03 September 2013

Tahanan Lolos, 4 Anggota Polis Ditahan


SEREMBAN - Empat anggota polis antara sembilan individu ditahan bagi membantu siasatan insiden seorang tahanan kes dadah meloloskan diri daripada kawalan polis di Plaza Tol Setul, Lebuh Raya Kajang-Seremban (Lekas) dekat sini, Ahad lepas.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Sembilan ACP Hamdan Majid berkata empat anggota polis berumur 24 dan 50 tahun, terdiri koperal dan konstabel bertugas di Balai Polis Nilai ditahan semalam. Mereka kini ditahan reman.

"Kita turut menahan empat wanita dan seorang lelaki berumur 21 dan 30-an pada hari yang sama (semalam) bagi membantu siasatan kes ini.

Mereka ditahan di sebuah rumah sewa di Taman College Height, Sikamat di sini.

Ketika ditahan tiga daripada mereka didapati positif dadah berdasarkan ujian air kencing," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Dalam kejadian itu, Kishminderjit Singh a/l Bahadar Singh, 39, dalam perjalanan dihantar dari Ibu Pejabat Polis Daerah Nilai ke penjara Simpang Renggam, selepas polis memperoleh perintah mahkamah untuk menahannya mengikut Seksyen 3(1) Akta Dadah Berbahaya (Langkah-Langkah Pencegahan Khas).

Dalam kejadian pukul 7.50 pagi itu, van polis terbabit berhenti di plaza tol berkenaan selepas tahanan itu dikatakan meminta kebenaran untuk ke tandas daripada seorang anggota polis pengiring.

Sebaik pemandu keluar dan membuka pintu, sebuah kereta Proton Satria merah merempuh belakang van itu sebelum suspek menolak anggota polis yang mengawalnya ke dalam van itu hingga jatuh, sebelum melompat keluar memasuki kereta terbabit dalam keadaan tangan bergari.

Pemandu kereta Proton Satria terbabit kemudian memecut memasuki persimpangan keluar Setul ke arah pusat bandar ini dan gagal dikesan walaupun cuba dikejar van polis itu.

Lelaki itu ditahan di Sikamat pada 4 Julai lepas kerana kesalahan berkaitan dadah sebelum polis mendapat perintah menghantarnya untuk tahanan di penjara Simpang Renggam pada 30 Ogos lepas.

Hamdan berkata tahanan itu yang juga dikenali sebagai Taliban di kalangan pengedar dadah mempunyai lapan rekod kesalahan lampau dan empat kes dikehendaki.

Katanya antara kes rekod kesalahan lampaunya ialah pernah menjalani hukuman mengikut Langkah-Langkah Pencegahan Khas (LLPK) di Batu Gajah pada 2002 dan di Simpang Renggam pada 2007.

Beliau meminta sesiapa yang mempunyai maklumat mengenai tahanan itu supaya menghubungi mana-mana balai polis untuk membantu siasatan. -

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...