03 Julai 2014

PANAS! ANTARA KPN DENGAN MYWATCH SIAPA PENIPU?

Pautan kekal imej terbenam
R. Sri Sanjeevan ‏@SanjeevanSS 22 min

First IGP @KBAB51 lied in this issue till today he never met MyWatch to obtain evidence. @PDRMsia @malaysiakini


IGP berbohong, kata Sanjeevan

Pengerusi badan pemantau jenayah MyWatch mendakwa Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengeluarkan kenyataan palsu kerana menuduh beliau tidak bekerjasama dengan polis berhubung siasatan mengenai salah laku polis.


“Beliau ini memang pelawak besar,” katanya kepada Malaysiakini.

Sanjeevan mengulas kenyataan Khalid yang turut mendakwa beliau enggan menyerahkan bukti ketika dikunjungi seorang pegawai.

Sanjeevan bagaimanapun mendakwa, tiada sebarang pegawai polis yang menemuinya berhubung dakwaan mengenai rasuah dan skandal seks.

"Itu terang-terangan satu penipuan... IGP sebenarnya yang enggan bertemu saya,” katanya lagi.

Dakwanya, beliau mengirim banyak surat kepada polis berhubung perkar aini namun Khalid tidak menjawab.

Terdahulu, Khalid berkata polis tidak pernah melindungi anggota yang melakukan kesalahan, dan menggesa agar siasatan berhubung kes seperti itu didedahkan kepada umum.

Polis: Sanjeevan yang enggan beri kerjasama




Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mendakwa Pengerusi NGO MyWatch R Sri Sanjeevan tidak memberi kerjasama untuk membantu siasatan polis terhadap dakwaan anggota polis terlibat dalam kes jenayah.

Khalid berkata beliau telah menghantar pegawai kanannya untuk menemui pemimpin NGO antijenayah itu untuk menyiasat penglibatan anggota polis dalam kes jenayah tetapi beliau enggan menyerahnya.

"Kalau kita ada cukup bukti, kita tidak melindungi anggota kita. Pernahkah kita melindungi anggota kita dalam kes jenayah? Kalau ada bukti, kemukakanlah.

"Begitu juga dengan saudara Sanjeevan, dia selalu mendedahkan itu dan ini. Bila saya hantar pegawai kanan saya (untuk dapatkan maklumat), dia tak mahu bagi.

"Saya tak tahu dia nak bagi dekat siapa. Kita akan menyiasat apa pun aduan atau tohmahan. Kita akan ambil tindakan," katanya dalam sidang medianya hari ini.

Bagaimana Khalid tidak menyatakan bentuk kes jenayah yang cuba dibangkitkan oleh Sanjeevan apabila didesak oleh wartawan, sebaliknya meminta merujuk kepada laporan portal berita yang sering melaporkan mengenai pendedahan Sanjeevan (atas).

Khalid berkata demikian bagi menjawab soalan pemberita sama ada ada polis akan mengambil tindakan terhadap anggota polis yang didakwa terlibat dalam melindungi aktiviti jenayah kongsi gelap di negara ini.

Jejak anggota militan

Portal itu sebelum ini melaporkan pendedahan Sanjeevan antara lain dakwaan kekayaan luar biasa yang dimiliki oleh anak seorang pegawai kanan polis dan dakwaan ketua polis daerah Langkawi menerima rasuah.

Mengulas lanjut mengenai lima rakyat Malaysia yang terlibat aktiviti militan, Khalid berkata pihaknya sedang berusaha menjejaki mereka yang kini berada dalam dan luar negara.

"Mereka ini sangat merbahaya... Saya ingin tegaskan hal yang berkaitan dengan terorisme, Insya-Allah, kita sedang menangani. Kita juga bekerjasama rapat dengan pasukan keselamatan yang lain," katanya.

Menurutnya lagi, pihaknya mempunyai cara menangani aktiviti itu dan menegaskan "tidak memilih bulu" terhadap sesiapa sahaja yang terlibat dengan aktviti militan.


Khalid turut menepis dakwaan sesetengah pihak yang menyalahkan polis kerana tidak bertindak tegas terhadap jenayah kongsi gelap dan kegiatan perjudian haram.

Beliau berkata tidak seharusnya pihak polis dipersalahkan malah semua pihak bertanggungjawab menghapuskan jenayah itu.

"Tindakan kita berterusan, malah di Kementerian (Dalam Negeri) kita ada jawatankuasa khas untuk mengatasi perjudian haram," katanya. -M'kini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...