22 November 2014

INDONESIA SAHKAN TAHAN 400 NELAYAN ASING TERMASUK DARI MALAYSIA!!!

Ilustrasi menangkap ikan denan bahan peledak.

400 Nelayan Asing Diduga Gunakan "Potassium" dan Dinamit untuk Tangkap Ikan


Jakarta - Kementerian Kelautan dan Perikanan (KKP) mencari 400 manusia perahu atau nelayan asing di Derawan, Kalimantan Timur. Manusia perahu ini dikenal pasti sebagai Suku bajou yang berasal dari kawasan Samporna, Malaysia dan Bunggau, Filipina.

"Mereka ini banyaknya tinggal di pulau yang tidak didiami. Padahal Kabupaten Berau menetapkan beberapa pulau memang tidak boleh dihuni kerana untuk pemuliharaan dan pelancongan bahari," ungkap Menteri Kelautan dan Perikanan (MKP) Susi Pudjiastuti saat jumpa pers di Kantor KKP, Jumat (21 / 11).

Carian KKP ini bermula dari banyaknya laporan masyarakat yang mengeluh volume tangkapan semakin berkurangan dari hari ke hari. Diduga manusia perahu ini sengaja datang untuk mengambil hasil laut dan ikan secara haram. Parahnya lagi, dalam amalan illegal fishing muncul andaian bahawa manusia perahu menggunakan postasium dan dinamit.

"Kita menangkap 59 perahu dan 73 sampan bermakna jumlahnya 132 kapal kayu. Tapi hanya dijumpai tombak dan jaring, bukan postasium dan dinamit seperti laporan masyarakat. Kita masih penyiasatan kebenarannya," papar Menteri Susi.

Meski andaian ini belum terbukti, Menteri Susi tetap melihat ini adalah sebuah pelanggaran wilayah. "Kan menurut UU marin jelas dia sudah melanggar wilayah laut kita. Kalau dari UU perikanan mereka mau pakai alat tangkap apa juga tetap salah kerana mereka kan WNA," tegas Susi.

Menteri Koordinator Maritim (Menko Maritim) Indroyono Soesilo menyatakan hal ini patut diberi perhatian kerana mengancam kedaulatan NKRI. Ia juga mengingatkan agar kes Sipadan dan Legitan tidak berulang kembali.

"Harusnya kita belajar dari kes Sipadan dan Legitan, untuk kes Suku bajou ini wajib waspada kalau tidak mau dituntut menjadi milik mereka," ujarnya.

Penemuan ini sudah dilaporkan oleh KKP kepada Kementerian Luar Negeri (Kemlu) untuk diambil tindakan bersama Kedutaan Besar Malaysia dan Filipina. Langkah awal yang akan ditempuh adalah dihantar pulang atau pemulangan ke negara asal.

SUMBER


M'sia tak percaya Jokowi arah karam kapal




Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Anifah Aman berkata beliau tidak percaya Presiden Indonesia, Joko Widodo sanggup mengarahkan pasukan keselamatannya mengaramkan kapal nelayan asing yang memasuki perairan republik itu.

Katanya, beliau akan menyiasat dakwaan yang dilaporkan agensi berita antarabangsa, dan disiarkan akhbar tempatan hari ini.

"Saya tidak percaya bahawa ini adalah suatu kenyataan yang telah dikeluarkan oleh seorang presiden dan (Malaysia) akan menyiasat dakwaan ini," katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Anifah lagi, perjanjian ditandatangani Malaysia dan Indonesia pada 2012 menyatakan persefahaman bahawa penguatkuasa negara masing-masing hanya akan mengusir nelayan yang menceroboh perairan jirannya.

Tegasnya, ia disahkan dalam “MOU Berhubung Garis Panduan Am Mengenai Layanan Ke Atas Nelayan Oleh Agensi Penguatkuasaaan Malaysia dan Republik Indonesia”.

Menteri itu juga berkata, Malaysia masih belum menerima sebarang makluman rasmi dari pihak konsular Indonesia tentang laporan mengenai penahanan 200 nelayan Malaysia pada hari Rabu lalu.

"Sehingga kini, Kementerian Luar Negeri melalui perwakilan Malaysia di Indonesia masih belum menerima sebarang notis konsular secara rasmi dari pihak Indonesia berhubung penangkapan tersebut.

"Kedutaan besar Malaysia telah menghubungi Kementerian Luar Negeri Indonesia untuk mendapatkan pengesahan terutamanya mengenai maklumat pengenalan diri dan lokasi penahanan nelayan Malaysia tersebut," katanya lagi.

Menurutnya, pihak Wisma Putra akan terus memantau perkembangan semasa berkenaan berita itu. ~MK

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...