24 Ogos 2013

Tekanan Hutang Negara Punca PTPTN Disenaraikan CCRIS BANK NEGARA

Mengikut Fitch, berlakunya kelemahan pengurusan kewangan ini adalah kerana beberapa faktor. 

Pertama, jaminan kerajaan Malaysia kepada hutang luar jangka yang dibuat oleh agensi berkaitan kerajaan seperti 1MDB, PTPTN dan sebagainya yang meningkat kepada 15.2% daripada KDNK negara.

 Kedua, kebergantungan kerajaan kepada hasil minyak oleh Petronas. Ketiga, janji-janji pilihan raya oleh BN yang akan menambah beban kewangan negara. Keempat, subsidi tinggi yang menyempitkan lagi ruang untuk mengurangkan defisit perbelanjaan dan hutang negara.




Kerajaan digesa untuk memikirkan mekanisme yang lebih baik untuk membantu mahasiswa dan graduan yang dibelenggu dengan hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bukannya terus menerus menghukum mereka dengan pelbagai bebanan dan tekanan.


Pinjaman PTPTN Dalam Senarai CCRIS BANK NEGARA.Tangguh Dulu!


Sebenarnya daripada mula lagi apabila Datuk Seri Najib Razak mengumumkan nama Idris Jusoh untuk diangkat menjaga satu kementerian yang cukup penting sebagai Menteri Pelajaran Kedua, Berita Semasa agak kurang bersetuju. Lihat sahaja umurnya yang sudah semakin senja.

Mempunyai masakah beliau dan berapa jauhkah jurang masa umur beliau untuk memahami masalah yang dihadapi golongan muda hari ini.

Bukan tiada kalangan pemimpin politik yang layak untuk dipilih. Tetapi Idris Jusoh juga mendapat tempat. Rezeki beliau agaknya. Nah…kesannya boleh dilihat melalui cadangan melulu Idris Jusoh baru-baru dengan sepantas kilat baru-baru ini mahu melaksanakan dasar di mana peminjam PTPTN yang gagal bayar hutang akan diletakkan di bawah Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) Bank Negara.
Pinjaman PTPTN Dalam Senarai CCRIS BANK NEGARA : Kerajaan Tidak Terus Cadangan


Bercakap dahulu tanpa sebarang kajian dan semakan dilakukan, akhirnya inilah jadinya. Mereka tidak faham sebenarnya masalah yang dihadapi masalah orang muda sebenarnya. Bukannya semuanya begitu, ada juga deretan dan barisan menteri yang dilihat berkaliber dan cuba buat yang terbaik untuk rakyat Malaysia. Contohnya…..juga ada dalam laporan Berita Semasa kali ini.

Pinjaman PTPTN Dalam Senarai CCRIS BANK NEGARA : Kerajaan Tangguh


Berita Semasa sendiri bersetuju, jikalau sudah namanya hutang, bayarlah bukan? Pinjam PTPTN RM30,000. Bayar semua RM30,000. Tetapi yang menjadikan peminjam PTPTN kurang ada motivasi sebenarnya untuk membayarnya apabila melihatkan kepada caj pentadbiran yang membebankan mereka. Caj pentadbiran aka riba. Samalah, cuma istilah sahaja ditukar supaya nampak mulia bunyinya. Itu sahaja.

Satu lagi masalah paling utama yang Berita Semasa perhatikan. Lambakan kolej & pusat pengajian swasta yang tumbuh bak cendawan selepas hujan. Mereka hanya mahukan membuat keuntungan sebenarnya yang dibantu dengan bantuan pinjaman PTPTN. Hakikatnya, Kerajaan Malaysia sendiri berdasarkan semakan Berita Semasa melalui Rancangan Malaysia Kesepuluh, tiada universiti baru yang mahu dibina. Akhirnya tugas memberikan & menyediakan pendidikan tinggi kepada pelajar digalas oleh kapitalis yang mendapatkan laba besar dalam pendidikan tinggi negara.

Akhirnya ada kalangan peminjam PTPTN yang telah bergelar “graduan ekspres” asalkan dapat sijil atau diploma tetapi hakikatnya permintaan dalam pasaran pekerjaan tiada. Akhirnya mengganggur. Contohnya :

Habis belajar 2006, pinjaman RM28000

Mula mendapat kerja 2007, dan mula bayar pinjaman PTPTN tahun 2009 apabila sudah mendapat kerja tetap Pinjaman PTPTN telah pun dibayar sebanyak RM7,000. Baki masih lagi tertera angka RM25,000++
Menghabiskan untuk membayar caj pentadbiran sahaja sekitar RM4,000

Dikurangkan caj pentadbiran pun sudah pun melegakan kebanyakan peminjam PTPTN. Kerajaan tidak akan rugi jika membantu anak-anak muda dalam sektor pendidikan. Ini kerana pelaburan terbesar bagi sesebuah negara bagi tempoh jangka masa panjang adalam sektor pendidikan dalam pada masa yang sama lebihan tunai yang mereka terima berunding membayar caj pentadbiran yang memebankan boleh digunakan untuk meningkatkan lagialiran tunai yang lebih rancak bagai ekonomi setempat. Apa pendapat balas anda pula? Ada cadangan untuk menteri?

P/S : Jadilah menteri yang lebih agresif dan lebih bijak sewakt membuat tindakan. Buktikan yang kami silap membuat andaian terhadap anda sebagai menteri dengan bangkit melakukan yang terbaik untuk rakyat Malaysia pada masa akan datang

Baca 3 Lagi Berita Menarik Di Bawah:
Pinjaman PTPTN-Bekas Peminjam Liat Membayar? Siapa yang tak kenal Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).Rata-ratanya,hampir...
Pinjaman PTPTN Akan Dipotong Atau DiHapuskan? Tabung PTPTN sekarang ini semakin kering. Itu hakikatnya. Sebab kemungkinannya,...
EFES PTPTN : Semakan Penyata & Pembayaran Balik Pinjaman PTPTN Online Efes PTPTN : Kalau dahulu semasa melajutkan pelajaran ke peringkat yang lebih...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tabung Haji makin lama makin parah , tambah-tambah sekarang Azeez Rahim jadi pengerusi . Dulu aku dengar banyak orang dok bercakap belakang pasal pegawai-pegawai kat Tabung Haji, ada beberapa spesies korup, penting kroni dan kaki sakau. Hang pa cuba teka Azeez Rahim yang dah jadi pengerusi Tabung Haji tu dalam kategori mana satu ?

Ni nak tanya kat Azeez Rahim , betul ka CEO Tabung Haji Real Estate yang beroperasi kat Arab Saudi tu kawan baik pada Jasmi Ismail iaitu abang kepada Ismee Ismail ?? Ini sudah dikira KRONI ! Hang cuba-cuba nak cover ... Ismee Ismail ka dok control Azeez Rahim atau Azeez Rahim yang dok kontrol Ismee Ismail . Peduli la.. yang aku tau dua-dua masyukkk. http://no2azeezrahim.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...