13 Mac 2012

RAFIZI, JINGGA-13 LAPUR KE SPRM TERHADAP NAJIB WALAUPUN ADA ANCAMAN DARI PMO


Sebagaimana seperti yang dijanjikan, para pemimpin PKR dan NGO Jingga 13 telah membuat laporan kepada SPRM terhadap PM Najib Razak kerana didakwa mengunyalahguna kuasa dan menyerahkan tangunggjawab menyelesaikanperbelanjaan majlis pertunangan anak perempuannya kepada pembayar cukai.

“Pemimpin PKR dan Jinggo 13 ( NGO reformasi) akan membuat lapuran pada jam 2 petang di pejabat SPRM cawangan Shah Alam,” Rafizi menyebut dalam satu kenyataan ringkas kepada media.

Pemimpin Jinggo 13,Fariz Mua memberitahu pihak media lapuran tersbeut juga menamakan isteri Najib,Rosmah dan mereke juga menyerah kan dokumen berkaitan ,terutama Banquet Event Order (BEO) dari Shangrila Hotel yang dikeluarkan kepada pejabat Perdana Menteri.

“Kami harap SPRM akan menyisat dokumen tersebut dan jika perlu, mendakwa Najib dibawah Seksyen 23 Akta Pencegahan Rasuah 2009 kerana salahguna kuasa,” kata fariz..Menurut beliau, sejumalh RM18,792 dibelanjakan untuk majlis resepsi 30 org VIP, dengan RM522 setiap orang dan RM309,975 untuk 862 tetamu,manakala terdapat kos operasi sebanyak RM81,000.

Kejutan

Jumaat lepas, Rafizi membuat kejutan dengan mendedahkan Najib menyerahkan invois berjumlah RM41,000 dari Shangrila kepada pejabat Perdana Menteri untuk diselesaikan. .Majlis makan malam tersebut dihadiri seramai 1000 tetamu dan menghidangkan hidangan mewah seperti daging lembu Wagyu.Najib terus dianggap murahan kerana membebankan perbelanjaan tersebut kepada rakyat.

Dalam satu kenyataan yang luarbiasa pantas, pejabat PM menafikan tuduhan tersebut dalam satu kenyataan 2 paragraf yang secara terang mensasarkan kepada Rafizi.,menuduh Rafizi sebagai ingin memfitnah dan memburukkan nama PM dan dituntut supaya meminta maaf.


Rafizi dalam kenyataan balas nya,membuat kenyataan baru ,memberikan 8 soalan untuk Najib membersihkan namanya dan seterusnya Rafizi akan memohon maaf.Setakat ini, tiada maklumbalas dari pejabat PM.

Tuntutan pejabat PM untuk saya memohon maaf adalah terlalu awal buat masa ini kerana kenyataan 2 paragraf tersebut ialah penafian semata-mata,tanpa apa-apa bukti kukuh atau fakta yang menyokong penafian tersebut. Pejabat PM juga tidak menyangkal wujudnya dokumen Banquet Event Order yang dikeluarkan kepada Perdana Menteri,” kata Rafizi.

Mengalih perhatian dari diri beliau sebelum PRU 13.

Rafizi menjadi tumpuan selepas beberapa pendedahan terhadap menteri UMNO Shahrizat jalil dan

keluarganya berkaitan projek pembiakan lembu NFC. Pendedahan terbaru berkaitan Najib, yang melibatkan majlis makan malam di Putrajaya, dipercayai menjadi penggerak kepada perltakan jawatan Shahrizat kerana ia berkait rapat dengan kaitan urusniaga Kazakh Najib.

Anak perempuan Najib telah berkahwin dengan anak saudara kepada seorang pemimpin berpengaruh Kazakh,dan ketika majlis di adakan di Kazakh Jun lepas, Najib dan Rosmah telah dikecam kerana membawa bersama tetamu peribadi sebagai ahli rombongan dalam lawatan resmi ke Kazakh,di mana tarikh lawatan dan majlis lawatn ada lah kebetulann dimasa yang sama.Kementerian Luar mendedahkan lawatan tersebut menggunakan RM1.1 juta wang pembayar cukai sebagai perbelanjaan perjalanan tersebut.

Bil terbaru RM410,000 menimbulkan kekecohan,terutama selepas berita melapurkan keluarga Shahrizat telah disiasat oleh pihak polis berkaitan pembelian apartment mewah bernilai RM1.7 juta di bandar Almaty,Selatan Kazakhstan.Najib memberi persetujuan kepada memorandum persefahaman antara NFC dan pihak Kazakh sedangkan NFC tidak dibenarkan melabur diluar negara.

Untuk mengelakkan perhatian rakyat terhadap diri beliau, Najib dipercayai meminta Shahrizxat meletakkan jawatan, yang mana telah dilakukan oleh Shahrizat dan berkuatkuasa 8 April. Sejak beberapa bulan yang lepas,walaupun terdapat tekanan dari rakan kabinet,pemimpin BM,tokoh UMNO dan rakyat,Najib mengelak dari meminta Shahrizat meletak jawatan..

Pemerhati juga melihat kemungkinan yang pilihanraya umum ke 13 yang bakal berlangsung tidak lama lagi dan Najib mula membuat pembersihan, terutama nya yanga berkaitan dirinya sendiri.Menurut Setiausaha Agung DAP,Lim Guan Eng, tarikh PRU 13 dijangka diumumkan bila-bila masa selepas 11 April.

Suami dan anak-anak Sharizat telah dituduh secara tidak jujur menggunakan RM250 juta pinjaman dari kerajaan kepada projek ternakan lembu NFC untuk mendapatkan pinjaman bank bagi diri mereka sendiri dan membeli kondo-kondo mewah di Sinagapura dan Kuala Lumpur, terkini –Kazakhstan.Projek NFC yang dikendalikan oleh suami dan anak-anak Shahrizat sejak tahun 2006.

Sallah telah didakwa di mahkamah pada hari Isnin kerana pecah amanah, menghangatkan lagi spekulasi bahawa PRU 13 makin hampir dan dalam masa yang sama menimbulkan kebimbangan setelah pilihanraya selesai, Najib dan UMNO mungkin meringankan tuduhan terhadap Salleh.

Tiada respon dari pejabat PM terhadap cabaran 8 langkah Rafizi


Sementara itu, pejabat PM masih belum menjawab cabaran 8 langkah Rafizi. 8 soalan yang

ditujukan oleh Rafizi kepada Najib ialah:

Pertama, untuk beliau mengesahkan (atau menafikan) dakwaan kos majlis pertunangan sepertimana yang tertulis dalam dokumen BEO yang dikemukakan.

Kedua, beliau mengesahkan (atau menafikan) kesahihah BEO yang dikemukakan yang ditujukan kepada pejabat PM untuk dijelaskan bayarannya.

Ketiga, untuk beliau mengarahkan pejabat PM menunjukkan salinan asal Purchase Order yang dihantar kepada Shnagrila Hotel bagi mengesahkan pihak mana yang bertanggungjawab membuat pesanan.

Keempat, beliau hendaklah mengarahkan pejabat PM mengemukakan salinan asal urusniaga perakaunan dari Sistem perakaunan Kerajaan Malaysia yang merekodkan Purchase Order tersebut bagi memastikan samada pesanan tersebut (yang didakwa dibuat oleh pejabat PM) telah direkodkan dalan sistem perakaunan.

Kelima, beliau hendaklah mengarahkan pejabat PM mengemukakan salinan invois yang dihantar oleh Shangrila Hotel berkaitan majlis tersebut supaya dapat menentukan samada keseluruhan perbelanjaan tersebut ditanggug oleh PM secara peribadi sebagaimana yang didakwa beliau.

Keenam, beliau hendkalah mengarahkan pejabat PM mengemukakan salinan asal urusniaga perakauanan dalam sistem perakaunan Kerjaan Malaysia yang menunjukkan rekod invois yang dihantar oleh Shangrila Hotel, bagi menentukan tanggungjawab melunaskan bayaran invois tersebut telah direkodkan dalam sistem.

Ketujuh, mengarahkan pejabat PM untuk mengemukakan baucer bayaran asal yang dibuat kepada Shangrila Hotel bagi menentukan pihak yang menyelesaikan bil tersebut; dan

Kelapan, mengemukan bukti bayaran dalam bentuk salinan cek peribadi beliau yang digunakna untuk membuat bayaran atau penyata akaun bank atau mana-mana rekod pihak ketiga yang menunjukkan bahawa beliau sendiri yang membayar bil tersebut.

“Saya menyeru Najib Razak menjawab semua soalan di atas , dan memberikan bukti kukuh dalam bentuk dokumen rasmi bagi membuktikan kepada rakyat yang rakyat tidak menanggung bil majlis pertunangan anak perempuan beliau,” kata Rafizi.

Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...