08 Oktober 2012

Panas ! Banyak Kerajaan Tempatan Di Kedah Kerajaan Haram...?


Ohhh rupanya selama ini SUK Negeri Kedah lantik YDP Majlis Daerah secara tidak sah!!!



Oleh: ENGGANG QADHA

Ini bukan isu kecil. SUK Negeri Kedah Datuk Paduka Rasli Bin Basir menukar atau melantik Yang DiPertua Majlis Daerah selama ini adalah tanpa kelulusan Pihak Berkuasa Negeri (Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri); jelas adalah membelakangkan undang-undang di dalam Seksyen 10 (1) (a) dan (b) dan Seksyen 11, Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171).

Maknanya pelantikan YDP adalah tidak sah!? SUK berkuasa melantik atau menukar Pegawai Daerah tapi bukan YDP Majlis Daerah, sekalipun secara kebetulan DO dan YDP adalah orang yang sama. Perkara ini telah dirujuk kepada beberapa pakar perundangan dan mereka memberi tafsiran yang sama iaitu SUK tidak berhak melantik tanpa kelulusan Pihak Berkuasa Negeri.


Jika lantikan itu tidak sah, apakah ia juga akan memberi kesan kepada semua keputusan yang dibuat dalam mesyuarat majlis daerah, adakah juga tidak sah? Kelulusan tender dan pelantikan kontraktor tidak sah? Peruntukan dan pembayaran tidak sah? SUK sudah pening sekarang. Adakah amalan tersebut hanya berlaku sekarang atau sejak zaman BN lagi? Mai tang soalan ni, semua pakat-pakat penin!


Penjelasan Terperinci Baca di  SUK YANG PELAQ....

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...