02 Julai 2014

GEMPAR! TEROWONG BAWAH TANAH DI JALAN IMBI RUNTUH ...PENYAKIT GANU DAH MAI KL!!!! GAMBAR2 KEJADIAN DILOKASI

BERITA DIKEMASKINI :

Kerosakan diperbaiki, pembinaan terowong diteruskan - DBKL

KUALA LUMPUR: Sebahagian daripada struktur terowong bawah tanah seliaan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di simpang empat Jalan Imbi, runtuh sedalam lima meter setelah berlaku mendapan tanah, dipercayai berpunca daripada paip air bawah tanah pecah.

Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Azizan Ismail, berkata tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian 9.30 pagi tadi, dan orang ramai dinasihatkan tidak melalui kawasan itu untuk mengelak kesesakan lalulintas.

Beliau berkata, terowong sepanjang 35 meter itu yang dalam pembinaan, mempunyai empat laluan kenderaan bagi mengurangkan kesesakan di simpang empat Jalan Imbi, dengan menghubungkan laluan kenderaan dari Jalan Pudu hingga menghala ke Jalan Tun Hussein.

Pihaknya juga telah meminta perkhidmatan monorel antara Stesen Hang Tuah ke Stesen Bukit Bintang dihentikan buat sementara atas faktor keselamatan selepas disarankan oleh pihak kontraktor projek terowong itu. Ini memandangkan satu daripada tiang monorel itu terletak berdekatan dengan tapak runtuhan.

"Kami risau tapak runtuhan berdekatan dengan tiang monorel akan runtuh dan menyebabkan monorel jatuh," katanya kepada pemberita di tempat kejadian di sini hari ini.

Azizan juga berkata, pihak bomba turut melakukan kerja menanda di sekitar kawasan yang retak berdekatan dengan tiang monorel bagi memantau keadaan runtuhan supaya tidak berlaku pergerakan tanah yang besar.

Sementara itu, jurucakap DBKL berkata trafik di Jalan Imbi dijangka akan meningkat pada sebelah petang berikutan kejadian tanah mendap itu.
Dalam reaksi segera kepada BERNAMA, Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ahmad Phesal Talib berkata pembinaan projek terowong yang runtuh itu akan diteruskan dan dijangka akan disambung esok.

"Punca kejadian itu dipercayai paip air SYABAS pecah. Projek itu akan disambung semula dan pemantauan projek terowong itu akan dibuat secara berterusan dengan jurutera perunding dan DBKL," katanya.

DBKL juga sedang berbincang dengan syarikat Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk memastikan tidak berlaku litar pintas terhadap bangunan berhampiran termasuk pusat-pusat perniagaan di Bukit Bintang, hotel-hotel dan Ibu Pejabat Polis Kontijen Kuala Lumpur hingga bekalan tenaga terputus.

"Ini kerana terdapat saluran kabel elektrik TNB di kawasan terowong runtuh itu," katanya.

DBKL juga akan meneliti keadaan keselamatan di tempat kejadian runtuh itu dalam memastikan keselamatan pekerja membina terowong itu. - BERNAMA


Pautan kekal imej terbenam

Terowong bawah tanah di Jalan Pudu runtuh

KUALA LUMPUR: Sebuah terowong bawah tanah yang sedang dalam pembinaan di persimpangan lampu isyarat Jalan Imbi berhampiran Jalan Pudu di sini, runtuh menyebabkan laluan di situ jerlus sepanjang hampir 19 meter, pagi tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.38 pagi itu, dua jentera bomba bersama 12 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Hang Tuah dikejarkan ke lokasi kejadian untuk kerja-kerja menyelamat.

Bagaimanapun, setakat ini tiada sebarang laporan mengenai mangsa terperangkap atau kemalangan jiwa dilaporkan. ~Berita Harian






Sebuah terowong bawah tanah dalam pembinaan runtuh akibat tanah mendap di simpang empat Jalan Imbi - Bomba


Pautan kekal imej terbenam

Masih berlaku runtuhan tanah kira-kira jam 12.20 tadi. Bomba arah SYABAS tutup aliran paip air bawah tanah.





Satu kesesakan teruk dilaporkan berlaku di Jalan Imbi - Jalan Hang Tuah di ibu negara bermula sebentar tadi.

"Berdasarkan maklumat awal yang diterima mendapan tanah yang mengakibatkan lubang besar berlaku di lampu isyarat simpang bersilang berhampiran sebuah kawasan pembinaan.

Ia turut menjejaskan perkhidmatan pengangkutan awam termasuk Monorail dan perkhidmatan bas.

Ini bukan kejadian kali pertama tetapi sudah beberapa kali.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

The sinkhole at Pudu Underpass worksite at the signalised traffic junction of Jalan Imbi and Jalan Hang Tuah has nothing to do with MRT works. The project is under DBKL.

Tanpa Nama berkata...

Kepada Penulis..
Harap betulkan fakta. Kejadian tiada kena mengena dgn mrt. Terowong dibina untuk laluan kereta.

Tanpa Nama berkata...

Every morning pass by the junction you will feel something not right.

Some may interested this documentary films that shows the ancient tribes and the growth of human civilizationand relates to the ancient civilization all over the world.

Ancient Civilization Documentary

Tanpa Nama berkata...

Tanda bala allah atas kecuaian manusia.

Unknown berkata...

KMI HNYA SMPAI KAN KPDA PECINTA TOGEL YG INGIN
MRSA KAN NMA NYA KMNGAN LANGSUNG
PUTARANG :arrow: HARI RABU 16.JULI.2014
AI :arrow: 1234567

AM :arrow: 456789

CK :arrow: 06789
UNTK M’DPT KAN ANGKA BCORAN SGP_2D_3D_4D

bruan kLIK :arrow: http://www.totomaknu.com

(..YG PUNYA ROOM SELAM KOMPAK SOBAT..)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...