19 April 2013

PECAH BERITA ! PENTEMPURAN BN KEDAH BERTAMBAH SENGIT, BEKAS ADUN & EXCO BN TANDING TIKET BEBAS !!!

Bekas exco agama pulak...dok nak jadi calon bebas...

 SINAR HARIAN 19 April 2013 

ALOR SETAR - Bekas Exco Kerajaan Negeri Kedah, Fadzil Hanafi mengisytiharkan akan bertanding calon Bebas untuk merebut kerusi Dun Alor Mengkudu kerana kecewa dengan pucuk pimpinan Umno dan Barisan Nasional (BN) meletakkan calon wanita kurang dikenali.

Bekas Adun Alor Mengkudu itu bukanlah muka baru dalam politik kerana memenangi kerusi itu dua penggal dan pernah menentang Presiden Pas, Datuk Fadzil Noor di kerusi Dun Bukit Raya pada pilihan raya umum 1995.

Dakwanya, calon Dun Alor Mengkudu, Sharifah Maznah Syed Kassim Barakbah kurang popular dalam kalangan masyarakat dan kemungkinan harapan untuk menang amat tipis kerana perlu berdepan calon muda yang lebih berpengaruh, Ketua Pemuda Pas Kedah, Ahmad Yahya.

“Saya bertanding tiket Bebas bukan kerana tidak mendapat jawatan tetapi, sayang pada partiUmno dan BN dan terkilan sikap kepimpinan negeri menafikan hak calon boleh menang.

“Mereka bercakap soal calon ‘winnable candidate’ tetapi dalam masa sama tidak mempedulikan suara akar umbi yang mahu calon disukai rakyat dengan meletakkan calon pilihan sendiri,” katanya kepada Sinar Harian, di Kampung Kelumpang, Jalan Tok Keling, semalam.

Fadzil berkata, pucuk pimpinan tidak mengambil pengajaran terhadap tsunami politik yang melanda Kedah pada 2008 gara-gara pemimpin rakus mahu mempertahankan kedudukan tanpa mengambil kira suara akar umbi.

“Jika diikutkan pada pilihan raya umum kali ini, peluang untuk BN menawan semula Kedah cukup cerah namun, jika tersilap letak calon mungkin akan merumitkan lagi keadaan,” katanya.

Fadzil memilih untuk bertanding Bebas kerana mahu menjadi penyelamat parti dan kehendak akar umbi supaya dapat merampas semula kerusi Dun Alor Mengkudu daripada pembangkang.

“Saya tidak akan keluar dari Umno, jika ditakdirkan menang atas tiket Bebas saya akan kembalikan semula kerusi itu kepada Umno. Penyokong tidak perlu ragu-ragu untuk memberi undi mereka pada calon Bebas,” katanya.

Bagaimanapun, beliau sedia menarik balik semula borang permohonan calon Bebas jika pucuk pimpinan membuat keputusan untuk menukar calon di kerusi itu pada saat akhir sebelum hari penamaan calon
.



Sementara itu Kem Mukhriz, Ahmad Bashah perang besar

PERANG antara kem Timbalan Pengerusi Umno Kedah, Dato’ Mukhriz Mahathir dengan kem Pengerusinya, Dato’ Ahmad Bashah Md Hanipah sudah tidak dapat dibendung lagi.Cubaan Mukhriz untuk merampas kedudukan supaya diangkat sebagai bakal MB Kedah jika BN menang dari Ahmad Bashah Md Hanipah nampaknya semakin mencolok mata.

Banyak program besar di Kedah yang dianjurkan Mukhriz tanpa kehadiran Ahmad Bashah malah adakalanya secara berdepan menikam antara satu sama lain seperti yang berlaku di program penyerahan sumbangan anjuran MCA Kedah untuk persatuan-persatuan Cina Kedah.

MCA Kedah menjadikan Mukhriz sebagai tetamu utama dan ditulis di belakang sepanduk sedangkan Ahmad Bashah selaku Pengerusi BN Kedah hadir sama.

Dengan ‘kuku’ yang ada Tun Dr Mahathir Mohamad cuba menggunakan pengaruh terhadap Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk melantik Mukhriz sebagai Pengarah Pilihan Raya BN Kedah dan berusaha untuk menyingkirkan Ahmad Bashah sebagai calon di Dun Bakar Bata.

Menurut sumber, slogan-slogan sinis sudah mula dilemparkan kem Mukhriz kepada kem Ahmad Bashah seperti “tidak cerdik” dan “tidak sekolah tinggi”.

Mukhriz juga dikatakan telah menggunakan semua NGO Melayu di Kedah seperti Perkasa dan Pekida untuk dapatkan sokongan termasuk para pegawai kerajaan negeri (KCS).
16 Mac lalu, kem Mukhriz telah menganjurkan Majlis Perhimpunan Anak Kedah di Stadium Juara, Bukit Kiara, Kuala Lumpur yang menyasarkan 5,000 anak Kedah yang hadir dengan mengundang bapanya Dr Mahathir beserta ramai pemimpin Umno Kedah tetapi tidak dihadiri oleh Ahmad Bashah.

Malangnya himpunan itu hanya dihadiri kira-kira 200 orang sahaja. Walaupun hadiah cabutan bertuahnya sebuah Peugeot 205, tidak ramai anakanak Kedah yang hadir.

Pada hari yang sama, puluhan ribu hadir di program ‘Bongkar penyelewengan BN Kedah RM403 juta’ di tengah pekan Alor Setar.

Kata seorang Veteran Umno Kedah, Mahathir juga telah mengadakan perjumpaan tertutup dengan semua veteran Umno di salah sebuah hotel bagi meraih sokongan terhadap anaknya.

“Tapi ada masalah. Ramai veteran tak setuju. Depa elit, orang kampung tak suka. Harta berjuta-juta dan anak dia semua kaya raya.

“Anak Mahathir ada saham syarikat arak dan Mukhriz pun tak bersih, payah orang nak sokong dia. Patutnya Mahathir diam dan bersaralah, tak payah kempen-kempen lagi,” katanya

Tindakan Mukhriz membelakangi bosnya mengundang kemarahan kem Ahmad Bashah yang melabelkan beliau sebagai biadab kepada Bashah yang sudah lama menjadi wakil rakyat dan lebih kerap turun padang daripada Mukhriz yang berada di Pusat.
Terbaru di persimpangan jalan Batas Paip, Kuala Kedah satu kain rentang telah dipasang dipercayai oleh penyokong kem Bashah yang memberi isyarat jelas tidak mahu Mukhriz memporak-peranda BN dan Umno Kedah.

Sepanduk itu mahu Mukhriz dikekalkan sabagai calon Parlimen sekali gus memadamkan impiannya untuk menjadi MB Kedah jika BN menang.
Perang antara kedua kem inilah menjadi penyebab mengapa Najib masih bertangguh untuk mengumumkan calon-calon BN Kedah untuk PRU13.
Apa pun keputusan Najib nanti, masih mengundang perang yang tak berkesudahan antara yang lama berkhidmat dan lama berjuang dengan yang baru muncul yang belum pasti jasa mereka kepada parti.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...