24 Ogos 2014

PANAS! JET PEJUANG CHINA BULI PESAWAT US BUAT OBAMA BENGANG




Pentagon protes cara  'berbahaya' jet China  memintas  pesawat US 



Sebuah pesawat Tentera Laut Amerika Syarikat P-8 Poseidon DI Lapangan Terbang Perth di Perth, Australia, Ahad, 6 April, 2014


WASHINGTON (AP) - Pentadbiran Obama pada Jumaat menuduh jet pejuang China "memintas cara berbahaya" daripada pengawasan dan peninjauan pesawat Tentera Laut Amerika Syarikat di perairan China pada ruang udara antarabangsa - kejadian keempat itu sejak Mac.

Setiausaha akhbar pentagon, Rear Adm. John Kirby, berkata Washington membantah kepada tentera Cina melalui saluran diplomatik, menyeru tindakan juruterbang pejuang yang "tidak selamat dan tidak profesional." Dan pegawai-pegawai AS berkata ini adalah sekurang-kurangnya aduan rasmi kedua diplomat Amerika telah difailkan dengan China selama ini tindakan tentera dalam bulan ini.

Pada taklimat media di Vineyard Martha itu, Massachusetts, di mana Presiden Barack Obama bercuti, Ben Rhodes, timbalan penasihat keselamatan negara untuk komunikasi strategik, yang dipanggil memintas "provokasi mendalam tentang" dan mencadangkan ia boleh menetapkan kembali usaha-usaha untuk memperbaiki hubungan.

"Apa yang kita telah digalakkan adalah hubungan yang membina tentera-ke-tentera dengan China, dan ini jenis tindakan jelas melanggar semangat  itu," Rhodes kepada pemberita.

Pegawai AS berkata ternyata bahawa unit yang sama tentera China dari pangkalan di Pulau Hainan bertanggungjawab agresif sama "memintas rapat" pada bulan Mac, April dan Mei. Pegawai-pegawai enggan memberikan apa-apa butir-butir kejadian sebelum ini tetapi berkata AS telah memfailkan aduan rasmi yang sama dengan China pada bulan Mei.

Pegawai-pegawai bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan kerana mereka tidak diberi kuasa untuk membincangkan insiden sebelum ini secara terbuka.

Kirby berkata muslihat pada 19 Ogos  oleh jet Cina menimbulkan risiko kepada keselamatan anak-anak kapal udara Amerika Syarikat, adalah "tidak selaras dengan undang-undang antarabangsa," dan merumitkan usaha untuk memperbaiki hubungan tentera-ke-tentera, yang sering tegang.

Kirby berkata jet Cina membuat beberapa kawalan  rapi terhadap  P-8 Poseidon kapal terbang tentera laut , yang termasuk dalam jarak 30 kaki pada satu ketika. Beliau berkata jet Cina melakukan "tong roll" manuver pada bahagian atas Poseidon pada satu ketika .

Kirby berkata ia berlaku kira-kira 135 kilometer ke timur Pulau Hainan China.


 Pada tahun 2001 sebuah jet Cina bertembung dengan sebuah pesawat pengawasan AS tentera laut Pulau Hainan, membunuh juruterbang Cina dan memaksa pesawat Tentera Laut untuk membuat pendaratan kecemasan di pulau itu. Washington terputus hubungan ketenteraan dengan China selepas episod itu.

Poseidon pesawat Tentera Laut P-8 direka untuk misi jarak jauh termasuk pengumpulan perisikan dan peninjauan

SUMBER


Pautan kekal imej terbenam
helikopter China terlibat dalam operasi sempadan

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Baharu USA tahu bahawa negara China juga hebat dan tak boleh dibuli.

MH berkata...

US dan china perang, kita jadi mangsa, diugut nk sokong sapa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...