20 Mac 2013

TERPANAS ! KAPAL SELAM SCORPENE DAH BOLEH SELAM DAN MENEMBAK...?


Kemampuan kapal selam scorpene dalam gambaran grafik computer. to all keyboard warrior, anda dijemput menyaksikan pertunjukkan alam maya ini. 


Dikatakan di rantau Asia Tenggara, hanya kapal selam Scorpene milik TLDM yang mampu melancarkan peluru berpandu/misil dari bawah permukaan air untuk tugas antikapal. Tentera laut Vietnam dijangka memiliki kemampuan yang sama tidak lama lagi dengan kemasukan kapal selam kelas Kilo yang dibeli dari Rusia. Sementara tentera laut negara jiran yang lain hanya mampu menembak torpedo sebagai senjata utama kapal selam.

Scorpene kita juga mampu menembak torpedo berat jenis Blackshark selain menyebarkan periuk api maritim.



KD Tunku Abdul Rahman berjaya lancar Exocet SM-39

20 mac- Kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman, membuktikan kehebatannya apabila berjaya melancarkan peluru berpandu jenis Exocet SM-39 dari versi Blok 2 ke permukaan air di kawasan Laut China Selatan, semalam.

Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar berkata peluru berpandu itu mengenai sasaran permukaan 40 meter panjang pada jarak 40 kilometer.

Katanya, peluru berpandu itu dilancarkan pada jam 10.15 pagi semalam sewaktu kapal selam berkenaan berada pada kedalaman 55 meter di mana ia sukar dikesan oleh sistem penderia bawah air mana-mana kapal permukaan.

Penembakan itu dilaksanakan sebagai sebahagian aktiviti kontrak ujian tropika, katanya dalam kenyataan di Kota Kinabalu.

Abdul Aziz berkata pelancaran peluru berpandu itu telah membuktikan keupayaan kapal selam milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) itu melancarkan serangan dari bawah permukaan.

Beliau, yang turut hadir menyaksikan ujian itu, berkata penembakan itu juga bertujuan mengesahkan keberkesanan peluru berpandu itu dan keupayaan sistem persenjataan atau lebih dikenali sebagai SUBTICS KD TAR di kawasan laut beriklim tropika.

Katanya, misil Exocet SM39 Blok 2, yang diperolehi dari Perancis pada 2008, merupakan peluru berpandu bawah permukaan ke permukaan air yang mempunyai berat keseluruhan 2,100 kilogram, panjang enam meter dan diameter 35 sentimeter.

KD Tunku Abdul Rahman adalah antara dua kapal selam jenis Scorpene yang ditempah oleh kerajaan pada 2002 dengan kos pembelian berjumlah RM3.4 bilion.

Kapal selam itu dibina secara bersama oleh DCNS dari Perancis dan Navantia, syarikat pembuat kapal selam dari Sepanyol.

KD Tunku Abdul Rahman tiba di negara ini pada 3 Sept 2009 manakala kapal selam kedua, KD Tun Razak, tiba pada 2 Julai lalu.


Nie apa cerita pulak........


(Bendera Ops Daulat yang dinaikkan di Bukit Lada, Chenor)

MARAN: Di sebalik gesaan pihak berkuasa supaya peristiwa pencerobohan di Lahad Datu Sabah tidak dipolitikkan, Umno pula dilihat cuba mengheret isu tersebut menjelang pilihan raya umum (PRU) yang akan datang ini.

Di simpang masuk ke Kampung Bukit Lada dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Chenor di sini, dikibarkan bendera BN bertulis ‘Ops Daulat PRU 13’ dipercayai dinaikkan oleh petugas-petugas Umno kampung berkenaan.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Ingat mati untuk kusyuk solat - mybabah.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Laaa...hangpa baru tau ka scorpene bole menyelam dan menembak...kitaorg tau lama dah...awat hangpa semua slow sgt...oooo!!! Pasal termkn dakyah suaram anak haram tu yer...ha ah...nak buat mcmana kan...nasib hangpa la....bodoh sgt....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...