30 November 2014

KISAH BENAR: TENTERA-TENTERA AMERIKA JADI GILA SELEPAS PULANG DARI AFGHANISTAN

Jerit Pilu Tentera Amerika di Afghanistan

WILLIAM B Allen adalah pegawai perubatan Angkatan Darat AS yang bertugas mendampingi dua pusingan pelancongan perang di Iraq. Ia menghabiskan 27 bulan di sana. Dia baru saja menyelesaikan program tiga-minggu rawatan untuk Gangguan Tekanan Pasca Trauma atau Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) pada Warrior Combat Stress Kembalikan Center di Fort Hood, pengkalan tentera terbesar AS di dunia.

"Menjadi pasukan perubatan di medan tempur, kami perlu 'hidup' selama 24 jam sehari. Kami menangani peristiwa korban massa, atau pengebom bunuh diri wanita yang meletupkan rumah sakit tiga kali berturut-turut. Kami lah orang yang bertindak balas itu. Saya 'meletup' beberapa kali dalam hidup saya.

"Apabila anda kembali ke Amerika anda akan terus menjadi seseorang yang hiper. Insomnia akan menghingapi anda setiap empat bulan sekali. Saya benar-benar menjadi gila.

"Saya mula minum alkohol, menggunakan dadah, bahkan terfikir untuk bunuh diri. Saya lelah terus bermimpi buruk, saya ingin menemui rakan saya yang sudah mati.

"Saya pernah berada di pusat pemulihan dadah selama sebulan. Saya perundingan dengan ahli psikologi. Waktu itu, penyembuhannya hanya dengan 'minumlah pil ini.' "

"Kemudian mereka menghantar saya dalam program ini. Mereka bilang saya akan menjalani reiki, urut, yoga, akupunktur, dan yang terpikir pertama kali dalam fikiran saya, saya akan menjalani rawatan mistik atau sihir.


090602 A 0308L 219 Jerit Pilu Tentara Amerika di Afghanistan

"Ketika saya berada dalam keadaan ini, saya benar-benar marah terhadap segala sesuatu. Semuanya membuat saya jengkel dan murka. Saya benar-benar takut.

"Tapi kemudian, fikiran saya menjadi terbuka, kerana saya yakin, saya akan melakukan sesuatu yang terbaik. Dalam beberapa hari terapi alternatif pelengkap itu, saya merasakannya. Saya menjadi realistik.

"Saya boleh tidur lebih baik sekarang. Minggu lalu, saya tidur tanpa ubat penenang sepanjang malam, dengan menggunakan teknik pernafasan, teknik relaksasi.

"Bahagian yang sukar bagi saya adalah kembali ke medan perang. Kembali sebagai pegawai perubatan dan berurusan dengan peluru, amputasi, kematian yang mengerikan ... Saya tidak yakin bahawa saya benar-benar ingin melakukannya.

"Tapi saya boleh membantu dengan aspek-aspek lain-kaunseling, atau merawat. Ada banyak jiwa yang perlu diubati juga. Segala sesuatu harus diambil kira, dan pada masa ini saya tidak keberatan menyebarkan aspek seperti itu.

"Hal yang disayangkan adalah kemudahan kaunseling ini tidak ada yang mencukupi. Ada 12 tentera pada satu masa, di mana ada boleh 1,200 askar yang mungkin perlu kaunseling dan rawatan.

"Semua orang terjejas. Saya tidak pernah mencari satu orang pun yang tidak terjejas. Akhirnya tak peduli siapa pun anda, perang akan selalu mempengaruhi anda. Perang akan mengubah jiwa anda.


 SUMBER

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...