15 Mei 2013

PECAH BERITA ! SELEPAS BN SELANGOR KENA KO, TIADA ADUN LAYAK JADI KETUA PEMBANGKANG?!!!

Siapa Ketua Pembangkang Selangor

Selepas nama bekas Adun Seri Serdang, Datuk Dr Mohamad Satim tercicir daripada senarai calon pada PRU13 lalu, kini timbul pula spekulasi siapakah yang paling layak untuk mengisi tempat sebagai Ketua Pembangkang di Dun Selangor.

Jika sebelum ini wakil BN menduduki 20 kerusi Dun Selangor, namun keputusan PRU13 lalu ternyata memberi tamparan yang besar apabila BN kehilangan lapan wakil mereka. Apatah lagi dengan ketiadaan hampir separuh jaguh lama mereka seperti Datuk Abdul Rahman Palil, Datuk Subahan Kamal dan juga Satim sendiri, kini hanya tinggal dua tiga nama sahaja yang boleh dianggap layak mengisi kekosongan itu.

Adun Kuang, Datuk Abdul Shukur Idros menjadi satu-satunya calon BN yang berjaya mempertahankan kerusi Dun dalam Parlimen Selayang, sekali gus memperlihatkan kemampuan beliau mengharungi cabaran PRU13.

Beliau yang juga Ketua Penerangan Umno Selangor dilihat oleh pemerhati politik cukup berpotensi memikul amanah baru itu di samping keupayaan dan 'kesudian' menjawab kebanyakan isu-isu panas membabitkan Umno dan BN Selangor sepanjang tempoh lima tahun lalu.

Selain itu, Adun Permatang, Sulaiman Razak juga dilihat berpotensi menjadi Ketua Pembangkang memandangkan beliau sentiasa aktif mengambil bahagian dalam perbahasan dan sesi soal jawab sepanjang sidang Dun Selangor berlangsung penggal lalu.

Setiap isu yang dibentangkan oleh Adun Permatang itu memperlihatkan beliau berpengetahuan dan sentiasa membuat kajian malah bersedia menangkis hujah–hujah yang diutarakan oleh PR.

Bagaimanapun terserah kepada 12 Adun untuk memutuskan siapa dalam kalangan mereka yang paling layak diangkat sebagai Ketua Pembangkang Selangor.

Walaupun hanya 12 orang Adun BN, itu tidak mematahkan semangat mereka untuk memainkan peranan sebagai pembangkang yang baik serta menjadi mata dan telinga rakyat terhadap kepincangan yang bakal dicetuskan PR dalam tempoh lima tahun ini.

Mereka adalah Adun Kuang, Abdul Shukur Idrus; Adun Sungai Panjang, Budiman Zohdi; Adun Sungai Burong, Datuk Mohamad Shamsudin Lias; Adun Permatang, Sulaiman Abdul Razak; Adun Bukit Melawati, Jakiran Jacomah; Adun Jeram, Datuk Amiruddin Setro; Adun Kota Damansara, Halimaton Saadiah Bohan; Adun Dengkil, Shahrum Mohd Sharif; Adun Batang Kali, Mat Nadzari Ahmad Dahlan; Adun Sungai Air Tawar, Kamarol Zaki Abdul Malik dan Adun Hulu Bernam, Datuk Rosni Sohar.

Keputusan PRU13 di negeri Selangor menyaksikan pencapaian paling terburuk BN turut memberi tamparan hebat kepada Najib yang berperanan sebagai Pengerusi BN Selangor dan Pengarah Pilihan Raya BN Selangor.

Kedudukan Perdana Menteri sebagai Pengerusi BN di negeri ini sepatutnya menguatkan pengaruh BN untuk merampas Selangor daripada PR, bagaimanapun ianya gagal mendapat lebih sokongan rakyat di negeri ini.
Pasca PRU13, PR mula memainkan serangan psikologi mendesak supaya Najib meletakkan jawatannya sebagai Pengerusi BN Selangor kerana kegagalan beliau menawan negeri ini apatah lagi BN juga dilihat gagal mendapat mandat besar rakyat keseluruhannya.

Adakah Timbalan Pengerusi BN Selangor, Datuk Seri Noh Omar akan memainkan peranan Najib menerajui BN Selangor jika Najib melepaskan jawatan tersebut untuk memberi fokus kepada hal-hal negara khasnya?.

Jika sebelum ini pemerhati media melihat BN Selangor berada dalam dua kem iaitu kem Noh dan kem Mohamed Zin, kini tumpuan lebih diberikan kepada Noh yang dilihat individu terpenting untuk mengemudi BN Selangor buat masa sekarang selepas Mohamed Zin gagal mempertahankan kerusi Parlimen Sepang.

Bagaimanapun, terpulang pucuk pimpinan BN membuat pemilihan individu terbaik sebagai Ketua Pembangkang Selangor, Penyelaras Dun, Penyelaras Dun dan Koordinator BN Selangor untuk berkhidmat dalam penggal ini bagi merampas kembali Selangor pada pilihan raya akan datang.



Siapa calon BN Selangor akan sertai kabinet Najib



INI BERITA BARU MASUK :   NAJIB GUGUR NOH OMAR

Noh Omar gugur, Ismail Sabri Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani
2013/05/15 - 17:33:32 PM-BH

Datuk Noh Omar gugur dalam Kabinet baru, tempatnya digantikan oleh Datuk Ismail Sabri Yaakob sebagai Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani. 


Menteri Pembangunan Wanita:
Datuk Rohani Abdul Karim
Timbalan: Datuk Azizah Mohd Dun


Keputusan Pilihan Raya Umum (PRU13) ternyata memberi tekanan dan kekecewaan kepada Barisan Nasional (BN) Selangor apabila gagal merampas kembali negeri yang terkaya dan termaju daripada Pakatan Rakyat (PR).

Dengan kekuatan jentera pilihan rayanya yang dipimpin Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Pengarah Pilihan Raya Selangor di samping tawaran manifesto aku janji yang hebat, BN Selangor hanya mampu memperoleh lima daripada 22 kerusi parlimen dan 12 daripada 56 kerusi Dun pada PRU13 ini.

Keputusan PRU13 turut memberi kejutan kepada BN Selangor apabila kehilangan beberapa kerusi daripada calon ‘winnable candidate’ dan kubu kuatnya antaranya Parlimen Sepang yang ditandingi oleh Timbalan Pengarah Pilihan Raya Selangor, Datuk Seri Mohamed Zin Mohamed.

Manakala bagi kerusi Dun, BN Selangor turut kehilangan kerusi yang disandangnya sebelum ini iaitu Paya Jaras, Templer, Morib, Dusun Tua, Sabak, Tanjung Sepat, Sri Serdang, Kuala Kubu Baru, Sementa dan Sungai Pelek.

BN Selangor hanya memenangi lima kerusi Parlimen iaitu empat kerusi ditandingi oleh calon Umno manakala satu kerusi iaitu Parlimen Hulu Selangor dimenangi oleh calon MIC, P Kamalanathan.

Dua kerusi tersebut dimenangi oleh calon muka baru dari Umno iaitu Mohd Fasiah Mohd Fakeh yang bertanding kerusi Parlimen Sabak Bernam manakala Datuk Irmohizam Ibrahim memenangi kerusi Parlimen Kuala Selangor.

Manakala dua lagi kerusi parlimen masih kekal milik penyandangnya iaitu Ahli Parlimen Tanjung Karang lima penggal berturut-turut, Datuk Seri Noh Omar dan Ahli Parlimen Sungai Besar, Datuk Noriah Kasnon.

Persoalan kini tertumpu kepada siapakah di antara ahli parlimen di Selangor ini yang akan dipilih sebagai menteri atau timbalan menteri kabinet baru Najib?

Bagi ahli parlimen di Selangor, penyandang Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Noh diyakini akan kekal dalam kabinet baru Najib.

Manakala, Noriah yang kini penyandang jawatan Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dilihat berpotensi tinggi dinaikkan pangkat dipilih sebagai Menteri Kabinet.

Beliau yang sebelum ini Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dan dilantik menjadi Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berkuat kuasa 20 November 2012.

Atas pengalaman dan kejayaannya mengekalkan kerusi Parlimen Sungai Besar, Noriah dilihat sebagai pemimpin paling layak menerajui Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dalam senarai kabinet baru nanti.

Noriah ketika dihubungi mengenai hal itu bagaimanapun enggan mengulas lanjut.

Walaupun BN tewas banyak kerusi parlimen di Selangor namun kemenangan Ahli Parlimen Kuala Selangor, Irmohizam di kubu kuat Pas memberi kejutan kepada BN.

Nama Irmohizam mungkin tidak sepopular pemimpin belia lain yang telah menempa nama di peringkat nasional, namun pemimpin berusia 37 tahun itu sebenarnya sudah banyak menabur jasa kepada golongan belia di negara ini.

Atas kekuatan kepimpinan yang ditunjukkannya itu, tidak menghairankan apabila beliau dipilih sebagai calon muka baru BN bagi kerusi Parlimen Kuala Selangor pada PRU13 sekali gus berjaya menewaskan penyandangnya, calon Pas, Dr Dzulkefly Ahmad.

Sebagai pemimpin muda yang aktif, Irmohizam memegang pelbagai jawatan penting dalam NGO belia antaranya bekas Naib Presiden Majlis Belia Malaysia, Naib Presiden 2 Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung dan Presiden Majlis Belia Selangor, membuktikan kehebatan dirinya memimpin golongan belia.

Irmohizam yang juga bekas pensyarah Fakulti Undang-Undang Universiti Teknologi Mara itu juga pernah terlibat dalam merangka Dasar Belia Antarabangsa 2012, Jawatankuasa Teknikal Parlimen Belia Malaysia dan Exco iM4U dan antara tulang belakang program My Beautiful Malaysia.

Atas kredibilitinya itu, tidak hairan jika beliau menjadi pilihan Perdana Menteri sebagai timbalan menteri dalam kabinet baharu nanti dan mungkin posisi paling sesuai Timbalan Menteri Belia dan Sukan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...