25 Oktober 2012

Gempar ! Rosmah Mansor Miliki Permata Berharga 1 Billion..???



Permata Bernilai 1 Billion Milik Rosmah Mansor

Rosmah Mansor terkenal dengan sifat kegemaran beliau terhadap permata & berlian.Minat ini agaknya memberi idea kepada beliau untuk menubuhkan Program PERMATA yang dilaungkan kesana kemari setiap kali Rosmah Mansor berucap. Kononya permata itu adalah segalanya dan permata yang mana sebenarnya yang dirujuk oleh beliau? Permata ditangan atau Program Permata Negara?

Adakah akhirnya beratus juta peruntukan duit rakyat akhirnya ke tangan penjual & pengedar permata dan berlian atau anak yang dikatakan permata negara akhirnya dilayan seperti kaca.

Artikel kali ini mendedahkan pelbagai persoalan yang mungkin tidak ramai ketahui kerana ianya disimpan rapi untuk kita rakyat tidak ketahui kecuali Rosmah Mansor.

Bagaimana Program Permata Negara ini bermula & kenapa negara memerlukan Program Permata Negara sedangkan kita telah mewujudkan pelbagai program seperti Taska, Kemas dan sebagainya yang telah sedia wujud dan beroperasi diseluruh negara.

Tadika Kemas

Tetapi hakikatnya, kerajaaan telah mengambil ringan akan program ini apabila ianya mula dibebankan kepada rakyat dengan mewujudkan pelbagai pusat penjagaan dan pembelajaran swasta. Ini adalah hasil kerja kerajaan yang telah mengabaikan Kemas & Taska sebelum ini kerana mereka melihat ianya boleh diuruskan oleh pihak swasta.Kita masih ingat bagaimana tahun 70an and 80an yang mana setiap anak kita dihantar ke Tabika Kemas bukan ke pusat pembelajaran swasta.

Jadi adakah relevan Permata Negara yang dikecohkan kesana kesini seumpama sebuah program yang terlalu hebat dimuka dunia ini dan hanya yang terpilih sahaja yang harus menikmati pendekatan Program Permata Negara.

Di negara membangun lain, seawal usia 2 tahun atau 2.5 tahun kerajaan mereka telah mula memberikan pendidikan percuma kerana mengetahui hakikat pentingnya kanak-kanak ini diberi asuhan yang betul dan minat yang mereka gemari. Tetapi program ini menyeluruh kepada setiap anak kelahiran negara tersebut bukan untuk yang terpilih.
Oleh itu kita harus mengetahui apa itu Program Permata Negara & kenapa ianya hanya untuk yang terpilih sahaja.

1.0 Peruntukan Budget





Artikel "The Star"
KUALA LUMPUR: A sum of RM1.2bil will be allocated to various government agencies in an effort to provide quality pre-school education, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said.
The agencies include the Social Welfare Department, Education Ministry, Permata Negara and Department of National Unity and Integration which involve directly in providing pre-school education.
"In addition, RM380mil will be allocated to the Education Ministry for placement of kindergarten teachers," he said when tabling the 2013 Budget in the Dewan Rakyat, here, Friday.
Najib, who is also Finance Minister, said the Government also proposed several incentives to ensure children receive proper care while nurturing positive mental development.
He said the incentives included an RM10,000 launching grant to assist operators of Early Childhood Care and Education (ECCE) private centres in opening new pre-schools of high quality.
About 1,000 new private ECCE centres would benefit from this initiative, he said.
Dimanakah Permata Negara bernaung?




Pejabat Permata Negara-Jabatan Perdana Menteri

BAHAGIAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK (PERMATA)
JABATAN PERDANA MENTERI
W101, Aras 1, Blok 3440,
Enterprise Building 1, Jalan Teknokrat 3,
63000 Cyberjaya. Selangor DArul Ehsan, Malaysia.
Tel: 03-8319 4000
Faks: 03-8319 4001/03-8318 8645
Web: http://www.permata.jpm.my

Permata Negara merupakan sebuah bahagian dibawah Jabatan Perdana Menteri. Ianya diketuai oleh Setiausaha Bahagian (SU)yang memegang jawatan pada Gred M54 dan bersama lebih kurang 21 pegawai keseluruhan bahagian tersebut. Boleh kita katakan Bahagian Permata Negara merupakan salah atu unit operasi terkecil di Jabatan Perdana Menteri dan ianya tidak diketuai oleh Ketua Pengarah seperti mana bahagian-bahagian lain di Jabatan Perdana Menteri.

Fungsi Permata Negara

Mereka dikatakan badan induk yang akan mengubal dasar pendidikan awal negara dan aktiviti mereka hanya tertumpu kepada program anak permata negara.

Peruntukan Budget mewah untuk Permata Negara

Tidak pernah mana-mana bahagian menerima peruntukan yang begitu banyak yang dijangkakan beratus-ratus juta setahun kepada bahagian yang hanya memiliki 21 kakitangan dan tiada Ketua Pengarah & tanpa tujuan yang jelas yang memberi faedah menyeluruh kepada negara atau rakyat.

Sambung Lagi   Malaysiacrisis

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...