26 Disember 2011

RESORT FANTASI - ANAK LANGKAWI MENGIGIT JARI

Gambar ihsan : namrons new/fb

Oleh: YB Pulau Paku

Langkawi, 24hb.Disember 2011 - Penduduk-penduduk sekitar Air Hangat dikejutkan oleh sekatan jalan yang dibuat oleh pihak Tanjung Rhu Land yang tidak membenarkan orang awam memasuki kawasan Tanjung Rhu melalui jalan utama tersebut. Rata-rata pemilik Gerai, opretor bot pelancung dan nelayan tidak dapat menjalankan aktiviti mereka pada hari tersebut sehingga mereka terpingga tindakan tanpa notis oleh pihak tuan tanah.

Lebih lagi pelancung-pelancung persendirian dan teksi-teksi yang amat kecewa kerana terpaksa berpatah balik dari mengunjung kawasan Pantai tanjung Rhu tersebut. Distinasi yang popular yang mesti dikunjungi setiap pelancung ke Langkawi. Dan semenjak akhir-akhir ini menjadi tempat menurunkan pelancung untuk melawat persekitaran laut seperti Kilim Geopark juga aktiviti-aktiviti dilaut. Terdapat lebih kurang 60 buah bot pelancung beroperasi disekitar pengkalan Tanjung Rhu.

Punca-punca sekatan tersebut dari maklumat dalaman kerana terdapat pengusaha-pengusaha bot

disana telah menebang pokok-pokok Rhu disekitar jeti dan bercadang untuk membina bangunan Kedai dua tingkat tanpa makluman dan persetujuan pemilik tanah. Setelah diberi amaran mereka tidak peduli dan masih meneruskan pembinaan tersebut. Jadi untuk menyelesaikan perkara tersebut pihak tuan tanah telah menyekat laluan jalan masuk dikawasan tanah mereka.


Pada awal tahun 1980-an, dalam apa yang kemudian salah satu daripada bahagian-bahagian yang paling indah Langkawi, satu kawasan yang dipanggil Tanjung Rhu, Mahathir meminta sebuah syarikat yang dikenali sebagai Kaedah Progresif (Promet) untuk mewujudkan sebuah resort fantasi yang akan termasuk padang golf 18-lubang, gelombang lagun buatan, kolam renang luas dan banyak pemesongan lain. Penyokong projek yang diisytiharkan bahawa ia akan mewujudkan 10,000 pekerjaan dan membawa masuk $ 400 juta dalam perbelanjaan pelancong menjelang tahun 1991. Kira-kira 70 keluarga menjual tanah mereka kepada kerajaan negeri ini melalui PKNK (Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah, kemudian usaha sama dengan PROMET untuk dimajukan projek fantasi tersebut.

Kemudian projek tersebut terbengkalai kerana pemaju mengalami masalah kewangan yang tenat dan pada waktu itu, Tanjung Rhu kelihatan seperti ia telah dilanggar oleh bom. Jika sekali terdapat hutan bakau, blok konkrit terletak di paya berlumpur. Atap zink berkarat terletak dipintal dalam timbunan antara rumpai, kering dan berduri. Ia berlaku sekitar tahun 1987, apabila sokongan kewangan untuk projek Promet juga gagal diperolehi. Kemudian promet telah menjual Harta tanah kepada Idris Hydrolic Berhad yang mana syarikat ini juga gagal untuk memajukan projek tersebut dan akhirnya di jual kepada pemilik sekarang Tanjung Rhu Land Berhad dikuasai oleh usahawan terkemuka TS Tajudin Ramli.

Anak-anak muda dikawasan tersebut yang kebanyakan terlibat dengan industri pelancungan mengeluh terutama dalam media sosial FB. Mereka tidak tahu asal usul kisah ini bagaimana mereka terasa dihalau di negeri sendiri, inilah betapa pentingnya undi anda supaya anda-anda tidak ditipu oleh politikus lintah darat yang menjual segala keringat, tanah,alur,sungai dan pantai tanpa ada ruang untuk bernafas.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...