22 September 2012

Panas ! Peneroka Ditipu Lagi


Harga saham, Anak dakwa peneroka ditipu


Presiden Anak, Mazlan Aliman berkata, selama ini peneroka Felda membeli saham FGVH dengan harga tersebut di mana-mana bank yang menawarkan pinjaman.

Berdasarkan surat perjanjian antara Maybank, Mazlan berkata, peneroka terkejut apabila tercatat nilai belian sebanyak RM5,000, manakala di dalam surat CIMB pula tercatat RM4,000. 

"Persoalannya kemana duit yang selebihnya pergi? Ini membabitkan semua peminjam FGVH," katanya surat perjanjian itu diberikan melalui peguam Anak.

Mazlan berkeyakinan, wang selebihnya itu akan disalurkan terus ke FGVH memandangkan perjanjian antara peneroka itu sudah ditandatangani.Beliau menganggap ini bentuk penipuan yang jelas dilakukan oleh FGVH dan pihaknya akan membuat laporan polis tidak lama lagi.

"Kalau sekiranya dakwaan kita ini benar, kita minta FGVH pulangkan wang itu. Pulang ikut dividen semasa," katanya dalam sidang media di Pejabat Agung PAS. Mengulas saham FGVH yang jatuh naik, Mazlan tidak menolak kerajaan benar-benar menggunakan dana awam untuk melonjakkan semula saham.

"Misalnya saham pernah jatuh pada harga RM4.57, tetapi tengah hari pada hari itu juga KWSP 'top up'  2 juta unit saham, saya kira RM1 billion. Saham terus melonjak naik," katanya.

Dan, katanya, jika saham FGVH jatuh kepada RM4 seunit, Anak tidak teragak-agak untuk berhimpun secara besar-besaran mendesak Perdana Menteri menyelamatkan saham tersebut."Kalau harga saham jatuh 4, kita akan buat himpunan besar-besaran lebih besar daripada himpunan oren.

"Kita akan berhimpun untuk nyatakan sikap dan pendirian dan desak kerajaan umumkan pakej penyelamat (Felda)," katanya.Pada 14 Julai lalu, lebih 5,000 orang menyertai himpunan dengan berpakaian oren dari Masjid Wilayah Persekutuan menuju ke Istana Negara membantah penyenaraian FGVH

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...