11 Mei 2013

TERHOT! PANDANGAN DUNIA KERAJAAN NAJIB GOYANG...

Najib akan diminta lepaskan semua jawatan?.. kirim salam laaa...

Laporan dari Reuters yang disiarkan oleh sebuah media cetak di New Zealand menyatakan, Perdana Menteri Malaysia Najib Tun Razak berkemungkinan melepaskan jawatannya di penghujung tahun ini, memetik sumber dalaman partinya apabila Barisan Nasional menang tetapi dengan prestasi paling buruk di dalam sejarah pilihanraya di Malaysia.

Najib, 59, telah cuba memperkuatkan masa depan politiknya dengan harapan memperkukuhkan majoriti BN di parlimen melalui pemberian BR1M kepada rakyat Malaysia sebelum berlansungnya pilihanraya kali ke 13 pada 1 Mei yang lalu.

Tetapi usaha Najib dilihat gagal setelah BN cuma memenangi 133 kerusi daripada 222 kerusi parlimen, kurang 7 kerusi daripada pencapaian BN pada tahun 2008 dan gagal memperolehi majoriti 2/3 yang diharapkannya.

Untuk kali pertama di dalam tempoh 44 tahun, BN juga gagal untuk meraih undi popular. Tertekan dengan keputusan itu, Najib kini berdepan dengan tugas sukarnya selepas ini.

“Kita akan dapat menyaksikan Najib akan turun di penghujung tahun ini,” kata seorang pemimpin kanan UMNO, parti yang mendominasi BN.

“Beliau mungkin enggan (letak jawatan), kita tak pasti tentang itu, namun beliau telah menunjukkan prestasi paling buruk. Beliau kini tidak mempunyai banyak kuasa tawar-menawar lagi,” katanya, yang lebih suka untuk tidak mendedahkan identitinya.

Mantan Perdana Menteri Mahathir Mohamad, yang masih mempunyai pengaruh di dalam UMNO, memberitahu Reuters tahun lalu bahawa Najib perlu memperbaiki kedudukan 140 kerusi yang dimenangi di dalam tahun 2008 atau berrisiko kedudukannya tergugat.

Kaum Cina, yang membentuk seperempat penduduk Malaysia, memilih untuk menolak Barisan Nasional, satu penerusan terhadap tren 2008.

Mereka telah menolak dengan jelas parti MCA, parti kaum Cina di dalam BN. Najib, yang tersentak dengan keputusan pilihanraya tersebut telah menyalahkan “Tsunami Cina” sebagai faktor kekalahan BN.

Namun yang nyata juga, sokongan dari masyarakat Melayu terhadap BN, terutama di kawasan bandar, juga merudum, satu petanda kelas menengah Melayu kini mengharapkan satu perubahan.


Najib, akan terpaksa berdepan dengan cabaran dari dalam UMNO sendiri seawal Oktober atau November, apabila parti itu mengadakan perhimpunan dan pemilihan terhadap kepimpinan parti.

“Di dallam pemilihan kali ini, kita akan dapat menyaksikan mereka yang tak berpuas hati bangun dan meminta Najib untuk meletakkan jawatannya", kata sumber berkenaan yang juga pernah menduduki kerusi kabinet sebelum ini.

Barisan Nasional juga gagal untuk merampas Selangor, yang diwarwarkan sebelum ini oleh Najib, negeri yang amat perlu ditawan kembali oleh UMNO
.

“Najib kini mengepalai sebuah parti yang kehilangan undi popular, sebuah parti gabungan yang terpaksa berhempas-pulas untuk membuktikan legitimasi pemerintahannya,” kata Wan Saiful Wan Jan, Ketua Institut Untuk Democradi Dan Hal-Ehwal Ekonomi di Kuala Lumpur.

“Pada pendapat saya ia bukan perkara mudah untuk Najib”, tambahnya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jangan terpengaruh dgn cerita sensasi mcm ni... DSNTR tak kan turun dari tahta sekarang.. org besar sebelah dia tak kan bagi dia turun.. Kang mana dia nk duduk...PR jgn lah syok sendiri berharap berlaku keruntuhan UMNO.. dia pasti akan mencari jalan mengukuhkan lagi UMNO dan kedudukannya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...