04 Disember 2014

TERKINI: EKONOMI MALAYSIA HADAPI ANCAMAN TIGA SERANGKAI



Walaupun Bursa Malaysia menyaksikan pelepasan ringan dengan Indeks Komposit Kuala Lumpur (KLCI) mencatatkan 7.7 mata pada 2 Disember lalu selepas pemulihan berbanding 42 paras terendah pada 1 Disember lalu.

Ia berikutan kaunter rugi mengatasi untung, iaitu berkaitan minyak dan gas manakala institusi perbankan dan perladangan membantu penanda aras 30 saham utama FBM KLCI paras tertinggi.

Penganalisis menjangkakan lantunan sederhana semula susulan penurunan jualan harga minyak dan rancangan Petronas untuk mengurangkan perbelanjaan sebanyak 15 hingga 20 peratus pada tahun 2015.

Walau bagaimanapun, menurut The Star Online, UOB Kay Hian Malaysia Research mengekalkan paras lebihan seperti yang disarankan syarikat sektor minyak dan gas Malaysia seperti Bumi Armada, Barakah Offshore Petroleum dan Deleum berikutan saham yang menarik.

Menurutnya, harga minyak mentah telah jatuh di bawah paras AS $60 (RM205) setong daripada paras tertinggi AS $ 100 (RM341) pada Julai, akhirnya akan pulih dalam jangka masa sederhana. Pada pukul 5 petang semalam, minyak mentah AS susut dua sen kepada AS $68,98 (RM235.8) tetapi Brent meningkat 25 sen kepada AS $72,79 (RM248.8).

Ringgit Malaysia lebih kukuh berbanding dolar AS pada 3,4260 berbanding 3,4340 pada hari sebelumnya.

Pada 1 Disember lalu, Malaysia menerima amaran dari segi ekonomi dan kewangan kerana pasaran saham susut hampir 3 peratus dicetuskan oleh kejatuhan harga minyak dan mengalami penurunan AS $70 (RM239) setong. Walaupun harga minyak sawit mencatatkan kejatuhan terbesar sehari dalam tempoh 16 bulan akan menambah masalah kepada negara dan rungutan rakyat.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa berita positif mengenai harga minyak sawit mentah bagi penghantaran bulan ketiga meningkat RM29 kepada RM2,138 pada 2 Disember lalu.

Kesemua penunjuk indikator teknikal merujuk penurunan lebih rendah harga minyak.

Para penganalisis teknikal WTI berkata - penanda aras harga minyak yang digunakan Bank Negara untuk mengira petunjuk ekonomi - perlu mencari sokongan di AS $64 (RM218.8) setong.

Sekiranya ia berada di bawah paras itu, ia boleh susut sehingga ke US $32,40 (RM110) setong - harga yang paling rendah dicatatkan sejak beberapa tahun kebelakangan ini apabila ia mencecah AS $32,40 setong pada 19 Disember 2008, sebelum meningkat kepada AS $114,83 pada 2 Mei 2011.

Ketua Eksekutif merangkap Presiden Petronas Tan Sri Shamsul Azhar Abbas berkata pada 28 November lalu, bahawa industri berkaitan minyak penyumbang negara telah merancang untuk memotong perbelanjaan untuk tahun depan antara sebanyak 15 dan 20 peratus dan menegaskan bahawa sumbangannya kepada pendapatan Kerajaan Persekutuan dalam bentuk cukai, royalti dan dividen mengalami penurunan sebanyak 37 peratus kepada RM43 bilion daripada RM68 bilion pada tahun ini.

Penganalisis berkata jualan boleh menjadi berlebihan dan dijangka pemulihan lega apabila harga minyak menyelesaikan.

Kejatuhan harga minyak, yang paling rendah dalam tempoh lima tahun, secara umumnya kerana perang pengeluaran antara Opec dan ledakan minyak Amerika daripada pengeluar minyak syal.

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, Amerika Syarikat telah menjadi pengeluar utama minyak dan gas syal - bahan api yang yang diekstrak daripada serpihan batu - mengancam kedudukan Arab Saudi sebagai negara pengeluar minyak yang dominan.

Sebagai tindak balas kepada ancaman, Opec, yang dipengaruhi oleh Arab Saudi, telah berikrar untuk meneruskan pengeluaran minyak di pasaran di mana bekalan telah mengatasi permintaan.

Ini telah membawa kepada jatuh bebas dalam harga minyak global yang menurun sebanyak lebih daripada 40 peratus sejak Julai lalu.

Pada 1 Disember lalu selepas pembukaan kaunter AS, harga minyak jatuh di bawah paras AS $65 (RM222) setong.

Arab Saudi berharap untuk memecahkan kembali minyak syal dan pengeluar gas dengan membuat operasi mereka tidak berdaya maju dari segi kewangan.

Ia telah dilaporkan sebelum ini bahawa pada harga di bawah AS $80 setong, pengeluar minyak SYAL akan muflis.

Walau bagaimanapun, Bloomberg melaporkan bahawa hanya kira-kira empat peratus daripada AS pengeluaran minyak syal memerlukan AS $80 (RM273) setong atau lebih menjadi berdaya maju dari segi ekonomi.

Kekayaan diperolehi sektor kertas lenyap susulan kekalahan saham minyak dan gas hampir RM8 bilion.

Tekanan menerusi aktiviti penjualan juga merebak ke saham-saham komoditi perladangan, dengan minyak sawit mentah bagi penghantaran bulan ketiga turun RM63 kepada RM2,109 per tan. Kejatuhan harga minyak mentah akan memberikan impak kepada biodiesel kurang berdaya maju, dilihat sebagai alternatif pada harga semasa.

Ketua Pengarah Pusat Penyelidikan UOB Kay Hian Malaysia Vincent Khoo berkata senario harga minyak mentah yang susut lebih rendah akan membawa implikasi negatif kepada ringgit dan keupayaan kerajaan persekutuan untuk menghabiskan cara untuk mengepam pertumbuhan ekonomi.

Ketua penyelidik, produk dan pelaburan alternatif di Etiqa, Chris Eng, berkata berdasarkan kepada kejatuhan nilai ringgit, dana matawang asing boleh berada di belakang jualan.

"Bagaimanapun, jualan hari ini berlaku secara berlebihan dan saya percaya boleh menjadi bantuan pemulihan," katanya, berdasarkan kepada peningkatan pertumbuhan ekonomi AS dan aliran mudah tunai yang mencukupi dari China dan Jepun.

Merujuk kepada laporan, Eng berkata, Bank of America percaya defisit bajet Malaysia akan melonjak kepada 3.8 peratus daripada tiga dirancang peratus manakala Citi menganggap defisit tiga peratus masih boleh dikekalkan.

Reuters melaporkan dari Jakarta menunjukkan data eksport itu melemahkan permintaan global bagi pasaran minyak sawit.

"Semua yang jatuh pada hari ini (1 Disember) penurunan harga minyak mentah, termasuk bilangan eksport yang lemah, minyak kacang juga Dalian lemah - pada dasarnya semua lemah," kata seorang peniaga broker komoditi asing di Kuala Lumpur.

Secara umumnya, jualan di Bursa Malaysia belum berakhir sehingga harga minyak dunia stabil.

Adakah penurunan harga minyak, minyak sawit atau kelemahan ringgit hanya satu tindakbalas? Atau adakah ia satu permulaan akan membawa mimpi ngeri ekonomi dan kewangan Malaysia yang cuba kekal bertahan dengan apungan hutang kerajaan persekutuan yang tinggi antara RM568.9 bilion dan RM800 bilion?

- See more at: http://bm.theantdaily.com/

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

apa yang ada jual tak payah apong-apong nanti habukpun tarak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...