13 Mei 2013

PECAH BERITA ! PR AKAN BENTUK KERAJAAN....



Lim Kit Siang pada ceramah di Skudai semasa PRU13. 

PR akan bentuk kerajaan pusat jika menang petisyen, kata Kit Siang

KUALA LUMPUR, 13 Mei — Pakatan Rakyat (PR) menjangka kemenangan daripada 20 hingga 30 petisyen yang akan mereka kemukakan selepas keputusan pilihan raya umum ke-13 diwartakan bagi memberi laluan pembentukan kerajaan pusat baru, kata Lim Kit Siang.

Penasihat DAP tersebut berkata Gobind Singh Deo telah dilantik untuk mengendalikan satu jawatankuasa khas petisyen tersebut, tetapi tidak mendedahkan bantahan tersebut akan dibuat terhadap kerusi-kerusi secara spesifik.

“Kita tunggu keputusan PRU13 diwartakan, selepas itu dalam tempoh 21 hari, kita boleh buat petisyen. Kita jangka boleh kemuka petisyen di 20 hingga 30 kerusi Parlimen yang dimenangi BN,” kata Lim yang dipetik berkata dalam akhbar Sinar Harian hari ini.

Menurut Lim, PR hanya memerlukan kemenangan 22 kerusi daripada keseluruhan petisyen yang akan mereka kemukakan untuk membentuk kerajaan pusat yang baru dengan majoriti.

“BN sekarang ada 133 kerusi Parlimen. Sekiranya daripada petisyen yang kita akan buat, kita berjaya dapat 22 kerusi, yang akan tinggal pada BN hanya 111 kerusi. Ini bermakna kita akan dapat majoriti dan jadi kerajaan,” katanya lagi.

Keyakinan yang Lim suarakan juga berasaskan undi popular yang diperoleh oleh PR pada pilihan raya 5 Mei lalu, dimana gabungan pembangkang memperoleh peratusan lebih tinggi daripada parti pemerintah Barisan Nasional (BN).

PR mendapat 51 peratus undi popular berbanding BN yang hanya mendapat 47 peratus.

“BN dapat sokongan minoriti daripada undi popular,” katanya.

Penubuhan jawatankuasa khas diumumkan DAP juga hampir sama seperti pengumuman oleh Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pada minggu lepas yang melantik Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli bagi mengetuai pasukan menyiasat penipuan PRU13.

Dalam perkara berasingan, Lim berkata tidak perlu menghiraukan cabaran Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan supaya 89 calon PR yang memenangi kerusi Parlimen pada pilihan raya lalu tidak angkat sumpah kerana menolak keputusan PRU13.

BN memenangi 133 berbanding 222 kerusi yang dipertandingkan untuk parlimen, menurun tujuh kerusi, kepada pembangkang jika dibandingkan dengan keputusan Pilihan Raya 2008.

Daripada 89 kerusi dimenangi Pakatan Rakyat, DAP memperolehi kerusi terbesar dengan 38 kerusi.

BN turut hilang undi popular kepada PR — pertama kali sejak 1969 ketika parti itu dikenali sebagai Perikatan.

Enam jenis kesalahan pilihan raya dikenal pasti dan proses mengumpul bukti sedang dilakukan minggu ini. Kesalahan pilihan raya tersebut ialah:

1. Pengundi tidak dibenarkan mengundi kerana undi sudah dibuang orang lain, membuktikan wujudnya pengundi hantu dalam daftar pengundi.
2. BN membeli undi dengan menawar dan membayar wang atau baucer yanng boleh ditukarkan tunai kepada pengundi.
3. Wujud pengundi-pengundi tidak dikenali didaftarkan di alamat pemilik rumah, berdasarkan laporan polis dibuat pemilik rumah asal.
4. Dakwat kekal yang hilang dan tidak menepati syarat pengurusan pilihan raya.

5. Kesalahan SPR seperti menandatangani Borang 14 sebelum pengiraan bermula, atau tidak memberi salinan Borang 14 seperti diperuntukkan Undang-undang.
6. Pengundi disyaki warganegara asing yang diberikan kad pengenalan dan dibenarkan mengundi.
Justeru, Rafizi menggalakkan saksi atau mereka yang mempunyai bukti kesalahan pilihan raya untuk tampil membantu pasukan #SiasatPRU13 yang memulakan siasatan minggu ini.

“Kita perlu seminggu lagi untuk membina kes. Minggu ini, kami dibantu 67 sukarelawan yang terdiri dari peguam dan akauntan.

“Selain analisa kualitatif dibuat #SiasatPRU13, pasukan ini juga menjalankan analisa kuantitatif untuk mengenalpasti pelbagai perkara.

“Ini menguatkan lagi sentimen rakyat bahawa PRU ke-13 dimenangi Barisan Nasional melalui penipuan,” kata Rafizi.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bagaimana dengan orang yang pergi mengundi, tetapi nama tiada dalam senarai,bertanya ke pejabat spr jawabnya nama berada di lahad datu sedangkan orangnya adalah pengundi tetap di kuala kangsar.ini berlaku kepada rakan saya.

Unknown berkata...

oh cmtu
http://www.moviesinfobsyok.net/

Tanpa Nama berkata...

sungguh rasa pelik bila tengok rakan2 yang sokong umno masih tidak rasa malu untuk terus menyokong parti penipu ini.

Tanpa Nama berkata...

teman sebenornye idok caye dgn mahkamoh yg ade...tu sebanye spr mengelentong rakyat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...