22 Januari 2015

70% AKTIVITI PERNIAGAAN DI PASAR RAYA DI LEMBAH KELANG DIKUASI OLEH PATI


Premis pasar raya Malaysia dikuasai peniaga PATI


Sudahlah menguasai pasar malam dan kedai runcit kini pendatang tanpa izin (PATI) juga mendominasi premis perniagaan pasar raya besar di negara ini.

Malah ia dipandang sebelah mata oleh pihak pengurusan pasar raya dan agensi-agensi kerajaan yang terlibat.

Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysa (IKHLAS), Mohd. Ridzuan Abdullah berkata, pemilik gerai terbabit adalah orang tempatan tetapi mereka 'menjual' perniagaan itu kepada orang luar yang mengambil PATI sebagai pekerja kerana ia mengurangkan kos.

Malah hasil siasatan IKHLAs mendapati sebanyak 70 peratus aktiviti perniagaan di pasar raya terutama di Lembah Klang.

"Sebagai contoh sebuah pasaraya di Batu Caves yang hampir semua premis yang ada adalah warga asing. Ini berlaku sebab dengan menyewakan kepada orang tempatan mereka hanya peroleh peroleh bayaran sebanyak RM5,000 sahaja tetapi jika mereka beri sewa kepada warga asing mereka boleh dapat sebanyak RM12,000.



"Itulah sebabnya mereka ini beri sewa kepada warga asing untuk dapat keuntungan berganda," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Mohd. Ridzuan memberitahu, pihak Kementerian Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) wajar menangani perkara itu secepat mungkin

"Kegagalan pihak yang berkenaan melakukan pemantauan terhadap perkara itu telah menggagalkan usaha kerajaan mahu memperkasa ekonomi orang Melayu," jelasnya.

Justeru, katanya, dakwaan orang tempatan malas bekerja kini bukan alasan tetapi memang terjadi kerana kekurangan kerja kosong termasuk di pasar raya.

"IKHLAS memandang berat perkara ini dan sudah muak menghantar memorandum kepada agensi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Hal Ehwal Pengguna dan Koperasi (KPDNKK). Jadi kita akan menghantar memorandum kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam masa terdekat.

"Kami berpendapat, bermula jawatan penting dalam KPDNKK termasuk jawatan nombor satu dalam kementerian itu dengan menyerahkannya kepada yang lebih layak.

Lagi pun, katanya, sejak diterajui Datuk Hasan Malek, KPDNKK gagal menangani banyak perkara selepas pilihan raya umum baru-baru ini. "Sekarang ini IKHLAS tidak mahu lagi berbincang dengan KPDNKK dalam isu yang membabitkan peniaga sebaliknya kita mahu bekerjasama terus dengan Suruhnjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sahaja (SPRM)," ujarnya.--MalaysiaGazet

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...