiviti lain KCB. Pinjaman ini telah dibatalkan pada Januari 2010 setelah Jawatankuasa penilaian yang dilantik oleh MBI mendapati ia akan menambahkan beban dan risiko kepada syarikat.

3. Pinjaman ini tidak mendapat kelulusan lembaga pengarah KCB, tidak dimaklumkan kepada Lembaga Penasihat MBI dan perjanjian perniagaan tidak dibawa untuk penelitian Penasihat Undang-undang Negeri.

4. Pelaburan perniagaan di PNG ditamatkan di pertengahan jalan untuk mengelak risiko yang lebih besar.

5. KCB juga menanggung beban projek daripada pengurusan terdahulu dalam projek 99East di Langkawi dengan Syarikat Terra Monda (S'pore) Ltd. KCB di bawah Dato' Tajul Urus (Ketua Bahagian UMNO Merbok) pada 2007 menjerumuskan KCB dalam projek 99East yang bernilai RM1.9 bilion, meninggalkan beban kewangan dan risiko yang lebih besar daripada perniagaan di PNG.

6. Hj Akashah yang menjerumuskan KCB dalam masalah di PNG telah ditamatkan perkhidmatan pada 2010 dan beliau menyaman MBI kerana penamatan itu.

7. Sebelum dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif KCB, Hj Akashah yang juga seorang usahawan sudah terbabit dengan tokoh dalam MAS Incorporated - Dato' Manaf- untuk menjalankan perniagaan di PNG, dan kedudukan dalam KCB digunakan sepenuhnya untuk meneruskan hasratnya sebelum itu.

8. Dato' Manaf adalah seorang tokoh 'putar alam' - hal ini dimaklumkan oleh bekas Pengerusi dan Ketua Pengarah LTH dalam satu pertemuan dengan saya di Kuala Lumpur pada 2010. Dato' Manaf telah menyatakan berjaya melibatkan KCB dalam perniagaannya di PNG kepada beliau satu majlis makan malam di Istana Anak Bukit, tetapi sudah terlewat untuk saya memberi amaran kepada KCB dan MBI.

9. KCB telah dimusnahkan oleh peniaga-peniaga yang menjadikan 'penipuan' sebagai modal dalam perniagaan mereka, dan 'kelurusan' pengurusan KCB telah menjadikan syarikat dan pemegang saham sebagai mangsa.

10. Kerajaan PR Kedah yang masih baru dalam selok belok perniagaan antarabangsa masih sempat menghentikan risiko yang lebih besar melalui penglibatan anak-anak syarikat dengan aktiviti perniagaan antarabangsa.


Kedahkini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...