25 Oktober 2014

BN MENANG, KEDAH SENANG!.....KEPALA HOTAK PAKHANG !!!!


BN Menang, Kedah Senang!.. Kepala Hotak Hang!!!



BN Menang, Kedah senang itulah motto yang digunapakai oleh Barisan Nasional di Kedah bagi menambat hati pengundi sebelum PRU13 yang lalu..

Walaupun sebelum Kedah diperintah oleh PAS/PR negeri itu diperintah oleh BN namun rakyat Kedah pada masa itu terbukti rakyat Kedah tidaklah sesenang mana kehidupannya, BN tidak malu untuk menggunakan motto itu..

Namun begitu.. BN berjaya memenangi Kedah dari PAS/PR yang hanya menguasai negeri tersebut selama satu penggal sahaja..

Malangnya terbukti slogan atau motto mereka itu hanyalah retorik semata-mata.. kerana disebalik "BN Menang, Kedah senang" itu, ada anak-anak Kedah yang air matanya berlinang..

Walaupun petisyen beserta dengan tandatangan lebih kurang 300 peniaga pasar sehari Kilang Kechil telah dihantar ke Majlis Daerah Pendang membantah pembukaan Pasar Kemboja ini,namun di fahamkan bantahan mereka tidak di layan,malah di bakulsampahkan oleh pihak berkuasa tempatan.

Umpama "KERA DI HUTAN DI SUSUKAN,ANAK DI RUMAH MATI KELAPARAN.." begitu lah layanan Kerajaan Negeri Kedah terhadap peniaga kechil tempatan yg di pandang macam sampah..

Sedangkan dalam masa yang sama warga asing diberi layanan sebaik mungkin,di anugerah ruang seluas luasnya untuk berdagang di negeri ini..



Baca apa Zizi Nisa titipkan ini..

TAHNIAH,.. BN MENANG RAKYAT SENANG BERLENANG AIR MATA.

Pasar Kemboja di pekan Pendang setiap pagi jumaat adalah hasil usaha yb Sungai Tiang ,yg juga exco kerajaan neg Kedah..Datuk Suraya.

Pasar sehari ini adalah satu pengiktirafan kepada warga Kemboja yg telah mendapat status penduduk tetap di negara ini..hampir 80% peniaga kain di pasar ini adalah pendatang dgn izin dari Kemboja.

Hasil dari pasar sehari ini,ramai peniaga tempatan terpaksa gulung tikar kerana saingan yg hebat dari warga kemboja yg rata2 nya menawarkan harga barangan berasaskan kain lebih murah dari harga pasaran..

Ini kerana mrk mengimport sendiri material mereka berbanding peniaga tempatan yg berurusan dgn org tengah utk mendapat bekalan barang perniagaan.

Di samping itu juga pasar sehari pada waktu dan hari yg sama ,pasar sehari kilang kechil,berhampiran pendang yg peniaga nya 100%warga tempatan, juga menerima tempias dari ujudnya pasar Kemboja ini..

Peniaga2 di pasar sehari Kilang Kechil kehilangan sebahagian pendapatan mereka,malah ada yg hilang pendapatan kerana pengunjung bertumpu ke Pasar Kemboja.

Walaupun petisyen dgn tandatangan semua peniaga pasar sehari Kilang Kechil(300_/+ peniaga) telah dihantar ke Majlis Daerah Pendang membantah pembukaan pasar Kemboja ini,namun di fahamkan bantahan dari peniaga warga tempatan tidak di layan,malah di bakulsampahkan oleh pihak Majlis Daerah Pendang.


KERA DI HUTAN DI SUSUKAN,ANAK DI RUMAH MATI KELAPARAN..begitu lah layanan Kerajaan Negeri Kedah terhadap peniaga kechil tempatan yg di pandang macam sampah..sedangkan warga asing diberi layanan sebaik mungkin,di anugerah ruang seluas luasnya utk berdagang di negeri ini..

Cth peniaga tempatan pasar malam Pantai Johor,di tendang dari pekan Pantai Johor ke tengah padang,dan kini pasar malam yg berusia 30 tahun itu telah berkubur.

Dan sekarang,perniagaan di neg Kedah di kuasai oleh warga asing,,..kain baju...warga kemboja.. Restoran Tom yam..warga siam, Karpet...warga pakistan Restoran nasi..warga india Supermarket,,..warga barat,,

Dan tinggallah warga tempatan menjadi petani,nelayan dan penoreh..
Namun begitu.. adalah tidak adil buat Kerajaan Negeri Kedah jika kita mengatakan hanya di Kedah peniaga-peniaga kecil diperlakukan begini.

Jika diperhatikan bermula dari Selatan Semenanjung hingga ke Utara Semenanjung perkara sebegini kelihatan seperti lumrah buat peniaga-peniaga kecil yang berbangsa Melayu.

Berbagai tekanan yang mereka hadapi baik dari segi sewa yang dinaikkan secara ikut suka pihak berkuasa tempatan hingga ke tapak mereka berniaga..

Sewa dinaikkan dengan sewenang-wenangnya dan tapak perniagaan mereka dipindahkan ke lokasi yang dikatakan lebih strategik.

Kenapa peniag-peniaga kecil yang majoritinya terdiri dari Bangsa Melayu ini sering diperlakukan begini?.. Adakah mereka langsung tidak menyumbang kepada ekonomi negara?..

Tidakkah pihak kerajaan negeri mahupun PBT menyedari biarpun perniagaan mereka kecil mereka juga menyumbang kepada ekonomi negara.

Mereka juga membantu negara mengurangkan kadar pengangguran dikalangan anak-anak Melayu..

Janganlah kerana mahu membantu warga asing, kita menjahanamkan ekonomi anak bangsa kita pula..

Sorry... sikit racist.. dah lama aku tengok perkara macam ni.. asal peniaga kecil Melayu saja kena ganggu.. tapi peniaga dari Indonesia, Kemboja, Siam dan lain-lain.. tak ada lesen pun tak apa?

KENAPA??  ~asd

7 ulasan:

Siam Perut Ijau berkata...

Kah kah kah.. Nak kata apa? Orang Kedah jiwa kecik! Mata depa silau kalau babitkan keturunan bangsawan. Depa bangga kalau pemimpin dari puak tu. Padan la ngan muka hangpa orang Kedah! Kih kih kih..

Tanpa Nama berkata...

Ada seorang YDP Majlis Daerah menyebut sapa nak bayar sewa sebanyak 6 ribu ringgit keatas sebuah premis kepunyaan Majlis yang sebelum ini dijadikan Gimnasuim Rakyat yang hanya menyumbang pendapatan 250 ringgit sebulan kepada Majlis daerah tersebut.Maka bangunan tersebut disewakanlah kepada satu syarikat perabut walaupun dibantah oleh ramai Ahli Majlis.Maka konkulasinya siapa yang mampu menyumbang wang yang banyak kepada pihak berkuasa,maka merekalah yang berupaya mengubah landskap negara ini.Slogan UMNO untuk membela bangsa Melayu hanya dimainkan ketika Pilihanraya.Ambil contoh diPulau Langkawi banyak resort-resort kecil yang diusahakan oleh Orang Melayu telah menyembah bumi apabila taukey-taukey besar,dengan dibantu oleh pihak berkuasa tempatan dan kerajaan negeri menggunakan kuasa dan pengaruh wang ringgit memonopoli kawasan-kawasan startegik seperti pantai Cenang,Teluk Burau dan lain-lain lagi tempat.

Tanpa Nama berkata...

Selagi pemimpin dari UMNO selagi tu lah rakyat tempatan hidup susah.
Kenapalah bangang sangat orang2 yg sokong UMNO? Ramai antaranya kakitangan jabatan yg rata2nya berpendidikan tapi bingai nak mampus.

Tanpa Nama berkata...

Selagi pemimpin dari UMNO selagi tu lah rakyat tempatan hidup susah.
Kenapalah bangang sangat orang2 yg sokong UMNO? Ramai antaranya kakitangan jabatan yg rata2nya berpendidikan tapi bingai nak mampus.

Ahmad Basri berkata...

Apa yg jadi dikedsh duulangi diseluruh negara.
Salah sapa?
Umnob/ Bn salah tapi org tempatan juga bersalah.
Kenapa tidak dpt menysingi pendatang baru dlm niaga? Sudah kn kita muhasabah diri dn baiki punca kelemahan?
Kedua,siapa yg meletakkan umnob/ bn jadi krajaan? Bukannya kita juga.

Tanpa Nama berkata...

Perkara sebegini buakn hanya berlaku di KEdah, tapi di semua negeri yang dikuasai oleh UNMOBN....

Tanpa Nama berkata...

Di Anak Bukit, ada restoren tomyam siam buka atas parking lot. Depa pandai, buka niaga dari jam 6 ptg sampai 2 pagi....waktu pehak berkuasa dah balik kerja. Ganggu rakyat tempatan yg nak berurusan di kawasan itu......tak dak parking. Depa ni pengotor pulak, sampah bertimbun sebelah tadika. Mana penguatkuasa MBAS, Imigresen, Jabatan Kesihatan, Income Tax, Kastam(kereta plet no. Siam hari2 parking situ)dll? Tidoq ka?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...