10 Mei 2013

TERHOT ! KEPUTUSAN PRU13 PETANDA DR.M SUDAH LUPUT TARIKH


Keputusan PRU13 petanda Dr M sudah tidak berpengaruh

KUALA LUMPUR, 8 Mei — Pilihan Raya Umum 2013 adalah petanda Tun Dr Mahathir Mohamad sudah tidak lagi berpengaruh dalam kuasa politik, analisis di mana dan bagaimana beliau berkempen adalah merupakan petanda jelas.

Bekas perdana menteri itu berkempen tidak henti-henti namun calon Barisan Nasional (BN) disokong atau berkongsi cita-cita dengan beliau - seperti ahli politik kontroversi Zulkifli Noordin dan Ibrahim Ali, kedua-dua tewas.

Di Kedah, walaupun anaknya Datuk Mukhriz telah ditabal sebagai Menteri Besar sebaik sahaja - ahli politik tempatan dan pemerhati telah menyatakan PAS telah disingkir adalah kerana tadbir urus yang lemah oleh parti komponen Pakatan Rakyat (PR) tersebut.

Mahathir tidak memenangi Kedah untuk BN tetapi sebaliknya adalah kerana PAS yang akan kehilangan negeri tersebut, kata seorang pemimpin politik veteran Umno di negeri Kedah kepada The Malaysian Insider.


Usaha Dr Mahathir untuk mewujudkan pertarungan di Gelang antara Melayu dan Cina juga mengalami kegagalan teruk.

Ramai penganalisis dan ahli politik BN berkata langkah beliau memainkan isu perkauman sepanjang kempen Pilihan Raya 2013 juga menyebabkan sokongan kepadanya semakin menurun.

"Beliau masih mempunyai penyokong khususnya di kalangan kaum Melayu, mereka tidak akan merendahkan martabat pemimpin yang mereka rasa telah lama bersama mereka.

"Tetapi ya... mungkin pada suatu ketika masanya sudah berakhir. Apa yang dia kata, bagaimana dia berkata, mungkin sudah tidak menarik di kalangan generasi muda, di kawasan bandar. Tapi kita jangan lupa, beliau bukan PM hari ini," kata setiausaha Umno Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahlan kepada The Malaysian Insider.

Namun, pemimpin lain tidak memberi ruang kepada beliau dan berpendapat Dr Mahathir yang sudah mencecah 87 tahun sewajarnya bersara dan menjauhkan diri daripada politik semasa kerana sudah lagi relevan.

Mereka berpendapat di zaman politik media sosial, pengaruh Dr Mahathir menyusut dengan cepat kerana rakyat Malaysia lebih suka jenama yang lebih liberal, sederhana dan politik inklusif yang dibawa oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sokongan kuat ke atas Dr Mahathir di kalangan pengundi Melayu tradisional generasi tua dilihat tidak mencukupi untuk membantu kemenangan BN pada pilihan raya selepas ini.

Mereka berkata pengundi bandar yang berkembang pesat, kelas pertengahan dan muda tidak lama lagi akan membentuk sebahagian pengundi yang lebih besar.

Berdasarkan corak pengundi Pilihan Raya 2013, demografik pengundi ini adalah kunci utama yang perlu BN menangi jika mahu mendapat mandat yang lebih kuat pada pilihan raya mendatang.

"Saya berharap dengan melihat analisis pilihan raya, beliau akan sedar masanya sudah berakhir," kata ketua eksekutif Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS), Wan Saiful Wan Jan.

"Beliau meninggalkan pentadbiran negara ini kepada generasi baru ahli politik yang diketuai oleh Najib.

"Beliau sudah berada pada zamannya dan telah melakukan banyak perkara menakjubkan tapi masanya dalam politik sudah tamat. Sebelum beliau memusnahkan legasinya, sudah tiba masanya beliau bersara dengan aman," katanya.

Pilihan Raya 2013 menyaksikan calon pilihan pro-Melayu Dr Mahathir seperti Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali dan naib presiden Datuk Zulkifli Noordin kedua-duanya gagal mendapat kemenangan.

Bercakap kepada The Malaysian Insider baru-baru ini, ketua bahagian Umno Shah Alam Datuk Ahmad Nawawi M. Zin mengakui jika Dr Mahathir tidak berkempen di Shah Alam, BN mungkin boleh mendapat lebih banyak undi.

"Secara keseluruhannya, di bandar-bandar, saya rasa pengaruh Dr Mahathir tidak lagi relevan kerana isu yang beliau membawa dan pendapat beliau tidak benar-benar sesuai dengan generasi semasa, terutama dengan sokongan terhadap Perkasa.

"Mungkin BN perlu kaji semula perkara ini," kata beliau.

Dikala lawan mereka Pakatan Rakyat (PR) memastikan pemimpin mereka bekerja keras menjauhkan diri daripada perkauman semasa berkempen, Dr Mahathir sebaliknya mengeluarkan ucapan-ucapan berasaskan kaum sepanjang tempoh berkempen 15 hari lalu.

Beliau berkali-kali menyerang musuh parlimennya Lim Kit Siang kerana meninggalkan kerusi Ipoh Timur untuk bertanding di kerusi majoriti Cina Gelang Patah, memanggil pemimpin veteran DAP itu sebagai "sangat perkauman" kerana cuba untuk mempengaruhi masyarakat Cina untuk membenci Melayu.

"Saya akan bercakap dengan lantang. Lim Kit Siang adalah rasis. Lim Kit Siang adalah rasis. Lim Kit Siang adalah pelampau perkauman," kata beliau semasa berceramah di Shah Alam tiga hari sebelum pengundian.

Bercakap kepada The Malaysian Insider baru-baru ini, Tan Sri Rafidah Aziz, pemimpin Umno veteran yang berkhidmat di bawah pentadbiran Dr Mahathir bersetuju penggunaan perkauman untuk mendapat sokongan perlu ditolak.

"Hari untuk kita menjadi juara satu-satu kaum sudah berakhir. Saya tidak pernah bersetuju. Kita adalah rakyat Malaysia dahulu dan itu adalah perkara utama.

"Saya adalah rakyat Malaysia yang ditakdirkan berbangsa Melayu... tapi ia adalah kebanggaan Melayu yang kita bawa bersama semasa kita berada diluar sana," kata beliau.

Pengarah kaji selidik Merdeka Center, Ibrahim Suffian walaubagaimanapun menegaskan pengaruh Dr Mahathir di kawasan luar bandar di Malaysia masih besar meskipun ditolak di kawasan bandar kelas pertengahan.

Tetapi dia bersetuju pengaruh meluas seperti mana yang dijangkakan Umno dan Dr Mahathir kerana banyak juga pengundi Melayu yang sudah berpindah menyokong pembangkang.

"Pengundi lebih arif. Mereka menolak jenama cauvinisme kaum," tambah beliau.

Tetapi Ibrahim berkata Dr Mahathir masih mempunyai pengaruh yang besar dalam Umno, parti utama dalam BN, ia juga dipersetujui rakan penganalisis politik, Wan Saiful.

"Saya bersetuju ... tetapi beliau lebih berpengaruh di kalangan ahli-ahli Umno dan apabila tiba pilihan raya, apa yang kamu perlu lakukan ialah bukan sahaja menyokong parti anda sendiri," katanya.

Wan Saiful menegaskan bahawa Dr Mahathir harus berundur dari arena politik, ia bagi memastikan imej 'bapa pemodenan" yang diberikan ke atas bekas perdana menteri itu tidak dicemari oleh kesilapan yang beliau buat hari ini.

"Najib adalah PM hari ini dan Dr Mahathir adalah semalam. Najib merasakan terdapat keperluan untuk beliau bergerak ke arah yang berbeza dan ini adalah apa yang beliau sedang lakukan," kata beliau.

Ibrahim juga mengingatkan perubahan drastik dalam pengaliran maklumat di dalam landskap politik hari ini, juga adalah salah satu faktor yang menjejaskan pengaruh Dr Mahathir pada Pilihan Raya kali ini.

"Terdapat cabaran itu kerana Dr Mahathir sebelum ini mentadbir negara semasa tiada media sosial dan rakyat yang mudah dikawal serta lebih kecil.

"Hari ini, generasi muda yang membesar ketika maklumat mengalir. Persekitaran telah berubah, dan banyak juga pemimpin yang telah bertukar," katanya lagi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...