02 Disember 2014

PEMIMPIN UMNO DALAM KETAKUTAN!!!


Jeffrey dakwa pemimpin UMNO ketakutan

Pendekatan menindas itu menyebabkan Malaysia semakin kurang kompetitif, kurang demokratik, semakin rasuah dan berpecah



KOTA KINABALU: Presiden Borneo Heritage Foundation (BHF), Datuk Dr Jeffrey Kitingan mendakwa pemimpin UMNO takut kehilangan kuasa apabila membatalkan pemansuhan Akta Hasutan 1948.

Katanya, ketakutan tersebut menyebabkan pemimpin terbabit sengaja mewujudkan perasaan takut terhadap orang Melayu dengan menggunakan pendekatan menindas.

“Oleh itu katanya, kerajaan Barisan Nasional pimpinan Umno akan mengulangi kesilapan lalu dengan berkeras mengekal, malah memperkukuhkan lagi Akta Hasutan 1948,” dakwa beliau.

Semasa mengumumkan pembatalan pemansuhan Akta Hasutan, Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menyatakan pindaan mengenakan tindakan terhadap pihak yang mempersoalkan Islam, serta sebarang gesaan untuk membawa Sabah dan Sarawak keluar daripada Malaysia.

ADUN dari Bingkor itu mendakwa, pendekatan menindas itu menyebabkan Malaysia semakin kurang kompetitif, kurang demokratik, semakin rasuah dan berpecah dari segi agama dan bangsa berbanding dahulu.

Beliau juga mendakwa berlaku penjajahan dalaman di Sabah melalui program-program meMelayukan dan pengislaman, memutar belit fakta sejarah dan tidak memperdulikan janji-janji yang dibuat oleh pengasas Malaysia.

Semua ini kata Jeffrey, memaksa pihak-pihak tertentu, terutama golongan terpelajar di Borneo meminta pembubaran dan pemisahan daripada Malaysia.

Namun, beliau sedih daripada mengadakan dialog dan memahami masalah, pemimpin persekutuan sebaliknya melabel mereka sebagai pemisah.

“Dengan undang-undang menindas dan dasar berat sebelah Melayu/Islam yang diaktifkan untuk menindas masyarakat berpengetahuan tinggi Malaysia yang moden, negara ini akan semakin mundur,” katanya menggesa pemimpin mengutamakan kepentingan negara dan bertindak adil kepada semua komuniti.

Perdana Menteri katanya, perlu menjadi pemimpin untuk semua dan bukan hanya menjadi pemimpin untuk Umno jika tidak mahu dituduh memperlekehkan slogan 1Malaysia gagasannya sendiri.

Sehubungan itu, Jeffrey meminta pemimpin kebangsaan ini untuk keluar daripada pemikiran takut serta rendah diri dan mula mendengar rasa tidak puas hati, sekaligus menyelesaikan masalah.

“Ugutan dan menangkap rakyat tidak akan menyelesaikan masalah di negara ini,” katanya menambah sukar bagi Malaysia untuk maju jika penduduknya berpecah dari segi agama dan bangsa.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mau tak takut..dah tau majoriti rakyat menentang dasar2 kerajaan. Terpaksa la kekalkan akta tu. Senang nak tutup mulut.
Tapi..yg bawah ni lebih manfaatnye:
http://peruserpaid.com/?ref=49916

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...