25 Disember 2011

ULANG TAHUN TSUNAMI KETUJUH -THAILAND PEKA PELABURAN INDUSTRI PELANCUNGAN DAN KESELAMATAN


Baht 140m untuk melindungi wilayah-wilayah Andaman
ULANG TAHUN TSUNAMI KETUJUH menandakan


Lima wilayah di sepanjang pantai Andaman akan membelanjakan 140 juta baht pada usaha pencegahan bencana dan tebatan, kata Phuket Gabenor Tri Augkaradacha.

Pengumuman ini datang sebelum ulang tahun ketujuh tsunami esok Lautan Hindi pada tahun 2004.

Encik Tri berkata kerajaan telah memberikan belanjawan pada tahun fiskal 2012 untuk Phuket, Phangnga, Krabi, Ranong dan Trang wilayah. Beliau berkata, ia menandakan usaha yang konkrit oleh wilayah-wilayah yang paling terdedah kepada bencana maritim untuk bekerja bersama-sama untuk membina satu sistem untuk mencegah dan mengurangkan.

"Baht 140 juta akan dibelanjakan untuk penubuhan pusat teknologi maklumat, yang akan menyusun maklumat mengenai bencana alam dan sistem amaran awal di Laut Andaman," kata Encik Tri. Beliau menambah bahawa tidak akan kubu pemindahan di lima wilayah itu juga.

Beliau berkata usaha itu akan meningkatkan keyakinan pelancong di lima wilayah, yang beberapa destinasi yang paling kerap dilawati di negara ini.

Kenyataan beliau datang sebagai pihak berkuasa wilayah Phuket semalam menyediakan memperingati tsunami tujuh tahun lalu. Phuket teruk terjejas akibat bencana, yang yang membunuh beribu-ribu orang di Thailand dan beratus-ratus ribu di semua negara-negara yang terjejas.

Acara Memorial diadakan di kawasan-kawasan Andaman setiap tahun.

Phaithoon Upattisaling, pengerusi Pertubuhan Phuket Provincial Pentadbiran, berkata tahun ini pihak berkuasa tempatan juga telah cuba untuk mendidik pelajar dan anak-anak muda tentang bencana alam dan pencegahan bencana.

Organisasi pentadbiran tempatan telah bersedia untuk mengendalikan bencana alam, kata Encik Phaithoon. Kakitangan telah melalui beberapa latihan pemindahan dan diamalkan pelan amaran awal.

Bang-ornrat Chinaprayoon, pengarah Pejabat Phuket Tourism Authority of Thailand, berkata saudara-mara ramai warga asing yang terbunuh semasa 2004 tsunami telah mengembara untuk menyertai acara-acara peringatan yang diadakan di Phuket pada tahun ini. Beliau berkata aktiviti amaran tsunami membawa keluarga mereka yang terlibat ke kawasan-kawasan yang terlibat.

Kira-kira 5.5 juta pelancong telah melawat Phuket setakat ini tahun ini.-Bangkok Post

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...