19 September 2012

Panas!!! Sultan Pahang miliki anak luar nikah: Bekas jururawat Filipina...?


Oleh: Malaysiacrisis

Sultan Pahang, HRH Sultan Haji Ahmad Shah ibni Sultan Abu Bakar Riayatuddin al-Muadzam Shah merupakan Yang Dipertuan Agong Ke 7 Malaysia sejak 26 April 1979 sehingga 25April 1984. Baginda merupakan Sultan Pahang yang menaungi Majlis Ugama Islam & Adat Resam Melayu Pahang atau lebih dikenali sebagai Ketua Agama Islam Negeri Pahang. Disebalik peranan beliau sebagai seorang Sultan yang menerajui Majlis Ugama Islam & Adat Resam Melayu Pahang, seharusnya beliau memiliki nilai keperibadian yang tinggi mulianya bagi mewakili Agama Islam dan Masyarakat Melayu Negeri Pahang.

Carla Brizuela Shah & Dina Brizuela nama yang pernah menggegarkan Malaysia sewaktu baginda menjadi Yang Dipertuan Agong ke 7. Kisah ini dibongkar oleh malaysiakini pada tahun 2001 dan sudah hampir 11 tahun usia cerita ini.

Renungkanlah wajah mereka.

Dimanakah Carla Brizuela Shah yang berusia 19 tahun pada tahun 2001. Adakah hilang atau dihilangkan dari peta dunia agar sejarah yang tidak dibongkar dan diadili ini dipadam terus dari minda rakyat Malaysia? Nantikan kisah selanjutnya.

Persoalannya, bagaimana seorang yang pernah melakukan zina dan memiliki anak luar nikah bersama seorang wanita bukan Islam menjadi Ketua Agama Islam Negeri? Terpeliharakah Islam dibwah naungan mereka? Fikirkanlah..


Artikel Malaysiakini, 3hb Mac 2001

Sultan Pahang miliki anak luar nikah: Bekas jururawat Filipina


Sultan Pahang dituduh meninggalkan seorang anak perempuan hasil hubungan sulitnya yang didakwa dengan seorang jururawat berbangsa Filipina pada awal 1980-an.

Gadis itu, Carla Brizuela Shah, 19, dan ibunya Dina Brizuela Cooper, 47, kini tinggal di California, Amerika Syarikat.

Dina mendakwa beliau dipaksa mengadakan hubungan seks beberapa kali dengan Sultan Ahmad Shah ketika baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong dari 1979 hingga 1984. Kata wanita itu, hasil hubungan itu beliau hamil tetapi baginda tidak mempedulikannya dan anaknya itu.

Sebagai menerima tanggungjawab bapa, baginda sebelum ini bersedia berunding dengan Dina untuk memberikan wang sebanyak RM10 juta sejak 1997 bagi menyelesaikannya.

Bagaimanapun, apabila rundingan dengan baginda, yang diwakili peguam Michael Chong, gagal, Dina membina satu [#1]laman web[/#] bagi mendedahkan ceritanya dan beberapa percubaannya yang gagal mendapatkan penerimaan baginda dan keluarga diraja.

Apabila dihubungi malaysiakini, Chong tidak bersedia mengulas hal ini.

"Saya tidak mahu mengulas perkara yang diterbitkan dalam sebuah laman web peribadi," katanya.

Dina memberitahu malaysiakini, terdapat beberapa sebab yang menjadi punca rundingan itu gagal.

"Saya mahu sebarang perbincangan harus memasukkan tiga syarat," jawabnya dalam satu mesej yang dihantar melalui faksimili.

Syarat itu ialah pengiktirafan secara bertulis bahawa baginda sebagai bapa Carla, gadis itu dibenarkan melawat bapanya setiap tahun dan Carla diterima sebagai seorang anak sultan. Dina menegaskan wang bukanlah faktor yang mendorongnya berunding dengan baginda.

Bagaimanapun satu sumber yang rapat dengan Sultan menafikannya, dan menyebutkan rundingan itu gagal kerana Dina tidak bersetuju dengan jumlah yang ditawarkan oleh baginda.

"Jumlah terakhir yang ditawarkan kepada Dina dan Carla kira-kira RM10 juta. Dina, bagaimanapun, mahu Carla diterima sebagai sebahagian pewaris harta baginda," kata satu sumber yang sangat dipercayai.

Sumber itu menyebutkan baginda telah bersetuju memindahkan satu hartanah di Los Angeles kepada Dina bagi pihak anaknya.

Tempoh berahsia 10 kepada 20 tahun

Siasatan malaysiakini mendedahkan hartanah itu, sebuah rumah dengan enam bilik tidur di pinggir bandar yang hampir dengan kawasan mewah Beverly Hills, bernilai AS$1.1 juta (RM4.1 juta).

"Sultan juga menawarkan untuk membayar kira-kira AS$100,000 (RM380,000) kepada Dina dan juga AS$50,000 (RM190,000) setiap tahun dalam tempoh enam tahun bagi pelajaran Carla," kata sumber itu lagi.

Jumlah-jum lah ini disahkan dalam beberapa pucuk surat - semuanya didedahkan di laman web Dina - yang dihantar oleh Chong kepada peguam wanita itu di Amerika Syarikat.

Sumber itu turut menyebutkan sejak awal rundingan pada 1997, baginda telah membayar AS$130,000 (RM494,000) kepada Carla dan emaknya sebagai perbelanjaan mereka.

"Apa lagi yang mereka mahu? Baginda telah bermurah hati memberikan bantuan kewangan dan malah menerima Carla sebagai anaknya," kata sumber.

Dina berkata rundingan itu akhirnya putus hujung tahun lalu selepas baginda dan peguam-peguamnya menarik semula butir-butiran perjanjian yang telah dipersetujui sebelumnya.

"Mereka tidak bersedia meneruskan sokongan kewangan seperti dipersetujui. Mereka juga mahu tempoh menyimpan rahsia (tentang hal ini) digandakan daripada 10 kepada 20 tahun selepas kemangkatan baginda," katanya.

Beliau berkata alasan menggandakan tempoh berahsia itu bertujuan menyembunyikan berita bahawa baginda adalah bapa sebenar Carla, sambil menambah rundingan itu juga gagal akibat mereka tidak bersetuju hak pusaka untuk anaknya.

"Kami telah jelaskan dari awal bahawa kami tidak akan bersetuju terhadap sebarang penyelesaian yang menafikan hak Carla untuk mendapatkan warisan selepas kematian ayahnya," kata Dina.

"Carla sedia menerima syarat pusaka ketika hayat baginda. Bagaimanapun sebarang tuntutan untuk menggugurkan hak, yang wajar dia dapat, sebagai prasyarat kepada penyelesaian tidak akan diterima."

Dina berkata pada rundingan terakhir, peguam baginda cuba "mengugut dan membuli" beliau dan Carla dengan cara menerima penyelesaian umum tetapi dengan menggugurkan semua hak Carla pada masa depan.

"Kami tidak bersetuju dan mereka pun meninggalkan mesyuarat itu."

Sumber itu menafikan hal itu dengan menjelaskan daripada awal, Carla dinafikan hak harta pusaka menurut hukum Islam.

Pertemuan dengan Carla

"Perkara ini jelas dari sudut undang-undang Islam. Seorang anak luar nikah tidak mempunyai hak mempusakai harta bapanya," kata sumber itu lagi, sambil menambah gadis itu tidak boleh dianggap anak yang sah pada pandangan agama.

Sumber itu menambah, baginda telah melawat Carla sebanyak dua kali dan ketika itu jika Dina ingin meneruskannya, rundingan itu mungkin berhasil.

Bagaimanapun Dina, yang mengesahkan baginda pernah bertemu Carla, berkata baginda tidak pernah menandatangani sebarang surat yang mengiktiraf Carla sebagai anaknya. Dina juga berkata beliau fikir baginda keberatan untuk memulakan atau meneruskan hubungan dengan Carla.

"Tidak pernah baginda atau anggota keluarganya menjawab surat-surat yang dihantar Carla atau saya. Mereka tidak pernah peduli untuk menerima panggilan telefon, menjawab kiriman faksimili atau apa sahaja," kata Dina.

Beliau berkata pada peringkat awal rundingan, satu tawaran dibuat kepadanya melalui surat bertarikh 18 Mac 1999.

Satu salinan surat itu, yang boleh diperolehi daripada laman itu, menyebutkan baginda akan memindahkan hartanah di Los Angeles kepada Dina sebagai pemegang amanah bagi pihak anaknya. Surat itu menyebutkan baginda bersedia membiayai pendidikan dan perbelanjaan dalam tempoh enam tahun mulai 1999.

Surat itu menghendaki Dina agar tidak membuat sebarang tuntutan pada masa depan berkaitan perhubungan silam antara baginda dengan gadis itu.

Sumber itu, yang rapat dengan keluarga diraja, berkata tawaran baginda yang disebutkan dalam surat itu sudah mencukupi untuk keselesaan ibu dan anak itu.

Bagaimanapun, sumber itu mendakwa surat yang diterbitkan dalam laman web itu tidak lengkap seperti salinan asal.

"Dalam surat asal, Dina telah bersetuju dan mengesahkan untuk menerima penyelesaian yang ditawarkan oleh baginda. Beliau bersetuju anak itu adalah hasil hubungan antaranya dengan baginda. Tetapi beliau kini mendakwa dirogol pula," kata sumber.

Sumber itu menambah, Dina hanya berminat mendapatkan wang dan ingin mendapat lebih daripada yang baginda tawarkan.

"Dina tidak berminat dengan kesejahteraan anaknya. Jika berminat, beliau tentunya sudah menerima wang dan hartanah itu. Wang itu mungkin boleh digunakan untuk pelajaran Carla. Beliau mahu kekayaan baginda dengan menjadikan Carla sebagai sebahagian pewaris pusaka. Beliau telah diberikan nasihat yang salah tentang hal ini. Undang-undang syariah tidak membenarkannya," tegas sumber itu.

Hak sebagai anak

Menjawab hal ini, Dina berkata Carla hanya ingin peluang mencari kemungkinan sama ada gadis itu mempunyai hak sebagai anak baginda di bawah undang-undang Islam atau peruntukan undang-undang lain.

"Ini tidak boleh dianggap dia (Carla) ingin menjadi anggota keluarga diraja atau tinggal di Malaysia, kerana dia sendiri tahu itu tidak akan mungkin dan tidak pula bersesuaian dengan pandangannya yang sederhana," kata Dina.

Sumber istana juga berkata Dina mahu semuanya disebut dalam perjanjian, bermula hak melawat hingga penerimaan Carla dalam keluarga diraja.

Sumber: http://malaysiacrisis.blogspot.com/2012/09/sultan-berzina.html

4 ulasan:

Dukun ahli transfer janin berkata...

IBU DITA .(Karyawan) terimah kasih banyak Aki atas bantuanya anka ghoib AKI RANGGONG benar-benar tembus mohon maaf AKI ini pengalaman saya...waktu itu saya pernah minta bantuan pada seseorang yang mengaku pintar meramal angka toto...dan saya harus belajar untuk mendapatkan angkanya sampai saya hutang sana sini tapi apa yang terjadi angka yang saya terimah ngak ada yang keluar manpus dalam hati kecil saya....dimana saya harus bayar hutan yang terlanjur menumpuk...hingga akhirnya saya di kasih inpo teman untuk menjadi member AKI RANGGONG hasil angka ritual ghoib yang di kasih AKI kirim ternyata jitu...akhirnya terbayar hutang saya ini dan saya Membeli 8 unit rumah di Karawang, Tanah Kavling, dan franchise minimarket .hanya sekedar pengalam saya...untuk yang mau mencoba angka ghoib dari AKI RANGGONG silahkan hub/sms di nomor ( 085-222-967-279 ) ngak usah ragu-ragu...karna saya sudah merasakanya..terimah kasih AKI RANGGONG..salam bahagia...!!!








IBU DITA .(Karyawan) terimah kasih banyak Aki atas bantuanya anka ghoib AKI RANGGONG benar-benar tembus mohon maaf AKI ini pengalaman saya...waktu itu saya pernah minta bantuan pada seseorang yang mengaku pintar meramal angka toto...dan saya harus belajar untuk mendapatkan angkanya sampai saya hutang sana sini tapi apa yang terjadi angka yang saya terimah ngak ada yang keluar manpus dalam hati kecil saya....dimana saya harus bayar hutan yang terlanjur menumpuk...hingga akhirnya saya di kasih inpo teman untuk menjadi member AKI RANGGONG hasil angka ritual ghoib yang di kasih AKI kirim ternyata jitu...akhirnya terbayar hutang saya ini dan saya Membeli 8 unit rumah di Karawang, Tanah Kavling, dan franchise minimarket .hanya sekedar pengalam saya...untuk yang mau mencoba angka ghoib dari AKI RANGGONG silahkan hub/sms di nomor ( 085-222-967-279 ) ngak usah ragu-ragu...karna saya sudah merasakanya..terimah kasih AKI RANGGONG..salam bahagia...!!!

Tanpa Nama berkata...

PLEASE ALL MCA MEMBERS FAR FROM YIP KUM FOOK!
请远离马华党员 叶金福!

敬爱的马华公会中央领导層,
现在世界各先进国都盡力保存佛教的文化和保护佛教的僧侶,但马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman) 却反其道而行, 帶一般流垊到佛教埾地(SAMNAK SAMBODHI THAI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA)試圄摧毁佛教文化, 挑衅和打架, 并电招警方人員要扣留佛寺沙彌, 这种不按佛教條规, 軽视佛教精神的行动, 对世界佛教信徒实有侮辱之举, 的确令人不敢恭维.

除此之马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak)也利用杖势, 連众人朝拜的印度廟TAMAN DAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR 放火燒毁把土地佔为已有, 马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman)这种冒犯宗教的不良行为, 已引起廣大的大马人民愤怒而不满, 所以, 在耒屇的大选, 希望马华公会的中央领神, 能深明大義, 对此娄党员, 最好疏薳距离, 以免影响选票, 造成马华公会大大的败北, 遗恨江山此致, 并祝安康, 工作快乐.

This Datuk is very bad like a dog; everyone has to send any message to the King(Agong) because it is a shame for the whole of Malaysia to be called Datuk
By Ng Swee Huat, Kepong

Tanpa Nama berkata...

“不知廉耻!马华简直是禽兽集团!——转载:马华是反佛教! shameless! MCA is simply a beast group! ——Reprint: MCA is anti-Buddhism! tak tahu malu! MCA hanyalah kumpulan binatang! ——Cetak semula: MCA anti-Buddha!”
https://cn.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=2848979&mobile=2&mobile=

敬爱的佛教信土:
我是甲洞三宝寺 (暹廟) SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION NO: 19-21 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA. 的理事, 当任此职多年, 对内的事務也一清二楚。

最近, 在网络上看了PHRA PIYATHAMMO和尚和马华公会鸱唛区主席叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)律师的双方信件, 使我的内心久久不能平伏, 良心受到很大的譴責, 不吐訢不痛快, 所以我要誠恳的説:他叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)侓师叫外来的流流氓到三宝寺(暹廟)挑衅和尚打架及电招警方人员扣捕沙彌, 其嘲笑手法, 不外是要显示其权力, 而鞏固其职位, 以达到权力就是一切, 好让住持难堪, 自动離开, 方便行事……这种举动, 已间接的表逹其含意, 住持和尚兼顾问, 都无能为力,你们这些信徒能做什么?即使告马耒西亜佛教总会又能为难什么?这种心态, 的硧令人反感, 不是一个正信佛教者应有的行为。

至今, 三宝寺的理事成员多数是其親戚, 这是实事, 加入会员需交RM100元费用,同时,必须经过叶金福(Yip Kum Fook)律师的同意,否则免談, 所以会员也不多。

马华公会鹅唛区主席叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)律师,自控制三宝寺之後,把三宝寺(暹廟)当着私人產業,聘用和尚賺钱,利用佛教的道地为政治活动埸所,而处理三宝寺的钱财也不透明?这点,值得信众追问。马来西亚地擴人多,和尚也不缺乏,为什么不用本地和尚当任住持化缘,却偏偏劳心劳神,浪费签证费,交通费? 还要烦劳梹城佛总的推荐信, 向文化不同, 而語言又不通之千哩外囯缅旬和尚求助? 为什么….为什么? 只要我们用头脑想一想,便一日了然, 不必晝虎添足。

叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak )律师说:欢迎任何人如有意见,可以电话03:62762369/0122039700 Email: YIPKUMFOOK@HOTMAIL.COM 戓到其马华公会鹅唛区会甲洞三宝寺及以下地圵:NO.2,B JALAN 53 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 SELANGOR, MALAYSIA.討論, 我要老实的提醒大家, 最好不要一个去見他, 因为这个人狡滑, 笑裡藏刀, 很阴险, 出家人都不放在眼裡, 連TAMAN DAYA 52100 KEPONG, KUALA LUMPUR. 众人的印度廟也敢放火燒, 利用权势把场地佔为己有, 由此可见, 他是何等的心毒? 还有现在三宝寺内, 各处都按裝计孔监视来人一举一动。

目前, 三宝寺很多信徒及当地居民, 已经对叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak )律师不满, 但也不能做什么。他计划把三宝寺主席的职位轉给其子YIP JIUN HANN律师, 续承皇朝. 想近一部了觧詳情, 可上网得知。

再说, 根据前理事在网络上给叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)律师的批評, 説他懂得包裝自己的道德守则, 以宗教为幌子手, 到处募款, 啇業经营, 政治活动为重, 并没依循佛教守則行事, 也没对人道作出貢献, 只不过借三宝寺宗教之名捞取权和私利而己, 其言也不为过, 是实事。

在此, 我恳切希望, 廣大的佛教信仰者, 给予关注, 并共創義举, 弘扬佛教. 谢谢。

Mr Lim Sok Chia敬啟
Ms Yap
Sharing by rakyat Malaysia

Tanpa Nama berkata...

Venerable PHRA PIYA DHAMMO is a retired police officer of the Singapore narcotics criminal investigation department, after he retired and he joined the monastic life at the Mahindarama Temple in Penang under Venerable Dr. Elgiriye Indarathana, the incumbent chief at the time

Later, he practiced Buddhist teachings, Dhamma, and temple rules by wearing white clothes for three years before being ordained a Buddhist monk and he lived with a chief monk for five years to study full subjects in Buddhism to follow the rules of Vinaya (culture, morality, meditation and others)

Therefore, my Master (Phra Piya Dhammo) said, he travelled to many places to practice the Dhamma and gain more experience in the areas of Kuala Lumpur, Selangor, and Melaka

And he stopped at SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, Taman Desa Jaya, Kepong for training under a good MASTER there, but so many Ghosts to be bothered as YIP KUM FOOK (lawyer), this YIP KUM FOOK is the president of SAMNAK SAMBODHI and YIP KUM THIS FOOK also called the police to arrest him, using that annoying gangster as well

Many things my Master told us about him traveling for Dhamma training, the worst place in SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE because YIP KUM FOOK (lawyer) did not respect the monks and other committee members

MAHINDARAMA BUDDHIST TEMPLE (Dhamma friends)
PENANG, MALAYSIA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...