27 Disember 2011

Pemegang amanah PERKIM dituduh pecah amanah RM3.7 juta

SHAH ALAM, 27 Dis – Tiga pemegang amanah Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) cawangan Damansara Utama (PDU) dengan dua daripada mereka bergelar ‘Datuk’ hari ini telah dituduh di Mahkamah Sesyen Shah Alam membabitkan kesalahan pecah amanah.

Tertuduh, Datuk Ariffin Suhaimi,74, Pengerusi PDU bersama dua lagi pemegang amanah Datuk Baharin Baba, 58, dan Abas Adam,60, dituduh melakukan kesalahan di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan dan di baca bersama dengan Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

Sebagai pemegang amanah kepada PERKIM Damansara Utama – yang telah diamanahkan dengan wang balasan daripada projek menaiktaraf jalan B9/FT015 dari Lapangan terbang Subang ke Hospital Sungai Buloh yang berjumlah RM3,700,000, ketiga-tiga tertuduh telah melakukan pecah amanah terhadap harta tersebut.

Berdasarkan pertuduhan yang dibacakan di hadapan hakim, ketiga-tiga tertuduh didakwa secara bersama di antara 1 April 2002 dan 22 April 2004, di pejabat PERKIM Cawangan Damansara Utama, Petaling Jaya.

Bagaimanapun ketiga-tiga mereka tidak mengaku salah atas tuduhan berkenaan.

Hakim, Asmadi Husin menetapkan wang jaminan RM10,000 setiap seorang dan 27 Januari depan sebagai tarikh sebutan semula kes.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diwakili oleh Timbalan Pendakwaraya Kevin Morais, manakala penguambela Najah Ariffin dan Normala Lot mewakili anak guam masing-masing.

Sekiranya sabit kesalahan, ketiga-tiga tertuduh boleh dihukum dibawah seksyen yang sama

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...