22 Januari 2015

TUN M TEMPELAK 1MDB, DIMANA DANA NEGARA RM8.24 BILION SEKARANG?

Tun Mahathir Tempelak 1MDB : Di Mana Dana Negara RM8.24 Bilion Sekarang? Penarafan Kredit Malaysia Berisiko Jatuh Kepada BBB+ Daripada A-



 1MDB dimiliki oleh kerajaan Malaysia. Tidak boleh dinafikan lagi. Ini bermakna ia dimiliki oleh pembayar cukai merangkap pemegang saham bagi syarikat yang bernama “Malaysia”. Dan ini bermakna juga ia adalah

sebuah entiti milik awam.

Anda yang merupakan pemegang saham yang melantik barisan Kabinet di Putrajaya termasuklah CEO yang bernama Datuk Seri Najib Razak yang ada dan ahli politik di setiap adun dan parlimen bagi menguruskan “syarikat yang bernama Malaysia“.

Kerajaan Malaysia bergerak hari ini dengan sumber pungutan cukai daripada pembayar cukai yang cukup setia seperti anda. Macam-macam jenis cukai. Malah, ketika kerajaan Malaysia menubuhkan syarikat-syarikat seperti 1MDB, modalnya datang daripada duit pembayar cukai.

Ini bermakna segala-gala aset jabatan kerajaan, syarikat milik kerajaan (seperti 1MDB) adalah milik pembayar cukai.
Daripada aset yang bernilai tinggi sehinggalah segulung tisu di tandas awam.
Pembayar cukai adalah pemilik mutlak

Jadi….jikalau kerajaan Malaysia atau syarikat milik kerajaan Malaysia bertindak meminjam wang wang untuk membeli aset-aset termasuklah bangunan, kenderaan dan sebagainya, pembayar cukai adalah bertanggungjawab sepenuhnya terhadap hutang. Setiap sen melalui bon yang diterbitkan dan lain-lain hutang asing adalah melalui pembayar cukai. Oleh itu, apabila kerajaan atau syarikat milik kerajaan muflis atau berhadapan menyelesaikan hutang yang dilakukan, siapa yang sepatutnya bertanggungjawab?

“Sudah tentulah anda, anda pembayar cukai yang setia”

Dan…jikalau 1MDB ada masalah, muflis, kerajaan Malaysia pastinya akan menggunakan dana pembayar cukai untuk membayar tunai bagi jaminan yang telah kerajaan Malaysia berikan 1MDB.


BACA SINI : 1MDB : Pinjaman Hutang RM2 Bilion (US$RM563 Juta) Antara Punca Masalah Ekonomi & Ringgit Malaysia 2015 Jatuh Lebih RM3.50++


Tarikh akhir pembayaran hutang RM2 bilion semakin hampir. Mengapa perlu menunggu saat akhir untuk membayarnya? Jikalau masih lagi lewat membayarnya bank akan mengenakan caj dan beberapa jenis penalti atau fi pembayaran lewat.
Tun Mahathir Bersama Sarawak Report : 1MDB Jangan Perjudikan Dana Negara!

Temubual eksklusif Tun Mahathir bersama Sarawak Report kelihatan jelas Tun Mahathir cukup tidak berpuas hati dengan perkembangan terkini 1MDB.

1MDb mendakwa dana bernilai US$2,320,000,000 (RM8.24 bilion) telah pun ditebus dari Kepulauan Cayman
Tetapi Tun Mahathir terus mempersoalkan di mana dana RM8 bilion itu sekarang? 1MDB simpan di bank mana?
Mengapa 1MDB sebegitu berani melabur berbilion ringgit kepada satu syarikat yang kurang dikenali seperti PetroSaudi kemudian meletakkan pelaburan yang cukup misteri di Kepulauan Cayman? Mengapa?
Tun Mahathir terus mempersoalkan disebalik pelantikkan CEO 1MDB yang baru ini? Adakah beliau merupakan pekerja sepenuhnya di bawah 1MDB atau orang-orang yang dpinjamkan daripada Abu Dhabi?
Mengapa 1MDB sebegitu berani membayar lebih untuk stesen janakuasa bebas?
Tun Mahathir juga mempersoalkan komisen yang 1MDB bayar kepada Goldman Sachs
Tun Mahathir terus menemplak 1MDB, dan 1MDB adalah suatu yang tidak perlu diwujudkan dalam untuk negara. Tidak perlu sama sekali
Sehingga ke hari ini, Tun Mahathir masih lagi tidak berpuas hati dengan jawapan serta keteluasan pengurusan 1MDB menguruskan dana negara
Tun Mahathir mengingatkan supaya jangan sesekali “berjudi melibatkan dana negara”

Semakan Berita Semasa menunjukkan beberapa laporan berita dari Timur Tengah mula disiarkan secara meluas berkaitan 1MDB. Kelihatan taikun-taikun Arab mula bimbang dengan 1MDB ini….Mengapa dan kenapa? 


Sambungannya di Bahagian II

sebuah entiti milik awam.


Penarafan Kredit Malaysia Merosot Berpunca Beban Daripada 1MDB?

Anda boleh semak laporan berita Gulf Times Business dengan lebih jelas dengan semak setiap gambar yang Berita Semasa kongsikan di bawah ini. Anda bolehkan semak kandungan berita yang Berita Semasa “highlightkan” dalam laporan berita tersebut.

Jika penarafan kredit Malaysia jatuh daripada A3/A- (yang mana pada kedudukan yang anjal) kepada paras BAA1/BBB+ ini bermakna semua bon kerajaan (bil perbendaharaan) sukuk kerajaan, bon swasta yang dikeluarkan di luar negaea oleh syarikat swasta akan terjejas. Akhirnya kerajaan Malaysia terpaksa membayar kadar faedah yang lebih tinggi untuk pinjaman asing.

Dan jikalau ini berlaku, kerajaan Malaysia akan berhadapan dengan kos yang melabung tinggi untuk membayarnya. Belum lagi ditambah dengan hutang lapuk yang melanda sistem pembankan di Malaysia.

P/S : Berita Semasa masih lagi teringat kata-kata Tun Siti Hasmah “Beside every successful man is the wife

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...