25 Disember 2011

Jepun meluluskan bajet $ 1.16-trilion


Gambar fail menunjukkan Ginza stesen metro di Tokyo

Kabinet Jepun meluluskan 90,334 trilion yen ($ 1.16 trilion) bajet bagi tahun fiskal 2012, dengan peratus 49 rekod yang dibiayai oleh bon walaupun sebagai negara yang berusaha untuk mengekang hutang awam besar-besaran.

Menteri Kewangan Jun Azumi berkata Jepun telah mencapai "had" dalam bergantung pada hutang dan berkata beliau sedar masyarakat global memerhatikannya cahaya daripada masalah hutang yang serius di Eropah.

Di bawah bajet draf hendaklah dikemukakan kepada Parlimen tahun depan, kerajaan akan menerbitkan bon segar bernilai 44.2 trilion yen dalam tahun dari bulan April, memburukkan lagi hutang awam di Jepun, yang pada hampir dua kali ganda KDNK terburuk di kalangan negara-negara perindustrian.

Bajet yang dicadangkan dari segi teknikal 2,2 peratus lebih kecil daripada anggaran asal bagi tahun berterusan hingga Mac.

Tetapi media tempatan berkata bajet dalam realiti adalah yang terbesar, bernilai lebih daripada 96 trilion yen, apabila barang-barang utama yang menyumbang dalam langkah-langkah belanjawan yang berasingan dimasukkan, seperti wang yang diperlukan untuk membina semula yang dilanda tsunami timur laut.

Menteri Kewangan berkata reformasi menyeluruh cukai dan bajet yang perlu untuk memastikan penyediaan perkhidmatan awam dan untuk mengembalikan keyakinan masyarakat antarabangsa sebagai sebuah negara yang terus mengumpul hutang.

"Saya fikir bahawa proses membuat bajet Jepun dan pergantungan ke atas hutang awam telah mencapai had mereka," Azumi memberitahu satu sidang akhbar.

Draf belanjawan menunjukkan Keadaan yang mencemaskan Jepun fiskal dengan hasil cukai yang dianggarkan 42,346 trilion yen, yang jatuh pendek terbitan bon yang direka untuk tahun ketiga berturut-turut.

Kos hutang-servis dianggarkan 21,944 trilion yen, satu perempat daripada bajet yang dirancang dan 51.8 peratus daripada hasil cukai yang dianggarkan.

Bajet draf meninggalkan 3,775 trilion yen untuk digunakan bagi pembinaan semula kawasan yang dilanda gempa bumi dan tsunami dan ¥ 2682000000000 "bon pembinaan semula".

Dalam usaha belanjawan yang luar biasa, kerajaan juga telah memutuskan untuk mengeluarkan 2,6-trilion-yen bernilai bon khas untuk dana pencen untuk menampung bayaran yang kerajaan sepatutnya membuat pesara akan datang tahun fiskal.

Bon khas tidak akan diambil kira dalam belanjawan utama dan nampaknya mengurangkan jumlah terbitan bon.

Azumi menekankan keperluan untuk meningkatkan cukai penggunaan lima peratus untuk membayar untuk memperluaskan kos pencen sebagai mengecut penduduk umur bekerja Jepun.

"Saya ingin (orang ramai Jepun) untuk membolehkan kita untuk menaikkan cukai penggunaan dan membaik pulih struktur cukai hasil untuk membuat diri kita sepenuhnya bersedia untuk menjaga masyarakat yang berterusan penuaan dan entah bagaimana menterbalikkan kejatuhan kadar kelahiran," katanya.


- Dow Jones Newswires

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...