10 Mei 2012

Siapa yang benar-benar mengawal Afghanistan?

Berita Luar Negara:




Serangan terbesar dan terancang di Kabul dalam masa 11 tahun mendedahkan mengenai keadaan keselamatan di negara ini.

Bunyi tembakan ricocheted seluruh bumi Afghanistan, Kabul, pada hari Ahad sebagai pengebom berani mati melancarkan satu siri serangan terselaras.

"Mereka seperti Taliban, yang terhadap keamanan dan rakyat Afghanistan ... kita akan terus berjuang mereka dan cuba untuk melindungi rakyat Afghanistan daripada bahaya ini. Pada masa yang sama kita harus melihat ke dalam cara-cara yang mampan menghampiri mereka lawan dan meyakinkan mereka akan reintegrated ke dalam proses damai. " - Sediq Sediqqi, jurucakap kementerian dalaman

Kedutaan asing, ibu pejabat NATO dan Afghanistan parlimen adalah antara sasaran yang terkena dalam serangan yang terbesar di Kabul sejak kejatuhan Taliban 11 tahun yang lalu.

Taliban mengaku bertanggungjawab bagi serangan, termasuk serangan hampir serentak di tiga bandar-bandar lain timur, berkata mereka adalah respons kepada tuntutan terkini oleh pegawai-pegawai NATO bahawa pemberontakan itu adalah lemah.

Pergaduhan yang berakhir pada pagi Isnin, meninggalkan sekurang-kurangnya 47 orang mati - majoriti mereka pejuang Taliban, menurut pegawai pertahanan Afghanistan.

Pengkritik berkata serangan itu diselaraskan dengan baik di bahagian yang dikawal ketat Kabul mendedahkan kegagalan perisikan.

"Pentadbiran Obama berharap bahawa mereka akan menandatangani perjanjian perkongsian strategik jangka panjang dengan orang Afghan supaya melebihi 2014 boleh menjadi daya kehadiran kira-kira AS yang kecil untuk menyokong kerajaan Afghanistan pada kes yang teruk, dan melindungi kepentingan AS. - Yang Caroline Wadhams, felo kanan di Pusat untuk Kemajuan Amerika

Ketua John Allen, komander AS dan NATO di Afghanistan, berkata pasukan pemerintah Afghanistan menewaskan pejuang tanpa bantuan yang berkaitan dan pengendalian serangan menunjukkan ia mampu berurusan dengan keselamatan mencabar ia berhadapan.

Kabul adalah di bawah kawalan pasukan keselamatan Afghanistan, dilindungi oleh "gelang keluli" kononnya pintu masuk, tetapi serangan Ahad ini menunjukkan bahawa Taliban masih mempunyai kapasiti untuk mount serangan besar-besaran di seluruh negara.

Jadi apa serangan ini berkata mengenai keadaan keselamatan di Afghanistan, dan yang lebih penting, masa depan negara ini apabila tentera asing akhirnya meninggalkan? Dan yang benar-benar mengawal Afghanistan?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...