08 Mei 2012

PERAIRAN ANTARTIKA BERUBAH DISEBABKAN IKLIM

Instrumen pengukur lautan telah diturunkan melalui ais lempeng untuk sampel air di pelbagai peringkat dari dasar laut ke permukaan. Perairan yang terpadat Antartika telah dikurangkan secara mendadak selama beberapa dekad kebelakangan ini, di bahagian disebabkan kepada kesan terhadap iklim buatan manusia, saintis Australia berkata pada Mei 4, 2012.


Perairan yang terpadat Antartika telah dikurangkan secara mendadak selama beberapa dekad kebelakangan ini, sebahagian kerana buatan manusia impak terhadap iklim,kata saintis Australia

Kajian menunjukkan bahawa sehingga 60 peratus daripada " Bawah Air Antartika", air yang padat yang terbentuk di sekitar pinggir Antartika yang menyerap masuk ke dalam laut dalam dan merebak melalui lautan di dunia, telah hilang sejak 1970.

"Ini adalah respons kepada perubahan yang berlaku kepada iklim di kawasan kutub, kedua-dua sebab semula jadi dan manusia," kata ketua penyelidik, Steve Rintoul, dari badan sains kerajaan Australia Saintifik Komanwel dan Pertubuhan Penyelidikan Perindustrian, kepada AFP.

"Ia tidak memandu perubahan iklim, yang bertindak balas kepada perubahan iklim. Jadi ia adalah satu isyarat kepada kita bahawa perkara yang berubah di seluruh Antartika."

Saintis tidak pasti apa yang menyebabkan fenomena ini tetapi Rintoul berkata hipotesis utama adalah bahawa lebih ais di Antartika cair di sekitar pinggir benua itu, ia menambahkan air tawar ke laut.

Beliau berkata, ini boleh menyebabkan "tenggelam" air padat di latitud tinggi, satu proses yang telah dikaitkan dengan perubahan besar dalam iklim pada masa lalu.

"Kami sedang mengesan jisim air ini untuk melihat jika perubahan seperti telah berlaku dalam iklim yang lepas mungkin akan datang lagi pada masa akan datang," katanya.

"Kami tidak melihat mereka lagi, tetapi ini penguncupan ... air padat di sekitar Antartika mungkin menjadi petunjuk pertama bahawa kita berada dalam perjalanan untuk berbuat demikian."

Kajian itu dilakukan oleh saintis Australia dan Amerika Syarikat di atas kapal kapal Bahagian Antartik Australia Aurora Australis, yang belayar ke Komanwel Bay, barat sepanjang pantai Antartika, dan kembali ke Fremantle di Australia.

Mereka mengambil sampel suhu dan kemasinan pada peringkat perjalanan ke benua selatan Bumi, juga mendedahkan bahawa air yang padat di seluruh Antartika telah menjadi kurang masin sejak tahun 1970.

Rintoul berkata perubahan itu "mungkin mencerminkan kedua-dua kesan manusia di planet ini serta kitaran semula jadi".

"Dan kesan manusia termasuk peningkatan gas rumah hijau tetapi juga lubang ozon di Antartika," katanya, sambil menambah bahawa lubang ini telah menyebabkan angin Lautan Selatan untuk mengukuhkan.

Rintoul berkata ia adalah penting untuk menyelesaikan mengapa perubahan telah berlaku kerana ia adalah berkaitan dengan berapa cepat paras laut mungkin meningkat pada masa akan datang.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...