06 Oktober 2014

TERKINI! BOT TEMPUR CB204 TLDM DITEMUI DALAM KEADAAN SELAMAT!!!

Pautan kekal imej terbenam

PERKEMBANG TERKINI DI LOKASI

Abdul Aziz Jaafar ‏@ChiefofNavy 17 min17 minit lalu

CB204: Bot telah dijumpai oleh pada jam 1849. KD Ganas sedang merapatinya. Namun, keadaan laut yg bergelora (State 4) menyukarkan. ( 2.5 -4 METER)

Abdul Aziz Jaafar ‏@ChiefofNavy 23 min23 minit lalu

CB204: Gambar keadaan laut di lokasi SAR sebentar tadi sebelum sunset. Lihat ombak besar melanda kapal KD Ganas.

6searcharea.transformed_0

Bot tempur CB204 Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), yang hilang pagi semalam, sudah ditemui dengan semua tujuh anak kapalnya dilaporkan selamat.

Panglima TLDM Tan Sri Abdul Aziz Jaafar memaklumkan perkara itu dalam laman Twitter beliau pada 6.10 petang ini.




Beliau berkata komander bot itu Leftenan Azri Bakar membuat panggilan melalui radio untuk memaklumkan semua anak kapal CB204 berada dalam keadaan selamat.

"Bot CB204: Lt Azri, Komander Bot, memaklumkan KD Ganas melalui Ch16, Bot dan semua warga selamat tetapi kelaparan. Alhamdulillah," kata Abdul Aziz dalam laman Twitter.



Pautan kekal imej terbenam

Dalam kenyataannya malam tadi, Abdul Aziz berkata bot tempur itu belayar dari Pangkalan TLDM Kota Kinabalu pada 5 pagi Ahad sebelum terputus hubungan komunikasi radio dengan kapal pengiring KD Paus pada 11.15 pagi, ketika dalam perjalanan ke Stesen LIMA TLDM di Terumbu Layang-Layang, Sabah.



Punca Bot Tempur TLDM terputus hubungan




Kota Kinabalu – Keadaan cuaca buruk luar biasa dikenal pasti antara punca Bot Tempur CB204 terputus hubungan komunikasi dengan kapal pengiring KD Paus kira-kira jam 11.15 pagi semalam.

Panglima Wilayah Laut 2 Datuk Mohammad Rosland Omar berkata, sebelum bertolak pihaknya mendapat maklumat berhubung keadaan cuaca yang buruk namun boleh diharungi oleh bot tempur tersebut.

“Bagaimanapun selepas bertolak kira-kira 50 batu nautika dari Pangkalan TLDM di Sepanggar, keadaan cuaca bertambah buruk sehingga ketinggian ombak mencapai tahap lima (antara 2.5 sehingga 4 meter).

“Pada tahap ini, CB204 tidak boleh mengharungi ombak menyebabkan KD Paus memohon kebenaran untuk berpatah balik ke pangkalan,” katanya dalam sidang media di sini semalam. Tambah Mohammad Rosland, sebaik menerima kebenaran, KB Paus cuba menghubungi CB204 namun gagal, lapor Hmetro

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...